Ίσως θεωρηθεί περίεργος αυτή η θέσις, όπως τουλάχιστον
εκφέρεται αλλά δεν πρόκειται περί προτροπής.
Το να πει δηλ. ότι αυτός που αδικεί, ας συνεχίσει να αδικεί και ας ανεβεί κι άλλα σκαλοπάτια ακόμη αδικίας. Αναμφισβήτητα δεν είναι θέμα προτροπής.
Ο άγιος Ανδρέας Καισαρείας σημειώνει "ουχ ως εις αδικίαν και ρυπαρίαν προτρέπων τα παρατεθέντα είρηκε.Μη γένοιτο!"(Δεν τα είπε αυτά ο Χριστός ακριβώς για να προτρέψει να γίνουν οι άνθρωποι οι ρυπαροί περισσότερο ρυπαροί.)
"Αλλ' ως το της γνώμης φυλλάτων ακατανάγκαστον, ώς αν είπη έκαστος, το αρέσκον αυτά ποιησάτω. ου βιάξω την προαίρεσιν!
(Αλλά σαν να ήθελε να ειπή, εφ' όσον η προαίρεσις είναι χωρίς εξαναγκασμόν, ότι ο καθένας ας κάνει αυτό που του αρέσει.)
Αυτή την έννοια έχει "Ο ρυπαρός ρυπαρευθήτω έτι, ο αδικών αδικησάτω έτι,ο δικαιος δικαιοσύνην ποιησάτω έτι και ο άγιος αγιασθήτω έτι."'Ομως, αυτό για να το καταλάβουμε,ο προφήτης Ιεζεκιήλ σημειώνει: " Τάδε λέγει κύριος. Ο ακούων ακουέτω και ο απειθών απειθήτω." Μας είναι πολύτιμο αυτό το χωρίο,γι'αυτό θα παρακαλέσω προσέξατέ το. Είναι ανάλογο μ' εκείνο το οποίο είπε ο Χριστός: "ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω", που εξυπακούεται ότι εκείνος που δεν έχει αυτιά, δηλ. δεν θέλει, ας μην ακούσει.Διότι ένας που πάει ν' ακούσει λόγο, έχει αυτιά, ακούει φυσικά. Τ'αυτιά του δουλεύουν. 'Οταν λοιπόν λέγει ο Κύριος "ο έχων ώτα ακούει ακουέτω" σημαίνει ότι εκείνος που δεν έχει ώτα, δεν έχει αυτιά, ας μην ακούσει. Δηλ. εάν δεν θέλει, ας μην ακούσει. Αυτή την έννοια έχει. Ό δε Ησαΐας γράφει (αναφερόμενος στην ερήμωση της Βαβυλώνος) "ο αθετών αθετει,ο ανομών ανομεί" Εννοώντας ότι η πόλις θα μείνει αμετανόητος, παρ' ότι εγγίζει το τέλος της. Είδατε; Ο αθετών αθετει,ο ανομών ανομεί. Έχομε μία θαυμασία του προφήτου Δανιήλ, πάνω ακριβώς σ' αυτό το σημείο. Και αναφέρεται στα έσχατα. Γι' αυτό σας είπα, προσέξτε, είναι μια ενδιαφέρουσα θέσις, χρησιμοτάτη για μας. Λέγει ο Δανιήλ,εις το 12ο κεφ. στ. 10 : "εκλεγώσι και εκλευκανθώσι και πυρωθώσι και αγιασθώσι πολλοί, και ανομήσωσιν άνομοι και ού συνήσουσι πάντες άνομοι, και οι νοήμονες συνήσουσι," Όταν,λέγει, θα φθάσει το τέλος, τότε θα εκλεγούν οι δίκαιοι, θα αναδειχθούν,θα λευκανθούν από τις θλίψεις. 'Οπως ακριβώς βάζομε στο φούρνο μέσα και πυρώνουμε υλικά άκαυστα. Τα ίδια τα τούβλα του φούρνου, όταν ξεκινάμε το πύρωμα είναι μαύρα. οταν πυρώσει ο φούρνος, γίνονται σπρα. Έτσι,λέγει,οι δίκαιοι θα αναδειχθούν, θα λευκανθούν με τις θλίψεις, θα καθαρισθούν όπως η φωτιά καθαρίζει μέσα στο καμίνι, θα αγνισθούν πολύ. Οι παράνομοι όμως, θα εκτραπούν σε περισσότερες και μεγαλύτερες ανομίες. 'Ολοι οι ασεβείς δεν θα εννοήσουν τίποτα απ 'όσα έχουν προφητευτεί. Οι ευσεβείς όμως, θα εννοήσουν πολύ καλά τα πάντα. Αυτό θέλει να πει εδώ ο προφήτης Δανιήλ. Αλλά ας προσέξωμε. Ας προσέξωμε, είναι σημαντικό, όπως σας εξήγησα. Ο άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής,στο προκείμενο χωρίο θέτει αυτήν την θέσιν σε δύο ζεύγη που έχουν μίαν ρυθμικήν απόδοσιν. Το πρώτο ζεύγος: Ο αδικών και ο δίκαιος. Το δεύτερο ζεύγος: Ο ρυπαρός και ο άγιος. Ποιός είναι ο αδικών, ποιός είναι ο δίκαιος: Ο αδικών εν ευρεία εννοία και ο δίκαιος εν ευρεία έννοια, και σημαίνει αυτός που αμαρτάνει κι αυτός που είναι ευσεβής. Αλλά, επάνω σε τί; Επάνω στα θέματα της πίστεως. Διότι, το "ρυπαρός" έρχεται να δώσει μια πιο ειδικότερη ερμηνεία του θέματος. 'Αρα λοιπόν ο αδικών και ο δίκαιος, (ξέρετε,δικαιοσύνη στην Αγ. Γραφή σημαίνει αγιότητα εν ευρεία εννοία, δεν είναι η δικαιοσύνη με τη στενή έννοια όπως λέμε "οι δίκαιοι της Π.Δ." σημαίνει οι άγιοι της Π.Δ.) έτσι με την ευρεία αυτή έννοια, είναι οι αμαρτάνοντες (στο θέμα της πίστεως κυρίως). H οι άλλοι, οι μη αμαρτάνοντες, στο θέμα της ευσεβείας, είναι δηλ. ευσεβείς. Ο "ρυπαρός" με το αντίστοιχον "ο άγιος", ο ρυπαρός εν εννοία ηθική, σημαίνει αυτός που αμαρτάνει κυρίως στα σαρκικά αμαρτήματα. Εν αντιδιαστολή προς το "άγιος" που σημαίνει ο άμωμος εν εννοία ηθική. Και αρνητικώς και θετικώς. Δηλ. και δεν κάνει πράξεις αμαρτίας και ζει ζωή αγιότητος. Πάντως, η έννοια του όλου χωρίου, δείχνει ότι οι άνθρωποι της γής είναι πνευματικώς χωρισμένοι σε δύο στρατόπεδα. Δύο στρατόπεδα. Εκείνων που ευσεβούν και αγιάζονται κατ'αύξησιν. Και εκείνων που ασεβούν και ρυπαίνονται, ομοίως κατ' αύξησιν. Σε τρόπον ώστε,ανάμεσα στα δύο αυτά στρατόπεδα να υπάρχει ένα χάσμα το οποίο διαρκώς μεγαλώνει. Οι μεν, πηγαίνουν διαρκώς προς την αγιότητα, οι δε, διαρκώς προς την ασέβεια και προς τη ρυπαρότητα. Αυτή την έννοια έχει το "έτι", το "ακόμη". Συνεπώς, απομακρυνόμενοι οι μεν από τους δε,το χάσμα το κάνουν μεγαλύτερο.
Εάν απομονώσουμε από το όλο χωρίο το "ο άγιος αγιασθήτω έτι",αγαπητοί μου, θα'χουμε πολλά πράγματα να πούμε.
Στους εσχάτους και δύσκολους και χαλεπούς αυτούς καιρούς, που ζούμε, άλλος τρόπος διατηρήσεις της αγιότητός μας δεν υπάρχει, παρά μόνον η αύξησις. Αν θέλετε είναι νόμος οικονομολογικός : Θέλεις να διατηρήσεις τα κεφάλαιά σου. Πρέπει να τα αυξάνεις. Εάν σταματήσεις να τα αυξάνεις, αυτά θα αρχίσουν να ελαττώνονται.
Έται, εάν θέλουμε, πραγματικά, να αυξηθούμε στην αγιότητα
ή μάλλον να διατηρηθούμε στην αγιότητα, πρέπει να την αυξάνουμε την αγιότητα.
Αυτή την έννοια, έχει αγαπητοί, το ότι ο λόγος του Θεού μας παραγγέλει και μας λέγει, όταν ο κόσμος διαρκώς θα απομακρύνεται από τον Θεόν , η αποστασία του θα γίνεται μεγαλυτέρα και μεγαλυτέρα, τον ίδιο χρόνο, οι πιστοί πρέπει να προσεγγίζουν περισσότερο και περισσότερο τον Θεό.
Ξέρετε τι σημαίνει; Ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμμία
σχέση ανάμεσα στα δύο αυτά στρατόπεδα.
Δεν πρέπει να υπάρχει καμμία σχέση ανάμεσα στον άγιο και τον ευσεβή με τον ασεβή και το ρυπαρό.
Δεν θ' ανοίξουν διάλογο ο ένας με τον άλλο. Κανένα διάλογο.
Δεν θα πουν "ελάτε να κουβεντιάσουμε".
Γιατί αν πουν "ελάτε να κουβεντιάσουμε", τότε εκείνοι που θα αδικηθούν, εκείνοι που θα ζημιώσουν, θα είναι οι άγιοι.
Δεν χρειάζεται διάλογος θέλουν να διορθωθούν οι άλλοι, ο δρόμος είναι ανοικτός. Απλούστατα, μπορούν να διορθωθούν.
Το "έλα να κουβεντιάσουμε", όχι με την έννοια "να σου
διασαφήσω ποια είναι η πνευματική ζωή", αλλά με την έννοια ότι, "ν' αρχίσωμε να βάζωμε λίγο νερό στο κρασί μας". Προσέξτε αγαπητοί μου. Κατά τεκμήριο, είσαστε πνευματικοί άνθρωποι, εφ' όσον πληρείτε τον χώρον αυτόν και ακούτε λόγον Θεού, τον οποίον αγαπάτε. Κατά τεκμήριο, λοιπόν, είσαστε ευσεβείς άνθρωποι. Εάν θέλωμε να διατηρήσωμε αυτήν την ευσέβειά μας, μήν ερωτοτροπούμε με τον κόσμον. Μήν ερωτοτροπούμε με τους ασεβείς ανθρώπους. Μη προσπαθούμε να έχομε προσεγγίσεις, γιατί θα χαλάσουμε. Αντιθέτως, θα πρέπει να αυξάνουμε στην αγιότητα και στην αρετή.
Αν μου πείτε: μα γιατί έτσι αφήνει ο Θεός να υπάρχει
αυτή η συνύπαρξις -ή όχι τροπική- η τοπική συνύπαρξις,όχι
τροπική. Απλώς, εις τον κόσμον αυτόν συνυπάρχουμε οι μεν με τους δε. Μη μας παραξενεύει.
Ενθυμείσθε την παραβολήν των ζιζανίων, που είπε ο Κύριος και όταν στο χωράφι με το σιτάρι, που εσπάρη εφύτρωσαν και τα ζιζάνια; Ενθυμείσθε, οι αγρότες εκείνοι,οι εργάτες, τί είπαν στο αφεντικό τους: "Να πάμε να ξεβοτανίσουμε το χωράφι;" και τους είπε εκείνο τον παράξενο λόγο: "Αφετε συναυξάνειν". Αφήστε να μεγαλώνουν. Και ο σίτος και τα ζιζάνια. Μεγαλώνει το ένα μεγαλώνει και το άλλο. Με την παραβολή, αντιληφθήκατε το νόημα των λόγων "ο δίκαιος να γίνεται πιο δίκαιος, ο άγιος πιο άγιος,ο ασεβής πιο ασεβής και ο ρυπαρός πιο ρυπαρός".
Αυτό σημαίνει: Μεγαλώνει το ένα, μεγαλώνει το άλλο. Και συνεπώς, μεγαλώνουν μεν, είναι στον ίδιο χώρο (στο χωράφι του κόσμου τούτου) αλλά, εύκολα κανείς διακρίνει, ο σίτος σίτος, το ζιζάνιο ζιζάνιο.Δεν μπορεί να γίνει το ζιζάνιο σίτος, ούτε ο σίτος ζιζάνιο.
Εκείνο που έχει σημασία, είναι ότι, το θέμα βρίσκεται κάτω από τη δική μας την προαίρεση. Εμείς πώς το θέλουμε το πράγμα. Εάν εμείς θέλουμε να μείναμε στην αγιότητα θα μείνωμε. Και πρέπει να αυξηθούμε. Μη πει κανένας, εκείνο το δαιμονικό. (Γιατί δαιμονικό είναι και δυστυχώς και κηρύσεται αυτό το δαιμονικό, πολλές φορές κηρύσσεται αυτό το δαιμονικό από τον άμβωνα) Ποιο; Ότι η αγιότητα έχει κάποια όρια. Η πνευματικότητα είναι αυτή που είναι. Έχει ένα σχήμα και το σχήμα αυτό της αγιότητος κλείνει, είναι κλειστό σχήμα.
Αγαπητοί μου, η ευσέβεια δεν έχει σχήμα. Και η ευσέβεια
διαρκώς αυξάνει. Μην ακούσετε λοιπόν ότι "είμαστε φτασμένοι". 'Οχι! 'Εχουμε ανάγκη διαρκούς αυξήσεως. Προσέξτε τι σημειώνει ο προφήτης Δανιήλ: "πάντες άνομοι ου συνήσουσι και οι νοήμονες συνήσουσι". Τί θα πεί αυτό; Οι ασεβείς θα μείνουν ανύποπτοι, σ'αυτό το επιτελούμενο μυστήριο της ανομίας που θα το εργάζεται ο αντίχριστος. Ανύποπτοι.
Εάν πάμε να τους το πούμε, να τους βγάλαμε από την ανυποψία και να τους κάνωμε να υποψιαστούν, οι πιο πολλοί
δεν θα μας καταλάβουν. "ού συνήσουσιν" λέει "οι άνομοι".
Δεν θα καταλάβουν. Αλλά οι νοήμονες,οι ευσεβείς, "συνήσουσι".οι ευσεβείς θα κατανοούν την πραγματικότητα, τον καιρόν και θα προσέχουν.
Εδώ βρίσκεται, αγαπητοί μου, η "εν Χριστώ σοφία".
Λέμε: ποιός είναι έξυπνος άνθρωπος; ποιος είναι έξυπνος;
Βέβαια την ευφυία, μπορούμε να την έχομε εκλεκτικά. Μπορεί κάποιος να είναι πολύ έξυπνος άνθρωπος στο εμπόριο του, αλλά να μην είναι εξυπνός στις κοινωνικές του σχέσεις, ή
στην πνευματικότητά του. Βεβαίως αυτή η εκλεκτικότητα, δεν είναι καλό πράγμα. Πρέπει κανείς άμα είναι έξυπνος να είναι έξυπνος. Το μυαλό του κόβει.
Αλλά θα κρίναμε όμως από την ποιότητα των ενδιαφερόντων
του ανθρώπου. Για να δούμε τι είναι αληθινή ευφυία.
Εαν υποτεθεί ότι είμαι έξυπνος στο εμπόριο μου και βγάζω λεφτά πολλά, και δεν ξοδεύω τίποτα, και μαζεύω διαρκώς, μήπως φτάσω σαν τον άφρονα εκείνο πλούσιο, που θα φθάσει να μου πει ο Θεός: "άφρων ταύτη τη νυκτί την
ψυχή σου ζητάνε από σένα. Αυτά δε που ετοίμασες τίνι έσται"; Ποιανού θα μείνουν;
Ξέρετε πόσοι άνθρωποι, αγαπητοί μου, αγωνίζονται σκοτώνονται να βγάλουν χρήματα, και κάποτε ανακαλύπτουν ότι έχει περάσει η ζωή τους. Δεν είναι κρίμα; Δεν την χάρηκαν τη ζωή τους. Την πέρασαν στερημένη για να βγάλουν λεφτά, για να έχουν για το μέλλον. Ποιό μέλλον; Κι' αν ακόμη δέν πεθάνουν, έχουν γεράσει όμως. Τώρα, το να τα δώσουν στα παιδιά τους, δεν έχει και πολλή σημασία. Αυτοί που δεν δούλεψαν θα τα φάνε γρήγορα, θα τα σπαταλήσουν. Τα παιδιά, ναι! ναι!
Το λέει θαυμάσια ο ιερός Χρυσόστομος και η πείρα το αποδεικνύει. Αλλά, ποιά είναι τότε η ευφυία; Η αληθινή ευφυία; Να καταλάβεις το πραγματικό σου συμφέρον. Το πνευματικό σου συμφέρον.
Και ποιο είναι; Είναι το εν Χριστώ συμφέρον. Είναι αυτό που λέγει εδώ ο Δανιήλ: "και οι νοήμονες (οι έξυπνοι) συνήσουσι", θα καταλάβουν, θα μπορούμε να μελετάμε τον καιρόν, τους καιρούς.
Να ξέρομε τι γίνεται γύρω μας και να αυξάνωμε στην αγιότητα. Γι'αυτό σας εξήγησα ότι μη πυρωνόμαστε, μη σκανδαλιζόμαστε, γιατί η εποχή μας είναι δύσκολη,γιατί υπάρχουν πολλοί που παίρνουν το δρόμο της απωλείας. 'Αστε τους στο δρόμό τους.
Εκείνο που έχομε να κάνομε εμείς, είναι ότι κάνουν κι εκείνοι: Αυξάνουν στο κακό, κι' εμείς στο καλό.Και θα πρέπει να κατανοούμε πολύ καλά, ποιο είναι το πραγματικό μας συμφέρον.
Δεν νομίζετε ότι είναι κάτι που πραγματικά πρέπει να το προσέξουμε;
Απόσπασμα από την 99η ομιλία στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης « Ιερά Αποκάλυψις ».
Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἱερά Ἀποκάλυψις " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qa7vUvidbEX6OBGq3b9WeV
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.