25 Αυγούστου 2021

Μαρία, το περιεκτικόν ὄνομα τῆς Θεοτόκου.

†.Σήμερα αγαπητοί μου η Εκκλησία μας εορτάζει το Γενέθλιον της Θεοτόκου. Είναι γνωστόν ότι γενέθλιος ημέρα δεν είναι η ημέρα που γεννάται κανείς, αλλά γενέθλιος ημέρα είναι η ημέρα που αναγεννάται κανείς. Γι’ αυτό θα μπορούσαμε να πούμε ότι η γενέθλιος ημέρα του κάθε ανθρώπου είναι η ημέρα που εβαπτίσθη. Διότι εκεί εις την κολυμβήθρα ανεγεννήθη. Η τελείωσις δε αυτής της γενεθλίου ημέρας, θεωρουμένου του βίου ως μία ημέρα, είναι 
η ημέρα κατά την οποία ο άνθρωπος εξέρχεται από τον παρόντα βίο. Γι’ αυτό ως γενέθλιος ημέρα πάντων των αγίων, δεν θεωρείται ούτε η ημέρα που εγεννήθησαν, πολύ περισσότερο, ούτε η ημέρα του βαπτίσματος αλλά η ημέρα της εξόδου των από την παρούσα ζωή, όταν δηλ. φεύγουν από τον παρόντα κόσμον. Αυτή λέγεται γενέθλιος ημέρα, διότι ουσιαστικά αναγεννάται ο άνθρωπος δια την καθ’ αυτό ζωήν που είναι η αιώνιος ζωή. Φυσικά η ημέρα του βαπτίσματος και η ημέρα του θανάτου του ανθρώπου, που είναι η 
τελείωσής του δηλ. η ολοκλήρωσής του εκεί που έφθασε όπου έφθασε, ταυτίζονται. Έχομε μία σύμπτωση αυτών των δύο οροθεσίων. Κατ’ ουδένα λόγο όμως γενέθλιος ημέρα είναι η ημέρα που γεννάται ο άνθρωπος. Γι’ αυτό ο αρχαίος κόσμος εγιόρταζε  πάντοτε την γενέθλιον ημέραν, δηλ. την ημέρα που βιολογικά  εγεννήθηκε. Γι’ αυτό εις τον χριστιανικόν κόσμον, δεν επιτρέπεται, είναι ημαρτημένον, να γιορτάζη κανείς, να το πω απλά, τα γενέθλιά του! Και τείνει να καθιερωθεί αυτο το ξενόφερτο πράγμα, άγνωστο στα δικά μας χώματα, στο δικό μας χώρο, να γιορτάζωμε τα γενέθλια. Είναι και ξένο και αντιχριστιανικόν. 
   Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με την Υπεραγίαν Θεοτόκον. Και τούτο διότι η Υπεραγία Θεοτόκος ήτο ήδη αγία από προγόνων. Και προ παντός η Υπεραγία Θεοτόκος. Προεφητεύθη και  προπαρασκευάστηκε από αυτόν τον ίδιον τον Θεόν, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνη ότι ο Θεός καθοδήγησε την προαίρεσή της έτσι ώστε η Θεοτόκος να είναι Παν-αγία, κατά έναν παρασκευασμένον τρόπον. Ποτέ. Η Υπεραγία Θεοτόκος ηργάσθη στον εαυτό της για να γίνη η Παναγία. Αλλά παρεσκεύασε όμως ο Θεός την Υπεραγίαν Θεοτόκον από προγόνων, από πλευράς χώρου, μέσα εις τον οποίον χώρον η Υπεραγία Θεοτόκος θα εγεννάτο, θα εκυοφορείτο και θα εγεννάτο. Γι’ αυτό άρχισαν οι πρόγονοι από πού λέτε; Παραπάνω από χίλια χρόνια πιο μπροστά. Γι’ αυτό η Θεοτόκος λέγεται ότι είναι το άνθος που εξήνθησεν εκ της ρίζης Ιεσσαί. Αλλά ο Ιεσσαί ήταν ο πατέρας του Δαβίδ. Ο οποίος είχε ζήσει παραπάνω από χίλια χρόνια από τότε που η Θεοτόκος εγεννήθηκε. Και η Θεοτόκος είναι από την βασιλικήν γενεάν του Δαβίδ. Οι δε γονείς της ήταν δίκαιοι. Και δίκαιοι υπέρ πάντα άλλον δίκαιον της Π.Δ. Αλλά η Υπεραγία Θεοτόκος αγαπητοί μου, είναι Εκείνη δια την οποίαν λέγει το βιβλίο των «Παροιμιῶν» εις το 9ο κεφ. ότι «ἡ Σοφία ὠκοδόμησεν ἑαυτῇ οἶκον.» Ποια είναι αυτή η Σοφία; Η Σοφία είναι η Ενυπόστατος Σοφία Είναι ο Θεός Λόγος, πριν ενανθρωπήση. Η Ενυπόστατος Σοφία, ο Θεός Λόγος, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, λέγει ότι ωκοδόμησεν, έκτισε για τον εαυτόν της το σπίτι του. Και ποιό είναι αυτό το σπίτι; Αυτό το σπίτι που έκτισε ο Θεός Λόγος για να κατοικήση, είναι η Θεοτόκοος. Διότι εις αυτό το σπίτι, εις αυτήν την ανθρωπίνη φύση ήλθε και εσκήνωσε, δηλ. έστησε την σκηνή του ο Θεός Λόγος. Και αυτή η είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Συνεπώς εφόσον η Κυρία Θεοτόκος θα έφερε τον Θεόν Λόγον εις τον κόσμον, η γέννησίς της, η βιολογική της γέννηση ήταν υπόθεση χαράς και μεγάλης ευλογίας για τον κόσμον ολόκληρον. Άρα είναι το μόνο πρόσωπο, αν το θέλετε, κι ο άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής, δεν έχω χρόνο να σας μιλήσω για εκείνον, που γιορτάζεται η βιολογική τους γέννηση. Είναι τα μόνα πρόσωπα.
   Είναι γνωστό ότι το όνομα εδίδετο εις τα παιδιά, ιδίως τα αγόρια, κατά την ημέρα της περιτομής, την ογδόη ημέρα. Εις την Θεοτόκο εδόθη το όνομα Μαρία. Το όνομα αυτό, Μαρία, έχει πολλά να πη. Έξω από την ετυμολογία της λέξεως, που δεν θα μείνω, θα ήθελα να σας πω μόνο ότι οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, παίρνουν το Ελληνικό όνομα «Μαρία» και απομονώνουν τα γράμματά του, δηλ. κάνουν, θα λέγαμε μια ακροστιχίδα. Ακροστιχίς θα πη, παίρνω το όνομα κάθετα, και παίρνω το κάθε γράμμα και βγάζω ένα περιεχόμενο. Μαρία. Τα πέντε αυτά γράμματα εκφράζουν πέντε γυναικεία ονόματα, σπουδαία εις την Π.Δ. των οποίων οι αρετές και τα χαρίσματα συγκεντρώνονται εις το πρόσωπο της Θεοτόκου και συνεπώς το όνομα «Μαρία» είναι ένα όνομα περιεκτικόν όλων εκείνων των ονομάτων τη Π.Δ., των γυναικείων ονομάτων, με τις χάριτες και τις δωρεές που είχαν πάρει από τον Θεό.
   «ΜΑΡΙΑ.» Το «Μ» θυμίζει την Μαριάμ, την αδελφή του Μωυσέως και του Ααρών. Το «Α» είναι η Αβιγαία, η σύζυγος του Δαβίδ. Το «Ρ», είναι η Ραχήλ, η σύζυγος του Ιακώβ. Το «Ι» είναι η Ιουδήθ. Και το τελευταίο «Α», είναι η Άννα, η μητέρα του Σαμουήλ, η γυναίκα του Ελκανά.
   Ας δούμε αυτά τα πέντε γυναικεία πρόσωπα. Τι χαρακτηριστικόν είχε η αδελφή του Μωυσέως και του Ααρών η Μαριάμ; Όταν η Μαριάμ άκους τον αδελφό της να συνθέτη εκείνη την ωδή, μετά από το πέρασμά τους από την Ερυθρά Θάλασσα, και να δοξάζεται ο Θεός, τότε μαζεύει όλες τις γυναίκες, προεξάρχει χορού, και κατά αντιφωνίαν ψάλλει κι’ εκείνη την ωδή που έψαλλαν οι άνδρες με αρχηγό τον αδελφό της τον Μωυσή, επί τη σωτηρία των από τους Αιγυπτίους και το πέρασμα τους από την Ερυθρά Θάλασσα. Η Μαριάμ ήτο προφήτις Οι ωδές αυτές του Μωυσέως ήτο προφητικές. Και η Μαριάμ δεν έκανε παρά 
επανάληψη της προφητείας του αδελφού της. Για να σας το θυμίσω αυτό, να το καταλάβετε λίγο καλύτερα, σας θυμίζω τον Συμεών τον Θεοδόχον, όταν είπε «νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλον σου δέσποτα.» Τώρα Κύριε, να πεθάνω. Γιατί είδαν τα μάτια μου το σωτήριόν σου, είδαν τα μάτια μου τον σωτήρα του κόσμου. Ο οποίος είναι το φως εις αποκάλυψιν εθνών. Την ίδια ώρα, μία γυναίκα, η Άννα, λέγει «ναί, ναί, ναί, εἶναι αὐτό.» Και χαρακτηρίζεται προφήτις από την Αγίαν Γραφή. Ε, αυτό έκανε και η Μαριάμ. Επιβεβαιώνει τον αδελφό της. Είναι προφήτις. Και η ωδή αυτή του Μωυσέως είναι απ’ άκρου εις άκρον, μέχρι το τελευταίο σημείο προφητική. Ήτο δε και παρθένος. Δύο γνωρίσματα. Προφήτις και παρθένος. Η Θεοτόκος ήτο και προφήτις (δήτε την ωδήν της∙ «ἀπό τοῦ νῦν, λέει, μακαριοῦσι με πᾶσαι αἱ γενεαί»∙η δε Ελισάβετ τι είπε; «Καί εἶναι μακάρια ἐκείνη (μίλησε εις τρίτο πρόσωπο) πού θά πιστέψη σέ ὅσα τῆς λαλήθηκαν ἀπό τόν Κύριον…» και παρθένος. Έχει λοιπόν τα δύο γνωρίσματα της παλαιάς Μαριάμ, της αδελφής του Μωυσέως.
   Ποία ήτο η Αβιγαία; Η Αβιγαία ήτο μία θαυμασία γυναίκα. Η ιστορία της ήτο πολύ μεγάλη, λυπούμαι δεν μπορώ να σας την διηγηθώ. Ήταν παντρεμένη. Ο σύζυγός της ήταν περίεργος  άνθρωπος, και δεν έδινε ψωμιά και τρόφιμα στον Δαβίδ, όταν πολεμούσε στα βουνά. Η Αβιγαία επίστεψε εις τον Δαβίδ και το έργο του. Και τούτο διότι ήτο πολύ ταπεινή γυναίκα. Ο άνδρας της έπαθε συγκοπή, και τελικά, έγινε γυναίκα του Δαβίδ. Θαυμασία γυναίκα. Είχε ένα γνώρισμα η Αβιγαία. Ήτο ταπεινή. Και η Θεοτόκος είχε εις υπερθετικόν βαθμόν την ταπείνωσιν.
   Η Ραχήλ ήτο η δεύτερη γυναίκα του Ιακώβ. Την οποία εκτάκτως αγαπούσε ο Ιακώβ. Είχε κάλλος (ομορφιά) και ψυχικόν και σωματικόν. Η αδελφή της η Λεία δεν ήτο όμορφη και είχε πολύ μικρά ματάκια. Όλα αυτά είναι τύποι βεβαίως. Δεν κατηγορεί κανείς, να έχει κανείς ωραία ή άσχημα μάτια κ.λπ. Αυτά είναι απλώς τύποι. Προσέξτε τύποι. Και ο Ιακώβ είχε πάντα την καρδιά του εις την Ραχήλ. Είναι εκείνη που εγέννησε τα δύο παιδιά μόνον από τα δέκα. Τον Ιωσήφ και τον Βενιαμίν. Εις δε τον Βενιαμίν, η θαυμασία Ραχήλ απέθανε κατά τον τοκετόν. Και την έκλαψε πολύ ο Ιακώβ. Έτσι λοιπόν η Θεοτόκος έχει αυτά τα δύο χαρίσματα της Ραχήλ∙ αλλά σε πολύ μεγάλο βαθμό. Το κάλλος, την ομορφιά, και του σώματος και του πνεύματος. Προ παντός της ψυχής.
   Ποία ήτο η Ιουδήθ; Ήτο μία χήρα γυναίκα. Πανέμορφη, Εκπληκτικής ομορφιάς. Σωστή χήρα. Που πενθούσε τον άνδρα της. Κάποια φορά, έρχεται και κυριεύει την πόλη της, που είχε τείχη, ο Ολοφέρνης, στρατηγός της Βαβυλώνος. Κινδύνευε και η πόλη της και όλη η Ιουδαία και ο Ισραήλ. Το στρατόπεδο του Ολοφέρνους ήτο λίγο μακρύτερα από την πόλη. Διότι η πόλις ήτο κάπως σε ύψωμα και δεν μπορούσαν να σταθούν τα στρατεύματα του Ολοφέρνουις. Και της έρχεται μια έμπνευση. Βγάζει τα πένθιμά της ρούχα, ντύνεται με τα καλύτερά της ρούχα, βάζει τα καλύτερα της αρώματα, και λέει στους άρχοντες της πόλεως: «Ἀνοίξτε μου τήν πόρτα.» Παίρνει και μία υπηρέτριά της, μία δούλη της, και πηγαίνει εις το στρατόπεδο του Ολοφέρνους. Όταν την είδαν οι σκοποί, θαύμασαν την ομορφιά της. Έκανε όμως θερμοτάτη προσευχή να την φυλάξη ο Θεός να μην πάθη όχι μόνο κακό αλλά να μην χαλάση η εντιμότητά της∙ δηλ. να μην προσβληθή από τίποτε. Να μην σας τα πολυλογώ, μερικές μέρες έμεινε εκεί στο στρατόπεδο, λέγοντας στον Ολοφέρνη ότι θα μου επιτρέπης το βράδυ να βγαίνω έξω να προσεύχομαι. Αυτός νόμισε ότι πήγε να του πη μυστικά. Κάποια φορά, ύστερα από 3-4 βράδυα, όταν έμεινε μόνη αυτή με τον Ολοφέρνη, στη σκηνή του, κι’ αυτός ήταν σε κατάσταση κτηνώδη, διότι είχε το πάθος γι’ αυτήν, αλλά ο Θεός δεν τον άφηνε να την πειράξη, ήπιε πολύ κρασί. Και είναι οι δύο τους μόνο. Και τότε σύρει το ξίφος του, εκείνη, η Ιουδήθ, που ήταν κρεμασμένο επάνω από το κρεβάτι του, και του πήρε το κεφάλι πέρα για πέρα! Το έβαλε μεσ’ το καλαθάκι της, που πήγαινε, λέει, να μαζεύη και σύκα, και παίρνει την υπηρέτριά της που ήταν απ’ έξω, πέρασε μέσα απ’ τους σκοπούς, ανύποπτα, και πηγαίνει στα τείχη του τείχους και φωνάζει «Ἀνοίξτε μου» Και μπαίνει μέσα στην πόλη, βγάζει το κεφάλι από το καλάθι και τους το δείχνει: «Νά ὁ Ὀλοφέρνης!» Έμειναν έκπληκτοι. Την ανεκήρυξαν κριτήν. Σώθηκε η πόλις και η χώρα ολόκληρη. Η Θεοτόκος είναι εκείνη που εξόντωσε τον νοητόν Ολοφέρνην, τον δίαβολο. Τον κατεπάτησε κυριολεκτικώς.
   Και το τελευταίο, είναι η Άννα, η γυναίκα του Ελκανά η δεύτερη. Στείρα αλλά θαυμάσια γυναίκα. Και κάνει προσευχή στο Θεό να της δώση ένα παιδί. Μέρα νύχτα κλαίει∙ να της δώση ένα παιδί. Και της έδωσε. Λέοντα της έδωσε. Της έδωσε τον περίφημον προφήτην και τελευταίον κριτήν, τον Σαμουήλ. Και τότε η στείρα η Άννα, δοξάζει τον Θεό και ανέπεμψε εις το Θεό ωδήν. Είναι μία από τις εννέα ωδές της Αγίας Γραφής. Τι ήτο η Άννα; Ήτο στείρα. Η στείρα γεννά; Όχι προφανώς. Αλλά εγέννησε. Η παρθένος γεννά; Ασφαλώς όχι. Αλλά η Θεοτόκος ως παρθένος εγέννησε. Και η στείρα πήρε την χάρη του Θεού για να γεννήση. Και η παρθένος πήρε τη χάρη του Θεού για να γεννήση. Όχι πια έναν Σαμουήλ αλλά αυτόν τον Λυτρωτήν του κόσμου και τον σωτήρα όλων. Ουρανού και γης. Και αγγέλων και ανθρώπων.
   Αυτά εκφράζει το όνομα της Υπεραγίας Θεοτόκου, της οποίας το Γενέσιον γιορτάζομε σήμερα.


52α ομιλία στην κατηγορία « Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας " Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον " εδώ ↓.
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/omilies-eis-thn-ueotokon
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40q2nQUztSMBV9bwJSxpjwda

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://drive.google.com/file/d/16Yb2_qZgVX32iDOetdRsifuOIC0ZTA0B/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ojFLuKMecGTVkBDEN_YP2E

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%84%E1%BD%B4%CE%BD%20%E1%BD%99%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CE%BD%20%CE%98%CE%B5%CE%BF%CF%84%CF%8C%CE%BA%CE%BF%CE%BD.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

Ἡ Κοίμησις, ἡ Ταφή, ἡ Ἀνάσταση καί ἡ Ἀνάληψη τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου.

†.Από τας Θεομητορικάς εορτάς αγαπητοί μου, ξεχωρίζει η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, που περιλαμβάνει πρώτον τον θάνατον και την ταφήν της και δεύτερον την Ανάστασή της και την μετάστασή της εις την βασιλείαν του Θεού.

  Όλα αυτά της εορτής, περιλαμβάνονται κατά έναν θαυμαστόν τρόπον, εις το πρώτο τροπάριο της λιτής, το οποίον έχει ως εξής: «Ἔπρεπε τοῖς αὐτόπταις τοῦ Λόγου καί ὑπηρέταις καί τῆς κατά σάρκα μητρός Αὐτοῦ, τήν Κοίμησιν ἐποπτεῦσαι» (Έπρεπε, λέγει, εις εκείνους οι οποίοι στάθηκαν αυτόπται του Θεού Λόγου, όπως εξ άλλου αρχίζει και το κατά Λουκά Ευαγγέλιον, ότι εστάθησαν αυτόπται του Λόγου, οι περιγράψαντες την ζωή του, έπρεπε να σταθούν και αυτόπται και της μητρός Αυτού, και να εποπτεύσουν την δική της την Κοίμησιν). Τελευταῖον οὖσαν ἐπ’ αὐτῆ μυστήριον. (Και το οποίον, η Κοίμησής της, είναι το τελευταίο εις αυτήν μυστήριον. Απ’ όλα τα μυστήρια, τα οποία συνέβησαν εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον, από τον Ευαγγελισμόν έως τώρα, την Ανάστασή της και την Ανάληψή της.) ἵνα μή μόνον τήν ἀπό γῆς τοῦ Σωτῆρος ἀνάβασιν θεάσωνται, ἀλλά καί τῆς τεκούσης αὐτόν, τῇ μεταθέσει μαρτυρήσωσι. Ώστε να μην είναι μόνον μάρτυρες της Αναστάσεως και Αναλήψεως του Κυρίου, αλλά και της αναστάσεως και αναλήψεως και της Υπεραγίας Θεοτόκου.) Διόπερ πάντοθεν, θεία δυνάμει περαιωθέντες, τήν Σιών κατελάμβανον∙ (Γι’ αυτό το λόγο, οι αυτόπται και υπηρέται του Θεού Λόγου, έπρεπε να βρίσκωνται παρόντες εις την Σιών, εις την Ιερουσαλήμ) πρός οὐρανόν ἐπειγομένην, προέπεμπον τήν ἀνωτέραν τῶν Χερουβίμ∙ (αυτήν η οποία θα ανήρχετο εις τον ουρανόν, αυτήν ακριβώς θα προέπεμπον, ως ανωτέρα των Χερουβίμ) «ἥν καί ἡμεῖς, σύν αὐτοῖς προσκυνοῦμεν, ὡς πρεσβεύουσαν ὑπέρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν». (Την οποία κι εμείς προσκυνούμε ως πρεσβεύουσα υπέρ των ψυχών ημών).

   Πολύ ωραία αγαπητοί μου μας τα λέγει το τροπάριο αυτό της λιτής που περιλαμβάνει όλο το περιεχόμενο της εορτής. Και πράγματι, η παράδοση μας λέγει, διότι η Αγία Γραφή δεν αναφέρει τίποτε από τον θάνατον, την ταφή, την Ανάσταση και την Ανάληψη της Υπεραγίας Θεοτόκου , παρά μόνον η Παράδοσή μας διασώζει, ότι τρεις ημέρες προ του θανάτου της, ο Υιός της, ο Κύριος Ιησούς, έστειλε εις αυτήν άγγελο και την ειδοποίησε ότι θα απέλθη του κόσμου τούτου. Και εκείνη μόλις έλαβε την πληροφορίαν, ανήλθε εις το όρος των ελαίων, που κατά τη συνήθειά της επήγαινε συχνά και προσηύχετο, ανήλθε εκεί και προσευχήθη. Και επέστρεψε εις τον σπίτι της εις τα Ιεροσόλυμα, και ετοιμάστηκε δια την αναχώρησή της. Λίγο πριν την αναχώρησή της, κατά θαυμαστόν τρόπον, όπως μας αναφέρει εδώ το τροπάριο, και που άλλα τροπάρια της όλης ακολουθίας μας το λέγουν αυτό, ότι οι Απόστολοι ήρθαν εις την Ιερουσαλήμ, από οποιοδήποτε σημείο της Οικουμένης κι αν ευρίσκοντο. Μάλιστα στην εικονογραφία, δείχνει τους Αποστόλους να καταφθάνουν στα Ιεροσόλυμα με νεφέλη, μ’ ένα σύννεφο. Μεταξύ αυτών ήταν και ο άγιος Ιάκωβος ο αδελφόθεος, ο οποίος ήτο παρών εις τα Ιεροσόλυμα, ήτο ο άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης, ο άγιος Ιερόθεος και ο άγιος Τιμόθεος Επίσκοπος Εφέσου. Αυτοί ήρθαν όλοι δια να προπέμψουν την Υπεραγία Θεοτόκο εις τον ουρανό, και να σταθούν μάρτυρες του αληθινού θανάτου της, της αληθινής αναστάσεώς της και της αληθούς μεταναστεύσεώς της εις τους ουρανούς. Κι όταν έφθασαν, εκείνη τους ευλόγησε και τους χαιρέτησε∙ και τότε όπως εκείνη θέλησε, εις το κλινίδιό της, στο μικρό της το κρεβάτι έπεσε και εκοιμήθη, δηλ. απέθανε. Και τότε, οι μαθηταί και Απόστολοι του Κυρίου, μαζί με τους ιεράρχας που σας ανέφερα, την έθαψαν, όπως λέγει το σχετικό Εξαποστειλάριο. «Γεθσημανῆ τῷ χωρίῳ», δηλ. εις εκείνη την περιοχή που ήτο η Γεθσημανή. Η Γεθσημανή ήτο ένας ελαιώνας, επάνω εις το όρος τον Ελαιών, και εκεί όπου είχε μάλιστα και ο Κύριος προσευχηθεί κατά την σύλληψή του, και εκεί έθαψαν την Υπεραγίαν Θεοτόκον. Δεν υπάρχει συνεπώς ο τάφος της, όπως λέγουν οι Ρωμαιοκαθολικοί, εις την Έφεσον. Σαφώς η Υπεραγία Θεοτόκος ετάφη εις τα Ιεροσόλυμα. Κι’ εκεί εις τα Ιεροσόλυμα, όταν αγαπητοί μου ετάφη, ένας εκ των μαθητών, κατά την Παράδοση, έλειπε. Κατ’ οικονομίαν ήτο πάλι ο Θωμάς, ο οποίος έλειπε. Γιατί έλειπε ο Θωμάς στην πρώτη εμφάνιση του Κυρίου στους μαθητάς; Ακριβώς για να διαπιστωθή κατά τον καλύτερον τρόπον η Ανάσταση του Χριστού. Έτσι και τώρα λείπει ο Θωμάς. Ο οποίος καταφθάνει την τρίτη ημέρα. Και τότε του είπαν οι άλλοι μαθηταί, ότι η μητέρα του Κυρίου εκοιμήθη. Εκείνος επεθύμησε να προσκυνήση το τίμιο λείψανό της. Κι επήγαν εις τον τάφον∙ οι τάφοι ήσαν όχι όπως σήμερα που σκάπτομε εις την γην και εναποθέτομε το σώμα, αλλά ήταν μέσα σε μικρά σπήλαια, όπως ήτο και ο τάφος του Χριστού, όπως γνωρίζετε. Και τότε όταν πήγαν εις τον τάφο της Υπεραγίας Θεοτόκου, έλειπε το σώμα! Και υπήρχε μόνο το σινδόνι που ήτο τυλιγμένη. Κι εκεί αντελήφθησαν ότι η Υπεραγία Θεοτόκος είχε αναστηθεί και αναληφθεί εις τους ουρανούς.

   Ό,τι οι ιεροί υμνογράφοι μας παρουσιάζουν, έτσι και ο χρωστήρας των αγιογραφών, έρχεται στην εικονογραφία να μας παρουσιάσουν. Ας πάρωμε μία εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Το κεντρικό σημείο περιέχει δύο πρόσωπα, παρ’ ότι η εικόνα είναι πολυπρόσωπος. Είναι το πρόσωπον της Υπεραγίας Θεοτόκου επάνω σ’ ένα κρεβάτι, που κείται νεκρά. Όπισθέν της, μέσα σ’ ένα ελλειψοειδές σχήμα θείας δόξης, υπάρχει ο Υιός της, ο Ιησούς Χριστός. Ο οποίος κρατεί στα χέρια του την ψυχήν της μητέρας του, υπό τύπον ενός μικρού βρέφους. Σημειώσατε ότι αυτό αναφέρεται ειδικά στην Κοίμησιν και η εικόνα δεν αποτελεί το άπαν των όσων σας είπα, διότι η Υπεραγία Θεοτόκος όχι μόνον απλώς απέθανε, αλλά σας ανέφερα ότι ανεστήθη και ανελήφθη. Ανεστήθη με το σώμα της και ανελήφθη με το σώμα της εις τους ουρανούς. Γύρω από το κρεβάτι που κείται η Υπεραγία Θεοτόκος είναι οι Απόστολοι και οι Ιεράρχαι τους οποίους σας ανέφερα. Πάνω από την θεία δόξα που καλύπτει τον Ιησούν Χριστόν, είναι ένα Χερουβείμ ή περισσότεροι άγγελοι. Και μετέχουν εις το όλο γεγονός της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου. Στο βάθος, και πέρα από τα πρόσωπα των Αποστόλων και των Ιεραρχών, βρίσκονται και μερικά λαϊκά πρόσωπα. Δηλ. είναι η Εκκλησία. 

   Έτσι βλέπομε, εις την Κοίμησιν της Υπεραγίας Θεοτόκου να μετέχη ο Κύριος Ιησούς, ο Υιός της, οι Απόστολοι, οι Ιεράρχες, η Εκκλησία άπασα και ο ουρανός, οι άγγελοι. Και τούτο διότι η Υπεραγία Θεοτόκος στάθηκε εκείνη που έδωσε την σάρκα της εις τον Υιόν του Θεού, να γίνη άνθρωπος. Αυτό ακριβώς το γεγονός έρχεται να τονισθή εις αυτήν την εικόνα την οποία έχομε μπροστά μας, όταν προσκυνούμε, και αισθανόμαστε κάτι το εντελώς ξεχωριστό, ότι εκείνη που έδωσε το σώμα της εις τον Υιόν του Θεού, για να γίνη ο Υιός του Θεού άνθρωπος, αυτή έγινε το κεφάλαιο, δηλ. η βάσις της σωτηρίας μας, κι’ όχι μόνο της σωτηρίας μας, των ανθρώπων, αλλά και ολοκλήρου της δημιουργίας. Η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η σωτηρία και των ανθρώπων και των αγγέλων, αλλά και ολοκλήρου της αλόγου κτιστής δημιουργίας. Δεν θα ήτο δυνατόν δε ποτέ να μείνη στον τάφον η Υπεραγία Θεοτόκος, και το σώμα εκείνο που έδωσε την ανθρώπινη ζωή εις τον ζωοδότην Θεόν και δημιουργόν των πάντων, να υποστή την φθοράν. Διότι από τα σπλάχνα της επήρε ο Θείος Λογος, και αυθάρτησε την δική του ανθρωπίνη φύση. Πώς λοιπόν θα ήταν δυνατόν να μείνη μέσα εις τον τάφον και να υποστή την φθοράν το σώμα της Υπεραγίας Θεοτόκου; Γι’ αυτό το λόγο η Υπεραγία Θεοτόκος ακολουθεί την ιδίαν πορείαν την οποία ηκολούθησε και ο Υιός της. Ο οποίος απέθανε επί του Σταυρού πραγματικά, ετάφη πραγματικά, ανέστη πραγματικα και εψηλαφήθη και ανελήφθη εις τους ουρανούς ενώπιον εκατοντάδων μαρτύρων. Την ιδίαν πορείαν ακολουθεί η μητέρα του. Είναι το πρώτο λογικόν κτίσμα, από το ανθρώπινο γένος, που ακολουθεί αυτήν την πορείαν και εισέρχεται εις την βασιλείαν του Θεού. Δεδομένου ότι κανείς ακόμη από όσους επίστευσαν εις τον Ιησούν Χριστόν, δεν έφθασε εις την βασιλείαν του Θεού. Γιατί ακόμη δεν έγινε η ανάστασις των νεκρών. Σημειώσατε ότι ούτε ο άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής, ούτε ο Απ. Παύλος, ούτε ο Απ. Πέτρος, ούτε όλοι οι άλλοι Απόστολοι, ούτε ο Ευαγγ. Ιωάννης βρίσκονται εις την βασιλείαν του Θεού. Όλοι είναι εις τον Παράδεισον∙ εις τον χώρον εκείνον που ως ψυχές αναμένουν την ανάσταση των νεκρών. Αλλ’ η Υπεραγία Θεοτόοκος επήρε το σώμα της, το παλαιό της σώμα, άφθαρτο και αθάνατο, το οποίο οδήγησε ο Υιός της εις την βασιλείαν του Θεού. Ούτε ο προφήτης Ηλίας είναι εις την βασιλεία του Θεού. Ούτε ο Εώχ, ούτε ο ληστής είναι εις την βασιλείαν του Θεού. Ο ληστής απέθανε, ετάφη, και το σώμα του υπέστη φθορά. Δεν ανεστήθη. Είναι εις τον Παράδεισον. Είναι συνεπώς το πρώτο κτίσμα, είναι ο πρώτος άνθρωπος που εισέρχεται εις την βασιλεία του Θεού. Για μας τους Χριστιανούς είναι μία δευτέρα μαρτυρία μετά την Ανάσταση του Χριστού. Μία μαρτυρία ότι ο Χριστός Ανεστήθη, και ότι πραγματικά θα εισέλθωμε, θ’αναστηθούμε και θα εισέλθωμε εις την βασιλεία του Θεού. Τούτο δε το βλέπομε εις την Υπεραγία Μητέρα Του. Η οποία πλέον άφθαρτη και αθάνατη, με όλη της την ανθρωπίνη φύση, βρίσκεται εις τον ουρανό.

   Για μας συνεπώς, η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, που νηστεύομε ξέρετε για να προϋπαντήσωμε το γεγονός, όχι δια να πενθήσωμε την Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου, άπαγε της βλασφημίας, όπως και νηστεύουμε την Μεγάλη Παρασκευή, όχι για πενθήσουμε τον θάνατο του Χριστού, άπαγε της βλασφημίας, όπως και 

ολόκληρη την Μ. Σαράκοστή, αλλά για να καθαρθούμε και να προετοιμαστούμε να προϋπαντήσουμε την Ανάσταση του Χριστού. Έτσι κι εδώ νηστεύομε 15 ημέρες για να προϋπαντήσουμε την ανάσταση της Υπεραγίας Θεοτόκου, η οποία είναι παιδί του Αδάμ και της Εύας, είναι από το αίμα μας, είναι από την σάρκα μας, είναι ο πρώτος άνθρωπος που αναστήνεται, αφθαρτίζεται και εισέρχεται εις την βασιλεία του Θεού. Για μας συνεπώς η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου είναι ένα δεύτερο Πάσχα. Είναι ο απόηχος εκείνου του Πάσχα, όπως θα λέγαμε ότι το Πάσχα, όπως λέγει ο Κανών του Πάσχα, ότι δεν είναι τι άλλο παρά μιας άλλης βιοτής της αιωνίου την απαρχήν, ε και η εορτή αυτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου είναι ένα Πάσχα μιας άλλης βιοτής∙ είναι η απαρχή μιας αιωνίου ζωής. Και αυτό για μας είναι τεράστιο.

   Αγαπητοί μου η Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου για μας είναι ένας σταθμός. Μπορούμε να χαίρομε πια. «Ἐμπῆκε τό νερό στ’ αὐλάκι». Η φθαρτότης μπήκε στην αφθαρσία και η θνητότητα μπήκε εις την αθανασία. Στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου έχομε την μεγάλη μας ελπίδα. Απ’ αρχή ο Χριστός, λέει ο Απ. Παύλος. Και ο πρώτος καρπός αυτής της απαρχής είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Για μας είναι μεγάλη ελπίδα, είναι μεγάλη χαρά. Πρέπει λοιπόν να ζούμε αυτή τη χαρά. Η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η υψηλοτέρα των ουρανών. Οι άγγελοι με χαρά την υποδέχονται. Γιατί ξέρουν ότι είναι και η δική τους η σωτηρία.

   Τί θα πη «σωτηρία»; Θα πη να δω το πρόσωπο του Θεού. Αυτό είναι η σωτηρία. Κι αν ερωτήσετε γιατί η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η σωτηρία των αγγέλων, θα σας απαντούσα: Γιατί οι άγγελοι δεν είχαν δει ποτέ το πρόσωπο του Θεού. Και τώρα που ο Θεός Λόγος ενηνθρώπισε, είδαν το πρόσωπο του Θεού στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, ο οποίος πήρε τη σάρκα της Υπεραγίας Θεοτόκου. Να γιατί η Υπεραγία Θεοτόκος είναι και η σωτηρία των αγγέλων, όχι μόνο των ανθρώπων Γιατί είδαμε ήδη το πρόσωπο του Θεού. Αλλά είναι και η σωτηρία ολοκλήρου της δημιουργίας. Τί άλλο να πούμε; Πώς να τιμήσωμεν την Υπεραγίαν Θεοτόκον γι’ αυτή τη μεγάλη προσφορά της προς εμάς; Πώς να την ευχαριστήσωμε; Γι’ αυτό η Εκκλησία μας αγαπητοί μου έχει συνθέσει τους ωραιοτέρους ύμνους προς αυτήν. Ύμνοι οι οποίοι είναι γεμάτοι από θαυμάσιες εικόνες, που δείχνουν ποια είναι.

    Έτσι ας αγαπήσωμε την Υπεραγία Θεοτόκο∙ ας την αγαπήσωμε μ' όλη μας την καρδιά. Της χρεωστούμε πολλή ευγνωμοσύνη. Γιατί είναι η αιτία παντός αγαθού. Είναι η αιτία της σωτηρίας μας. Ας την τιμήσουμε. Ας την ευχαριστήσουμε. Γι’ αυτήν οι παννυχίδες, γι’ αυτήν οι αγρυπνίες, γι’ αυτήν οι ύμνοι, γι’ αυτήν είναι όλα. Της αξίζουν. Πραγματικά της αξίζουν, που είναι το κεφάλαιο της σωτηρίας μας.


10η ομιλία στην κατηγορία « Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας " Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον " εδώ ↓.
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/omilies-eis-thn-ueotokon
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40q2nQUztSMBV9bwJSxpjwda

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://drive.google.com/file/d/16Yb2_qZgVX32iDOetdRsifuOIC0ZTA0B/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ojFLuKMecGTVkBDEN_YP2E

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%84%E1%BD%B4%CE%BD%20%E1%BD%99%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CE%BD%20%CE%98%CE%B5%CE%BF%CF%84%CF%8C%CE%BA%CE%BF%CE%BD.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.