01 Σεπτεμβρίου 2021

χαῖρε, κεχαριτωμένη· ὁ Κύριος μετὰ σοῦ· εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξίν.

†.«Καί εἰσελθών ὁ ἄγγελος πρός αὐτήν εἶπε∙ χαῖρε, κεχαριτωμένη∙ ὁ Κύριος μετά σοῦ∙ εὐλογημένη σύ ἐν γυναιξίν».
   Το κέντρον της ιστορίας αγαπητοί μας της ανθρωπότητος αλλά και απάσης της κτιστής ορατής και αοράτου δημιουργίας, είναι το μυστήριον της Ενανθρωπήσεως του Υιού του Θεού. Και το έργον αυτό το υπηρέτησε μία γυναίκα. Η Υπεραγία Θεοτόκος. Το ύψος της είναι ασύλληπτο. Όσο ασύλληπτο είναι το μυστήριο που υπηρέτησε η ίδια.
   Αλλά μπορούμε όμως να ψηλαφίσωμε από το μέγα αυτό μυστήριο, για να μπορέσωμε να αντιληφθούμε την σοφία, την αγάπη και την δύναμη του Θεού. Όταν ο αρχάγγελος Γαβριήλ ενεφανίσθη προ της Υπεραγίας Θεοτόκου, της είπε έναν χαιρετισμό. Της είπε «Χαῖρε, κεχαριτωμένη∙ ὁ Κύριος μετά σοῦ∙ εὐλογημένη σύ ἐν γυναιξίν». Κάθε λόγος του αρχαγγέλου Γαβριήλ είναι και μια αποκάλυψη του προσώπου της Υπεραγίας Θεοτόκου. Όταν της είπε «Χαῖρε», που θα πει «νά ἔχης χαρά», επειδή ο Θεός είπε στην Εύα ότι με λύπες θα έκανε τα παιδιά της, και ότι η αποστροφή της θα ήταν προς τον άνδρα της, και θα απετάσσετο εις τον άνδρα της, επειδή ακριβώς έδειξε μία ανυπακοή εις το θέλημα του Θεού, γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο, αυτό θα προκαλούσε λύπη εις την Εύα, ήταν ο καρπός της αταξίας της. Γι’ αυτό το λόγο τώρα αίρεται αυτή η κατάσταση της λύπης. Διότι έχομε πια την καινούρια Εύα, η οποία δέχεται τη χαρά. Και η χαρά αυτή της καινούριας Εύας, λύπη την λύπη της παλιάς Εύας.
   Πράγματι η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η νέα Εύα και είναι το προΐμιο της δικής μας σωτηρίας. Και το προΐμιο αυτό ήταν πολύ κοντά. Γιατί προς της Υπεραγίας Θεοτόκου υπήρξε ένα άλλο προΐμιο. Ήταν ο Νώε. Δύο φορές η ανθρωπότητα απειλήθηκε να εξαφανισθή. Την μια φορά και σαν αμαρτία αλλά και βιολογικά. Όταν επήλθε ο κατακλυσμός. Και την δεύτερη φορά από τον κατακλυσμόν της αμαρτίας. Στις δύο αυτές περιπτώσεις, υπήρξαν, όπως σας εξήγησα, δύο προΐμια σωτηρίας. Όταν ο Λάμεχ εγέννησε τον Νώε, είπε τα εξής προφητικά λόγια, παρ’ ότι ο Λάμεχ ήτο ένας αμαρτωλός άνθρωπος. «Οὗτος (εἶπε γιά τόν γιό του τόν Νῶε) διαναπαύση ἡμᾶς ἀπό τῶν ἔργων ἡμῶν καί ἀπό τῶν λυπῶν τῶν χειρῶν ἡμῶν καί ἀπό τῆς γῆς, ἧς κατηράσατο Κύριος ὁ Θεός.»
Αυτός, λέγει, θα μας αναπαύση από τις λύπες μας, από τα έργα των χεριών μας, από την καταραμένη γη, που ο Θεός κατηράσθη εξ αιτίας μας. Αυτός θα μας αναπαύση.
   Αν έπρεπε να πάρωμε κατά γράμμα τα πράγματα, θα βλέπαμε ότι εξεπληρώθη από την ανάποδη αυτό. Διότι όλη η ανθρωπότητα κατεστράφη εις τον τότε κατακλυσμόν. Και σώθηκε μόνον ο Νώε. Τι είδους λοιπόν ανάπαυση θα μπορούσε να έχη η ανθρωπότητα; Αλλά δεν ήτο εκεί η ανάπαυση. Ήταν προφητικός και βαθύς και απώτατος ο λόγος. Διότι όλη εκείνη η γενεά, που ημάρτησε απέναντι στον Θεό, εξαφανίσθη; Ασφαλώς κατήλθε στον Άδη. Και εκεί εις τον Άδη, ασφαλώς δεν θα ήτο σε πλεονεκτική κατάσταση. Αλλά εφόσον θα διεσώζετο στο πρόσωπο του Νώε το ανθρώπινο γένος, θα έφθανε να έλθη ο Μεσσίας, δηλ. ο Υιός Θεού ως άνθρωπος, πού; Θα κατήρχετο εις τον Άδη και εκεί θα ανέστανε τους απ’ αιώνος κεκοιμημένους. Αυτός είναι ο προφητικός λόγος του Λάμεχ. «Καί θά μᾶς ἀναπαύση, λέγει, αὐτός». Θα μας αναπαύση εκεί εις τον Άδην, διότι εκεί θα έλθη ο Μεσσίας. Αλλά υπάρχει και η περαιτέρω ανάπαυση, που θα επήρχετο με το δεύτερο προΐμιο, την Υπεραγία Θεοτόκον. Η οποία θα έφερε τον Μεσσία εις τον κόσμον, τον Υιόν του Θεού, ο οποίος όχι μόνο θα κατήρχετο εις τον Άδη και θα καθιστούσε τον Άδη τόπον αναπαύσεως, αλλά και θα ανέσταινε τους νεκρούς. Και θα εισήγαγε τους κεκοιμημένους, αφού θα έπαιρναν ξανά το ανθρώπινο σώμα τους, μέσα εις την βασιλεία την δική Του.
   Συνεπώς ο Νώε αποτελεί το πρώτον προΐμιον της σωτηρίας μας. Και η Υπεραγία Θεοτόκος αποτελεί το δεύτερον προΐμιον της σωτηρίας μας.
   «Χαῖρε Κεχαριτωμένη» της λέγει ο αρχάγγελος Γαβριήλ. Την αποκαλεί «Κεχαριτωμένη». Κεχαριτωμένη είναι του χαριτώνω, που θα πη κάνω τον άλλον από χάριτες, γεμάτον από χάριτες, Και πράγματι η Υπεραγία Θεοτόκος αγαπητοί μου ήτο πλήρης χαρίτων, γεμάτη από χάριτες. Πώς αυτή κατόρθωσε να επιτύχη να γίνη ένα σκεύος εκλογής, πολύ πέρα από του να θεωρηθή σκεύος εκλογής όπως ο Παύλος. Στον Ανανία ο Χριστός είπε ότι αυτός θα είναι για μένα σκεύος εκλογής. Η Υπεραγία Θεοτόκος ξεπέρασε κάθε δημιούργημα προηγούμενό της, σύγχρονό της και επόμενό της. Ούτε υπήρξε ούτε θα υπάρξη ποτέ ως την Υπεραγίαν Θεοτόκον. Γιατί ; Πώς τόσο ύψος; Και για να μην πη κανείς ότι ένα τέτοιο ύψος το καταφέρνει μόνον ένας που απομακρύνεται από τον κόσμον, θα σας απαντούσα: η Υπεραγία Θεοτόκος έμενε εις τον κόσμον. Και έμενε εις μίαν κωμόπολιν, σ’ ένα χωριό, την Ναζαρέτ η οποία ήτο κακοηθεστάτη. Την μαρτυρία την έχομε από την ίδια την Αγία Γραφή, όταν αργότερα θα υπάρξη ένας διάλογος ανάμεσα στον Φίλιππο και στον Ναθαναήλ, και ο Φίλιππος θα ισχυρίζεται ότι βρήκαμε τον Μεσσία τον από Ναζαρέτ, θα πη ο Ναθαναήλ… «μπορεῖ νά βγῆ τίποτε καλό ἀπό Ναζαρέτ»; Ήταν λοιπόν μία κακοήθης πόλις, αμαρτωλή, εγκληματική ακόμα. Θυμηθήτε όταν ο Κύριος μίλησε στην συναγωγή της Ναζαρέτ, που τον πήραν, τον άρπαξαν για να τον γκρεμίσουν από την κατωφέρεια του βουνού που ήταν κτισμένο το χωριό μας. Ήσαν κακοηθέστατοι άνθρωποι. Εις αυτόν τον χώρον η Υπεραγία Θεοτόκος εμεγάλωσε. Κι’ όχι μόνο μέσα στον κόσμον και σ’ ένα κακοήθες περιβάλλον αλλά ήτο και αρραβωνισμένη, ήτο μεμνηστευμένη. Ας το ακούσουν εκείνοι που θα έλεγαν… πως κανείς μπορεί να επιτύχη αρετήν, καθαρότητα, μέσα εις τον χώρον της μνηστείας. Να η Υπεραγία Θεοτόκος. Δεν ήτο λοιπόν κάπου απομονωμένη. Θέλετε ακόμα περισσότερο; Η ηλικία της ήτο κάπου 15 ετών όταν εδέχθη το μήνυμα του αγγέλου. Θέλετε κάτι ακόμη; Εγνώριζε την ανθρωπίνη πορεία και τα έργα της. Όταν της είπε ο άγγελος ότι θα γεννήση υιόν, εκείνη είπε: «Πῶς θά μοῦ γίνη αὐτό ἀφοῦ δέν γνωρίζω ἄνδρα;» Δηλ. ακόμη δεν έχω παντρευτή. Είναι γνώστρια όλης της πορείας της εγγάμου γυναικός. Τίποτε απ’ όλα αυτά, ούτε η γνώσις της βιολογικής πορείας της γυναικός, ούτε ο χώρος ο αμαρτωλός που έμενε εκεί, το περιβάλλον του χωριού, ούτε ο χώρος της μνηστείας μπορούσαν να την μολύνουν. Δεν υπήρχε τίποτα που μπορούσε να την μολύνη. Λέει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ότι: «Ἦτο ἡ Θεοτόκος βίος πανάμωμος, ζωή πάναγνη, άρνηση κάθε κακίας, ἄσκηση ὅλων τῶν ἀρετῶν, ψυχή ἀπό τό φῶς καθαρότερη, σῶμα ἐντελῶς πνευματικό, (ὄχι ἄυλο, ἀλλά διεπόμενον ἀπό τό Πνεῦμα τό Ἅγιον) λαμπρότερ ἀπό τόν ἥλιο, ἀπό τόν οὐρανό καθαρότερος, πού δέν δειλιάζει ἐμπρός σέ κανένα ὕψος, πού ξεπερνᾶ ἀκόμη καί τά φτερά τῶν ἀγγέλων, θεῖος ἔρως, πού ἀπερρόφησε καί ἀφομίωσε κάθε άλλη ἐπιθυμία τῆς ψυχῆς, κτῆμα τοῦ Θεοῦ, ἕνωση μέ τόν Θεό, πού δέν χωράει σέ καμμιά ἀνθρώπινη σκέψη.» Αυτά γράφει σ’ ένα εγκώμιό του ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς για την Υπεραγία Θεοτόκο.
   Αλλά συνεχίζει ο άγγελος και λέγει: «Χαίρε, Κεχαριτωμένη∙ ὁ Κύριος μετά σοῦ∙» ο Κύριος είναι μαζί σου. Τί θα πη ὁ Κύριος μετά σοῦ;» Κατά λέξη θα πη: ο Θεός μέσα σε σένα. Πράγματι, εφόσον είχε τον Θεό μέσα της, ήτο θεωμένη. Ω αυτό το μέγα κατόρθωμα για τον άνθρωπο, να είναι θεωμένος! Να είναι δηλ. το δοχείον που θα δέχεται αυτήν την ενεργό παρουσία του Θεού. Ήτο πράγματι κατοικητήριο ασύλληπτο του Θεού. Ήτο αληθινός θρόνος του Θεού, επί του οποίου θρόνου επανεπαύετο όντως ο Θεός. Γι’αυτό το λόγο έγινε και Θεοτόκος. Είναι το κατ’εξοχήν πλάσμα, το μοναδικό εις την Ιστορία, που ηνώθη άμεσα με τον Θεό.
   Προσέξτε αυτό το σημείο. Είναι γνωστό ότι ο Θεός κοινωνεί μετά της δημιουργίας Του δια των ακτίστων ενεργειών Του. Πώς δηλ. ὁ Θεός, το απόλυτο Πνεύμα, έρχεται σε μια επαφή με τη δημιουργία την υλική; Με ποιό τρόπο; Αυτό είναι κάτι που πολύ απησχόλησε τους Θεολόγους. Πάρα πολύ απησχόλησε. Και διαμάχες δημιούργησε. Και ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, που εκφράζει το Ορθόδοξον πνεύμα της Εκκλησίας μας, και όλων των Πατέρων της Εκκλησίας μας, έδωσε την απάντηση, ότι ο Θεός κοινωνεί μετά της κτιστής δημιουργίας με τις ενέργειές Του. Όταν λέμε ότι εγώ βλέπω τον Θεό ή θα δω τον Θεό, ή τώρα ή στην Βασιλεία Του ή οπουδήποτε, τί θα πη «βλέπω τόν Θεό»; Μου λέγει η Αγία Γραφή, -καταλαβαίνετε, ζωτικότατο θέμα- ότι Θεόν ουδείς πώποτε εώρακε, ουδείς ποτέ έχει δει τον Θεό. Πώς λοιπόν θα δω τον Θεό; Τί θα είναι αυτό που θα δώ; Αφού κανείς δεν μπορεί να δει τον Θεό. Υπάρχουν στον Θεό τρία πράγματα. Είναι η ουσία του Θεού, είναι οι υποστάσεις του Θεού και είναι και οι ενέργειες του Θεού. Η ουσία του Θεού είναι η ενδοτάτη. Μετά είναι τα πρόσωπα του Θεού τα τρία. Ο Πατήρ, ο Υιός, και το Άγιο Πνεύμα. Και μετά είναι οι ενέργειες του Θεού. Ο Θεός κοινωνεί δια των ενεργειών Του με την κτιστή δημιουργία. Δηλ. οι ενέργειες είναι εκείνες που ερχόμενες σε επαφή με μένα, λέγω ότι έχω Θεοφανία. Και πράγματι είναι Θεοφανία χωρίς να υπάρχει η ορατότητα της ουσίας, γιατί οι ενέργειες του Θεού είναι άκτιστες. Δηλ. θεότης! Έτσι, ο Θεός, κοινωνεί όπως σας είπα, δια των ακτίστων ενεργειών του. Στην Υπεραγία Θεοτόκο ενήργησε άκτιστος ενέργεια, ώστε να γίνη η ενανθρώπιση; Εδώ είναι το μυστήριο το ακατανόητο, το ακατάληπτο, το μέγιστο μυστήριο, το ανείπωτο μυστήριο, το μοναδικό και μη επαναλαμβανόμενο, ότι αυτή η θεότητα ηνώθη μετά της ανθρωπίνης φύσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου!! Είναι ασύλληπτο! Αφού ο Θεός κοινωνεί μόνον δια των ενεργειών Του, εδώ δεν υπάρχουν στο μέσον οι ενέργειες∙ γι’ αυτό ο Χριστός ήτο όλος, δηλ. ο Λόγος του Θεού ήτο όλος εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον! Και δεν επυρπολήθη η Υπεραγία Θεοτόκος. Και δεν επυρπολήθη ολόκληρη η δημιουργία. Είναι ασύλληπτο! Γι’ αυτό και έχομε την υποστατικήν ένωσιν στον Ιησούν Χριστόν. Έχομε την θεία και την ανθρώπινη φύση κάτω από ένα πρόσωπο. Το πρόσωπο του Θεού Λόγου. Ένα είναι το πρόσωπο. Δεν είναι δύο. Είναι ένα. Και είναι αλήθεια μυστήριο ακατανόητο πώς έγινε αυτή η ένωσις, η αδιαχώριστη πια ένωση μέσα εις τους αιώνας των αιώνων, Θεού, κτιστού και δημιουργίας κτιστής. Αυτή η ανάκραση. Ασύλληπτο. Αυτό, σας ξαναλέγω, το μυστήριο, υπηρέτησε η Υπεραγία Θεοτόκος. Αυτό σημαίνει όταν της είπε ο άγγελος «ὁ Κύριος μετά σοῦ». Έχει βάθος δυσθεώρητο αυτό το «ὁ Κύριος μετά σοῦ». Όταν λέμε εμείς σ’ έναν άνθρωπο «ὁ Κύριος μαζί σου» είναι σχεικό. Δηλ. να έχης την ευλογία του Θεού, να έχης τη χάρη του Θεού, να ἔχης άκτιστες ενέργειες του Θεού. Αλλά εδώ «ὁ Κύριος μετά σοῦ» είναι όλο το βάθος του μυστηρίου, όπως τόσην ώρα σας έχω εξηγήσει.
   «Χαίρε, Κεχαριτωμένη∙ ὁ Κύριος μετά σοῦ∙ εὐλογημένη σύ ἐν γυναιξίν.» Είσαι ευλογημένη συ, ανάμεσα στις γυναίκες. Ποιές γυναίκες; Όλες εκείνες που προϋπήρχαν σου. Όλες οι σύγχρονες με σένα. Και όλες εκείνες που ποτέ θα ζήσουν επάνω εις την γη. Είσαι ανάμεσά τους η εξαιρετέα. Είσαι η ευλογημένη ανάμεσα σε όλες τις γυναίκες. Γιατί την αποκαλεί «εὐλογημένη»; Διότι η Εύα εδέχθη κατάρα. Και τώρα αίρεται η κατάρα αυτή, και η νέα Εύα επειδή στάθηκε σώφρων, γι’ αυτό το λόγο είναι ευλογημένη.
   Προσέξτε ένα σημείο. Ήτο πανενάρετος η Υπεραγία Θεοτόκος. Αλλά υπέστη όμως μία δοκιμασία. Είναι ανάλογη με την δοκιμασία της Εύας. Όταν ο διάβολος είπε στην Εύα ότι εάν δοκιμάσετε από τον καρπόν του δένδρου τούτου, της γνώσεως πονηρού και αγαθού, θα ανοίξουν τα μάτια σας, και θα είσαστε σαν Θεοί, δεν θα έχετε ανάγκη πια από τον Θεό, θα έχετε μια αυτονομία, μία απόλυτη ελευθερία, δεν θα πεθάνετε, η Εύα πολλές φορές είχε δει το δένδρο με τον καρπό… όταν άκουσε τα λόγια αυτά, της ισοθεΐας, μέσα της εγέμισε από μία υπερηφάνεια. «Ὥστε ἔχω τήν δυνατότητα νά φθάσω ἐκεῖ;» Τότε έβλεπε τον καρπόν του δένδρου, και τότε της φάνηκε πολύ ωραίος Πρώτα δεν ήταν ωραίος; Μια μικρή παρένθεση: Δεν είναι συμβολικά τα πράγματα. Και πολύ παραπάνω, δεν αναφέρεται στο γενετήσιο. Το λέγω γιατί πολλοί έχουν μια πολύ περίεργη αντίληψη. Δεν έχει καμμιά σχέση μ’ αυτά τα πράγματα. Είδε τον καρπόν πολύ ωραίον. Ήταν καρπός. Ό,τι ήταν σ’ ένα δένδρο∙ ήταν καρπός. Δεν είχε ούτε δηλητήριο μέσα, ούτε τίποτε. Το θέμα ήταν στην εντολήν, στην υπακοή. Και τότε άπλωσε το χέρι της και εδοκίμασε. Γιατί εδοκίμασε; Γιατί κατελήφθη από την υπερηφάνεια της ισοθεΐας. Τώρα έρχεται ο άγγελος εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον και της λέγει ότι θα γεννήση τον Υιόν του Θεού. «Πῶς θά μοῦ γίνη, λέει, αὐτό;» «Θά σέ ἐπισκιάση τό Πνεῦμα τό Ἅγιον καί θά γίνη αυτό τό μυστήριο». Η Υπεραγία Θεοτόκος δεν εγέμισε από την υπερηφάνεια της ισοθεΐας. Και να φανταστήτε ότι μετά την λατρευτικήν προσκύνησιν της Αγίας Τριάδος, το π ρώτο κτίσμα που δέχεται τιμητικήν προσκύνησιν, είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Είναι μετά την Αγίαν Τριάδαν. Με την διάκριση ότι τον Θεόν προσκυνούμε λατρευτικά, την Υπεραγίαν Θεοτόκον προσκυνούμε τιμητικά. Αλλά είναι το πρώτο κτίσμα μετά την Αγία Τριάδα. Θα μπορούσε η Υπεραγία Θεοτόκος να έλεγε «πώ πώ τιμή, τί καταπληκτικό εἶναι αὐτό!» Εάν το έλεγε, εάν εγέμιζε η ψυχή της απ’ αυτό το αίσθημα της ισοθεΐας, θα έπεφτε αγαπητοί μου, όπως και η παλιά προμήτορά της, η Εύα. Βλέπετε το μεγάλο θέμα της αρετής της; Βλέπετε το βάθος της ταπεινώσεώς της; Δεν μπορούμε να το προσμετρήσωμε αυτό. Δεν μπορούμε ούτε στην Εύα να το προσμετρήσουμε, τί ένοιωσε η Εύα, ούτε εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον. Η Εύα υψώθηκε από υπερηφάνεια. Η Υπεραγία Θεοτόκος ταπεινώθηκε πολύ χαμηλά, και το εξέφρασε μ’ ἐκεῖνο που εἶπε «Περίεργο, σέ μένα αὐτά ὅλα; Ὡστόσο, ἄν λές ὅτι ἔτσι τά πράγματα θά ὑπηρετηθοῦν, ἐγώ δέν ἔχω ἀντίρρηση. ἰδού ἡ δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου» Είναι πραγματικά καταπληκτικό. Έτσι η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η ευλογημένη. Και είναι το προΐμιον πάσης ευλογίας αληθούς και αιωνίου ευλογίας. Επειδή η Υπεραγία Θεοτόκος εδέχθηκε την ευλογία, και την πήρε αυτή την απόλυτη ευλογία, οι πνευματικοί της απόγονοι, στα έσχατα της Ιστορίας «Δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ Πατρός μου, κληρονομήσατε τήν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν». Γιατί θα κληρονομήσουν την ητοιμασμένην βασιλείαν; Διότι είναι ευλογημένοι. Και γιατί είναι ευλογημένοι ὅλοι αυτοί οι μυριάδες των μυριάδων των αγίων; Γιατί έχουν γενάρχη ευλογίας όχι τον Αβραάμ αλλά την Υπεραγίαν Θεοτόκον! Είμεθα λοιπόν οι ευλογημένοι και θα εισέλθωμε εις τον ευλογημένον παράδεισον, την ευλογημένη βασιλεία του Θεού. Διότι εκείνη επήρε την ευλογία. Η Υπεραγία Θεοτόκος.
   Ω αγαπητοί, αλήθεια, όπως το αντιλαμβάνεσθε, οφείλομε πολλές χάριτες εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον. Κι’ όπως σας είπα, μετά τον Άγιον Τριαδικόν Θεόν, εκείνη πρέπει να την αγαπούμε, να την δοξάζωμε και να την ευχαριστούμε.

28η ομιλία στην κατηγορία « Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας " Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον " εδώ ↓.
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/omilies-eis-thn-ueotokon
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40q2nQUztSMBV9bwJSxpjwda

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://drive.google.com/file/d/16Yb2_qZgVX32iDOetdRsifuOIC0ZTA0B/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ojFLuKMecGTVkBDEN_YP2E

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%84%E1%BD%B4%CE%BD%20%E1%BD%99%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CE%BD%20%CE%98%CE%B5%CE%BF%CF%84%CF%8C%CE%BA%CE%BF%CE%BD.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.