13 Απριλίου 2021

Ἡ λογική τῶν Ἀνθρώπων. ★★★

†.Ειπεν ο Αββάς Αντώνιος "έρχεται καιρός, όπου οι άνθρωποι θα παραλογίζονται. Και άν δούν κάποιον, να μήν παραλογίζεται, θα ξεσηκωθούν εναντίον του λέγοντας «εσύ είσαι παράλογος!» και αυτό θα συμβεί, γιατί δέν θα είναι όμοιός τους." Όπως αντιλαμβάνεστε, εδώ, ο Μέγας Αντώνιος θέτει ένα θέμα, το θέμα, της κοινής λογικής. Αυτή η κοινή λογική, θα έχει χαλάσει..; Που λέγει, ότι, θα έρθει κάποιος καιρός, που οι άνθρωποι θα παραλογίζονται σε τέτοιο βαθμό και ποσότητα, ώστε, άν κάποιος βρίσκεται, να μήν παραλογίζεται, να τον θεωρούν αυτόν, παραλογισμένον  άνθρωπο; Θα έχει χαλάσει δηλαδή η λογική των ανθρώπων; Ασφαλώς ναί! Όταν λέμε λογική, τί εννοούμε; Είναι ο τρόπος, με τον οποίον σκέπτεται ο νούς. Είναι ο τρόπος, που λειτουργεί, ο νούς του ανθρώπου. 

  Συνηθίζουμε να λέμε, ώς, κάτι λογικό, μόνο όταν συμφωνεί με την κοινή λογική. Κάτι που δέν συμφωνεί με την κοινή λογική, λέμε, ότι αυτό είναι παράλογο. Αλλά είναι γνωστό, ότι η κοινή λογική, είναι πάντοτε κάτι το ρευστό, ακολουθεί αυτό που λέμε εν ευρεία εννοία, μόδα. Η μόδα, είναι ο τρόπος του σκέπτεσθαι. Ο τρόπος του αντιλαμβάνεσθαι. Ο τρόπος με τον οποίον αντιλαμβάνομαι κάτι. Το ίδιο αντικείμενο μέσα στους αιώνες, το ίδιο θέμα μέσα στους αιώνες, οι άνθρωποι, το βλέπουν διαφορετικό, πάρτε το θέμα οικογένεια. Η κάθε εποχή, βλέπει την οικογένεια, από την δική της οπτική γωνιά. Εάν λοιπόν, στην εποχή μας, μπορούμε να λέμε, ότι αυτό είναι πολύ λογικό για την οικογένεια, - αναφέρομαι πάντα στο παράδειγμα που είπα - τότε, θα πώ ότι, ήταν κάτι παράλογο, εκείνο το οποίο γινόταν παλιότερα, πάλι σχετικά με την οικογένεια και ούτω καθεξής. Βλέπουμε ότι η λογική, σε κάθε εποχή, είναι κάτι εντελώς ρευστό. Η κοινή λογική, όχι η λογική, η κοινή λογική, δηλαδή η λογική εκείνη, την οποία έχουν συνήθως, πάνω-κάτω όλοι οι άνθρωποι μιάς γενεάς μιάς εποχής. Τότε θα μπορούσαμε να ρωτήσουμε "Δεν υπάρχει αντικειμενική λογική;" Δηλαδή , δέν είναι κάτι, που βγαίνει έξω από μάς, και πού μπορεί να σταθεί κριτήριο, των πράξεων των ανθρώπων; Θα μπορούσαμε να πούμε αγαπητοί, ότι, την γνησία ανθρωπίνη λογική, μόνο η αποκάλυψη του Θεού αναδεικνύει και παρουσιάζει. Είναι ο Θεός Λόγος, επί του οποίου, ανακλάται ο ανθρώπινος λόγος η ανθρωπίνη λογική. Ετσι, εάν μέσα στην φύση υπάρχει κάτι παράλογο, τότε, χάλασαν τα πάντα. Το παράλογο μέσα στην φύση δεν υπάρχει, γιατί ανακλά τον Θείο Λόγο, γιατί ο Θείος Λόγος, έχει δημιουργήσει τα πάντα, όπως εκείνος έκρινε και ήθελε. Άρα, ο Θείος Λόγος είναι αντικειμενικό κριτήριο. Πρέπει συνεπώς εγώ, να προσαρμόσω, τη λογική μου με τον Θείο Λόγο, ο οποίος είναι ασάλευτος. Δηλαδή με άλλα λόγια, το τί είναι πραγματικά, ανθρωπίνη λογική, τελικά, θα μου το καθορίσει, η αποκάλυψη του Θεού, γιατί αλλιώτικα, δεν μπορώ να κινούμαι, είς τους μαιάνδρους της δικής μου λογικής, αφού κάθε φορά αλλάζουν, σε κάθε εποχή.

  Γι αυτό είπε, ο Άγιος Αντώνιος, ότι θα 'ρθει εποχή, που οι άνθρωποι θα παραλογίζονται. Τί θα πεί θα παραλογίζονται; Θα πεί, θα' χουνε φύγει μακριά από το Ευαγγέλιο και δέν θα ανακλαται, επί της λογικής τους ο θείος λόγος. Θα έχουν συνεπώς δημιουργήσει μιά άλλη λογική. Όποιος μένει στο Ευαγγέλιο του Θεού, αυτός θα παρουσιάζεται, ως τρελός! Ως παραλογισμένος άνθρωπος! Βλέπετε λοιπόν, ότι το θέμα της λογικής, από πού, εξαρτάται.

 Ένα παράδειγμα. Σήμερα, η παρθενία πώς θεάται; Θεάται σαν κάτι ντροπή. Να πεί μία κοπέλα ότι δεν έχει εμπειρίες.. πολύ παραπάνω ένας νέος.. ότι δεν έχει εμπειρίες.. Είναι περίεργο και παράξενο.. Θα του κολλήσουν τις πιο περίεργες θα λέγαμε ρετσινιές. Γιατί; Δέν κατανοείτε το θέμα αυτό. Και όμως αγαπητοί μου ο Αδάμ, ο αληθινός άνθρωπος, ήτο έν παρθενία μέσα είς τον Παράδεισο. Ο γάμος, συνετελέσθη έξω από τον Παράδεισο. Είς τον χώρο της εξορίας του, και όχι μέσα εις τον Παράδεισο. Όταν θα γίνει η ανάσταση των νεκρών και θα αναστηθούμε πάλι με τα σώματά μας αυτά, δέν θα υπάρχει εκεί ο γάμος, αλλά θα υπάρχει η παρθενία  δηλαδή θα επανέλθουμε, σε εκείνο, που αρχικά είμασται μέσα είς τον Παράδεισο.

  Άν κάποιος πεί - παρότι δέν είναι θέμα μου αυτή τη στιγμή αλλά για να λύσω μία απορία - αν κάποιος πεί, ο Θεός δεν έδωσε τον γάμο; Ναί, εν όψει του θανάτου, και ο θάνατος εισήχθη, από την αμαρτία και δεν είναι δημιούργημα του Θεού. Άρα βλέπετε αγαπητοί, ότι σήμερα, δέν μπορεί να κατανοηθεί η παρθενία, η αγνότητα, γενικά η αγνότητα, και αυτή, δέν δύναται να κατανοηθεί. Η άσκηση, η Χριστιανική άσκηση, δεν κατανοείται. Η νηστεία δεν κατανοείται. Η εγκράτεια των συζύγων μέσα σε μία Σαρακοστή και μάλιστα μακρά Σαρακοστή, δεν κατανοείται. Θα πούν : "Είσαι με τα καλά σου; "Με καταλαβαίνετε. Η πίστη στο Θεό, δέν κατανοείται. Σήμερα θεωρείται, ότι είναι πολύ λογικό, να μήν πιστεύεις στο Θεό. Ότι η πίστη στο Θεό, είναι κάτι το ξεπερασμένο. Ανήκει σε μιά λογική, μιάς άλλης εποχής. Σάν να ήτανε ο Θεός προϊόν της ανθρωπίνης λογικής. Σάν να μην είναι μία πραγματικότητα ο Θεός. Γενικά, όλα αυτά που σας ανέφερα και πολλά άλλα, δείχνουν ότι, η εποχή μας δέν κατανοεί αυτά. Εκείνος ο οποίος, θα μετήρχετο αυτά, που είναι ευαγγελικές βάσεις αυτά, αναμφισβήτητα, θεωρείται ένας παραλογισμένος άνθρωπος.

  Έτσι, βλέπουμε, ότι πρόκειται περι μιας καταπτώσεως.. Ότι, οι άνθρωποι έχουν καταπέσει, και αυτό το λέγει ο άγιος Αντώνιος, στις ανατολές βεβαίως του Χριστιανισμού, μήν το ξεχνάμε αυτό είναι στα τέλη του 3ου αιώνος και αρχές του 4ου αιώνος, όταν λέγει αυτά ο άγιος Αντώνιος. Έχουν περάσει από τότε 16 αιώνες, και πράγματι, όχι ο ειδωλολατρικός κόσμος, ο Χριστιανικός κόσμος είναι εκείνος ο οποίος, αποκόπηκε από το Ευαγγέλιο του Χριστού και έτσι φτάσαμε σε αυτό, το περίεργο φαινόμενο. 

   Υπήρξε μιά εποχή, πού ήταν η ευσέβεια απλωμένη, σε όλον τον τότε γνωστό κόσμο. Εθεωρείτο δέ, περίεργο πράγμα να μένει κανείς ειδωλολάτρης, ήταν κοινό θέμα, το να είσαι Χριστιανός. Εάν κάποιος υπερείχε εις αρετήν, αυτός, ετιμάτο πολύ, κάθ' υπερβολήν! Γι' αυτό μερικοί, που είχαν αναπτύξει πολύ πνευματικότητα, ήθελαν πάντα να την κρύπτουν και για να την κρύψουν, την πνευματικότητά τους, προσεποιούντο τον τρελό. Είναι οι κατά Χριστόν σαλοί, όπως, διασώζονται, μέσα στην παράδοση της Εκκλησίας μας, και εμείς τους τιμούμε ως αγίους. Δηλαδή, συμπεριεφέροντο τρέλα, παλαβά, ανόητα, μόνο και μόνο, για να κρύπτουν την αρετή τους. Για να μή επαινεθούν από τους ανθρώπους. Για να δεχθούν, μία κουβέντα άσχημη, έναν ονειδισμό, μόνο και μόνο για να ταπεινώνονται ακόμη και ακόμη περισσότερο. Ηταν όπως σας είπα, η εποχή, που, ήταν η ευσέβεια η κοινή λογική. Σήμερα όμως η ευσέβια, δέν είναι κάτι το αυτονόητο. Σήμερα να είσαι ευσεβής άνθρωπος, δέν είναι στην κοινή λογική! Σήμερα λοιπόν, δέν μπορούμε να κάνουμε τον τρελό, γιατί θεωρούμεθα τρελοί. Πώς λοιπόν θα προσποιηθούμε τον τρελό, αφού θεωρούμεθα τρελοί; Ότι είμεθα ανόητοι! Έβαλες λέει μαύρα ράσα. Πήγες στο βουνό. Κάθεσαι εκεί πέρα. Παλαβός είσαι; Τρελός είσαι; Είσαι με τα καλά σου; Και κάθε Χριστιανός που ζεί, - οπουδήποτε ζεί - αν ζήσει, συνεπή ευσεβή ζωή, αυτά θα ακούσει! Οπότε σήμερα, δέν θα προσποιηθούμε τον τρελό, αλλά θα παρουσιάσουμε ό,τι έχουμε. Άν παρουσιάσουμε ό,τι έχουμε, να στε σίγουροι, δέν θα αποκομίσουμε τον έπαινο, αλλά τον ονειδισμό. Και συνεπώς, η προβολή της πνευματικής μας ζωής, δέν θα είναι τίποτε άλλο, παρά, μία ομολογία. Ένα μικρό παράδειγμα, πολύ συνηθισμένο. Πηγαίνετε σε ένα τραπέζι τούτες τις μέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και σας βγάζουν κρέας, - αρτύσιμο φαγητό - εσείς λέτε - γιατί υπήρχε η παλιά εκείνη άποψη ότι, δέν πρέπει να νηστεύω και να το δείχνω. Μα τότε, επαινούσαν τη νηστεία και οι Φαρισαίοι καμώνονταν ότι, ξέρουν να νηστεύουν, ότι είναι άγιοι και σπουδαίοι. Και τους επαινούσαν ακριβώς για τη νηστεία τους, και ο Κύριος λέγει, να νηστεύεις εν τω κρυπτώ, με αυτήν την έννοια. Σήμερα όμως, όταν πείς, ότι θα καταλύσω για να μην δώσω αφορμή. Σε τί; Να μή σε επαινέσουν; Το 'χετε δοκιμάσει αδελφοί μου. Εάν πάτε σε ένα τραπέζι και πείτε : Ευχαριστώ πάρα πολύ, - χωρίς να κάνετε θόρυβο γύρω από το πρόσωπό σας - αν είναι δυνατόν, κάτι λίγο, λίγο ψωμάκι, μία σαλάτα. Νηστεύετε; Ε, νηστεύω Μεγάλη Σαρακοστή είναι. Να δείτε τι θα εισπράξετε στο τραπέζι. Θα εισπράξετε ονειδισμό! Που σημαίνει, ότι σήμερα, αν πώ ότι νηστεύω, ομολογώ την πίστη μου! Ενώ στην άλλη περίπτωση, προδίδω την πίστη μου, και μάλιστα, με ελαφρά συνείδηση, ότι ο Κύριος είπε, ότι πρέπει  να κρύπτουμε την νηστεία μας. Δέν θα βγώ να καυχηθώ ότι νηστεύω, αλλά όταν όμως, έτσι έχουν τα πράγματα, θα πώ, ότι νηστεύω.

  Βλέπετε λοιπόν αγαπητοί ότι, το θέμα, της λογικής σήμερα, είναι, διαφορετικό, από ότι είναι - στους Χριστιανούς μας πάντοτε - απ' ότι θα ήταν αν οι άνθρωποι ήσαν κοντά στο Ευαγγέλιο; Πρέπει να ξέρουμε, εκείνο το οποίο λέγει ο Απόστολος Παύλος στην προς Εβραίους επιστολή του, 13,13. Ότι: Ιησούς έξω της πύλης έπαθε, - της πύλης της πόλεως εννοείται, της παρεμβολής, της Ιερουσαλήμ που ήταν περιτειχισμένη έξω της Πύλης έπαθε, «τοίνυν ἐξερχώμεθα πρὸς αὐτὸν ἔξω τῆς παρεμβολῆς τὸν ὀνειδισμὸν αὐτοῦ φέροντες·» Ελάτε λοιπόν, ας βγούμε μαζί του, μαζί με Εκείνον, έξω από το στρατόπεδο, έξω από την πόλη. Φέροντες, τον δικό Του ονειδισμό. Η παρεμβολή, είναι αγαπητοί μου, η κοινή λογική. Αυτή η λογική του κόσμου, ο οποίος, στον πονηρό κείται, όπως λέγει ο λόγος του Θεού. Είναι, η λογική η μακράν του Θεού. Πρέπει να βγούμε, έξω από την παρεμβολή, μαζί με τον Χριστό. Όπως Εκείνος έφερε τον δικό Του ονειδισμό, τον ονειδισμό του Σταυρού, και εμείς μαζί με Εκείνον θα φέρουμε, τον δικό μας ονειδισμό και τον δικό Του. Αλλά προσέξτε. Έξω, - αυτό το έξω της παρεμβολής -έξω, της κοινής λογικής! Δέν θα είναι, μία λογική παραλογική, αλλά θα είναι, μία λογική υπερλογική. Βεβαίως, θα είναι ριζωμένη σε τούτο τον κόσμο, γιατί αυτός ο κόσμος, δέν είναι παράλογος. Παράλογο, τον βλέπουν φιλόσοφοι, που έχουνε πάθει στραβισμό. Πνευματικό στραβισμό. Πνευματικό αλληθωρισμό.

 Όπως ξέρετε, όταν οι άξονες των ματιών μας, δέν είναι παράλληλοι, βλέπουμε διπλά τα αντικείμενα, ακούσατε, διπλά τα αντικείμενα. Έτσι, οι φιλόσοφοι εκείνοι, που έχουνε πνευματικόν αλληθωρισμό βλέπουνε διπλό το σύμπαν. Ένα είναι το σύμπαν. Δημιούργημα του Θεού, αγαθό, καλό, ωραίο, σοφό, που εκφράζεται, όλη εκεί η αγάπη του Θεού. Δέν μπορούμε λοιπόν να πούμε, ότι, δέν θα έχουμε την λογική μας, εδώ ριζωμένη στον κόσμο αυτό, αλλά, ξεκινά και φτάνει μέχρι τον ουρανό. Περνάει τους φυσικούς νόμους. Γίνεται υπέρ - λογική. Έτσι, ζούμε την λογικότητα, την όντως, λογικότητα, ώς, όντως άνθρωποι. Αναγεννημένοι άνθρωποι, που ο νούς, ανέρχεται προς τα υπερφυσικά. Αυτός ο νούς, είναι ο νους του Χριστού! Εκείνος που χαρίζεται στους ανθρώπους, όταν ζούν την ευαγγελική ζωή. Μή μιμηθούμε λοιπόν, την κοινή λογική. Μή τρομάζουμε στους χαρακτηρισμούς της κοινής λογικής. Τρέμουμε, εάν οι εφημερίδες γράψουν για εμάς. Εάν στη γειτονιά μας στη δουλειά μας, οπουδήποτε, πούν κάτι για εμάς. Μή φοβόμαστε, μή φοβόμαστε είναι η λογική, ένδον της παρεμβολής. Ένδον του στρατοπέδου. Ένδον της πόλεως, του κόσμου τούτου. Εμείς πρέπει να βγούμε, έξω, στην άλλη εκείνη λογική, την κατά Χριστόν λογική. Τότε, πραγματικά θα απολαύσουμε, σε όλη την ομορφιά, όλα τα δημιουργήματα και τον εαυτό μας και τον Θεό!


Απόσπασμα από την 17η ομιλία στην κατηγορία
« Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν.
Ὁμιλίες τῶν πέντε Παρασκευῶν τῶν Χαιρετισμῶν " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/milies-xairetism-n
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qrqUA571X8p-lUei-0Ykwa

Απομαγνητοφώνηση : Αθανάσιος Άμβωνας.

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.