†. Μερικοί λένε ὅτι οἱ μοναχοί πηγαίνοντας νὰ ζήσουν στα μοναστήρια, μακρυὰ ἀπὸ τὸν κόσμο, προσπαθοῦν νὰ ἀποφύγουν τις δυσκολίες καὶ ἄσχημες καταστάσεις ποὺ πιθανῶς θὰ συναντήσουν στην κοινωνία, φροντίζοντας ἔτσι γιὰ τὴν δική τους σωτηρία. Ἐνῶ ἂν καθήσουν καὶ παλέψουν μέσα στην κοινωνία, βοηθώντας τοὺς συνανθρώπους τους, θὰ εἶναι ποιὸ σωστό. Εἶναι σωστὸ αὐτό;
Βεβαίως, ἀμέσως δημιουργείται μία ἀντίφασις, γιατὶ ἂν εἶναι μοναχὸς καὶ μείνει μέσα στην κοινωνία, δὲν θὰ εἶναι μοναχός! - Ἄρα, πῶς ὡς μοναχὸς θὰ καθήσει μέσα στὴν κοινωνία νὰ βοηθήσει; Και γιατί δεν βοηθοῦν τὴν κοινωνία αὐτοὶ ποὺ εἶναι μέσα στην κοινωνία; Μοναχὸς σημαίνει αὐτό· -Δὲν μπορῶ νὰ εἶμαι μέσα στὴν κοινωνία.
Τὸ θέμα ὅμως δὲν εἶναι ἐκεῖ· βρίσκεται στὸ ἂν εἶναι φυσικὴ αὐτὴ ἡ κατάστασις, ὁ ἄνθρωπος να φεύγει μακρυὰ ἀπὸ τὴν κατεστημένη κοινωνία. Ἐκεῖ εἶναι τὸ πρόβλημα, γι' αὐτὸ εἶναι σημαντικὴ αὐτὴ ἡ ἀπορία.
Πρέπει κάποτε νὰ καταλάβουμε τί εἶναι ὁ μοναχισμός, γιατὶ τὸν μοναχισμὸν τὸν ζεῖ ὁ κάθε πιστὸς μέσα του, καὶ ὀφείλει νὰ τὸν ζεῖ, ἐπειδὴ δὲν εἶναι ἕνα παράρτημα τῆς Ἐκκλησίας, δὲν εἶναι ἕνα ρυμουλκούμενον τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ ὁ μοναχισμὸς εἶναι ἡ καρδία τῆς Ἐκκλησίας. Ἂν θέλετε, εἶναι τὸ σταυρικὸν Εὐαγγέλιον. Εἶναι ἐκεῖνο ποὺ ὁ Χριστὸς εἶπε· Ὅποιος θέλει νὰ μὲ ἀκολουθήσει, νὰ σηκώσει τὸν σταυρόν του, νὰ τὰ ἀρνηθεῖ ὅλα, ἀκόμη καὶ αὐτὸν τὸν ἑαυτόν του, καὶ νὰ μὲ ἀκολουθήσει. Συνεπῶς ἀποτελεῖ τὸν πυρήνα τῆς πνευματικῆς ζωῆς.
Ὅταν λέμε ὅτι ὁ μοναχὸς ἀφήνει τὸν κόσμον καὶ πηγαίνει κάπου, ὅτι πηγαίνει νὰ ζήσει μόνος του ἢ μὲ ἄλλους ὁμόφρονας μαζί, τί ἐννοοῦμε; Θὰ πάρω μία περίπτωσι ποὺ βεβαίως δὲν εἶναι τὸ κύριον σημεῖον· ὅτι εἶναι μία ἄρνησις τοῦ κόσμου, ὁ ὁποῖος ἐπιμένει νὰ μὴν δημιουργεῖ τὴν ἐν Χριστῷ κοινωνία. Δηλαδὴ ἕνας κόσμος ποὺ ἀρνεῖται νὰ ἐκκλησιαστικοποιεῖται, καὶ ἡ ἐκκλησιαστικοποίησις γίνεται ἐκ τῶν ἔσω πρὸς τὰ ἔξω· ὅπως ἕνας καρπὸς ἢ ὀργανισμός μεγαλώνει ἐκ τῶν ἔσω πρὸς τὰ ἔξω. Ἂν κάτι μεγαλώνει ἐκ τῶν ἔξω πρὸς τὰ ἔσω, τότε αὐτὸ εἶναι παράξενο καὶ δὲν ὑπάρχει στὴν φύσιν. Ἂν λοιπὸν ἡ Ἐκκλησία μεγάλωνε προσλαμβάνοντας κόσμον, χωρὶς νὰ τὸν ἐκκλησιαστικοποιεί, τότε αὐτὸ τὸ φαινόμενον λέγεται «ἐκκοσμίκευσις» τῆς Ἐκκλησίας. Εἶναι ἕνα φαινόμενον τῆς ἐποχῆς μας καὶ εἶναι φοβερόν!
Ένα παράδειγμα (καὶ ἴσως ἀπαντῶ καὶ σ᾿ ἕνα ἄλλο «μ᾿ ἕνα σμπάρο, δύο τρυγόνια»!)· εἶναι μία ἐρώτησι γιὰ τὴν μουσική -Μποροῦμε νὰ βάλουμε μουσικὴ εὐρωπαϊκὴ μέσα στὴν Ἐκκλησία, ἴσως ὄργανα...; -Ἔχει γίνει τέτοιο πείραμα στὴν Ἑλλάδα, καὶ συνεχίζουν κάποιοι νὰ ἐπιμένουν. Τὸ ἐπιχείρημα; - Θὰ μαζέψουμε κόσμον. Αὐτὸν τὸν κόσμον ὅμως, τί θὰ τὸν κάνουμε; Θὰ γίνουν Χριστιανοί; Θὰ ζήσουν τὸ Εὐαγγέλιον; -Τί εἶναι ἐκεῖνο ποὺ εἵλκυσε; -Ἡ μουσική. Μὰ ἡ μουσικὴ θὰ ἑλκύσει; Εἶναι ἕνα μέσον, ἀλλὰ δὲν μποροῦμε νὰ κάνουμε τὸν ἄλλον Χριστιανὸν μὲ τὴν μουσικήν! Γιὰ νὰ μὴν διώξουμε κόσμον, γιὰ νὰ γεμίσουμε τὶς Ἐκκλησίες μας, λέμε· Θὰ βάλουμε μουσικὰ ὄργανα, καὶ μάλιστα σύγχρονη μουσική (ἐπὶ παραδείγματι pop), γιὰ νὰ ἑλκύσουμε τὸν κόσμον. Αὐτὸ λέγεται ἐκκοσμίκευσις τῆς Ἐκκλησίας. Δὲν ἔχουμε μία βελτίωσι τῶν ἀνθρώπων ἀλλὰ μία ὑποβάθμισι τῆς Ἐκκλησίας, τῆς ποιότητός της.
Ἡ αὔξησις εἶναι ἐκ τῶν ἔσω πρὸς τὰ ἔξω. Ἡ Ἐκκλησία ὅταν προσελάμβανε ἕναν ἄνθρωπο ἀπὸ τὸν κόσμον, τὸν ἔπαιρνε, τὸν κατηχοῦσε, καὶ τότε τὸν ἐβάπτιζε· δηλαδὴ τὸν ἐνεσωμάτωνε στὸν ἑαυτόν της. Μέχρι τότε ἡ ἐνσωμάτωσις ἦταν ἀδιανόητος!
Ἄρα θὰ λέγαμε ἐδῶ ὅτι, ἐφ' ὅσον ἡ Ἐκκλησία δεν κατάφερε νὰ ἐκκλησιαστικοποιήσει τὸν κόσμον, ὁ μοναχισμός εἶναι μία διαμαρτύρησις! Δεν καταφέραμε νὰ κάνουμε τὸν κόσμον καλύτερον, ἐκκλησιαστικότερον, γι᾿ αὐτὸ λοιπὸν ἐμεῖς φεύγουμε ἀπὸ τὸν κόσμον γιὰ νὰ πᾶμε κάπου ἀλλοῦ νὰ φτιάξουμε τὴν δική μας πολιτεία, τὴν πολιτεία τοῦ Εὐαγγελίου. Αὐτὸ εἶναι μία θέσις, ἀλλὰ δὲν εἶναι αὐτὸ ἕνα κύριο σημεῖο, γιατί μπορεῖ κανεὶς νὰ ζήσει μέσα σ᾿ αὐτὸν τὸν κόσμον χωρὶς νὰ ἀπομακρυνθεῖ τοπικῶς. Εἶναι καὶ κάτι ἄλλο.
Ὁ Κύριος μετὰ τὴν Βάπτισίν του ὁδηγήθη ὑπὸ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἰς τὴν ἔρημον «πειρασθῆναι ὑπὸ τοῦ διαβόλου». Γιατί ὁ Κύριος πῆγε για 40 μέρες στὴν ἔρημο; -Πῆγε νὰ συναντήσει τὸν διάβολον γιὰ νὰ τὸν νικήσει. Ὁ διάβολος πηγαίνει παντοῦ, προπαντὸς στὴν ἔρημο. Μέσα στὴν πόλι, δὲν εἶναι ὁ διάβολος; -Θὰ σᾶς πῶ ἕνα ἀνέκδοτο: κάποτε ἕνας ἄνθρωπος περπατοῦσε καὶ εἶδε μία πολιτεία, κάστρο, φρούριο, καὶ ἕνας δαίμονας, καθισμένος πάνω στὸ κάστρο μισοκοιμόταν. Πάει παρακάτω καὶ βλέπει ἕναν ἀσκητὴν νὰ παλεύει μὲ πλῆθος δαίμονες. Τοῦ φάνηκε παράξενο καὶ ρωτάει κάποιον δαίμονα ἐκεῖ· -Δὲν μοῦ λές· σ᾽ ἐκείνην τὴν πόλιν ὑπῆρχε ἕνας μισοκοιμισμένος δαίμονας στὸ τεῖχος· ἐδῶ, σ' ἕναν ἄνθρωπο μόνον βρίσκονται πλῆθος δαίμονες· τί συμβαίνει; -Α! ἐκείνη ἡ πόλις εἶναι δική μας καὶ δὲν χρειάζεται νὰ τὴν πειράζουμε περισσότερο! Αὐτὸς δὲν εἶναι δικός μας καὶ τὸν παλεύουμε.
Στὸν βίο τοῦ Ἁγίου Ἀντωνίου, ὁ Ἅγιος βρῆκε τοὺς περισσοτέρους πειρασμοὺς στὴν ἔρημο παρὰ στὴν πόλι. Μέχρι ξύλο «ἔτρωγε» ὁ μέγας Ἀντώνιος. Μὴ φοβεῖσθε! Γιὰ νὰ φάει κανεὶς ξύλο ἀπὸ τοὺς δαίμονες χρειάζεται νὰ κάνει πολλὴ ἄσκησι... Μὲ τόσο λίγη ἄσκησι, δυστυχῶς, δὲν τρώμε ξύλο ἀπὸ τὸν διάβολον! Ἡ μάχη καὶ ὁ πόλεμος δὲν βρίσκονται στις πόλεις ἀλλὰ στὴν ἔρημο. Ἔχει νὰ παλέψει ὁ ἄνθρωπος κυρίως μὲ τὰ ψυχικά του πάθη.
Ὡς πρὸς τὰ σαρκικά πάθη, μερικοὶ ἀνοήτως λένε· -Ἐδῶ σὲ θέλω! Μά, αὐτὸ εἶναι ἀνόητο. Στην Α΄ Πρὸς Κορινθίους ἐπιστολὴ ἀναφέρεται ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στὰ σαρκικὰ ἁμαρτήματα· «Φεύγετε την πορνείαν», γυρίστε την πλάτη σας καὶ «πάρετε δρόμο»! Αὐτὸ δὲν εἶναι ἡ «ἧττα», ὅταν γυρίσω τὴν πλάτη καὶ φύγω! Εἶναι ἡ μόνη κατηγορία ἁμαρτημάτων που πρέπει νὰ φύγουμε, διότι μόνον τότε θὰ νικήσουμε. Σας θυμίζω τὸν Ἰωσὴφ στὴν Αἴγυπτο, ὅταν ἐδέχετο τὶς ἐπιθέσεις τῆς κυρίας του: ἐπήδησε ἀπὸ τὸ παράθυρο καὶ ἔφυγε! Δὲν θὰ μποροῦσε νὰ γλιτώσει ἂν δέν «τὸ ἔβαζε στα πόδια». Δὲν εἶναι ἐξυπνάδα νὰ παλεύω μέσα στὸν κόσμον αὐτόν! τὸ ἀποτέλεσμα θὰ εἶναι 100% νὰ νικηθῶ. Γι' αὐτὸ τὸν λόγο παίρνω δρόμο καὶ φεύγω.
Φυσικὰ αὐτὸ μπορῶ νὰ τὸ κάνω καὶ στὴν ἰδίαν πόλιν. Περνᾶς ἔξω ἀπὸ ἕναν κινηματογράφο καὶ ἔχει πολύ τολμηρές φωτογραφίες. Ἂν μὲν ἔχεις κάποια δύναμι, γυρίζεις τὸ κεφάλι σου ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριὰ καὶ δὲν βλέπεις τίποτε. Ἂν δὲν ἔχεις δύναμι, δὲν περνᾶς ἀπὸ ἐκεῖ ἀλλὰ ἀπὸ ἄλλον δρόμο, γύρω γύρω βόλτα γιὰ νὰ μὴν δεῖς καὶ νικηθεῖς, γιατὶ εἶναι ἡ μέθοδος τῆς φυγῆς, καὶ αὐτὴ ἡ μέθοδος εἶναι ἐκείνη ποὺ ἀξίζει.
Σὲ μιὰ γρίππη, ὅταν βγεῖ μιὰ ἐντολὴ ἀπὸ τὴν Νομαρχία, νὰ μὴν συχνάζουμε στοὺς κινηματογράφους, κλείνουν τὰ σχολεῖα... Τί θὰ ἦταν ἐξυπνάδα νὰ πάω καὶ νὰ χώνω την μύτη μου στοὺς ἀρρώστους ανθρώπους; Ἢ θὰ ἔπρεπε νὰ ἀποφύγω ὅλους νὰ μὴν κολλήσω;
Τὸ ἴδιο καὶ ἐδῶ· εἶναι ἕνα ἐπιχείρημα τοῦ σατανᾶ ποὺ θέλει νὰ μᾶς πεῖ ὅτι πρέπει νὰ μείνουμε στον κόσμον αὐτὸν γιὰ νὰ μᾶς λιανίσει τὰ πλευρά μας! -Ὄχι! Τοπικῶς κάποτε φεύγουμε ἀπὸ τὸν κόσμον, κάποτε ὄχι, διότι ὅλοι δὲν εἶναι μοναχοί! Τροπικῶς ὅμως ὁπωσδήποτε θὰ φύγουμε ἀπὸ τὸν κόσμον. Δὲν νοεῖται Χριστιανὸς ποὺ τροπικῶς δέν «τὸ ἔβαλε στα πόδια» ἀπὸ τὸν κόσμον αὐτόν. Ἂν τροπικῶς δὲν φύγει ἀπὸ τὸν κόσμον, τότε ὁ ἴδιος θὰ γίνει κόσμος, δηλαδὴ νικημένος ἄνθρωπος.
-Ποιός σᾶς εἶπε ὅτι ἕνας μοναχὸς ἔπρεπε νὰ κάνει κοινωνικὸν ἔργον; -Ἀλλ᾿ ἐν τοιαύτῃ περιπτώσει θὰ σᾶς ἔλεγα ὅτι τὸ κατ' ἐξοχὴν κοινωνικὸ ἔργο εἶναι τοῦ μοναχοῦ· ὄχι μόνον διότι προσεύχεται γιὰ ὅλον τὸν κόσμον, ἀλλὰ διότι δίνει μίαν εἰκόνα -ἐφ᾿ ὅσον ὁ μοναχὸς εἶναι σωστὸς καὶ προσέχει- γνησιότητος τοῦ Χριστιανισμοῦ· ὅτι ἐκεῖνο ποὺ δὲν ἐπετεύχθη μέσα στις πόλεις, ἐπιτυγχάνεται ἀπὸ τὸν μοναχόν. Τότε παρατηρεῖται κάτι θαυμαστόν, ὅπως τὴν ἐποχὴ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ. Κανεὶς δὲν ἔπρεπε νὰ μιμηθεῖ τὸν Ἅγιον Ἰωάννη, φορῶντας τρίχινον ἔνδυμα καὶ τρώγοντας μέλι ἄγριον καὶ ἀκρίδες, γιατὶ δὲν ζήτησε τίποτε τέτοιο ὁ Θεός. Εντούτοις, λέγει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος· «Ἄδειαζαν οἱ πόλεις καὶ γινόταν ἔρημοι, καὶ ἡ ἔρημος ἐπολίζετο», δηλαδὴ κατοικεῖτο. Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι πήγαιναν στὴν ἔρημο.
Οἱ ἄνθρωποι πηγαίνουν στο Μοναστήρι γιὰ νὰ ξεκουραστοῦν, καὶ αὐτὸ εἶναι μία μαρτυρία ὅτι κάτι έχει ἕνα μοναστήρι· εἶναι αὐτὸ ποὺ δὲν θὰ εἶχε ἂν ἦταν μέσα στὴν πόλιν. Τὸ ἔργον τοῦ μοναχισμοῦ εἶναι καὶ κοινωνικόν, χωρὶς νὰ τὸ ἐπιδιώκουμε. Θέλει νὰ ξέρει ὁ ἄλλος ὅτι ἐκεῖ στὸ βουνό ὑπάρχουν κάποιοι ἄνθρωποι ποὺ ζοῦν πιὸ σωστὰ ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ζοῦν μέσα στὴν πόλι. Εἶναι λοιπὸν ἀνάγκη αὐτοὶ οἱ κάποιοι ἄνθρωποι νὰ εἶναι μακρυά. Ὅπως τὶς εἰκόνες ποὺ προσκυνοῦμε τὶς βάζουμε ψηλὰ στὸν τοῖχο -ὄχι χάμω στὸ πάτωμα- ἔτσι καὶ αὐτὰ τὰ ὑποδείγματα τὰ βάζουμε ψηλά γιατὶ μᾶς χρειάζονται. Ἂν τὰ βάλουμε χάμω, ὑπάρχει κίνδυνος νὰ τὰ ποδοπατήσουμε καὶ πλέον παύουν νὰ εἶναι ὑποδείγματα. Τότε δὲν μᾶς χρειάζονται πιά.
34η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)
►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1
Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.
🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk
🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b
🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1
💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.