21 Μαρτίου 2025

«Περί μέθης» (α΄).

†. Πάντοτε εὐρισκόμενοι, παιδιά, εἰς τήν πνευματική διαθήκη τοῦ Τωβίτ –καί, νά σᾶς πῶ τήν ἀλήθεια, κοντεύει νά τελειώσει καί λυπᾶμαι, θά ‘θελα νά εἶχε περισσότερα πράγματα καί πιστεύω καί σεῖς θά θέλατε νά εἶχε περισσότερα πράγματα. Εἴδαμε τήν περασμένη φορά νά λέγει ὁ Τωβίτ στόν Τωβία τόν γιό του «Ὃ μισεῖς, ἐκεῖνο τό ὁποῖο μισεῖς, στόν ἄλλο νά μήν τό κάνεις». Καί εἶναι πολύ σπουδαῖο, παρότι ἔχει ἕναν ἀρνητικόν χαρακτῆρα. Ὁ Κύριος μᾶς εἶπε: «Ἐκεῖνο πού ἀγαπᾶς, ἐκεῖνο πού θέλεις νά σοῦ κάνουν οἱ ἄλλοι, κάν΄το καί σύ. Ἀλλά ἐάν θές νά σ’ ἀγαποῦν, θ’ ἀγαπᾶς». Εἶναι καί ἡ θετική πλευρά. Ὅμως, ἄν τηρούσαμε ἔστω αὐτή τήν ἀρνητική πλευρά, «Μήν κάνεις στόν ἄλλο ἐκεῖνο τό ὁποῖο ἐσύ μισεῖς, δέν θέλεις, δέν σ’ ἀρέσει», θά εἴχαμε μία πολύ -παρά ταῦτα ξαναλέγω- ὡραία κοινωνία. Οὔτε ἀναρχίες, οὔτε ὅλα ἐκεῖνα τά ὁποῖα ἀνακατώνουν μία κοινωνία.

     Στή συνέχεια τοῦ ἰδίου χωρίου, πάντα στό 4ο κεφάλαιο, ἐκεῖ πού εἶναι ἁπλωμένη ὅλη ἡ πνευματική διαθήκη τοῦ Τωβίτ, στόν 15ον στίχον στή συνέχεια, λέει τά ἐξῆς: «Οἶνον εἰς μέθην μὴ πίῃς, καὶ μὴ πορευθήτω μετὰ σοῦ μέθη ἐν τῇ ὁδῷ σου»· δηλαδή, «Μήν πιεῖς κρασί γιά νά μεθύσεις. Ἀνθρώπους πού ἀγαπᾶνε τό κρασί, μήν πορευθεῖς μαζί τους, μήν πας μαζί τους». Ὡραῖος στίχος, θαυμασία συμβουλή καί σπουδαιοτάτη καί ἐπικαιροτάτη, παρότι μοιάζει ὡστόσο ὅτι εἶναι μία συμβουλή αὐτονόητη. Δηλαδή θά ‘ταν περιττό νά πεῖ στό παιδί του: «Μήν, παιδάκι μου, φθάσεις πίνοντας κρασί νά μεθύσεις. Μήν πηγαίνεις νά κάνεις συντροφιά μέ ἀνθρώπους μπεκρούλιακες» (νά τό πῶ ἔτσι), διότι ἀσφαλῶς καί ὁ Τωβίας θά εἶδε ἀποτελέσματα τῆς μέθης, ὅπως καί ὅλους τούς αἰῶνες ἀσφαλῶς θά μποροῦσαν νά βλέπουν οἱ ἄνθρωποι ἐκείνους οἱ ὁποῖοι μεθοῦν καί τί ἀποτελέσματα θά ἔχουν. Λέγεται γιά τόν Κύρο, τόν βασιλιᾶ τῶν Περσῶν, ἅμα ἦταν μικρός, εἶδε τούς μεγάλους νά ‘χουν μεθύσει καί νά κάνουν περίεργα πράγματα καί ἐκεῖνα πού κάνει ἕνας μεθυσμένος, καί τούς εἶπε ὅτι «Εἴσαστε ἔξω ἀπ’ τόν ἑαυτό σας, καί ποτέ δέν θά ‘θελα ἐγώ νά ἔφτανα στό σημεῖο νά πίνω κρασί καί νά μοιάσω μέ σᾶς πού ‘σαστε σάν τρελοί». Βλέπετε, σ’ ὅλους τούς αἰῶνες τό φαινόμενο εἶναι γνωστό, ἐν τούτοις, ξαναλέγω, δέν εἶναι αὐτονόητη ἡ συμβουλή αὐτή. Ποιός δέν εἶδε, λοιπόν, τό κατάντημα ἑνός μέθυσου; Κι ὅμως… κι ὅμως, ξοπίσω ἀπό τό τραγικό, αὐτό, παράδειγμα τοῦ κάθε μεθυσμένου, πολλοί ἀκολουθοῦν, πολλοί ἀκολουθοῦν... Βλέπεις ἐσύ ὁ νέος, ἡ νέα, βλέπεις αὐτός ποῦ κατάντησε. Καί σέ λίγο τό κάνεις καί σύ. Θά ‘λεγε κανείς: «Γιατί;». Γιατί ἁπλούστατα, μία τέτοια προτροπή: «Παιδί μου, πρόσεχε μήν μεθύσεις», δέν εἶναι αὐτονόητη, εἶναι κάτι περισσότερο. 

     Ἐδῶ θέλω νά προσέξετε αὐτό πού θά σᾶς πῶ, γιατί ἐπεκτείνεται καί σέ ἄλλα πράγματα. Γιά πάρα πολλά πράγματα τῆς καθημερινότητος χρειάζεται ἡ πίστη! Ναί, ἡ πίστις! Ἡ πίστις, παιδιά, δέν εἶναι μόνο γιά πράγματα μή βλεπόμενα, ἀλλά καί γιά πράγματα βλεπόμενα! Νά, βλέπεις τόν ἄλλον πῶς κινεῖται. Γι’ αὐτό ὁ Κύριος, ξέρετε τί μᾶς εἶπε (Ἰω. 3,12); «Εἰ τὰ ἐπίγεια εἶπον ὑμῖν καὶ οὐ πιστεύετε, πῶς ἐὰν εἴπω ὑμῖν τὰ ἐπουράνια πιστεύσετε;». «Ἐάν», λέγει, «τά ἐπίγεια πράγματα, φέρ’ εἰπεῖν ‘’μήν πίνετε κρασί’’, βλέπετε ἄσχημα ἀποτελέσματα, καί δέν τό δέχεστε, δέν πιστεύετε, ποῦ νά σᾶς πῶ γιά νά πιστέψετε ἐπουράνια πράγματα (μή βλεπόμενα)»; Ὥστε λοιπόν, πρέπει νά ξέρετε, νά τό ξέρετε αὐτό, ὅτι καί γιά τά ἐπίγεια πράγματα χρειάζεται πίστις. Μή μόνο μείνετε ὅτι… «Νά, νά, νά, τά βλέπω καθημερινά αὐτά τά ἀποτελέσματα τά ἄσχημα». Ποιός δέν βλέπει, παρακαλῶ, τά ἀποτελέσματα τῶν ναρκωτικῶν (γιά τά ὁποῖα θά μιλήσουμε σέ ξεχωριστό θέμα); Ποιός δέν βλέπει αὐτά; Κι ὅμως συνέχεια νέα θύματα στόν τομέα τῶν ναρκωτικῶν. Εἶναι θέμα πίστεως. Ποῦ; Θά ἔλεγα κυριότατα στόν Θεό. Ἀφοῦ τό λέει ὁ Χριστός, ὅτι καί στά ἐπίγεια πράγματα χρειάζεται πίστις! Τελείωσε. Ἀφοῦ τό εἶπε ὁ Χριστός, τελείωσε! Γιά νά μήν πάω εἰς τόν ὀρθόν λόγον, στό ἀνθρώπινο μυαλό, ἐκεῖνο πού λέει ὁ Ἀπόστολος μέ τήν ἐξῆς ἔκφραση: «κατ’ ἄνθρωπον ὁμιλῶ». Αὐτή του ἡ φράσις σημαίνει: «Μιλάω μέ τήν ἀνθρώπινη λογική καί τήν ἀνθρώπινη ἐμπειρία», εἶναι χρήσιμη, ἀναμφισβήτητα. 

     Ὥστε, λοιπόν, χρειάζεται ἡ πίστις. Βλέπετε τεράστιες ἀφίσες διαφημίσεως τοῦ τσιγάρου, τεράστιες, τετραγωνικά ὁλόκληρα ὑπάρχουν, πάνω σέ τοποθετημένες… αὐτές, ἀπό δῶ κι ἀπό κεῖ μές στήν πόλη μας καί παντοῦ. Κι ἀπό κάτω γράφει: «Τό κάπνισμα βλάπτει σοβαρά τήν ὑγεία». Δέν μοῦ λέτε, ποιός προσέχει τήν κάτω ἐπιγραφή; Ἀρκετά μεγάλα γράμματα! Βλέπουμε ἀπό κεῖ καί πάνω, τό διαφημιζόμενο τσιγάρο. Τί σημαίνει αὐτό; Ὅταν μάλιστα ξέρουμε… χθές ἡ «Ἐλευθερία» ἔγραψε ὅτι ἐρχόμεθα παγκοσμίως τρίτοι στό κάπνισμα, μετά τήν Κούβα καί τήν Κύπρο, καί εἶπα: «Μπά! Τόσο πολύ καπνίζουν στήν Κύπρο;». Ἡ Ἑλλάδα ἔχεται τρίτη, τό ‘γραφε ἡ χθεσινή «Ἐλευθερία», ἡ ἐφημερίδα. Μοῦ τό ἔδειξαν καί τό εἶδα καί γώ. Σᾶς ἐρωτῶ: Ὃταν συνιστᾶται καί λέγεται εἰς τήν διαπασῶν ὅτι εἶναι καρκινογόνο τό τσιγάρο, ὅτι… τοῦτο, ὅτι ἐκεῖνο, γιατί, παρακαλῶ, καπνίζουμε; Εἶναι ἤ δέν εἶναι θέμα πίστεως; Κι ὅμως, παρ’ ὅλο τόν ρεαλισμό τοῦ πράγματος, πρέπει νά φθάσουμε στήν πίστη. Παιδί μου, δέν θά καπνίσεις, μόνο ἐάν πιστέψεις. Ἐάν δέν πιστέψεις, θά καπνίσεις, παρ’ ὅτι βλέπεις τίς στατιστικές νά λένε φοβερά πράγματα, πόσοι καρκινοπαθεῖς ὑπάρχουν, ἰδίως καρκίνος τῆς γλώσσης, τῶν χειλέων, τοῦ λάρυγγος, τοῦ στομάχου καί τῆς κύστεως, ἰδίως στούς ἄνδρες. Τώρα καί στίς γυναῖκες, γιατί ἀπό κεῖ περνάει ἡ νικοτίνη, ἀπό τήν κύστη. Περνάει ἀπ’ τούς πνεύμονες, πάει στό αἷμα, ἀπό κεῖ καθαρίζει ἀπ’ τά νεφρά τό αἷμα καί τά νεφρά βγάζουν τά οὖρα καί πᾶνε στήν κύστη, καί ἐκεῖ παραμένοντας τά οὖρα ἔχουνε μέσα τήν νικοτίνη, καί τότε ἔχουμε πληγές μέσα εἰς τήν κύστην, πού ἔχουνε προκληθεῖ -καρκινές πληγές!- ἀπό τήν παρουσία τῆς νικοτίνης… κ.λπ. Λοιπόν, αὐτά τά ξέρουμε, ἄς προσέχουμε. Ἐπιμένω καί πάλι, πρέπει νά πιστέψουμε στά πράγματα τῆς καθημερινότητος.

     Τί εἶναι μέθη; Πρίν ἀπαντήσουμε, πρέπει νά δοῦμε τί προκαλεῖ στόν ἄνθρωπο τό φαινόμενο τῆς μέθης. Στήν ἐποχή τοῦ Τωβίτ, μέθη, ἦταν γνωστό ὅτι προκαλοῦσε μόνον τό οἰνόπνευμα. Δηλαδή τά οἰνοπνευματώδη ποτά. Δέν ἦταν ἀκόμη γνωστό -ὅπως καί στήν ἐποχή μας βεβαίως- ἀλλά δέν ὑπῆρχαν γνωστές ἄλλες πηγές μέθης, ὅπως εἶναι τό τσιγάρο… ναί, δέν κάνω λάθος, ὅταν θά μιλήσουμε, θά δεῖτε τί μέθη προκαλεῖ καί αὐτό, οὔτε ἀκόμη τά ναρκωτικά. Ναί, δέν ὑπῆρχαν αὐτά ὡς μέσα, θά λέγαμε, μέθης, παρά μόνο τό οἰνόπνευμα. Ἀλλά τί εἶναι μέθη; Εἶναι ἕνα φαινόμενο πού προκαλοῦν οἱ λεγόμενες «μεθυστικές οὐσίες». Εἶναι ἡ ἀπώλεια, ὅπως λέει ἡ ἰατρική, τῆς διανοητικῆς διαύγειας, ἡ θόλωσις τοῦ νοῦ, τῆς διανοίας. Θολώνει τό μυαλό. Τό ἀντίθετο, ὅταν δέν θολώνει τό μυαλό, λέγεται νηφαλιότης. Ἄν ἀνοίξετε ἕνα λεξικό, θά βρεῖτε ὅτι νηφάλιος εἶναι ἐκεῖνος ὀ ὁποῖος «ἀπέχει οἴνου», δηλαδή δέν μετέχει στό κρασί καί ἀκόμη (κάθε μεθυστική οὐσία φυσικά, καί προπαντός καί κυρίως εἰς τό οἰνόπνευμα, γιά τό ὁποῖο ἔχουμε καί τό θέμα μας), ἔχει, δηλαδή, διαύγεια τοῦ νοῦ. Οἱ λέξεις «νήφω-νηφάλιος-νηφαλιότης» σημαίνουν τόν ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος δέν πίνει κρασί, ἔχει καθαρό μυαλό, ἔχει καθαρή σκέψη, καί μεταφορικῶς - χρησιμοποιοῦνται πολύ οἱ λέξεις καί φράσεις νήφω/νηπτικός/νηπτικοί Πατέρες/νηφαλιότης, νῆψις καρδιᾶς- θά πεῖ ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος δέν ἔχει μεθύσει (μεταφορικῶς) ἀπό μιά πνευματικῆς φύσεως πηγή, πού γεννάει καί δημιουργεῖ τήν θόλωση τοῦ νοῦ καί τό μπέρδεμα τῆς καρδιᾶς, καί εἶναι ἡ ἁμαρτία. Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἕνα μεθυστικό στοιχεῖο, ἀλλά πνευματικά, σέ πνευματική, ἐννοεῖται, διάσταση. 

     Ἡ ἰατρική μᾶς λέγει ὅτι εἶναι ἕνα σύνολο διαταραχῶν, κυρίως ψυχικῶν διαταραχῶν. Κυρίως ψυχικῶν! Πρόκειται γιά ὀξεῖα δηλητηρίαση. Αὐτή, βέβαια, ἡ δηλητηρίασις πού ἐπέρχεται μέ τό οἰνόπνευμα (πάντα στό οἰνόπνευμα μένω) ξεχωρίζει ἀπό τίς ἄλλες γνωστές δηλητηριάσεις πού μποροῦμε νά ἔχουμε, ὅπως τροφικές… κ.λπ. ἤ φαρμακευτικές δηλητηριάσεις, γιατί αὐτή ἡ δηλητηρίασις ἀπό τό οἰνόπνευμα, ἔχει δικά της γνωρίσματα πού κύρια θέση κατέχει, ὅπως λέγει ἡ ἰατρική, τό λεγόμενον «συστάδιον εὐφορίας». Ὅταν φάω ἕνα δηλητηριασμένο πρᾶγμα, μέ πιάνει ἡ κοιλιά μου, ἔχω εὐκοιλιότητα, ἔχω ἐμετούς, χάνω τόν ἑαυτό μου, μέ πᾶνε στό Νοσοκομεῖο… Στήν περίπτωση τοῦ κρασιοῦ, ἔχω μίαν εὐφορίαν, γελάω… εἶμαι εὔθυμος… καί ἄλλα πολλά. Αὐτή εἶναι ἡ διαφορά δηλητηριάσεως ἀπό τό οἰνόπνευμα, καί ἀπό τίς ἄλλες οὐσίες πού μποροῦν νά προκαλέσουν μιά δηλητηρίαση. Ὥστε, λοιπόν, πρόκειται γιά ὀξεῖα δηλητηρίαση. Τί εἶναι μέθη; Ἀπάντησις: ὀξεῖα δηλητηρίασις τοῦ ἀνθρώπου. Ὀξεῖα! Αὐτή ἡ δηλητηρίαση εἶναι φοβερή. Δημιουργεῖ, πέρα ἀπό αὐτήν τήν βιολογική, θά λέγαμε, διάσταση τῆς μέθης, ὁδηγεῖ τόν ἄνθρωπο σέ πράγματα τά ὁποῖα δέν εἶναι σωστά. Ὁ ἄνθρωπος ὁ ὁποῖος βεβαίως θέλει νά μεθᾶ, τί εἶναι; Γιατί ὁ ἄνθρωπος ἀναζητᾶ νά μεθᾶ; Γιά ποιόν λόγο; Πέρα, λοιπόν, ἀπ’ αὐτά πού εἴπαμε, νά δοῦμε κάτι ἄλλο: Γιατί θέλει νά μεθᾶ; Ἴσως εἶναι μία ἀναζήτησις μιᾶς εὐθύμου καταστάσεως, πού γρήγορα βεβαίως ξεπερνιέται, τελειώνει, δηλαδή, γιά νά φθάσει στά γνωστά δυσάρεστα φαινόμενα τῆς μέθης. 

     Ἀναζητάει ὁ ἄνθρωπος αὐτό. Γιατί; Ἴσως τό φαινόμενο νά εἶναι ψυχολογικόν. Βέβαια, εἶναι γνωστό ὅτι καί ἡ παχυσαρκία, ἔξω ἀπό τίς βιολογικές της διαστάσεις… γιατί μπορεῖ νά εἶναι τό σκαρί τοῦ ἀνθρώπου, μπορεῖ… ἔ, διάφοροι λόγοι, νά θέλει νά φάει ἀρκετά, γιατί ἔχει ἀνάγκη πολλῆς τροφῆς…, ἔχει καί ψυχολογικά αἴτια -ἀκούσατέ το εἶναι πολύ σημαντικό νά τό ξέρετε- ὡς ἐξῆς: Ὃταν ὁ ἄνθρωπος εἶναι πικραμένος, ἀπογοητευμένος, ἔχει μία, θά λέγαμε, ψυχική ἀφορία. Ζητάει -γιά νά φέρει ἕνα ἀντιστάθμισμα αὐτῆς του τῆς ψυχικῆς ἀφορίας- κάτι τό εὐχάριστο. Ἔτσι, ἄλλος τρώγει πολύ, γιά νά ἀντιμετωπίσει αὐτή του τήν κατάσταση τήν ψυχολογική, τήν δυσάρεστη ἤ τρώει πολλά γλυκά, καί φυσικά παχαίνει. Ἤ ἀκόμη, πίνει οἰνοπνευματώδη ποτά. Ἤ, ἀκόμη, μπορεῖ νά παίρνει ναρκωτικά -θά τό δοῦμε αὐτό καί εἰδικότερα- ἤ, ἀκόμη, νά πέφτει σέ σαρκικά ἁμαρτήματα. Ξέρετε ὅτι ἕνα μερίδιο τῶν σαρκικῶν ἁμαρτημάτων, εἶναι ἕνα ἀντιστάθμισμα, σέ μία θλίψη πού περνάει ὁ ἄνθρωπος, ὁ νέος ἡ νέα… κ.λπ; Ἓνα ἀντιστάθμισμα. Ἄλλο τώρα ὅτι γρήγορα περνάει αὐτό τό ἀντιστάθμισμα, εἶναι ψεύτικο ἀναμφισβήτητα, καί τότε δημιουργεῖται μία μέθοδος «μαγγανοπήγαδο». Ἔχετε δεῖ μαγγανοπήγαδο; Πού γυρνάει, γυρνάει, γυρνάει… γυρνάει καί τό γύρισμα τό κάνει ἕνα ὑποζύγιο συνήθως… γυρίζει τό ὑποζύγιο, γαϊδουράκι, ἄλογο… ξέρω γώ, γυρίζει γύρω-γύρω ἀπ’ τό μαγγανοπήγαδο, γιά νά βγάλει νερό. Γυρίζει γύρω-γύρω, δηλαδή αὐτές οἱ διαρκεῖς ἐπαναλήψεις. Ἔχουμε, λοιπόν, καί ψυχολογικά αἴτια, εἶναι ἡ ἀναζήτησις μιᾶς διεξόδου, σέ κάτι πού εἶναι ἀδιέξοδο. Ἐνθυμοῦμαι ἕναν ἄνθρωπο -μακαρίτης τώρα- μᾶς ἔλεγε ὁ ἴδιος, εἶχε ἀνοίξει ἕνα μανάβικο (καί αὐτό πρό τοῦ πολέμου, πρό τοῦ ’40) καί περίμενε πελάτες, ὅπως κάθε καταστηματάρχης περιμένει πελάτες νά μποῦν νά ψωνίσουν. Τήν πρώτη μέρα δέν μπήκανε πελάτες, τήν δεύτερη μέρα δέν μπήκανε, τήν τρίτη δέν μπήκανε, τό ἐμπόρευμα ἦταν λαχανικά, τί ἔπρεπε νά γίνει; Ἀκοῦστε τί ἔκανε ὁ ἄνθρωπος αὐτός βλέποντας ὅτι δέν μπορεῖ νά πουλήσει τά λαχανικά του κι ὅτι δέν μπαίνει κανείς πελάτης, ἄφησε τά ρολά τοῦ καταστήματος ἀνοιχτά -τότε ὑπήρχανε ρολά, τώρα ἔχουνε ἁπλῶς μιά πόρτα ἐκεῖ τζαμένια… - ἄφησε τά ρολά ἀνοιχτά, πῆγε καί μέθυσε, ἔγινε «φέσι» στό μεθύσι -ἔτσι τό λένε-, καί τόν πήγανε σηκωτό στό σπίτι του. Γιατί; Διότι δέν μποροῦσε ἀντιμετωπίσει αὐτήν τήν ἐμπορική δυσπραγία τοῦ καταστήματός του. Καί ποῦ βρῆκε τήν διέξοδο; Πῆγε καί τήν βρῆκε στό οἰνόπνευμα. Ἀλλά αὐτό, θά ‘λεγε κανένας, αὐτό εἶναι μία λύσις ἤ εἶναι μία ψευδαίσθηση καί ὅταν φύγω ἀπό τήν ψευδαίσθηση, ἀναζητῶ νέα ψευδαίσθηση; Γι’ αὐτό, σᾶς εἶπα, τό μαγγανοπήγαδο εἶναι ἡ ἀναζήτηση νέων καί νέων ψευδαισθήσεων.

    Εἶναι φοβερό πρᾶγμα αὐτό. Ἐπαναλαμβάνοντας, ὅμως, ὁ ἄνθρωπος διαρκῶς αὐτήν τήν κατάσταση τῆς μέθης, δέν κάνει τίποτε ἄλλο παρά νά καταστρέφει τήν ὑγεία του, τό σῶμα του καί τήν ψυχή του. Γι’ αὐτό καί ἔχουμε βαριές καταστάσεις, βαριά καταστροφή σπουδαίων ὀργάνων. Ξέρετε ἡ πρώτη καταστροφή ποῦ εἶναι, εἶναι στόν ἐγκέφαλο. Ἡ δεύτερη καταστροφή ξέρετε ποῦ εἶναι. Εἶναι στό συκώτι. Λέμε «κίρρωση τοῦ ἥπατος», πού δέν εἶναι τίποτε ἄλλο παρά μία κατάχρηση τοῦ οἰνοπνεύματος. Βεβαίως ἔχουμε καί κίρρωση τοῦ ἥπατος, ἔξω ἀπό θέμα κρασιοῦ, καί εἶναι καρκίνος τοῦ ἥπατος, ἀλλά ἔχουμε τήν κίρρωση τοῦ ἥπατος ἀπό τά οἰνοπνευματώδη. Μετά καταστρέφεται τό στομάχι, καί ὅ,τι ἄλλο μπορεῖ νά καταστραφεῖ εἰς τόν ἄνθρωπο αὐτόν. Ἔχουμε, λοιπόν, καταστροφή σημαντικῶν ὀργάνων τοῦ σώματος τοῦ ἀνθρώπου. Ἀλλά καί ψυχικῶς καταστρέφει -ὅπως στή συνέχεια θά τό δοῦμε- καταστρέφει φοβερά, ἀφοῦ ὁ ἄνθρωπος δέν μπορεῖ οὔτε νά σκεφτεῖ. Κατέστρεψε τό ὄργανο μέ τό ὁποῖο μπορεῖ νά σκέπτεται. Καί ποιό εἶναι αὐτό; Ὁ ἐγκέφαλος. Ἡ ψυχή σκέφτεται ἐκφραζομένη διά τοῦ ἐγκεφάλου. Ὅταν, λοιπόν, τόν ἐγκέφαλο τόν καταστρέψουμε, πῶς θά σκεφθοῦμε; Συμπέρασμα ὅτι ἡ μέθη καταστρέφει τόν ἄνθρωπο ψυχοσωματικά καί, συνεπῶς, ἀφοῦ ἔτσι τόν καταστρέφει, εἶναι ἕνα βαρύτατον ἁμάρτημα. Ἀλλά τό κακό ἀπό τήν μέθη δέν σταματάει ἐδῶ. Προκαλεῖ -ὅπως σᾶς εἶπα καταστρέφει τόν ἐγκέφαλον, δέν μπορεῖς νά σκεφθεῖς- συνεπῶς προκαλεῖ μίαν βαρεῖα ἄμβλυνση τῆς σκέψεως. Μπορεῖ ἕνας ὁ ὁποῖος κατέστρεψε τό μυαλό του νά γίνει ἐπιστήμων; Δέν μπορεῖ νά κάνει τά καθημερινά του. Κατέστρεψε τό μυαλό του. Καί νά φανταστεῖτε, παιδιά -θά τό ποῦμε, σήμερα δέν μᾶς μένει καιρός, θέλω νά συνεχίσουμε, μπορεῖ νά τό ποῦμε καί σήμερα- ὅτι κυριότατα νέοι εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι πίνουν, σήμερα, οἰνοπνευματώδη ποτά. Παιδί μου, πῶς θά γίνεις ἐπιστήμων, πῶς θά προκόψεις, πῶς θά κάνεις οἰκογένεια; Ἔτσι, λοιπόν, ἔχουμε μία βαρεῖα ἄμβλυνση τῆς σκέψεως, δέν σκέπτεσαι μέ βάθος… κ.λπ.

     Ἀκόμη, ἡ ὑπερβολική χρῆσις τοῦ οἰνοπνεύματος ἀνοίγει τόν δρόμον στήν ψυχοπάθεια. Τό λέει αὐτό ἡ ἰατρική. Ἀκόμη προκαλεῖ τήν φοβερή, ἐκείνη, ἀρρώστια (καί εἶναι τοῦ νευρικοῦ συστήματος) καί λέγεται «τρομῶδες παραλήρημα», ‘’tremendοus delirium’’. Τό λέμε καί στήν γλῶσσα μας αὐτό: «Αὐτός ἔπαθε ντελίριο», ‘’delirium’’ εἶναι, δηλαδή, τρέλα. Ἀκόμη προκαλεῖ ἀντικοινωνική συμπεριφορά. Ὦ, πά! Πά! Μιά φορά θυμᾶμαι, ἕνας γείτονάς μου (ἐδῶ στή Λάρισα)… πώπώ! Ὁ ἄνθρωπος αὐτός ἔπινε συχνά κρασί, σχεδόν πάντα ἤτανε μεθυσμένος! Ἔ βάδιζα στήν ὁδό Φαρσάλων… κάπου ἐκεῖ πού εἶναι τώρα ἡ διάβαση τοῦ τρένου, κάπου ἐκεῖ βρισκόμουν, καί αὐτός μόλις μέ εἶδε, ἦρθε ἀπ’ τό ἀπέναντι πεζοδρόμιο (ἐξάλλου ἦταν καί γείτονας) μέ γνώριζε: «Παπά μου», μοῦ λέγει, «παπά μου!»· καί ἄρχισε νά μ’ ἀγκαλιάζει καί νά μέ φιλάει. Ἐγώ εἶχα ἦρθα σέ πολύ δύσκολη θέση! Καί νά μήν μπορῶ νά φύγω ἀπό τά χέρια του! Ποῦ νά ξεκολλήσω ἀπό τά χέρια του! Πέσαν τ’ αὐτιά μου ἀπό ντροπή. Αὐτό, θά λέγαμε, εἶναι στοιχειώδης ἀντικοινωνική συμπεριφορά. 

    Ἔχουμε τόσες καί τόσες, θά λέγαμε, μορφές κοινωνικῆς συμπεριφορᾶς κακῆς. Ἀκόμη, δημιουργεῖ ἀπογόνους μέ τάση τό ἔγκλημα ἤ μέ τάση τό οἰνόπνευμα. Δηλαδή, νά θέλουνε νά γίνουνε μπεκρῆδες τά παιδιά μας. Ὁδηγεῖ, ἀκόμη, τους ἀπογόνους -ὡραῖο παράδειγμα ἀναφέρει ὁ Τίχαμερ Τόθ (Tihamer Toth) σ’ ἕνα του βιβλιαράκι, δέν θά σᾶς τό πῶ γιατί εἶναι μεγάλο παράδειγμα, μέ μία γυναῖκα πού ἔπινε, τί ἀπογόνους ἔβγαλε καί πόσο ἀπησχόλησαν τίς φυλακές οἱ ἀπόγονοί της… κ.λπ. κ.λπ. καί πόσο κόστισε στό γαλλικό δημόσιο- ὁδηγεῖ, λοιπόν, ἀκόμη τούς ἀπογόνους (τό οἰνόπνευμα) στήν ἀλητεία, ὅπως καί οἱ ἴδιοι πού πίνουν, ἀλλά καί τά παιδιά τους, μέ ἀντικοινωνική συμπεριφορά τά παιδιά τους. Ἀκόμη, δημιουργεῖ ἀπογόνους -καί θά δεῖτε σέ ποιό σημεῖο, θά σᾶς τό πῶ πιό κάτω- μέ ἐλαττωμένη εὐφυΐα, βούληση καί κοινωνικότητα. Δηλαδή, τό παιδί αὐτό δέν ἔχει πολλές δυνατότητες. Ἐδῶ τώρα θέλω νά προσέξετε -πού τό συνιστοῦν πολλοί γιατροί αὐτό- κατά τήν σύλληψη ἑνός νέου ἀνθρώπου, ἄν ὁ ἕνας γονιός βρίσκεται κάτω ἀπό τήν ἐπήρεια τῆς μέθης, ὑπάρχει πιθανότης 50% τό παιδί πού θά γεννηθεῖ, νά ἔχει βλάβη. Ἐάν καί οἱ δύο σύζυγοι -καί ὁ πατέρας καί ἡ μητέρα- βρίσκονται κάτω ἀπό τήν ἐπήρεια τοῦ οἰνοπνεύματος, τότε ἀντιλαμβάνεστε ὅτι τό ποσοστόν βλάβης τοῦ ἐμβρύου ἀνεβαίνει πολύ, μέχρι ἀκόμη καί 100%. Καταλαβαίνετε τί σημαίνει αὐτό; Ἄν εἶχα τήν δυνατότητα νά σᾶς ἔλεγα περισσότερα, θά τρομάζατε, παιδιά, μπροστά σ’ αὐτό τό ἀποτέλεσμα.

     Ἀκόμη, ἄν λογαριάσουμε ὅτι στήν ἐποχή μας τά λαμβανόμενα οἰνοπνευματώδη ποτά εἶναι σκληρά, ὅπως εἶναι τό τζίν, τό οὐΐσκι, ἡ βότκα… κ.λπ. καί τό κοινό κρασί, αὐτό πού ἔπιναν πάντοτε οἱ ἄνθρωποι… καί ἐμεῖς τά δικά μας κρασιά, ὅποιας παραγωγῆς καί ἄν εἶναι, ξέρετε σέ πόσους βαθμούς κυμαίνονται τά κρασιά τά ἑλληνικά; Ἔξω ἀπό τό σαμιώτικο, τήν μαυροδάφνη, πού εἶναι 17ο -18ο βαθμοί, ἔχουνε 12 μέ 15 βαθμούς. Τό κοινό κρασί: 12 μέ 15 βαθμούς. Ξέρετε ὅτι αὐτά πού ἀνέφερα, τά σκληρά ποτά, φτάνουν ἀκόμη καί μέχρι τους 90 βαθμούς; Τό ξέρετε αὐτό; Πρό ἐτῶν ἐπειδή κάποια μπουκάλια ἀπό αὐτά ἤτανε ὡραῖα (τά χρειαζόμουνα γιά κάποιο σκοπό), κάποιος ἀδερφός, φίλος, ἔβρισκε πάρα πολλά μπουκάλια, ποῦ, λέτε; Στά καλάθια τῶν ἀπορριμάτων, στό πάρκο ἐδῶ τοῦ Ἁγίου Ἀχιλλίου. Γιατί; Γιατί τήν νύχτα οἱ νεαροί καί οἱ νεαρές πίνανε αὐτά ποτά. Σκληρά ποτά! Μέ καταλαβαίνετε; Σκληρά ποτά! Λοιπόν, καί χρῆστες αὐτοῦ τοῦ οἰνοπνεύματος κυριότατα εἶναι νέοι ἄνθρωποι. Βέβαια θεωρεῖται ὅτι εἶναι πολιτισμένο πρᾶγμα, νά ἔχεις στό σπίτι σου τήν λεγομένην «κάβα». Τί εἶναι αὐτή ἡ κάβα; Εἶναι, ἁπλῶς νά ‘χεις μιά βιτρίνα μέ οἰνοπνευματώδη ποτά, καί μάλιστα ἀκριβά ποτά, τῶν ὁποίων τό οἰνόπνευμα, σᾶς εἶπα, μέχρι τό 90% φτάνει, καί προσφέρεται βεβαίως (γιατί ὑπάρχει ἡ ἀλαζονεία τοῦ βίου), καί πᾶτε σ’ ἕνα σπίτι καί σᾶς λέει: «Πίνετε, παρακαλῶ, ἕνα οὐϊσκάκι;» (δηλαδή οὐΐσκι…). Ἔτσι πήγαμε στά ξένα ποτά… Ξέρετε ὅτι τό τσίπουρο (πού εἶναι φοβερό τό τσίπουρο, φοβερό εἶναι, καμιά φορά πονάει τό δόντι μου, καί βάζω ἐδῶ … καί φυσάω τό στόμα μου, γιατί τό ‘καψε! Καί λέω: «Πῶς τό πίνουν τό τσίπουρο; -ἐννοεῖται σκέτο- Πώ! Πώ! Πῶς τό πίνουν τό τσίπουρο; -Ξαναλέω, σκέτο!-, δέν τούς καίει;». Ἔ βέβαια τούς καίει… τούς καίει τό στομάχι … κ.λπ…. κ.λπ. Ἔ, λοιπόν, τό τσίπουρο εἶναι γύρω στούς 30 μέ 40 βαθμούς. Διπλάσιοι βαθμοί εἶναι αὐτά τά ἄλλα. Δηλαδή, σχεδόν σκέτο οἰνόπνευμα! 

    Ἔ, αὐτά τά παιδιά τί θά γίνουν; Ποῦ θά πᾶνε, τί θά πάθουν; Τό ἀντιλαμβάνεστε παρακαλῶ. Κι ὅταν γίνει συνήθεια, σᾶς ἐρωτῶ, παιδιά μου, τί μητέρες καί τί πατέρες θά γίνετε; Κι ἄν ἀπό τήν ἐπήρεια αὐτή, σπρωχνόμενοι, ὠθούμενοι, ἀπό τό πάθος, σᾶς ἀρέσει νά πίνετε καί μεθαύριο σάν σύζυγοι, συλληφθεῖ παιδί σας, κάτω ἀπό κατάσταση μέθης, τί θά γίνει τό ταλαίπωρο, ἐκεῖνο, παιδί σας; Νά σᾶς πῶ τί θά γίνει. Θά γίνει ἕνα παιδί πού θά σᾶς βασανίζει καί θά σᾶς μαθητεύει ὅτι δέν ξεκινήσατε καλά τή ζωή σας, γιατί τό παιδί αὐτό θά σᾶς διδάξει ὅτι κάνατε ἕνα μεγάλο λάθος εἰς τήν ζωή. Ἔτσι, ἀκόμη, παρατηροῦμε ὅτι χρῆστες εἶναι πολύ νέοι ἄνθρωποι δηλαδή νέα παιδιά, ἔφηβοι. Ξέρετε γιατί; Ἐπειδή τό μέθυσμα δίδει τήν ψευδαίσθηση ὅτι μεγάλωσαν. Μπορεῖ ὁ ἔφηβος τῆς Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου νά πεῖ τήν ἄλλη μέρα στο σχολεῖο ὅτι γιά πρώτη φορά στήν ζωή του μέθυσε! Ὅπως θά πεῖ ὅτι μετῆλθε καί σαρκικά ἁμαρτήματα, κι αὐτό τοῦ δίνει τήν σιγουριά, τήν αἴσθηση, τήν πληροφορία, ὅτι μεγάλωσε! Πόσο βλακώδη πράγματα εἶναι αὐτά! Πόσο ἀπονενοημένα πράγματα εἶναι αὐτά!

     Παιδιά, ξέρετε γιατί τά λέμε αὐτά; Γιά νά μήν φτάσουμε στό σημεῖο νά πάθουμε αὐτές τίς ζημιές. Ἀλλά, πρῶτα ὁ Θεός, θά συνεχίσουμε.


36η ομιλία στην κατηγορία "Ἡ Πνευματική Διαθήκη τοῦ Τωβίτ".

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἡ Πνευματική Διαθήκη τοῦ Τωβίτ. " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/palaia-diauhkh/h-pnevmatikh-diauhkh-toy-tvbit
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_7.html?m=1

Ἀπομαγνητοφώνηση, ψηφιοποίηση: Ἠλίας Τσακνάκης.

Επιμέλεια κειμένου : Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος.

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἡ Πνευματική Διαθήκη τοῦ Τωβίτ».🔻
https://drive.google.com/file/d/1RZ1sYHVgLqBWiFNCBGi90Z__kjEnhr2H/view?usp=drivesdk

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.