†. Λέγοντας ὅτι ὁ Θεὸς ἔπλασε τὸν ἄνθρωπο, δὲν προσδίδουμε στὸν Θεὸν κάτι υλικό; Τὰ χέρια, ὅτι ἔκανε βόλτες καὶ μιλοῦσε στοὺς πρωτοπλάστους, πνευμόνια γιὰ ὁμιλία καὶ πόδια γιὰ νὰ περπατᾶ; Ὅμως λέμε ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι ἄυλος· πῶς ἐξηγεῖται αὐτό;
Βεβαίως ὁ Θεὸς δὲν ἔχει χέρια, οὔτε πόδια, οὔτε πνευμόνια καὶ στόμα. Ὁ Θεὸς εἶναι τὸ ἄπειρον καὶ ἀπόλυτον Πνεῦμα. Ὡς Πνεῦμα δέ, δὲν εἶναι ὅπως τὰ κτιστὰ πνεύματα· καὶ ἡ ψυχή μου εἶναι πνεῦμα, καὶ οἱ ἄγγελοι εἶναι πνεύματα, ὅμως καὶ ἐγὼ εἶμαι κτιστὸν πνεῦμα, καὶ οἱ ἄγγελοι εἶναι κτιστὰ πνεύματα. «Πνεῦμα ὁ Θεός» εἶπε ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὅμως τὸ Πνεῦμα αὐτὸ εἶναι ἀόρατον εἰς τὰ κτιστὰ πνεύματα. Τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ εἶναι ἄκτιστον καὶ πράγματι δὲν ἔχει χέρια καὶ πόδια. Ἡ Ἁγία Γραφὴ χρησιμοποιεῖ τὸν γνωστὸν ἀνθρωπομορφισμόν, καὶ ὁμιλεῖ κατὰ τέτοιον τρόπον, ὡς νὰ ἦταν ὁ Θεὸς ἄνθρωπος, γιὰ νὰ δώσει στοὺς ἀναγνῶστες νὰ καταλάβουν μερικά πράγματα περισσότερο.
Ἔτσι λέγει ὅτι ὁ Θεὸς πῆρε χῶμα καὶ ἔκανε τὸν ἄνθρωπο. Πῆρε χῶμα μὲ χέρια; - Ὄχι· ἐδημιούργησε κατὰ ἕναν τρόπο ποὺ δὲν ξέρουμε πῶς· ἀλλὰ μὲ τὸ νὰ πάρει μὲ τὰ χέρια του χῶμα, ἢ νὰ πεῖ ὅλα τὰ ἄλλα πράγματα νὰ γίνουν μὲ τὸν Λόγον του μόνον, δείχνει μία δημιουργική διαφοροποίησι, ὅτι λαμβάνει ἰδιαιτέρως τὴν δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου· δίδει μία περισσοτέρα φροντίδα στο δημιούργημα ἄνθρωπος. Εἶναι αὐτὸ ποὺ λέμε· «Μᾶς ἔκανε μὲ τὰ χέρια του». Λέγει ἕνας ψαλμικός στίχος· «Αἱ χεῖρες σου ἐποίησαν με καὶ ἔπλασαν με», τὰ χέρια σου μὲ ἔφτιαξαν καὶ μὲ ἔπλασαν. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι φτιαγμένος ἀπὸ χῶμα· εἶναι τὰ ὑλικὰ στοιχεῖα τῆς δημιουργίας.
Ἐπίσης ἔχουμε καὶ μία ἀνθρωποπάθεια· λέμε ὅτι ὁ Θεός «λυπᾶται», «θυμώνει», «χαίρεται», «ὀργίζεται»... Ὁ Θεὸς οὔτε λυπᾶται, οὔτε ὀργίζεται· εἶναι πάντοτε μακάριος. Εἶναι καταστάσεις ποὺ ἀναφέρονται στὴν ἀνθρωπίνη ψυχή, καὶ δείχνει, τρόπον τινα, τὴν στάσι καὶ τὴν διάθεσι τοῦ Θεοῦ ἀπέναντι στοὺς ἀνθρώπους.
-Μήπως ὁ Θεὸς ἔχει «χέρια καὶ πόδια»; -Στο βιβλίο τοῦ Βαρούχ, προφήτης καὶ μαθητὴς τοῦ Ἰερεμίου, στὸ γ΄ κεφάλαιο, λέγει τὰ ἑξῆς (ποιός εἶναι ὁ Θεός)· «Ὁ ἀποστέλλων τὸ φῶς καὶ πορεύεται», λέγει στὸ φῶς –Πήγαινε! καὶ πηγαίνει! «Καὶ ἐκάλεσεν αὐτὸ καὶ ὑπήκουσε αὐτῷ τρόμῳ», κάλεσε αὐτό (τὸ φῶς), καὶ ὑπήκουσε καὶ πῆγε τρέμοντας (!) τὸ φῶς μπροστὰ στὸν Θεόν!
Ὡραῖος ὁ στίχος αὐτός ἀλλὰ καὶ ἄλλος· «Γενηθήτω φῶς· καὶ ἐγένετο φῶς». Μεγαλοπρέπεια! Λέγει πιο κάτω˙ μιλάει στὰ ἀστέρια ὁ Θεός, καὶ ἐκεῖνα τρέμουν. Εἶναι δηλαδὴ στὰ χέρια τοῦ Θεοῦ τὸ σύμπαν ὁλόκληρο. «Οὗτος ὁ Θεὸς ἡμῶν, οὐ λογισθήσεται ἕτερος πρὸς αὐτόν», αὐτὸς εἶναι ὁ Θεός μας· αὐτὸς ποὺ εἶπε νὰ γίνουν καὶ ἔγιναν· αὐτὸς ποὺ λέγει στὸ φῶς νὰ πάει καὶ πηγαίνει· στὸ φῶς νὰ γυρίσει καὶ γυρνᾶ, καὶ ποὺ τρέμει μπροστὰ στὸν δημιουργό του τὸ φῶς. Αὐτὸς εἶναι ὁ Θεός! καὶ δὲν ὑπάρχει ἄλλος Θεός· αὐτὸς μόνος, ὁ ἕνας.
«Μετὰ τοῦτο ἐπὶ τῆς γῆς ὤφθη καὶ τοῖς ἀνθρώποις συνανεστράφη», μετὰ ἀπὸ αὐτό, μετὰ ἀπὸ τὸ γεγονὸς ποὺ εἶπε ὁ Θεὸς νὰ γίνει τὸ φῶς, δηλαδὴ μετὰ τὴν δημιουργία του, μετὰ τὴν δημιουργία τῶν πάντων, παρουσιάσθηκε στὴν γῆ καὶ συνανεστράφηκε μὲ τοὺς ἀνθρώπους. Εἶναι ὁ Θεὸς Λόγος, γιατὶ αὐτὸς δημιουργεῖ. Ἡ δημιουργία εἶναι τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ· ὁ Πατήρ διὰ τοῦ Υἱοῦ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι. Δὲν θὰ μείνουμε πολύ, ἀλλὰ ὁ Θεὸς Λόγος δημιουργεί. Αὐτὸς ἔγινε ἄνθρωπος καὶ ἦρθε ἀνάμεσα στοὺς ἀνθρώπους.
-Ὁ Θεὸς περπατάει; -Ναί, περπατάει περπάτησε πάνω στὴν γῆ, «μετὰ τοῦτο», μετὰ τὴν δημιουργία. Βρίσκουμε φράσεις στὴν Ἁγία Γραφὴ ποὺ λέγουν· «οὗ ἔστησαν οἱ πόδες αὐτοῦ»· εἶναι στὸ ὄρος Σιών, ἢ στὸ ὄρος τῶν Ἐλαιῶν· ἐκεῖ ποὺ στάθηκαν τὰ πόδια του. Ἐκεῖ ἀναφέρεται στὴν Ἀνάληψι τοῦ Χριστοῦ. Ἀνέβηκε στὸ ὄρος τῶν Ἐλαιῶν καὶ ἀπὸ ἐκεῖ ἀνελήφθη· ἀπὸ ἐκεῖ ποὺ στάθηκαν τὰ πόδια του. -Ἂν ρωτούσαμε τοὺς ραββίνους, πρὸ Χριστοῦ, καὶ τοὺς λέγαμε νὰ ἑρμηνεύσουν τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ νὰ ποῦν· -Τί θὰ πεῖ ἐδῶ τό «ἔστησαν τὰ πόδια του»; Θὰ μᾶς ἔλεγαν - Εἶναι μεταφορικό, άνθρωπομορφισμός. -Τί μποροῦμε νὰ ποῦμε τώρα μὲ βάσι τὸ Εὐαγγέλιον; -Πράγματι στάθηκαν τὰ πόδια τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἦρθε ἀνάμεσά μας!
Ἄλλο· εἶναι ἕνα χαριτωμένο ποὺ τὸ λέμε τὴν Μ.Τρίτη, ἕνα δοξαστικό, «Τῆς Κασσιανῆς». Παίρνει μια πόρνη γυναῖκα, ἐκείνη ποὺ πῆγε νὰ τοῦ πλύνει τὰ πόδια. Ἔχουμε δύο φορὲς ποὺ ἔπλυναν τὰ πόδια τοῦ Χριστοῦ· εἶναι ἡ ἀδελφὴ τοῦ Λαζάρου, ἡ Μάρθα, καὶ μιὰ πόρνη γυναῖκα, ποὺ κάποτε ὁ Κύριος ἔτρωγε στὸ σπίτι ἑνὸς φαρισαίου καὶ πῆγε καὶ τοῦ ἔπλυνε τα πόδια μὲ ἄρωμα. Οἱ Μάρθα καὶ Μαρία ἦταν καλὲς κοπέλες καὶ τὸ ἔκαναν ἀπὸ εὐγνωμοσύνη γιὰ τὴν ἀνάστασι τοῦ ἀδελφοῦ των· ἐδῶ ἡ πόρνη γυναῖκα τὸ κάνει γιατὶ εἶναι ἁμαρτωλή· αὐτὴν παίρνει ἡ ὑμνογράφος καὶ λέγει· «Σοῦ ἔπλυνε ἐκεῖνα τὰ πόδια μὲ τὰ δάκρυά της καὶ μὲ μῦρα, καὶ μὲ τὰ μαλλιά της ἦρθε νὰ σοῦ σκουπίσει τὰ πόδια, ἐκεῖνα ποὺ ἄκουσε στον Παράδεισο ἡ Εὔα ἐκεῖνο τὸ δειλινό, καὶ ἐτρόμαξε». Ἐκεῖνα τὰ πόδια τότε, στον Παράδεισο, εἶναι τώρα πόδια ποὺ πατοῦν στὴν γῆ. Καταπληκτικόν!
Λέγω καὶ ἐγὼ τώρα· «Οὗτος ὁ Θεὸς ἡμῶν· οὐ λογισθήσεται ἕτερος πρὸς αὐτόν», αὐτὸς εἶναι ὁ Θεός μας· δὲν ὑπάρχει ἄλλος· ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ὁ Κύριός μας καὶ ὁ Θεός μας!
Ἡ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ στὸν ἄνθρωπο, δὲν εἶναι κάτι ποὺ ἀναφέρεται μόνον στὴν ψυχή, ἀλλὰ καὶ στὸ σῶμα. Μὲ βάσι τὸ μοντέλο ποὺ θὰ γινόταν ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπος, μὲ βάσι αὐτοῦ ἔγινε ὁ Ἀδάμ. Δὲν ἔγινε ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ βάσει τοῦ Ἀδάμ δὲν πῆρε μοντέλο τὸν Ἀδάμ, ἀλλὰ ὁ Ἀδὰμ πῆρε μοντέλο τὸν Χριστόν, ἐν ὄψει ὅτι θὰ ἐνηνθρώπιζε ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ. Συνεπῶς τὸ κατ᾿ εἰκόνα δὲν ἀναφέρεται μόνον εἰς τὴν ψυχὴν ἀλλὰ καὶ εἰς τὸ σῶμα. Λέγει ὁ Ἅγιος Εἰρηναῖος ὅτι στὴν Παλαιὰ Διαθήκη ἀναφέρεται μόνον εἰς τὴν ψυχήν, καὶ ἦταν ἀτελὲς αὐτὸ ποὺ ἐλέγετο τότε, ἐπειδὴ ἀκόμη ὁ Θεὸς Λόγος δὲν εἶχε ἐνανθρωπίσει. Σήμερα μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι ἐγώ, τὸ σῶμα μου, εἶμαι μέλος τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Στὸν Χριστὸν ὅμως εἶναι δεμένες αναπόσπαστα οἱ δύο φύσεις, θεία καὶ ἀνθρωπίνη· εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς Χριστός, τοῦ ὁποίου εἶμαι εἰκόνα.
Εἶμαι εἰκὼν τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος εἶναι «εἰκὼν τοῦ ἀοράτου Θεοῦ»· ἄρα εἶμαι εἰκόνα εἰκόνος. Μεγαλειώδες.
30η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)
►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1
Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.
🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk
🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b
🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1
💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.