†. "οἶδά σου τὰ ἔργα, ὅτι ὄνομα ἔχεις ὅτι ζῇς, καὶ νεκρὸς εἶ."
Γνωρίζω τα έργα σου, όνομα μόνο έχεις ότι ζεις πνευματικά. Στην πραγματικότητα είσαι νεκρός.
Αγαπητοί μου, φοβερός λόγος. Φοβερός λόγος. Εις αυτόν τον στίχον, πρέπει ο καθένας από μας να τρομάξει. Πρέπει να βρει ο καθένας από μας τον εαυτόν του. Πολλές φορές, πολλούς από εμάς, μας χαρακτηρίζει μία ευσεβοφάνεια.
Προσέξτε γιατί κάποτε εκείνοι που κουνάνε το κεφάλι τους άμα τ’ ακούνε, τους χαρακτηρίζει περισσότερο η ευσεβοφάνεια. Το λέγω αυτό γιατί πολλές φορές το έχω προσέξει. Σαν να θέλουν να πουν «εγώ δεν είμαι, αλλά είναι ο πλαϊνός μου. Βέβαια, αλλοίμονο, εγώ δεν είμαι».
Θα μου πείτε, κι αν κανείς έχει μία αυτογνωσία και εννοεί τον εαυτόν του; Μου φαίνεται αγαπητοί μου πως όταν κανείς κάποτε του πουν κάτι που το έχει, δεν κουνάει το κεφάλι του ούτε μιλάει. Μένει έκπληκτος. Αν σου πω ξαφνικά μπροστά σε άλλους «είσαι κλέφτης», θα κουνάς το κεφάλι σου; Εάν δεν είσαι θα διαμαρτυρηθείς. Εάν είσαι θα ανοίξουν τα μάτια σου από έκπληξη… πως μπορώ εγώ να ξέρω ότι είσαι κλέφτης και να σε αποκαλώ μπροστά σε τόσον κόσμο. Δεν κουνάς το κεφάλι σου.
Έτσι μας χαρακτηρίζει μια ευσεβοφάνεια πολλούς. Όταν μάλιστα δεν σημειώνουμε βαριά αμαρτήματα, προσέξατέ το, δεν σημειώνουμε βαριά αμαρτήματα, και έχομε ένα σχήμα ευσεβείας και μία σχετική σεμνότητα, δίνομε την εντύπωση στο περιβάλλον μας ότι ζούμε πνευματική ζωή.
Αυτή η κατάστασις κατά τον Απόστολο Παύλο, είναι ένα σημείο των εσχάτων καιρών.
Γράφει εις τον Τιμόθεον. Β΄ Επιστολή 3, 1-5
"Τοῦτο δὲ γίνωσκε, ὅτι ἐν ἐσχάταις ἡμέραις ἐνστήσονται καιροὶ χαλεποί· (Τις έσχατες ημέρες θα σταθούνε δύσκολοι καιροί.) ἔσονται γὰρ οἱ ἄνθρωποι φίλαυτοι, φιλάργυροι, … ἔχοντες μόρφωσιν εὐσεβείας, τὴν δὲ δύναμιν αὐτῆς ἠρνημένοι."
Θα έχουνε «μόρφωσιν». Μόρφωσις θα πει, προσέξτε, σχήμα. Από το μορφή, μόρφωμα, καλούπι, σχήμα. Εμφάνιση εξωτερική. Σχήμα. Θα έχουνε σχήμα ευσεβείας. Θα κάνουν ευλαβώς τον σταυρό τους. Θα φοράνε σεμνά ρούχα. Θα πηγαίνουν στην Εκκλησία. Αλλά την δύναμη της ευσεβείας θα την έχουν αρνηθεί.
Και υπογραμμίζω και σημειώνω ξανά, ότι ο Απόστολος Παύλος σημειώνει αυτήν την κατάσταση σαν ένα σημάδι των εσχάτων καιρών. Δηλαδή οι ευσεβείς λεγόμενοι άνθρωποι θα είναι κατ’ επίφασιν ευσεβείς. Θα έχουνε ένα σχήμα ευσεβείας. Δεν θα έχουν την δύναμη της ευσεβείας.
Αν δε λάβετε υπ΄όψιν ότι στο Ευαγγέλιον η λέξις «ευσέβεια» σημαίνει όλο το περιεχόμενο της Πίστεως. Το μυστήριον της ευσεβείας είναι ο Χριστιανισμός, αλλά ένας άνθρωπος ο οποίος ζει την ευσέβεια, έχει το Πνεύμα του Θεού και έχει την δύναμη. Έχει δύναμη πνευματική. Έχει πολλή δύναμη πνευματική. Όταν ο άνθρωπος δεν ζει αληθινά αλλά επίπλαστα, κατ’ επίφασιν όπως σας είπα, εξωτερικά, και έχει αρνηθεί στην πραγματικότητα την δύναμη του Αγίου Πνεύματος, αυτός ο άνθρωπος εσωτερικά είναι ένας νεκρός. Μην μας κάνει εντύπωση. Είναι ένας νεκρός.
Ακόμα σήμερα, πολλοί πιστοί, πολλοί θεολόγοι, πολλοί θεολογούντες, έχουν μεταβάλλει την Θεολογίαν, δηλαδή αυτήν την αληθινή, αυτήν την γόνιμη γνώση του Θεού που πρέπει, όπως η τροφή μες στο αίμα φτάνει μέχρι το τελευταίο κύτταρο του οργανισμού, αντί να φτάνει αυτή η Θεολογία, αυτή η γνώση μέχρι την τελευταία ακρίτσα της υπάρξεώς μου να με διαποτίζει, -γιατί αυτός είναι ο σκοπός της Θεολογίας- να με διαποτίζει και να με κάνει Θεοειδή, να με κάνει Χριστοειδή άνθρωπο, καταλήξαμε την Θεολογία να την κάνομε συζήτηση. Κουβέντα. Εγίναμε όπως σημειώνει ο Απόστολος Παύλος συζητηταί του αιώνος τούτου. Η Θεολογία λοιπόν έγινε συζήτησις και όχι Πίστις και Ζωή.
Ακόμη βλέπουμε, οι ναοί χτίζονται λαμπροί και κάθε μέριμνα καταβάλλεται για την διακόσμησή τους αλλά αμελούνται όμως οι ζώντες ναοί του Θεού που είναι οι Χριστιανοί. Οι εφημέριοι πλέον, όχι της Λαρίσης, στον Ορθόδοξον χώρον… οι ναοί εκ μέρους των εφημερίων τυχαίνουν κάθε επιμελίας. Βλέπετε ο εφημέριος να κτίζει τον ναό, να βάζει ωραίο ξυλόγλυπτο, τέμπλο, ωραία καθίσματα, ωραίες εικόνες Βυζαντινή τεχνοτροπία, να βάλουμε και ωραία μουσική Βυζαντινή. Να είναι όλα λαμπρά, όλα ωραία. Καμία κατηγορία σ' αυτά. Καμία κατηγορία, προσέξτε. Καμία κατηγορία. Αλλά όταν το βάρος περιορίζεται εις το σημείο αυτό και εγκαταλείπονται για να γκρεμίζουν και να αραχνιάζουν οι ζώντες ναοί του Θεού που είναι οι πιστοί, δηλαδή όταν δεν ασκούμε ποιμαντικό έργο για να γίνουν οι Χριστιανοί μας ζωντανοί ναοί του Θεού, τότε μπορούμε να μιλάμε για μια νέκρωση. Ακόμη, φωτίζουν πολυέλαιοι τους ναούς μας και διαλέγουμε μάλιστα τι πολυελαίους θα βάλουμε που να δώσουν κάποτε και ένα, ας το πούμε, μυσταγωγικό κλίμα, μια μυσταγωγική ατμόσφαιρα, ένα ωραίο φως, αλλά έσβησε αγαπητοί μου το φως των Χριστιανών.
Λέγει ο Κύριος, " Ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου."
Είναι πια οι Χριστιανοί φώτα μέσα εις τον κόσμο;
Λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος, "Είς άνθρωπος ζήλω πεπυρωμένος άπαντα τον δήμο δύναται διορθώσαι."
Υπάρχει αυτό σήμερα; Έχουμε νέκρωση. Ορθώς ελέχθη ότι κάποτε τα Άγια Ποτήρια ήσαν ξύλινα αλλά οι Χριστιανοί ήσαν χρυσοί. Σήμερα, τα Άγια Ποτήρια είναι χρυσά αλλά οι Χριστιανοί είναι ξύλινοι.
Ακόμη παρατηρούμε σε μια επίσημη μέρα ευγνωμοσύνης προς τον Θεόν, όπως προχθές που έγινε Δοξολογία στον Μητροπολιτικό Ναό και σε κάθε Μητροπολιτικό Ναό κάθε πόλεως, επί τη απελευθερώσει κλπ, όλη η επισημότης που πλαισιώνει τον χώρον του Ναού για την Δοξολογίαν προς τον Θεόν δεν είναι παρά μία -θα πω μόνο μία λέξη και θα περιοριστώ σ’ αυτήν- κουφότης. Μία κουφότης και τίποτε άλλο.
Δικαίως λοιπόν ο Κύριος θα επανελάμβανε σε κάθε εποχή, σε όλους μας, ότι όνομα έχομε ότι ζούμε αλλά εσωτερικώς είμεθα νεκροί. Εξωτερικώς βλέπει κανείς το στίλβωμα, το γυάλισμα της ευσεβείας, εσωτερικώς βλέπει την νέκρωση.
Μάλιστα υπάρχει ακόμη και κάτι άλλο που δείχνει μία προοδευτική ευσεβοφάνεια, η οποία όμως εξωτερικά έχει νέκρωση και μάλιστα πτωμαΐνη.
Το ήγρευσα από ένα δημοσίευμα. Εγώ το πήρα από το περιοδικόν «ο Σωτήρ». Στην «Καθημερινή» δημοσιεύτηκε, στις 8 Μαρτίου του παρόντος, του τρέχοντος έτους. [σ.σ. 1981] Το δημοσιεύει ο επίσκοπος Σηλυβρίας Αιμιλιανός. Δικός μας, Ορθόδοξος επίσκοπος του κλίματος της Κωνσταντινουπόλεως με τον τίτλο το άρθρον, προσέξτε παρακαλώ, προσέξτε παρακαλώ…:
‹‹ Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΝΕΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΤΑΙ ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ››
Αυτός είναι ο τίτλος του άρθρου και πληροφορεί σχετικώς ο συγγραφεύς του άρθρου, ο επίσκοπος Αιμιλιανός, τα εξής:
«Πολλά χριστιανικά κινήματα τα τελευταία χρόνια στην Λατινική Αμερική και στην Ευρώπη θεμελιώνονται πάνω εις την αρχήν «η βασιλεία του Θεού πραγματοποιείται εντός της ιστορίας, εδώ κάτω». Ο Χριστός ήλθε για να απελευθερώσει τους δεσμίους από την ανέχειαν, την πτωχείαν και την φυλετική διάκριση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, επείγει η απελευθέρωσις του ανθρώπου όχι τόσο από την προσωπική αμαρτία αλλά από το κοινωνικό μίασμα συστημάτων που επεβλήθησαν από την κοινωνική αμαρτία, την μαζική, και επομένως η θέση του γνησίου Χριστιανού, ευρίσκεται στην πλευρά του Σοσιαλισμού».
Όσοι καταλαβαίνετε, καταλαβαίνετε.
Χάρηκα που η κριτική που έγινε σε αυτό το άρθρο από το περιοδικόν «Σωτήρ» ήταν ωραία κριτική. Απερίφραστα το χαρακτηρίζει το άρθρο αυτό, αίρεση. Αιρετικό. Απερίφραστα. Κι εγώ θα το σχολιάσω περισσότερο.
Αγαπητοί μου προσέξτε. Όταν φτάνομε να κάνομε την Χριστιανική Θεολογία, να την κάνομε Κοινωνιολογία και να την μεταβαφτίζουμε σε «νέα θεολογία» και ότι αυτή η «νέα θεολογία» δεν είναι τίποτε άλλο παρά, όπως σαφώς λέγει, η πραγματοποίηση της Βασιλείας του Θεού μέσα στην ιστορία εδώ στη γη, και ότι δεν είναι τίποτε άλλο παρά η απελευθέρωση του ανθρώπου, όχι από την αμαρτία αλλά από την πτωχεία, από την δουλεία, από τις φυλετικές διακρίσεις και γενικά από τα κοινωνικά συστήματα που υπάρχουν, αυτά που κυβερνούν τους ανθρώπους, που κάνουν τον άνθρωπο δυστυχισμένο. Αυτό, λέγει, είναι ο Χριστιανισμός, αυτή είναι η «νέα θεολογία».
Μα είναι φοβερό. Διότι αν φτάνομε να φτιάξουμε έναν Χριστιανισμό που θα θεραπεύσει τις κοινωνικές πληγές της πτωχείας, των φυλετικών διακρίσεων κτλ και δεν μας ενδιαφέρει το θέμα της αμαρτίας, και ότι η Βασιλεία του Θεού είναι εδώ στην γη [και] αγνοούμε τον ουρανό. (πλήρης σεκουλαρισμός, δηλαδή, ένας Χριστιανισμός του νυν αιώνος) τότε πέστε μου, τι είναι η Αλήθεια, αν αυτό υποστηρίζεται ότι είναι η Αλήθεια και ο Χριστιανισμός; Η αλήθεια αγαπητοί μου είναι η μετάνοια. Είναι η εκ της αμαρτίας μετάνοια και η επιστροφή στον Θεό. Δεν είναι έργον της Εκκλησίας να τρέχει να καλύπτει κοινωνικές πληγές. Προσέξατέ το. Αυτό είναι δευτερεύον έργον. Το κύριον έργον της Εκκλησίας είναι να θεραπεύει την αμαρτίαν και να προετοιμάζει τους ανθρώπους δια την Βασιλεία του Θεού, διότι εδώ ουκ έχομεν πόλιν μένουσαν.
Δεν έχομε εδώ μένουσα πόλη, μένουσα πατρίδα, εξάλλου ο θάνατος το δείχνει αυτό. Ο Χριστιανισμός ήρθε να μας αφθαρτίσει και αθανατίσει. Αυτά δεν υπάρχουν εδώ στην γη. Εδώ στην γη υπάρχουν απλώς οι προϋποθέσεις. Θα φύγουμε αγαπητοί μου από εδώ. Δεν είναι εδώ η πατρίδα μας. Δεν θα εγκατασταθούμε εδώ. Όταν μάλιστα μιλούμε -παλαιά σας το είχα πει- για κόκκινους και πράσινους παραδείσους, είναι αίρεσις. Κοινωνικής διαστάσεως αίρεσις, διότι δεν είναι εδώ ο παράδεισος πάνω στην γή.
Ο Χριστός είπε σαφώς «Ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντός ὑμῶν ἐστιν». «ἐντός ὑμῶν ἐστιν» θα πει αυτό που ο Κύριος είπε, ότι δεν έρχεται μετα παρατηρήσεως, δεν είναι ένα καθεστώς η Βασιλεία του Θεού. Η Βασιλεία του Θεού είναι η αναγέννησις του ανθρώπου εν Χριστώ Ιησού. Αυτό είναι η Βασιλεία του Θεού και αυτό δεν έρχεται μετα παρατηρήσεως, μετα τυμπανοκρουσιών και με εξαγγέλτήρια και δημοσιεύσεις. Ο καθένας βρίσκει τον δρόμο του, βρίσκει την Δαμασκό του, ανοίγουν τα μάτια του απ’ το σκοτάδι στο φως. Βρίσκει τον Χριστόν και σώζεται. Αυτό είναι ο Χριστιανισμός.
Τώρα. Αν οι Χριστιανοί, οι οποίοι θα ‘βλεπαν γύρω τους την αδικία, θα ήθελαν με κάθε τρόπο να βοηθήσουν τους συνανθρώπους των να μην είναι πτωχοί, να επικρατεί δικαιοσύνη επί της γης και λοιπά, αυτά αγαπητοί μου είναι επιπτώσεις του έργου της Εκκλησίας, αλλά δεν είναι το κύριο έργο του Χριστιανισμού. Δεν ήλθε ο Χριστός αγαπητοί μου να επιβάλλει την δικαιοσύνη επί της γης με την έννοια που την θέλουν τα κοινωνικά συστήματα. Εδώ κάποτε πήγε κάποιος νεαρός να πει του Κυρίου να γίνεις διαιτητής μεταξύ εμού και του αδελφού μου στην περιουσία την πατρική. Και ο Κύριος είπε, άνθρωπέ μου, ποιός με κατέστησε μεριστή ή δικαστή; Και αντί να μιλήσει και να κάνει κάτι να επιβάλλει την κοινωνική δικαιοσύνη έστω και υποδειγματικά, για να το δούμε εμείς οι άνθρωποι οι μετέπειτα και να ασκήσουμε αυτήν την δικαιοσύνη επί της γης κατά τα καλούπια των κοινωνικών συστημάτων, τί έκανε ο Κύριος; Εστράφη προς τους γύρω και λέγει, οράτε και φυλάσεσθε από πάσης πλεονεξίας.
Ποιό κοινωνικό σύστημα είναι εκείνο το οποίο θα μπορούσε να περιορίσει τους ανθρώπους, τους πολίτες, και να τους έλεγε να μην είναι πλεονέκται και φιλάργυροι; Ποιό; Σας ερωτώ. Ποιό; Όταν ζητάει ο Χριστιανισμός την θεληματική πτωχείαν, ποιό κοινωνικό σύστημα θα μιλούσε για πτωχεία; Και πως οι πολίτες θα ήκουαν ποτέ ένα σύστημα κοινωνικό που θα μιλούσε για πτωχεία; Θα πετούσαν έξω και πέρα μακρυά εκείνον ο οποίος θα μιλούσε για πτωχεία. Ας ανεβεί πάνω σε ένα μπαλκόνι παρακαλώ εκείνος που θέλει να κάνει προεκλογική κίνηση, και να πει, αγαπητοί μου θα σας κάνω όλους φτωχούς. Αν βγει αυτός ποτέ βουλευτής ή πρόεδρος δημοκρατίας κτλ… ποτέ, μα ποτέ. Μα ο Χριστός αυτό είπε.
"μακάριοι οἱ πτωχοί, ὅτι ὑμετέρα ἐστὶν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ." (Λουκ. 6,20)
Οι πτωχοί στην τσέπη όχι οι πτωχοί στο μυαλό.
Λοιπόν μη μιλάμε για τέτοια πράγματα. Είναι παρεκτροπή.
Ο Χριστιανισμός είναι σωτηρία ψυχής. Νομίζω ότι πρέπει να επανατοποθετηθεί το θέμα και η έννοια της σωτηρίας. Όταν λέμε σωτηρία, τι εννοούμε; Σωτηρία Ορθοδόξως βλέποντες και ερμηνεύοντες τον λόγο του Θεού, είναι η σωτηρία του όλου ανθρώπου, ήτοι, να ηττηθεί ο θάνατος και αμαρτία. Η αμαρτία στην ψυχή, ο θάνατος στο σώμα με την εξανάσταση των νεκρών. Αυτό θα πει σωτηρία. Με αυτήν την έννοια ο Χριστός λέγεται Σωτήρ που ανεστήθη από τους νεκρούς…
[... ]
όταν μιλάμε με τέτοια έννοια για τον χριστιανισμό και για τους Χριστιανούς μας, έχουμε βέβαια, έχουμε, ένα σχήμα ευσεβείας αλλά την δύναμη της ευσεβείας την έχουμε αρνηθεί.
Διότι το πνεύμα του Θεού, δέν έρχεται σε τέτοιες καταστάσεις, έχουμε εσωτερική νέκρωση.
Απόσπασμα από την 19η ομιλία στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης « Ιερά Αποκάλυψις ».
Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἱερά Ἀποκάλυψις " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qa7vUvidbEX6OBGq3b9WeV
Απομαγνητοφώνηση: Φαίη.
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.