«καὶ ἦλθε καὶ εἴληφεν ἐκ τῆς δεξιᾶς τοῦ καθημένου ἐπὶ τοῦ θρόνου.»
θα ενθυμείσθε ότι ενώ ο ιερός Ευαγγελιστής Ιωάννης κλαίει πολύ διά τό βιβλίο των απορρήτων βουλών τού Θεού, διά τό μέλλον της Εκκλησίας που μένει εσφραγισμένον, ένας πρεσβύτερος εκ των 24ρων πρεσβυτέρων πλησιάζει και του λέγει νά μήν κλαίει διότι το εσφαγμένον αρνίον είναι άξιον να ανοίξη το μυστηριώδες βιβλίο. Και πράγματι, όπως σημειώνει ο ιερός Ευαγγελιστής «καὶ ἦλθε καὶ εἴληφεν ἐκ τῆς δεξιᾶς τοῦ καθημένου ἐπὶ τοῦ θρόνου.», πράγματι ευθύς βλέπει ότι εκινήθη το αρνίον πρός τόν θρόνον του καθημένου καί έλαβε το βιβλίον εκ της δεξιάς χειρός τού καθημένου. Αυτή η κίνησις του αρνίου πρός τον θρόνον τοῦ καθημένου, ο οποίος σας είπα ότι αποφεύγεται επιμελώς να αναφερθή το όνομα του καθημένου καί είναι ο Θεός. Διότι ποτέ στην Εβραϊκή φιλολογία δεν αναφέρεται το όνομα του Θεού. Εξ' άλλου τα διάφορα ονόματα Υψιστος, Ελωχείμ και Παντοδύναμος κλπ, είναι επίθετα προς αποφυγήν του Κυρίου ονόματος του Θεού, το οποίον ήταν Γιαχβέ, Κύριος. Ήταν ένας πάρα πολύ σεβασμός πρός τό όνομα τού Θεού. Σημειώσατε ακόμη ότι αν ήθελαν να πουν τήν έκφρασιν "βλασφημώ", δέν ἔλεγαν ποτέ την λέξη βλασφημία, αλλά έλεγαν την λέξη με αρνητική όμως σημασία, το ρήμα "ευλογώ, " Αν δήτε λοιπόν κάποτε αυτή την έκφραση, ότι αυτόν τον λιθοβόλησαν διότι ευλόγησε το όνομα του Θεού, θα πήτε γιατί; Ναί, έχει την κακή σημασία εδώ. Όπως λέμε το ξύδι, το λέμε γλυκάδι. Ενώ δεν δεν είναι γλυκάδι, δεν είναι γλυκό, τό ξύδι είναι ξύδι. Έτσι, πρός αποφυγήν καί τής λέξεως ακόμη χρησιμοποιείται αυτό. Τόσος σεβασμός στο όνομα του Θεού. Καί δικαίως. Τι να πούμε, όταν εμείς οι χριστιανοί αγαπητοί μου, φθάνομε να βλασφημούμε, είναι, είναι ακατανόητο πράγμα.
Εν τοιαύτη περιπτώσει, βλέπει ο ιερός Ευαγγελιστής, ότι το αρνίον εκινήθη πρός τόν καθήμενον. Αυτή η κίνησις σας είπα του αρνίου πρός τόν καθήμενον επί του θρόνου, αφ' ενός μέν δείχνει τήν ιλαστήριον θυσίαν του Χριστού, αφ' ετέρου δείχνει την μετάβασή του εις τον ουρανόν καί τήν εν δεξιά του Θεού Πατρός καθέδραν. Αλλά, να το δούμε. Είναι αυτό ακριβώς που είχε δή ο προφήτης Δανιήλ. Ο προφήτης Δανιήλ, μάς σημειώνει εις το προφητικόν του βιβλίο στο 7ο κεφ. «ἐθεώρουν ἐν ὁράματι τῆς νυκτὸς καὶ ἰδοὺ μετὰ τῶν νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ ὡς υἱὸς ἀνθρώπου (είναι το αρνίον εκεί ως Υιός Ανθρώπου) ἐρχόμενος ἦν καὶ ἕως τοῦ παλαιοῦ τῶν ἡμερῶν ἔφθασε καὶ ἐνώπιον αὐτοῦ προσηνέχθη.» Είναι πολύ χαρακτηριστικός ο Δανιήλ. Κοιτάξτε, λέγει, ήτο ερχόμενος, ως Υιός Ανθρώπου, ήτο ερχόμενος, πού ερχόμενος; Όχι απ' τον ουρανό στην γή. Αλλά εκ τής γής πρός τόν ουρανό. Και έως του παλαιού των ημερών έφθασε. Έφθασε έως... πώς τόν λέγει τόν καθήμενον επί του θρόνου τώρα εδώ ο Δανιήλ; Ο παλαιός των ημερών. Αλλη έκφρασις! Έφθασε έως του θρόνου του παλαιού των ημερών Παλαιός ημερών θα πή αυτός ο οποίος είναι μεγάλης ηλικίας. Ο παλαιός των ημερών. Δηλ. ο άναρχος Θεός. Εκφράσεις είναι αυτά τα πράγματα. Καί έφθασε ενώπιόν του. Αυτό τι σημαίνει; Είναι ότι λέγει τώρα στην Αποκ. ο Ευαγγ. Ιωάννης, ότι το αρνίον εκινήθη πρός τόν καθήμενον διά να παραλάβη το βιβλίον.
Ιστορικά, αν το θέλετε αυτό, γιατί μήν ξεχνάμε ότι αυτά δεν είναι, καί σάς τόχω πή τόσες πολλές φορές, αυτά δεν είναι απλώς θεωρίες, δεν είναι μία ερμηνεία των ανθρωπίνων προβλημάτων, όπως θα επιθυμούσαν όλες οι θρησκείες ή οι φιλοσοφίες να χρησιμοποιούν τον λεγόμενον "φιλοσοφικόν μύθον." Όχι αγαπητοί μου. Έχομε Ιστορία. Έχομε Ιστορία. Αυτά τα πράγματα ιστορικά ξέρετε πώς λέγονται; Ιστορικά λέγονται, η Ανάληψις του Χριστού. Και βλεπόντων των μαθητών και υπέρ πεντακοσίων πιστών, υπέρ πεντακοσίων, επήρθη και νεφέλη παρέλαβεν αυτόν. Και οδηγήθηκε εις τον ουρανό. Πού; Εις αυτόν τόν θρόνον τού καθημένου. Όπως κατοπινά ο πρωτομάρτυς Στέφανος θα πή μέσα στο δικαστήριο για μια στιγμή, ενώ δικάζεται, πού απολογείται, ενώ τρίζουν τα δόντια τους οι δικασταί για κείνα που τους λέγει, γιατί επριονίζοντο οι καρδιές των με εκείνα πού τούς έλεγε, λέγει, θεωρώ τον ουρανόν ανοιγμένον καί βλέπω τον Ιησούν εστώτα εις τά δεξιά τής δόξης του Θεού. Είδατε; Αλλά, ίσως θάλεγε κάποιος, μά όταν είπε αυτά ο Στέφανος, μπορούσε να τα είχε πή απλώς, όπως κι εμείς θα λέγαμε, βλέπω τον ουρανό, θα λέγαμε στους δικαστάς μας, βλέπω τον ουρανό να με αγκαλιάζει. Ό,τι καί νά μού κάνετε κ. δικασταί, εγώ βλέπω τον ουρανό να με αγκαλιάζει, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μια έκφραση. Την δια ώρα όλοι γύρισαν και οι εχθροί του και οι δικασταί γύρισαν καί κύτταξαν το πρόσωπό του, γι' αυτό σάς είπα δεν είναι θεωρίες αυτά, δεν είναι υποκειμενικά πράγματα, αλλά είναι, είναι φοβερή πραγματικότης. Εστράφησαν όλοι καί είδαν το πρόσωπο του Στεφάνου μέσα εις το δικαστήριο, ως πρόσωπον αγγέλου. Έλαμψε το πρόσωπό του. Καί έμειναν όλοι άναυδοι. Αρα; Γιατί ήταν ένα σημάδι αυτό, γιατί; Γιά νά φανή και να αποδειχθή ότι τα λόγια που έλεγε ο Στέφανος ήταν αληθή. Διότι θα μπορούσε να πή κανείς ότι εμείς δεν βλέπομε τίποτα πώς τό βλέπεις εσύ; Ναί, δεν βλέπετε τίποτα αλλά βλέπετε όμως τό πρόσωπό μου, το οποίον δέχεται εκείνο το οποίον βλέπω. Όπως ο Μωυσής είδε τον Θεό στο Σινά -οι Εβραίοι δεν τον είδαν τόν Θεό- πώς μπορούσαν να ξέρουν ότι ο Μωυσής είδε τόν Θεόν; Όταν κατέβηκε και έλαμψε το πρόσωπό του. Αυτά είναι ιστορικά. Δεν είναι θεωρίες. Είναι ιστορικά.
Έτσι λοιπόν όλα αυτά που σας είπα, ιστορικά εκφράζουν αυτό τώρα πού τόσην ώρα μάς λέγει ο ιερός Ευαγγελιστής, ότι το αρνίον εκινήθη πρός τόν θρόνον. Και σας είπα, τόσο ως ιλαστήριος θυσία του Χριστού εκινήθη ή ότι τώρα εθυσιάστηκε και ανεβαίνει πρός τόν Πατέρα αναστημένος ο Χριστός, όσο και η μετάβασή του αυτή στον ουρανό είναι διά να καθήση εις τα δεξιά του Θεού, δηλ. να ανέλθη η ανθρωπίνη φύση εις αυτήν τήν ζωήν καί τήν μακαριότητα του Θεού. Ο Ευαγγ. Λουκάς μάς λέγει, γιά νά σάς σημειώσω ακόμη καί κάτι άλλο, ότι όταν ανελαμβάνετο ο Κύριος, τότε ο Κύριος «ἐπάρας τὰς χεῖρας αὐτοῦ εὐλόγησεν αὐτούς. καὶ ἐγένετο ἐν τῷ εὐλογεῖν αὐτὸν αὐτοὺς διέστη ἀπ᾿ αὐτῶν καὶ ἀνεφέρετο εἰς τὸν οὐρανόν.» Λουκάς 24, 50 - 51. Τούς ευλογεί, κι εκεί πού τούς ευαλογεί αρχίζει να ανέρχεται. Εις τήν θέσιν εκείνη της ευλογίας, όταν ανήλθε εἰς τα δεξιά του Θεού Πατρός, έμεινε καί μένει ο Ιησούς διαρκώς ευλογών την Εκκλησίαν. Διαρκώς. Καί αυτήν τήν στιγμήν καί πάντα καί εις τούς αιώνας. Οπως τον είδαν ανερχόμενον να ευλογή, ευλογεί την Εκκλησίαν. Ακούστε πώς το βλέπει αυτό ο Ευαγγ. Ιωάννης στην Αποκ. στο 7ο Κεφ. στιχ. 17. είδε «ὅτι τὸ ἀρνίον τὸ ἀνὰ μέσον τοῦ θρόνου ποιμανεῖ αὐτούς» "Τούς ποιμαίνει, ποιμαίνει τήν Εικλησία, τους αγίους. Και αυτή η ποιμαντική του αρνίου δεν είναι παρά μία διαρκής ευλογία του αρνίου, τού Ιησού Χριστού πρός τήν Εκκλησία.
«καὶ ὅτε ἔλαβε τὸ βιβλίον, τὰ τέσσαρα ζῷα καὶ οἱ εἴκοσι τέσσαρες πρεσβύτεροι ἔπεσαν ἐνώπιον τοῦ ἀρνίου, ἔχοντες ἕκαστος κιθάραν καὶ φιάλας χρυσᾶς γεμούσας θυμιαμάτων, αἵ εἰσιν αἱ προσευχαὶ τῶν ἁγίων·»
Αυτή η πράξις παραλαβής του βιβλίου εκ μέρους του αρνίου θεωρείται κοσμοϊστορικών γεγονός, γι' αυτό καί προκαλεί την προσκύνησιν του αγγελικού κόσμου και των αγίων. Η όλη σκηνή χαρακτηρίζει λειτουργίαν εἰς τόν ουρανό εις όλην τήν ουρανίαν μεγαλοπρέπειά της. Ώστε λοιπόν ο αγγελικός κόσμος προσκυνεί το αρνίον. Σαφώς προσεκύνησαν το αρνίον. Μάλιστα, αλλά τίθενται δύο ερωτήματα. Πώς οι άγγελοι θα προσκυνούσαν έναν άνθρωπο· τον Ιησούν Χριστόν. Εάν δε ήτο μόνο άνθρωπος αλλά θεάνθρωπος;Και πάλι πώς οι άνθρωποι θα προσκυνούσαν τον Χριστόν εάν ήτο σαρκωμένος άγγελος, όπως λέγουν μάλιστα οι Χιλιασταί, η ενσάρκωσις του αρχαγγέλου Μιχαήλ, ή έστω μία πρωτόκτιστος ύπαρξις. Πώς θα προσκυνούσαν ποτέ θάταν δυνατόν. Ε, λοιπόν σκεφθήτε, ότι όταν πίπτει ο ιερός Ευαγγ. -στά παρακάτω κεφάλαια είναι, στο 19ο Κεφ. πίπτει να προσκυνήση τόν άγγελον πού τά οδηγεί καί τού ερμηνεύει τις διάφορες οπτασιακές εικόνες, ο άγγελος του λέει: «ὅρα μή· πρόσεχε, όχι, σύνδουλός σού εἰμι.» Είμαι δούλος μαζί με σένα στον Θεό, ε. «τῷ Θεῷ προσκύνησον·» Τώρα πώς οι αγγελοι θα προσκυνούσαν, όλοι οι άγγελοι, όπως θα δούμε και πιο κάτω, μυριάδες μυριάδων και χιλιάδες χιλιάδων, αλλά τώρα βλέπομε μόνο αυτή την εικόνα, γιατί η εικόνα διαρκώς συμπληρούται. Όσο προχωρεί, όσο προχωρεί, όσο προχωρεί το ξετύλιγμα των γεγονότων με πάντοτε φόντο αυτήν την εικόνα, της ουρανίου λειτουργίας, διαρκώς πλουτίζεται, διαρκώς, διαρκώς.
Έτσι βλέπομε αγαπητοί μου ότι μέσα σ' αυτόν τον πλούτο εμφανίζονται οι μυριάδες των μυριάδων άγγελοι να προσκυνήσουν τον Ιησούν Χριστόν, το Αρνίον. Το εσφαγμένον Αρνίον Χριστός. Καί τώρα βλέπομε μόνο τα 4 ζώα δηλ. τά Χερούβείμ καί τά Σεραφείμ πώς προσκυνούν; Γιατί; Είναι γνωστό ότι ο Απ. Παύλος σημειώνει εἰς τήν πρός Εβραίους επιστολή του τα εξής: Λέγει στο 1 κεφάλαιο είναι πολύ χαρακτηριστικό αυτό, νά τό ενθυμείσθε 4-8. «τοσούτῳ κρείττων γενόμενος τῶν ἀγγέλων, (ποιός, ο Ιησούς Χριστός, τόσο μεγαλύτερος και καλύτερος και υψηλότερος γενόμενος τών αγγέλων,) ὅσῳ διαφορώτερον παρ᾿ αὐτοὺς κεκληρονόμηκεν ὄνομα. (Τούτο φαίνεται από το όνομά του.) τίνι γὰρ εἶπέ ποτε τῶν ἀγγέλων· υἱός μου εἶ σύ, ἐγὼ σήμερον γεγέννηκά σε; (Πότε είπε ο Θεός σε κάποιον από τους αγγέλους, είσαι παιδί μου εσύ, εγώ σήμερα σε έχω γεννήσει.) ὅταν δὲ πάλιν εἰσαγάγῃ τὸν πρωτότοκον εἰς τὴν οἰκουμένην, (πρωτότοκος όχι πρωτόκτιστος, που είναι - ο Υιός τού Θεού, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος.) λέγει· καὶ προσκυνησάτωσαν αὐτῷ πάντες ἄγγελοι Θεοῦ. (Εάν ήταν ο αρχάγγελος Μιχαήλ, θα προσκυνούσαν τον αρχάγγελο Μιχαήλ οι άλλοι άγγελοι, γιατί; Γιατί;) καὶ πρὸς μὲν τοὺς ἀγγέλους λέγει· ὁ ποιῶν τοὺς ἀγγέλους αὐτοῦ πνεύματα, καὶ τοὺς λειτουργοὺς αὐτοῦ πυρὸς φλόγα· (Δηλ. πνεύματα, ο ποιών, ο κατασκευάζων, είναι κτίσματα δηλ. άγγελοι.) πρὸς δὲ τὸν υἱόν· ὁ θρόνος σου, ὁ Θεός, εἰς τὸν αἰῶνα τοῦ αἰῶνος· » Αυτό το «ὁ Θεός» δεν είναι ονομαστική, αλλ' είναι κλητική. Δηλ. ο θρόνος σου ω Θεέ εις τους αιώνας των αιώνων. Ώστε πώς αποκαλεί τον Υιόν; Θεόν; ώστε ο Υιός είναι Θεός. Το εσφαγμένο αρνίον είναι ο ιστορικός Ιησούς. Είναι ο ενανθρωπήσας Υιός του Θεού, είναι αυτός ούτος ο Θεός. θά τό πώ άλλη μια φορά, που είναι οι χιλιασταί οι οποίοι υποβιβάζουν τον Ιησούν Χριστόν εἰς τό επίπεδον του κτίσματος ή ακόμα αν θέλετε, οι παντός είδους αρειανίζοντες εις την εποχήν μας. Όχι ματαίως αγαπητοί μου η Εκκλησία σήμερα γιορτάζει την μνήμη των 318 θεοφόρων Πατέρων της Δ΄ εν Νικαία. Οικουμενικής Συνόδου. Ακριβώς η εορτή των Πατέρων αυτής της Συνόδου είναι για να δείχνει ότι σε κάθε εποχή χτυπά τον Αρειανισμόν. Καί σημαίνει ότι σε κάθε εποχή υπάρχουν αρειανισταί. Και υπάρχουν ιδίως στην εποχή μας. Αρειανισμός είναι όταν αρνείσαι την θεία φύση του Χριστού. Όταν λες ότι ο Χριστός είναι ένας καλός άνθρωπος, ένας κοινωνιολόγος, ένας φιλόσοφος, ένας σπουδαίος άνθρωπος, ακόμη και στην καλύτερη εκδοχή, ένας άγγελος που έγινε άνθρωπος, αρειανίζει. Και μάλιστα αρειανίζει χοντρά χοντρά. Διότι υπήρχαν και οι ημιαρειανισταί στην εποχή του Αρείου. Εδώ υπάρχει ένας χοντρός Αρειανισμός. Και ο Αρειανισμός υπάρχει πάντοτε. Καί θά υπάρχει πάντοτε. Είναι, είναι το δόγμα του Αντιχρίστου. Ότι ο Χριστός δεν είναι Θεός. Είναι κτίσμα. Είναι η θέσις του Αντιχρίστου. Γι' αυτό λέγει και ο Ευαγγ. Ιωάννης, εκείνος που αρνείται ότι ο Υιός είναι Θεός καί έγινε άνθρωπος, αυτός είναι ο Αντίχριστος.
Όπως βλέπομε όμως από την εικόνα της Αποκαλύψεως προσκυνούν το Αρνίον, όχι μόνον οι άγγελοι, τά 4 ζώα, δηλ. Χερουβείμ και Σεραφείμ,αλλά και οι 24 πρεσβύτεροι, δηλ. σύμπασα η Εκκλησία. Αυτό θα το δούμε εν εκτάσει στα παρακάτω κεφάλαιά μας.
Κατά την ώρα της προσκυνήσεως μόνοι οι 24 πρεσβύτεροι εκράτουν κιθάρα και χρυσούν θυμιατήριον ο κάθε ένας από αυτούς γεμάτο από αναδιδόμενο θυμίαμα. Χρυσούν θυμιατήριον, η χρυσή φιάλη. Φιάλη δεν σημαίνει ότι πάντα είναι κάτι που θυμίζει μπουκάλι. Είναι το δοχείον. Η κιθάρα τί είναι; Αντελήφθητε, κρατούν κιθάρα, κρατούν καί τό δοχείον των θυμιαμάτων. Η κιθάρα είναι το όργανο που συνοδεύει τους ψαλμούς. Μάλιστα εις τήν Π.Δ. διαβάζομε στον 32ο ψαλμό «ἐξομολογεῖσθε τῷ Κυρίῳ ἐν κιθάρᾳ» Εξομολογούμαι θα πη δοξολογώ. Δοξολογείτε τόν θεόν ενοργάνως, ενοργάνως, εν κιθάρα. Χωρίς να αποκλείεται η φωνητική απόδοση, απλώς το όργανο συνοδεύει την φωνήν. Και συνεπώς, εν προκειμένω, εδώ η κιθάρα θα εσυνόδευε την ωδήν τήν οποίαν θα έψαλλον οι πρεσβύτεροι πρό του καθημένου εις τόν θρόνον καί πρό του Αρνίου. Η κιθάρα αγαπητοί μου είναι το σύμβολον δοξολογίας της αλόγου κτίσεως. Γιατί είναι άλογο πράγμα.
Τι είναι η κιθάρα;. Ένα όργανο είναι. Αποτελείται από ξύλο, από χορδές μεταλλικές ή νεύρα εντεριών των ζώων κλπ. Πάντως είναι άλογον πράγμα. Η κιθάρα λοιπόν είναι το σύμβολον δοξολογίας τής αλόγου κτίσεως, θα το δούμε παρακάτω αυτό. Πού συνοδεύει τήν δοξολογία της ελόγου κτίσεως. Ποιά είναι η δοξολογία της ελόγου κτίσεως, των 24ων πρεσβυτέρων. Είναι η άλογος κτίση. Εμείς είμεθα η έλογος κτίσις. Δηλ. η λογική κτίση. Όταν λοιπόν εμείς υμνούμεν τόν Θεόν καί συνοδεύεται η υμνωδία μας με μουσική, σημαίνει η άλόγος και η έλογος κτίσις δοξολογούν τον Θεόν. Λέγει ο 18ος ψαλμός: Στίχ. 5. «εἰς πᾶσαν τὴν γῆν ἐξῆλθεν ὁ φθόγγος αὐτῶν καὶ εἰς τὰ πέρατα τῆς οἰκουμένης τὰ ῥήματα αὐτῶν.» Αυτό το χωρίο το χρησιμοποιεί ο Απ. Παύλος, Ρωμ. 11, 18 για να μιλήση για τους Αποστόλους. Αλλά στον 18 ψαλμό δεν αναφέρεται στους Αποστόλους. Όχι ότι είναι κακή ερμηνεία, όχι, αλλά αναφέρεται εις τά κτίσματα. Ξέρετε; Στις πέτρες, στά χορταράκια, στα λουλούδια, στα ουράνια σώματα, παντού. Εξήλθεν λέγει εις πάσαν τήν γήν ο φθόγγος αυτών, θέλει να πή τούτο: Όλα τα κτίσματα μιλάνε. Καί δοξολογούν τόν Θεόν. Πώς δοξολογούν τον Θεόν τα κτίσματα; Μέ τήν ἴδια τους τήν παρουσία. Με την σοφία που είναι φτιαγμένα. Όλα δείχνουν την δοξολογία τους στον Θεό. Κάποτε ο Ληναίος, ο π. Ληναίος, ο πατήρ τής Βοτανικής, περπατούσε στον αγρόν καί είχε το μπαστούνι του καί ήταν άνθρωπος πολύ πιστός και μεγάλος επιστήμων, αισθανόταν ότι όλα, όλα προσφέρουν την θυσία τους, την αγάπη τους, την δοξολογία τους στο Θεό. Καί χτυπούσε ελαφρά μέ τό μπαστούνι του τά χορταράκια και τα λουλουδάκια, τίς μαργαρίτες καί τό χαμομήλι, όπως χτυπούσε έτσι με το μπαστούνι κι έλεγε: "Σωπάστε, σωπάστε, με ξεκουφάνατε με τις φωνές σας." Αυτό είναι. Εξήλθεν ο φθόγγος αυτών εις τα πέρατα της οικουμένης. Βλέπετε λοιπόν ότι άλογος κτίσις με τήν έλογο κτίση δοξολογούν τόν Θεόν; Σε μία συναρμονία.
Μήν μου πή όμως κανένας, τότε διατί εις τήν λατρεία μας δέν εισάγομε τήν ενόργανο μουσική; Γιατί δηλ. δεν έχομε όργανα μέσα στην λατρεία; Όπως ακριβώς χρησιμοποιεί η Π.Δ. εις τήν λατρείαν όργανα και οι Ρωμαιοκαθολικοί. Είναι ένα θέμα πού τελευταία έχει έρθει σε μια επικαιρότητα. Γι' αυτό και επιχείρησαν κάποιοι ναοί στην Αθήνα κλπ. να εισαγάγουν όργανα. Επιχείρησαν. θάθελα νά σάς πώ το εξής αγαπητοί μου, ότι η Εκκλησία ποτέ δεν εισήγαγε, η Ορθόδοξη Εκκλησία, ουδέποτε εισήγαγε όργανα. Παρ' ότι στην Π.Δ. υπάρχουν, παρ' ότι είναι ό,τι τόσην ώρα σάς εξηγώ, και παρ' ότι ακόμη θα είχαμε την εικόνα αυτήν τής Αποκαλύψεως. Ο λόγος είναι οι εξής: Η οργανική μουσική ολισθαίνει πρός τόν θιμελισμόν. Θιμέλη θα πή θέατρο. Συνεπώς η οργανική μουσική όταν λέμε ότι ολισθαίνει, γλυστρά πρός τόν θιμιλισμόν, σημαίνει πρός τόν θεατρινισμόν. Πρός τό θέατρο. Και συνεπώς διαφθείρεται η μορφή της θείας λατρείας. θέλετε μίαν απόδειξης Η μουσική της Δύσεως, η οποία δεν είναι τίποτε άλλο και απ' το ραδιόφωνο την ακούμε ως λεγομένη κλασσική μουσική, πού έγραψαν οι διάφοροι μεγάλοι συνθέται, κατά πάντα αξιολογότατοι από πλευράς καλλιτεχνίας, κατά πάντα αξιολογότατοι, ό,τι έχουν γράψει είναι τόσο κοσμικό πού ένας ο οποίος αρχίζει να ζή τήν θεία λατρεία μέσα στα πλαίσια της ορθοδόξου μορφής, ειλικρινά φθάνει να αηδιάση. Όχι μόνο να αισθάνεται ανεπάρκεια, αλλά φθάνει να αηδιάση. Δέν σάς αποκρύπτω αγαπητοί μου μια προσωπική μου εμπειρία. Αγαπούσα πολύ την κλασσική μουσική. Την αγαπούσα πάρα πολύ. Σήμερα τήν βρίσκω πάρα πολύ ανεπαρκή. Δεν την αναζητώ να την ακούσω. Δεν θάθελα να πώ ότι δεν θα ήθελα κάποτε να ακούσω κάτι. Δεν την αναζητώ όμως να την ακούσω. Τήν δέ λεγομένη κλασσική μουσική, κλασσική θρησκευτική μουσική, του Μπάχ ή του Παλεστρίνα ή δεν ξέρω τίνων άλλων που έχουν γράψει λειτουργίες,του Μέντερσον κλπ, ό,τι όσοι έχουν γράψει, ωραία αριστουργήματα, ορατόρια θαυμάσια· θιμελισμός, θέατρο, θέατρο. Με τους ημιφόρους και ημιφόρους καί τούς βαρυτόνους κλπ, θέατρο σκέτο θέατρο. Και η ψυχή του ανθρώπου πού αρχίζει βεβαίως να καταλαβαίνει και να κατανύσσεται από το μυστήριο της αγάπης τού Θεού καί τής λατρείας, το ξερνάει αυτό. Δεν το θέλει. Ίσως κάποιοι από σάς, νά μέ καταλαβαίνετε μ' αυτά πού σάς λέγω. Ίσως όχι όλοι.
Αλλά ακόμη εις τήν μουσικήν καί εις αυτήν τήν φωνητικήν μουσικήν, πρέπει νά σάς πώ ότι υπάρχει ο κίνδυνος αυτός της διολισθήσεως, ποιός κίνδυνος; Από του να γίνη σκοπός· και η φωνητική μουσική, αυτή που λέμε βυζαντινή μουσική, να γίνη σκοπός καί νά μήν γίνη μέσον προς εξύψωσιν τών πιστών. Διότι πολλές φορές πηγαίνομε και ακούμε την μουσική, μόνο για τον ψάλτη, γιά τήν μουσική, θά σάς τό πώ, κάποτε ένας αρχιψάλτης, δέν λέω το όνομά του φυσικά, κάποτε έψαλε σ' έναν ναό των Αθηνών, πρό πολλών ετών αυτό, εκλήθη βεβαίως να ψάλλη γιατί είχε πολύ καλή μουσική, έψαλε πάρα πολύ καλά καί έψαλε με πολλήν τέχνην, οπότε ακούστηκε μία φωνή από κάτω από το εκκλησίασμα να λέγη,"αμάν πασά μου.." Αν φθάνωμε, άν φθάνωμε αγαπητοί μου να πούμε μέσα στην λατρεία γιά τόν ψάλτη, "αμάν πασά μου", σημαίνει, –συγχωρέστε με, θά τό πώ για να καταλάβετε–, να σας δώσω να καταλάβετε, σημαίνει ότι ο άνθρωπος αυτός δέν κατενύγη θρησκευτικά, αλλά μερακλώθηκε. Αν φθάνη λοιπόν να μερακλώνεται ο άνθρωπος μέσα εις τήν λατρείαν, τότε, τότε δεν έχομε λατρείαν. Πιστεύω είμαι σαφής. Υπάρχει η εν Τρούλλω Σύνοδος με τον κανόνα της τον 15ο πού μάς λέγει τα εξής. Καί επιμένω εις αυτό γιατί είναι επί χείρας όλα αυτά να εισαχθούν στην λατρεία μας, νάχουμε μίαν γνώσιν. "Οι ψάλλοντες μετά πολλής προσοχής ψαλλέτωσαν και κατανύξεως . Βοαίς ατάκτοις και αναρμοστοις μή χρώμενοι." Κάνει την ερμηνεία ο άγιος Νικόδημος ο αγιορείτης στο Πηδάλιο και μάς λέγει τα εξής: Σας διαβάζω, ένα απόσπασμα της ερμηνείας, "Ποία δέ είναι τα ανάρμοστα εἰς τήν Εκκλησίαν; Αποκρίνεται ο ερμηνευτής: Ζωναράς ότι είναι τά γυναικοπρεπή μέλη και τα μηνιρίσματα, τα θρηνώδη δηλ, ταυτών ειπείν, τά πολλά τερετίσματα και η υπερβολική των μελωδιών ποικιλία, η οποία κλείνει εἰς πορνικά άσματα. (Όταν λέμε πορνικά άσματα, εννοούμε δηλ. θεατρινίστικα, δηλ θυμελικά.) Ταύτα οὖν πάντα προστάσει ο παρών κανών να λείψωσιν από την Εκκλησίαν και οι ψάλλοντες να προσφέρωσι τάς ψαλμωδίας μετά πολλής προσοχής εἰς τόν Θεόν, όστις βλέπει εις τά απόκρυφα της καρδίας, δηλ. εις τήν νοερώς εν καρδία γενομένη ψαλμωδίαν καί προσευχήν μάλλον ή εις τάς εξωτερικάς κραυγάς."
Αυτά λέγει αγαπητοί μου στην ερμηνεία του ο άγιος Νικόδημος γιά τήν ψαλμωδίαν.
Οι πρεσβύτεροι μαζί μέ τάς κιθάρας είχαν «καὶ φιάλας χρυσᾶς γεμούσας θυμιαμάτων, αἵ εἰσιν αἱ προσευχαὶ τῶν ἁγίων·».
και ο Απ. Παύλος στην Α΄ Προς Κορινθίους επιστολή του 14, 16. «ἐπεὶ ἐὰν εὐλογήσῃς τῷ πνεύματι, ὁ ἀναπληρῶν τὸν τόπον τοῦ ἰδιώτου πῶς ἐρεῖ τὸ ἀμὴν ἐπὶ τῇ σῇ εὐχαριστίᾳ;» Και οι πρεσβύτεροι μέ τό αμήν των 4 ζώων έπεσαν καί προσεκύνησαν. Και οι άγιοι λοιπόν προσκυνούν τον Πατέρα καί τόν Υιόν. Η νίκη της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου, πού γιορτάζομε σήμερα, των Αγίων Πατέρων, είναι ο απόηχος αυτής της προσκυνήσεως. Η προσκύνησις του Υιού. Ότι είναι
Θεός.
Αγαπητοί μου, γράφει ο άγιος Ανδρέας Καισαρείας: "Διά δέ τών 4 ζώων και των πρεσβυτέρων, δείκνυται μία ποίμνη και μία Εκκλησία γεγενήσθαι αγγέλων και ανθρώπων, διά Χριστού του Θεού τώ διεστώτα συνάψαντος καί τό μεσότοιχον τού φραγμού λύσαντος." Μέ τά 4 ζώα καί τούς πρεσβυτέρους δείχνεται μία ποίμνη, μία Εκκλησία να γίνεται αγγέλων και ανθρώπων, και όλα αυτά διά του Ιησού Χριστού, πού ήρθε να γκρεμίση τό μεσότοιχον γῆς καί ουρανού, και να συνάψη, καί να ενώση την γήν μέ τόν ουρανό. Αυτήν είναι η σάρκα του Χριστού. Είναι η σύναψις, είναι η ένωσις ουρανού και γής. Αγγέλων και ανθρώπων. Κτισμάτων και Θεού. Αγαπητοί, τό βιβλίον της Αποκ. μάς δείχνει αυτήν
την ενότητα, ολοκλήρου της κτιστής, ορατής και αοράτου δημιουργίας. Η αμαρτία ήρθε να σπάση αυτήν την ενότητα. Ο Υιός όμως του Θεού που ενηνθρώπισε, ήρθε να αποκαταστήση αυτήν την ενότητα. Είναι η εκκλησιαστικοποίηση των πάντων. Είναι η βασιλεία του Θεού μέσα στην οποία όλα τα δημιουργήματα θα απολαμβάνουν τήν μακαριότητα του Θεού. Δεν μένει παρά, εάν τε ζώμεν, εάν τε αποθνήσκομεν, να υμνούμε και να ευχαριστούμε καί νά δοξολογούμε το Πανάγιον όνομα της Αγίας Τρισυποστάτου θεότητος, εις τούς αιώνας των αιώνων. Αμήν.
Τα φετεινά μας θέματα τελειώσανε. 7 Ιουνίου σήμερα. Πραγματοποιήσαμε με την Χάρη του Θεού 27 θέματα 27 ωριαία θέματα. Δόξα τώ Θεώ. Τελειώσαμε και το Β΄κεφ. της Αποκ. Σ' αυτήν την εικόνα που είδατε να περιγράφομε στα δύο τελευταία μας θέματα στο 4ο και 5ο κεφάλαιο δόθηκε η εικόνα. Τώρα το Αρνίον, πέρνει το βιβλίον και ανοίγει την μια σφραγίδα. Οι σφραγίδες ήσαν όπως ακριβώς σήμερα βρίσκομε τις σφραγίδες στα αυτοκρατορικά έγγραφα του Βυζαντίου. Ήταν βουλοκέρι, αν ήταν πολύ φτηνό πράγμα ή μόλυβδος, έβαζε δέ τό δακτυλίδι του ο βασιλιάς ή τήν σφραγίδα του κράτους πάνω σ' αυτό το λειωμένο πράγμα, όπως το βουλοκέρι που βάζαμε κάποτε στο ταχυδρομείο άμα πηγαίναμε ένα δέμα. Η μόλυβδος, φτηνό κι αυτό, ή άργυρος ή χρυσός. Καί λέγονται χρυσόβουλα τα έγγραφα όταν είναι χρυσή η σφραγίδα. Από καθαρό χρυσάφι. 24 καρατίων χρυσάφι. Έτσι θα νοήσωμε τις σφραγίδες. Έρχεται λοιπόν τώρα το αρνίον και πέρνει το βιβλίον. Και ανοίγει την μια σφραγίδα. Και αμέσως εμφανίζεται ένα άλογον λευκόν. Ανοίγει την δεύτερη τήν σφραγίδα και εμφανίζεται ένα άλογο σκούρο. Ανοίγει την τρίτη σφραγίδα καί –τό πρώτο δέ άλογο εξήλθε νικών και να νικήση. Τό δεύτερο είναι σκούρο άλογο κι ακούστηκε μία φωνή, ένα από τα 4 ζώα. Μήν ἀδικήσης με σιτάρι καί τό κριθάρι γιατί θα υπάρξη τόση ακρίβεια. Πείνα δηλ. Μετά ανοίγει τρίτη σφραγίδα. Ένα πράσινο άλογο ...
27η ομιλία στην κατηγορία « Ἱερά Ἀποκάλυψις ».
►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἱερά Ἀποκάλυψις " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_80.html?m=1
🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἱερά Ἀποκάλυψις».🔻
https://drive.google.com/file/d/1A9Q7I5lLBiBm6AUhfYsXAdHckIBgYe7j/view?usp=drivesdk
🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἱερά Ἀποκάλυψις».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%CE%99%CE%B5%CF%81%CE%AC%20%CE%91%CF%80%CE%BF%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CF%85%CF%88%CE%B9%CF%82.?m=1
🔹Επιμέλεια κειμένου : "Αθανάσιος Άμβωνας".
💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.