04 Ιουνίου 2021

Ἡ πνευματική ἔννοια τῆς Πέμπτης πληγῆς ἐκ τοῦ πέμπτου Σαλπίσματος.


†.Ευρισκόμεθα αγαπητοί μου είς την συνέχεια της 5ης πληγής, όταν εσάλπισε ο Άγγελος και εξήλθε, όπως θα ενθυμείσθε, αφού έπεσε αστήρ επί της γής, και ανοίχθηκε το φρέαρ της αβύσσου και από το φρέαρ της αβύσσου ανήλθε καπνός και από τον καπνό βγήκαν ακρίδες, με εκείνη την ιδιότυπη μορφή, και ήδη εξηγήσαμε πολλά και είπαμε ότι στο σημείο εκείνο που λέγει ότι θα βλαφθούν εκείνοι που θα ακούω να αποστατήσει από τον Θεό, για να δώσουμε μία εικόνα της βλάβης αυτής, χρησιμοποιήσαμε άλλη προφητεία, εκείνη του Μωυσέως που είναι στο Δευτερονόμιο• και που λέει εκεί ο Θεός ότι εαν δέν ακούσεις της φωνής του Κυρίου, τότε θα χτυπηθείς με παραπληξία, με αορασία, με έκσταση του νου σου και άλλα πολλά.

  Είναι όμως αξιοπαρατήρητο και αξιοπερίεργο ότι όλα αυτά δέν θα συμβούν στους ανθρώπους που θα έχουν τη σφραγίδα του Θεού, αλλά όπως λέει σαφώς το ιερό κείμενο "οἵτινες οὐκ ἔχουσι τὴν σφραγῖδα τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τῶν μετώπων αὐτῶν."
(Αποκ. 9,4)
Σ' αυτούς θα συμβούν αυτά. Σ' εκείνους που δέν θα έχουν τη σφραγίδα του Θεού επί του μετώπου των, που είναι ο Τίμιος Σταυρός.
Βλέπετε μία διαρκής αποχριστιάνιση που γίνεται στο σύγχρονο κόσμο; Αυτή η διαρκής από αποχριστιάνιση σε παγκοσμία κλίμακα, κι' εδώ στην πατρίδα μας το βλέπει κανείς αυτό διαρκώς, έτσι που οι άνθρωποι πια, δέν θα βαπτίζονται, δέν θα έχουν το Τίμιο Σταυρό ώς σφραγίδα τους, δέν θα πιστεύουν σε αυτόν• αλλά και εκείνοι που έχουν βαπτιστεί, εάν έχουν αρνηθεί την δύναμη του Τιμίου Σταυρού, και αυτοί ομοίως δέν δύνανται να λέγουν ότι έχουν τη σφραγίδα του Τιμίου Σταυρού, παρότι επαναλαμβάνω, εβαπτίσθησαν. Εκείνοι λοιπόν που θα έχουν την σφραγίδα του Τιμίου Σταυρού, αυτοί θα αποφύγουν όλα αυτά τα δεινά.

   Και ίσως τεθεί η απορία : Πώς θα γίνει αυτή η επιλογή, ώστε να μην πάθουν κάτι κακό εκείνοι που θα είναι ο Λαός του Θεού; Σας θυμίζω κάτι που είπε ο Κύριος. Είναι είς τον Λουκά 21 κεφάλαιο 36 στίχος.
Είναι πολύ
αξιοπρόσεκτα τα λόγια αυτά του Κυρίου :
"ἀγρυπνεῖτε οὖν ἐν παντὶ καιρῷ δεόμενοι ἵνα καταξιωθῆτε ἐκφυγεῖν πάντα τὰ μέλλοντα γίνεσθαι καὶ σταθῆναι ἔμπροσθεν τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου." Είναι πολύ
αποκαλυπτικά τα λόγια αυτά του Κυρίου, που έρχονται να δώσουν ακριβώς απάντηση στο σημείο αυτής της απορίας. Λέγει, να αγρυπνείτε, συνεπώς να έχετε πάντοτε μέσα σας το μετρό της πίστεως, της προσμονής του Υιού του Ανθρώπου από τον ουρανό, πάντα να αγρυπνείτε, δεόμενοι, προσευχόμενοι, ἵνα καταξιωθῆτε ἐκφυγεῖν πάντα τὰ μέλλοντα.
   Ώστε μπορούμε να φύγουμε πάντα τα μέλλοντα. Ώστε μπορούμε να ξεφύγουμε από τις πληγές που αναφέρει το βιβλίο της Αποκαλύψεως. Είναι σαφής ο λόγος του Κυρίου. Για να μπορέσετε να καταξιωθείτε, να ξεφύγετε από αυτά τα οποία θα συμβούν ως πληγή. Και να σταθείτε μπροστά στον Υιό του Ανθρώπου, ώστε όταν στο τέλος πια θα έλθει Εκείνος, να σταθείτε μπροστά του με όλη αυτήν τη δικαίωση της προσδοκίας σας και της ελπίδος σας. Ώστε αυτή είναι η απάντηση. Το πώς θα γίνει αυτό μόνο ο Θεός το ξέρει. Όπως ακριβώς και η Ανάσταση των νεκρών, το πώς θα γίνει,
ένα σώμα το οποίο έγινε σκόνη, κάηκε, εξαφανίστηκε, πώς θα επανασυνδεθεί, θα επανοικοδομηθεί, αυτό μόνο ο Θεός το ξέρει, μόνο η αγαθότητά του, η παγνωσία του, και η παντοδυναμία του, είναι εκείνη που θα τα φέρει εις πέρας.

   Αλλά ας προσέξουμε όμως και αυτόν τον κατάλογο, που την περασμένη φορά είχαμε αναφέρει, τον κατάλογο συμφορών στο Δευτερονόμιο. Άν προσέξατε, άν θυμόσαστε, ήταν κυρίως ψυχικής διαστάσεως οι πιο πολλές πληγές.
Είναι μία κατάσταση που συνήθως πλήττει τους ανθρώπους που δεν έχουν σωστή, ζωντανή πίστη.

Σήμερα ερωτούμε : Γιατί έχουμε έξαρση σε υπερβολικό βαθμό των ψυχικών νοσημάτων; Τόνοι ολόκληροι στην Ελλάδα αγαπητοί μου, από τα λεγόμενα ηρεμιστικά καταναλώνονται, τόνοι ολόκληροι φαρμάκων. Διότι οι άνθρωποι βρίσκονται σε μία ανησυχία, σε ένα άγχος, υπάρχει μία κατάσταση πια χαλαρώσεως και διαλύσεως του νευρικού συστήματος. Η ψυχή πλέον βρίσκεται σε κατάσταση εκρήξεως και απωλείας. Λέει κανείς, Γιατί; Γιατί αυτή η κατάσταση; Ώς να πρόκειται να είναι αυτή που εδώ απειλεί ο Θεός στο Δευτερονόμιο. Απλούστατα, ένας πιστός, αληθινά πιστός άνθρωπος, δέν είναι δυνατόν να έχει ποτέ ψυχικό νόσημα. Θυμάμαι κάποτε ένα παιδί, από αυτά που μας περιτριγυρίζουν, που είναι παιδιά που θέλουν να ζήσουν μία κάποια πνευματική ζωή, κάποτε έπαθε έναν κλονισμό, και κατέληξε σε μία νευρολογική κλινική. Είναι πάρα πολλά χρόνια αυτό. Σε μία γνωστή εν Λαρίση, νευρολογική κλινική. Πήγα και τον είδα μερικές φορές. Του είχε πεί ο γιατρός το εξής σπουδαίο. Είναι προς τιμή του γιατρού. Του είπε, γιατί όταν τον είδε να διαβάζει η Αγία Γραφή, να διαβάζει ένα θρησκευτικό περιοδικό, του λέγει : "Άν ήσουν σωστός χριστιανός, εδώ μέσα δέν θα ερχόσουνα". Είναι αλήθεια. Πιό αλήθεια από αλήθεια. Ναι, ένας σωστός χριστιανός Και σωστός χριστιανός δεν είναι εκείνος που απλώς εκκλησιάζεται, ή εξομολογείται, ή κοινωνεί. Ώ, δεν είναι αυτός αγαπητοί μου ο σωστός χριστιανός. Αλλά αυτός που συνέλαβε το πνεύμα του Ευαγγελίου και ζεί σύμφωνα με αυτό, έν απολύτω ελευθερία, έν απολύτω εκτιμήσει και αγάπη. Αυτός είναι ο σωστός χριστιανός. Αυτός που δεν έχει διχασμένη προσωπικότητα ανάμεσα στον Θεό και στο κόσμο. Στο πνεύμα και στην ύλη. Ο άνθρωπος ο οποίος πραγματικά κατάλαβε το νόημα και το πνεύμα του Ευαγγελίου. Αυτός δέν κινδυνεύει από ψυχικά νοσήματα. Όταν πιστεύει, όχι είς τον Θεόν μόνο, αλλά και εις την πρόνοια του Θεού, αυτό το δεύτερο στοιχείο, που οι εννιά στους δέκα χριστιανούς μας δέν το έχουν.
Ο Κύριος είπε "Τί μεριμνάτε τί θα φάτε τί θα πιείτε;" Βρέστε μου χριστιανούς που να μή μεριμνούν για το αύριο. Για να σας απαντήσω αν πράγματι μπορούν οι χριστιανοί μας να καταλαμβάνονται από αυτά τα ψυχικά νοσήματα. Όταν μπαίνει το άγχος τί θα φάμε αύριο, πώς θα χτίσουμε, τα παιδιά μας πώς θα μεγαλώσουν, πως και τούτο και 'κείνο, τότε βεβαίως δέν εναποθέτουμε την ελπίδα μας και τη φροντίδα μας στο Θεό. Δέν σημαίνει μ' αυτό θα σταυρώσουμε τα χέρια μας. Μπορεί να υπάρχει το δικαιολογητικό, ότι η εποχή μας είναι μία εποχή, που όλοι τρέχουν, τρέχουν, τρέχουν, τρέχουν, κι αν πάτερ, θα πεί κάποιος, εγώ μείνω πιο πίσω; Τότε, ω, τότε θα γίνει ότι έγινε στο γήπεδο του Καραϊσκάκη, που οι άλλοι ήρθαν από πίσω και ποδοπάτησαν τους μπροστινούς... Θα με υπερφαλαγγίσουν, θα με ποδοπατήσουν οι άνθρωποι. Δέν είναι έτσι αγαπητοί μου.
Θα απαντούσα ότι έχουμε πολύ κακή εντύπωση περί του Ευαγγελίου. Δέν είμεθα γνώστες του Ευαγγελίου. Δέν είμεθα γνώστες. Όταν σωρεύουμε τόσα και τόσα άχρηστα πράγματα, όταν νομίζουμε ότι τα πάντα είναι αναγκαία και προσπαθούμε να τα αποκτήσουμε στη ζωή μας, τότε, καταλαβαίνετε τότε; Τότε, δέν μπορεί παρά να αρπάξουμε κάποιο ψυχικό νόσημα. Δηλαδή, έστω και λίγο. Έστω και να χάνουμε μόνο τον ύπνο μας, που είναι η αφετηρία ξέρετε των ψυχικών νοσημάτων. Το ν' αρχίσουμε να χάνουμε τον ύπνο μας. Να στριφογυρίζουμε και να μην κοιμόμαστε. Όλα αυτά Βεβαίως πιάνουν τους ανθρώπους που δέν έχουν σωστή πνευματική κατάρτιση.

   Ακόμη πρέπει να σας πώ ότι, ρητώς αναφέρεται, ότι οι πιστοί που ήταν τότε στα Ιεροσόλυμα, την εποχή που καταστράφηκε η πόλις, έφυγαν επειδή θυμήθηκαν το λόγο του Κυρίου, που είπε ότι "όταν δείτε κυκλωμένη την Ιερουσαλήμ φύγετε." Όταν έρχονται στρατεύματα, φύγετε, μη μείνετε στην πόλη. Ποιοί θυμήθηκαν αυτή την παραγγελία του Κυρίου; Μόνο οι πιστοί. Τί σημαίνει αυτό; Αυτοί μόνο σώθηκαν.

   Έτσι θα λέγαμε ότι ο Χριστός σε κάθε εποχή έχει ένα μυστικό σύνθημα. Που οι πιστοί δύνανται όταν τον ακούν  το αντιλαμβάνονται μέσ' την Εκκλησία και δια της Εκκλησίας να σώζονται. Ποιό θα είναι; Εκείνο, τότε, μόνο ο Χριστός το ξέρει. Δέν το ξέρουμε εμείς. Το αποκαλύπτει πάντα ο Θεός σε κάθε εποχή.
Αλλά, εάν μου πείτε ακόμη, ότι, αν υποτεθεί ότι πέφτουν ατομικές βόμβες δέν θα φονευθούν πιστοί; Αγαπητοί μου, αν φονευθούν πιστοί, γι' αυτούς ανοίγεται η βασιλεία του Θεού. Γι' αυτούς δέν υπάρχει καμία βλάβη. Διά τον άπιστον όμως, όταν επέλθει ο θάνατος, παραπέρα τί ανοίγεται; Δεν ανοίγεται η κόλαση;
Γι' αυτό ακόμη και ο θάνατός να επέλθει στους πιστούς, η ζημιά δεν είναι μεγάλη, είναι πάρα πολύ μικρή, άν λογίζεται κι' αυτό ζημιά. Αλλά έτσι κλείνουμε το κεφάλαιο αυτό, από την πλευρά τουλάχιστον, όπως το είδαμε σαν πληγή, κατ' αισθητόν τρόπον, το τί είναι οι ακρίδες και λοιπά.

Μπορεί όμως αυτή η 5η πληγή του 5ου σαλπίσματος να θεαθεί και πνευματικώς.

   Ο άγιος Ανδρέας Καισαρείας γράφει τα εξής : "οἶμαι (νομίζω) δὲ καὶ διὰ τούτων τῶν ἀκρίδων τοὺς πονηροὺς μᾶλλον νοεῖσθαι δαίμονας τοὺς ἡτοιμασμένους εἰς τὸν καθ' ἡμῶν πόλεμον."
Νομίζω ότι πρέπει να λογαριάσουμε αυτές τις ακρίδες, τις ιδιότυπες, τις περίεργες, τον πόλεμο των δαιμόνων εναντίον των ανθρώπων. Πολλοί ερμηνευταί, και παλαιοί και νεότεροι, είδαν ως ακρίδες τερατόμορφες, όλες εκείνες τις αιρέσεις με τις συνέπειές τους. Επί παραδείγματι, η πτώση του Πάπα του επισκόπου Ρώμης, είχε φοβερές συνέπειες. Μιλώ χωρίς πάθος, πιστέψτε με, ομιλώ χωρίς πάθος. Θα το δείτε στη συνέχεια κάνοντας μία ιστορική ανάλυση. Η Δύσις έκανε πολλές καταχρήσεις. Αυτές οι καταχρήσεις οδήγησαν τελικά στον Προτεσταντισμό. Το ξέρουν και τα παιδιά του σχολείου αυτό. Ο Προτεσταντισμός δέν θα είχε δημιουργηθεί, εάν δεν έβλεπε ο Λούθηρος, ιερεύς της Ρωμαϊκής εκκλησίας, δέν έβλεπε αυτές τις ανείπωτες πράγματι καταχρήσεις. Ο Προτεσταντισμός όμως που δημιουργήθηκε και αυτή τη στιγμή έχει πολλά εκατομμύρια πιστών, δεν είναι εκκλησία. Είναι κοινότητες. Απλούστατα διότι η Εκκλησία συνίσταται από το μυστήριο της ιεροσύνης. Το μυστήριο της ιεροσύνης συνιστά την Εκκλησία και συνίσταται από την Εκκλησία. Δηλαδή η ιεροσύνη, η παρουσία της ιεροσύνης κάνει, τελεί, όλα τα μυστήρια και το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και το βάπτισμά, που συνιστούν την Εκκλησία. Αλλά και η ιεροσύνη λαμβάνεται μέσ' την Εκκλησία, μέσα στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, δηλαδή κατά το μυστήριο της Θείας Λειτουργίας λαμβάνεται και το μυστήριο της ιεροσύνης. Έτσι η ιεροσύνη συνιστά και συνιστάται υπό της Εκκλησίας. Εφόσον δέν υπάρχει ιεροσύνης στον Προτεσταντισμό μην αναζητούμε ματαίως Εκκλησία.

   Αντιλαμβάνεσθε όμως τι σημαίνει αυτό, ότι εκατομμύρια Χριστιανοί δέν είναι Εκκλησία; Το αντιλαμβάνεστε αυτό;
Είναι κάτι που όταν κάνεις θα 'θελε να τα βάλει κάτω και να τα σκεφθεί, τον πιάνει ίλιγγος, πώς αυτοί οι άνθρωποι θα σωθούν, τί θα γίνει; Ακόμα, η Ρωμαϊκή εκκλησία, ενόθευσε το πνεύμα του Ευαγγελίου, και από "σταυρικόν" το οποίο διατήρησε πάντοτε η Ανατολή, το μετέβαλε σε "πολιτιστικό". Έτσι την Εκκλησία, η Ρώμη, την μετέβαλε σε πολιτικό και οικονομικό οργανισμό. Δέν είναι δύσκολο να το καταλάβουμε αυτό, όταν μιλάμε για τη Ρωμαϊκή εκκλησία , η οποία είναι το Βατικανό, και είναι κράτος.
Και ο επίσκοπος της Ρώμης ταυτοχρόνως είναι και ο πρόεδρος, να το πώ έτσι, του κράτους του Βατικανού. Έτσι στα χέρια του κρατά και την εκκλησιαστική, αλλά και την πολιτική εξουσία. Αυτή η νόθευση που έγινε στη Δύση έχει συνέπειες. Δημιούργησε την Αναγέννηση. Είναι γνωστό ότι η Αναγέννηση, δημιουργήθηκε από μία αντίδραση προς τη Ρωμαϊκή εκκλησία, επειδή έβλεπαν οι άνθρωποι της Δύσεως να υπάρχει μία τελμάτωση, κι' αυτή η τελμάτωσις ήταν πολύ φυσικό, εφόσον αυτή η εκκλησία ουσιαστικά είχε πεθάνει. Έτσι δημιουργήθηκε ένα ρεύμα που ζήτησε την απαλλαγή των ανθρώπων από την εκκλησία , αλλά και την στροφή στον πολιτισμό και είς τον ανθρωπισμό της αρχαιότητος. Ουσιαστικά το πνεύμα της Αναγεννήσεως είναι αυτό. Έφτασαν μέχρι σημείου ακόμη, στην αρχιτεκτονική, που είναι καθαρά μιμητισμός, και είναι βεβαίως στοιχεία τα οποία δεν είναι παρά μία αντιγραφή και μία επανάληψις, διότι Αναγέννηση δέν σημαίνει δημιουργία, ακόμη και είς την αρχιτεκτονική δόθηκε ο ρυθμός ο αρχαιοελληνικός.
   Έτσι, βαθμηδόν αλλά και σταθερά άρχισε η Δυτική Χριστιανοσύνη, να προχωρεί είς την κοσμικότητα και είς τον σεκουλαρισμό (SECULUS =αιών) το να δημιουργεί χριστιανούς τον νύν αιώνος, να βλέπουν την Εκκλησία σαν έναν τρόπο, να μπορούν να διατηρούν τις κοινωνίες τους, για να απολαμβάνουν τα αγαθά τους, κι' επειδή αυτό δημιούργησε ποικίλες ταξικές αντιδράσεις, ή στο χώρο της φιλοσοφίας ή στο χώρο των κοινωνικών ρευμάτων, έτσι δημιουργήθηκε πολύ γρήγορα η αθεΐα. Η αθεΐα αγαπητοί μου γεννήθηκε στην Δύση. Οι αιρέσεις υπήρξαν στην Ανατολή, αλλά ποτέ δεν γέννησαν την αθεΐα. Το φαινόμενο της αθεΐας 2.000 χρόνια τώρα στην Ανατολή ουδέποτε εμφανίστηκε. Είναι προϊόν της Δύσεως. Άν μου πείτε ότι στον χώρο της Ορθοδοξίας, στον χώρο της Ρωσίας, αναπτύχθηκε η αθεΐα αυτό δεν είναι τυχαίο. Πρέπει να σας πώ ότι και στη Ρωσία έγινε δυστυχώς μία αναγέννηση θρησκευτική, που δέχτηκε επιδράσεις της Ρωμαϊκής εκκλησίας. Κι 'αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, και δεν είναι τυχαίο, σας λέγω ότι εις αυτόν τον χώρο, να αναπτυχθεί ό,τι αναπτύχθηκε. Ετσι η αθεΐα με τη σειρά της γέννησε τα αθεϊστικά κοινωνικά συστήματα, με αποτέλεσμα να υπάρχει ό,τι γράφει ο άγιος Ιάκωβος ο αδελφόθεος στην επιστολή του 4, 1 έως 2. "Πόθεν πόλεμοι καὶ μάχαι ἐν ὑμῖν; οὐκ ἐντεῦθεν ἐκ τῶν ἡδονῶν ὑμῶν τῶν στρατευομένων ἐν τοῖς μέλεσιν ὑμῶν;" Από που οι μάχες και οι πόλεμοι; Δέν ξεκινούν από τις ηδονές σας που εδράζουν εις τα μέλη σας; Δηλαδή τί θα φάμε, τί θα πιούμε, τί θα απολαύσουμε, τί θα ακούσουμε, τί θα δούμε.
  "ἐπιθυμεῖτε, καὶ οὐκ ἔχετε· φονεύετε καὶ ζηλοῦτε, καὶ οὐ δύνασθε ἐπιτυχεῖν· μάχεσθε καὶ πολεμεῖτε, καὶ οὐκ ἔχετε, διὰ τὸ μὴ αἰτεῖσθαι ὑμᾶς·"
Έτσι στα γρήγορα, στα γρήγορα, γιατί δέν έχουμε καιρό εδώ να κάνουμε ανάλυση της Ιστορίας, αλλά μερικά, ενδεικτικά για να δικαιολογήσουμε αυτήν την πληγή, από πνευματικής πλευράς.
   Η Ευρώπη κάποια στιγμή αρχίζει να ανακαλύπτει την Αφρική, την Άπω Ανατολή και την Αμερική. Και τι κάνει; Αποικίες! Και τι γίνεται η Ευρώπη; Αποικιοκράτης! Και στενάζουν κάτω από την αποικιοκρατία εκατομμύρια άνθρωποι. Ερωτώ, όταν πηγαίνουν οι ιεραπόστολοι του Δυτικού κόσμου, της Ευρώπης, να κηρύξουν Χριστιανισμό, στην Αφρική, ή στην Άπω Ανατολή, στην Κίνα, στις Ινδίες και λοιπά, θα μπορούσαν ποτέ να γίνουν δεκτοί, όπως θα γίνονταν ιεραπόστολοι που δεν κουβαλούν τέτοια μιάσματα;
Που πίσω ακριβώς από την ιεραποστολή την Χριστιανική, είχαν κατακτητικούς σκοπούς; Να γιατί δημιουργήθηκαν οι αντιδράσεις και στο τέλος η αθεΐα, από έναν κοσμικοποιημένο χριστιανισμό. Απο έναν χριστιανισμό, που μάλλον, μάλλον ήταν δόλωμα και πιο μέσα ήταν το αγκίστρι των συμφερόντων και των ηδονών. Γιατί απλούστατα η Ευρώπη ήθελε να ζήσει υλιστικά. Δεν σκέφτηκε χριστιανικά η Ευρώπη, να πεί, να γίνουμε ιεραπόστολοι και να εκχριστιανίσουμε την Αφρική και την Αμερική και την Άπω Ανατολή. Να γίνουμε αληθινοί ιεραπόστολοι, όπως έγιναν οι ιεραπόστολοι οι Βυζαντινοί, χωρίς να έχουν βλέψεις κατακτητικές. Είναι χαρακτηριστικό αυτό. Οπως και μέχρι σήμερα εμείς οι Έλληνες, όπου πάμε να κηρύξουμε Χριστό, δέν έχουμε αποικιοκρατικό χαρακτήρα, αλλά θέλουμε να κηρύξουμε Χριστό μ' όλη μας την καρδιά σε εκείνους που τον αγνοούν. Αυτό όμως δεν έγινε από την Δυτική Χριστιανοσύνη.
   Ένας νεότερος ερμηνευτής σημειώνει σε ένα του βιβλίο που ερμήνευσε την Αποκάλυψη τα εξής : Ότι η Γαλλική επανάσταση έγινε το 1789. Τί είναι η Γαλλική επανάσταση; Βέβαια είναι πολλά πράγματα, και μέχρι σήμερα αναφέρεται η Γαλλική επανάσταση από πολλούς και διαπολλών. Όμως ουσιαστικά αγαπητοί μου δεν είναι παρά ένας σταθμός, είναι μία αφετηρία υλιστικών και αθεϊστικών κοινωνικών συστημάτων. Άν ήθελε να μιλήσει για μία ελευθερία ή για μία ισότητα, αυτή η ελευθερία και η ισότητα είναι έξω από τον Θεό. Αυτό είναι πολύ γνωστό σε όλους. Με αποτέλεσμα σήμερα ο κόσμος να κυβερνάται από αυτές τις αρχές. Εξ' άλλου και διακηρύσσεται ποικιλοτρόπως. Οτι κυβερνούμαστε από τις αρχές της Γαλλικής επαναστάσεως. Αυτό τι είχε; Αυτό είχε σαν συνέπεια, σαν αποτέλεσμα ό,τι έχουμε σήμερα. Το αδιέξοδο της αναρχίας, τον ηθικό ξεπεσμό, και την παρουσία του εγκλήματος. Ο Δυτικός κόσμος, η δυτική Χριστιανοσύνη, έφθασε σε αυτό το αδιέξοδο, γιατί ξεκίνησε εσφαλμένα. Νά γιατί ο Πάπας χαρακτηρίζεται "αντίχριστος". Νά γιατί ξεκινάει όλο το κακό από την Ρωμαϊκή εκκλησία, η οποία δέν τοποθέτησε σωστά το Ευαγγέλιο. Βλέπετε δέν υπάρχει πάθος. Αυτή η ίδια η Ιστορία αναλυομένη απάντα.
   Έτσι όλη αυτή η κατάσταση οδήγησε την ανθρωπότητα αυτή που την ζούμε σήμερα, εμείς όπως είμαστε, εμείς οι Έλληνες έχουμε πια δεχθεί την επίδραση της Δύσεως αναφανδόν. Έτσι οδήγησε αυτή η κατάσταση, όπως σας είπα την ανθρωπότητα εις το αίσθημα της ανασφάλειας, είς τα ψυχικά νοσήματα, αυτό που λέμε όλα - όλα "Δυτικό πολιτισμό" Τί νομίζετε ότι είναι ο Δυτικός πολιτισμός; Είναι όλα αυτά. Αυτό το αίσθημα της ανασφάλειας, τα ψυχικά νοσήματα, ο φόβος ενός πυρηνικού πολέμου, που κυριολεκτικά βασανίζει τον δυτικο άνθρωπο. Έτσι για να το δείτε, έρχονται οι μύστες της Ανατολής, του Βουδισμού, του ανατολικού διαλογισμού. Και λέγουν : Ω, ταλαίπωροι Ευρωπαίοι! Χαλαρώστε. Εχετε φόβο; Καθίστε, λέει, το πρωί στο σπίτι σας μία ώρα, και χαλάρωσε τις δυνάμεις σας. Τί θα πεί χαλαρώστε; Θα πεί ότι ο δυτικός άνθρωπος είναι εκείνος, ο οποίος ζεί, μέσα σ' αυτό τον φαύλο κύκλο της αγωνίας. Του άγχους. Των ψυχικών νοσημάτων. Του αισθήματος της ανασφάλειας και του φόβου ενός πυρηνικού πολέμου. Και έχουμε όλα αυτά τα κακά.
   Έτσι όλα αυτά αγαπητοί μου βασανίζουν τον άνθρωπο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτή η περιγραφόμενη εικόνα της πληγής από το 5ο σάλπισμα, είναι ουσιαστικά εικόνα του συγχρόνου πραγματικότητος. Που βασανίζονται οι άνθρωποι απ' αυτό που οι ίδιοι έχουν χαλκεύση.

   Επιτρέψατέ μου όμως να δούμε και την τρίτη πλευρά. Δέν είναι ουσιαστικά μία τρίτη, αλλά μία επέκταση της δευτέρας. Ο πεπτωκός εις την γην αστήρ, όπως λέγει το ιερό κείμενο, το αστέρι που έπεσε στην γή είναι ο διάβολος. Και συνεπώς ο διάβολος φέρει, προσέξτε, το δαιμονικό στοιχείο μέσα στην κτίση. Με αυτό το δαιμονικό στοιχείο ενέπνευσε και τους πρωτοπλάστους. Όταν τους έβαλε την ιδέα του κακού. Όταν τους είπε, ότι μπορούν να θεωθούν χωρίς Θεό, ότι μπορούν να υπάρξουν αυτόνομα, χωρίς τον Θεό και χωρίς να είναι ο σκοπός τους ο Θεός, τους έβαλε ουσιαστικά και ανύποπτα, στους ταλαίπωρους γενάρχες μας το στοιχείο το δαιμονικό. Ξέρετε, αυτό το δαιμονικό στοιχείο μέχρι σήμερα συνεχίζεται από τον διάβολο να υποβάλλετε συνεχώς στους ανθρώπους. Αλλά προσέξτε όμως. Το κακό δεν είναι οντολογικό. Όταν λέμε δεν είναι οντολογικό, δέν υπάρχει κάπου το κακό. Ο διάβολος δεν είναι μία ύπαρξις που οντολογικά είναι το κακό. Ο διάβολος είναι αγαθός άγγελος και έγινε κακός. Αλλά το κακό δεν υπάρχει κάπου. Ακόμη αν θέλετε δεν είναι αρχή το κακό. Με την έννοια την φιλοσοφική, το κακό δεν είναι αρχή.

 Γράφει ο άγιος Διάδοχος Φωτικής : "Τὸ κακόν, οὔτε ἐν φύσει ἐστίν, οὔτε μὴν (ἀλλὰ οὔτε) φύσει τς ἐστὶ κακός· κακὸν γάρ τι ὁ Θεὸς οὐκ ἐποίησεν. Ὅτε δὲ ἐν τῇ ἐπιθυμίᾳ τῆς καρδίας εἰς εἶδός τις φέρει (πραγματοποιεῖ κάποιος) τὸ οὐκ ὂν ἐν οὐσίᾳ (τὸ κατ᾿ οὐσίαν ἀνύπαρκτο), τότε ἄρχεται εἶναι, ὅπερ ἂν ὁ τοῦτο ποιῶν ἐθέλοι (ἀρχίζει νὰ λαμβάνει τὴν ὅποια ὑπόσταση τοῦ δίδει αὐτός που τὸ πράττει)- δεῖ οὖν ἀεὶ τῇ ἐπιμελείᾳ τῆς μνήμης τοῦ Θεοῦ, ἀμελεῖν τῆς ἕξεως τοῦ κακοῦ. Δυνατωτέρα γάρ ἐστιν ἡ φύσις τοῦ καλοῦ, τῆς ἕξεως τοῦ κακοῦ· ἐπειδὴ τὸ μέν, ἐστί, τὸ δὲ οὔκ ἐστι· εἰ μὴ μόνον ἐν τῷ πράττεσθαι." 

   Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι το κακό δεν υπάρχει στην φύση ούτε κανείς είναι εκ φύσεως κακός. Το κακό είναι στην προαίρεση. Από τη στιγμή που θα διαπράξω το κακό τότε παίρνει υπόσταση το κακό. Αλλά υπάρχει όμως στην ελευθερία του ανθρώπου. Εις την προαίρεση του και εν τω πράττειν. Ενώ δηλαδή το θέλω και θέλω να το πράξω εκεί ακριβώς υπάρχει το κακό. Έτσι δεν υπάρχει το κακό ώς ουσία, αυτό είναι πάρα πολύ σπουδαίο. Προσέξτε. Γι' αυτό θέτει ο Θεός στους πρωτοπλάστους την δοκιμασία της θελήσεως με τα δύο δέντρα. Της ζωής και της γνώσεως του καλού και του κακού. Αυτό ώς δοκιμασία θα ανανεωθεί αργότερα εις τους Εβραίους όταν είναι στην έρημο. 

   Διαβάζουμε στο Δευτερονόμιο 30, 15 και 19 τα εξής : λέγει ο Θεός : 

"Ἰδοὺ δέδωκα πρὸ προσώπου σου σήμερον τὴν ζωήν καὶ τὸν θάνατον, τὸ ἀγαθὸν καὶ τὸ κακόν... τὴν εὐλογίαν καὶ τὴν κατάραν· ἔκλεξαι τὴν ζωὴν σύ, ἵνα ζήσῃς σὺ καὶ τὸ σπέρμα σου." Μπροστά σου τα 'χω βάλει και τα δύο. Καί το καλό καί το κακό. Καί την ζωή καί τον θάνατο. Καί την ευλογία καί την κατάρα. Εσύ όμως να διαλέξεις την ζωή. Και έτσι να μπορέσεις να ζήσεις ευλογημένα εσύ και οι απόγονοί σου.


   Έτσι θα λέγαμε το δαιμονικό στοιχείο, χωρίς να το δημιουργήσει ο Θεός, το υπογραμμίζω αυτό, υπάρχει σε κάθε λογική και ελευθέρα ύπαρξη. Τι είναι ο διάβολος; Ο διάβολος, αγαθός άγγελος, μόνος του σκέφθηκε το κακό. Δημιούργησε το δαιμονικό στοιχείο. Ο άνθρωπος πάλι δύναται να γίνει πηγή του κακού, γιατί είναι ελεύθερος και λογικός. Και συνεπώς, όταν ο Θεός λέγει, μπροστά σου βάζω την ζωή και τον θάνατο, την ευλογία και την κατάρα, σημαίνει - αλλά προτρέπει ο Θεός, εσύ θα διαλέξεις την ζωή - ότι δύνασαι να δημιουργήσεις μέσα σου και να γίνεις πηγή του δαιμονικού στοιχείου. Ο διάβολος τί κάνει; Ο διάβολος απλώς εξωθεί τον άνθρωπο εις το κακό, εάν ο άνθρωπος τελικά συγκατατεθεί. Αλλά και ο ίδιος ο άνθρωπος είναι δημιουργός του δαιμονικού στοιχείου. Αυτό πρέπει να το καταλάβουμε. 

   Όταν λοιπόν έπεσε ο Εωσφόρος επί της γης έκ της φωτοφορίας, όπως μας λέγει η Εκκλησία μας, δημιούργησε προϋποθέσεις του κακού επάνω στη γή. Έτσι ο άνθρωπος άφησε το φρέαρ, - περί φρέατος ο λόγος, ερμηνεύουμε την εικόνα, μην το ξεχνάτε αυτό, την εικόνα της πληγής της 5ης -, έτσι ο άνθρωπος άφησε το φρέαρ, το πηγάδι, το φρέαρ των αισθήσεών του ανοικτό. Και γέμισε από τις αναθυμιάσεις του κακού, ο ηγεμών νούς, και σκοτίσθηκε. Που είναι ο ήλιος. Ακόμη άφησε ανοιχτό το φρέαρ του υποσυνειδήτου. Και αναδύθηκε στην επιφάνεια της κοινωνικής ζωής κάθε καταστρεπτικό στοιχείο. Αναδύθηκε το δαιμονικό στοιχείο, αναδύθηκε ο ορθολογισμός, η αθεΐα, πού είναι εικόνα των κακοποιών στοιχείων του ανθρωπίνου υποσυνειδήτου. Να τα αναλύσω αυτά; Να τα κάνω έτσι λιγάκι λιανά, λιγάκι πρακτικά.

   Όταν εισβάλει στο κάθε σπίτι αγαπητοί μου η τηλεόραση με τα πορνό της, που πάμε και αγοράζουμε βεβαίως στην τηλεόραση για να την έχουμε, δέν μας την χαρίζουν ε, δηλαδή πληρώνουμε. Ξέρετε, στην τελευταία ανάλυση, όταν δοθεί η συμβουλή "μην βλέπετε τηλεόραση", είναι αδιανόητο στο σύγχρονο άνθρωπο, ο οποίος, μα, πληρώνει για να βλέπει τηλεόραση, κι' εσύ του λές να μην δει τηλεόραση, είναι σαν να πληρώνει στον κινηματογράφο ένα αδρό εισιτήριο να μπεί μέσα, και να του πείς εσύ να έχει κλειστά τα μάτια του και να κοιμάται. Μα, γι' αυτό πληρώνει. Για να πάει να δεί. Άρα λοιπόν αφήσαμε το φρέαρ των αισθήσεων ανοιχτό. Τί θα βγεί τώρα από μέσα; Δεν θα βγούν τόσοι πειρασμοί; Δεν θα βγούν οι αναθυμιάσεις των πειρασμών των αισθήσεων; Είπα μόνο την τηλεόραση, δέν λέω όλα τα άλλα. Δέν λέω τους πειρασμούς της αφής, που είναι οι χοροί στην ντισκοτέκ και όπου αλλού, κακόφημοι χοροί, που είναι πολύ βασανιστική η αίσθηση της αφής. Όλα αυτά σκοτίζουν το μυαλό, τον ηγεμόνα νού, τον ήλιο που λέγει ο ιερός Ευαγγελιστής, βγήκε το σύννεφο αυτό, από μέσα από το φρέαρ της αβύσσου και σκίασε τον ήλιο. Βέβαια αφήνει θα λέγαμε, μόλις κάποια ηλιοφάνεια, βέβαια ο άνθρωπος κάποτε καταλαβαίνει, αλλά δεν μπορεί όμως να δει καθαρά. 


   Τί να πώ για το ανθρώπινο υποσυνείδητο που το αφήσαμε ανοιχτό; Όταν σήμερα αγαπητοί μου λέμε στην αγωγή - ένα μικρό παράδειγμα θα σας πώ, όλα σας τα λέγω ενδεικτικά μόνο, γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε μεγάλες αναλύσεις - πέστε μου, όταν στην αγωγή των παιδιών της νέας γενιάς επικράτησε το δόγμα "μη επιπλήττεις το παιδί διότι θα γίνει κομπλεξικό" είναι γνωστό ότι το παιδί, της κάθε εποχής το παιδί, είναι ο πεσμένος Αδάμ. Η αγωγή σκοπό έχει να μεταβάλει το παιδί ~ πεπτωκότα Αδάμ, σε άνθρωπο της Χάριτος. Που θα ξέρει να καθαρίζει και την συνείδηση και το υποσυνείδητο. Η σύγχρονη αγωγή λέγει : " Άσε το παιδί να ζεί όπως θέλει." Δηλαδή; Ο πεσμένος Αδάμ. Οπότε το παιδί, για να μην πάθει τάχα κόμπλεξ βγάζει από το υποσυνείδητό του εκείνα τα οποία υπάρχουν στην πεπαλαιωμένη ανθρωπότητα, στους απόγονους του Αδάμ. Αυτή δε η πεπαλαιωμένη ανθρωπότητα, όταν βγεί στην επιφάνεια, δεν είναι τίποτε άλλο παρά, η εγκληματικότητα και όλα τα σπορικά πάθη της διατροφής, που έχει ποτέ καλλιεργήσει ο άνθρωπος μέσα του. Όλα αυτά τώρα βγαίνουν από το ανοιχτό φρέαρ της αβύσσου και έρχονται να βασανίσουν. Διότι όταν έχουμε κοινωνίες ανθρώπων, μέσα στις οποίες επικρατούν οι ικανοποιήσεις των αισθήσεων και τα εκβράσματα και οι αναβλύσεις, 

καταστάσεων που βρίσκονται εις το υποσυνείδητο, αυτή η κοινωνία ποιά μπορεί να είναι; Το Συλλαμβάνετε; Το πιάνετε αγαπητοί μου;


Αλλά δεν είναι ανάγκη να την πιάσουμε την έννοια αυτή. Μιά ματιά στη σύγχρονη κοινωνία και το βλέπουμε αυτό. Βλέπει κανείς ανάγλυφη την πραγματικότητα στη σύγχρονη κοινωνική μας ζωή. Όχι τον Ελληνικό χώρο αλλά σε μία παγκοσμία κλίμακα.


 Έτσι η αμφιβολία, η απαισιοδοξία, ο μηδενισμός, η ανασφάλεια, το βάρος της παρουσίας της δημιουργίας, ξέρετε ο άνθρωπος που δεν έχει Θεό μέσα του, ξέρετε πώς αισθάνεται το σύμπαν; Να πέσει να τον πλακώσει. Είναι ένα αίσθημα που ίσως πολλοί δεν το καταλαβαίνουμε. Αλλά υπάρχει όμως εις τους ανθρώπους. Αισθάνεται ότι θα πέσει να τον πλακώσει. Ή ακόμα ο φόβος ενός εχθρικού σύμπαντος. Όταν φοβάται τον σεισμό, φοβάται την καταιγίδα, φοβάται όλα αυτά τα στοιχεία, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματικά φύγει από το ρυθμό τους, όλα αυτά μπροστά στον άνθρωπο, τον σύγχρονο άνθρωπο δημιουργούν ένα σύμπαν εχθρικό. Όλα αυτά έρχονται, να βασανίσουν, δίκην ακρίδων, που λέγει η πληγή, έρχονται να βασανίσουν τον άνθρωπο, τον χωρίς νόημα υπάρξεως και τον χωρίς Θεό.

   Έτσι έχουμε τις ακρίδες ερινύες, που βασανίζουν τόσο φοβερά τον άνθρωπο. Θα σας πώ ακόμα ένα μικρό παράδειγμα. Πάρτε τα ναρκωτικά. Τα ναρκωτικά τί είναι; Είναι το αντιστάθμισμα της λύπης που καταφεύγει ο άνθρωπος ο σύγχρονος. Και το τσιγάρο, αγαπητοί μου, το τσιγάρο είναι και αυτό ένα είδος ναρκωτικού. Βέβαια είναι πολύ ελαφρύ, αλλά είναι η γέφυρα που οδηγεί στα ναρκωτικά. Ενας νέος που ποτέ του δεν δοκίμασε να καπνίσει, είναι, αν όχι αδύνατον, αλλά είναι πάρα πολύ δύσκολο να γνωρίσει τα ναρκωτικά. Ο άνθρωπος ο οποίος δέν θα ήθελε να δημιουργεί αντισταθμίσματα ηδονιστικά από την πικρία της ζωής, ο άνθρωπος αυτός μπορεί ν' αντέξει. Αλλά οι πιο πολλοί άνθρωποι ακριβώς γιατί άφησαν τις αισθήσεις τους να απολαμβάνουν πάν ότι ηδονιστικό υπάρχει, όπως καταλαβαίνετε, ο άνθρωπος υπόκειται πολύ εύκολα πια στην πρόκληση κάθε ηδονιστικού στοιχείου που του προσφέρετε. Πρόχειρο, πολύ πρόχειρο είναι σήμερα τα ναρκωτικά. Ο νέος ιδίως, που θα χρησιμοποιήσει τα ναρκωτικά. Ταυτοχρόνως με τη γεύση της ηδονής καταστρέφεται. Έτσι έχουμε την απόλαυση της ηδονής με την αυτοκαταστροφή. Ο σύγχρονος άνθρωπος είτε στη θεωρία, είτε στην πράξη δημιουργεί τον αυτομηδενισμό. Είναι τραγικό. Είναι τραγικό  Είναι τραγικό Έχει φτάσει η ανθρωπότητα σ' ένα φοβερό αδιέξοδο. Δέν ξέρω με ποιον τρόπο να εκφράσω αυτό το αδιέξοδο που έχει φτάσει η ανθρωπότητα, σε τεράστιες μάζες. Είναι αξιολύπητη η ανθρωπότητα, είναι ακριβώς αυτή η πληγή που βασανίζει τους ανθρώπους με όλα αυτά τα οποία λίγοι έχουν διαλέξει.


   Αλλά να προχωρήσω λίγο. 

Το δαιμονικό στοιχείο αγαπητοί μου, το συναντούμε και στον πολιτισμό. 

Δέν είναι τυχαίο ότι ο πολιτισμός αναπτύχθηκε από την γενιά του Κάϊν. Πήγε λέει, ο Κάϊν απέναντι από τον παράδεισο που έφυγαν οι γονείς του, και εκεί έκτισε πόλη. Δηλαδή όχι με την έννοια όπως την ξέρουμε σήμερα, αλλά ένα τόπο κατοικίας. Και ανέπτυξε τον πολιτισμό. Αυτό αν θέλετε διαβάστε το, με κάποιο όμως βοήθημα για να το καταλάβετε. Στο 4ο κεφάλαιο 17 - 24 στίχοι. Τέσσερις απόγονοί του, τέσσερα παιδιά του, δημιουργούν τον πολιτισμό. Μάλιστα για την μία θυγατέρα, τρία αγόρια ένα κορίτσι, αυτή λέγεται κατά την παράδοση των Εβραίων, ότι εφεύρε το γνέσιμο των μαλλιών και έκανε ύφασμα. Έτσι η γενναία του Κάϊν, προσέξτε λίγο, είναι λεπτό το σημείο, ανέπτυξε τον πολιτισμό. Δέν είναι σας είπα τυχαίο αυτό. Ο Κάϊν πήρε την κατάρα από το Θεό. Και θέλησε να βρεί ένα αντιστάθμισμα της κατάρας που τον κυνηγούσε, στον πολιτισμό. Ο οποίος πολιτισμός έρχεται να απαλύνει τη ζωή του ανθρώπου. 


  Αντιθέτως η γενναία τους Σήθ, ο οποίος Σήθ, γεννήθηκε εις αντικατάσταση του Αβελ, που εφονεύθηκε από τον Κάϊν, η γενεά του Σήθ έμεινε εις την λατρεία του Θεού, αλλά και την απλότητα της ζωής. Υπογραμμίζω. Στη λατρεία του Θεού και εις την απλότητα της ζωής. Επί παραδείγματι ο Ενώς, που είναι υιός του Σήθ, λέγει εκεί η Γένεσις 4, 26 το εξής : "οὗτος ἤλπισεν ἐπικαλεῖσθαι τὸ ὄνομα Κυρίου τοῦ Θεοῦ." ενώ αυτό δέν υπάρχει εις τον Κάϊν.


 Έτσι δημιουργήθηκαν αγαπητοί μου δύο ρεύματα. Ακούσατέ το. Το ρεύμα Το ένα είναι του Κάϊν, που είναι μακριά από το Θεό, δημιουργεί πολιτισμό με καλπάζοντα τρόπο, δια να απαλύνει την τραχύτητα της ζωής. Αλλά και να αντισταθμίσει την πικρία της ψυχής. Που δεν έχει η ψυχή γαλήνη και ειρήνη επειδή είναι μακριά από τον Θεό. 

   Από την άλλη μεριά το άλλο, η άλλη πλευρά, η άλλη γενιά του Σήθ, που λατρεύουν τον Θεό και ζουν απλά. Δέν ανοίγουν πολιτισμό με την έννοια που τον δημιουργεί ο Κάϊν. Έτσι αυτά τα δύο ρεύματα κινήθηκαν. Ας μου επιτραπεί να το πώ, άν δέν κάνω λάθος, αυτά τα δύο ρεύματα κινήθηκαν μέσα εις αυτή την Εκκλησία του Χριστού. Στην Ανατολή κινήθηκε η γενεά του Σήθ. Στην Δύση η γενεά  Κάϊν. Η Δύση, η Χριστιανική Δύση, ανέπτυξε τον πολιτισμό γιατί έχασε το Θεό. Η Ανατολή διατήρησε τη λατρεία του Θεού κι' επειδή δεν είχε ανάγκη να αναπτύξει πολύ πολιτισμό, μη μου πείτε για Τουρκοκρατία, βγάλτε το αυτό. Η Ανατολή ήταν μέσα στη φόρμα της, μέσα στο μεδούλι της, η Ανατολή είχε τη λατρεία του Θεού. Και ανέπτυξε μία απλή ζωή. 

   Βέβαια ο τεχνικός πολιτισμός μέχρις ενός βαθμού δύναται να υπηρετήσει τον άνθρωπο και να του απαλύνει τη ζωή του, οπωσδήποτε. Αλλά πέρα όμως από τα όρια αυτά, μεταβάλλεται ο πολιτισμός σε άγχος, σε βλάβη, σε κατάρα. Η χρήσις της γής και των υλικών, στην απλή μορφή, δέν έχουνε κανένα κίνδυνο, ούτε στην ψυχοσωματική υγεία του ανθρώπου, ούτε εις το περιβάλλον του. Πάρτε την εικόνα αυτή που υπήρχε λίγο παλιότερα. Οι γεωργοί μας, όχι λιπάσματα, έπαιρναν λίγο σιτάρι, όχι λιπάσματα, όχι άλλα πράγματα που χαλάνε σήμερα την γή. Ξαναλέω, παίρνανε λίγο σιτάρι. Τα καρπούζια ήταν μικρά. Τα ροδάκινα, α, τα μακαρίτικα τα ροδάκινα, δέν υπάρχουν πια, τα ροδάκινα ήταν όλο άρωμα, μικρά όμως. Όλα μικρά ήταν, δέν είχαν λιπάσματα. Οι ντομάτες μικρές. Δέν ήταν όμως και οι απαιτήσεις των ανθρώπων μεγάλες. Έτρωγαν λιτά και απλά. Είναι αυτό που λέγει Απόστολος Παύλος "οἱ χρώμενοι τῷ κόσμῳ τούτῳ ὡς μὴ καταχρώμενοι·" (Α' κορινθίους 7, 31) Δέν γινόταν κατάχρηση ούτε στην κατανάλωση ούτε στη γή. Έτσι και ο άνθρωπος και το περιβάλλον διατηρούσαν μία υγεία. Ήλθε όμως μία άλλη εποχή. Ήλθε η πληγή η 5η. Ο άνθρωπος επειδή θέλει να ικανοποιεί τις αισθήσεις του ηδονιστικά, το δαιμονικό στοιχείο μπήκε μέσα στη ζωή του, μέσα στον πολιτισμό του, και τώρα αρχίζει να παραβιάζει την φύση να του αποδώσει ό,τι περισσότερο μπορεί. Και χρησιμοποιεί την Χημεία, χρησιμοποιεί την πυρηνική ενέργεια, χρησιμοποιεί όλα εκείνα τα οποία καταστρέφουν τη ζωή του, αλλά καταστρέφουν και το περιβάλλον του. Πολύ ωραία το εκφράζει αυτό ο ιερός ψαλμωδός ως εξής : "

- Αγαπητοί μου ξέρετε όλα είναι κατατεθημένα στην Αγία Γραφή - λέγει στον 16ο ψαλμό στιχος14ο το εξής :" καὶ τῶν κεκρυμμένων σου ἐπλήσθη ἡ γαστὴρ αὐτῶν, ἐχορτάσθησαν υίῶν, καὶ ἀφῆκαν τὰ κατάλοιπα τοῖς νηπίοις αὐτῶν."

Από τα κεκρυμμένα σου χόρτασε η κοιλιά τους. Ποιά είναι τα κρυμμένα του Θεού; Πάμε να βγάλουμε από τους ωκεανούς, πάμε να βγάλουμε από τα έγκατα της γής, πάμε να βγάλουμε δέν ξέρω τί, να φτιάξουμε να φάμε. Όχι για να καλύψουμε τις ανάγκες μας, αλλά για να χορτάσουμε τις επιθυμίες μας. "ἐχορτάσθησαν υίῶν, καὶ ἀφῆκαν τὰ κατάλοιπα τοῖς νηπίοις αὐτῶν."

Προσέξτε αυτόν τον στίχο. Ο Βατικανός κώδικας, αντί "υίῶν", παιδιών, έχει "ὑείων" που θα πεί χοιρινά κρέατα. Που δείχνει ακόμη, ότι τρώγουν οι άνθρωποι και απαγορευμένες τροφές. Απαγορευόταν εις τους Εβραίους το κρέας το χοιρινό. Συνεπώς χορταίνουν και με απαγορευμένες τροφές. Σήμερα αγαπητοί μου τι τρώμε! Τι έχουνε μέσα αυτά που τρώμε..!

   Ακόμα η μετάφραση εκ του εβραϊκού έχει ως εξής : - Γιατί αυτό που σας διάβασα είναι εκ των εβδομήκοντα. - "των οποίων τα τέκνα είναι χορτασμένα, οι οποίοι αφήνουν τα υπόλοιπα για τα βρέφη τους" δηλαδή για τα εγγόνια τους, αυτό εννοεί για τα βρέφη τους. Χορτασμένη γενιά, χορτασμένα τα παιδιά και αφήνουν και για τα εγγόνια τους. Πράγμα που δείχνει έκτυπα την καταναλωτική μας κοινωνία. Έτσι, εκβιάζουμε αγαπητοί μου την φύση. Προσέξτε τι είπα, εκβιάζουμε την φύση. Να δώσει φρούτα και λαχανικά υπερμεγέθη, μα και σε κάθε εποχή.

Προσέξτε : Αγγουράκια το καλοκαίρι, αγγουράκια τον χειμώνα. Ντομάτες το καλοκαίρι, ντομάτες τον χειμώνα. Τώρα αυτές οι ντομάτες, τα αγγουράκια πώς γίνονται, με ενέσεις, με λιπάσματα, με ορμόνες.. άλλη παράγραφος. Άν τώρα με αυτά αρρωσταίνουμε, άλλη παράγραφος. Βλέπετε η λαιμαργία μας, να αλλάξουμε τις εποχές, να φάμε. Γιατί να φάμε αγγουράκια και ντομάτες τώρα τον χειμώνα; Να φάμε Λάχανα. Θα είναι πιό νόστιμα τα αγγουράκια και οι ντομάτες το καλοκαίρι άμα τα φάμε. Και γιατί να τρώμε το καλοκαίρι λάχανα; Να τα φάμε τον χειμώνα. Βλέπετε αγαπητοί μου; Εκβιάζουμε τη φύση. Κρέατα; Ζώα; Μεγαλωμένα με ορμόνες. Γιατί; Γιατί γίναμε κρεατοφάγοι. Να φάμε πολύ κρέας. Άν φάμε λιγότερο; Άν φάμε λιγότερο τότε, δέν έχουμε ανάγκη να παχαίνουμε για να φτιάχνουμε κοτόπουλα 20 ημερών 30 ημερών και να είναι ενός κιλού. 

Αφύσικα πράγματα. Αφύσικα πράγματα. Προϊόντα έτσι σε υπερφυσικό μέγεθος με τη χρήση χημικών και δεν ξέρω τι άλλων. 


   Αξιοσημείωτο είναι αυτό που λέει ο ψαλμωδός στην συνέχεια του 16ου ψαλμού. Αυτοί είναι, εκείνοι που τρώνε από τα κεκρυμμένα του Θεού και χορταίνει η κοιλιά τους "ἐγὼ δὲ (λέει ο ψαλμωδος) 

ἐν δικαιοσύνῃ ὀφθήσομαι τῷ προσώπῳ σου, χορτασθήσομαι ἐν τῷ ὀφθῆναί μοι τὴν δόξαν σου." 

Είναι η πλευρά του Σήθ. Η άλλη πλευρά είναι η πλευρά του Κάϊν. Είναι πολύ ενδεικτικό αυτό. Έτσι βλέπουμε, ο άνθρωπος όπως μιλάει εδώ, εγώ θα χορτάσω με τη δόξα σου, θα καλλιεργήσω την γή απλά. Έτσι, βλέπει τον Θεό, χορταίνει με Θεό, και από την φύση θα πάρει αυτό που είναι αναγκαίο του, χωρίς εκβιασμό της φύσεως. Είναι αυτό που λέει ο Κύριος "ούκ επ' άρτω μόνο ζήσεται άνθρωπος." Ο άνθρωπος είπε : Όχι, με άρτο θα ζήσει μόνο ο άνθρωπος! Αλλά από τη στιγμή που θα πούμε όχι με άρτο θα ζήσει ο άνθρωπος μόνο, αλλά και με τον λόγο του Θεού, και με τη θεωρία του Θεού, τότε δημιουργούμε ισορροπία δυνάμεων μέσα στη φύση, και δέν έχουμε αυτόν τον βασανισμό που έχει ο σύγχρονος άνθρωπος στο σύγχρονο πολιτισμό. Θα μπορούσαμε να πούμε αγαπητοί μου, ότι είναι εκείνο που οι αρχαίοι Έλληνες ήθελαν να το δείξουν, να δείξουν αυτόν τον εκβιασμό με τον μύθο των ασκών του Αιόλου, που άνοιξαν τους ασκούς βγήκαν οι αέρηδες από εκεί και έφεραν το πλοίο του Οδυσσέως, ενώ κοιμόταν έγινε αυτό, το έφεραν πίσω στο νησί του Αιόλου, ο οποίος δυσαρεστήθηκε όταν τους είδαν να γυρίζουν πίσω, γιατί αυτός ο ίδιος έβαλε τους αέρηδες, τους ανέμους μέσα στους ασκούς για να φτάσουν στην Ιθάκη. Ή ακόμα άν θέλετε μ' εκείνον τον άλλο τον μύθο του μαθητευομένου μάγου, που είναι και ένα μουσικό κομμάτι αυτό, που βλέπουν εκεί τον μαθητευόμενο μάγο ή έβλεπε το αφεντικό του τον μάγο, σε μία απουσία του, 

σκέφτηκε και είπε : πώς μπορώ να επιστρατεύσω τις μυστικές δυνάμεις της φύσεως να μη υπηρετήσουν;

Ανοιξε τα βιβλία, άρχισε να διαβάζει, κι' ήρθαν οι δαίμονες, το δαιμονικό στοιχείο. Και του λέγουν στις διαταγές σου. Και τότε λέγει αυτός. Ηθελε να πλύνει, να σφουγγαρίσει μέσα το εργαστήριο. "Νερό θέλω". Πήγαν αυτοί πιάσαν να κουβαλούν νερό από το πηγάδι. Α, λέγει, τί θαυμάσια, τί θαυμάσια. Το νερό πόσο άκοπα έρχεται τώρα για να σφουγγαρίσω. Κουβαλούσαν νερό, χύναν τους κουβάδες μέσα χωρίς να σταματούν. Άρχισε να ανησυχεί. Ε, καλά, λέει, φτάνει. Τίποτα Κουβαλούσαν συνέχεια. Κουβαλούσαν, κουβαλούσαν, άρχισε το νερό ν' ανεβαίνει. Τον έπιασε τρομάρα. Άρχισαν τα αντικείμενα να επιπλέον μέσα στο εργαστήριο. Καταφθάνει ο μάγος, του λέει, τι είναι αυτά; Κι' αυτός ήξερε το μυστικό, και έβαλε τις δυνάμεις αυτές της φύσεως, το δαιμονικό στοιχείο στη θέση του. Αγαπητοί μου ο άνθρωπος ανακάλυψε το δαιμονικό στοιχείο, μέσα στην κτίση, το απελευθέρωσε και τώρα φωνάζει να ελέγξει το δαιμονικό στοιχείο, αλλά δεν μπορεί. Ελέγξτε παρακαλώ την ατομική ενέργεια, ελέγξτε παρακαλώ τις βόμβες που απειλούν την ανθρωπότητα. Υπάρχει έλεγχος; Πάει. Ξεφεύγει από τα χέρια μας αγαπητοί μου ο έλεγχος αυτός. Έτσι, θα λέγαμε σήμερα ο πολιτισμός προσπαθεί να απελευθερώσει τις δυνάμεις της φύσεως, με αποτέλεσμα αυτή η απελευθέρωση, έστω κι αν χρησιμοποιηθεί, όπως λένε για ειρηνικούς σκοπούς, όμως δυστυχώς σας είπα, ξέφυγε. Η ραδιενέργεια, οι χημικές ενώσεις, όλα αυτά προκαλούν τόσο κακό στον άνθρωπο, μα και στο περιβάλλον του. 


   Αυτή αγαπητοί μου είναι η φοβερή 5η πληγή που επέρχεται εις τους ανθρώπους με το σάλπισμα του 5ου αγγέλου, και η οποία όλως ιδιαιτέρως άρχισε να πραγματοποιείται εις τον 20ον μας αιώνα.

Και τελειώνει αυτή η πληγή με την ακροτελευταία φράση : 

" Ἡ οὐαὶ ἡ μία ἀπῆλθεν· ἰδοὺ ἔρχονται ἔτι δύο οὐαὶ μετὰ ταῦτα." (Αποκ. 9,12) 

Το ένα αλλοίμονο πέρασε. Έρχονται άλλα δύο αλλοίμονα. Το επόμενο μάλιστα αλλοίμονο είναι ένας τρομερός πόλεμος. Που πρώτα ο Θεός θα πούμε την ερχομένη φορά. Τρομερός πόλεμος! Που σημειώνεται στη Μεσοποταμία. Εκεί που είναι το Ιράκ και η Περσία σήμερα. Ο λόγος αυτός πάντως αποτελεί ότι η ουαί η μία απήλθε, αποτελεί μία κατακλείδα της 5ης πληγής. Αλλά και ταυτοχρόνως μία προειδοποίηση. Του ερχομού, όπως σας ανέφερα, αυτών των δύο ακόμη φοβερών πληγών. Η πρώτη ουαί που αναφέραμε υπήρξε πληγή πρόκληση προς μετάνοια. Εάν δεν μετανοήσουμε, το είπαμε, έρχονται και οι άλλες δύο ουαί. Αλλά αγαπητοί μου, θα μετανοήσουμε;

 

40η ομιλία στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης
« Ιερά Αποκάλυψις ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἱερά Ἀποκάλυψις " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qa7vUvidbEX6OBGq3b9WeV

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.