†.Μια πολύ μεγάλη, σπουδαία δουλειά, που έχουμε να κάνουμε όταν μελετάμε τον Λόγο τού Θεού, είναι η εξής: να μπορούμε πάντοτε, όσο μάς επιτρέπει, φυσικά, ο Λόγος τού Θεού κ η ερμηνεία τής Εκκλησίας, να βαθαίνουμε στην ουσία μερικών πραγμάτων. Φερ’ ειπείν: ποια είναι η ουσία τής φύσεως της Αναστάσεως τού Χριστού (τό χουμε κάνει αυτό εις την Λάρισα, ε; Το ενθυμείσθε! ) ; Δηλαδή, όταν λέμε “ο Χριστός ανεστήθη”, τι ακριβώς ανεστήθη; Τι ήταν αυτό το Σώμα, το παλαιόν; Τι ήτο; Τελευταία είχαμε μιλήσει διά την φύσιν τής εκκλησίας. Όταν λέμε “εκκλησία”, τι εννοούμε Τι είναι εκκλησία; Και το μέτρον, θα λέγαμε, την κρίσιν, την γνώσιν τής εκκλησίας μάς την έδωσε η Πεντηκοστή!
Οι Μαθηταί τι έλεγαν; Οι Μαθηταί έλεγαν : “Κύριε, πότε θ’ αποκαταστήσεις την Βασιλείαν εις το Ισραήλ;” Γιατί; Διότι δεν μπορούσαν να συλλάβουν τη διάσταση της εκκλησίας! Πότε τη συνέλαβαν; Όταν ήλθε η Πεντηκοστή. Τώρα έχουμε άλλα πράγματα: ποια είναι η φύσις τής σωτηρίας μας; Λέμε “να σωθώ!!”. Τι θα πει “να σωθώ!!” ; Η σωτηρία είναι μία άλλη υπόθεση. Κ, μάλιστα, η πρώτη υπόθεσή μας. Αν ερωτήσετε τους Χριστιανούς μας ποια ακριβώς είναι η έννοια , η φύσις τής σωτηρίας μας, θ’ ακούσετε ποικίλες θέσεις, εκτός από την αληθή. Κ η αληθής θέσις είναι ότι ολόκληρος ο άνθρωπος θα σωθεί!
Εγώ πιστεύω ότι οι αγαπητοί, εδώ, ακροατές μας πια το έχουνε μάθει αυτό. Τό ‘χουνε μάθει. Ότι, δηλαδή, δε θα σωθεί η ψυχή μου αλλά θα σωθώ ολόκληρος. Και η ψυχή μου κ το σώμα μου. Γιατί θ’ αναστηθεί το σώμα μου κ θ’ αναληφθώ ( = η φύσις, τώρα, της αναλήψεως, αυτό που τίθεται θέμα από τους Πεντήκοντα ) κ θ’ αναληφθώ όχι η ψυχή μου αλλά εγώ, ολόκληρος ο άνθρωπος! Και θ’ αναληφθώ, πραγματικά, εις τον ουρανόν εγώ, ολόκληρος ο άνθρωπος. Κ η ψυχή μου κ το σώμα μου. Βλέπετε, αγαπητοί, ότι είναι τόση ανάγκη να μάθουμε την φύσιν αυτών όλων των πραγμάτων; Αυτό, φυσικά, μας το αποκαλύπτει ο Λόγος τού Θεού. Κ αυτό, ταυτοχρόνως, στέκεται κ ο δείκτης για το πώς θα προχωρήσουμε στη ζωή μας. Διότι, αν έχουμε διαφορετική αντίληψη αυτών των πραγμάτων, τότε δε διαφέρουμε από έναν αιρετικόν. Κ, αν η εκκλησίας μας τρέμει μπροστά στον αιρετικόν, γιατί τρέμει κ φοβάται τον αιρετικόν; Διότι θα δώσει άλλην κατεύθυνσιν, διότι έχει παραλλαγές εις την πίστην. Κ, αφού θα δώσει άλλην κατεύθυνση, δε θα επιτευχθεί η σωτηρία.
Πιστέψτε με ότι, με την άγνοιά μας, εγγίζουμε σε ποιότητα τους αιρετικούς. Ναι! Με την άγνοιά μας! Διότι, αν πεις σ’ έναν άνθρωπον “-είσαι χιλιαστής”, “-να φυλάξει ο Θεός” θα σου πει, “ -χιλιαστής; Ορθόδοξος γεννήθηκα κ Ορθόδοξος θα πεθάνω! ”, “ πες μου, λοιπόν, τώρα, όταν θα πεθάνεις, τι θα γίνεις παρακάτω; ” Κ, αν σου πει στραβά πράγματα, πέστε μου σε τι διαφέρει από τον αιρετικόν, ο οποίος λέει αυτά τα στραβά; Γι’ αυτόν τον λόγο, μην πείτε ποτέ ότι όλ’ αυτά δεν έχουν τη θέση τους κ την αξία τους! Είναι οι δρομοδείκται.
Χθες το βράδυ, που εξομολογούσα παιδιά τού Λυκείου κ, φυσικά, δεν είχα χρόνο να καθίσω ν’ ανοίξω διάλογο με το καθένα, παραπέρα από εκείνα, που είχε να μου πει σαν αμαρτήματά του (είναι πολύ φυσικό) , ένα παιδί μού λέγει: “είδα στην τηλεόραση κάποιον ρωμαιοκαθολικό, ο οποίος είπε ότι οι Ορθόδοξοι δεν είναι καλά τοποθετημένοι, ότι όλο το βάρος το έχουν ρίξει οι Ορθόδοξοι στο πνεύμα κ εις τον Ουρανόν, ενώ θα πρέπει να στραφούμε προς τη Γην, προς τη φιλανθρωπία, προς τα φιλανθρωπικά ιδρύματα κτλ” . “Παιδί μου”, τού λέγω, δεν έχω χρόνο να σου απαντήσω, αλλά, άλλη φορά, έλα στις ομιλίες κ θα μάθεις το αληθινό πνεύμα”. Ακριβώς αυτό (κ ο νεαρός παρεσύρθη, όπως χιλιάδες θεαταί παρασύρονται απ’ αυτά κ λένε : “σωστό, βεβαίως, τι κάνει η εκκλησία; Στείρα είναι η εκκλησία! Μιλάει όλο για το πνεύμα, για τον ουρανό! Τι κάνετε εσείς οι ιερείς; Μιλάτε για πράγματα, τα οποία είναι υπερβατικά, ενώ κοιτάξτε πόσοι φτωχοί υπάρχουνε! Τι ιδρύματα πρέπει να κάνουμε!” ) .
Διότι , πράγματι, η Δύσις έχει πέσει σ’ έναν ακτιβισμό! Δηλαδή σε μία κατάσταση πράξεων, διαρκώς, δράσεως! “Ακτιβισμός” λέγεται αυτή η δράσις, η διαρκής δράσις! Να κάνουμε, να δείξουμε, να φτιάξουμε! Δεν είναι αυτό ο Χριστιανισμός. Ακριβώς αυτό καθορίζει, μεταξύ άλλων, και τη διαφορά μας ως προς το πνεύμα τής Ανατολικής και της Δυτικής Εκκλησίας: δραστηριότης, φιλανθρωπία; Κάθε άλλο! Γι’ αυτόν τον λόγο, επειδή “βλέπουν μ’ αυτά τα γυαλιά”, δε δύναται να κατανοηθεί κ ο μοναχισμός, ο οποίος θεωρείται άπραγος. “Τι κάνουν”, λέγει, “οι Μοναχοί; Και γιατί δεν πιάνουν στον κόσμο να κάνουν δράση; Και είδατε εκείνο το α ή β μοναστήρι, που οι Μοναχές γίνονται αδελφές - νοσοκόμες και υπηρετούν κ.τ.λ. ; ” Γιατί αυτοί οι “τύποι” Χριστιανισμού υπάρχουν εις την Δύσιν, αλλά δεν είναι αυτό το Ευαγγέλιο! Δεν είναι αυτό! Είναι αίρεσις αυτό το πράγμα, είναι διαστροφή, διότι κατέβηκε σ’ ένα χαμηλό επίπεδο ο Χριστιανισμός, το Ευαγγέλιον. Σε ποιο επίπεδο; Στο Κοινωνιστικόν! Οπότε, πλέον, θεραπεύει την σάρκα τού ανθρώπου, δε θεραπεύει το πνεύμα τού ανθρώπου. Ο Χριστός, αν θεράπευσε ασθενείς και χόρτασε πεινασμένους, αυτό τό ‘κανε περιστατικώς, για να δείξει ότι είναι ο Κύριος και ο Θεός και, επιπλέον, για να δείξει ότι στη Βασιλεία τού Θεού δε θα υπάρχουν ούτε πεινασμένοι ούτε άρρωστοι ούτε νεκροί (δε θα πεθαίνουν) . Αλλιώτικα, θά ‘ταν η μεγαλύτερη αδικία. Γιατί; Θα σας εξηγήσω αμέσως γιατί.
Θεράπευσε ο Χριστός όλους τους αρρώστους, που υπήρχαν εις την Παλαιστίνη; Ανέστησε όλους τούς νεκρούς; Θά ‘πρεπε να τους ανασταίνει συνέχεια. Να στηθεί στην πόρτα ενός νεκροταφείου και όσοι μπαίνουν μέσα (να τούς λέει: ) “έλα ‘δώ, πέθανες εσύ; Σήκω όρθιος!” . Τό ‘κανε αυτό ο Χριστός; Ή, ακόμη, οργάνωσε τίποτα που να περιθάλπονται οι φτωχοί; Τίποτα! Δυο φορές, μόνο, πολλαπλασίασε τα ψωμιά! Γιατί; Γιατί εκεί που πήγαν να Τον ακούσουν ήταν ερημιά και δεν υπήρχε τρόπος να φάνε. Και δεν ήταν, απλώς, πτωχοί άνθρωποι εκεί, δεν είχαν να φάνε εκεί στην έρημο! Είχαν στα σπίτια τους οπωσδήποτε να φάνε, δεν ήταν πτωχοί.
Ύστερα, κάτι άλλο. Η μεγάλη αδικία που θα ήταν κ η ασυνέπεια. Αν ο Χριστιανισμός ήταν αυτό, θά ‘πρεπε να δώσει το χάρισμα στους Μαθητάς Του να θεραπεύουν πάντοτε όλοι κ να μην λείπει ποτέ το χάρισμα αυτό από την εκκλησία. Όχι εκτάκτως, γιατί εκτάκτως υπάρχει πάντα, αλά να είναι όπως ακριβώς είναι μία κοινωνική ασφάλιση. Εάν αρρωστήσω, έχω το βιβλιάριό μου, το επιδεικνύω κ μπαίνω σ’ ένα νοσοκομείο. Δεν υπάρχει περίπτωση να μείνω απ’ έξω, εφ’ όσον έχω βιβλιάριο – κι έχουν όλοι βιβλιάριο. Ας το πούμε έτσι. Αυτό είν’ ο Χριστιανισμός; Δεν είν’ αυτό. Θά ‘πρεπε, λοιπόν, οι ιερείς οι πάντες να κινούνται μ’ αυτόν τον τρόπον. Τελικά, αυτή την εξουσία έχουν οι Μαθηταί κι όλοι οι πιστοί τού Χριστού; Κάθε άλλο. Η φύσις τής Βασιλείας τού Θεού είναι πνευματική. Είναι πνευματική.
Αγαπητοί μου, πόσες φορές τό ‘χω πει αυτό κ θα το λέω πάντοτε! Δεν είναι ακτιβισμός, δεν είναι πράξις, με την έννοια “κοινωνισμός”. Δεν είναι κοινωνιστική η όλη προσπάθεια της εκκλησίας. Παρεμπιπτόντως είναι κ αυτό. Οπωσδήποτε. Βεβαίως, είναι κ ελεημοσύνη, κοινωνική αντίληψις, αλλά δεν είναι, όμως, αυτό μόνο. Αλλά είναι και αυτό. Και, αν θέλετε, δεν είναι κ αυτό το πρωτεύον. Να σας το δείξω κ να τελειώσω, για να μην πολυπραγμονώ. Αν ήταν αληθές αυτό τ’ οποίο λέει η Δύσις, που μού ‘λεγε ο μαθητής αυτός, τότε ένας στραβός Λόγος τού Χριστού θά ΄ταν εκείνος που είπε, όταν είπε ο Ιούδας “δε θα μπορούσε να πουληθεί αυτό το μύρο αντί 300 δηναρίων, να δοθεί εις τους φτωχούς;” Τι είπε ο Κύριος; “Τους πτωχούς τούς έχετε πάντοτε κ, αν θέλετε, αν θέλετε, μπορείτε πάντα να τους βρείτε, να τους ελεήσετε. Εμένα, όμως, δε με έχετε πάντοτε!” Έλεγε, δηλαδή, καθαρά : “καλώς έπραξε η γυναίκα αυτή, τα 300 δηνάρια είναι σημαντικό ποσόν, σεβαστό ποσόν, καλώς εδόθηκαν, για ν’ αγοραστεί το μύρον κ δεν εδόθησαν εις τους πτωχούς” . Αν αυτό το πράγμα το έλεγαν εις την Δύσιν, θά λεγαν το αντίθετο! Κ τους το λέει ο Ντοστογιέφσκι. Θά ‘λεγαν το αντίθετο. Τί θα έλεγαν; Θα έλεγαν : “λάθος! Τα 300 δηνάρια θα έπρεπε να δοθούν εις τους πτωχούς κ όχι για ν αγοραστεί το μύρον” . Αλλά τούς διαψεύδει ο ίδιος ο Κύριος.
Και, έτσι, δημιουργούν έναν σούπερ - Χριστιανισμό. Ένα Χριστιανισμό, που θέλουν να τον βάλουν πιο πάνω κ από τον Χριστό. Ένα σούπερ – Ευαγγέλιον. Ένα Ευαγγέλιο, που θέλουν να το βάλουν πιο πάνω από “Κείνον που έφερε το Ευαγγέλιο, τον Ιησού Χριστό.
Είναι περίεργα πράγματα αυτά, ανθρώπινες κατασκευές. Όταν λείπει, η ταπείνωσις, τότε οι άνθρωποι δεν μπορούν να συλλάβουν το μήνυμα του Ευαγγελίου αλλά πάντα μένουν στα πλαίσια κ τα σχήματα της λογικής τους.
Απόσπασμα από την 3η ομιλία στο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης « Δ' Βασιλειών ».
Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Δ΄ Βασιλειῶν " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/palaia-diauhkh/d-basileivn
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qouyLDiGIkHYxDinuiK09c
Απομαγνητοφώνηση : Μαρία Δερμιτζάκη:
https://youtube.com/@orthodoxaskirtimata
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.