11 Απριλίου 2025

Καθορίζει τίποτα ἡ ἄρση τοῦ Στατροῦ τοῦ Χριστοῦ ὑπό τοῦ Σίμωνος τοῦ Κυρηναίου;


†. Τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Σίμων ὁ κυρηναῖος βοήθησε τὸν Ἰησοῦν νὰ σηκώσει τὸν Σταυρό του, καθορίζει τίποτε;

Πολλὰ πράγματα. Δεν βοηθήθηκε ὁ Κύριος ὅταν ἡγγάρευσαν τὸν Σίμωνα. Δὲν ἤθελε, καὶ δικαιολογημένα. Ερχόταν ἀπὸ τὴν ἐπαρχίαν καὶ ἔμενε στὴν πόλι, καὶ δὲν ἤθελε γιατὶ ἂν κρατοῦσε τὸν Σταυρὸν ποὺ ἦταν ξύλον ἐγκλήματος, ὄργανον φόνου, δὲν θὰ μποροῦσε νὰ φάει τὸ πασχαλινό του τραπέζι. Οἱ ἑβραῖοι δὲν μπῆκαν στὸ λιθόστρωτο τοῦ Πιλάτου «ἵνα μὴ μιανθῶσιν», νὰ μὴν μιανθούν καὶ δὲν φάγουν τὸ πάσχα. Δὲν ἔπρεπε νὰ μποῦν οὔτε στὸν χῶρο τοῦ δικαστηρίου ποὺ θὰ ἔβγαινε καταδίκη θανάτου!

   Γι' αὐτὸ δὲν ἤθελε, καὶ ὄχι γιατὶ δὲν εἶχε τὴν καλωσύνη να βοηθήσει ἕναν ποὺ πήγαινε στὴν καταδίκη. Ἀλλὰ οὔτε καὶ γιατὶ ὁ Κύριος δὲν μποροῦσε νὰ σηκώσει τὸν Σταυρόν του. Βεβαίως, ἔδειχνε ἀδυναμία, καὶ ἐκεῖ φαίνεται τὸ βάρος τῆς ἁμαρτίας τῆς ἀνθρωπότητος. Σηκώνει ἕνας ἄνθρωπος! Πολλά πράγματα καθορίζει.

   Α) νὰ δοῦμε τὸ γεγονὸς στὸ πρόσωπο τοῦ Σίμωνος τοῦ κυρηναίου, καὶ μετὰ θὰ τὸ δοῦμε γενικότερα. Εἶναι γνωστὸν ὅτι ἀγγαρία κράτησε τὸν Σταυρόν. Ὅταν ὅμως ἔμαθε ποιός εἶναι ἐκεῖνος τοῦ ὁποίου τὸν Σταυρὸν ἐκράτησε, πίστευσε, καὶ τὸ εἶχε καύχημα· Ἐγὼ σήκωσα τὸν Σταυρό του!

   Λέγεται «Κυρηναῖος», ἀπὸ τὴν Κυρήνη τῆς βορείου Ἀφρικῆς. Ἦταν ἰουδαῖος τῆς διασπορᾶς καὶ εἶχε ἔρθει στὰ Ἱεροσόλυμα γιὰ νὰ προσκυνήσει, καὶ ὡς ἰουδαῖος τῆς διασπορᾶς μιλοῦσε ἑλληνικά, ἦταν ἑλληνιστής. Αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος πίστευσε στον Χριστόν, αὐτὸς καὶ ἡ οἰκογένειά του. Ἀλλὰ καὶ δύο παιδιά του, Ἀλέξανδρος καὶ Ρούφος (Ἀλέξανδρος εἶναι ἑλληνικὸ ὄνομα, Ρούφος εἶναι ρωμαϊκό), φαίνεται ὅτι πῆραν σπουδαία θέσι μέσα στὴν Ἐκκλησία, μαζὶ μὲ τὸν πατέρα τους, καὶ φαίνεται ὅτι ὑπηρέτησαν τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἀλεξανδρείας ἢ τῆς Κυρήνης, καὶ ἦταν ἐπίσημα πρόσωπα. Ὅταν γράφτηκε τὸ Κατὰ Μᾶρκον Εὐαγγέλιον (τὸ ὁποῖον γράφτηκε αργότερα), σημείωσε ὁ Μᾶρκος μία ἐκ τῶν ὑστέρων πληροφορία «…ηγγάρευσαν Σίμωνα τον Κυρηναῖον, τὸν πατέρα Ἀλεξάνδρου καὶ Ρούφου...» Μετὰ ἀπὸ χρόνια λοιπὸν ἀπὸ τὴν Σταύρωσι τοῦ Κυρίου, τὰ παιδιά του αὐτὰ ἴσως νὰ ἔγιναν ἐπίσκοποι στὴν Ἐκκλησία, διότι ἐθεώρησαν τιμὴ τὸ ὅτι σήκωσε ὁ πατέρας τους τὸν Σταυρὸ τοῦ Χριστοῦ.

   Γιὰ τὸ πρόσωπο τοῦ ἰδίου τοῦ Σίμωνος, πρέπει νὰ ἦταν τὸ παράσημό του, τὸ ὅτι σήκωσε τὸν Σταυρὸν τοῦ Χριστοῦ.

   Κάτι μὲ γενικότερο χαρακτήρα. Ἴσως ρωτήσετε -Γιατί ὁ Χριστὸς ἔπεφτε κάτω λυγίζοντας, μὴ δυνάμενος νὰ περπατήσει τὸν δρόμο του; -Θὰ πεῖτε, ὡς ἄνθρωπος ποὺ εἶχε κακοπαθήσει, τὸν χτύπησαν... ἦταν ψυχικο σωματικὸν ράκος· δὲν εἶχε ἄλλη ἀντοχή. Δὲν θὰ μποροῦσε νὰ ἐνίσχυε ἡ Θεότητα τὴν ἀνθρωπίνη φύσι; -Στὸν κῆπο τῆς Γεθσημανῆ δὲν ἐνεργεῖ ἡ Θεία Φύσις, ἀλλὰ ἀφήνεται ἡ ἀνθρωπίνη φύσις μόνη. Θὰ λέγαμε ὅτι θὰ μποροῦσε νὰ ἐνισχυθεῖ. Δὲν εἶναι ὅμως μόνον αὐτό. Επρεπε τὸν Σταυρὸν αὐτὸν νὰ τὸν σηκώσει καὶ ἄνθρωπος. Ἐκεῖνοι ποὺ θὰ πίστευαν στὴν ἱστορία, θὰ πρέπει να σηκώνουν μαζὶ μὲ τὸν Χριστὸν τὸν Σταυρὸ τοῦ Χριστοῦ. Νὰ πῶς τὸ λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος (Πρὸς Κολασσαεῖς)· «ἀνταναπληρῶ τὰ ὑστερήματα τῶν παθημάτων τοῦ Χριστοῦ ἐν τῇ σαρκί μου, ὑπὲρ τοῦ σώματος αὐτοῦ, ὅ ἐστιν ἡ Ἐκκλησία»· ἀντί ανά πληρῶ: ἀντὶ τοῦ Χριστοῦ ἀναπληρώνω ἐγὼ τὰ παθήματα τοῦ Χριστοῦ ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ, στη δική μου σάρκα. Ὑπὲρ τοῦ σώματος αὐτοῦ· δηλαδὴ ἐγὼ ὁ Παῦλος συνεχίζω τὸ πάθος τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ καὶ κάθε Χριστιανὸς συνεχίζει τὸ πάθος τοῦ Χριστοῦ μέσα στὴν ἱστορία. Τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ μένει στὴν ἱστορία μέσα.

   Ὁ Χριστὸς εἶναι μέσα στὴν ἱστορία καὶ συνοδοιπορεῖ μὲ μᾶς καὶ ἐμεῖς μὲ Ἐκεῖνον, καὶ ὁ δεδοξασμένος Χριστὸς ἔχει τὸν Σταυρόν του. Γιατί ἔχουμε χωριστὰ τὸ δισκάριο καὶ τὸ ποτήριον; - Δείγμα θανάτου καὶ θυσίας ὅταν σκο- τώσουμε κάποιον, τὸ αἷμα φεύγει. Ὅταν ἔχουμε τὸ αἷμα χωριστὰ ἀπὸ τὸ σῶμα, σημαίνει θάνατος. Ὁ πιστὸς παίρνει τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα χωρισμένα (σήμερα μόνον οἱ ἱερεῖς, παλαιότερα ὅμως ὅλοι οἱ πιστοὶ κοινωνοῦσαν ξεχωριστά) γιὰ νὰ δηλώσουν τὴν θυσία τοῦ Χριστοῦ, νὰ δηλώσουν τὸν Σταυρὸν τοῦ Χριστοῦ ποὺ σηκώνουν μέσα στὴν ἱστορία, μέσα στην ζωή τους.

   Συνεπῶς ὁ κάθε πιστὸς γιὰ νὰ γίνει πιστὸς γίνεται ἕνας Κυρηναῖος. Ἂν δὲν γίνει Σίμωνας κυρηναῖος, δὲν κατάλαβε τίποτε ἀπὸ τὴν προσφορὰ τοῦ Χριστοῦ, καὶ δὲν ἔχει οὐδεμία μετοχὴ στὸ πάθος τοῦ Χριστοῦ.


84η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1

Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

Πῶς νοοῦμε τό Μυστήριον τῆς Θ. Εὐχαριστίας;


†. Κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας, ἡ παρουσία τοῦ Κυρίου εἶναι πραγματική, ἢ πρόκειται γιὰ μιὰ παρουσία συμβολική, ἁπλῶς πνευματική;

   Πρέπει νὰ ἔχουμε όλοι μας μία συνειδητοποίησι τοῦ θέματος τοῦ μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας, γιατὶ δὲν ὑπάρχει μεγαλύτερο πράγμα στὸ σύμπαν ὁλόκληρο, ἀλλὰ καὶ στὸν πνευματικό κόσμο, τῶν ἁγίων ἀγγέλων. Μπροστά του δὲν ἀξίζει οὔτε αὐτὸ τὸ σύμπαν, γιατὶ εἶναι τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ.
  
   Νὰ διορθώσω πρῶτα μία λέξι· «κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας...» θέλει νὰ πεῖ ἐκεῖνος ποὺ ρωτᾶ· ὅσο κρατεῖ ἡ Θεία Λειτουργία, ἔχουμε παρόντα τὸν Χριστόν; Ὅταν τελειώσει ἡ Θεία Λειτουργία, τότε δὲν εἶναι παρὼν ὁ Χριστός; καὶ συνεπῶς, ἡ Θεία Εὐχαριστία εἶναι ἄρτος καὶ οἶνος ὅπως ἦταν ἀρχικῶς; Εἶναι ἀδόκιμος ἡ διατύπωσις «κατὰ τὴν διάρκεια», καὶ αὐτὸ πιστεύουν οἱ Προτεστάντες· ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι παρὼν κατὰ τὴν διάρκεια, ἀλλὰ μὲ τὴν ἔννοια, παρών διὰ τοῦ ἄρτου, ἢ μέσα στὸν ἄρτο, καὶ ἔτσι ἡ παρουσία τοῦ Κυρίου εἶναι πνευματική, καὶ παίρνοντας τὸν ἄρτον νὰ κοινωνήσουμε παίρνουμε τὸν Χριστόν. Αὐτὰ δὲν εἶναι ὀρθόδοξα.
  
   Ὁ Χριστὸς εἶναι μονίμως στὸ ψωμὶ καὶ τὸ κρασί, γιατὶ ἁπλούστατα, πῶς θὰ μπορούσαμε να διατηροῦμε τὸν Ἅγιον Ἄρτον τῆς Μεγάλης Πέμπτης; Τὴν Μεγάλη Πέμπτη, ὅταν λειτουργοῦμε, ἔχουμε δύο Ἀμνούς. Τὸ ἴδιο κάνουμε καὶ τις Κυριακὲς τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς· βάζουμε περισσοτέρους Ἀμνοὺς γιὰ τις Προηγιασμένες Λειτουργίες μέσα στὴν ἑβδομάδα. Ἂν ἔχουμε Προηγιασμένη τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευή, βάζουμε τρεῖς Ἀμνούς. Ἕνας θὰ χρησιμοποιηθεῖ τὴν ἡμέρα ἐκείνη, Κυριακή, καὶ οἱ ἄλλοι θὰ χρησιμοποιηθοῦν τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευή, γιατὶ ἔχουν καθαγιασθεῖ ἤδη. Γι' αὐτὸ ἡ Λειτουργία λέγεται Προηγιασμένη, γιατί προαγιάσθηκε. Ἔχουμε λοιπὸν Σῶμα Χριστοῦ ποὺ τὸ φυλάττουμε γιὰ νὰ τελέσουμε Λειτουργία, ἡ ὁποία δὲν εἶναι Λειτουργία πλήρης, ἀλλὰ μία τελετὴ ποὺ πλαισιώνει τὸν ἤδη ὑπάρχοντα Ἅγιον Ἄρτον γιὰ νὰ κοινωνήσουμε Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ. Λέμε λοιπὸν ὅτι ἂν ὁ Χριστὸς ἦταν μόνον κατὰ τὴν διάρκεια τῆς Θείας Λειτουργίας, τότε δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ ἰσχύει ἡ περίπτωσις, γιὰ τὶς Προηγιασμένες Λειτουργίες, ἀλλὰ καὶ γιὰ ὅλο τὸν χρόνον ποὺ ἔχουμε γιὰ κοινωνήσουμε τοὺς ἀρρώστους ἢ ἄλλες περιπτώσεις.

   Πάντοτε λοιπὸν εἶναι Σῶμα Χριστοῦ. Οἱ προτεστάντες ποὺ δέχονται μόνον μία ψιλή παρουσία Χριστοῦ, μία πνευματικὴ παρουσία Χριστοῦ, χύνουν τὴν θεία κοινωνία γιατὶ ἦταν ἁπλῶς ἕνα σύμβολο. Αὐτὰ τὰ πράγματα εἶναι ἀδιανόητα στὴν Ὀρθοδοξία. Αὐτὸ ποὺ ἔχουμε εἶναι πραγματικῶς τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ. Ἔχουμε χωρία μέσα στὴν ἰδίαν τὴν Γραφήν. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος λέγει ὅτι ἐκεῖνοι ποὺ κοινωνοῦν τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ «ἀδιακρίτως», γι' αὐτὸ ἀρρωσταίνουν καὶ πεθαίνουν. Ἀδιακρίτως σημαίνει ὅτι νομίζουν ὅτι κοινωνοῦν ψιλό, σκέτο ψωμί, καὶ δὲν διακρίνουν τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ. Δὲν εἶναι κοινὸ ψωμί, οὔτε συμβολίζει τὸν Χριστόν, οὔτε ἔχουμε πνευματικὴ παρουσία τοῦ Χριστοῦ, οὔτε ὁ Χριστὸς εἶναι κρυμμένος μέσα στὸ ψωμί. Αὐτὸ τὸ ψωμὶ εἶναι τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, καὶ αὐτὸ τὸ κρασὶ εἶναι τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ.

   Λέγει ὁ Ἅγιος Κύριλλος τὰ ἑξῆς: «Ὁ φαινόμενος ἄρτος, οὐκ ἄρτος ἐστίν, εἰ καὶ τῇ γεύσει αἰσθητός, ἀλλὰ Σῶμα Χριστοῦ», ὁ ἄρτος τὸν ὁποῖον βλέπουμε μετὰ τὸν καθαγιασμὸ τῶν τιμίων Δώρων, ἂν καὶ στὴν γεῦσι εἶναι ψωμί, ἀλλὰ εἶναι Σῶμα Χριστοῦ. «Καὶ ὁ φαινόμενος οἶνος, οὐκ οἶνος ἐστί εἰ καὶ ἡ γεῦσις τοῦτο βούλεται, ἀλλ᾿ Αἷμα Χριστοῦ», οὔτε ἀκόμη ὁ οἶνος εἶναι κρασί, ἀλλὰ εἶναι Αἷμα Χριστοῦ, παρ᾽ ὅτι ἡ γεῦσις θὰ ἤθελε νὰ αἰσθάνεται ὅτι εἶναι κρασί.

   -Ποιός θὰ μποροῦσε νὰ ἀνακαλύψει ὅτι πίσω ἀπὸ τὴν ἀνθρωπίνη φύσι τοῦ Χριστοῦ ἦταν κρυμμένος ὁ Κύριος, ἡ Θεότητα; -Κανείς! Ἂν αὐτὸ τὸ ἔβλεπαν οἱ δαίμονες θὰ τρόμαζαν. Οὐδέποτε θὰ τολμοῦσαν ἢ νὰ πειράξουν τὸν Κύριον στην ἔρημο, ἢ νὰ τὸν ἀνεβάσουν ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ. Πῶς θὰ τολμοῦσε ποτὲ ὁ Ἠρώδης, ἂν ἔβλεπε, ἢ ὁ Πιλᾶτος, ἢ ὁ Ἄννας, ἢ ὁ Καϊάφας, ἂν ἔβλεπαν τὴν Θεότητα πίσω ἀπὸ τὴν ἀνθρωπίνη φύσι; Θὰ τολμοῦσαν ποτὲ νὰ καταδικάσουν τὸν Κύριον; -Ποτέ! Σημαίνει ὅτι δὲν ἔβλεπαν την Θεότητα· οὔτε οἱ ἄγγελοι τὴν βλέπουν. Ἦταν ὁ Θεὸς ποὺ ἔγινε ἄνθρωπος, ἀλλὰ ἔβλεπαν ἕναν ἁπλοῦν ἄνθρωπον. Τὸ ἴδιο πράγμα γίνεται καὶ ἐδῶ· ἐπειδὴ τὸ εἶπε ὁ Χριστός, γι᾿ αὐτὸ εἶναι! Τὸ ψωμί> Σώμα του καὶ τὸ κρασί. Αἷμα του. Ἂν δὲν τὸ ἔλεγε ἐκεῖνος, κανεὶς δὲν θὰ μποροῦσε νὰ ἰσχυρισθεῖ ἕνα τέτοιο πράγμα. Βλέποντας τώρα τὸ κρασὶ καὶ τὸ ψωμί, εἶναι ὡς νὰ βλέπαμε τότε ἕνα ἀνθρώπινο πρόσωπο. Δὲν ὑποψιαζόμαστε ποιός εἶναι ἀπὸ πίσω. Καὶ οἱ αἰσθήσεις μας μᾶς πληροφοροῦν γι᾿ αὐτό, ἀλλὰ εἶναι ὁ Χριστὸς ὁ ἴδιος ποὺ δὲν φαίνεται.

   Μερικοὶ προσπαθοῦν νὰ δημιουργήσουν μία ψευδαίσθησι στὸν ἑαυτόν τους, ὅτι· Νά, νά! Εἶναι σάρκα Χριστοῦ, Αἷμα Χριστοῦ! Γιατί αὐτό; στὸ θέμα τῶν αἰσθήσεων; Περιττόν! Ὁ Χριστὸς εἶναι ἐν μυστηρίῳ καὶ εἶναι πραγματικῶς Σῶμα του καὶ Αἷμα του.

   Λέγει ὁ ἱερὸς Δαμασκηνός· «Ὁ τῆς προθέσεως ἄρτος, οἶνος τε καὶ ὕδωρ, διὰ τῆς ἐπικλήσεως καὶ ἐπιφοιτήσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ὑπερφυῶς μεταποιοῦνται εἰς τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ καὶ τὸ Αἷμα, καὶ οὐκ εἰσὶ δύο, ἀλλ᾽ ἕν καὶ τὸ αὐτό». Πῶς γίνεται αὐτὴ ἡ μεταβολή; Ἡ μεταβολὴ γίνεται μὲ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, ὡς ἐπίκλησις «Πατέρα, στείλε τὸ Πνεῦμα σου τὸ Ἅγιον νὰ κάνει τὰ δῶρα ταῦτα, ποὺ ἐμεῖς σου προσφέραμε, κρασὶ καὶ ψωμί καὶ μετάβαλέ τα σὲ Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ». Ὥστε, τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον μεταβάλλει, ποὺ τὸ στέλνει ὁ Πατήρ, μὲ τὸν ἴδιο τρόπο ποὺ σαρκώθηκε ὁ Θεὸς Λόγος στὰ σπλάγχνα τῆς Θεοτόκου. Λέγει ὁ ἀρχάγγελος Γαβριὴλ στην Θεοτόκον, ὅτι ὁ Πατὴρ ηὐδόκησε νὰ στείλει τὸ Πνεῦμα του τὸ Ἅγιον νὰ σὲ ἐπισκιάσει, καὶ αὐτὸ θὰ εἶναι ἐκεῖνο ποὺ θὰ σαρκώσει τὸν Λόγον. Ὅπως λοιπὸν σαρκώθηκε ὁ Λόγος στὰ σπλάγχνα τῆς Θεοτόκου μὲ τὴν παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, μὲ τὸν ἴδιον τρόπον ἔχουμε τὴν μεταβολὴν τοῦ κρασιοῦ καὶ τοῦ ψωμιοῦ σὲ Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ. Ἂν πιστεύουμε ὅτι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἔγινε ἄνθρωπος, κατὰ τὸν ἴδιον τρόπον θὰ πιστεύσουμε ὅτι αὐτὸ ποὺ κοινωνοῦμε εἶναι Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ. Ἂν δὲν πιστεύουμε ὅτι εἶναι Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ, τότε δεν πιστεύουμε ὅτι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἔγινε ἄνθρωπος. Διότι εἶναι ἡ ἰδία πρᾶξις.

   -Τί εἶναι αὐτὸ τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ; Πρὸ τῆς Σταυρώσεως, μετὰ τὴν Σταύρωσιν; Μετὰ τὴν Ἀνάστασιν; -Ουσιαστικῶς δὲν μποροῦμε νὰ τὸ κρίνουμε πρὸ καὶ μετὰ τὴν Ἀνάστασιν. Εἶναι ἕνα καὶ πάντοτε δοξασμένον -Μεταμόρφωσις- καὶ ἄφθαρτον καὶ ἀθάνατον, ἀλλὰ κατὰ συγκατάβασιν τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ μένει ἀνάμεσά μας ὡς ἀσθενὲς καὶ δεχόμενον θάνατον. Τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ δὲν εἶναι θνητόν! ἀλλὰ παραχωρεῖ νὰ γίνει θνητὸν γιὰ νὰ περάσει τὴν διαδικασία τοῦ θανάτου, διότι τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ περνᾶ αὐτὸ ποὺ θὰ περάσουμε ἐμεῖς, καὶ μᾶς ἀνοίγει τὸν δρόμον. Εἶναι πάντοτε τὸ ἴδιο, μόνον ποὺ πρὸ τοῦ Σταυροῦ ἐμφανίζεται ὡς θνητὸν καὶ παθητόν, καὶ μετὰ τὴν Ἀνάστασιν ὄχι ὡς θνητὸν ἢ παθητόν, διότι ἔτσι τὸ θέλει ὁ Κύριος.

   Λέγει ἡ ὁμολογία Δοσιθέου. Ποιό Σῶμα κοινωνούμε; -Τὸ Σῶμα ἐκεῖνο ποὺ σαρκώθηκε στὴν Θεοτόκον, ποὺ Σταυρώθηκε, ποὺ Ἀνεστήθη, ποὺ Ἀνελήφθη, ποὺ κάθεται στὰ δεξιὰ τοῦ Θεοῦ Πατρός, ποὺ θὰ ξανά 'ρθει νὰ κρίνει τὸν κόσμον. Ἄλλος Πατὴρ λέγει· «Ἐκεῖνο ποὺ κοινωνοῦμε δὲν εἶναι μικροτέρας σημασίας ἀπὸ ἐκεῖνο ποὺ κοινώνησαν οἱ μαθηταὶ ὅταν ὁ Κύριος τοὺς εἶπε· Λάβετε φάγετε, τοῦτο ἐστὶ τὸ Σῶμα μου».

   Κάθε Λειτουργία, κάθε ναός, κάθε Ἁγία Τράπεζα εἶναι τὸ ὑπερῶν τῶν μαθητῶν τῆς Μεγάλης Πέμπτης. Γι' αὐτὸ προσέχουμε νὰ μὴν γίνει ζημία, νὰ μὴν πέσει τίποτε κάτω, νὰ μὴν γίνει ζημία κατὰ τὸν τρόπο ποὺ ζοῦμε, νὰ μὴν κοινωνήσουμε ἀναξίως. Γι᾿ αὐτὸ προετοιμαζόμαστε, γι' αὐτὸ λέμε σὲ κάποιον ποὺ ἔκανε μία ἁμαρτία «Πρόσεξε, μὴν κοινωνήσεις!» Γι᾿ αὐτὸ λέγει μία εὐχὴ στὴν Θεία Λειτουργία «νὰ μὴν κοινωνήσουμε εἰς κρῖμα καὶ κατάκριμα», σὲ δίκη καὶ καταδίκη, ἀλλὰ νὰ κοινωνήσουμε «εἰς νῆψιν ψυχῆς, εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν, εἰς ζωὴν αἰώνιον, εἰς πλήρωμα τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ». Νὰ γεμίσουμε, νὰ πληρώσουμε τὴν βασιλεία τοῦ Θεοῦ.

   -Υπάρχει ἀνώτερον ἀπὸ τὸν Χριστὸν ποὺ εἶναι ὁ δημιουργὸς τοῦ παντός; - Ὄχι! Ἔχουμε λοιπὸν τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, ἀνώτερον ἀπὸ τὸ σύμπαν, τὸν ἀγγελικὸν κόσμον, ἀπὸ ὁτιδήποτε τῆς δημιουργίας. Σήμερα ζοῦμε ἐν μυστηρίῳ τὸν Χριστόν· αὔριο, ὅταν βρεθοῦμε στὴν βασιλεία του θὰ τὸν δοῦμε «πρόσωπον πρὸς πρόσωπον». Ὁ Θεὸς παραχωρεῖ ἐνίοτε αὐτὸ γίνεται μέχρι σήμερα, καμμιὰ φορά- κάποτε νὰ ἐμφανισθεῖ μέσα στὸ ἅγιον ποτήριον, πραγματικὸ αἷμα καὶ πραγματικὸ κρέας (τὸ γράφει ὁ Ἅγιος Συμεών Θεσσαλονίκης). Μάλιστα λέγει ὅτι πρέπει νὰ τὸ ἐπέτρεψε ὁ Κύριος γιὰ τὴν ἀπιστία κάποιων. «Πρόσεξε, λέγει στὸν ἱερέα, δὲν θὰ κοινωνήσετε ἀπὸ αὐτὸ ποὺ εἶναι αἰσθητῶς Αἷμα καὶ Σάρκα, ἀλλὰ θὰ πάρεις ἀπὸ τὸν Ἅγιον Ἄρτον τῆς Μεγάλης Πέμπτης, θὰ κοινωνήσεις τὸν κόσμον, καὶ ὁ Θεὸς ὅταν εὐδοκήσει, θὰ βγάλει ἀπὸ τὸ ἅγιο ποτήριον τὸ νὰ βλέπουμε Αἷμα καὶ Σάρκα». Ἡ Ἐκκλησία δὲν θέλει νὰ τὸ δεῖ, γιατὶ εἶναι ἐν μυστηρίῳ. Εἶναι μερικοὶ κενόδοξοι καὶ λέγουν· Νὰ τὸ δῶ! εἶναι φοβερόν!

   Ὑπάρχον πάρα πολλὲς ὁράσεις κληρικῶν καὶ λαϊκῶν, ἁγίων, ποὺ εἶδαν στὸ ἅγιο ποτήριο, αὐτὸν τὸν Χριστὸν ὡς νήπιον ἢ ἐπὶ τοῦ ἁγίου δισκαρίου. Δημιουργεῖ μέσα στὸν ἄνθρωπο μεγάλο τρόμο. Λέγει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος γνωρίζω κάποιον· τὸν ἑαυτόν του!- ὅτι βλέπει ἀγγέλους ὅταν λειτουργεῖ. Οἱ ἄγγελοι αὐτοί, ποὺ στέκονται μετὰ φόβου καὶ τρόμου, εἶναι πρὸς τιμὴν τοῦ ἀνακειμένου Χριστοῦ. Ὅταν κοινωνήσουμε κάποιον, οἱ ἄγγελοι παίρνουν την ψυχήν του ἐφ᾿ ὅσον ἀξίως ἐκοινώνησε, ὅπως λέγει στην παραβολὴ τοῦ πλουσίου καὶ τοῦ Λαζάρου ὅτι ἄγγελοι πῆραν τὴν ψυχήν του. Λέγει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος· -Δὲν ἦταν ἀρκετὸς ἕνας ἄγγελος νὰ πάρει τὴν ψυχήν; -Ναί, ἀσφαλῶς, ἀλλὰ εἶναι πρὸς τιμὴν ὄχι τοῦ ἀνθρώπου που παίρνουν, ἀλλὰ πρὸς τιμὴν τοῦ Σώματος καὶ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ ποὺ κοινώνησε ὁ πιστός.


83η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1

Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

Ἡ παιδαγωγική ἀξία τῆς Νηστείας κυρίως στήν παιδική ἡλικία.


†. Ἡ νηστεία στὴν ἐφηβεία· πῶς πρέπει νὰ ἀντιμετωπίσει ὁ ἡ ἔφηβος τὴν οἰκογένειά του, σε περίπτωσι ποὺ τοῦ ἐμποδίζεται ἡ νηστεία;

   Ἡ νηστεία εἶναι ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ καὶ πρέπει να τηροῦμε τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ. Ἐπειδὴ ἀκριβῶς δὲν τήρησαν οἱ πρωτόπλαστοι τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν νηστεία -ὁ Θεὸς εἶπε· δὲν θὰ φᾶτε ἀπὸ τὸν καρπόν. Νή σιτεία, νηστεία, δὲν θὰ φᾶτε!- ἔχασαν τὸν παράδεισον. Μερικοὶ νομίζουν ὅτι εἶναι μικρὴ ἡ ἐντολὴ αὐτὴ τῆς νηστείας, ὅμως δὲν εἶναι καθόλου μικρή. Μερικοί μάλιστα τὴν διαστρέφουν καὶ λέγουν ὅτι δὲν βλάπτουν τὰ εἰσερχόμενα ἀλλὰ τὰ ἐξερχόμενα... τὰ ὁποῖα δὲν ἔχουν καμμία σχέσι μὲ τὴν νηστεία ἀλλὰ εἶναι διδασκαλία τοῦ Κυρίου πάνω σ' ἄλλο θέμα!
  
   Εἶναι λοιπὸν ἐντολὴ ἡ ὁποία ἔχει ἕνα πλούσιο παιδαγωγικὸν χαρακτήρα. Παιδαγωγικό σημαίνει ὅτι εἰδικῶς αὐτὴ ἡ ἐντολή, ἡ ὁποία εἶναι ἡ πρώτη που δόθηκε στὸν παράδεισον, καὶ ἡ ὁποία εἶναι εἰσαγωγικὴ τῶν ὑπολοίπων ἀρετῶν, -στὰ θανάσιμα ἁμαρτήματα ποὺ εἶναι 7, πρῶτο ἁμάρτημα εισαγωγικὸν τῶν ὑπολοίπων ἁμαρτημάτων εἶναι ἡ γαστριμαργία, τὸ ἀντίθετον τῆς νηστείας- ἔχει πλούσιο χαρακτῆρα παιδαγωγικό, κυρίως γιὰ τὴν παιδική, εφηβικὴ καὶ νεανικὴ ἡλικία. Μὲ λίγα λόγια μόνον· ὅταν μπορῶ νὰ λέγω τὸ ὄχι γιατὶ τὸ λέγει ὁ Θεὸς τὸ ὄχι, αὐτὸ σημαίνει ὅτι α) ἔχω μίαν ἐξησκημένη νόησιν ποὺ συλλαμβάνει τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. β) ἔχω μία χαλυβδωμένη βούλησι γιὰ νὰ μπορῶ νὰ λέγω τὸ ὄχι. Δὲν εἶναι εὔκολο πράγμα. Ὅταν μὲ καλοῦν οἱ σειρήνες τῆς ἁμαρτί- ας, μπορῶ νὰ πῶ τὸ ὄχι; Καὶ μέσα στην ζωή, πόσα πράγματα εἶναι ποὺ μὲ καλοῦν καὶ μὲ ὁδηγοῦν στὴν ἁμαρτία;
  
   Ἂν λοιπὸν λέγω στὸ φαγητὸ τὸ ὄχι, θὰ πῶ καὶ στὴν ἀνηθικότητα τὸ ὄχι! Ἂν ρωτήσει κανεὶς πῶς νὰ ἀποφύγω τὰ σαρκικὰ ἁμαρτήματα; θὰ τοῦ ἀπαντοῦσα· μάθε να νηστεύεις! Μάθε νὰ λὲς τὸ ὄχι στις τροφές, καὶ μετὰ στὶς ἡδονές! Αλλά, ὅταν λέγω τὸ ὄχι γιατὶ ἡ βούλησίς μου χαλυβδώνεται, τὸ συναίσθημα δὲν μένει ξένο, γιατὶ ἐγὼ ἀγαπῶ τὸν Θεὸν ποὺ μοῦ λέγει τὸ ὄχι γιὰ νὰ μένω ξένος ἀπὸ τὴν ἁμαρτία. Ἔτσι, ἡ νόησίς μου συλλαμβάνει τὴν ἐντολήν, τὸ συναίσθημά μου συμφωνεῖ σ᾿ αὐτὸ ποὺ λέγει ὁ Θεός, καὶ ἀγαπῶ τὸν Θεὸν γιὰ ἐκεῖνο ποὺ μοῦ λέγει (τὸ κάνω μὲ χαρά), καὶ ἡ βούλησίς μου χαλυβδώνεται. Ἂν ἕνας ἄνθρωπος καταφέρει να φτιάξει ἕνα ὡραῖο χαρακτῆρα, νόησι, βούλησι, συναίσθημα, τότε γίνεται μία ωραία προσωπικό της.
  
    Νὰ ἡ παιδαγωγικὴ ἀξία τῆς ἐντολῆς τῆς νηστείας. Ἕνα τυπικό παράδειγμα ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφή. Ὅταν ἔγινε ἡ αἰχμαλωσία τοῦ νοτίου βασιλείου, δηλαδή τοῦ Ἰούδα, ἀπὸ τὸν Ναβουχοδονόσορα, ἐκεῖνος ἔσυρε τὸν λαὸ στὴν Βαβυλῶνα, καὶ 4 λαμπρὰ παλικάρια. Ήταν ἔφηβοι, κάτω ἀπὸ 20 χρόνων, οἱ περίφημοι 3 Παῖδες καὶ ὁ προφήτης Δανιήλ, λίγο μεγαλύτερός τους. Ἦταν ἀπὸ τὴν φυλὴν τοῦ Ἰούδα καὶ εἶχαν βασιλικὴν καταγωγήν· αὐτὸ ἔχει βαρύτητα, διότι, υποτίθεται ὅτι ἔμαθαν στὸ σπίτι τους νὰ εἶναι σὰν ἀρχοντόπουλα. Ὅμως ὅταν μεταφέρθηκαν στὴν Βαβυλῶνα καὶ ὁ βασιλιὰς πῆρε ἀπὸ ὅλους τοὺς λαοὺς ποὺ εἶχε ὑποδουλώσει (ἡ Βαβυλῶνα ἦταν αὐτοκρατορία) τοὺς ἐκλεκτοτέρους νέους καὶ τοὺς ἔφερε στὸ παλάτι του, χρησιμοποίησε, θὰ λέγαμε τὰ test τῆς ἐποχῆς του, καὶ διάλεξε μόνον αὐτὰ τὰ τέσσερα παιδιά. Σκεφθείτε τί αὐστηρὰ ἐπιλογὴ ἔγινε! ἔδωσε δὲ ἐντολὴ νὰ παρακολουθοῦν μαθήματα μέσα στὸ παλάτι καὶ νὰ τρῶν ἀπὸ τὸ βασιλικό φαγητό. Ἐπειδὴ ἦταν ἀρχοντόπουλα, θὰ ἔλεγε κανείς -ἐπιτρέψατέ μου τὴν φρᾶσι- «Πόσο τὰ εὐνόησε ἡ «τύχη» γιὰ νὰ ξαναβρεθοῦν πάλι σὲ βασιλικό περιβάλλον»; -Ποιά τύχη καὶ ποῦ εὐνοήθηκαν; Δὲν πίστευαν σὲ καμμία τύχη καὶ εὔνοια ἀλλὰ στὸν Θεό. Ὅταν εἶδαν τὰ φαγητὰ τῶν βαβυλωνίων ποὺ τὰ ἀπηγόρευε ὁ μωσαϊκὸς νόμος, ὅπως χοιρινά μοσχοψημένα, ροδοκοκκινισμένα, αὐτοὶ εἶπαν -Ὄχι! Νηστεία! ὄχι! Μάλιστα πῆγαν καὶ λένε στὸν μάγειρα (τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ὁ μάγειρας ἦταν καὶ σύμβουλος τοῦ βασιλέως, ἦταν καὶ ἕνα εἶδος στρατηγοῦ· μάλιστα ἐκεῖνος ποὺ ἔκαψε καὶ ἐσύλησε τὴν Ἱερουσαλήμ ἦταν ὁ μάγειρας τοῦ Ναβουχοδονόσωρος. Μυστικῶς, ἑρμηνεύεται ἀπὸ τοὺς Πατέρες ὡς ἑξῆς· Ἱερουσαλὴμ εἶναι ἡ Ἐκκλησία καὶ ἡ ψυχή, καὶ ἐσυλήθη ἀπὸ τὸν μάγειρα, ἀπὸ τὴ γαστριμαργία!). Εἶπαν λοιπὸν στὸν μάγειρα -Σὲ παρακαλοῦμε, ἐμεῖς θέλουμε ὄσπρια καὶ λαχανικά. -Ἀδύνατον, λέγει· ἂν ἀντιληφθεῖ ὁ βασιλιὰς ὅτι ἀδυνατίζετε, θὰ τιμωρήσει ἐμένα. Τοῦ λέγουν· -Δέκα ἡμέρες νὰ μᾶς δώσεις ὄσπρια καὶ ἂν δεῖς ὅτι ἀδυνατίσαμε, νὰ μᾶς δώσεις ἀπὸ τὰ κρέατα τοῦ βασιλιά. Τὸν φώτισε καὶ ὁ Θεός –καὶ αὐτὸ εἶναι καὶ ἀπάντησι σ᾿ αὐτὸ ποὺ ρωτάμε: «πῶς θὰ ἀντιμετωπίσουμε τὴν οἰκογένειά μας ποὺ δὲν νηστεύει» καὶ λέγει - Εντάξει. Ἔτρωγαν ἔσπρια. Ὅταν πέρασαν οἱ ἡμέρες, παρατήρησε ὅτι ἦταν ροδοκόκκινοι καὶ τελικῶς συνεφώνησε νὰ μὴν τοὺς δώσει ποτὲ ἀπὸ τὸ βασιλικό τραπέζι. Τὰ ἄλλα παιδιά, μαθηταὶ τοῦ σχολείου μέσα στὸ παλάτι, πήγαιναν καὶ ἔπαιρναν ἐκεῖνα τὰ ροδοκοκκινιστά γουρουνόπουλα καὶ τοὺς τὰ πήγαιναν «στὴ μύτη»! Αὐτοὶ δὲν ἔφαγαν ποτέ, οὔτε μία φορά. Ὅταν ἦρθε ὁ καιρὸς τῶν ἐξετάσεων, ὁ ἴδιος ὁ βασιλιὰς ἤθελε νὰ ἐξετάσει τὴν σοφία τῶν μαθητῶν, καὶ διαπίστωσε ὅτι οἱ μόνοι ποὺ ἦταν ἄξιοι σοφίας ἦταν τὰ 4 αὐτὰ παλικάρια· ὅλους τοὺς ἄλλους τοὺς ἔδιωξε. Εμ βέβαια! ὅταν τρως καλά, πίνεις καλά...
   
    Οἱ ἀρχαῖοι Έλληνες ἔλεγαν «πλατεία γαστήρ δὲν ἀπεργάζεται λεπτὸν νοῦν», δὲν κάνει λεπτὸ μυαλό! Δὲν μπορεῖς νὰ σκεφθεῖς καλά. Φάε καὶ πιὲς καλὰ καὶ πήγαινε νὰ διαβάσεις! Πήγαινε νὰ κάνεις προσευχή! Οὔτε διάβασμα μπορεῖς νὰ κάνεις, οὔτε προσευχή! Οἱ νέοι αὐτοὶ ἐπειδὴ δὲν ἔτρωγαν τὰ καλὰ φαγητά, ἦταν καὶ ἔξυπνοι· τὸ μυαλό τους έκοβε «ξυράφι», καὶ ἀνεδείχθησαν σὲ ὕπατα ἀξιώματα.
   
   Μπόρεσαν ἄλλοτε καὶ εἶπαν στὸν Ναβουχοδονόσορα· «Δὲν προσκυνοῦμε τὴν εἰκόνα τοῦ Μαρδούχ», τοῦ πολιούχου της Βαβυλῶνος, γιατὶ εἶχαν μάθει νὰ λένε τὸ ὄχι στην τροφή. Ἔτσι, ὅταν βρέθηκαν στο καμίνι, ἄλλο θαῦμα ἐκεῖ ὁ Θεὸς τοὺς προστατεύει καὶ δὲν καίγονται.

   Δύο λόγια καὶ γιὰ τοὺς γονεῖς σας. Θὰ παρακαλέσετε· «Μητέρα, θὰ μοῦ μαγειρεύεις κάτι τὸ ἰδιαίτερο· δὲν εἶναι σπουδαῖο πράγμα». Τὸ νὰ βάλεις μια πατάτα, ἕνα ὄσπριο δίπλα, ἕνα λαχανικό, καὶ νὰ εἶναι νηστήσιμο, δὲν εἶναι σπουδαῖον. Οἱ κοπέλες· μάθετε νὰ μαγειρεύετε το δικό σας φαγητό, ἂν ἡ μητέρα σας δὲν μαγειρεύει. Ἂν τὸ σπίτι σας ἐπιμένει, γιατὶ ὑπάρχουν ποικίλες ἀντιδράσεις σ' αὐτὴν τὴν ἐποχή, μποροῦμε νὰ ποῦμε· - Ἂν μοῦ βάζεις κρέας νὰ φάω, δὲν θὰ τὸ φάω καὶ θὰ φάω ψωμὶ σκέτο. Τὸ σπουδαῖο εἶναι ὅτι θὰ μάθετε τοὺς ἰδίους τοὺς γονεῖς σας νὰ ἀρχίσουν να νηστεύουν, ὅταν ἔχετε σταθερότητα. Μὴν λυγίσετε. Εἶναι ἡ σταθερότητα που χαρίζει ἡ νηστεία, ὅταν τὴν ἀγαποῦμε καὶ τὴν θέλουμε, καὶ μᾶς κάνει ἕνα χαλύβδινο καὶ ὡραῖο χαρακτήρα. Αὐτὸς ὁ χαρακτὴρ φτιάχνεται μόνον μὲ τὴν ἐν Χριστῷ νηστεία.


82η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1

Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

Πότε ὁ Θεός ἀποκαλύπτει μία δαιμονική δράση;

†. Ὅταν παρουσιάζεται ὁ σατανᾶς μπροστὰ στὸν ἄνθρωπο μὲ μορφὴ τοῦ Θεοῦ, ὁ Θεὸς πάντα κάτι φανερώνει ἀπὸ τὸν διάβολο; ὅπως κέρατα, οὐρά...;

  Ὄχι πάντα. Ὁ διάβολος ἔρχεται νὰ πειράξει τὸν ἄνθρωπο καὶ ἔρχεται ὅπως λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος «ὡς ἄγγελος φωτός». Ἐξ ἀφορμῆς κάποιων ἀνθρώπων ποὺ πολεμοῦσαν τὴν πίστιν ἀλλὰ εἶχαν τὸ ὄνομα ὅτι ἦταν πιστοί, οἱ ψευδάδελφοι ὅπως τοὺς λέγει ὁ Ἀπόστολος - ἄλλη φορὰ τοὺς λέγει «κύνας, κακοὺς ἐργάτας» γράφει: «Τί τὸ περίεργον; Ἂν αὐτὸς ὁ πάτρωνας τους μετασχηματίζεται εἰς ἄγγελον φωτός, τότε γιατί καὶ τὰ ὄργανά του, οἱ ὁπαδοί του νὰ μὴν ἐμφανισθοῦν μὲ ἐκείνη τὴν προβειὰ τοῦ προβάτου, τῆς καλωσύνης καὶ τῆς ἀρετῆς;»

  Ὥστε λοιπόν, ὄχι πάντα; Καὶ πῶς θὰ σωθεῖ ὁ πιστός;

   Ἂν ποτὲ γινόταν αὐτό, νὰ δεῖτε κάτι στὸν ὕπνο σας, θὰ θέλατε να μπορεῖτε νὰ διακρίνετε ἐὰν εἶναι ἀπὸ τὸν Θεὸν ἢ τὸν διάβολο;

  -Ἂν ἔχετε ταπείνωσι, καὶ δὲν εἶστε ἕτοιμοι νὰ δεχθεῖτε τὰ πάντα, τότε νὰ εἶστε σίγουροι ὅτι ὁ Θεὸς θὰ σᾶς παρουσιάσει σημάδι σ᾽ ἐκεῖνο τὸ ψευτοόραμα καὶ τὸ ψευτοόνειρο, σ' ἕναν ψευτοχριστὸ ποὺ παρουσιάζεται, ποὺ ἐσεῖς θὰ τὸ δεῖτε καὶ θὰ πεῖτε ὅτι εἶναι ἀπὸ τὸν διάβολον. Αὐτὸ θὰ γίνει ὅταν διαθέτουμε ταπείνωσι. Ὅταν δὲν διαθέτουμε, τότε ὁ Θεὸς ἀφήνει νὰ φανεῖ τὸ ὄραμα ὅπως ἔχει καὶ ὁ ἄνθρωπος πλανᾶται. Ἡ πλάνη του εἶναι ἡ τιμωρία του γιατὶ εἶναι ὑπερήφανος.

  -Τί εἴδους ταπείνωσι νὰ διαθέσω; -Κατ᾿ ἀρχὴν στὴν ζωή μου νὰ εἶμαι ταπεινὸς ἄνθρωπος. Ἡ ταπείνωσις αὐτὴ κατανοεῖται ὡς ἑξῆς· δὲν θὰ εἶμαι πρόθυμος νὰ προσκυνήσω οτιδήποτε βρεθεί μπροστά μου, ἐὰν ἔχω ὑπ' ὄψιν μου ὅτι ὁ Κύριος μᾶς εἶπε νὰ εἴμαστε προσεκτικοὶ καὶ ἐπιφυλακτικοί. Εἶπε ὁ Κύριος· Θὰ σᾶς ποῦν ἰδοὺ ὧδε ὁ Χριστός, ἰδοὺ ἐκεῖ· μὴν τοὺς πιστέψετε.

  Ἕνα ὡραῖο παράδειγμα ἀπὸ δύο ἀσκητές. Κάποτε ἐμφανίσθηκε ὁ διάβολος ὡς Χριστός, καὶ λέγει σ᾽ ἕναν ἀσκητή. Εἶμαι ὁ Χριστός! Ἀπαντᾶ ὁ ἀσκητής· -Ὁ Χριστὸς μᾶς εἶπε· «Θὰ σᾶς ποῦν οἱ ἄνθρωποι· ἰδοὺ ὧδε ὁ Χριστός, ἰδοὺ ἐκεῖ· μὴ πιστεύσετε.» Τα λόγια αὐτὰ ἦταν ταπείνωσι! Δηλαδή ἔμεινες σ᾿ αὐτὸ ποὺ εἶπε ὁ Χριστός! Ἔγινε λοιπὸν ἄφαντος ὁ νομιζόμενος Χριστός! ἦταν ὁ διάβολος.

  Ἕνα δεύτερο ἐμφανίσθηκε πάλι ὁ διάβολος σ' ἄλλον ἀσκητὴ καὶ λέγει· -Εἶμαι ὁ Χριστός! (Ξέρετε πόσοι «τὴν ἔπαθαν»; Πόσοι προσκύνησαν, πόσοι ἔχασαν τὸ μυαλό τους; Τότε ὁ ἀσκητὴς ἀναστέναξε καὶ εἶπε· -Ἐγὼ εἶμαι ἱκανὸς νὰ δῶ τὸν Χριστόν; ἐγὼ δὲν θέλω, παρὰ νὰ τὸν δῶ ὅταν γίνει ἡ ἀνάστασις τῶν νεκρῶν. Ἄφαντος καὶ πάλι ἔγινε ὁ διάβολος! Αὐτὸ θὰ πεῖ ταπείνωσις.

  Τώρα τί θὰ πεῖ ὑπερηφάνεια· μόλις δῶ τὸν νομιζόμενον Χριστόν, βγαίνω στὴν γειτονιὰ καὶ σ' ὅλη μου την ζωή λέγω· «εἶδα τὸν Χριστόν, εἶδα τὴν Παναγία», καὶ καυχιέμαι, ἔχω ὑπερηφάνεια, γιὰ νὰ δείξω στοὺς ἄλλους ὅτι κάτι εἶμαι! Ἔρχονται πολὺ συχνὰ ἄνθρωποι, καὶ ἄνδρες καὶ γυναῖκες, καὶ ὅταν τοὺς διορθώνω κάτι ἀπὸ τὴν ζωή τους -ἀφῆστε ποὺ δὲν λένε τίποτε στὴν ἐξομολόγησι καὶ τοὺς λέγω· Καλά, δὲν κάνατε καμμιὰ ἁμαρτία; -Δὲν ἔκανα τίποτε! - Μά, ὅλοι μᾶς εἴμαστε ἁμαρτωλοί, ἄνθρωποι! καὶ σοῦ ἀπαντᾶ ἀμέσως γιὰ νὰ σοῦ Βουλώσει τὸ στόμα - Ξέρεις, ἐγὼ εἶδα τὸν Χριστό! –Χαίρω πολύ! ἐδῶ ἀκριβῶς εἶναι ἡ πλάνη σου, ὅτι λὲς ὅτι εἶδες τὸν Χριστὸν καὶ δὲν ἔχεις ἁμαρτίες! Βγάζεις τὸ συμπέρασμα: Γιὰ νὰ δῶ τὸν Χριστὸν πάει νὰ πεῖ ὅτι δὲν ἔχω ἁμαρτίες! Ἡ μεγάλη πλάνη ὀφείλεται στὴν ὑπερηφάνεια τοῦ ἀνθρώπου.


81η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1

Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.