Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αιρέσεις ~ θρησκείες.. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αιρέσεις ~ θρησκείες.. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

22 Μαΐου 2026

Οἱ αἱρέσεις καί ἡ ἐκκοσμίκευση τοῦ Χριστιανισμοῦ.

†. Καταρχάς, αγαπητοί μου, να σας καλωσορίσουμε εις την Ιεράν μας Μονήν. Μας υποβάλατε μία πολύ καλή απορία. Εγώ όταν την άκουσα, χάρηκα. Και θα προσπαθήσομε να απαντήσομε σ’ αυτήν. Το θέμα είναι «Οι αιρέσεις και η εκκοσμίκευσις του Χριστιανισμού, τι κινδύνους εγκυμονούν για τη σωτηρία μας». Θα αναλύσομε τόσο τι είναι «αίρεσις», όσο και το τι είναι «εκκοσμίκευσις». Θέλομε αυτά τα δύο και τελικά θα δούμε αν υπάρχει στο ένα ή στο άλλο ή και στα δυο, αν υπάρχει η σωτηρία ή δεν υπάρχει.

  Μπορούμε, όμως, εκ των προτέρων να αναφέρομε ότι τόσο η αίρεσις, όσο και η εκκοσμίκευσις κάπου συναντώνται. Όπως λέμε στη Γεωμετρία, αν ενθυμείσθε, ότι δύο παράλληλοι συναντώνται εις το άπειρον. Αν το θυμόσαστε από το σχολειό αυτό το πράγμα. «Δύο παράλληλοι», λέγει, «συναντώνται εις το άπειρον». Ε, λοιπόν, αυτά τα δύο συναντώνται. Διότι απλούστατα, από μιαν άποψη, όπως θα το δούμε στη συνέχεια, η εκκοσμίκευσις είναι αίρεσις. Κι έτσι, θα λέγαμε, ότι αυτά τα δυο τελικά δεν σώζουν. Αυτά τα λέμε έτσι, εκ προοιμίων. Και τώρα θα προσπαθήσομε να κάνομε μίαν ανάλυσιν.

   Τι είναι «αίρεσις»; Είναι η απόκλισις από το ορθόν. Δύναται να ειπωθεί, βεβαίως, το θέμα «αίρεσις» όχι μόνον εις τον Χριστιανισμόν, αλλά και σε πολλά άλλα συστήματα, όχι θρησκευτικά· και πολιτικά και κοινωνικά κ.τ.λ. η λέξις «αίρεσις». Είναι η απόκλισις από το ορθόν. Αλλά, ακόμη, αίρεσις είναι η λογική ερμηνεία του δόγματος. Αυτό μόνον να ενθυμείσθε είναι υπεραρκετό, για να μπορείτε να δώσετε μίαν περαιτέρω εξήγησιν. Δηλαδή η προσπάθεια να ερμηνεύσομε το δόγμα κατά λογικόν τρόπον.

  Δεν μπορεί το μυαλό μας να χωρέσει πώς έχομε μίαν ουσίαν και έχομε τρία πρόσωπα εις το γνωστό και κεφαλαιώδες και θεμελιώδες δόγμα της Αγίας Τριάδος. Αποτελεί, βεβαίως, θέμα πίστεως αυτό, είναι πάρα πολύ, τεράστιο θέμα είναι. Διότι κατά τον Αριστοτέλη, έχομε σε κάθε πρόσωπο μία ουσία. Συνεπώς, όταν έχομε τρία πρόσωπα -λέμε: «είναι Τριαδικός ο Θεός»- πρέπει να αντιστοιχούν τρεις ουσίες. Αν, λοιπόν, έχομε τρεις ουσίες, τότε βεβαίως έχομε τρεις θεούς. Κι αν έχομε τρεις θεούς, τότε έχομε μίαν πολυθεΐαν. Αλλά το δόγμα της πίστεως λέγει: «Είναι μεν τρία τα πρόσωπα, αλλά η ουσία είναι μία». Γι’αυτό κατοχυρώθηκε εις το Σύμβολον της Πίστεως ότι ο Υιός είναι ομοούσιος με τον Πατέρα, όπως και το Πνεύμα το Άγιον το ίδιο. Διότι τότε, η πρώτη αίρεσις που είχε εμφανιστεί ήταν ο Αρειανισμός. Μετά ήταν οι Πνευματομάχοι, ο Μακεδόνιος και άλλοι πολλοί, πολλά.

  Έτσι λοιπόν και προσετίθεντο τα ανάλογα άρθρα πίστεως εις το Σύμβολον της Πίστεως. Τι θα πει αυτό; Το μυαλό μου δεν καταλαβαίνει ότι μπορεί να είναι Ένας ο Θεός, αλλά τρία τα πρόσωπα. Δεν υπάρχει δε, σημειώσατε, κανένα, ούτε μηχανικόν, ούτε θερμικόν, ούτε χημικόν ανάλογον, τίποτα, τίποτα δεν υπάρχει, για να μπορούμε να καταλάβομε τι θα πει «τρία πρόσωπα, μία ουσία». Αυτό, όμως, μας αποκαλύπτεται. Και είναι θέμα πίστεως. Αν προσπαθήσομε να το καταλάβομε κατά λογικόν τρόπον, κατά ανθρώπινο λογικό τρόπο, τότε βεβαίως θα πέσομε έξω. Αυτό λέγεται «αίρεσις». Και τι είναι η αίρεσις; Η λογική ερμηνεία του δόγματος. Αυτό πάντα να το ενθυμείσθε.

   Συνεπώς, όπως αντιλαμβάνεσθε, το έχουν πάθει αυτό όλοι οι μεγάλοι αιρετικοί ή και μικροί αιρετικοί, ό,τι είναι. Όλοι αυτό έχουν πάθει. Προσπάθησαν λογικά να ερμηνεύσουν το δόγμα. Δηλαδή να το καταλάβουν. Αλλά, εάν ένα δόγμα δύναται να κατανοηθεί, τότε πλέον κατεβαίνει κάθε μυστήριον στο επίπεδο της ανθρωπίνης λογικής. Παύει, όμως, ό,τι κατανοείται από την ανθρωπίνη λογική, παύει να είναι μυστήριον. Και συνεπώς ισοπεδούται. Εάν εγώ καταλάβω τον Θεό, τότε σημαίνει ότι ο Θεός είναι σαν ένα αντικείμενο που μπήκε μέσα στον χώρο της δικής μου κατανοήσεως. Και τότε, όμως, περιορίζεται ο Θεός. Άρα, λοιπόν, δεν είναι Θεός.

   Βλέπετε, λοιπόν, ότι η αίρεσις είναι κάτι πάρα πολύ μεγάλο και σπουδαίο και τρανό πράγμα. Δηλαδή πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί. Να θυμόσαστε, όμως, ότι όλα αυτά που σας είπα τώρα σαν ανάλυση, δεν είναι παρά η λογική ερμηνεία του δόγματος.

   Η αίρεσις επεκτείνεται σε τρεις χώρους του Χριστιανισμού. Γιατί για την αίρεση θα μιλήσομε σε σχέση με τον Χριστιανισμό, όχι με άλλα πράγματα, δεν μας ενδιαφέρει.  Επεκτείνεται, λοιπόν, σε τρεις χώρους του Χριστιανισμού. Ο πρώτος χώρος είναι η πίστις. Δηλαδή η πίστις περιφρουρείται από το δόγμα. Ότι ο Θεός είναι ένας. Λέμε: «Έχεις ορθήν πίστιν; Πες το ‘’Πιστεύω’’», όπως λέει ο πατήρ Ιουστίνος Πόποβιτς. Λέγει: «Αν θες να δοκιμάσεις, να δεις κατά πόσο είσαι Ορθόδοξος, πες το «Πιστεύω» και να το κατανοείς: ‘’Πιστεύω εἰς ἕναν Θεόν, Πατέρα, Παντοκράτορα, ποιητὴν οὐρανοῦ καὶ γῆς …’’» κ.τ.λ. κ.τ.λ. Έτσι εάν υποτεθεί ότι έχω μία παρέκκλιση στον χώρο της πίστεως ή προσβολή των δογμάτων, που αναφέρονται στην πίστη -γιατί έχομε και δόγματα που δεν είναι μόνο στην πίστη, είναι και σε άλλους χώρους- τότε έχομε αίρεση επί της πίστεως, επί των δογμάτων.

  Ο δεύτερος χώρος είναι το ήθος. Είναι η πνευματικότης, είναι η πράξις. Εάν προτείνεται μία διαφοροποίησις της πνευματικότητος, τότε αυτό είναι αίρεσις. Έχω πει στις ομιλίες μου και κάθομαι και το σκέφτομαι πολλές φορές, ότι αν υποτεθεί ότι θα έπρεπε να έχομε μίαν ένωσιν των εκκλησιών, κυρίως Ορθοδοξίας και Παπισμού, όχι στον χώρο μόνο της πίστεως, αλλά και της πνευματικότητος – δηλαδή το πώς θα κάνω την προσευχή μου, το πώς θα ζήσω πνευματικά κ.τ.λ.- με πιάνει απελπισία και ίλιγγος. Και αν ποτέ, ὃ μη γένοιτο, εγίνετο, θα ευχόμουνα να μην ζω. Διότι η ορθόδοξος πνευματικότης διαφέρει πάρα πολύ από την παπική πνευματικότητα. Αλλιώτικα σκέπτεται ο Ορθόδοξος, αλλιώτικα σκέπτεται ο Παπικός.

   Σημειώσατε δε ότι η πνευματικότης του Δυτικού Χριστιανισμού είναι μία πνευματικότης ολότελα εγκοσμία, ολότελα εκκοσμικευμένη· σε βαθμό, δηλαδή, απελπιστικό. Ενώ, αντιθέτως, η Ορθόδοξος πνευματικότης, αν πάρετε τους Πατέρες της Εκκλησίας μας και διαβάσετε, οι οποίοι δεν εκφράζουν παρά μόνον την πνευματικότητα του Ευαγγελίου, της Αγίας Γραφής, θα πείτε: «Τι γίνεται;»…

   Σήμερα, φερειπείν, είχα μία ομιλία γύρω από το θέμα «εθνικός», «εθνική». Λέει ο Χριστός: «Εάν –λέγει- λέτε τι θα φάμε και τι θα πιούμε και τι θα ντυθούμε, τότε θα σας έλεγα ότι σκέφτεστε όπως οι εθνικοί». Και «εθνικός» σημαίνει ειδωλολάτρης. Άρα είναι μακριά, έξω δηλαδή από την πνευματικότητα εκείνη που μου λέει ο Χριστός. Είδατε; «Είσαστε ὥσπερ οι εθνικοί. Μην τα ζητάτε, λοιπόν, αυτά τα πράγματα. Γιατί αυτά τα ζητούν οι εθνικοί».

   Παρετήρησα, όπως και την περασμένη Κυριακή, ένα ανάλογο θέμα, παρετήρησα ότι κάποιοι άνθρωποι δεν τα καταλαβαίνουν αυτά. Τι δεν καταλαβαίνουν; Όχι τις λέξεις. Ούτε, ακόμη, θέμα νοημάτων. Δεν πιάνουν τις πραγματικότητες αυτές. Γιατί; Είναι η ορθόδοξος πνευματικότης που δεν γίνεται ανεκτή. Πάρετε το πιο στοιχειώδες, αν είναι στοιχειώδες, το θέμα της νηστείας. Σου λέει ο άλλος: «Δεν μπορώ να το καταλάβω αυτό». Κι όμως αυτό συνιστά στοιχείον της Ορθοδόξου Ανατολικής Πνευματικότητος· η οποία, βεβαίως, διαφέρει από την παπική.

   Πρέπει δε να σας πω ότι η Ορθόδοξος πνευματικότης ή η πνευματικότης εξαρτάται πάντοτε από το περιεχόμενο της πίστεως. Εκεί είναι ο οδηγός. Από εκεί θα ξεκινήσω. Τι πιστεύω, για να φθάσω να πω πώς θα ζήσω. Διότι το πώς θα ζήσω εξαρτάται από το τι πιστεύω. Έτσι, λοιπόν, έχομε κι αυτόν τον χώρο, τον δεύτερο χώρο, που αναφέρεται εις το ήθος, εις την πνευματικότητα, εις αυτήν την πράξιν.

   Ένα μικρό παράδειγμα να σας πω ακόμη. Βέβαια, είναι μία αρχαία αίρεσις, ήδη ζουν οι Απόστολοι και αναφέρεται και στην Αγία Γραφή, αναφέρεται εις την Ἀποκάλυψη, επί παραδείγματι. Αλλά σήμερα αναβιώνει αυτή η αίρεσις. Είναι ο Νικολαϊτισμός. Δηλαδή η έξαρσις των σαρκικών αμαρτημάτων, πορνείας και μοιχείας. Μάλιστα της πορνείας, ότι «είναι ένας τρόπος να καταλάβεις καλύτερα τον Θεό! Η πορνεία, τα σαρκικά αμαρτήματα είναι ένας τρόπος να κάνεις μία καλυτέρα κατάληψη του Θεού». Αλλά αντιλαμβάνεστε ότι οι Πατέρες λένε ότι για να μπορέσεις να συλλάβεις την έννοια του Θεού – την «έννοια», τέλος πάντων· ε, κάτι από τον Θεό- πρέπει να είσαι εγκρατέστατος. Το αντίθετο. Τι είπε ο Θεός προκειμένου να πάρουν οι Εβραίοι τον Νόμο; Τρεις μέρες θα έχουν απομακρυνθεί από την συζυγία τους. Θα είναι εγκρατείς τρεις μέρες. Τι λέει τώρα η Ορθόδοξος πνευματικότης; Θα είσαι εγκρατής προκειμένου να κοινωνήσεις. Το ξέρομε πολύ καλά, το ξέρομε πάρα πολύ καλά. Και ότι δεν είναι δυνατόν μία τέτοια σαρκική μείξις θα μπορούσε να με ανεβάσει πνευματικά. Βλέπετε, λοιπόν, ότι αν υποστηρίξω αυτό που λέει ο Νικολαϊτισμός, αυτομάτως πέφτω σε μίαν αίρεσιν. Αλλά αυτή η αίρεσις, όπως σας εξήγησα, είναι στον χώρο της πνευματικότητος, εις τον χώρον της πρακτικής ζωής.

  Έχομε και έναν τρίτο χώρο. Είναι επί του κοινωνικού επιπέδου. Είπαμε δογματικού χώρου, χώρου ήθους, πνευματικότητος και τώρα έχομε επί κοινωνικού επιπέδου. Τι είναι αυτό; Ο Κομμουνισμός είναι αίρεσις επί κοινωνικού επιπέδου. Γιατί; Διότι έχομε εδώ την αντικατάσταση του Θεού από τον άνθρωπο. Ότι έχομε έναν ανθρωποκεντρισμό, ένα κοινωνικό ανθρωποκεντρισμό. Το κέντρον είναι ο άνθρωπος, δεν είναι ο Θεός. Το να πεις μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο, προκειμένου να θεσπιστεί ένας νόμος, ότι… «Ο Θεός τι λέει;», θα σου πει: «Ποιος ‘’Θεός’’; Εμείς τι λέμε, εμείς, οι άνθρωποι». Συνεπώς βγάζομε τον Θεό από το κέντρον και βάζομε τον εαυτόν μας, τον άνθρωπο βάζομε στο κέντρον. Έτσι έχομε συστήματα υλιστικά -πασίγνωστο αυτό- και ό,τι άλλα, τα οποία δεν είναι τίποτ’ άλλο παρά συστήματα ανθρωποκεντρικά. Όταν, λοιπόν, έχω ανθρωποκεντρισμόν, αυτό είναι μία αίρεσις. Αίρεσις επί κοινωνικού επιπέδου.

  Δεν ξέρω αν μπόρεσα να το διατυπώσω αυτό καλά, πάντως η αίρεσις βασικά εισάγει τον ανθρώπινον λόγον, δηλαδή την ανθρωπίνη λογική – «λόγος» θα πει «λογική»· δεν είναι ο έναρθρος λόγος, είναι η λογική- και παραμερίζει τον θείον λόγον, την Αποκάλυψη. Όταν μου μιλάει ο λόγος του Θεού περί εγκρατείας, περί παρθενίας. Σήμερα είναι πασίγνωστο ότι χλευάζεται η παρθενία. «Τι λέει; Παρθενία; Τι πράγματα είναι αυτά;». Ή ακόμη δεν μπορεί να κατανοηθεί και μέσα εις αυτόν τον γάμον η εγκράτεια. «Τι λέτε; Εγκράτεια μέσα στον γάμο; Τι πράγματα είναι αυτά;». Ή επί κοινωνικού επιπέδου, ότι… «Γιατί να μην υπάρχει ένα σύστημα υλιστικό, το οποίον δεν υπηρετεί παρά την ευημερία;», κ.λπ. κ.λπ. κ.λπ. Αυτά είναι αιρέσεις.

  Ο πατέρας πάσης αποκλίσεως και αιρέσεως είναι ο διάβολος. Ο διάβολος διέστρεψε την αλήθειαν, την αλήθεια του Θεού εις τους πρωτοπλάστους, όταν τους είπε: «Τα πράγματα δεν είναι έτσι, αλλά είναι έτσι». Γι’αυτό ακριβώς και ο Κύριος ονομάζει τον διάβολον «πατέρα του ψεύδους», επινοητήν του ψεύδους. Και ότι είναι «απαρχής ανθρωποκτόνος». Συνεπώς το ψεύδος εδώ, η αίρεσις που είναι ψεύδος ή το ψεύδος που είναι αίρεσις, είναι απόκλισις από την αλήθεια, είναι κάτι που οδηγεί εις την ανθρωποκτονία. Δηλαδή τι θα πει «ανθρωποκτονία» στον χώρο της Αγίας Γραφής; Η απώλεια του ανθρώπου. Δηλαδή η κόλασις, η απώλεια του ανθρώπου. Άρα, βλέπει κανένας πολύ καθαρά ότι η αίρεσις δεν σώζει. Δεν σώζει.

  Λέγουν οι «Αποστολικές Διαταγές»: «Ὁ διάβολος ἐπεγείρας ὑμῖν αἱρέσεις». «Ο διάβολος είναι εκείνος ο οποίος ξεσήκωσε ανάμεσά σας τις αιρέσεις». Ο διάβολος, λοιπόν, είναι ο υποκινητής της αιρέσεως και των αιρέσεων.

  Η χειροτέρα αίρεσις, η καθαυτό αντίχριστος αίρεσις, είναι ο Αρειανισμός. Είναι η άρνησις της θείας φύσεως του Ιησού Χριστού. Ο Αρειανισμός, όμως, πρέπει να σας πω ότι είναι εξαπλωμένος σε όλον τον δυτικόν κόσμον, σε όλον τον δυτικόν Χριστιανισμόν. Εδώ στην Ελλάδα είναι, είτε το καταλαβαίνομε, είτε δεν το καταλαβαίνομε, είναι απλωμένος. Όταν σου λέει ο άλλος, ο απλούς άνθρωπος, ο άνθρωπος που δεν ξέρει πολλά πράγματα, σου λέει: «Πού ξέρω ότι ο Χριστός είναι Θεός;». Αυτός υποστηρίζει τον Αρειανισμόν. Έγραψε ένα κεφάλαιο ολόκληρο, μια πραγματεία, ο πατήρ Ιουστίνος Πόποβιτς, αυτός ο Σέρβος, θα έχετε ακούσει κι άλλοτε, το βιβλίο του «Άνθρωπος και Θεάνθρωπος» που αναφέρεται εις το θέμα του Νεοαρειανισμού, που επικρατεί σήμερα στην Ευρώπη. Ναι. Αυτός που θα σου πει: «Πού ξέρω ότι ο Χριστός είναι Θεός;». Μα είναι Θεός! «Όχι, δεν το παραδέχομαι. Είναι σπουδαίο πρόσωπο ο Χριστός, δέχομαι ακόμη ότι είναι ιστορικόν πρόσωπον, αλλά δεν δέχομαι, όμως, ότι είναι Θεός». Είναι η χειροτέρα περίπτωσις. Γιατί; Διότι η άρνησις του Χριστού, η άρνησις της θεότητος του Χριστού είναι ακριβώς αυτό που λέμε: «αντίχριστος στάσις». Τι θα κάνει ο Αντίχριστος; Το λέει το όνομά του. Θα αμφισβητήσει την θεότητα του Χριστού και θα κηρύξει τον εαυτό του «θεό». Αυτό είναι.

  Λέει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης στις επιστολές του: «Και ποιος», λέγει, «είναι ο Αντίχριστος; Ποιος άλλος παρά ο αρνούμενος ότι ο Υιός του Θεού ήρθε με την ανθρωπίνη Του φύση». Δηλαδή, είτε δεχθώ την θεία και αρνηθώ την ανθρωπίνη, είτε δεχθώ την ανθρωπίνη και απορρίψω την θεία, είναι ένας Μονοφυσιτισμός. Δέχομαι μία φύση. Είναι ακριβώς η αντίχριστος θέσις. Αυτό θα υποστηρίξει ο διάβολος, ο Αντίχριστος, όταν θα έρθει. Αλλά τώρα έχομε προδρομικές καταστάσεις. Γι’αυτό θεωρείται και ο Άρειος ένας από τους γνησιοτέρους Αντιχρίστους, προδρομικούς Αντιχρίστους.

  Λέγει ο Μέγας Αθανάσιος: «Ὁ διάβολος ἐστὶ πατὴρ τῆς Ἀρειανῆς αἱρέσεως». Αυτό που τόσην ώρα σας λέγω. «Ο διάβολος», λέγει, «είναι ο πατέρας της Αρειανής αιρέσεως».

  Πάντως, οποιαδήποτε και αν είναι η μορφή της αιρέσεως, πρέπει να είναι φευκτέα. Πρέπει να φεύγομε. Είπαμε ότι η αίρεσις δεν σώζει. Επειδή ακριβώς δεν διασώζει την ορθή πίστη, ούτε την ορθή βιοτή και πνευματικότητα. Τίποτε απ’ αυτά. Αυτά όλα τα καταστρέφει.

  Η Αγία Γραφή συχνά αναφέρεται στις εξής εκφράσεις: «Ἐν Πνεύματι — λέγει — καἀληθείᾳ». Ή : «ἀγάπη», λέει ο ευαγγελιστής Ιωάννης, «ἀγάπη ἐν ἀληθείᾳ». Και ούτω καθεξής. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι εκείνο που θα ειπωθεί ή εκείνο που θα εκδηλωθεί, όπως είναι η αγάπη, πρέπει να συνοδεύεται με την αλήθεια. Ξέρετε, τα τελευταία χρόνια, τις τελευταίες δεκαετίες, υπήρξαν τρομερές… στο θέμα αυτό, που αποπειράται να θεμελιωθεί ο Οικουμενισμός. Όταν, λέγει, «Ανατολή και Δύσις», εννοείται Ορθοδοξία και Παπισμός, παίρνω αυτούς, γιατί πιο κάτω είναι πολύ μακριά, ότι «θα πρέπει να εκφράσομε την αγάπη. Τα δόγματα; –ειπώθηκε από πλευράς Ορθοδόξου, Πατριαρχικής…- πρέπει να πάνε στο ντουλάπι. Δεν τα χρειαζόμεθα τα δόγματα. Πρέπει να πάνε στο ντουλάπι. Η αγάπη πρέπει να προβληθεί»…

   Απάντησις απ’ την Αγία Γραφή: «Ἀγάπη ἐν ἀληθείᾳ».Δηλαδή: «Θα σε αγαπώ εφόσον είσαι μέσα στον χώρον της αληθείας. Και η αλήθεια είναι η ορθοδοξότης». Δεν μπορώ, λοιπόν, αυτό το πράγμα να το κόψω στη μέση. Είναι βασικό. Προσέξατέ το, γιατί αυτή η θέσις πάρα πολύ επικρατεί στην εποχή μας. Ότι πρέπει να έχομε αγάπη. Και θεωρούν μάλιστα εχθρόν της αγάπης, εκείνον ο οποίος προβάλλει τα πράγματα και λέει ότι δεν πρέπει να παραμεριστεί η αλήθεια. Ότι «είσαι εχθρός της αγάπης». Δεν είμεθα εχθροί της αγάπης. Αλλά ότι η αγάπη ολοκληρούται δια της αληθείας.

  Και ακόμη, η αίρεσις προσβάλλει την φήμη και την λατρεία του Θεού. Και συνεπώς είναι βλασφημία. Να σας πω μια αίρεση που την έχομε όλοι μας; Και δεν το καταλαβαίνομε: «Τι να σου κάνει κι ο Θεός; Ποιον να πρωτοπρολάβει;». Το λέμε; Αυτό είναι αίρεσις. Και είναι μάλιστα βλασφημία. Πάσα αίρεσις είναι βλασφημία. Διότι περιορίζομε τον Θεό σε κάποιες ανθρώπινες διαστάσεις. Ότι ο Θεός ποιον να πρωτοπρολάβει… Τι είναι ο Θεός; Κάποιος υπερφυσικός άνθρωπος; Ο οποίος είναι πανταχού παρών, παντογνώστης κ.λπ. κ.λπ.; Ή: «Ο Θεός δεν είναι δίκαιος», λέμε, «γιατί εμένα με αδίκησε». Ο Θεός δεν είναι δίκαιος; Αυτό δεν είναι αίρεσις; Συνεπώς, πάσα αίρεσις δεν είναι τίποτε άλλο παρά βλασφημία κατά του Θεού. Επειδή βλασφημία θα πει (βλασ- βλάπτω + φήμη): βλάπτω την φήμη του Θεού. Βλασ-φημία.

  Αλλά και την λατρεία του Θεού ομοίως προσβάλλει. Είπαμε ότι η αίρεσις εν ευρεία εννοία είναι ψεύδος. Όταν ο διάβολος είναι ο πατήρ του ψεύδους, δηλαδή της διαστροφής, δηλαδή της παρεκκλίσεως, δηλαδή της αιρέσεως. Εν ευρεία, λοιπόν, εννοία, ψεύδος είναι η αίρεσις. Όπως και «ψευδής άνθρωπος», ψεύτικος, είναι ο αιρετικός. Ή εκείνος ο οποίος δεν ζει πνευματική ζωή. Για να καταλάβετε αυτό το «ψεύτικος», θα σας πω ένα παράδειγμα της καθημερινότητος. Όταν πηγαίνομε σε ένα κατάστημα υφασμάτων, εσείς οι κυρίες, βέβαια, εσείς τα ερευνάτε τα υφάσματα, το πιάνετε, το βλέπετε, το ξαναβλέπετε, ο καταστηματάρχης βγαίνει έξω στο φως του ηλίου, γιατί το φως του ηλίου θα σας δώσει καλή εικόνα του υφάσματος, το ερευνάτε πολύ. Κάποια στιγμή μπορεί να πείτε για ένα ύφασμα ότι είναι ψεύτικο. Λέει ψέματα το ύφασμα; Όχι. Είναι σκάρτο.

  Έτσι, δεν υπάρχει έκφρασις στην Αγία Γραφή, ιδίως στον Ευαγγελιστή Ιωάννη, η έκφρασις: «λέγω ψέματα». Είναι ελληνική έκφρασις αυτή. Η εβραϊκή έκφρασις είναι «ποιῶ ψεῦδος». Γι’αυτό λέγει: «Πᾶς ὁ ποιῶν ψεῦδος…». Δεν λέγει « λέγων». « ποιῶν». Γιατί είναι κάτι πολύ περισσότερο και πολύ καθολικότερον από του να πω ένα ψέμα με την γλώσσαν μου. Δηλαδή είμαι ψεύτικος άνθρωπος.

  Ακούστε, λοιπόν, πώς το λέει αυτό το βιβλίον της «Ἀποκαλύψεως», στο 22ον κεφάλαιον: «Ἔξω –θα μείνει δηλαδή- πᾶς ὁ φιλῶν καὶ ποιῶν ψεῦδος». «Αυτός που αγαπάει και ποιεί, κάμνει ψεύδος». Είναι ψεύτικος άνθρωπος. Συνεπώς, ο αιρετικός. «Καὶ πᾶσι τοῖς ψευδέσι – λέει στη συνέχεια, «και σε όλους τους ψεύτες»· ποιους ψεύτες; Που ζουν ψεύτικη ζωή· εάν δεν ζεις πνευματική ζωή, ζεις ψεύτικη ζωή. Λοιπόν·- καὶ πᾶσι τοῖς ψευδέσι τὸ μέρος αὐτῶν (:η θέση τους) ἐν τῇ λίμνῃ τῇ καιομένἐν πυρὶ καὶ θείῳ, ἐστιν ὁ θάνατος ὁ δεύτερος».  Η αιωνία κόλασις. Είναι στην «Ἀποκάλυψη» στο 21ο κεφάλαιο, στον 8ο στίχο.

   Αυτό, λοιπόν, θα πει «ψεύδος». Γι’αυτό συνιστά στον πιστό ο άγιος Ιγνάτιος Αντιοχείας και λέγει: «Μόνῃ τῇ χριστιανῇ τροφῇ χρῆσθαι (: Να χρησιμοποιείτε μονάχα, μοναδικά, μόνο την χριστιανική τροφή), ἀλλοτρίας δὲ βοτάνης ἀπέχεσθαι (: να απέχετε από κάθε ξένη βοτάνη, χορταράκι, βοτάνη. Όπως θα λέγαμε: «Τρώνε τα πρόβατα την βοτάνη, τα χορταρικά), ἥτις ἐστὶν αἵρεσις (: που είναι η αίρεσις)». Δηλαδή την αίρεση την ονομάζει «βοτάνη».  Και την ονομάζει «ἀλλοτρίαν», δηλαδή ξένη «βοτάνην». Επειδή τα πρόβατα του Χριστού βόσκουν, αλλά πρέπει να βόσκουν στο λιβάδι του Χριστού. Και να έχουν την καθαρή τροφή. Εκεί που λέγει ο ίδιος ο Κύριος : «Ἐγώ εἰμι ὁ Ποιμὴν ὁ καλός»κ.λπ. «και βγάζω τα πρόβατά μου και βόσκουν στο λιβάδι» κ.λπ. κ.λπ. «Ε, αυτήν την τροφή»,λέει, «πρέπει μόνο να τρώμε». Ποια τροφή; Του Χριστού. Κάθε άλλη «ἀλλοτρία», που είναι αίρεσις, όχι. Δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε.

  Ο δε Κλήμης ο Αλεξανδρεύς τονίζει και λέγει: «Ὁ εἰς αἵρεσιν ὑποπεσὼν διέρχεται δι’ ἐρημίας ἀνύδρου». Κατά λέξη θα πει: «Αυτός που υπέπεσε σε μίαν αίρεσιν περνάει μίαν άνυδρον, άνυδρον ερημίαν». Ξέρετε δε, το λέει και το Ψαλτήρι και η Αγία Γραφή, στο βιβλίο του «Τωβίτ» είναι γραμμένο και όπου αλλού, ότι η έρημος είναι δια τους δαίμονας. Αυτό θα πει… να το πούμε έτσι, μεταφορικά, γιατί έτσι το γράφει ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς ότι ο αιρετικός είναι έρημος Αγίου Πνεύματος ή είναι υπό την επίδρασιν των δαιμόνων. Αυτό είναι ο αιρετικός άνθρωπος.

   Είναι δυνατόν, λοιπόν, εκείνος ο οποίος στερείται του Αγίου Πνεύματος, έρημος αγίου Πνεύματος, και λοιπά και λοιπά, να σωθεί; Δεν γίνεται. Έτσι σαφώς και κατηγορηματικώς ο αιρετικός δεν σώζεται. Δεν λέγει ο Απόστολος Παύλος στον Τίτο, συμβουλεύει και λέγει ότι «Να συμβουλεύσεις τον άλλον, αἱρετικὸν ἄνθρωπον, μετὰ πρώτην καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτο (: μία φορά, δυο φορές, όχι περισσότερο) εἰδὼς (: αφού γνωρίζεις) ὅτι ἐξέστραπται ὁ τοιοῦτος (- είναι του ρήματος«ἐκστρέφω» ή «ἐκστρέφομαι». Δηλαδή «ξεστράτησε, βγήκε από τις ράγες, τις γραμμές τις σωστές, ξεστράτησε αυτός») καἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος (: δεν έχει κανείς να κατηγορήσει κάτι που φταίει γι’ αυτόν. Αυτός ο ίδιος φταίει από μόνος του)». Αλλού λέει ο Απόστολος ότι ο αιρετικός άνθρωπος έχει καυτηριασμένη την συνείδησή του. Και ούτω καθεξής. Είναι δυνατόν, λοιπόν, ποτέ να σωθεί εκείνος που βρίσκεται σε μία αίρεση; Και την πιο μικρή, το να λέμε ότι «ο Θεός δεν φροντίζει για μας», ότι «ο Θεός είναι άδικος», αυτά της καθημερινότητος, ας είμεθα από δω και μπρος προσεκτικοί στις εκφράσεις μας.

   Και ερχόμεθα τώρα, αγαπητοί μου, εις το επόμενον θέμα. Και συνεχίζουμε το δεύτερο μέρος της ερωτήσεώς σας. Εάν κανείς, όπως λέτε, μπορεί να σωθεί εάν είναι εκκοσμικευμένος. Η εκκοσμίκευση του Χριστιανισμού τι κινδύνους εγκυμονεί για την σωτηρία μας.

  Τι είναι «εκκοσμίκευσις»; Είναι η πιο συνηθισμένη. Και η πιο ολεθρία αρρώστια που κατατρύχει τους Χριστιανούς. Εάν πρέπει να ψάξομε με κάποια αυστηρότητα, θα δούμε ότι κι εγώ που σας ομιλώ κι εσείς που με ακούτε, σε κάποιο ποσοστό είμεθα εκκοσμικευμένοι Χριστιανοί.

  Για να το εννοήσουμε, ας το δούμε λιγάκι πιο άνετα το θέμα αυτό. Ένα βασικό γνώρισμα του αρχαίου κόσμου ήταν ότι μπορούσε ένας άνθρωπος, του προχριστιανικού κόσμου, να αποδέχεται στον χώρο της θρησκευτικότητός του με άνετον τρόπον κάθε ετερόκλητο στοιχείο. Μπορούσε να πιστεύει στο δωδεκάθεο του Ολύμπου, εξίσου και στο ρωμαϊκό πάνθεον ή τις Μικρασιατικές και τις αιγυπτιακές θεότητες.

    Όταν κάποτε, προ πολλών ετών, πάνω από 30 χρόνια, είχα επισκεφθεί την Δήλο, είδα ένα άγαλμα, μας ειπώθηκε, αποκεφαλισμένο, μάλιστα της θεάς Ίσιδος. Και είχα πει: «Τι γυρεύει εδώ η θεά Ίσις στην Δήλο, που είναι μία αιγυπτιακή θεότης;». Ή ακόμη, να μετέχει στα μυστήρια της Δήμητρος ή της Περσεφόνης, της «Κόρης», όπως λέγεται, εξίσου, όπως και στα μυστήρια της Ίσιδος ή τα Ορφικά μυστήρια. Δηλαδή, αν θέλετε, μία σύγχρονη πραγματικότης, είναι ο Τεκτονισμός, είναι ο Μασονισμός. Ο Μασονισμός δεν είναι παρά… το λέγουν οι ίδιοι, το λέγουν στα βιβλία τους, εννοείται, δεν το λέγουν στον πολύ κόσμο: «Τι είναι», λέγει, «ο Τεκτονισμός; Η συνέχισις των μυστηρίων της Ίσιδος και της Δήμητρος». Δηλαδή; Βλέπετε. Οπότε, σου λέει: «Εγώ είμαι καλός Χριστιανός. Πηγαίνω στην Εκκλησία, κοινωνώ κ.τ.λ.». Δεν μπορείς. Δεν γίνεται. Αυτό, όμως, στην αρχαιότητα δεν υπήρχε.  Δηλαδή δεν υπήρχε, θα λέγαμε, αποκλειστικότης. Μπορούσες να δέχεσαι ό,τι θέλεις. Και μάλιστα μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου, γεννήθηκε και απλώθηκε ο Γνωστικισμός.

   Τι είναι ο «Γνωστικισμός»; Ο οποίος είναι στην επικαιρότητα. Οι μεγάλες πόλεις έχουν «γνωστικά κέντρα». Θα το ξέρετε αυτό το πράγμα. Και πάμπολλα βιβλία Γνωστικών κυκλοφορούν. Η Λάρισα έχει «γνωστικά κέντρα». Και η Θεσσαλονίκη και η Αθήνα και άλλες πόλεις. Δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας θρησκευτικός συγκρητισμός – το «κρη» με ήτα. Δεν είναι από το «συγκρίνω»· σύν + Κρῆτες. Δεν θα αναλύσω πιο πολύ. Κι αυτός ο θρησκευτικός συγκρητισμός δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα συνονθύλευμα, ένα ανακάτεμα όλων των μυστηρίων και των θρησκειών. Και το πράγμα μένει ανενόχλητο. Δεν ενοχλείται κανείς απ’ αυτό. Σου λέει: «Γιατί να ενοχληθώ;». Ύστερα μιλάμε για μια διακίνηση ιδεών στην εποχή μας, αλλά αυτά τα ταιριάζομε στο φαινόμενο της Δημοκρατίας και άλλα πολλά.

  Αυτό, όμως, δεν είναι δυνατόν να συμβεί εις τον χώρον του Χριστιανισμού. Δεν είναι δυνατόν. Ο Χριστός θέλει μία απόλυτη αποκλειστικότητα. Γι’αυτό εξάλλου υπάρχει εκείνη,  κατ΄ επανάληψιν μάλιστα, εκείνη η ανθρωποπαθής έκφρασις, ιδίως στην Παλαιά Διαθήκη: «Ἐγώ Θεὸς ζηλωτής». Ξέρετε τι θα πει «ζηλωτής»; Ζηλιάρης. Δηλαδή «Εγώ είμαι Θεός ζηλιάρης». Είναι ανθρωποπαθής έκφρασις. Για να εκφραστεί αυτό που σας είπα τόσην ώρα, η αποκλειστικότητα. Όπως δηλαδή μέσα εις την συζυγία, μέσα εις τον γάμο, δεν μπορεί ο σύζυγος να ανέχεται άλλους άνδρες. Και τι λέει στην γυναίκα του; «Κοίταξε να δεις, εγώ είμαι ο άνδρας σου, πρόσεξε, δεν ανέχομαι τίποτε άλλο». Και μπορεί να θεωρηθεί αυτό ένα είδος ζηλοτυπίας. Δεν πρόκειται περί ζηλοτυπίας, αλλά περί προστασίας του γάμου. Δεν μπορώ να αφήσω την γυναίκα μου να κινείται με οποιονδήποτε. Και «γυναίκα», εν προκειμένω, είναι ο Ισραήλ, είναι η Εκκλησία.

   Όπως και στην Καινή Διαθήκη, είναι η Εκκλησία των Ιουδαίων, των Εβραίων. Εδώ έχομε την Εκκλησία του Χριστού. Θα μπορούσε να το πει και ο Χριστός αυτό. Ότι «είμαι Θεός ζηλωτής». Δηλαδή: «Δεν ανέχομαι να υπάρχει ερωτοτροπία με άλλους θεούς». Αν το θέλετε, το βασικό, το βασικό αμάρτημα των Ισραηλιτών ήταν αυτό. Ότι ερωτοτροπούσαν με τους ξένους θεούς, των γειτόνων των τους θεούς. Κι ο Θεός ήρχετο και τιμωρούσε. Κι έλεγε: «Ἐγώ Θεὸς ζηλωτής». Στην Καινή Διαθήκη υπάρχει στο Πνεύμα το Άγιον, είναι σε μία επιστολή που λέγει ότι όχι ματαίως το Πνεύμα το Άγιον λέγει ότι για ζήλο αυτά κ.τ.λ. . Δηλαδή διασώζει την έννοιαν «Θεός ζηλωτής».

  Δηλαδή, με άλλα λόγια, πρέπει να υπάρχει αποκλειστικότης. Και υπάρχει αποκλειστικότης. Γι’ αυτόν τον λόγο η έννοια που είπε ο Χριστός: «Ὦ γενεἄπιστος καὶ μοιχαλίς». Γιατί την αποκαλεί την γενεά Του «μοιχαλίδα»; Γιατί στην εποχή Του υπήρχαν μοιχοί; Όχι! Είναι στον χώρο τον θρησκευτικό. Τι θα πει αυτό; Μία εποχή, μία γενεά που φεύγει από τον αληθινό Θεό και πηγαίνει και ερωτοτροπεί με άλλες θεότητες. Γι’αυτό απεκάλεσε την γενεά Του ο Κύριος «μοιχαλίδα». Δηλαδή, αν το θέλετε, αυτή η έκφρασις είναι πανομοιότυπος, αλλά με άλλα λόγια, με εκείνο της Παλαιάς Διαθήκης, «Ἐγώ Θεὸς ζηλωτής».

  Στην Καινή Διαθήκη ακούστε τι σημειώνεται· ο άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος. «Μοιχοί καί μοιχαλιδες (: δηλαδή σεις που απομακρύνεσθε από τον Θεό)! Οὐκ οἴδατε ὅτι ἡ φιλία τοῦ κόσμουγιατί τι είναι η «εκκοσμίκευσις»; Να στραφώ προς τον κόσμον και να ταυτιστώ μαζί του- ἔχθρα τοῦ Θεοἐστίν; (: ότι είναι έχθρα του Θεού;). Ὃς ἂν βουληθῇ φίλος εἶναι τοῦ κόσμου, ἐχθρὸς τοῦ Θεοῦ καθίσταται (:Όποιος θα θελήσει –λέγει- να γίνει φίλος του κόσμου – εννοείται… ποιου «κόσμου»; Ἐν ἐννοίᾳ πνευματικῇ, ἐν ἐννοίᾳ ἠθικῇ. Δηλαδή, με άλλα λόγια, να ταυτίσει τις θέσεις του, την αντίληψή του, τον τρόπο ζωής του και τον τρόπο του σκέπτεσθαι, με τον τρόπο ζωής και σκέπτεσθαι του κόσμου. Αυτός – λέγει- είναι εχθρός του Θεού. Δεν μπορείς να είσαι φίλος του Θεού)».

  Και λέει ο ευαγγελιστής Ιωάννης τώρα: «Μἀγαπᾶτε τὸν κόσμον(- Προσέξτε. Δεν αναφέρεται εδώ στην προσβολή της αγάπης. Μην αγαπάτε τα τερτίπια του κόσμου, πώς ζει ο κόσμος και πώς σκέπτεται) μηδὲ τἐν τῷ κόσμ (:ούτε εκείνα τα οποία βρίσκονται μες στον κόσμο και συνιστούν τον κόσμο. Λέγει ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος: «Τι είναι κόσμος; –ακούστε μια ωραία απάντησις: «Είναι», λέγει, «συνοπτικόν όνομα των παθών». Συνοπτικόν όνομα των παθών. «Αν θα θέλαμε να αναλύσομε», λέγει, «αυτό το συνοπτικόν όνομα, θα μιλούσαμε για τα επιμέρους πάθη. Αυτό», λέγει, «είναι κόσμος». «Ἐάν τις ἀγαπᾷ τὸν κόσμον  –λέει ο ευαγγελιστής Ιωάννης- οὐκ ἔστιν ἀγάπη τοῦ πατρὸς ἐν αὐτ (:η αγάπη του Θεού δεν είναι εις αυτόν)». Και τι συνιστά τον κόσμον ή την εκκοσμίκευση; Ποιο είναι το περιεχόμενον; Ο ευαγγελιστής Ιωάννης με τρεις χαρακτηρισμούς μάς δίνει όλες τις διαστάσεις του κοσμικού φρονήματος. Είναι στην Α΄ του επιστολή, στο 2ο κεφάλαιο: «ὅτι πᾶν τἐν τῷ κόσμ ( – δηλαδή: ό,τι υπάρχει στον κόσμο, τι είναι;) ἐπιθυμία τῆς σαρκὸς –πρώτον- καἐπιθυμία τῶν ὀφθαλμῶν –δεύτερο- καἀλαζονεία τοῦ βίου –τρίτον- οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ πατρός, ἀλλ᾿ ἐκ τοῦ κόσμου ἐστί».

  Για να δούμε αυτά τα τρία. Τι λέγει; « ἐπιθυμία τῆς σαρκὸς». Είναι η ανηθικότης, η ακράτεια, η ανηθικότης. Θέλετε να την πείτε υπό μορφήν πορνείας, προγαμιαίες σχέσεις, που είναι διάχυτη αυτή η θέσις, διάχυτη. Όταν λέει, φερειπείν, ο πατέρας: «Άσε το παιδί, μα αγόρι είναι, άστο να κινηθεί». Πού πας; Έχεις κοσμικό φρόνημα. «Άσε την κόρη να γυρίσει. Πού θα βρούμε τον γαμπρό; Αν δεν γυρίσει λιγάκι και παραέξω, θα την έχομε εδώ μέσα, δεν θα παντρευτεί ποτέ». Κοσμικόν φρόνημα! Λοιπόν, είναι όλες οι σαρκικές αμαρτίες. Πορνεία, μοιχεία, ομοφυλοφιλία και ό,τι άλλο στο ρεπερτόριο υπάρχει των σαρκικών αμαρτημάτων.

   Κατόπιν· είναι «ἐπιθυμία τῶν ὀφθαλμῶν». Τι θα δούμε. Οι αρχαίοι Ρωμαίοι, το ξέρετε, «ἄρτος καὶ θεάματα» έλεγαν. Αν οι αυτοκράτορες κατάφερναν εις την Ρώμην να δίδουν άρτον και θεάματα, τότε κρατούσαν την κατάστασιν την πολιτική. «Δώσε να φάει ο λαός και δώσ’ του θεάματα». Το Κολοσσαίο είναι το σήμα κατατεθέν της εκφράσεως «ἐπιθυμία τῶν ὀφθαλμῶν». Είναι το σήμα κατατεθέν. Το Κολοσσαίο στην Ρώμη. Εκεί που εμαρτύρησαν και οι Χριστιανοί. Πολλοί Χριστιανοί εκεί εμαρτύρησαν, παλεύοντες με τα θηρία, με τα λεοντάρια κ.τ.λ. κι έδιναν ένα ευχάριστο θέαμα εις τους θεατάς. Εκπληκτικόν! Σήμερα έχομε την τηλεόραση. Πείτε σε κάποιον να μην υπάρχει η τηλεόραση σπίτι. Θα σου πει: «Αδύνατον». Είναι η «ἐπιθυμία τῶν ὀφθαλμῶν».

   Και το τρίτον είναι «ἀλαζονεία τοῦ βίου». Τι είναι «ἀλαζονεία τοῦ βίου»; Η επίδειξις του πλούτου. Όχι να είσαι απλώς πλούσιος. Αλλά να επιδεικνύεις τον πλούτον σου. Αγοράζεις αυτοκίνητο. Σήμερα δεν μπορούμε να πούμε ότι το αυτοκίνητο δεν είναι πρώτης ανάγκης. Όταν, όμως, αγοράζεις ένα αυτοκίνητο, του οποίου η μάρκα και η τιμή είναι πολύ υψηλότερα από τα άλλα αυτοκίνητα των γύρω, των φίλων σου κ.τ.λ. επιδεικνύεις μίαν αλαζονείαν. Ότι «εγώ έχω τέτοιο αυτοκίνητο». «Εγώ έχω τέτοιο σπίτι». «Έχω τέτοια διακόσμηση και έπιπλα κ.τ.λ. μέσα στο σπίτι μου». «Έχω αυτά τα ρούχα να φορώ». «Πηγαίνω σε εκείνα τα ταξίδια». Αυτά είναι… όχι ότι απαγορεύεται να έχομε σπίτι, ούτε απαγορεύεται να ντυθούμε, ούτε απαγορεύεται να πάμε ταξίδι· όταν τα προβάλλομε αυτά, τότε προβαλλόμενα ασκούμε μίαν αλαζονείαν του βίου. Αυτή είναι η «αλαζονεία του βίου». Και λέει εδώ ο ευαγγελιστής Ιωάννης ότι όλα αυτά δεν είναι από τον Θεό. Είναι από τον κόσμο.

   Με αυτήν την έννοια ο Κύριος μάς δίδαξε στη σημερινή ευαγγελική περικοπή αν προσέξατε: «Οὐδεὶς δύναται δυσὶ κυρίοις δουλεύειν». «Δεν μπορείς να δουλεύεις σε δύο αφεντικά». Ο Χριστός ήλθε, αγαπητοί μου, στον κόσμον, για να μας ξεχωρίσει από τον κόσμον. Προσέξτε, ανά πάσα στιγμή, υπογραμμίζω, «κόσμος» ἐν ἐννοίᾳ ἠθικ. Δεν είναι οι άνθρωποι. Είναι ο τρόπος που σκέπτεται και ζει ο κόσμος. Δεν είναι οι άνθρωποι απλώς. Θα πούμε την «καλημέρα» μας σε όλους, θα συνεργαστούμε ενδεχομένως κ.λπ. Δεν θα ζήσομε, όπως ζει ο κόσμος. Να είμαι σαφής, για να μην παρανοηθούμε.

   Έτσι, λοιπόν, λέει ο Χριστός που ήρθε να μας ξεχωρίσει από τον κόσμον, λέει το Πνεύμα του Θεού: «Ὁ κόσμος ὅλος ἐν τῷ πονηρῷ κεῖται». Λέει ο ευαγγελιστής Ιωάννης, ο ευαγγελιστής της αγάπης. Που λένε: «Α… πρέπει να…, ο ευαγγελιστής της αγάπης, μιλάει για την αγάπη». Ποια αγάπη; ν ἀληθείᾳ, όμως. «Ο κόσμος», λέει, «όλος, όλος, δεν έχει κάτι που να του περισσεύει, βρίσκεται εις την αγκαλιά του διαβόλου. Ὅλος ἐν τῷ πονηρῷ κεῖται».

   Ακόμη, ο κόσμος σταυρώνει τον Χριστό. Τον σταυρώνει πάντοτε. Θυμηθείτε εκείνο το πρώτο κεφάλαιο της Αποκαλύψεως, που λέει ότι θα δουν εκείνοι που σταύρωσαν τον Κύριον και Τον εξεκέντησαν. Ποιοι; Ένας Τον εξεκέντησε. Πήρε την λόγχη… ένας, ένας στρατιώτης. Κι επιτέλους έκανε το καθήκον του ο άνθρωπος αυτός. Δεν εγνώριζε Ποιος είναι ο Ιησούς. Ήταν ο… αξιωματικός, να το πούμε έτσι, επί της χαριστικής βολής. Γιατί η χαριστική βολή ήταν ο λογχισμός. Για να βρει την καρδιά και να μην υπάρξει πλέον θέμα αν ζει ή δεν ζει. Ο άνθρωπος έκανε καθήκον στρατιωτικό. Αυτός; Όχι. Είναι εκείνοι οι οποίοι λογχίζουν και σταυρώνουν κάθε μέρα τον Χριστό με τον τρόπο τους, με την ζωή τους. Ένας που ζει κοσμική ζωή σταυρώνει τον Χριστό.

  Ακούστε, λοιπόν, πώς το λέει ο Απόστολος Παύλος εις την επιστολή του στους Φιλιππησίους 3,17 και εξής. Λέει: «Σκοπεῖτε τοὺς οὕτω περιπατοῦντας (:εξετάζετε –λέει- εκείνους που έτσι περπατούν, δηλαδή πολιτεύονται, δηλαδή ζουν) τοὺς ἐχθροὺς τοῦ σταυροῦ τοῦ Χριστο,  ὧν τὸ τέλος ἀπώλεια (:που το τέλος τους είναι η απώλεια, η αιωνία κόλασις. Τι κάνουν τώρα αυτοί;), ὧν (:των οποίων) ὁ θεὸς ἡ κοιλία -Τι είναι; Οι ευημερούντες κι εκείνοι που στηρίζονται στην τσέπη τους, στην αλαζονεία του βίου, τι θα φάμε, τι θα πιούμε. Τίποτε άλλο δεν ενδιαφέρει· «ὧν (:των οποίων) ὁ θεὸς ἡ κοιλία (:που η κοιλία είναι ο θεός τους». Είναι τρομερό – καἡ δόξα ἐν τῇ αἰσχύνῃ αὐτῶν (:και η δόξα τους, το καύχημά τους είναι σε πράγματα που έπρεπε να ντρέπονται!)». Όταν, επί παραδείγματι, διηγείται ένας τέτοιος άνθρωπος στους φίλους του τι εξωγαμικές, φερειπείν, δραστηριότητες έχει. Τι, τι, τι κάνει. Πράγματα που θα έπρεπε να ντρέπεται κανείς να τα λέει αυτά. Κι όμως, νομίζει η δόξα του, η ικανότητά του ότι είναι σπουδαίο πρόσωπο, ότι είναι άνδρας, εάν καυχηθεί για πράγματα άξια ντροπής! «Οἱ τἐπίγεια φρονοῦντες». Γενικός χαρακτηρισμός. «Εκείνοι οι οποίοι φρονούν τα επίγεια». Είναι αυτό ό,τι τόσην ώρα σας λέγω. Τι είναι «κόσμος»; «Οἱ τἐπίγεια φρονοῦντες». «Τι θα κάνομε, τι θα φάμε, τι θα πιούμε. Τίποτ’ άλλο. Υπάρχει Βασιλεία Θεού; Υπάρχει πίστις; Υπάρχει εγκράτεια; Υπάρχει πνευματική ζωή; Δεν ενδιαφερόμεθα».

   Πέστε μου τώρα, ρίξτε μια ματιά στον πληθυσμό μας τον ελληνικό. Υπάρχουν σπουδαίοι άνθρωποι. Άγνωστοι πιθανώς. Άνθρωποι που μπορεί να ζουν ή σε μια πολυκατοικία ή σε μια καλύβα, δεν έχει σημασία. Υπάρχουν πνευματικοί άνθρωποι, δόξα τω Θεώ. Στο σύνολό μας, σαν Έλληνες, τι πιστεύομε; Σαν Ορθόδοξοι Χριστιανοί: «Οἱ τἐπίγεια φρονοῦντες»… Αυτό είναι.

   Γι’αυτό θα πει ο Παύλος, η άλλη πλευρά: «Δι᾿ οἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμ». «Για μένα ο κόσμος είναι νεκρός, εγώ για τον κόσμο είμαι νεκρός». Αυτό θα πει σταύρωσις. Ο Χριστιανός συνεπώς αποχωρίζεται από τον κόσμο, προσέξτε, τροπικά. Θα πείτε: «Δεν πηγαίνομε εκεί. Γιατί εκεί δεν είναι καλός τόπος, δεν είναι καλή διασκέδασις». Δεν σου λέει κανείς να μην ψυχαγωγηθείς. Πάρε το αυτοκίνητό σου, το λεωφορείο, το τραίνο, ό,τι θέλεις, πήγαινε λίγο στη θάλασσα, κάνε μπάνιο, δεν είναι αμαρτία. Πάρε το φαγάκι σου να φας στο βουνό, δεν ξέρω πού, δεν είναι αμαρτία. Αν μιγείς με τους άλλους και ζήσεις, δηλαδή διασκεδάσεις όπως οι άλλοι, αυτό είναι αμαρτία. Αν πηγαίνομε στην παραλία για να δούμε γύμνιες και να μας δουν, είναι αμαρτία. Για να μην πολυπραγμονώ, είναι εκείνο που λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος: «Καὶ λουτρῶν καὶ τραπέζαις μέτεχε – και άλλα πολλά λέγει – ἁμαρτίας ἄπεχε». «Από την αμαρτία να απέχεις». Αν απέχεις από την αμαρτία, τροπικά είσαι χωρισμένος από τον κόσμο. Ακούσατε τι είπα; Τροπικά. Κάποτε και τοπικά. Ένα μοναστήρι, επί παραδείγματι, είναι και τοπικά χωρισμένο. Ε, δεν θέλει να ζει μέσα σε μία πόλη.

   Αν ο Χριστιανός ερωτοτροπεί με τον κόσμον, έχομε ως κατάληξη τον εκκοσμικευμένο Χριστιανισμό. Τον εκκοσμικευμένο Χριστιανό και, κατ’ επέκτασιν, έχομε τον εκκοσμικευμένο Χριστιανισμό. Και τι είναι αυτός; Είναι νοθευμένος. Μάλιστα, για να μην αισθανόμεθα άσχημα, καθιερώνομε μία κατάσταση. Πρέπει να σας πω ότι εκκοσμικευμένοι δεν είναι μόνο οι πιστοί. Είναι και οι κληρικοί. Από το ύπατον αξίωμα της ιερωσύνης, μέχρι τον διάκονον και τον μοναχόν. Μπορεί να έχομε κοσμικόν φρόνημα, όπως και οι λαϊκοί και κάποτε και περισσότερο. Κάποτε και περισσότερο. Ναι

   Τι σημαίνει, λοιπόν, «εκκοσμίκευσις»; Ο Χριστός ήλθε να εκκλησιαστικοποιήσει τον κόσμο. Προσέξτε αυτό το σημείο. Να εκκλησιαστικοποιήσει τον κόσμον. Πώς μεγαλώνει ένας καρπός; Ένα καρπούζι πώς μεγαλώνει; Πώς ξεκινάει; Ξεκινάει από το λουλούδι, είναι πάρα πολύ μικρό, μέσα εκεί στου λουλουδιού την ανθοδόχη κ.τ.λ. κ.λπ. κ.λπ. να μην πολυπραγμονώ, μεγαλώνει, μεγαλώνει, μεγαλώνει, μεγαλώνει εκ των έσω προς τα έξω. Έτσι πρέπει να απλωθεί η Εκκλησία εις τον κόσμον. Εκ των έσω προς τα έξω να μεγαλώσει. Δηλαδή να προσλαμβάνει κόσμον και να τον εκκλησιαστικοποιεί. Αυτό ήρθε να κάνει ο Χριστός. Ο διάβολος προσπαθεί το αντίθετο. Να κοσμικοποιήσει την Εκκλησία. Να μπει μέσα στην Εκκλησία και να την κάνει κόσμο. Να την κάνει κόσμο. Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει αυτό;

   Έτσι, «εκκοσμίκευσις» σημαίνει νοθεία του Χριστιανισμού από στοιχεία του κόσμου. Αν πείτε σε έναν Χριστιανό… «Μα, μα έτσι κάνουν όλοι» θα σου πει –ακούστε την φράση: «Μα έτσι κάνουν όλοι!». – «Μα, τι λέει το Ευαγγέλιον;».«Μα το Ευαγγέλιον θα προσέξομε;». Εκκοσμίκευσις. Για να μην πάω σε επιμέρους σημεία.

  Ο πλούτος, ο πλούτος είναι στοιχείο εκκοσμικεύσεως; Όχι. Όχι. Λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος: «Τί οὖν; Οὐχ Ἀβραὰμ πλούσιος ἦν;». «Ο Αβραάμ», λέει, «δεν ήτο πλούσιος;». Και μάλιστα, χαριτωμένο, στην παραβολή του πλουσίου και του Λαζάρου έχομε τον διάλογο δύο πλουσίων. Ο πλούσιος που δεν έδινε σημασία εις τον φτωχόν Λάζαρον και ο Αβραάμ από την άλλη μεριά· και ανοίγεται διάλογος μεταξύ δύο πλουσίων. Ο ένας είναι στον Άδη –πλούσιος- και ο άλλος είναι στον Παράδεισο. Ο πλούτος τούς έφερε εκεί; Όχι. Η στάση τους απέναντι στον πλούτο. Και συνεχίζει ο Ιερός Χρυσόστομος: «Οὐχ Ἰὼβ καὶ οἱ κατ’ ἐκεῖνον; (:Και ο Ιώβ – λέει- δεν ήταν πλούσιος; Και οι γύρω του δεν ήταν πλούσιοι;). Μή μοι τοὺς πλουτοῦντας εἴπῃς, ἀλλὰ τοὺς δουλεύοντας». «Μη μου πεις λοιπόν δια τοὺς πλουτοῦντας, αλλά για κείνους που δουλεύουν, είναι δούλοι στον πλούτον». Αυτοί που είναι κολλημένοι στον πλούτον. Και είπα το θέμα «πλούτος» γιατί είναι ένα βασικό στοιχείο.

   Μια πολύ ωραία εικόνα εκκοσμικεύσεως ακούστε που μας αναφέρει εδώ το «Λευιτικόν». Θα σας το διαβάσω γρήγορα γρήγορα, θα σας το διηγηθώ με δυο λόγια:«Καὶ λαβόντες οἱ δύο υἱοἈαρὼν Ναδὰβ καἈβιοὺδ – Αυτοί χειροτονήθηκαν εκείνη την ημέρα, παιδιά του Ααρών. Χειροτονήθηκαν ιερείς. Καινούριες στολές κ.λπ.- ἕκαστος τὸ πυρεῖον αὐτο λαβόντες (:ο καθένας πήρε το δικό του θυμιατήριον) ἐπέθηκαν ἐπ᾿ αὐτὸ πῦρ καἐπέβαλον ἐπ᾿ αὐτὸ θυμίαμα καὶ προσήνεγκαν ἔναντι Κυρίου πῦρ ἀλλότριον (:έβαλαν φωτιά μέσα στο θυμιατό τους, έβαλαν θυμίαμα και προσέφεραν εις τον Κύριον. Ό,τι κάνομε όλοι όταν θυμιάζομε στο σπίτι μας. Πήραν όμως, λέει, ‘’πῦρ ἀλλότριον’’. Θα σας εξηγήσω τι είναι αυτό. Και προσέφεραν εις τον Κύριον), (:το οποίον πυρ) οὐ προσέταξε Κύριος αὐτοῖς (:Δεν έδωσε εντολή ο Κύριος να χρησιμοποιούν αυτό το πυρ, το αλλότριον, το ξένο) καἐξῆλθε πῦρ παρὰ Κυρίου καὶ κατέφαγεν αὐτούς, καἀπέθανον ἔναντι Κυρίου (:πετάχτηκε φωτιά και τους έκαψε επί τόπου, την ημέραν της χειροτονίας των)».

  Τι είναι αυτό το «πῦρ τό ἀλλότριον»; Αγαπητοί μου, είναι κάτι εκπληκτικό. «Ἀλλότριον» θα πει «ξένον». Ο Θεός, αν το γνωρίζετε από την Παλαιά Διαθήκη… κάποτε διατηρούσαν το πυρ αυτό εφάπαξ, κατέβηκε από τον ουρανό, όπως στον προφήτη Ηλία, στην εποχή του προφήτη Ηλία, εφάπαξ, στην έρημο έγινε αυτό κι έφαγε τα σφάγια, δηλαδή κατέκαυσε τα σφάγια. Το πυρ αυτό το πήραν, το κράτησαν, το διατηρούσαν, για να προσφέρουν τις θυσίες των οι Εβραίοι. Οι δυο υιοί του Ααρών τι έκαναν; Δεν πήγαν να πάρουν από αυτό το πυρ. Πήραν άλλο πυρ, άλλη φωτιά, «ἀλλότριον πῦρ». Θα το λέγαμε έτσι: «κοσμικόν πυρ». Και τότε θύμωσε ο Κύριος και εξαπέστειλε πυρ και τους έφαγε εκείνη την ώρα. Αυτό το πυρ, το «ἀλλότριον πῦρ», είναι μία εικόνα της εκκοσμικεύσεως. Αυτό που είναι ξένο. Αυτό που δεν ανήκει στον Θεό. Αυτό το πυρ που είναι μακριά από τον Θεό.

  Ποιο είναι το πυρ του Θεού; Το Πνεύμα το Άγιον! Δεν μπορείς, λοιπόν, να χρησιμοποιήσεις αυτό το ξένο πυρ, το κοσμικό. Θα σε κάψει ο Θεός. Πρόσεξε.

   Ακόμη, «ἀλλότριον πῦρ» -την στιγμή που υπήρχε το πυρ του Θεού, αυτό διατηρούσε μία παράδοση. Διότι από εκεί έπρεπε να παίρνεις. Όταν έγινε η αιχμαλωσία από τους Βαβυλωνίους, ξέρετε, το πυρ αυτό το είχαν κρύψει μέσα σε ένα πηγάδι. Δεν είναι της ώρας να το πούμε αυτό. Τι σημαίνει; Παράδοσις. Όταν κάνεις διακοπή της Παραδόσεως; Τιμωρείσαι. Εδώ, λοιπόν, κόβεις την Παράδοση και παίρνεις κάτι ξένο, κάτι από τον κόσμο. Και συνεπώς χρησιμοποιείς τον κόσμο. Γι’αυτό αυτή η περικοπή πάντα μου έκανε εντύπωση και γι’αυτό σας την είπα.

   Γι’ αυτό δεν θα σωθούν, αγαπητοί μου, όλοι οι Χριστιανοί. Δεν θα σωθούν. Το δείχνει αυτό θαυμαστά, θαυμαστά το δείχνει το βιβλίον της Ἀποκαλύψεως στο 11ο κεφάλαιο όταν του λέγει ο άγγελος, του Ιωάννου: «Μέτρησε», λέει, «τον ναό και το θυσιαστήριο». Κάποια στιγμή του λέει: «Μη μετράς άλλο. Διότι το υπόλοιπον…». Να σας το διαβάσω γρήγορα: «Καἐδόθη μοι κάλαμος ὅμοιος ῥάβδῳ, λέγων· ἔγειρε καὶ μέτρησον τὸν ναὸν τοῦ Θεοῦ καὶ τὸ θυσιαστήριον καὶ τοὺς προσκυνοῦντας ἐν αὐτῷ· καὶ τὴν αὐλὴν τὴν ἔξωθεν τοῦ ναο (:την αυλήν· το «κοσμικόν», όπως ελέγετο) ἔκβαλε ἔξω καὶ μὴ αὐτὴν μετρήσῃς (:μην την μετρήσεις), ὅτι ἐδόθη τοῖς ἔθνεσι, καὶ τὴν πόλιν τὴν ἁγίαν πατήσουσι μῆνας τεσσαράκοντα δύο (: θα ποδοπατηθεί η αυλή από τους εθνικούς)». Είναι οι Χριστιανοί, οι οποίοι έβαλαν στη ζωή τους το κοσμικό φρόνημα. Δεν μετριώνται. Θα πει: Δεν είναι στη μνήμη του Θεού. Δεν είναι στην προστασία του Θεού.

   Ακόμη, η εκκοσμίκευσις είναι έργον του ψευδοπροφήτου. Λέγει στην «Ἀποκάλυψη»:  «Καὶ εἶδον ἄλλο θηρίον ἀναβαῖνον ἐκ τῆς γῆς (: Ανέβαινε από την γη. Δηλαδή, κόσμος. Από την γη), καὶ εἶχε κέρατα δύο ὅμοια ἀρνί – Εδώ τι γίνεται; Είναι το ψευδο-αρνίον. Είναι, λοιπόν, ο ψευδόχριστος- καἐλάλει ὡς δράκων (: μιλούσε όμως σαν δράκων, σαν φίδι)». Προσωπείον, λοιπόν. Υποκρίνεται και πλανά τους κατοικούντας επί της γης.

   Γι’αυτό λέγει ο Κύριος… είναι και στην Παλαιά και στην Καινή· Β΄ προς Κορινθίους 6,17: «Ἐξέλθετε ἐκ μέσου αὐτῶν καἀφορίσθητε (:χωριστείτε), λέγει Κύριος, καἀκαθάρτου μἅπτεσθε (:ό,τι υπάρχει ακάθαρτον εις τον κόσμον και το ακάθαρτον είναι μόνο το αμαρτωλόν, μην το αγγίζετε, ούτε καν να το αγγίζετε), κἀγὼ εἰσδέξομαι ὑμᾶς, λέγει Κύριος (: κι Εγώ θα σας δεχθώ)».

  Το συμπέρασμα; Η εκκοσμίκευσις είναι ήδη μία αίρεσις, όπως είπαμε, στον χώρο της πνευματικότητος και της κοινωνικότητος. Συνεπώς, αίρεσις και εκκοσμίκευσις, αγαπητοί μου, δεν σώζουν.

   Δεν ξέρω εάν κατάφερα να απαντήσω στην απορία σας, αλλά τουλάχιστον ένα χοντρικό διάγραμμα μπορεί να δόθηκε, ότι αυτά τα δυο δεν είναι δυνατόν να σώσουν. Γι’ αυτόν τον λόγο η Εκκλησία μας αγωνίζεται εναντίον των αιρέσεων και νομίζουν μερικοί ότι… – άνθρωποι του κόσμου- ότι εξαντλούμε όλη μας την δραστηριότητα εναντίον των αιρέσεων. «Τι θα πει», λέει, «οι Σύνοδοι εναντίον των αιρετικών; Εδώ έχομε άλλα πράγματα». Δεν είναι μικρής σημασίας, την στιγμή που η αίρεσις δεν σώζει, πρέπει να προστατεύσομε το ποίμνιό μας, γι’αυτό και αγωνιζόμεθα εναντίον και της κοσμικότητος και της αιρέσεως.

     Σας ευχαριστώ πολύ που με ακούσατε.


Απόσπασμα απο την🔸68η🔸ομιλία στην κατηγορία : " Ὁμιλίες εἰς προσκυνητὰς ".

► Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ὁμιλίες εἰς προσκυνητὰς " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/omilies-eis-proskynhtas
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_40.html?m=1

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες εἰς προσκυνητὰς».🔻
https://drive.google.com/file/d/1EIzF_wNhI56Qn07qt70W1xBu97ZeXKm7/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς προσκυνητὰς».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ofekOTp4nhn13GcWlyuyvU

📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς προσκυνητὰς».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BD%CE%B7%CF%84%E1%BD%B0%CF%82.?m=1

🔸Απομαγνητοφώνηση ομιλίας δια χειρός του αξιοτίμου κ. Αθανασίου Κ.

🔸Ψηφιοποίηση και επιμέλεια κειμένου : Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος.
https://tasthyras.wordpress.com/tag/%ce%b5%ce%bb%ce%ad%ce%bd%ce%b7-%ce%bb%ce%b9%ce%bd%ce%b1%cf%81%ce%b4%ce%ac%ce%ba%ce%b7/

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

🔸Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

🔸Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†. Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

02 Ιανουαρίου 2025

Ἐπιστολή πρός Θυάτειρα. Ἔπαινος καί κατηγορία διά τήν γυναῖκα Ἰεζάβελ.

†.Συνεχίζουμε, αγαπητοί μου, τήν ἐπιστολή πού ὁ Κύριος στέλνει στόν ἐπίσκοπο τῆς Περγάμου. Λέγαμε ὅτι ὁ Κύριος εἶχε κάποιο παράπονο έναντίον τοῦ ἐπισκόπου της Περγάμου γιά τούς Νικολαΐτες, τῶν ὁποίων τύπος ἦταν ὁ Βαλαάμ, πού ὑπέδειξε στον Βαλάκ –παλιά ἱστορία τῶν Ἰσραηλιτῶν- να κάνει τούς Ἰσραηλῖτες νά φᾶνε εἰδωλόθυτα καί νά πορνεύσουν, καί ἔτσι να πέσουν στη δυσμένεια καί τήν ὀργή τοῦ Θεοῦ.

   Λέει λοιπόν ὁ Θεός, ὁ Κύριος, στόν ἐπίσκοπο τῆς Περγάμου: «μετανόησον οὖν· εἰ δὲ μή, ἔρχομαί σοι ταχὺ καὶ πολεμήσω μετ' αὐτῶν ἐν τῇ ῥομφαίᾳ τοῦ στόματός μου» (Αποκ. 2, 16.).

   Μᾶς αἰφνιδιάζει, ἀγαπητοί, ἡ σκέψη ὅτι ὁ Κύριος ζητάει μία πληρότητα σέ ὅλες τίς εντολές Του καί σέ ὅλους τοὺς λόγους του. (Βλ. Ματθ. 5, 19. 28, 19-20. Ιωάν. 14, 15· 21· 24, 15, 10.)

   Ὁ Κύριος, γι' αὐτή τήν παράλειψη τοῦ ἐπισκόπου πού εἴδαμε, πού δέν φρόντισε να κάνει μία εκκαθάριση στην Εκκλησία ἀπό τό μίασμα τοῦ Νικολαϊτισμοῦ, ζητᾶ τή μετάνοια καί τή διόρθωση. Δηλαδή ὁ Κύριος δέν ἀνέχεται νά ὑπάρχει ἀπολύτως κανένα κακό στην Ἐκκλησία του· ἡ Ἐκκλησία του θεωρεῖται Νύμφη ἀμωμος. (Βλ. Ασμ. Ασμάτ. 4, 8-12. 5, 1. Αποκ. 21, 2· 9. 22, 17.) Σέ ἀντίθετη περίπτωση όμως βλέπουμε να υπάρχει μία ἀπειλή. Εάν δηλαδή ὁ ἐπίσκοπος δεν μετανοήσει, δέν διορθωθεῖ καί δέν φροντίσει να περιφρουρήσει τό ποίμνιό του ἀπ' αὐτές τίς ἐπιδράσεις τις νικολαϊτικές, τότε ὁ ἴδιος ὁ Κύριος θα πολεμήσει εναντίον τῶν αἱρετικῶν.

   Θα πολεμήσει ὁ ἴδιος! Αυτό κάνει ἐντύπωση.

   Ἑρμηνεύοντας ὁ ἅγιος Ανδρέας Καισαρείας, λέει: «Ἐν τῇ ἀπειλῇ δὲ ἡ φιλανθρωπία. Οὐ γάρ, Μετὰ σοῦ, φησίν, ἀλλά, μετ' ἐκείνων πολεμήσω, τῶν νοσούντων ἀνίατα» (PG 106, 237C. Οικουμένιος (σ. 53) καί Αρέθας, PG 106, 537: «Ὦ βάθος πλούτου καὶ ἀγαθότητος Θεοῦ! ὅτι καὶ ἐν τῇ ἀπειλῇ ἡ φιλανθρωπία· πολεμήσω γάρ, φησίν, οὐ μετὰ σοῦ, ἀλλὰ μετὰ τῶν Νικολαϊτῶν τῶν νοσούντων τὰ ἀνίατα καὶ ἄχρηστα»). Δέν θά πολεμήσω ἐναντίον σου, αλλά θά πολεμήσω ἐναντίον τῶν αἱρετικῶν.

   Μᾶς κάνει ἐντύπωση, ἐκ πρώτης όψεως, πῶς ἀκριβῶς κινεῖται ἐδῶ ὁ Κύριος. Ενώ μέχρι τώρα, σέ ὅσες ἐπιστολές ἔχουμε ἀναλύσει, ἔλεγε θα στραφῶ ἐναντίον σου, θα μετακινήσω την λυχνία σου, θα σε τιμωρήσω καί ἄλλα τέτοια, ἐδῶ λέει ἄν ἐσύ δέν μετανοήσεις, ἐγώ θα στραφῶ ἐναντίον τῶν αἱρετικῶν· δέν λέει θα στραφῶ ἐναντίον σου. Αυτό κάνει εντύπωση. Κανονικά, καί ὡς πρός τήν σύνταξη καί ὡς πρός τήν λογική έννοια, θά ἔπρεπε, ἀφοῦ ζητάει τήν μετάνοια τοῦ ἐπισκόπου, θά ἔπρεπε νά στραφεῖ ἐναντίον τοῦ ἐπισκόπου, ἄν δέν μετανοοῦσε, καί ὄχι ἐναντίον τῶν αἱρετικῶν.

   Καί ὅμως, ἀγαπητοί

   Ὁ ἅγιος Ανδρέας Καισαρείας λέει ὅτι ὁ Κύριος αναμειγνύει τήν ἀπειλή μέ τήν φιλανθρωπία, ἐπειδή ἦταν πολύ καλός ὁ ἐπίσκοπος της Περγάμου, αλλά ἁπλῶς δέν πρόσεξε, καί ἔτσι κάποιοι Χριστιανοί από τό ποίμνιό του –ὄχι ὅλοι οἱ Χριστιανοί– εἶχαν δεχθεῖ κάποια επίδραση από την αἵρεση τοῦ Νικολαϊτισμοῦ.

   Δηλαδή, γιά νά τό καταλάβετε, είναι τό ἴδιο ὅπως ὅταν ἕνας πολύ καλός ἐπίσκοπος, ἕνας πολύ καλός ἐφημέριος, πολύ ζηλωτής, σπουδαῖος ἄνθρωπος, κυνηγάει νά μήν τοῦ ξεφύγει τίποτα, αλλά παρ' ὅλα αὐτά μερικοί ἐνορῖτες του δέχθηκαν τήν ἐπίδραση του Χιλιασμοῦ, καί ἔχει στήν ἐνορία του πέντε - δέκα Χιλιαστές. Κάτι ἐλαφρύ ήταν. Ὅμως ὁ Κύριος ἐπιμένει ὅτι δέν πρέπει να υπάρχουν οὔτε αὐτοί!

   Μᾶς τρομάζει ἡ σκέψη γιά τό τί γίνεται σήμερα! που βρισκόμαστε σήμερα! καί τί θά εἶχε νά πεῖ γιά μᾶς ὁ Κύριος σήμερα!

   Ωστόσο, γιατί λέει ἐάν δέν μετανοήσεις, ἐγώ θά στραφῶ ἐναντίον τῶν αἱρετικῶν; Μοιάζει περίεργο.

   Απλούστατα τό ὅτι τοῦ λέει ἐάν δέν μεταννοήσεις δείχνει ὅτι εἶναι ἔνοχος ὁ ἐπίσκοπος, ἔστω καί ἄν αὐτό είναι μικρό πράγμα στην Εκκλησία του. Μικρό βέβαια σε σχέση μέ τόν ὅλον ὄγκο τῆς ἐργασίας του ὄχι ὅτι ήταν μικρό πράγμα μερικοί από τους Χριστιανούς του να παρασυρθούν στην αἵρεση. Καθόλου μικρό μάλιστα

   Αλλά δείχνει καί κάτι ἄλλο. Ὅταν, ἀγαπητοί μου, ἕνας ἐπίσκοπος ἤ ἕνας πρεσβύτερος ἀμελεῖ ἤ δέν φτάνει να τελειώσει τό ἔργο τοῦ Θεοῦ, τότε τό ἔργο αὐτό τὸ ἀναλαμβάνει ὁ Θεός. Αυτό θέλει να δηλώσει ἐδῶ. Ναί, ἔχεις εὐθύνη, οφείλεις νά τήν ἀναλάβεις. Αλλά μη νομίσεις ὅτι ἐγὼ θὰ ἀφήσω τήν Ἐκκλησία μου· ἐγώ θα βοηθήσω τήν Ἐκκλησία μου. Ἐσύ εἶσαι ὁ ὑπεύθυνος, ἀλλὰ ἐγώ θά βοηθήσω τὴν Ἐκκλησία μου.

   Κάτι ανάλογο συμβαίνει καί μέ τά παιδιά σας, ἀγαπητοί. Αν υπάρχουν γονεῖς πού δέν φροντίζουν από πνευματικῆς πλευρᾶς γιά τά παιδιά τους, θα ζητήσει βεβαίως εὐθύνη ὁ Χριστός από αυτούς τούς γονεῖς, ἀλλά ὁ ἴδιος ὁ Κύριος αναλαμβάνει τήν διαπαιδαγώγηση τῶν παιδιῶν.

   Πολλές φορές βλέπουμε παιδιά ἀμελῶν γονέων να γίνονται θαυμάσια παιδιά, κι αυτό γιατί ὁ ἴδιος ὁ Κύριας αναλαμβάνει την διαπαιδαγώγησή τους. Δεν σημαίνει ὅμως μὲ αὐτό ὅτι οἱ γονεῖς ἀπαλλάσσονται τῆς εὐθύνης. Μήν πεῖ κάποιος ἀμελής γονέας: Ἐγώ, δόξα τῷ Θεῷ, ἔχω καλά παιδιά... κι ας μήν κουράστηκα καί ἄς μὴν ἔδειξα μια ἐπιμέλεια στην ανατροφή τους. Μήν τό πεῖ κανείς αὐτό, γιατί ο Κύριος λέει: Πρόσεξε: Να μετανοήσεις! Δεν σημαίνει μ' αὐτό ὅτι ἐπειδή εγώ αναλαμβάνω τήν εὐθύνη τῶν παιδιῶν σου, γιατί ἐγώ ἔτσι τό θέλω, ὅτι ἐσύ δέν ἔχεις εὐθύνη.

   Ὅπως καί τό ἀντίστροφο. Όταν ένας γονιός ἔχει φροντίσει πάρα πολύ γιά τά παιδιά του, καί εἶναι ἀνέγκλητος στη διαπαιδαγώγηση –αν υποτεθεῖ ὅτι εἶναι– τότε, ἔστω κι ἄν τα παιδιά του πήραν κακό δρόμο, δεν σημαίνει ὅτι ὁ γονιός αὐτός ἔχει ευθύνη απέναντι στον Χριστό.

   Καί συνεχίζουμε: «Ὁ ἔχων οὖς ἀκουσάτω τί τὸ Πνεῦμα λέγει ταῖς ἐκκλησίαις. Τῷ νικῶντι δώσω αὐτῷ τοῦ μάννα τοῦ κεκρυμμένου, καὶ δώσω αὐτῷ ψῆφον λευκήν, καὶ ἐπὶ τὴν ψῆφον ὄνομα καινὸν γεγραμμένον, ὃ οὐδεὶς οἶδεν εἰ μὴ ὁ λαμβάνων» (Αποκ. 2, 17). Δηλαδή. Αυτός πού ἔχει αὐτιά πνευματικά ἂς ἀκούσει τί λέει το Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ στίς Ἐκκλησίες. Σ' αυτόν που νικάει –σε σχέση μέ τό περιεχόμενο τῆς ἐπιστολῆς– σ' αυτόν θα δώσω ἀπό τό μάννα το κρυμμένο, καί θά τοῦ δώσω μία λευκή ψηφίδα, πάνω στήν ὁποία εἶναι γραμμένο ἕνα καινούργιο ὄνομα, που κανείς δεν το ξέρει, παρά μόνο ἐκεῖνος πού παίρνει τήν ψηφίδα.

   Ὁμολογουμένως ἐδῶ οἱ ἐπαγγελίες, οἱ ὑποσχέσεις πού δίνει ὁ Κύριος σ' ἐκεῖνον πού θα νικήσει είναι λίγο περίεργες, ἐκ πρώτης όψεως. Ας τις δούμε.

   Ὅπως εἴδατε, σ᾽ αὐτές τίς ἐπαγγελίες υπάρχουν δύο εἰκόνες· τό κεκρυμμένον μάννα καί ἡ γεγραμμένη ψηφίς –ψηφίδα είναι ένα βότσαλο πού ἔχει ἐπάνω ἕνα ὄνομα γραμμένο, καί εἶναι λευκή αυτή ἡ ψηφίδα. Ἔχει λοιπόν δυό εἰκόνες.

   Ὡς πρός τήν πρώτη εἰκόνα, τοῦ μάννα, ἐπιλέγεται αὐτή ἐπειδή ἐκεῖνοι οἱ ἐχθροί τῆς Ἐκκλησίας τῆς Περγάμου, οἱ Νικολαΐτες, παρέσυραν τους Χριστιανούς να τρῶνε εἰδωλόθυτα, καί τό μάννα είναι τροφή, κάτι που τρώγεται. (Ἡ ὑπόσχεση αυτή αντιδιαστέλλεται πρός τά εἰδωλολατρικά δεῖπνα καί τά ἱερόθυτα. Κατά τά ρωμαϊκά χρόνια, το μάννα ταυτιζόταν μέ τό θυμίαμα καί τή λατρεία τοῦ αὐτοκράτορα.)

   Στήν ἔρημο οἱ Ἑβραῖοι προτίμησαν να φάνε εἰδωλόθυτα, ἀπό ἐκεῖνα πού προσέφερε ὁ Βαλάκ, καί ὄχι τό μάννα πού τούς ἔριχνε ὁ Θεός κάθε πρωί, καί ἁμάρτησαν. (Βλ. Εξοδ. 16, 24. Ψαλμ. 87, 24. 78, 25. Σοφ. Σολ. 6, 20.) Ὄχι βεβαίως ὅλοι οἱ Ἑβραῖοι. Σᾶς εἶχε πεῖ τήν περασμένη φορά ότι ήταν τουλάχιστον είκοσι τέσσερις χιλιάδες ἐκεῖνοι ποὺ ἔφαγαν εἰδωλόθυτα, κρέατα θυσιασμένα στούς ψεύτικους θεούς, στον Βεελφεγώρ, δηλαδή στον Βάαλ, κι ἔτσι ἐμιαροφάγησαν, ἔφαγαν βδελύγματα, εἰδωλόθυτα.

   Με αυτό τώρα θέλει νά πεῖ ὁ Χριστός: Ἐκεῖνος πού στήν Ἐκκλησία τῆς Περγάμου δέν θά παρασυρθεῖ ἀπό τή διδαχή τῶν Νικολαϊτών, δηλαδή δεν θα πέσει στην πορνεία και δεν θα φάει εἰδωλόθυτα, σ' αὐτόν θά τοῦ δώσω να φάει από το κεκρυμμένον μάννα. (Βλ. Αρέθα, σ. 537BC: «Τῷ νικῶντι δοθῆναι φαγεῖν τοῦ μάννα, ἀντὶ τῆς ἀκαθάρτου βρώσεως τε καὶ βδελυρᾶς τροφῆς ὑπέσχετο».)

   Ποιό εἶναι αὐτό τό κεκρυμμένον μάννα; (Πίσω ἀπό τήν ἔκφραση αυτή υπάρχει ή ιουδαϊκή παράδοση πώς ὁ προφήτης Ιερεμίας, προτοῦ οἱ Βαβυλώνιοι κατακτήσουν τήν Ἱερουσαλήμ (597 π.Χ.), πῆρε τή στάμνα μέ τό μάννα ἀπό τόν ναό τοῦ Σολομῶντος καί τήν ἔκρυψε στο ὄρος Ναβαύ, γιά νά ἀποκαλυφθεῖ ἀπό τόν Κύριο μετά τήν αἰχμαλωσία (Β΄ Μακκ. 2, 4-7))

   Εἶναι ἐκεῖνο τό ὁποῖο ὁ Κύριος απεκάλυψε στο Κατά Ιωάννην ευαγγέλιο.

   Ὅταν κάποτε ἦλθαν ἐκεῖνοι ἀπό τούς πεντακισχιλίους πού χόρτασαν ψωμί –Καπερναΐτες ἦταν– καί του ζήτησαν να μείνει μαζί τους, ὁ Κύριος τούς εἶπε νά μή ζητοῦν τήν «βρῶσιν τὴν ἀπολλυμένην, αλλά την βρώσιν τὴν μένουσαν» (Ἰωάν. 6, 27.). Διότι, από τη μία μεριά, εἶδαν ὅτι μποροῦσε νά τούς δώσει τροφή να φάνε από πέντε μόνο ψωμιά, καί ἐξεπλάγησαν οἱ ἀκροατές του· ἀπό τήν ἄλλη, τούς λέει κάτι καινούργιο να μή ζητοῦν τή βρώση πού χάνεται, αλλά τή βρώση, το φαγητό, πού μένει. Μήπως δηλαδή, πέρα από την δυνατότητα τοῦ νά τούς δίνει φαγητό, μπορούσε να τους δώσει κι ἕνα φαγητό πού νά μήν πεινούν;... κάτι ανάλογο δηλαδή που είχε πεῖ καί στή Σαμαρείτισσα γυναίκα, Ἐγώ θά σοῦ δώσω τό νερό ἐκεῖνο πού ὅποιος πιεῖ δέν ξαναδιψά; (Ἰωάν. 4, 13.)

   Καί στήν ἐρώτησή τους, Ποιά εἶναι αὐτή ἡ βρώση πού μένει, ὁ Κύριος απάντησε: Εγώ είμαι ἡ ἀληθινή βρώση, τό ἀληθινό μάννα τοῦ Οὐρανοῦ. Δέν εἶναι ἐκεῖνο τό μάννα πού ἔφαγαν οἱ πρόγονοί σας στην ἔρημο, καί πέθαναν. Εγώ είμαι το αληθινό μάννα. Ὅποιος φάει ἐμένα –ἐμένα, πού εἶμαι τό ἀληθινό μάννα!– αυτός δέν θά πεθάνει ποτέ, εἰς τόν αἰῶνα. (Ἰωάν. 6, 48-51.)

   Ὥστε λοιπόν τό παλιό ἐκεῖνο μάννα, πού ἔτρωγαν οἱ Ἑβραῖοι στήν ἔρημο, ἦταν τύπος τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ· συγκεκριμένα ήταν τύπος τοῦ μυστηρίου τῆς θείας Εὐχαριστίας, διότι στο μυστήριο τῆς θείας Ευχαριστίας ὑπάρχει ἡ βρώση του σώματος τοῦ Χριστοῦ καί ἡ πόση τοῦ αἵματός του.

   Αλλά γιά νά δοῦμε ὅμως τό πρωτότυπο, ἂς ἀνατρέξουμε στο αντίτυπο. Ἐκεῖνο τό μάννα πού ἔτρωγαν οἱ Ἑβραῖοι τί ἦταν;

   Ὁ Σολομών, στο βιβλίο του Σοφία Σολομώντος, στο 16ο κεφάλαιο, στίχος 21 καί ἑξῆς, μᾶς λέει: «ἡ μὲν γὰρ ὑπόστασίς σου τὴν σὴν γλυκύτητα πρὸς τέκνα ἐνεφάνισε, τῇ δὲ τοῦ προσφερομένου ἐπιθυμίᾳ ὑπηρετῶν πρὸς ὅ τις ἐβούλετο μετεκιρνᾶτο» (Σοφ. Σολ. 16, 21.). Αναφέρεται στο μάννα· ἔχει τρία - τέσσερα χωρία που αναφέρονται στο μάννα, αὐτό πού ἔτρωγαν οἱ πρόγονοί τους στήν ἔρημο, καί ἐδῶ λέει αυτά τα πολύ σπουδαία λόγια.

   Δηλαδή: Ἡ οὐσία καί ἡ ὡραία γεύση τοῦ μάννα παρουσίαζε και μαρτυροῦσε, Κύριε, τή δική σου γλυκύτητα πρός τά τέκνα σου· καί ἡ ἱκανότητά του –του μάννα– να προσαρμόζεται και να ανταποκρίνεται πρός τήν ὄρεξη ἐκείνου πού τό ἔτρωγε, τό ἔκανε να μεταβάλλεται σέ ὅ,τι ὁ καθένας ἐπιθυμοῦσε. Τί ἤθελες νὰ φᾶς; μπριζόλες; Ὅταν ἔτρωγες τό μάννα, για σένα, στη γεύση σου, ήταν μπριζόλες! Τι ήθελες να φας; ἤθελες φασόλια; Ὅταν ἔτρωγες τό μάννα, στη γεύση σου ήταν φασόλια!

   Σας κάνει ἐντύπωση αὐτό; Διότι ἴσως θα σκεφτόταν κανείς; Μά οἱ ἄνθρωποι αὐτοί για σαράντα χρόνια ἔτρωγαν τό ἴδιο φαγητό;

   Από την στιγμή όμως πού θά ἔμπαινε μια τέτοια σκέψη, ὅτι τρώω συνεχῶς τό ἴδιο φαΐ, ἀπό τήν στιγμή ἐκείνη τό μάννα ἔκανε τήν ἰδιότητά του να μεταβάλλεται στη γεύση τοῦ καθενός, σ' ἐκεῖνο πού ὁ κάθε ἕνας ἐπιθυμοῦσε.

   Καί τότε ἔχουμε ἐκεῖνο το φοβερό φαινόμενο, πού οἱ Εβραίοι διαμαρτυρήθηκαν στον Μωυσή, λέγοντας: «ἡ ψυχὴ ἡμῶν προσώχθισεν ἐν τῷ ἄρτῳ τῷ διακένῳ τούτω», δηλαδή μπούχτισε ή ψυχή μας μ' αυτό το κούφιο, δηλαδή τό ἄνοστο ψωμί! Καί ἔπεσε φοβερό και βαρύ το χέρι τοῦ Θεοῦ ἐπάνω στον λαό. (Βλ. Αριθ. 21, 5-6.)

   Ἐκεῖ δέ στήν ἔρημο ξέρετε τί ἐπιθύμησαν; Επιθέμησαν τα κρεμμύδια και τα σκόρδα τῆς Αἰγύπτου και τα πράσα! (Βλ. Αριθ. 11, 5.) Ταλαίπωροι και φτωχοί... ἐπιθύμησαν την κοσμική τροφή, καί ὄχι ἐκείνη τήν τροφή πού τούς ἔδινε ὁ Θεός ἀπό τόν οὐρανό! Καί ἔχοντας οἱ Εβραίοι αὐτήν τήν μοναδική τροφή –και ήταν στην παιδαγωγία τοῦ Θεοῦ νά ἔχουν μόνο αυτή την τροφή– θα μπορούνσαν νά αισθάνονται πάρα πολύ καλά, ἐάν ἤθελαν· θα τό ἔχαναν ὅμως αὐτό, ἐάν δέν ἤθελαν.

   Τό μάννα είναι τύπος τῆς μιᾶς, τῆς μοναδικής τροφῆς στόν ἄνθρωπο· τοῦ σώματος καί τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ! Δέν ὑπάρχει άλλη τροφή, πού νά εἶναι τροφή ἀθανασίας. (Βλ. Ρωμανοῦ τοῦ Μελωδού, Cantica 19.21.5: «... εύρον βρώσιν ἀγεώργητον, διδοῦντα τοῖς αὐτοῦσι τροφὴν ἀθανασίας». Πρβλ. ἁγ. Ἰγνατίου τοῦ Θεοφόρου, Πρὸς Ἐφεσίους, PG 5, 661Β: «Συνέρχεσθε ἐν μιᾷ πίστει καὶ ἐν Ἰησοῦ Χριστῷ... ένα άρτον κλῶντες, ὃς ἐστιν φάρμακον ἀθανασίας, ἀντίδοτον τοῦ μὴ ἀποθανεῖν, ἀλλὰ ζῆν ἐν Ἰησοῦ Χριστῷ διὰ παντὸς») Ἀλλά ὁ Κύριος εἶπε: Ὅσοι ἔφαγαν ἐκεῖνο τό μάννα –πού ἦταν τύπος– πέθαναν· ὅσοι φᾶνε τό ἀληθινό μάννα δεν πεθαίνουν ποτέ, δηλαδή ζοῦν γιὰ πάντα, ἔχουν τήν αἰώνια ζωή. «Ο τρώγων μου τὴν σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἔχει ζωὴν αἰώνιον.» (Ιωάν. 6, 49-51· 54.)

   Ἀλλά δέν σᾶς κάνει εντύπωση ή περίπτωση ότι ο καθένας, τρώγοντας το μάννα αὐτό, αἰσθανόταν τήν γεύση πού ἐπιθυμοῦσε, ἀλλά καί ὅτι αἰσθανόταν μία γλυκύτητα; Ὄχι βέβαια την γλυκύτητα στο μάννα· διότι η πρώτη, η αρχική γεύση του μάννα ήταν σαν μιᾶς τηγανίτας μέ μέλι, ὅπου ἔχουμε τήν γεύση καί τοῦ λαδιού καί τοῦ μελιού. (Βλ. Αριθμ. 11, 7-8.) Αλλά, πέρα απ' αυτήν τη βασική γεύση, ήταν αυτό που λέει ὁ Σολομών. Πραγματικά, δέν σᾶς κάνει ἐντύπωση;

   Ἀκοῦστε τί λέει το Άσμα Ασμάτων: «Ως μῆλον ἐν τοῖς ξύλοις τοῦ δρυμοῦ, οὕτως ἀδελφιδός μου ἀνὰ μέσον τῶν υἱῶν· ἐν τῇ σκιᾷ αὐτοῦ ἐπεθύμησα καὶ ἐκάθισα, καὶ καρπὸς αὐτοῦ γλυκὺς ἐν λάρυγγί μου... Φάρυγξ αὐτοῦ γλυκασμοὶ καὶ ὅλος ἐπιθυμία.» (Ασμ. Ασμ. 2, 3. 5, 16.).

   Αυτά λέει ἡ νύμφη, σ' αυτό το ερωτικό ειδύλλιο, τό ὁποῖο δέν εἶναι τίποτα άλλο παρά η σχέση Θεοῦ –συγκεκριμένα Χριστοῦ, τοῦ δευτέρου προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος– καί Ἐκκλησίας. Ἡ σχέση... αυτή η ερωτική σχέση! Ερωτας –όπως λέγαμε σ' ένα μάθημα στο ανώτερο κατηχητικό θηλέων σήμερα– δέν εἶναι αὐτό πού κατεβάσαμε στο πεζοδρόμιο, δέν εἶναι ἡ πορνεία. Καί ὁ Χριστιανισμός εἶναι ἕνας έρωτας! Σήμερα ὅμως ἔχουμε ἀνέραστο Χριστιανισμό, ένα Χριστιανισμό πού δέν ἔχει μέσα του έρωτα, δέν ἔχει φλόγα· είναι κρύος, παγωμένος, τόν ζούμε κατά συνθήκη, κατά σύμβαση. Βαπτιστήκαμε, λέμε· ἔ, καλά, πάμε καί στήν ἐκκλησία. Αὐτό ὅμως δέν εἶναι πραγματικά ἕνας ἔρωτας πού νά φλογίζει την καρδιά μας. (Βλ. Ψαλμ. 22, 5. Λουκά 24, 32. Ρωμ. 8, 35. κ.α.)

   Ἔτσι, ἡ νύμφη - Ἐκκλησία λέει για τον Αγαπημένο της: Σαν μηλιά γεμάτη καρπούς ανάμεσα στα δέντρα τοῦ δάσους· ἔτσι εἶναι ὁ ἀδελφιδός μου, ὁ ἀγαπημένος μου, ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ανάμεσα στούς ἀνθρώπους. Επιθύμησα να καθίσω στη σκιά του. Καί ὁ καρπός του ἦταν γλυκός, ἐδῶ στον λάρυγγά μου. Και λίγο πιο κάτω συνεχίζει: Ο δικός του ο λαιμός, τα λόγια του είναι γλυκύτατα, καί ὁλόκληρος εἶναι ἐπιθυμία. Κοιτάξτε: ὁλόκληρος εἶναι ἐπιθυμία!

   Βλέπετε ὅτι ἐδῶ ἔχουμε μία πίστη γεμάτη έρωτα; Γεμάτη έρωτα!... Εἶναι αὐτό πού δέν ἔχουμε δυστυχώς, σήμερα ἐμεῖς, ὅπως σᾶς εἶπα, οἱ Χριστιανοί.

   Αὐτό λοιπόν ἤθελε νά πεῖ ὅτι ήταν το μάννα ὁ Σολομών στα δυο βιβλία του –διότι και το Άσμα Ασμάτων καί ἡ Σοφία Σολομώντος δικά του είναι–, αυτό ἤθελε νά πεῖ: Κύριε, ἐσύ είσαι ὅλος γλυκύτητα. Αὐτό πού τρῶμε εἶναι ὁ τύπος σου!

   Καί ὁ Κύριος τώρα ερμηνεύει μόνος του τον τύπο αὐτόν, καί τί λέει; Εγώ είμαι το αληθινό μάννα.

   Για σκεφθεῖτε, ἀγαπητοί, για σκεφθεῖτε τί ὑπέροχο εἶναι αὐτό!

   Αλλά γιατί ὅμως ὁ καθένας, γενόμενος το μάννα, είχε μια διαφορετική γεύση, ἐκείνη πού ἐπιθυμοῦσε; Διότι ἐκεῖνος πού παίρνει τὸ Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ παίρνει ὅ,τι χάρισμα ἐπιθυμεῖ ἡ ψυχή του. Κύριε, δῶσε μου ὑπομονή! Κύριε, δῶσε μου εἰρήνη! Κύριε, δῶσε μου χαρά! Κύριε, δώσε μου σοφία! Είναι χαρίσματα πού τά παίρνουμε ἀπό τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, καί εἶναι οἱ διαφορετικές γεύσεις. Ὁ καθένας που κοινωνεῖ, τό ἴδιο κοινωνεῖ· ὅλοι οἱ πιστοί το ἴδιο κοινωνοῦν· ὁ καθένας όμως παίρνει ἐκεῖνο τό χάρισμα πού ἐπιθυμεῖ, ὅταν παρακαλεῖ τόν Θεό νά τοῦ τό δώσει.

   Ἡ ἄλλη εἰκόνα, τῆς ψηφίδας, εἶναι ἡ ἑξῆς.

   Ὅπως θα ξέρετε, τον παλιό καιρό ψήφιζαν μέ βότσαλα. Ἐξ ἄλλου τό ρήμα ψηφίζω παράγεται ἀπό τήν ψηφίδα καί ψηφίδα εἶναι ἐκεῖνο τό βότσαλο πού εἶναι ἐκεῖ στήν παραλία· και όπως η θάλασσα το σπρώχνει πρός τά ἔξω κι αυτό ξαναπάει προς τα μέσα, πηγαινοέρχεται, κάνει ένα ψηηη... ψηηη... ἐκεῖ στήν παραλία. Γι' αὐτό ονομάστηκε ἔτσι ἀπό τόν ήχο που παράγεται. Πηγαίνετε να δεῖτε πῶς κάνουν τά βότσαλα όταν το κύμα τά μετακινεῖ, τά παλινδρομεῖ ἐκεῖ στήν αμμουδιά, να ακούσετε αὐτό τό βρουου... ψηηη... αυτό το πράγμα πού γίνεται μέ τά βότσαλα. Ηχητικά πλάστηκε ή λέξη καί ὀνομάστηκε ψηφίδα. Κι επειδή λοιπόν τό βότσαλο, ἡ ψηφίδα, ἔχει λεία επιφάνεια, καί ἔγραφαν ἐκεῖ ἐπάνω τό ὄνομα ἐκείνου πού ἤθελαν νά ψηφίσουν, νά τόν ἐκλέξουν, ἀπό ἐκεῖ βγῆκε καί τό ρῆμα ψηφίζω.

   Ἐδῶ ὁ Κύριος λέει: Σ᾽ ἐκεῖνον πού θα νικήσει, ὡς πρός τό περιεχόμενο τῆς ἐπιστολῆς, καί δέν θά παρασυρθεῖ ἀπό τούς Νικολαΐτες, θα δώσω λευκή ψηφίδα, λευκή ψήφο, δηλαδή αυτό το άσπρο βότσαλοιατί ἄσπρο; Διότι μ' αυτό θέλει να δείξει ὅτι θά τοῦ δώσει αθωωτική ψήφο. (Στα ρωμαϊκά δικαστήρια κυκλοφοροῦσαν δύο εἰδῶν πέτρες: ἡ λευκή καί ἡ μαύρη· ή λευκή συμβόλιζε τήν ἀθωότητα του κατηγορουμένου καί τήν ἐλευθερία του, ἐνῶ ἡ μαύρη σήμαινε την καταδίκη του. (Averky, Arch., Apocalypse, California: Valaam Society of America, 1985, σ. 61))

   Σημειώστε ὅτι ἡ ψῆφος χρησιμοποιεῖτο ὄχι μόνο στην εκλογή αρχηγού ενός λαού, αλλά χρησιμοποιεῖτο και στο δικαστήριο. Σας θυμίζω καί τήν περίπτωση της καταδίκης –ἢ ἀθωώσεως, ἀναλόγως– τοῦ Ἀριστείδου στην Αθήνα. Θυμάστε πού πήγε κάποιος καί εἶπε στον Αριστείδη, χωρίς να τον γνωρίζει, Γράψε μου, σέ παρακαλῶ, πάνω σ' αὐτό τό κεραμίδι, σ' αυτή την πέτρα, γράψε μου τό ὄνομα Αριστείδης; (Πλουτάρχου Βίοι παράλληλοι, Αριστείδης καὶ Κάτων, τόμ. 1.1, 7.7.1-8.3: «Γραφομένων οὖν τότε τῶν ὀστράκων, λέγεται τινα τῶν ἀγραμμάτων καὶ παντελῶς ἀγροίκων ἀναδόντα τῷ Ἀριστείδῃ τὸ ὄστρακον ὡς ἑνὶ τῶν τυχόντων παρακαλεῖν, ὅπως Ἀριστείδην ἐγγράψειε. Τοῦ δὲ θαυμάσαντος καὶ πυθομένου μή τι κακὸν αὐτὸν Ἀριστείδης πεποίηκεν, "οὐδέν” εἰπεῖν, "οὐδὲ γινώσκω τὸν ἄνθρωπον, ἀλλ᾽ ἐνοχλούμαι πανταχοῦ τὸν Δίκαιον ἀκούων". Ταῦτ᾽ ἀκούσαντα τὸν Ἀριστείδην ἀποκρίνασθαι μὲν οὐδέν, ἐγγράψαι δὲ τούνομα τῷ ὀστράκῳ καὶ ἀποδοῦναι»)

   Καί ἡ ψηφίδα αυτή είχε ἄλλοτε καταδικαστικό χαρακτήρα καί ἄλλοτε αθωωτικό. Ὅταν λοιπόν λέει ἐδῶ λευκή ψηφίδα, έννοεῖ ἀθωωτική ψήφο. Τί σημαίνει αυτό; Δέν θά ἔλθει σε κρίση ὁ ἄνθρωπος αὐτός. Ὅπως λέει θαυμάσια στο Κατά Ιωάννην ευαγγέλιο, ἐκεῖνος πού πίστεψε στον Υιό τοῦ Θεοῦ καί ζεῖ σύμφωνα με τις ἐντολές Του, αὐτός «εἰς κρίσιν οὐκ ἔρχεται, ἀλλὰ μεταβέβηκεν ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωήν». (Ἰωάν. 5, 24.) Ποιοῦ θανάτου; Αὐτοῦ τοῦ θανάτου που τον λέμε βιολογικό.

   Εἴδατε; «καὶ εἰς κρίσιν οὐκ ἔρχεται»! Αὐτή εἶναι ἡ αθωωτική ψήφος. Δεν κρίνεται, δέν ἔρχεται σε κρίση. Εἶναι γνωστό ὅτι θά ἔρθουν ὅλοι σε κρίση. Αλλά θα  κριθοῦν καί οἱ ἅγιοι; Οἱ ἅγιοι δέν θά κριθοῦν, γιατί απλούστατα μεταβέβηκαν ἐκ τοῦ βιολογικού θανάτου στήν αἰώνια ζωή ἄνευ κρίσεως.

   Ἐπάνω ὅμως σ' αυτή τήν ψηφίδα, τήν αθωωτική, ὑπάρχει το καινούργιο όνομα.

   Τί εἶναι αὐτό τό καινούργιο ὄνομα; Ἄγνωστο. Μόνον ἐκεῖνος πού παίρνει τήν ψηφίδα γνωρίζει το καινούργιο ὄνομα.

   Ὁ ἅγιος Ανδρέας Καισαρείας λέει: «Ὄνομα δὲ καινὸν τῇ παρούσῃ ζωῇ ἀγνοούμενον... καὶ τὸ καινὸν ὄνομα, ὃ οἱ ἅγιοι κληρονομήσουσι»· καί ὁ Ἀρέθας Καισαρείας: «Πῶς γὰρ οἷόν τε φθαρτῇ γνώσῃ τὰ ἄφθαρτα παραδηλοῦσθαι;». Το καινούργιο ὄνομα, τό ἄφθαρτο, μόνο οἱ ἅγιοι θα το πάρουν. Αλλά πῶς εἶναι δυνατόν ποτέ να δηλωθούν, να γίνουν φανερά, τά ἄφθαρτα πράγματα μέσα σ' ἕναν κόσμο φθαρτό; Γι' αυτόν τόν λόγο τό ὄνομα αὐτό εἶναι ἀπόρρητο· τό γνωρίζει μόνον ἐκεῖνος πού παίρνει τήν ψηφίδα.

   Μέ αὐτές τίς δύο επαγγελίες, ἀγαπητοί μου, πού ὁ Κύριος ὑπόσχεται ὅτι θά δώσει στον νικώντα από το κεκρυμμένον μάννα, πού εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, καί την λευκή ψηφίδα μέ τό καινούργιο ὄνομα, τελειώνει καί ἡ ἐπιστολή πρός τόν ἐπίσκοπο τῆς Περγάμου,

   Και τώρα, με την βοήθεια τοῦ Θεοῦ, ἐρχόμαστε στην τέταρτη επιστολή, ἡ ὁποία ἀπευθύνεται πρὸς τὸν ἐπίσκοπο τῆς πόλεως τῶν Θυατείρων.

   «Καὶ τῷ ἀγγέλῳ τῆς ἐν Θυατείροις ἐκκλησίας γράψον.» (Αποκ. 2, 18.) Καί στόν ἐπίσκοπο τῆς Ἐκκλησίας τῶν Θυατείρων γράψε, λέει στον Ιωάννη ὁ Κύριος.

   Η πόλη αυτή βρισκόταν νοτιοανατολικά της πόλεως τῆς Περγάμου. Ήταν λυδική πόλη καί κτίστηκε από τον Σέλευκο τόν Α΄. Ἦταν ή ασημότερη ἀπό τίς ἑπτά πόλεις που στέλνει ὁ Κύριος ἐπιστολή· μία πόλη πού κατοικεῖτο ἀπό βιοτέχνες καί ἐμπόρους· θα λέγαμε σήμμερα, μία βιομηχανική πόλη, μία εμπορική πόλη. Δεν εἶχε ὅμως τήν λάμψη μιᾶς Ἐφέσου ή μιᾶς Σμύρνης ἤ μιᾶς Περγάμου, μέ τίς βιβλιοθήκες τους, μέ τούς μεγάλους ναούς τους, πού ἀποτελοῦσαν κέντρα πνευματικά καί πολιτιστικά. Δέν ἦταν ἔτσι ἡ πόλη τῶν Θυατείρων· ἦταν ἄσημη καί μικρή πόλη.

   Ἐν τούτοις, ἀγαπητοί μου, σ' αυτή τήν άσημη καί μικρότερη πόλη ὁ Κύριος στέλνει τήν μακρότερη ἐπιστολή. Ἡ μεγαλύτερη ἀπό τίς ἑπτά ἐπιστολές εἶναι αὐτή πού ἀπευθύνεται πρός τήν πόλη τῶν Θυατείρων. Δέν θά σᾶς τή διαβάσω, γιατί εἶναι ἀρκετά μεγάλη, αλλά μπαίνω κατευθείαν στήν ἀνάλυση.

   «Τάδε λέγει ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ὁ ἔχων τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτοῦ ὡς φλόγα πυρός, καὶ οἱ πόδες αὐτοῦ ὅμοιοι χαλκολιβάνω.» (Αποκ. 2, 18. Βλ. Αποκ. 1, 14-15.) Δηλαδή: Τά ἑξῆς λέει ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ πρός τόν ἐπίσκοπο, –ἐννοεῖται, τῶν Θυατείρων– αὐτός πού ἔχει τά μάτια του σαν φλόγα πυρός, αυτός πού τά πόδια του εἶναι ὅμοια με χαλκολίβανο –δηλαδή ἕνα μίγμα ἀργύρου καί χαλκοῦ, ποὺ ἔδιναν μία ξεχωριστή λάμψη.

   Το προοίμιο τῆς ἐπιστολῆς, ὅπως ἀντιλαμβάνεστε, περιέχει δυό στοιχεία. Το ἕνα είναι παρμένο από τήν εισαγωγική οπτασία τοῦ βιβλίου, (Βλ. Αποκ. 1, 13-16.) ὅπως ἐμφανίστηκε ὁ Κύριος στην Πάτμο μπροστά στα μάτια τοῦ ἔκπληκτου μαθητοῦ του, τοῦ Ἰωάννου, ὅπου καί παραμένοντας στη στάση αὐτή τοῦ ὑπαγορεύει να γράψει τίς ἐπιστολές. Ἐκεῖ δείχνει ὅτι τα μάτια του εἶναι ὅλο φλόγα, και τα πόδια του εἶναι ἀπό χαλκολίβανο. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά φανερώνουν τήν ἱκανότητά του, ὡς πρός τα μάτια, να διεισδύει και να διαβλέπει τά βαθέα τοῦ Σατανά (πού θα γίνει λόγος στήν ἐπιστολή αυτή) καί, ὡς πρός τά πόδια, τήν ἀποφασιστικότητά του νά μή μείνει ἐκεῖνος ποὺ ἁπλῶς ἐξακριβώνει και βλέπει τά βαθέα τοῦ Σατανᾶ, ἀλλά ἔρχεται να τα συντρίψει μέ τά χαλκολίβανα πόδια του.

   Τό ἄλλο στοιχεῖο εἶναι ἡ αὐτοσύσταση τοῦ Ἰησοῦ ὡς υἱοῦ τοῦ Θεοῦ· «τάδε λέγει ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ». Ὁ τίτλος υἱός τοῦ Θεοῦ εἶναι μεσσιακός καί ἀνταποκρίνεται πλήρως πρός τό περιεχόμενο του 2ου Ψαλμού, ὅπου ὁ Μεσσίας ἔχει τήν ἐξουσία ἐπί τῶν ἐθνῶν καί συντρίβει τούς ὑπεναντίους, τούς ἐχθρούς· τούς συντρίβει «ἐν ράβδω σιδηρᾷ», ὅπως ἀκριβῶς συντρίβει ὁ κεραμέας, ἢ ὅποιος άλλος, με σιδηρᾶ ράβδο κεραμικά σκεύη. Μέ τήν ευκολία που συντρίβει κάποιος κεραμικά σκεύη –τσουκάλια, σταμνιά...– με ένα σιδερένιο ρόπαλο, μέ τήν ἴδια ευκολία θα συντρίψει τα βαθέα του Σατανᾶ καί ὁ Κύριος. (Βλ. Εξοδ. 15, 6. Α΄ Βασ. 2, 10. Ψαλ. 89, 23. Ιερ. 13, 14, 19, 11. Θρ. Ἱερ. 3, 1. Δαν. 2, 34. 2, 44. Ησ. 30, 14. π. Αθανασίου Μυτιληναίου. Επιλογή Ψαλμών, Τόμος Α΄, Ὁμιλία 2η, ἐκδ. Ι. Μονής Κομνηνείου, Στόμιον Λαρίσης 2014.)

   Σαν να λέει στὸν ἐπίσκοπο. Ἐκεῖ ἔχεις τα βαθέα τοῦ Σατανᾶ· ἀλλά μή φοβάσαι. Εγώ τα βλέπω· ἐσύ δεν τα βλέπεις. Πῶς νά τά δεῖς, ἀφοῦ εἶναι κρυμμένα, εἶναι κρυφά... Υπογραμμίζω: είναι κρυφά τα βαθέα του Σατανά! Δεν τα βλέπεις· ὑπάρχει πέπλο. Είναι κλειδωμένα αὐτά τά βαθέα του Σατανά. Είναι κλειδωμένα στο οίκημα που λέγεται μασονική Στοά! Είναι κλειδωμένα· ποῦ νά τά δεῖς... Τα βλέπεις; Ἐσεῖς τὰ βλέπετε, ἀγαπητοί μου; Βλέπετε τίποτα; Δεν βλέπουμε τίποτα! Αλλά εγώ τά βλέπω λέει ὁ Κύριος. Μή φοβᾶσαι· θα ἔρθω νά τά συντρίψω αυτά! (Η Μασονία παραμένει ακόμα και σήμερα μια από τις πλέον Ερμητικά κλειπές και αμφιλεγόμενες σέκτες τοῦ κόσμου. Η Μασονία εἶναι ἕνα μυστικό καλά κρυμμένο στα κατάβαθα τῶν ποικιλώνυμων Στοών, ντυμένο ἐπιδέξια με χίλια δυό μυστικά σύμβολα, μνήσεις, πρωτόκολλα καί ἄλλα περίεργα. Η διείσδυση τῶν Μασόνων σὲ ὅλους τούς καίριους τομεῖς τοῦ κρατικού μηχανισμού, καί γενικότερα τῆς οἰκονομικῆς, ἐπιστημονικῆς καί κοινωνικής ζωῆς τοῦ τόπου, γίνεται με μεθοδικότητα και με πρακτικό στόχο τήν τοποθέτηση ἢ τόν ἔλεγχο ἀνθρώπων σε θέσεις-κλειδιά από τις ὁποῖες ἐπηρεάζεται ἡ λήψη αποφάσεων. Ὁ Γέροντάς μας π. Αθανάσιος δέν ἔχανε ποτέ τήν εὐκαιρία να στηλιτεύει τη Μασονία και νά τήν ξεσκεπάζει γι' αυτό καί διώχθηκε απηνῶς ἀπ' αὐτήν.)

   Πάντως εἶναι ἀξιοσημείωτο, ἀγαπητοί μου, και παμμέγιστο μαζί, ὅτι ἡ ἑρμηνεία του 2ου Ψαλμοῦ, ὡς μεσισιακού, γίνεται ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο, καί τοῦτο διότι αφορά στον εαυτό του –και φυσικά μας δίνει σε όλη τη διάστασή του τον 2ο αὐτόν Ψαλμό, πού καί οἱ Εβραίοι δέχονται ότι είναι μεσσιακός, χωρίς όμως να δέχονται το πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ὡς Μεσσία, οἱ ταλαίπωροι!

   Ὕστερα, ἀγαπητοί μου, ἀπ' αὐτή τήν εἰσαγωγή, ἤ τό εισαγωγικό προοίμιο τῆς ἐπιστολῆς, ἐρχόμαστε στο κύριο θέμα.

«οἶδά σου τὰ ἔργα καὶ τὴν ἀγάπην καὶ τὴν πίστιν καὶ τὴν διακονίαν καὶ τὴν ὑπομονήν σου, καὶ τὰ ἔργα σου τὰ ἔσχατα πλείονα τῶν πρώτων..» (Αποκ. 2, 19.)

   Τι ωραία λόγια... πολύ παρήγορα καί πολύ ἐπαινετικά! Γνωρίζω τά ἔργα σου –ώ, ἐκεῖνο τό γνωρίζω τοῦ Θεοῦ!(«Οιδά σού φησιν τὰ ἔργα καὶ τὴν ἀγάπην καὶ τὴν πίστιν καὶ τὴν διακονίαν, ὡσεὶ ἔλεγεν ἐπαινῶ σου πᾶσαν ἐπιτήδευσιν· τὸ γὰρ "οἶδα" ἀντὶ τοῦ "ἐπαινῶ" τέθεικεν, ὡς τὸ οἶδά σε παρὰ πάντας ανθρώπους εἰρημένον τῷ Μωϋσεϊ (Έξοδ. 33, 17)· καὶ γινώσκει Κύριος οδόν δικαίων.» (Οικουμένιος, σ. 55), επειδή «έγνω Κύριος τους όντας αυτού» (Β' Τιμ. 2, 19))– καί τήν ἀγάπη σου καί τήν πίστη σου καί τή διακονία σου καί τήν ὑπομονή σου· καί τά ἔργα σου τά κατοπινά είναι πιο μεγάλα πιο τρανά και πιο σπουδαῖα ἀπό τά πρώτα σου ἔργα.

   Στην επιστολή προς τον επίσκοπο τῆς Ἐφέσου, αν θυμᾶστε, ἔγραφε: «τὴν ἀγάπην σου τὴν πρώτην ἀφῆκας. 33. (Αποκ. 2, 4.) Στην παροῦσα ἐπιστολή, πρός τόν ἐπίσκοπο τῶν Θυατείρων, γράφει: «καὶ τὰ ἔργα σου τὰ ἔσχατα πλείονα τῶν πρώτων»! Τό ἀντίθετο. Ἐκείνου τά ἔργα τά τελευταία ήταν υποτονισμένα. Αντιθέτως, τὰ ἔργα τα τελευταία του επισκόπου των Θυατείρων είναι υπερτονισμένα, σε σχέση με τα πρώτα του έργα

   Με άλλα λόγια, έχουμε δύο πόλους που βρίσκονται αντιδιαμετρικά γύρω από ένα σταθμικό σημείο, μία στάθμη. Αυτό το σταθμικό σημείο –όπως είναι το μηδέν στον άξονα των αλγεβρικών αριθμών, γιὰ νὰ σᾶς βοηθήσω, που είναι η στάθμη– είναι η κατάστασή μας ὡς διάθεση και ως ενέργεια όταν πρωτοξεκινάμε την πνευματική μας ζωή. Άλλοτε κατερχόμαστε από την αρχική μας στάθμη, πάμε κάτω από το μηδέν, καὶ ἀκοῦμε αὐτό τό ἀποκαρδιωτικό πού εἶπε ὁ Κύριος στον επίσκοπο της Εφέσου, «τὴν ἀγάπην σου τὴν πρώτην ἀφῆκας», καί ἄλλοτε ανερχόμαστε απ' αυτή την αρχική στάθμη, ανεβαίνουμε, καὶ ἀκοῦμε τὸ ἐπαινετικό που είπε στον επίσκοπο των Θυατείρων, «τα ἔργα σου τα ἔσχατα πλείονα τῶν πρώτων».

   Ἔχουμε λοιπόν αυτές τις δύο θέσεις, πού δέν εἶναι τίποτε άλλο παρά οι θέσεις τῶν πιστῶν μέσα στην Ἐκκλησία, είναι ἡ ποικιλία τῶν θέσεων τῶν πιστῶν, ἡ ὡς πρόσωπα ή ως σύνολα. Συνεπώς, αγαπητοί μου, πρέπει να κάνουμε μία αυτοκριτική και να ρωτήσουμε: Προοδεύω και κατακτῶ ἔδαφος ἁγιότητος; ή μήπως γίνομαι υποτονικός και κατεβαίνω; (Περί αυτοκριτικής, βλ. Αποκ. 2, 5, και π. Αθανασίου Μυτιληναίου, Η Αποκάλυψις, Τόμος Α΄. Ομιλία 10η, εκδ. Ἱερᾶς Μονῆς Κομνηνείου, Στόμιον Λαρίσης 2013, σ 9-10.) https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2024/12/blog-post_42.html?m=1 

   Εἶναι χαρακτηριστικό ὅτι εἶναι ἀδύνατο να μένει κανείς στάσιμος σε μία αρχική στάθμη. Δεν υπάρχει ποτέ στασιμότητα. Πολύ δέ παραπάνω δεν υπάρχει στην πνευματική ζωή, ἐὰν σὲ ὁποιοδήποτε άλλο θέμα θα μπορούσαμε να μιλάμε για στασιμότητα. Δεν υπάρχει ποτέ και πουθενά στασιμότητα. Η ζωή του ανθρώπου είναι δυναμική, είτε τό θέλει είτε δέν τό θέλει, καί δέν μποροῦμε ποτέ νά ποῦμε γιά κάτι ὅτι θά εἶναι πάντα τό ἴδιο.

   Η θερμοκρασία του σώματός μας –πάρτε ένα άπλό παράδειγμα– είναι ποτέ δυνατόν νά ἔχει πάντοτε μία ορισμένη στάθμη, να κολλήσει το θερμόμετρο ἐκεῖ στο τριάντα επτά, ή από τριάντα έξι καί έξι, ούτε πάνω οὔτε κάτω, τίποτε, μόνο ἐκεῖ; Αφού ο άνθρωπος είναι ζωντανός οργανισμός καί μπορεῖ νά ἀρρωστήσει, τό θερμόμετρο θα ανεβαίνει και θα κατεβαίνει.

   Ἔτσι, ἀγαπητοί μου, δεν υπάρχει καμμία ενέργειά μας πού νά εἶναι καρφωμένη σέ μία ἀρχική στάθμη.

   Συνεπώς, ἀφοῦ δεν είναι τα πράγματα έτσι, εκείνος πού λέει ἐδῶ θα σταματήσω, ὅποιος καί νά εἶμαι, στην πραγματικότητα ή θά ἀνεβεῖ ἤ θά κατεβεῖ. Τό πιθανότερο είναι να κατεβεῖ, ἄν πεῖ ὅτι θέλει να σταματήσει ἐκεῖ πού βρίσκεται. Γι' αὐτό –καί νά τό θυμᾶστε– ὁ καλύτερος τρόπος πνευματικῆς διατηρήσεως εἶναι ἡ ἄνοδος. Θέλεις να διατηρεῖς τήν πνευματικότητά σου; φρόντιζε νά ἀνεβαίνεις. Ἄν ὅμως πεῖς καλά εἶναι ἐδῶ πού ἔφθασα, καλά εἴμαστε τώρα, ἀπό τήν στιγμή πού θά τό πεῖς αὐτό, θα αρχίσεις τόν κατήφορο, θα αρχίσεις να κατεβαίνεις.

   Αὐτή ἡ παρατήρηση, όπως σᾶς εἶπα, εἶναι ἐπί τοῦ συνόλου τῆς ζωῆς μας. Δέν εἶναι μόνο στην πνευματική μας ζωή, αλλά σε ολόκληρη τη ζωή μας· καί στή μόρφωσή μας και στα οικονομικά μας... Θες να διατηρείσαι; φρόντιζε να ανεβαίνεις. Γι' αυτόν τον λόγο χρειάζεται μία διαρκής επαγρύπνηση ἐπὶ τοῦ ἑαυτοῦ μας, καί, ακόμα, μία διαρκής αυτοκριτική.

   Πρέπει επίσης νά σᾶς πῶ ὅτι ἐκεῖνος πού ξεπερνάει μια στάθμη στην αγιότητα, δηλαδή αρχίζει να ανεβαίνει, τότε κάποια στιγμή θα αντιληφθεί ότι βρίσκεται σε μία κρίσιμη κατάσταση. Σας παρακαλώ προσέξτε από το σημείο.

   Αποφασίζεις να μετανοήσεις, ἀδερφέ μου, ἀποφασίζεις να ζήσεις μιά πνευματική ζωή. Ξεκινᾶς λοιπόν. Ἀρχίζεις να πηγαίνεις στην εκκλησία, αρχίζεις να ἐξομολογεῖσαι, ἀρχίζεις να συγκεντρώνεις τόν ἑαυτό σου, θέλεις να γνωρίσεις τόν Ἰησοῦ Χριστό, συμμετέχοντας στα Μυστήρια. Ὅμως, δέν ξέρω γιατί, μιλᾶμε για τα Μυστήρια κατά έναν τυπικό τρόπο, σαν να είναι ἕνα καθῆκον· ἐνῶ δέν εἶναι τά Μυστήρια καθόλου ένα καθῆκον, ἀλλά εἶναι δίαυλοι πού μᾶς ὁδηγοῦν στή ζωή· είναι κανάλια πού μᾶς ὁδηγοῦν στή ζωή, μας οδηγούν στόν Θεό. Ἔτσι, ὅταν αρχίζεις μέσα σου να ανεβαίκάποια στιγμή θα περάσεις μια κρίση θα νιώσεις ὅτι δέν μπορεῖς πιά νά ἀνεβεῖς περισσότερο, ότι κουράστηκες.

   Είναι μια κρίση –όλοι την περνούν– πού τήν συναντᾶμε σ᾽ ἐκείνους πού ξεκινοῦν μιά πνευματική ζωή. Φτάνουν, ὡριμάζουν, ἀνεβαίνουν πνευματικά... Λένε: Τί ὑπάρχει μετά; Τρομάζουν κάποτε: Πώ πώ!... Τρομάζουν! Μάλιστα οἱ γονεῖς, πολλές φορές, τρομάζουν για τα παιδιά τους. Λένε: Ὤ, τό παιδί μου... ποῦ θά φθάσει; Ποῦ θά φθάσει τό παιδί μου; Καί, τρομάζοντας, το σταματούν. Λένε στο παιδί: Κοίταξε: φτάνει, ὡς ἐδῶ· όχι παραπάνω!

   Ε, λοιπόν, νὰ τὸ ξέρουμε· όταν φθάσουμε να τρομάξουμε ή να κουραστούμε, σημαίνει ότι φθάσαμε σε ἕνα ἐπίπεδο κρίσεως. Ὅπως συμβαίνει και όταν φᾶμε κάπως πολύ φαγητό, και το στομάχι μας βρίσκεται σε μία δυσκολία να φέρει βόλτα ὅλα ἐκεῖνα πού φάγαμε. Τότε λέμε ότι το στομάχι περνάει μια κρίση. Τώρα, ή κρίση αυτή που θα καταλήξει; Η θα φθάσουμε να κάνουμε ἐμετό η θα πάθουμε συγκοπή καρδίας και το στομάχι θα σταματήσει να λειτουργεί –σ' αυτή την περίπτωση λέμε για κάποιον ότι έσκασε–, η τελικά το στομάχι μας θα χωνέψει το φαγητό, οπότε και ξεπέρασε τήν κρίση.

   Λοιπόν, προσέξτε. Συμβαίνει ὅ,τι ἀκριβῶς καί μέ ἕνα αεροπλάνο υπερηχητικό –το παράδειγμα αυτό σας το ἕνα ξαναπεί πολύ παλιά.

   Όταν ἕνα αεροπλάνο, αγαπητοί μου, ξεκινάει και αναπτύσσει ταχύτητα, όσο αυξάνεται η ταχύτητά του, τόσο ή συμπεριφορά του αέρος γίνεται ὅλο καί περισσότερο στερεή. Κάποια στιγμή, ὅταν ἡ ταχύτητα τοῦ ἀ-εροπλάνου γίνει πάρα πολύ μεγάλη καί φθάσει κοντά στην ταχύτητα τοῦ ἤχου, ὁ ἀέρας ἐκεῖ ἔχει ἀποκτήσει ιδιότητες στερεοῦ· εἶναι σάν νά πετᾶ τό ἀεροπλάνο ἐναντίον ενός βουνού... διότι ο αέρας πήρε πλέον διαστάσεις στερεοῦ! Ἐάν, τώρα, τό ἀεροπλάνο καταφέρει να περάσει αὐτήν τήν κρίσιμη στάθμη –ἡ ὁποία λέγεται φράγμα τοῦ ἤχου–, ὕστερα γλυστρά ἄνετα μέσα στόν αέρα, πετάει πολύ ωραία. Τότε το αεροπλάνο αυτό λέγεται υπερηχητικό διότι ξεπέρασε τό φράγμα τοῦ ἤχου καί ὄχι μόνο δέν κινδυνεύει να συντριβεῖ, ἀλλά πετάει ἄνετα, σάν νά μήν ὑπάρχει πιά ὁ ἀέρας μπροστά του.

   Αυτό λοιπόν τό πράγμα, ἀγαπητοί μου, συμβαίνει και στην πνευματική ζωή. Μόλις φθάσεις στο κρίσιμο σημείο, ἐάν δέν ἔχεις δειλία –είναι θέμα δειλίας, να το ξέρετε· «τοῖς δὲ δειλοῖς, λέει το βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως, τὸ μέρος αὐτῶν ἐν τῇ λίμνῃ τῇ καιομένῃ ἐν πυρὶ καὶ θείῳ, ὅ ἐστιν ὁ θάνατος ὁ δεύτερος»(Αποκ. 21, 8.)– εάν δεν δειλιάσεις, ἐάν δέν κουραστεῖς καί καταφέρεις να ξεπεράσεις αυτό το φράγμα, τότε ή παρακάτω πνευματική ζωή είναι πάρα πολύ ωραία!... δηλαδή τόσο ωραία, πού αἰσθάνεσαι ὅτι εἶναι σάν κάτι συνυφασμένο μέ τά κύτταρά σου, ότι είναι συνυφασμένο με την ύπαρξή σου, ότι είναι μία φυσική κατάσταση!

   Ἔτσι, ἄν πεῖτε σ' ἕναν πολύ πνευματικό ἄνθρωπο, σ' έναν ασκητή, ότι δεν μπορείτε να φθάσετε ἐκεῖ πού είναι αυτός, θα σας απαντήσει με έκπληξη: Μα πώς; Ἀφοῦ εἶναι πολύ εύκολο το πράγμα! Βεβαίως πέρασε καὶ ἐκεῖνος τὴν κρίσιμη στάθμη· τώρα όμως πια, αφου τήν ξεπέρασε, γι' αυτόν ἡ ζωή ή πνευματική είναι πάρα πολύ ομαλή. Το ένα είναι αυτό.

   Τό δεύτερο. Ὅταν ξεπεράσουμε αυτήν τη στάθμη, ἀγαπητοί μου, –καί στό θέμα τῆς ἐγκρατείας, και στο φαγητό, και στο γενετήσιο... παντού είναι αυτή η στάθμη– όταν την ξεπεράσουμε, τότε όλα είναι πολύ ομαλά, λές καί δέν ὑπάρχουν αὐτά τά πάθη. Ἔτσι λές, ὅτι δέν ὑπάρχουν αυτά! Καί τότε ζεῖς αὐτήν τή βαθειά εἰρήνη τοῦ Θεοῦ.

   Τί νομίζετε ὅτι εἶναι ἡ εἰρήνη; Τί νομίζετε; Ὅταν ἔχουν κατασιγάσει τα πάθη και όταν κανείς είναι πιο πάνω ἀπὸ τὸ ἐπίπεδο κρίσεως, τότε αποκτάει το αγαθό τῆς εἰρήνης· τῆς εἰρήνης τῶν λογισμῶν, τῆς εἰρήνης τῶν παθών... έχει απάθεια. (Ἡ ἀπάθεια, κατά την διδασκαλία τῶν Πατέρων, είναι «υγεία τῆς ψυχῆς» (ὅσ. Θαλάσσιος, Φιλοκαλία Β΄, σ. 211), εἶναι «ἀνάστασις ψυχῆς πρὸ τοῦ σώματος» (αγ. Ἰωάννου Σιναΐτου, Κλίμαξ, σ. 165), είναι ἡ εἴσοδος στή γῆ τῆς ἐπαγγελίας (Ηλίας Πρεσβύτερος, Φιλοκαλία Β΄, σ. 300). Ἐκεῖνος πού πλησίασε τους όρους τῆς ἀπαθείας, ανερχόμενος, ανάλογα με την καθαρότητά του, από την καλλονή των κτισμάτων προς τον Ποιητή, «δέχεται τὰς φωτοχυσίας τοῦ Πνεύματος» (Νικήτας Στηθάτος, Φιλοκαλία Γ΄, σ. 295). «Η ἀπάθεια (ὁδηγεῖ) τὸν νοῦν πρὸς τὴν γνῶσιν τῶν ὄντων» (ὅσ. Θαλάσσιος, Φιλοκαλία Β΄, σ. 224). Ἡ ἀπάθεια εἶναι «ὁδὸς ἐπὶ τὴν γνῶσιν» (αγ. Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής, Φιλοκαλία Β΄, σ. 46))

   Διάβαζα στόν ἅγιο Ἰσαάκ τόν Σύρο –τό διηγεῖται ὁ ἴδιος– ότι ένας έκανε τριάντα χρόνια να νικήσει κάποιους λογισμούς. Τριάντα χρόνια! Για είκοσι χρόνια δέν εἶχε καμμία εἴδηση ὅτι μποροῦσε νά εἶχε πετύχει κάτι. Ακούτε; –να τ' ακούω κι εγώ– για είκοσι χρόνια καμμία εἴδηση δεν είχε! Μετά τά εἴκοσι, κάπου στα εἴκοσι πέντε χρόνια, κάτι άρχισε να αντιλαμβάνεται και μετά κάπως πιο γοργά. Και στα τριάντα χρόνια πλέον είχε εἰρήνη λογισμών, ξεπέρασε τη στάθμη κρίσεως. (Βλ. ἁγίου Ἰσαάκ του Σύρου, Ευρεθέντα Ασκητικά, Λόγος Γ΄, Περὶ ἀναχωρήσεως, εκδ. Β. Ρηγόπουλος, Θεσ/νίκη 1978: «Γνώθι τέκνον, ότι τριάκοντα χρόνους πόλεμον μετὰ τῶν δαιμόνων ἐποίησα, καὶ τὸν εἰκοστὸν παραδρομῶν, οὐκ ἐβοηθήθην τὸ σύνολον. Ἡνίκα δὲ καὶ τὸν πέμπτον τοῦτον παρελάσας ἐτύγχαναν, ἠρξάμην εὑρίσκειν ἀνάπαυσιν καί, ὁδῷ τοῦ χρόνου βαδίζοντας, έπληθύνετο. Τοῦ δὲ ἑβδόμου παραῤῥυέντος καὶ τοῦ μετ᾿ αὐτὸν ἐπιστάντος ὀγδόου, εἰς πλῆθος ἐπετείνετο πλείον. Παρατρέχοντας δὲ καὶ τοῦ τριακοστοῦ καὶ πρὸς τὸ τέλος καταφθάνοντος, ήδη, ούτως ἐκραταιώθη ἡ ἀνάπαυσις, ὡς μηδὲ τὸ μέτρον αὐτῆς εἰς ὅσον προέβη γινώσκειν με. Καὶ ἐπέφερεν ὅτι· Ὅτε ἀναστῆναι θελήσω εἰς τὴν λειτουργίαν μου, μίαν δόξαν λειτουργῆσαι ἀφίεμαι, εἰς δὲ τὰ λοιπά, ἐὰν στῷ τρεῖς ἡμέρας, εἰς ἔκπληξιν μετὰ τοῦ Θεοῦ γίνομαὶ καί τοῦ κόπου οὐδ᾽ ὅλως αἰσθάνομαι. Ἰδοὺ τὸ ἔργον τοῦ πολλοῦ καιροῦ, ποίαν ἀνάπαυσιν ἀπλήρωτον απεγέννησεν»).

   Θα μου πείτε: Τόσα χρόνια!

   Ναί, τόσα χρόνια! Εξ άλλου γι' αυτό μας δόθηκε η ζωή. Δέν μᾶς δόθηκε για να κάνουμε παιδιά ή να μην κάνουμε, ούτε για να αποκτήσουμε σπίτια ή να μην αποκτήσουμε, ούτε για να αποκτήσουμε χρήματα ή να μήν αποκτήσουμε· μας δόθηκε ακριβώς σαν πίστωση, για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε αυτό το κρίσιμο πίπεδο. Φοβερό!

   Αγαπητοί μου, αὐτή εἶναι ἡ ὀρθόδοξη πνευματικότητα· δέν μπορῶ νά σᾶς πῶ κάτι διαφορετικό. Κι εγώ ἀγωνίζομαι με εσάς, κι εσείς μ' εμένα. Ακόμα δεν φτάσαμε –που να φτάσουμε! Αυτή όμως είναι η ορθόδοξη πνευματικότητα. Κρατήστε αυτό, γιατί ὅσοι σας μιλάνε για κάτι πάρα πολύ εύκολο, ίσως είναι ξένο, οθνείο, αλλότριο ως προς την ορθόδοξη πνευματικότητα.

   Καί κάτι ακόμη. Ἐκεῖνος πού είναι σ' αυτό τό ἐπίπεδο δεν θεωρεί ποτέ αγιότητα αυτό που έχει. Μπορεί οἱ ἄλλοι νά θαυμάζουν· ἐκεῖνος ὅμως δέν τό θεωρεί ποτέ ἁγιότητα αυτό. Αφού είναι κατακτημένο, το θεωρεῖ ὅτι εἶναι κάτι χαμηλό, καί ἔτσι στρέφει τα μάτια συνεχώς προς ψηλότερες κορυφές κατακτήσεως τῆς ἁγιάτητος.

   «Ἀλλὰ ἔχω κατὰ σοῦ ὀλίγα.» (Αποκ. 2, 20.) Καλά ὅλα αὐτά· εἶδα ότι τα τελευταία σου έργα είναι καλύτερα ἀπό τά πρῶτα, λέει ὁ Κύριος στόν ἐπίσκοπο τῶν Θυατείρων, ἀλλά ἔχω ἐναντίον σου ὀλίγα.

   Τί εἶναι αὐτά τά ὀλίγα πού ἔχει ἐναντίον τοῦ ἐπισκόπου τῶν Θυατείρων;

   Βλέπετε; ὅλα καλά, αλλά υπάρχουν καί ἀτέλειες. Καί σᾶς εἶπα ὅτι αὐτό μᾶς παρηγορεῖ, γιατί καί ἐμεῖς βλέπουμε τις ατέλειές μας. (Κατά τόν Οικουμένιο (σ. 55), τό «ἀλλ' ἔχω κατὰ σοῦ» τοῦ Κυρίου τίθεται γιά νά «δειχθῇ τὸ τελέως ἀναμάρτητον μόνον Θεοῦ»· ἄλλωστε οὐδείς αναμάρτητος, «εἰ μὴ εἶς, ὁ Θεός» (Ματθ. 19, 17. Μάρκ. 10, 18. Λουκά 18, 19). Βλ. Γ' Βασ. 8, 46. Ψαλμ. 129, 3. κ.ά.)

   Λέει, λοιπόν: «ὅτι ἀφεῖς τὴν γυναῖκα Ἰεζάβελ, ἢ λέγει ἑαυτὴν προφῆτιν, καὶ διδάσκει καὶ πλανᾷ τοὺς ἐμοὺς δούλους πορνεῦσαι καὶ φαγεῖν εἰδωλόθυτα». Δηλαδή, ἄφησες τήν γυναίκα Ἰεζάβελ, ἡ ὁποία λέει γιά τόν ἑαυτό της ὅτι εἶναι προφήτιδα, αλλά διδάσκει και πλανᾶ τούς δικούς μου δούλους· καί τούς πλανᾶ νά πορνεύσουν καί νά φᾶνε εἰδωλόθυτα.

   Κατά μία ἄλλη έκδοση, ἔχουμε τή διατύπωση «γυναϊκά σου». Δέν μαρτυρεῖται ὅμως ἀπό πάρα πολλούς κώδικες, πλήν τοῦ Ἀλεξανδρινοῦ καί ἀκόμη μερικῶν ἄλλων κωδίκων. Αλλά εἶναι χωρίς τό «σου»· «ὅτι ἀφεῖς τὴν γυναῖκα».

   Νέα λοιπόν πληγή, ὅπως βλέπετε, ἀγαπητοί, στην Ἐκκλησία τῶν Θυατείρων! τήν ὁποία πληγή βεβαίως ἐλέγχει ὁ Κύριος. Ὅμως περί τίνος ἐπρόκειτο;

   Σαφῶς ἐπρόκειτο για μία γυναίκα μέ ἱστορική διάσταση, ἕνα πρόσωπο ἱστορικό· ήταν πραγματικά μία γυναίκα, πού ἦταν μέλος τῆς Ἐκκλησίας. Προσέξτε, ὑπογραμμίζω, ἦταν μέλος τῆς Ἐκκλησίας! Δηλαδή, να, ἐκκλησιαζόταν, κοινωνοῦσε... Καί τή θεωρούσαν ὅλοι Χριστιανή. Αυτή ισχυριζόταν ὅτι ἦταν προφήτιδα, ότι προφήτευε, αλλά δέν ήταν παρά ψευδοπροφήτιδα, και ὁ Κύριος, στο κείμενο που θα διαβάσουμε παρακάτω, τήν ἀποκαλύπτει ὅτι εἶναι ψευδοπροφήτιδα, και μάλιστα τήν ἀποκαλεῖ Ἰεζάβελ.

   Γιά νά ἀντιληφθοῦμε ὅμως τί ἦταν αὐτή ἡ γυναίκα καί γιατί τήν ἀποκαλεῖ ὁ Κύριος Ἰεζάβελ, δέν  ἔχουμεπαρά να ρίξουμε μιά ματιά πάλι σέ μιά παλιά ιστορία, ὅπως κάναμε και στην περασμένη μας ομιλία με τον Βαλαάμ καί τόν Βαλάκ, που στάθηκαν τύποι τῶν Νικολαϊτῶν στήν Ἐκκλησία τῆς Περγάμου.

   Καί ἐδῶ μιλάει περί πορνείας καί εἰδωλοθύτων, ἔστω καί ἄν δέν είναι κυριολεκτικό το θέμα αλλά μεταφορικό. Μπορεῖ νά εἶναι καί κυριολεκτικό αλλά φαίνεται μᾶλλον ὅτι δέν εἶναι τόσο κυριολεκτικό, ὅσο ἴσως μεταφορικό· δηλαδή αυτή η πορνεία καί αυτά τα είδωλόθυτα δέν εἶναι κυριολεκτικά αλλά μεταφορικά.

   Εἶναι γνωστό ὅτι στην Αγία Γραφή πάρα πολύ συχνά οἱ λέξεις πορνεία και μοιχεία –γιατί μιλάει παρακάτω καί περί μοιχείας· καί τά τέκνα που γεννιούνται ἀπ' αὐτήν ἐγώ θά τά φονεύσω λέει ὁ Κύριος– ἔχουν αλληγορική σημασία. (Βλ. Ἰεζ. 16, 32, 23, 19. Ωσηέ 2, 23. 9, 1. Ἰερ. 3, 1· 6. Ματθ. 12, 39. 16, 4. Μαρκ. 8, 38. Ἰακ. 4, 4. κ.ά.) Δεν πρόκειται μᾶλλον περί φυσικῆς σχέσεως πορνείας ἢ μοιχείας αλλά μεταφορικῆς, δηλαδή περί ἀποστασίας ἀπό τόν ἀληθινό Θεό, ἀλλά κατά τρόπο μή ἀντιληπτό. Πρόκειται δηλαδή περί πλάνης. Αὐτό ἦταν τό σπουδαῖο. Διότι αὐτή ἡ γυναίκα ἦταν μέλος τῆς Ἐκκλησίας. Καί δέν είχε γίνει ἀντιληπτό ὅτι αυτή είναι φοβερή γυναίκα.

   Ἐν πάση περιπτώσει, αν δεχθοῦμε κατά κυριολεξίαν τήν περίπτωση «πορνεῦσαι καὶ φαγεῖν εἰδωλόθυτα», τότε θα πρέπει να ήταν γνωστικής πλάνης, καί ἄν θέλετε, ἀκόμη ειδικότερα, νικολαϊτικής. Αλλά γιά τούς Νικολαΐτες μίλησε στην προηγούμενη επιστολή ὁ Κύριος, τούς ὁποίους ἔπληξε. Ἐδῶ ὅμως ἔχει μια ιδιάζουσα περίπτωση, καί μᾶλλον είναι κατά μεταφοράν. Δηλαδή δεν πρόκειται περί πορνείας καί εἰδωλοθύτων κατά κυριολεξίαν, ἐπαναλαμβάνω, αλλά κατά μεταφοράν. Καί ἔτσι ἔρχεται ὁ Κύριος να αποκαλύψει και να πλήξει αὐτήν τή γυναίκα.

   Ποιά ήταν ὅμως ἡ ἱστορική Ἰεζάβελ, καί ἀποκαλεῖ ὁ Κύριος αὐτήν ἐδῶ τή γυναίκα με το συμβολικό όνομα Ἰεζάβελ;

   Ὅλοι θα γνωρίζετε ὅτι ἡ Ιεζάβελ ήταν μία πριγκίπισσα φοινικικής καταγωγῆς, τήν ὁποία παντρεύτηκε ὁ βασιλιάς τοῦ βορείου βασιλείου τοῦ Ἰσραήλ, ο Αχαάβ. Ήταν δαιμόνια γυναίκα, ήταν φοβερή γυναίκα!

   Καταρχάς, ὡς αὐταρχική πού ἦταν, εἶχε ἐπιβληθεῖ στον σύζυγό της, καί κυβερνούσε μᾶλλον αυτή παρά αὐτός.

   Δεύτερον, εἰσήγαγε τήν εἰδωλολατρία –της φοινικικές θεότητες– και καταδίωξε μανικῶς τή λατρεία του ἀληθινοῦ Θεοῦ, τοῦ Κυρίου τοῦ Ἰσραήλ. Λυσσωδῶς δέ καταδίωξε τον προφήτη Ηλία, στην εποχή τοῦ ὁποίου ἔζησε. Ήταν, σᾶς εἶπα, μία φοβερή γυναίκα! Εισήγαγε τήν λατρεία του Βάαλ, καί φυσικά συνετέλεσε ὥστε ὁ λαός να πορνεύσει καί νά φάει εἰδωλόθυτα.

   Ακόμα, φόνευσε καί τούς προφῆτες τοῦ Θεοῦ καί καταδίωξε και τον προφήτη Ηλία για να τον φονεύσει καὶ αὐτόν. Εἶχε δέ φονεύσει πολλούς προφῆτες, ἀπό αυτούς πού λέγονταν υἱοί τῶν προφητῶν. (Βλ. Δ' Βασ. 2, 3· 5· 7· 15· 38. 6, 1.)

   Αυτή είχε μια κόρη, πού τήν πάντρεψε –κατάφερε νά τήν παντρέψει, αὐτή ἡ δαιμόνια γυναίκα!– μέ ένα πριγκιπόπουλο του νοτίου βασιλείου τοῦ Ἰσραήλ.

   Μέχρι τότε το νότιο βασίλειο διατηρούσε τουλάχιστον τήν πίστη του στον αληθινό Θεό. Αλλά μέ τό νά εἰσαχθεῖ ἡ κόρη της Ἰεζάβελ στο νότιο βασίλειο, ὡς σύζυγος πριγκιπόπουλου και μετέπειτα βασιλιά στα Ιεροσόλυμα, κατάφερε ή φοβερή αυτή κόρη, τύπος καί ὁμοίωμα τῆς μάνας της, τῆς Ἰεζάβελ, νά εἰσαγάγει καί ἐκεῖ τήν εἰδωλολατρία, με αποτέλεσμα οι μετέπειτα βασιλεῖς, πλήν δύο-τριῶν ἐξαιρέσεων, να υπάρξουν συναγωνιζόμενοι στήν εἰδωλολατρία καί στήν ἁμαρτία τούς βασιλεῖς τοῦ βορείου βασιλείου. (Ὁ Αχαάβ καί ἡ Ἰεζάβελ απέκτησαν δύο γιούς, τον Ἰωράμ και τὸν Οχοζία, και μια κόρη, την Γοθολία, η οποία παντρεύτηκε τον Ἰωράμ, γιό τοῦ Ἰωσαφάτ, βασιλέως τοῦ νοτίου βασιλείου (Β΄Βασ. 11, Β΄ Παραλ. 22). Το βόρειο βασίλειο, αποκομμένο πολιτικά και θρησκευτικά από το εθνικό κέντρο, τήν Ἱερουσαλήμ, μετέπεσε στήν εἰδωλολατρία, στην οποία τό ὁδήγησαν οἱ βασιλεῖς του. Γιά τόν λόγο αυτό κανένας απ' αὐτούς δὲν ἐπαινεῖται γιὰ τὰ ἔργα του· ἀντίθετα όλοι κατακρίνονται. Πάνω στην ίδια περίπου γραμμή κινεῖται καί τό νότιο βασίλειο· οἱ πόλεμοι ήταν συνεχεῖς, ἡ ἀποστασία γενική, το προφητικό κήρυγμα ελεγκτικό. Από τους βασιλεῖς τοῦ νοτίου βασιλείου, μόνο ο Εζεκίας καί ὁ Ἰωσίας έγκωμιάζονται για την προσπάθειά τους να διατηρήσουν τήν ὀρθή πίστη καί νά ἀπαλλάξουν την λατρεία από ξένα στοιχεία· συγχρόνως ὅμως ἐλέγχονται, γιατί δεν κατόρθωσαν να καταργήσουν τα εἰδωλολατρικά θυσιαστήρια, ὥστε νά μή παρασύρεται ο λαός και θυσιάζει ἐκεῖ.)

   Τό ἀποτέλεσμα ήταν να τιμωρήσει ὁ Θεός καί τό βόρειο καί τό νότιο βασίλειο με αἰχμαλωσία. Τό μέν βόρειο βασίλειο να αἰχμαλωτιστεῖ ἀπό τούς Ασσυρίους, τό δέ νότιο βασίλειο, λίγο αργότερα, να αἰχμαλωτιστεῖ ἀπό τούς Βαβυλωνίους. (Το βόρειο βασίλειο καταλύθηκε το 722 π.Χ. από τον Σαργών Β΄, ἐνῶ τό νότιο ἀπό τόν Ναβουχοδονόσορα Β΄ το 586 π.Χ.) Είδατε τί ἔκανε αὐτή ἡ γυναίκα μέ τήν κόρη της; να φθάσει ἕνας ολόκληρος λαός να καταστραφεῖ ἀπό τήν παρουσία των δύο αυτῶν γυναικῶν, μάνας και κόρης!

   Τώρα ὁ Κύριος λέει: Ἔχεις αὐτήν τή γυναίκα, τήν Ἰεζάβελ, ἡ ὁποία πλανᾶ τόν λαό μου. Αυτό σημαίνει ὅτι αὐτή, κατά κάποιον τρόπο, ερχόταν να καταστρέψει τόν λαό τοῦ Θεοῦ, τήν Ἐκκλησία τῶν Θυατείρων.

   Καί ἡ δυσαρέσκεια τοῦ Κυρίου, ἀγαπητοί, ήταν ὅτι ὁ ἐπίσκοπος τῶν Θυατείρων «δὲν ἀπαλλοτριοῦσε...  –σᾶς διαβάζω ἐπί λέξει όπως ερμηνεύει ὁ Ἄνθιμος Ἱεροσολύμων στο σημείο αυτό τήν Αποκάλυψη (εἶναι τοῦ 18ου αἰῶνος)– δὲν ἀπαλλοτριοῦσε αὐτὴν τοῦ χριστιανικοῦ ὀνόματος, ἀλλὰ τὴν προσηγόρευε Χριστιανήν, καὶ τῷ τοιούτῳ ὀνόματι απατῶσα τοὺς δούλους τοῦ Θεοῦ καὶ ὑποκλίνοντας αὐτοὺς εἰς τὴν ἐκείνης πλάνην πορνεῦσαι καὶ εἰδωλόθυτα φαγεῖν» (Ἑρμηνεία εἰς τὴν ἱερὰν Αποκάλυψιν, Ἱεροσόλυμα 1856, Β΄ ἔκδ. Βασ. Ρηγοπούλου, Θεσσαλονίκη 1980, σ. 28).

   Δηλαδή, ὁ ἐπίσκοπος –αὐτό ἦταν τό λάθος του– ἔκανε τό ἑξῆς· δέν ἀπαλλοτριοῦσε, δέν ἀφαιροῦσε τό χριστιανικό ὄνομα ἀπό τήν γυναίκα αυτή· δέν ἔλεγε στο ποίμνιό του ὅτι αὐτή ἡ γυναίκα δέν εἶναι Χριστιανή, αλλά συνέχιζε να τη θεωρεί Χριστιανή. Καί εφόσον τή θεωροῦσε Χριστιανή, αυτή μπορούσε να πλανᾶ τους πιστούς μέσα στήν Ἐκκλησία. (Βλ. Ανδρέα, σ. 240C, καί Αρέθα, σ. 541Β.)

   Ἄρα καί ἀπό ἐδῶ βλέπουμε ὅτι τὰ εἰδωλόθυτα και ή πορνεία ήταν κατά μεταφορική έννοια. Διότι θά ἦταν φανερό ἂν ἦταν πράγματι εἰδωλόθυτα· θά ἦταν ὁλόκληρο νταμάρι μπροστά τους! Δέν θά τό ἔβλεπε ὁ ἐπίσκοπος καί ὁ λαός; Δέν θά ἔβλεπε δηλαδή να τρώνε τα σφάγια από τις θυσίες τῶν εἰδώλων; Αδύνατον· μεταφορικῶς εἶναι. Λοιπόν, ἀκοῦστε περί τίνος πρόκειται.

   Αὐτή ἡ γυναίκα φαίνεται ὅτι παρέμεινε ἐκεῖ στά Θυάτειρα, ἀγαπητοί μου, καί ἔγινε ὁ πρόδρομος τοῦ Μοντανισμοῦ. Λίγο αργότερα, στήν ἴδια αυτή πόλη, θα παρουσιαστεῖ κάποιος που θα λέγεται Μοντανός, καί ὁ ὁποῖος θά εἶναι Χριστιανός. Αὐτός πίστευε και δίδασκε ὅτι ὁ ἴδιος εἶναι ἡ ἐνσάρκωση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος! ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι ἡ ἐνσάρκωση τοῦ Θεοῦ Λόγου καί ἴδιος εἶναι ἡ ἐνσάρκωση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος! Προσέξτε: ἡ ἐνσάρκωση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος! (Ὁ Μοντανός ἔδρασε στο β΄ ἥμισυ του 2ου αιώνα. Τόν ἀναφέρουν ὁ Εὐσέβιος Καισαρείας (Εκκλησ. Ιστορία, V, 16 κ.έ.), ὁ ἅγ. Επιφάνιος Κύπρου (Κατὰ Αἱρέσεων, 48, 1. 49, 2. 2, 219· 220 xlviii, 4), ὁ ἅγ. Ιππόλυτος Ρώμης (Έλεγχος κατὰ Αἱρέσεων, 8, 19), ὁ Κυπριανός (Επιστ. 75, 19), ο Δίδυμος ὁ Τυφλός (Περὶ Τριάδος, ΙΙΙ, xli), κ.ά. Αρχικά ἦταν ἱερέας τῆς θεάς Κυβέλης. Εἶχε ἐκστάσεις, ὁράσεις και προφητεῖες, λέγοντας μάλιστα πώς ξεπερνούσαν τίς διδασκαλίες τῶν Ἀποστόλων σέ φωτισμό. Επίσης δίδασκε ένα εἶδος γλωσσολαλιᾶς, δίχως τάξη, σε αντίθεση με την τάξη πού περιγράφει ὁ ἀπ. Παῦλος (Α' Κορ. 14). Ήταν πολύ αυστηρός μέ τά μεγάλα ἁμαρτήματα, λέγοντας ὅτι δέν συγχωρούνται με το μυστήριο τῆς Ἐξομολογήσεως. Παρουσίαζε τόν ἑαυτό του ὡς ὄργανο τοῦ Παρακλήτου καί ὅτι μέσω αὐτοῦ μιλοῦσε ὁ Θεός· γι' αὐτό καί μιλοῦσε σε α΄πρόσωπο ἑνικοῦ (Εγώ εἶμαι ὁ Πατέρας, ὁ Λόγος καί ὁ Παράκλητος). Οἱ Μοντανιστές ήταν υπερβολικά ασκητικοί καί ἐπιζητοῦσαν τό μαρτύριο. Ὁ Ἱερώνυμος αναφέρει ὅτι πίστευαν πώς ὁ Πατήρ, ὁ Υἱός καί τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι ἕνα πρόσωπο μέ τρία ονόματα καί ὅτι ὁ Μοντανός ἦταν τό Ἅγιο Πνεῦμα. Ὁ Μοντανός καί οἱ οπαδοί του βάπτιζαν τους πιστούς στο ὄνομα τοῦ Πατρός, τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Μοντανού!)

   Αὐτός εἶχε δυό γυναίκες που ήταν προφήτιδες, και δίδασκαν κι έλεγαν πολλές αποκαλύψεις, προφητείες... καὶ ἔλεγαν ὅτι ἐμπνέονται από το Πνεῦμα τὸ Ἅγιο! (Τά ὀνόματά τους ἦταν Πρίσκιλλα και Μαξιμίλλα. Βλ. Γεωργίου Μοναχού, Χρονικόν, ις΄. Περὶ Ἀντωνίνου, Stutgardiae: in aedibus B.G. Teubneri MCMLXXVIII, Ανατύπωση 1978, σ. 451: «...καὶ Πρίσκιλλα καὶ Μαξιμίλλα αἱ ψευδοπροφήτιδες τῶν κατὰ Φρύγας ἐγνωρίζοντο». Ἡ ὀνομασία Μοντανισμός είναι μεταγενέστερη, ἐνῶ τήν ἐποχή τῆς ἀκμῆς της ή κίνηση ονομαζόταν Κατά Φρύγας ἢ Καταφρύγια αἵρεσις ή αἵρεσις τῶν Πεπυζιτῶν.) Ὁ Κύριος ἀποκαλύπτει ότι ήταν ψευδοπροφήτιδες· ὅπως κι αὐτή ἐδῶ (ἡ Ἰεζάβελ) ἦταν ψευδοπροφήτιδα αλλά και πρόδρομος τοῦ Μοντανισμού. Η γυναίκα λοιπόν αυτή ήταν μία προφήτιδα Χριστιανή.

   Στους δέ πνευματικούς απογόνους της, όπως στον Μοντανό, βλέπουμε το χαρακτηριστικό τῆς ὑπέρ ἄγαν ἐγκρατείας, τῆς ὑπερβολικῆς ἐγκρατείας! Ὁ Μοντανός ἐπί παραδείγματι κήρυττε ὅτι ὁ γάμος είναι βρώμικος! Δεν πρέπει να παντρεύεστε! (Στά ἔργα τῶν Λατίνων Πατέρων (Κυπριανού, Αμβροσίου, Ἰερωνύμου, Αυγουστίνου κ.ά.) ή ειδική προτίμηση της αγαμίας έναντι τοῦ γάμου καί τῆς μειωμένης ἠθικῆς ἀξίας του είναι πρόδηλη, ἐνῶ οἱ ἀνατολικοί Πατέρες διατηρούν μια πολύ ἐξισορροπημένη στάση ὅσον ἀφορᾶ αὐτούς τούς δύο τρόπους ζωῆς. Οἱ Μοντανιστές, οἱ Ἐσσαῖοι καί οἱ Μανιχαῖοι κήρυτταν τήν ἀποχή από τόν γάμο γιά νά μήν ὁριστικοποιήσουν τό ἤδη ὑπάρχον κακό. Σ' αυτό συνέβαλε και ή πλατωνική και νεοπλατωνική θεωρία γιά τόν κατώτερο κόσμο τῶν αἰσθητῶν, σε σχέση μέ τόν νοητικό κόσμο, ή οποία προώθησε τήν αγαμία καί περιφρόνησε κάθε υλική καί σωματική ἐπιθυμία. Σημειώνει γι' αυτούς ὁ ἅγ. Επιφάνιος Κύπρου: «Τὸν δὲ γάμον σαφῶς τοῦ διαβόλου ὁρίζονται. Ἔμψυχα δὲ βδελύσσονται ἀπαγορεύοντες, οὐχ ἕνεκεν ἐγκρατείας οὔτε πολιτείας, ἀλλὰ κατὰ φόβον καὶ ἰνδαλμὸν τοῦ μὴ καταδικασθῆναι ἀπὸ τῆς τῶν ἐμψύχων μεταλήψεως» (Πανάριον, ΡG 41, 852Β).

   Και ο Μοντανισμός, αγαπητοί μου, απλώθηκε σε ὁλόκληρη τήν Μεσόγειο. Είχε μία αἴγλη, ἐπειδή είχε κάτι τό πολύ αυστηρό, πού βεβαίως, περιττό νά σᾶς τό πῶ, ἡ Ἐκκλησία τό καταδίκασε. (Περί το 170 μ.Χ., στην Ασία, συνῆλθαν διάφορες Σύνοδοι, οἱ ὁποῖες καταδίκασαν τόν Μοντανισμό.)

   Λοιπόν, ὁ Μοντανισμός είναι το πρώτο ξεκίνημα, ὁ πρῶτος καρπός αὐτῆς τῆς προφήτιδας, τῆς γυναίκας αὐτῆς ποὺ εἶναι μέσα ἐκεῖ στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας τῶν Θυατείρων, ἀλλά ἐπίσης εἶναι πρόδρομος καί ὅλων ἐκείνων πού λένε ὅτι ἐπικαλοῦνται τό Πνεῦμα τὸ Ἅγιο, κάνουν θαύματα, γλωσσολαλίες και άλλα πολλά.

   Αλλά, ἐπειδὴ αὐτό τό κεφάλαιο είναι πολύ μεγάλο καί ἀναφέρεται στους λεγομένους Φωτισμένους, Πεντηκοστιανούς, Χ.Ο.Ε. και λοιπά και λοιπά, που ισχυρίζονται ὅτι εἶναι Χριστιανοί, θα συνεχίσουμε, πρῶτα ὁ Θεός, τήν ἐρχόμενη Κυριακή.

   Κυριακή, 22 Φεβρουαρίου 1981


15η ομιλία στην κατηγορία « Ἱερά Ἀποκάλυψις ».

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἱερά Ἀποκάλυψις " εδώ ⬇️

https://arnion.gr/index.php/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_80.html?m=1

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἱερά Ἀποκάλυψις».🔻
https://drive.google.com/file/d/1A9Q7I5lLBiBm6AUhfYsXAdHckIBgYe7j/view?usp=drivesdk

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἱερά Ἀποκάλυψις».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%CE%99%CE%B5%CF%81%CE%AC%20%CE%91%CF%80%CE%BF%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CF%85%CF%88%CE%B9%CF%82.?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.