†. Λέγεται ὅτι ὁλόκληρος ὁ Χριστιανισμός θεμελιώνεται στην Ἀνάστασι τοῦ Χριστοῦ· ὑπάρχουν ὅμως μαρτυρίες ποὺ τεκμηριώνουν ἱστορικῶς τὴν Ἀνάστασι τοῦ Χριστοῦ;
Βεβαίως μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι τὸ θεμέλιον τοῦ Χριστιανισμοῦ εἶναι ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ.
Ἕνα μικρό παράδειγμα, ποὺ ὅμως εἶναι τεράστιο, θεμέλιος! Ὅταν πηγαίνω νὰ κοινωνήσω τὸ Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ, μέσα στὸ ἅγιον Ποτήριον βάζουμε κρασί, ἄρτον, τὸ πρόσφορο ποὺ ζύμωσε ἡ μητέρα σας. Ἡ γλῶσσα μου αἰσθάνεται κρασὶ καὶ ψωμί. Δὲν εἶναι ὅμως τέτοιο, ἀλλὰ εἶναι Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ, τὸ ὁποῖον δὲν ὑποπίπτει στὶς αἰσθήσεις μου, ὅπως δὲν ὑπέπιπτε στὶς αἰσθήσεις τῶν ἀνθρώπων τὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ· ὁ Χριστὸς ἦταν ἀνάμεσα στοὺς ἀνθρώπους ὡς ἄνθρωπος. Τόσο ἄνθρωπος ὥστε τὸν πῆραν καὶ τὸν ἐσταύρωσαν! Δὲν ἔπιπτε στὶς αἰσθήσεις του ὅτι ἦταν ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, πράγμα τὸ ὁποῖο δὲν ἔπιπτε οὔτε εἰς τὰ μάτια τῶν ἀγγέλων, οὔτε τῶν δαιμόνων. Δὲν γνώριζαν οὔτε οἱ ἄγγελοι, οὔτε οἱ δαίμονες ποῖος ἦταν ὁ Ἰησοῦς Χριστός, διότι ἡ Θεότης εἶναι τελείως ἀφανής· δὲν ὑπάρχει ὀφθαλμὸς κτιστοῦ πλάσματος ποὺ νὰ μπορεῖ νὰ ἰδεῖ τὴν Θεότητα. «Οὐδεὶς Θεὸν ἐώρακε πώποτε», ποτὲ κανεὶς δὲν εἶδε τὸν Θεόν. Οἱ αἰσθήσεις τῶν ἀνθρώπων ἔβλεπαν στὸν Κύριον, τὸ σῶμα του· ὄχι τὴν Θεότητα.
Ὅπως δὲν ἔβλεπαν την Θεότητα τοῦ Κυρίου, ἔτσι τώρα δὲν μποροῦμε νὰ δοῦμε τὴν μεταβολὴ τοῦ ψωμιοῦ καὶ τοῦ κρασιοῦ σὲ Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ. Οἱ αἰσθήσεις μας τὰ αἰσθάνονται ὡς κρασὶ καὶ ψωμί· οἱ αἰσθήσεις τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἔπιασαν τὸν Χριστὸν καὶ τὸν ἐκάρφωσαν εἰς τὸν Σταυρόν, τὸν αἰσθάνονταν ὡς ἕναν ἄνθρωπον καὶ τίποτε ἄλλο.
Ἡ βάσις λοιπὸν καὶ τὸ θεμέλιον, ὅτι αὐτὸ ποὺ κοινωνοῦμε εἶναι τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, εἶναι τὸ ὅτι ὁ Χριστὸς ἀνεστήθη! Ἀφοῦ ἀνεστήθη εἶναι Θεός! Συνεπῶς, ἀφοῦ μᾶς εἶπε ὅτι, ὅταν παίρνετε κρασὶ καὶ ψωμί, καὶ θὰ «κάνετε Λειτουργία», αὐτὸ θὰ εἶναι τὸ Σῶμα μου καὶ τὸ Αἷμα μου, τότε εἶναι ἀλήθεια. –Ποῦ ξέρω ὅτι αὐτὸ εἶναι τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ; Ἀπάντησις: –Τὸ εἶπε ὁ Χριστός! –Καὶ ποῦ ξέρω ὅτι αὐτὸ ποὺ εἶπε ὅτι εἶναι σωστό; –Ἀνεστήθη ὁ Χριστὸς ἐκ τῶν νεκρῶν, ἀνελήφθη, καὶ κατῆλθε τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, καὶ ἐβεβαίωσε ποῖος εἶναι ὁ Ἰησοῦς Χριστός!
Ὥστε, τὸ κλειδὶ τῆς γνώσεως τῶν πάντων, ὅ,τι μᾶς εἶπε ὁ Χριστός, εἶναι ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος (Α΄ Κορ. ιε΄) λέγει· «Εἰ Χριστὸς οὐκ ἐγήγερται, κενὸν ἄρα τὸ κήρυγμα ἡμῶν, κενὴ δὲ καὶ ἡ πίστις ἡμῶν», ἂν ὁ Χριστὸς δὲν ἀνεστήθη, τότε κούφιο τὸ κήρυγμά μας, κούφια καὶ ἡ πίστις μας. Τότε ὁ Χριστιανισμὸς πέφτει στο κενό.
Ἐπειδὴ τὸ Εὐαγγέλιο εἶναι σταυρικόν, λέγει· «Θὰ κόψεις τὰ πάθη σου· δὲν θὰ εἶσαι πλεονέκτης, πλούσιος· θὰ ἀδικεῖσαι μᾶλλον παρὰ θὰ ἀδικεῖς· θὰ ὑποφέρεις μᾶλλον καὶ θὰ σηκώνεις τὸν σταυρόν σου στὴν ζωὴ αὐτή». Ἂν δὲν εἶναι ἀληθὴς ὁ Χριστιανισμός, τότε γιατί νὰ ὑποφέρω; Γιατί νὰ ἔχω αὐτὸ τὸ μαῦρο ὕφασμα (το ράσο) διαρκές σύμβολο πένθους; Καὶ δὲν εἶναι μόνον διὰ τὸν ἱερέα τὰ μαῦρα ράσα· εἶναι καὶ γιὰ κάθε πιστό. Σὲ ἐμᾶς γίνεται ἔκδηλον, φανερόν· ὅμως στὸν κάθε πιστό, ποὺ μπορεῖ νὰ βάλει ὁποιοδήποτε χρῶμα, πρέπει νὰ ὑπάρχει πένθος γιὰ τὶς ἁμαρτίες του, πάντοτε. «Μακάριοι οἱ πενθοῦντες, μακάριοι οἱ κλαίοντες νῦν, ὅτι γελάσετε». Γιὰ νὰ εἶμαι Χριστιανός, πρέπει νὰ ἀναλάβω κάποιες θέσεις...
Ἂν ὁ Χριστιανισμὸς δὲν εἶναι ἀληθής, καὶ δὲν ἀπολαμβάνω τὴν κοσμικὴ ζωή –ἡ ὁποία πραγματικῶς εἶναι ἀναξία– καὶ κάνω τὸ κέφι μου, τὸ θέλημά μου, λέγει Ἀπόστολος Παῦλος· «Ἂν ὁ Χριστὸς δὲν ἀνεστήθη, τότε ἐμεῖς ποὺ πιστεύουμε καὶ ζοῦμε Χριστιανικῶς, εἴμαστε οἱ ἀθλιότεροι πάντων τῶν ἀνθρώπων· χάνουμε μιὰ μέλλουσα ζωή, ποὺ δὲν ὑπάρχει –τρόπον τινα, γιατὶ δὲν ἀνεστήθη ὁ Χριστός– χάνουμε καὶ τὴν παροῦσα ζωή». Τότε μποροῦμε νὰ εἰποῦμε· «Φάγωμεν καὶ πίωμεν, αὔριον γὰρ ἀποθνήσκωμεν»! «Ὡς πρὸς τί ἐν Ἐφέσῳ ἐθηριομάχησα; ἂν οἱ νεκροὶ δὲν ἀναστήνονται, ἂν ὁ Χριστὸς δὲν ἀνεστήθη;» -Γιατί νὰ μαρτυρήσω; Γιατί να χάσω τὴν ζωήν μου; –Για ποιόν λόγον, ἂν δὲν ὑπάρχει ἡ ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ;
Λέγει λοιπὸν ὁ Ἀπόστολος Παῦλος· «Νυνί, δὲ Χριστὸς ἐγήγερται ἐκ νεκρῶν, ἀπαρχὴ τῶν κεκοιμημένων ἐγένετο», τώρα δά, ὁ Χριστὸς ἀνεστήθη· καὶ φέρνει τις μαρτυρίες του ὁ Ἀπόστολος, γιατὶ ἡ ἀπορία ρωτᾶ πῶς τεκμηριώνεται, πῶς ἀποδεικνύεται ἱστορικῶς.
Ὅταν λέμε ἱστορικὴ θεμελίωσι, ἐννοοῦμε γεγονότα· καὶ δὲν εἶναι μόνον κάτι νὰ ἔγινε, ἀλλὰ νὰ ἔχουμε καὶ τὴν μαρτυρία τῶν ὅσων ἔχουν γίνει. Λοιπόν στην Α΄ Πρὸς Κορινθίους, ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἀναφέρει: «Παρέδωκα γὰρ ὑμῖν, ἐν πρώτοις, ὃ καὶ παρέλαβον», σᾶς παρέδωσα ἐκεῖνο ποὺ πῆρα· «ὅτι Χριστὸς ἀπέθανεν ὑπὲρ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν κατὰ τὰς Γραφάς». Ὅταν θέλουμε νὰ τεκμηριώσουμε ἕνα γεγονὸς ἱστορικῶς, θέλουμε ἱστορικὲς μαρτυρίες· αὐτὸ εἶναι ἕνας θεμέλιος (λίθος). Εἰδικῶς στὸν χῶρο τῆς πίστεως, ἔχουμε δύο θεμέλια: τὸ ἱστορικὸ γεγονὸς καὶ ἡ μαρτυρία του, καὶ δεύτερον, ἡ προφητεία, ὅταν πραγματοποιεῖται. Γιὰ ὅλα τὰ κοσμικὰ πράγματα δὲν ἔχουμε προφητεία! Λέμε ὅτι ὁ μέγας Ἀλέξανδρος... –παρότι ὁ μέγας Ἀλέξανδρος ἔχει προφητεία καὶ εἶναι στὸν Δανιήλ– ἔζησε... Πῶς θὰ τεκμηριώσω ὅτι ἔζησε; –Μόνον ἀπὸ τὰ γεγονότα. –Πῶς θὰ τεκμηριώσω ἕνα γεγονὸς τοῦ Χριστιανισμοῦ; –Ἀπὸ τὰ γεγονότα καὶ τὴν προφητεία. Γι' αὐτό ὅταν διαβάζουμε την Καινή Διαθήκη, σε κάθε βῆμα συναντοῦμε· «εἶναι γραμμένο», «τὸ λέγει ὁ τάδε προφήτης».
Λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος· «Ὁ Χριστὸς πέθανε γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας, καὶ αὐτὸ τὸ πῆρα ἀπὸ τὴν παράδοσι γιατὶ εἶναι γεγονός, μαρτυρία, καὶ αὐτὸ εἶναι κατὰ τὰς Γραφάς, δηλαδὴ κατὰ τὶς προφητεῖες», καὶ «ὅτι ἐτάφη καὶ ὅτι ἐγήγερται τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ κατὰ τὰς Γραφάς». Ἡ Ἀνάστασίς του εἶναι γεγονὸς ἀποδεδειγμένο, ἀλλὰ καὶ κατὰ τὰς Γραφάς.
Στὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως, τό «κατὰ τὰς Γραφάς», εἶναι πολὺ θεμελιώδες.
Ἀκόμη «Καὶ ὅτι ὤφθη», παρουσιάστηκε, δηλαδή γεγονότα «Κηφᾷ», στον Πέτρο· «εἴτα τοῖς δώδεκα», μετὰ στοὺς δώδεκα μαθητάς· «ἔπειτα ὤφθη ἐπάνω πεντακοσίοις ἀδελφοῖς ἐφάπαξ», μιὰ φορά, σὲ πάνω ἀπὸ 500 ἀνθρώπους· ὑπὲρ 500 μάρτυρες! «ἐξ ὧν οἱ πλείους μένουσι ἕως ἄρτι», ποὺ οἱ περισσότεροι ζοῦν μέχρι τώρα. Κορίνθιοι, ἄντε νὰ τοὺς ρωτήσετε! «τινὲς δὲ καὶ ἐκοιμήθησαν», μερικοὶ δέ, πέθαναν. «Ἔπειτα ὤφθη Ἰακώβῳ», παρουσιάστηκε στὸν Ἰάκωβον· «εἴτα τοῖς Ἀποστόλοις πᾶσι», ὕστερα σ᾿ ὅλους τοὺς Ἀποστόλους· «ἔσχατον δὲ πάντων, ὡσπερεὶ τῷ ἐκτρώματι ὤφθη καμοί», καὶ σὲ ἐμένα, ὡς ἔκτρωμα, γιατί ἐδίωξα τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Χριστοῦ, παρουσιάστηκε στο τέλος. Τοῦ παρουσιάσθηκε ὅταν πήγαινε γιὰ Δαμασκόν. Θὰ πεῖ ὁ ἴδιος ὁ Ἀπόστολος (Α' Κορ. θ' 1)· «Οὐχὶ τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστὸν ἑώρακα;» δὲν εἶδα τὸν Κύριόν μας Ἰησοῦν Χριστόν; Ἐπικαλεῖται αὐτὴν τὴν μαρτυρία, στην πορεία του πρὸς Δαμασκόν, γιατὶ ἦταν καὶ ἄλλοι μαζί του. Αὐτοὶ οἱ ἄλλοι εἶδαν τὸ φῶς, τὴν λάμψιν, ἄκουσαν τὴν φωνή, ἀλλὰ δὲν ξεχώριζαν τί ἔλεγε ὁ Χριστὸς στὸν Παῦλο. Συνεπῶς ἡ μαρτυρία τῆς ἐμφανίσεως τοῦ ἀναστάντος Χριστοῦ ἦταν μαρτυρία ἀντικειμενική. Δὲν ἦταν ὑποκειμενική, ἐσωτερική· ἔγινε ἐνώπιον πολλῶν, καὶ ἦταν ἀπ᾿ ἔξω ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους.
Ἡ μεγαλυτέρα ἀπάντησι εἶναι ἡ ἑξῆς· ὁ Παῦλος δὲν θὰ γινόταν ὁ Παῦλος, ἂν δὲν τοῦ εἶχε ἐμφανισθεῖ ὁ Χριστός. Το μεγάλο ἀγκάθι γιὰ τοὺς ἑβραίους εἶναι ὁ Παῦλος, ἡ μεγάλη μαρτυρία τοῦ ἀναστάντος Χριστοῦ. Γι' αὐτὸ τὸν ἐδίωκαν νὰ τὸν φονεύσουν! ὅπως ἐδίωκαν καὶ τὸν Λάζαρον, τὸ τεκμήριον τῆς Ἀναστάσεως.
Τὸ σπουδαῖον εἶναι ὅτι αὐτὴ ἡ μαρτυρία, μέχρι σήμερα, εἶναι ζῶσα. Δὲν ὑπῆρξε ποτὲ ἐποχὴ ποὺ δὲν εἴχαμε Χριστιανοὺς καὶ μετὰ ξανάρχισαν νὰ γίνονται οἱ ἄνθρωποι Χριστιανοί! Ἔχουμε μία συνέχεια, μία ζῶσα παράδοσι, ὅτι ὁ Χριστὸς ἀνεστήθη ἀπὸ τοὺς νεκρούς. Τεράστιον!
Ὁ Χριστιανισμὸς εἶναι ἀπόδειξις τῆς ἱστορικότητος τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ! Ὁ Κύριος εἶπε στὸν Ἀπόστολο Πέτρο· ὅταν ἱδρυθεῖ ἡ Ἐκκλησία πάνω στὴν γῆ, «καὶ πῦλαι ᾅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς», τῆς Ἐκκλησίας. Μέχρι σήμερα ὁ Χριστιανισμός στέκεται καὶ παλαίει.
–Ξέρετε πόσες ἱστορικὲς μαρτυρίες ἔχουμε περὶ τῆς ἱστορικῆς ὑπάρξεως τοῦ μεγάλου Ἀνεξάνδρου; Μήπως γνωρίζετε ποιός μᾶς δίνει μαρτυρία ὅτι ὑπῆρξε ὁ μέγας Ἀλέξανδρος; –Μόνον ἕνας συγγραφεύς! ὁ Ἀρριανός, καὶ αὐτὸς δὲν εἶναι σύγχρονος τοῦ μεγάλου Ἀλεξάνδρου! Σήμερα δὲν ἔχουμε τις κατακτήσεις τοῦ μεγάλου Ἀλεξάνδρου· ἔχουμε ὅμως ἀρχαιολογικὰ εὑρήματα. –Τὸ νὰ βρῶ στὶς ἄκρες τῆς Περσίας, καὶ στὶς ἄκρες τοῦ Ἰνδοῦ ποταμοῦ –ποὺ λέει ὁ λόγος– ἀρχαῖα νομίσματα, είναι μεγαλυτέρα ἀπόδειξις ὅτι ἔφθασε ἐκεῖ ὁ μέγας Ἀλέξανδρος, ἀπὸ τὸ νὰ ἔχω ζῶντα Χριστιανισμὸν μέσα στὴν ἱστορία; Εἶναι μεγαλυτέρα ἀπόδειξις ἡ εὕρεσις ἑνὸς νομίσματος ἢ ἑνὸς πολιτιστικοῦ μνημείου;
Σήμερα δὲν ὑπάρχει μέγας Ἀλέξανδρος, οὔτε οἱ κατακτήσεις του –Μπορεί κανεὶς νὰ ἀμφισβητήσει ὅτι ὑπῆρξε μέγας Ἀλέξανδρος; –Κανείς! –Ἄραγε γιατί ἀμφισβητοῦμε ἂν ἔχει ἱστορικότητα ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ, ποὺ εἶναι τόσον μαρτυρημένη; –Ἡ ἀπάντησις βρίσκεται στὸ ἑξῆς σημεῖον: Ἂν ὑπῆρξε ἢ δὲν ὑπῆρξε ὁ μέγας Αλέξανδρος, αὐτὸ δὲν ἔχει ἐπιπτώσεις στην ζωή μας, στὸ μέλλον μας καὶ τὰ προβλήματά μας! Ἂν ὑπάρχει κόλασις ἢ βασιλεία Θεοῦ, ἂν ἡ ψυχὴ ζήσει ἢ δὲν θὰ ζήσει, ἂν πεθάνει ἢ θὰ εἶναι αἰωνία, ἂν ἔχουμε ἀνάστασι νεκρῶν ἢ ὄχι, καὶ ποιά θὰ εἶναι ἡ τύχη μου, ἡ πορεία μου ἐμοῦ τοῦ ἀνθρώπου, ἡ πορεία τῆς ὑπάρξεώς μου, ἔχει σημασία!
Ὅμως δὲν ἀμφισβητοῦν τὴν ὕπαρξι τοῦ μεγάλου Ἀλεξάνδρου! Ἀμφισβητοῦν τὴν Ἀνάστασι τοῦ Χριστοῦ! Διότι ἂν δεχθῶ ὅτι ὁ Χριστὸς ἀνεστήθη, τότε ὁ Χριστιανισμὸς εἶναι ἀληθινός, τότε ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ ἐνανθρωπήσας Θεός! Καὶ τότε, ἐκεῖνος μᾶς μίλησε γιὰ αἰωνία κόλασι καὶ αἰωνία βασιλεία Θεοῦ! ἀλλά... ἐμένα δὲν μὲ συμφέρει, γιατί θέλω νὰ ἁμαρτάνω! Γι' αὐτὸ θέλω νὰ ἐξαφανίσω· τὰ τεκμήρια τῆς ἱστορικότητος τῆς Ἀναστάσεως. Ἐδῶ εἶναι τὸ μεγάλο πράγμα. Λέγει ὁ εὐαγγελιστής Ιωάννης εἰς τὸ Εὐαγγέλιόν του «Τὸ φῶς ἦλθε εἰς τὸν κόσμον καὶ οἱ ἄνθρωποι δὲν τὸ ἐδέχθησαν· ἦν γὰρ πονηρὰ τὰ ἔργα αὐτῶν», διότι ἦταν πονηρὰ τὰ ἔργα τους «πᾶς γὰρ ὁ φαῦλα πράσσων μισεῖ τὸ φῶς καὶ οὐκ ἔρχεται πρὸς τὸ φῶς ἵνα μὴ ἐλεγχθεῖ τὰ ἔργα αὐτοῦ», καθένας ποὺ πράττει τὰ ἁμαρτωλά, αὐτὸς μισεῖ τὸ φῶς, γιατὶ δὲν θέλει νὰ ἔρθουν στὴν δημοσιότητα, καὶ πολὺ παραπάνω εἰς τοῦ οὐρανοῦ τὴν δημοσιότητα, οἱ ἁμαρτίες του.
Ἡ ψυχολογία τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἀρνοῦνται τὴν ἱστορικότητα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ, εἶναι αὐτή· θέλουν νὰ μένουν στὶς ἁμαρτίες τους. –Τί θὰ σὲ πείραζε ἂν ὑπῆρξε Ἰησοῦς Χριστός;
–Α... πειράζει!..
Τὸ τεκμήριον τὸ ἔχουμε «στην τσέπη μας»: ἔξω ἀπὸ «ἀντικειμενικά τεκμήρια», ἔξω ἀπὸ ὅλα αὐτά! Κάθε Κυριακή, θυμιάζουμε τὴν Ἁγίαν Τράπεζαν καὶ λέμε· «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι...», ἔχουμε δεῖ τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Χριστοῦ· μήπως εἶναι λανθασμένη διατύπωσις ἢ ἔγινε ποιητικῇ ἄδειᾳ ἡ διατύπωσις; –Ὄχι! ὁ πιστὸς ζεῖ μέσα του τὸν Ἀναστάντα Χριστόν. Λέγει· «πιστὸς ὁ Κύριος», ἀληθὴς ὁ Ἰησοῦς Χριστός.
1η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)
►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1
Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.
🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk
🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b
🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1
💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.