Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Υπομονή.. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Υπομονή.. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

01 Μαΐου 2026

Ἡ καρτερία. (β΄ ἔκδοσις)


†. Όταν, αγαπητοί μου, ο Κύριος εθεράπευσε τον παράλυτον της Βηθεσδά, όπως ακούσαμε στην σημερινή ευαγγελική περικοπή, ασφαλώς κατέπληξε όσους είδαν το θαύμα. Κι εμάς μας καταπλήσσει. Όμως και κάτι άλλο είναι εκπληκτικόν: η υπομονή και η καρτερία στην κακουχία της αρρώστιας· αυτός ο ίδιος ο παραλυτικός, που ήταν παράλυτος 38 ολόκληρα χρόνια!

   Αλλά ας δούμε πώς μας περιγράφει το γεγονός ο ευαγγελιστής Ιωάννης σε μια απόδοση: «Κοντά στην προβατική πύλη, στα Ιεροσόλυμα, υπάρχει μια δεξαμενή με πέντε στοές· που εβραϊκά ονομάζεται ‘’Βηθεσδά’’. Σ’ αυτές τις στοές κατέκειντο πολλοί άρρωστοι, τυφλοί, κουτσοί, παράλυτοι, που όλοι αυτοί περίμεναν τον κυματισμόν του νερού, γιατί από καιρού σε καιρό, ένας άγγελος Κυρίου κατέβαινε στην δεξαμενή και ανατάραζε τα νερά. Όποιος, λοιπόν, έμπαινε πρώτος μετά την αναταραχήν του νερού, αυτός εγίνετο καλά, όποια κι αν ήταν η αρρώστια που είχε. Εκεί, ήταν κι ένας άνθρωπος, άρρωστος, 38 ολόκληρα χρόνια. Όταν τον είδε ο Ιησούς κατάκοιτον, και εγνώριζε πως ήταν έτσι για πολύ καιρό, τον ρώτησε: ‘’Θέλεις να γίνεις καλά;’’. ‘’Κύριε’’, του απεκρίθη ο άρρωστος, ‘’δεν έχω κανέναν να με βάλει στην δεξαμενή, μόλις αναταραχθούν τα νερά. Έτσι, ενώ προσπαθώ να πλησιάσω μόνος μου, πάντοτε κάποιος άλλος κατεβαίνει στο νερό πριν από μένα’’. Ο Ιησούς τού λέγει: ‘’Σήκω επάνω, πάρε το κρεβάτι σου και περπάτα’’. Και αμέσως ο άνθρωπος αυτός έγινε καλά. Σήκωσε το κρεβάτι του και περπατούσε».

   Σπουδαία αρετή η καρτερία! Γι’ αυτήν την καρτερία του παραλυτικού, ένας ερμηνευτής, ο Ζιγαβηνός, γράφει: «Τὸν πολυχρονίῳ προσεδρίᾳ χρώμενον καὶ καρτερικώτατον προτιμᾷ τῶν ἄλλων· τοῦτο μὲν ὡς ἐλεεινότερον, τοῦτο δὲ καὶ διδάσκων ὅτι οἱ καρτερικώτεροι μᾶλλον ἐπικάμπτουσιν τὸν Θεόν». Ας προσέξομε εδώ ότι ο Κύριος προτιμά - αυτό θέλει να πει ο ερμηνευτής, ο Ζιγαβηνός - τον παραλυτικόν που συζητούμε, που λέμε, επειδή ήτο βέβαια σε παναθλία κατάσταση. Αλλά ακριβώς εδώ έδειχνε και την καρτερία του«Και οι καρτερικότεροι νικούν σε έλεος και Αυτόν τον Θεόν». Πόσο θαυμαστή πρέπει να είναι αυτή η καρτερία! Όταν και Αυτόν τον Θεόν νικά.

   Τι είναι η «καρτερία»; Είναι μια λέξη που την λέμε και στην εποχή μας, στη νεοελληνική μας γλώσσα. Είναι η υπομονή που φέρεται με γενναιότητα και σταθερότητα. Είναι η αντοχή σε μια κατάσταση κακουχίας. Είναι η υπομονή η καρτερία, αλλά τονισμένηΌπως ακριβώς και η ελπίδα, είναι πίστις, αλλά τονισμένη. Ποια η διαφορά μεταξύ πίστεως και ελπίδος; Τονισμένη πίστις. Η πίστις που ζει τα πράγματα πριν ακόμη τα δει. Τι είναι η καρτερία; Μια τονισμένη υπομονή. Και διαφέρει, όμως, από την υπομονή, γιατί απλούστατα η καρτερία μένει στη θέση της, επειδή υπομένει, γιατί περιμένει κάτι. Προσέξτε. Γιατί περιμένει κάτι. Η υπομονή δεν περιμένει τίποτε. Απλώς υπομένει ο άνθρωπος που έχει την υπομονή. Η καρτερία, όμως, περιμένει κάτι. Και αυτό το κάτι, αυτή η προσδοκία είναι εκείνη, εκείνη η οποία ατσαλώνει την καρτερία. Ο παραλυτικός ήτο υπομονετικός. Αλλά και καρτερικός. Γιατί; Γιατί προσδοκούσε, περίμενε. Περίμενε κάτι, ε; Προσδοκούσε, περίμενε την ίασή του. Κι αυτή η προσδοκία τον έκανε τόσο καρτερικό. Καρτερόπονον. Δηλαδή, φέροντας τον πόνον της παραλύσεώς του καρτερικά. Και καρτερόψυχον.

   Πράγματι, όπως σημειώνει πάλι ο ίδιος ο Ζιγαβηνός: «Ἔδειξε τὴν καρτερίαν αὐτοῦ πῶς ἐν τοσούτοις ἔτεσιν ἀποτυγχάνων, ἔτι παρέμενεν καὶ οὐκ ἀφίστατο»Έμενε εκεί, δεν έφευγε. «Καὶ οὐκ ἀφίστατο». Τριάντα τόσα χρόνια, έμενε εκεί. Περίμενε. Είναι εκπληκτικό. Είχε, θα επαναλάβω, γιατί αποτελεί το κλειδί του όλου θέματος. Είχε την ελπίδα της ιάσεως. Περίμενε να γίνει καλά. Όπως και το κέρδος στον έμπορο είναι εκείνο που τον κάνει καρτερικόν στις κακουχίες των ταξιδιών. Γι'αυτό, όπως λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος: «Οὐ κατηράσατο αὐτοῦ τὴν ἡμέραν (: δεν καταράστηκε την ημέρα που γεννήθηκε), οὐκ ἐδυσχέρανε πρὸς τὴν ἐρώτησιν, οὐδὲ εἶπεν ‘’διασύραι ἡμᾶς παραγέγονας καὶ κωμωδῆσαι ὅτι ἐρωτᾷς εἰ θέλω ὑγιὴς γενέσθαι’’;(:ούτε ακόμη στάθηκε δύσκολος στην ερώτηση του Κυρίου και να του πει: ‘’Για στάσου, ήλθες να μας διασύρεις και να μας κοροϊδέψεις, με το να ρωτάς αν θέλομε να γίνομε καλά;’’. Τέτοια πράγματα δεν είπε)· ἀλλὰ πράως –επίρρημα- καὶ μετ’ ἐπιεικείας πολλῆς (:με πραότητα και με επιείκεια είπε: ‘’Κύριε, άνθρωπο δεν έχω’’». Δηλαδή δεν έδειχνε μέσα του να είχε φωλιάσει η αγανάκτησις. Ήτο καρτερικός. Με όλες τις διαστάσεις της αρετής της καρτερικότητος.

  Το ίδιο πράγμα συνέβη και με τον Ιώβ. Του λέγει η γυναίκα του: «Μέχρι τίνος καρτερήσεις (:Ως πότε – λέει- θα καρτερείς)  λέγων· ἰδοὺ ἀναμένω χρόνον ἔτι μικρὸν προσδεχόμενος τὴν ἐλπίδα τῆς σωτηρίας μου; (: περιμένω, λέγει, …ως πότε θα λες: περιμένω για να γίνω καλά;)»Ο Ιώβ, όμως, ήλπιζε βαθύτερα. Πέρα από τη θεραπεία της καταστάσεώς του, ήλπιζε κυριότατα εις την ανάσταση των νεκρών. Προφήτης. Ακούστε τα αθάνατα λόγια του Ιώβ και τα όντως θεόπνευστα: «Οἶδα γὰρ (:Γιατί γνωρίζω) ὅτι ἀένναός ἐστιν ὁ ἐκλύειν με μέλλων ἐπὶ γῆς (:γνωρίζω ότι αιώνιος είναι Εκείνος που μέλλει να με ελευθερώσει από τα δεινά της επιγείου μου ζωής), ἀναστήσει δὲ τὸ δέρμα μου τὸ ἀναντλοῦν ταῦτα (: και θα αναστήσει το σώμα μου, που τώρα εξαντλείται από τα δεινά αυτά)· παρὰ γὰρ Κυρίου ταῦτά μοι συνετελέσθη (:γιατί από τον Κύριο θα γίνει αυτή η ανάστασις), ἃ (: τα οποία)  ἐγὼ ἐμαυτῷ συνεπίσταμαι (:που εγώ τα γνωρίζω αυτά πολύ καλά), ἃ (: τα οποία) ὁ ὀφθαλμός μου ἑώρακε καὶ οὐκ ἄλλος (: εκείνα που τα μάτια μου, με την πίστη, βλέπουν, κανείς άλλος δεν βλέπει. Γιατί μιλάει στους φίλους του· που ήρθαν να τον παρηγορήσουν -και κατέληγε η παρηγορία τους σε κατηγορία), πάντα δέ μοι συντετέλεσθαι ἐν κόλπῳ (: όλα αυτά τα θεωρώ σαν ήδη γεγονότα· που αναπαύονται εις τον κόλπον μου, αναπαύονται στην καρδιά μου)».Αυτό θα πει «καρτερία».

   Το κίνητρον, αγαπητοί μου, της καρτερίας των αγίων και των μαρτύρων είναι, και οφείλει να είναι, η Βασιλεία του Θεού. Το κίνητρον. Ε; Το κίνητρον. Τότε η καρτερία είναι νόμιμος άθλησις. Δεν είναι μία παθητική κατάστασις. Περιμένω την Βασιλεία του Θεού. Τότε, όπως λέγει εδώ ο Ζιγαβηνός, «ἐπικάμπτει τόν Θεόν»Τότε λυγίζει τον Θεό. Όπως άλλοτε ο Ιακώβ, παλεύοντας μέχρι το πρωί στ’ όνειρό του, παλεύοντας καρτερόψυχα τον Θεόν, Τον ενίκησε: - «Δεν θα σ’ αφήσω να φύγεις, αν δεν με ευλογήσεις!». - «Όχι, άσε με να φύγω». - «Δεν θα σ’ αφήσω να φύγεις, αν δεν με ευλογήσεις!». - «Ε, ευλογημένος να’ σαι και το όνομά σου από δω κι εμπρός να μην είναι Ιακώβ, αλλά να είναι Ισραήλ». Δηλαδή, «ευλογημένος».

   Στο 4ο βιβλίο των Μακκαβαίων, αυτό που είναι παράρτημα στην Αγία Γραφή, συναντάμε -είναι γραμμένο δε ελληνικά, πρωτοτύπως ελληνικά το βιβλίο αυτό, είναι ένα ωραιότατο βιβλίο, είναι έξω του αριθμού- συναντάμε στο βιβλίο αυτό  17 φορές το ρήμα «καρτερώ» ή το ουσιαστικό «καρτερία». Πράγματι, το μαρτύριο των Μακκαβαίων αδελφών, τα επτά αδέλφια, η μητέρα τους η Σολομονή και ο διδάσκαλός τους ο Ελεάζαρος, εκεί περιγράφεται, σ’ αυτό το βιβλίο και αποτελεί το τέταρτο βιβλίο των Μακκαβαίων, ένας ύμνος προς την καρτερίαν. Ακούσατε έναν διάλογο αδελφών Μακκαβαίων μεταξύ των. «Μακκαβαίος» θα πει «σφυροκόπος». Ένα είδος, θα λέγαμε, επωνυμίας αντάρτου. Εναντίον της ξένης κατοχής, συγκεκριμένα της ελληνικής, εναντίον, λοιπόν, της ξενικής γι’ αυτούς κατοχής, που προσέβαλε τα όσιά τους και τα ιερά τους. Κι αυτοί ηγωνίζοντο δια την απελευθέρωσιν της πατρίδος των. Κι ελέγοντο σφυροκόποι, «Μακκαβαίοι».

   Λέει λοιπόν: «Καὶ ὁ μὲν, θάρρει ἀδελφέ, ἔλεγεν· ὁ δὲ, εὐγενῶς καρτέρησον (: Ο ένας έλεγε στον άλλο αδελφό: ‘’Πάρε θάρρος, αδελφέ μου’’. Ο άλλος - εὐγενῶς θα πει ηρωικώς· «εὖ» «γένος» -  ηρωικώς καρτέρησον)». Ποια είναι τα κίνητρά τους; Ό,τι τους έλεγε η μητέρα τους. Τι τους έλεγε; Ακούστε τι έλεγε- είναι στο Β΄ Μακκαβαίων, αυτό που θα σας πω: « Καὶ τὸ πνεῦμα καὶ τὴν ζωὴν ὑμῖν πάλιν ἀποδώσει μετ’ ἐλέους, ὡς νῦν ὑπερορᾶτε ἑαυτοὺς διὰ τοὺς αὐτοῦ νόμους». «Ο Θεός θα σας ξαναδώσει πίσω την ζωή, θα σας ξαναδώσει πίσω το σώμα που το περιφρονήσατε για λογαριασμό του νόμου του Θεού».

   Και καταγράφει την καρτερία της Σολομονής, που είναι, όπως σας είπα, ένας ύμνος στην καρτερία. Σε μία απόδοση, επιτρέψατέ μου να σας το διαβάσω. Απόδοση. Όχι κείμενο: «Και κρατούσε η μητέρα δύο ψήφους. Την ψήφον του μαρτυρίου και την ψήφο της γηίνης ζωής. Και δεν έριψε την ψήφο της ζωής, που θα έσωζε τα επτά της παιδιά, για μια μικρή γήινη ζωή. Έφερε εις τον νου της την θεοσεβή καρτερία του Αβραάμ. Ω μητέρα του λαού μας - γράφει ο συγγραφεύς στη Σολομονή - εκδικήτρια του νόμου και υπερασπίστρια της ευσεβείας, αθλοφόρε στον αγώνα της καρδιάς. Ω, συ που είσαι πιο ανδρεία από τους άνδρες στην καρτερία, όπως η κιβωτός του Νώε κατά τον Κατακλυσμό, που κατεστράφη ο κόσμος, έφερε τον κόσμον μέσα της, δηλαδή τον Νώε, και υπέφερε ακλόνητα τα κύματα, έτσι κι εσύ, η φρουρός, ω Σολομονή, η φρουρός του νόμου. Απ’ όλα τα σημεία δεχόσουν τα χτυπήματα των συμφορών και χτυπιόσουν από τα μαρτύρια των παιδιών σου. Υπέμεινες με καρτερία την τρικυμία, για την ευσέβεια».

   Και σημειώνει ο ιερός συντάκτης του Δ΄Μακκαβαίων: «Κι εμείς, που ακούμε τώρα το φοβερόν μαρτύριον εκείνων των νέων, μας πιάνει φρίκη. Εκείνοι, όμως, έδειχναν καρτερία, όχι μόνον βλέποντας ή ακούοντας την διαταγή του μαρτυρίου, αλλά ζούσαν το μαρτύριο και μάλιστα της φωτιάς».

   Το μαρτύριο, ακόμη, αγαπητοί μου, των αγίων Τεσσαράκοντα μαρτύρων. Είναι κάτι παρόμοιο. Ο ένας ενίσχυε τον άλλον. Έλεγαν –κατά την ομιλία του Μεγάλου Βασιλείου, κατά το εγκώμιον του Μεγάλου Βασιλείου εις τους αγίους Τεσσαράκοντα- έλεγαν ο ένας στον άλλον: «Δριμὺς ὁ χειμὼν, ἀλλὰ γλυκὺς ὁ Παράδεισος». «Είναι», λέει, «φοβερός ο χειμώνας, το κρύο. Είναι, όμως, πολύ γλυκύς ο Παράδεισος»Βλέπομε κι εδώ, σαν κίνητρο της μαρτυρικής καρτερίας, την Βασιλείαν του Θεού. Το ίδιο κίνητρο συναντούμε σε όλους τους μάρτυρες, σε όλους τους αγίους, που είχαν την ανάγκη να καρτερήσουν, ακόμη και στο μαρτύριο της συνειδήσεως και αυτής, ακόμη, της ζωής.

    Γι'αυτό συμβουλεύει η «Σοφία Σειράχ» και λέγει: «Τέκνον (:Παιδί), εἰ προσέρχῃ δουλεύειν Κυρίῳ Θεῷ (:αν προσέρχεσαι να υπηρετήσεις τον Κύριον), ἑτοίμασον τὴν ψυχήν σου εἰς πειρασμόν (: να ετοιμαστείς για πειρασμό). Εὔθυνον τὴν καρδίαν σου καὶ καρτέρησον (:να έχεις ίσια καρδιά, να είσαι ευθύς άνθρωπος, να λες τα σύκα σύκα και την σκάφη σκάφη, το άσπρο άσπρο και το μαύρο μαύρο και να καρτερήσεις, να έχεις καρτερίαν), καὶ μὴ σπεύσῃς ἐν καιρῷ ἐπαγωγῆς δηλαδή : να μην απομακρυνθείς τον καιρό του πειρασμού, τα παρατήσεις και φύγεις). Κολλήθητι αὐτῷ καὶ μὴ ἀποστῇς, ἵνα αὐξηθῇς ἐπ’ ἐσχάτων σου (:Προσκολλήσου εις τον Θεόν και μη φύγεις. Για να αυξηθείς στα τελευταία σου)». Αυτό το τελευταίο που λέγει εδώ, «κολλήθητι», δείχνει τον τρόπον διατηρήσεως της καρτερίας. Και τι είναι; Ό,τι ακριβώς λέει η λέξη: «Κολλήσου, προσκολλήσου εις τον ΚύριονΤότε μόνο θα μπορέσεις να φέρεις εις πέρας την καρτερίαν».

    Αγαπητοί, στην προς Εβραίους επιστολή του ο Απόστολος Παύλος αναφέρει ότι ο Μωυσής εγκατέλειψε την Αίγυπτο, χωρίς να φοβηθεί τον θυμό του βασιλέως. Ακούστε τι γράφει. Λέει το γιατί δεν φοβήθηκε: «Τὸν γὰρ ἀόρατον ὡς ὁρῶν ἐκαρτέρησε», προς Εβραίους 11,27. Σας είπα το χωρίο, γιατί είναι πάρα πάρα πολύ σπουδαίο το χωρίον αυτό. Επί λέξει μετάφραση: «Διότι Εκείνον που δεν έβλεπε, τον αόρατον, Τον εκαρτέρησε, Τον κράτησε, Τον βάστασε, σαν να Τον έβλεπε, ὡς ὁρῶν». Αν ξέρατε πόση σημασία έχει αυτό το χωρίον! Αυτό το «ἐκαρτέρησε» αναφέρεται στον Θεό, μάλιστα στον Θεό Λόγο για την ακρίβεια. Γιατί ο Θεός Λόγος είναι στην Παλαιά Διαθήκη. Δηλαδή «εβάστασε». Το ρήμα «βαστώ» είναι περισσότερο από το ρήμα «κρατώ». Μπορώ να πω: «κρατώ ένα ποτήρι». Ποτέ, όμως, δεν θα πω: «κρατώ ένα βράχο». Αλλά: «βαστάζω ένα βράχο». Διότι το ένα είναι ελαφρύ και το άλλο είναι βαρύ. Και ο Θεός είναι βαρύς. Για να κρατήσεις το όνομά Του, είναι βαρύς. Γι'αυτό χρειάζεται η καρτερία. Και τι λέγει; Και τον εβάστασε τον αόρατον «ὡς ὁρῶν». «Σαν να Τον έβλεπε». Εδώ είναι όλο το μυστικό της επιτυχημένης καρτερίας. Θα βαστάσεις τον Κύριον σαν να Τον βλέπεις. Θα σηκώνεις τον Σταυρό Εκείνου, σαν να είναι ο δικός σου ο σταυρός. Θα γίνεις ένας άλλος Σίμων Κυρηναίος.

    Και τότε μεν εκείνος, ο Σίμων ο Κυρηναίος, δεν μπορούσε να αντέξει το πράγμα. Γι'αυτό πολύ χαρακτηριστικά σημειώνει ο Ευαγγελιστής: «ἠγγάρευσαν αὐτόν». Το ρήμα «ἀγγαρεύω» σημαίνει «κάνω κάτι παρά την θέλησή μου· γιατί με πιέζουν να το κάνω». Μπορείτε, όμως, να φανταστείτε, όταν κατοπινά έμαθε Ποιος είναι ο Χριστός, τι καύχημα είχε; Τα δυο του παιδιά υπηρέτησαν το Ευαγγέλιον. Τα δυο του παιδιά, δυο του αγόρια. Υπηρέτησαν το ευαγγέλιον. Κι ο ίδιος έλεγε: «Εγώ; Μα εγώ κράτησα τον Σταυρόν του Χριστού!». Έστω και αν τότε που κράτησε τον Σταυρό, ήτανε μια αγγαρεία. Τώρα; Τώρα κρατάει τον νοητόν Σταυρόν του Χριστού, ως ταλαιπωρία στη ζωή αυτή σαν Χριστιανός διωκόμενος, όπως και όλοι οι άλλοι Χριστιανοί.

    Όταν συχνά, αγαπητοί μου, μας ζητούν να προσευχόμαστε για κάποιον που είναι άρρωστος… «Ευχηθείτε», μας λένε, «πάτερ, για να γίνει καλά ο τάδε και ο τάδε», βεβαίως, ή σε οποιαδήποτε εμπερίστατη κατάσταση να βρίσκεται και ο άλλος, τότε βέβαια, θα προσευχηθούμε. Αναμφισβήτητα. Αλλά τι θα προσευχηθούμε; Σίγουρα, να γίνει καλά. Όλοι, όμως, για τους οποίους ευχόμαστε, γίνονται καλά; Και πολλοί πεθαίνουν. Τότε, λοιπόν, πέφτει στο κενό η προσευχή; Όχι. Εδώ θέλω να προσέξετε. Προσευχόμαστε να κάνει καλά τον άνθρωπο ο Θεός. Αλλά, αλλά προπαντός να του δώσει υπομονή και καρτερία· ώστε μέχρι το τέλος της ζωής τουαν ο Θεός θέλει να πεθάνει ο άνθρωπος αυτός - ποιος έχει μείνει; Όλοι θα φύγομε- να δώσει υπομονή και καρτερία στο μαρτύριο της αρρώστιας του. Να μην γογγύσει. Κι αυτό, σας ερωτώ, είναι μικρής σημασίας γεγονός;

    Αυτή η καρτερία, αγαπητοί μου, προσήλκυσε και τον Ιησούν κοντά σε εκείνον τον παράλυτον της Βηθεσδά. Αυτή η καρτερία. Και η καρτερία η δική μας θα προσελκύσει επάνω μας την χάρη του Ιησού Χριστού. Και όπως πάλι λέγει ο Ζιγαβηνός: «Ὄντως οἱ καρτερικώτεροι μᾶλλον ἐπικάμπτουσιν τὸν Θεόν» «Οι καρτερικότεροι περισσότερο λυγίζουν και Αυτόν τον Θεόν».


🔸526η🔸ομιλία στην κατηγορία : " Ὁμιλίαι Κυριακῶν ".

► Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ὁμιλίαι Κυριακῶν " .
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/omiliai-kyriakvn
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_25.html?m=1

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίαι Κυριακῶν».
https://drive.google.com/file/d/1EiDp29JkRk7OQUNh2N_NVeJL2TTZ-FsY/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς
«Ὁμιλίαι Κυριακῶν».
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ru7w20Jp2hDAJjA7k7mq_z

📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς
«Ὁμιλίαι Κυριακῶν».
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B1%CE%B9%20%CE%9A%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%E1%BF%B6%CE%BD.?m=1

🔸Απομαγνητοφώνηση ομιλίας δια χειρός του αξιοτίμου κ. Αθανασίου Κ.

🔸Ψηφιοποίηση και επιμέλεια κειμένου : Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος.
https://tasthyras.wordpress.com/tag/%ce%b5%ce%bb%ce%ad%ce%bd%ce%b7-%ce%bb%ce%b9%ce%bd%ce%b1%cf%81%ce%b4%ce%ac%ce%ba%ce%b7/

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

🔸Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου.
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου.
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

🔸Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†. Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

02 Απριλίου 2025

Περί Ὑπομονῆς.


†. Μία τρίτη, αγαπητοί μου, αρετή, μετά από την σωφροσύνη και την ταπεινοφροσύνη, που γίνεται αίτημα εις εκείνη τη γνωστή μικρή ευχή του αγίου Εφραίμ του Σύρου, είναι η υπομονή. Σημειώνει η ευχή: «Κύριε καὶ Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργείας, φιλαρχίας καὶ ἀργολογίας μή μοι δῷς. Πνεῦμα δὲ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονῆς καὶ ἀγάπης, χάρισαί μοι τῷ σῷ δούλῳ».

      Ο λόγος, λοιπόν, περί της υπομονής. Τι είναι, όμως, η υπομονή; Λέγει ο όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: «Ὑπομονὴ ἐστὶ πασῶν ἀρετῶν συγκρότησις. Οὐδὲ γὰρ μία τῶν ἀρετῶν δίχα ταύτης ἵσταται. Διότι πᾶς ὁ στραφείς εἰς τὰ ὀπίσω οὐκ ἔνδεκτος ἐστὶν εἰς τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν». «Η υπομονή», λέγει, «είναι εκείνη, η οποία συγκρατεί όλες τις αρετές. Γιατί καμιά αρετή δεν μπορεί να σταθεί χωρίς την υπομονή. Γιατί όποιος στραφεί στα οπίσω, όπως λέγει ο Κύριος, δηλαδή χάσει την υπομονή του και σταματήσει το έργον, αυτός δεν είναι κατάλληλος δια την Βασιλείαν των Ουρανών». Πράγματι, αγαπητοί μου, η υπομονή συγκροτεί κάθε αρετή, διότι αυτή φέρει όλες τις αρετές εις πέρας και όλες αυτή τις τελειοποιεί. Εάν το ξεκίνημα του κάθε έργου, αλλά και της αρετής, είναι το ήμισυ, όπως λέγει η παροιμία «τὸ ἥμισυ τοῦ παντός», τότε η υπομονή συνιστά το τέλος της κάθε αρετής. Γι'αυτό και ο Κύριος είπε: «Ὁ ὑπομείνας εἰς τέλος, οὗτος σωθήσεται». «Αυτός που θα υπομείνει έως το τέλος, αυτός θα σωθεί».

     Η υπομονή έχει τη φυσική της και την υπερφυσική της διάσταση. Γι'αυτό και μπορεί να την έχει και ένας φυσικός άνθρωπος. Και όταν λέμε «φυσικός άνθρωπος» εννοούμε όχι πνευματικός άνθρωπος. Και είναι η περίπτωσις αποκτήσεως γνώσεως, μορφώσεως, επιστήμης, πλούτου κ.λπ. Όλα αυτά εάν κανείς από φυσικού του, χωρίς δηλαδή την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος, έχει υπομονή, μπορεί όλα αυτά να τα αποκτήσει.

     Είναι εκείνο που πάλι λέγει ο όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: «Ἐν πάσῃ γὰρ ἐπιστήμῃ καὶ γνώσει ὑπομονῆς χρεία (:Σε κάθε επιστήμη και σε κάθε γνώση και σε κάθε εργασία υπάρχει ανάγκη υπομονής). Καὶ εἰκότως (:Φυσικά)· διότι οὐδὲ αὐτὰ τὰ αἰσθητὰ πράγματα δίχα ταύτης γίνονται (:Ακόμη και αυτά τα εγκόσμια, τα αισθητά πράγματα, δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς την υπομονή). Ἀλλὰ κἂν εἰ γένηταί τι ἐξ αὐτῶν, ὑπομονῆς δεῖται, ἵνα παραμείνῃ αὐτοῦ τὸ γινόμενον (:Για να γίνει κάτι, αλλά και για να παραμείνει αυτό το κάτι, χρειάζεται υπομονή). Καὶ ἁπλῶς εἰπεῖν (:Και για να πούμε με απλά λόγια)», συνεχίζει ο άγιος πατήρ, «πᾶν πρᾶγμα πρὸ τοῦ γενέσθαι δι’ αὐτῆς γίνεται, καὶ γενόμενον δι’ αὐτῆς παραμένει· καὶ ταύτης χωρίς, οὐκ ἵσταται, ἀλλ’ οὐδὲ τελειοῦται». Ότι «Κάθε πράγμα, πριν από αυτό υπάρχει η υπομονή». Δηλαδή ξεκινάει κανείς με την υπομονή. «Αλλά και παραμένει αυτό που κάνουμε, με την υπομονή. Και χωρίς αυτήν τίποτα, κανένα έργο, είτε υλικό είτε πνευματικό, δεν μπορεί να ολοκληρωθεί και να τελειωθεί».

     Είναι, όμως, και η υπερφυσική διάστασις της υπομονής. Και αυτή είναι καρπός του Αγίου Πνεύματος. Δια της οποίας υπομονής, ως καρπού πάντα του Αγίου Πνεύματος, πετυχαίνουμε ουράνια πράγματα. Γι’ αυτό σημειώνει ο Απόστολος Παύλος εις την προς Εβραίους επιστολήν: «Δι᾿ ὑπομονῆς τρέχωμεν τὸν προκείμενον ἡμῖν ἀγῶνα». «Με την υπομονή να τρέχομε αυτόν τον αγώνα που πρόκειται, που είναι μπροστά μας». Δεν μπορεί κανείς να τρέχει σε μια ζωή ολόκληρη, αυτόν τον δρόμο της αρετής, της πίστεως, εάν δεν έχει την υπομονή. Κι όπως ακριβώς λέγει πάλι ο Απόστολος Παύλος ότι «γι΄αυτό ακριβώς ονομάζεται ο Θεός και Θεός υπομονής». «Θεός υπομονής». Διότι είναι ο Θεός, ο Οποίος όχι μόνο μακροθυμεί προς τους ανθρώπους, αλλά και δίδει την υπομονή εις εκείνους, οι οποίοι αγωνίζονται. Και λέγει ο Απόστολος στην προς Ρωμαίους: «Ὁ δὲ Θεὸς τῆς ὑπομονῆς καὶ παρακλήσεως δῴη ὑμῖν τὸ αὐτὸ φρονεῖν ἐν ἀλλήλοις κατὰ Χριστὸν Ἰησοῦν».

     Αλλά και στα έργα της σωτηρίας προβάλλεται και ο Χριστός ως υπόδειγμα υπομονής, προς μίμησιν, όπως λέγει ο απόστολος Παύλος πάλι εις την δευτέραν προς Θεσσαλονικείς επιστολήν του: «Εἰς τὴν ὑπομονὴν τοῦ Χριστοῦ», σημειώνει. Και στην προς Εβραίους: «Ἀφορῶντες εἰς τὸν τῆς πίστεως ἀρχηγὸν καὶ τελειωτὴν Ἰησοῦν, ὃς ἀντὶ τῆς προκειμένης αὐτῷ χαρᾶς ὑπέμεινε σταυρόν, αἰσχύνης καταφρονήσας, ἀναλογίσασθε γὰρ τὸν τοιαύτην ὑπομεμενηκότα ὑπὸ τῶν ἁμαρτωλῶν εἰς αὐτὸν ἀντιλογίαν, ἵνα μὴ κάμητε ταῖς ψυχαῖς ὑμῶν ἐκλυόμενοι». «Δεν έχομε παρά να βλέπομεν προς τον Ιησούν Χριστόν, τον αρχηγόν της πίστεως, Αυτός ο Οποίος υπέμεινε σταυρόν και κατεφρόνησε την αισχύνην του σταυρού. Αναλογιστείτε –λέγει- ότι υπέμεινε τους αμαρτωλούς στη διαρκή τους αντιλογία, για να μην αποκάμετε βαρούμενοι από τον κόπον του να αγωνίζεστε υπέρ του ονόματος του Χριστού».

     Αγαπητοί μου, ο παράδεισος, ο αρχαίος, εκείνος, Παράδεισος των πρωτοπλάστων, δια της ανυπομονησίας εχάθη. Διότι οι πρωτόπλαστοι, ανυπόμονοι όντες, εδοκίμασαν τον καρπόν, για να θεωθούν πριν από τον ορισμένον χρόνον, που ο Θεός είχε κατά νουν. Έπρεπε να ωριμάσουν και θα εδοκίμαζαν τον καρπόν της γνώσεως. Αλλά δοκιμάζοντες τον καρπόν της γνώσεως, μέσα στην υπακοή, θα εδοκίμαζαν και τον καρπόν της ζωής, της αιωνίου ζωής. Αλλ΄ εφάνησαν ανυπόμονοι, δεν έδειξαν υπομονή, διότι βιάστηκαν να θεωθούν. Εκείνο που ο διάβολος υπέβαλε εις αυτούς ήτο αληθές, ότι θα εθεούντο. Αλλά δεν ήτο αυτό. Ήτο η βιασύνη, ήτο η ανυπομονησία προκειμένου να επιτύχουν την θέωσιν. Γι'αυτό ακριβώς χάσαμε τον Παράδεισον. Τώρα, για να επανακτήσομε τον Παράδεισον, απαιτείται χρόνος, άσκησις, κακοπάθεια, υπομονή.

     Ακόμη, είναι γνωστόν ότι το άκρον άωτον των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος είναι το μαρτύριον. Μας φέρει το Άγιο Πνεύμα πολλά χαρίσματα, χρήσιμα στην Εκκλησία και εις ημάς. Αλλά το άκρον άωτον της προσφοράς του Αγίου Πνεύματος προς τους ανθρώπους είναι το μαρτύριον. Το να μαρτυρήσει κανείς υπέρ του Χριστού. Αλλά πώς θα επιτύχει κανείς το μαρτύριον, εάν δεν έχει υπομονή; Διότι όλες οι αρετές συγκεντρώνονται κατά την διάρκεια του μαρτυρίου. Η πίστις, η αγάπη, η ελπίδα, η ανεκτικότης, όλες οι αρετές. Εκείνη, όμως, που συντηρεί, υποδαυλίζει και κρατά τις αρετές αυτές, ώστε ο μάρτυς, ανά πάσα στιγμή, να συγχωρεί τους εχθρούς του, τους ανθρώπους που τον υποβάλουν στο μαρτύριο, να συγχωρεί, να αγαπά, να δέεται υπέρ αυτών κ.λπ. τι είναι; Είναι η υπομονή. Χωρίς, λοιπόν, την υπομονή, είναι ανύπαρκτον το μαρτύριον. Γι'αυτό και η υπομονή είναι η αρετή των αγίων, όπως λέγει και ο ευαγγελιστής Ιωάννης στην Αποκάλυψη 14,12· ότι «δια της υπομονής των οι άγιοι κερδίζουν τον ουρανόν». Και όπως λέγει ο Κύριος: «Ἐν τῇ ὑπομονῇ ὑμῶν κτήσασθε τὰς ψυχὰς ὑμῶν (:Θα υποστείτε μαρτύριον, θα υποστείτε πάνδεινα, όμως με την υπομονή σας θα κερδίσετε τις ψυχές σας)».

     Ακόμη κάτι άλλο. Η αρετή της υπομονής είναι εκείνη η οποία σκοτώνει την απόγνωσιν. Ωραία λέγει ο όσιος Πέτρος: «Ἀποκτείνειν ἡ ὑπομονὴ εἴωθε τὴν ἀποκτείνουσαν τὴν ψυχὴν ἀπόγνωσιν». «Η υπομονή σκοτώνει την απόγνωση, που σκοτώνει την ψυχή». Τι είναι η απόγνωσις; Η απελπισία. Όταν κανείς φτάσει στο σημείο να μην μπορεί πλέον να αντέξει μία κατάσταση. Πέφτει στην απόγνωση. Και είναι γνωστό ότι ο άνθρωπος όταν πέφτει στην απόγνωση, ακόμη φτάνει και εις αυτήν την αυτοχειρία… Δηλαδή εις αυτήν την αυτοκτονία. Και σημειώνει εδώ ο άγιος πατήρ και λέγει: «Ταύτης ὁ Ἰούδας ἀστοχήσας τὸν διπλοῦν εὗρεν θάνατον ὡς ἀπειροπόλεμος». «Επειδή ακριβώς ηστόχησε ο Ιούδας εις το θέμα της υπομονής και αποδεικνυόμενος ως απειροπόλεμος, άπειρος πνευματικού πολέμου, έφτασε, μετά από την πτώση του, να σταθεί προδότης του Διδασκάλου του, έφθασε να αυτοκτονήσει». Δεν εγνώριζε να πολεμά πνευματικά.

     Αντιθέτως, «ταύτης τυχών ὁ κορυφαῖος Πέτρος, ὡς ἐμπειροπόλεμος, καὶ πεσών, ἐνίκησε τὸν καταβαλόντα διάβολον». Ο απόστολος Πέτρος και εκείνος ηρνήθη τον Κύριον. Αλλά ήτο εμπειροπόλεμος, εγνώριζε πώς να πολεμά τον διάβολον. Ο διάβολος τον ανέτρεψεν τον Πέτρον στην αυλή του Άννα και του Καϊάφα. Αλλά ο Πέτρος γνωρίζοντας να πολεμά, σηκώθηκε, βγήκε έξω, έκλαυσε πικρώς. Μετενόησε. Υπέμεινε την όλην κατάσταση. Υπέμεινε αυτό το εσωτερικό μαρτύριον της αρνήσεως. Διότι, αγαπητοί, σκεφτείτε, για μια στιγμή, ὃ μή γένοιτο, κανείς, κατά λάθος ή και εκ προ μελέτης, να σκοτώσει, τον πατέρα του και την μάνα του, τον αδελφό του. Συντρίβεται· και τον πιάνει απελπισία. Και ζητά να αυτοκτονήσει… Δεν έχει υπομονή. Να υπομείνει μία κατάσταση. «Το έκανα. Τι μπορώ τώρα να κάνω παρακάτω... Όχι βεβαίως εις εκείνο το απονενοημένο διάβημα, στο να φτάσω να αυτοχειριαστώ». Γι΄ αυτόν τον λόγο χρειάζεται να είναι κανείς εμπειροπόλεμος: «Με ανέτρεψε ο διάβολος. Θα τον ανατρέψω δια της υπομονής».

     Έτσι ο Ιώβ, ο πολύαθλος, δεν απογοητεύεται όταν ο διάβολος κυριολεκτικά τον λιανίζει, αλλά υπομένει, λέγοντας εκείνα τα αθάνατα λόγια, τα οποία, αν κανείς μπορεί να φιλοσοφήσει και να θεολογήσει, θα μπορεί να αντιμετωπίζει πάντοτε κάθε δυσκολίες της ζωής: «Αὐτὸς γυμνὸς ἐξῆλθον ἐκ κοιλίας μητρός μου (:Από την μάνα μου γυμνός γεννήθηκα), γυμνὸς καὶ ἀπελεύσομαι ἐκεῖ (: και στη γη θα καταλήξω πάλι γυμνός. Δεν θα πάρω τίποτα μαζί μου)· ὁ Κύριος ἔδωκεν, ὁ Κύριος ἀφείλατο (:Ο Κύριος έδωκε και τα παιδιά μου και τη γυναίκα μου και τα αγαθά μου, ο Κύριος τα πήρε). Ὡς τῷ Κυρίῳ ἔδοξεν, οὕτω καὶ ἐγένετο (:όπως φάνηκε καλόν εις τον Κύριον, έτσι και έγινε). Εἴη τὸ ὄνομα Κυρίου εὐλογημένον εἰς τοὺς αἰῶνας (:Ας είναι το όνομα του Κυρίου ευλογημένο αιωνίως)»

     Κι όπως σχολιάζουν οι Πατέρες και λέγουν ότι επειδή έδειξε υπομονή εις την πρώτην περίπτωσιν, όταν είχε τα αγαθά του και ήρθε η δυστυχία, γι'αυτό και εκέρδισε και τα δεύτερα αγαθά, που είναι ανώτερα από τα πρώτα. Τα δεύτερα αγαθά, μετά την πληγήν, μετά την λέπρα του και μετά την απώλεια και αυτών των παιδιών του, ο Θεός πάλι του έδωκε παιδιά, του έδωσε πλούτη περισσότερα από την πρώτη φορά. Αλλά και την τρίτην περίπτωσιν κατέκτησε: την αιωνία ζωή. Γενόμενος ο ίδιος αιώνιον πρότυπον υπομονής, εικόνα και τύπος του Ιησού Χριστού.

      Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, αγαπητοί μου, η υπομονή είναι μία τεραστία δύναμις και όχι αδυναμία, όπως μερικοί νομίζουν και θεωρούν την υπομονήν. Αλλά είναι μία τεραστία δύναμις. Αντιθέτως μάλιστα, η ανυπομονησία είναι μία ασθένεια. Δηλαδή μία αδυναμία. Ο ανυπόμονος στο βάθος είναι εγωιστής. Στο βάθος είναι μικρόψυχος. Γι'αυτό και η μικροψυχία, όπως λέγει ο όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός, η μικροψυχία είναι ο αρραβών της γεένης, ενώ η υπομονή είναι ο αρραβών της Βασιλείας του Θεού.

     Η υπομονή είναι χρήσιμη, ακόμη, για να μπορούμε να αντιμετωπίζομε την παιδαγωγία του Θεού. Ναι. Ο Θεός μάς παιδαγωγεί εις τον παρόντα κόσμον. Αλίμονο σε εκείνον που νομίζει ή που δεν ξέρει ότι ο Θεός παιδαγωγεί τον άνθρωπον. Μας παιδαγωγεί σαν παιδιά Του. Λέγει στην προς Εβραίους ο Απόστολος Παύλος ότι «ο Θεός, σαν παιδιά Του που σας αναγνωρίζει, σας παιδαγωγεί. Τι εκπλήττεστε και παραξενεύεστε εάν ζείτε την παιδαγωγία του Θεού;». Λέγει η Σοφία Σειράχ: «Τέκνον, εἰ προσέρχῃ δουλεύειν Κυρίῳ Θεῷ, ἑτοίμασον τὴν ψυχήν σου εἰς πειρασμόν (:Παιδί μου, αν αποφάσισες να υπηρετήσεις τον Κύριον, ετοίμασε τον εαυτό σου να μπει σε δοκιμασία). Εὔθυνον τὴν καρδίαν σου καὶ καρτέρησον καὶ μὴ σπεύσῃς ἐν καιρῷ ἐπαγωγῆς (: Φρόντισε να γίνεις καρτερικός, υπομονετικός και μη σπεύσεις να απομακρυνθείς από τον Κύριο, τον καιρό που θα έρθουν οι πειρασμοί). Κολλήθητι αὐτῷ καὶ μὴ ἀποστῇς, (: Προσκολλήσου εις τον Κύριον, μη φύγεις από κοντά Του), ἵνα αὐξηθῇς ἐπ᾿ ἐσχάτων σου (: για να μπορέσεις να έχεις προκοπή στο τέλος της ζωής σου). Πᾶν ὃ ἐὰν ἐπαχθῇ σοι (: Ό,τι σου φορτώσει ο Θεός, να το δεχτείς). Ἐμβλέψατε εἰς ἀρχαίας γενεὰς καὶ ἴδετε (:Κοιτάξτε πίσω, στις παλιές γενιές, στους αγίους και στους δικαίους και στους προφήτας)· τίς ἐνεπίστευσε Κυρίῳ καὶ κατῃσχύνθη; (: Ποιος εμπιστεύτηκε τον εαυτό του εις τον Θεόν και ντροπιάστηκε;). Ἢ τίς ἐνέμεινε τῷ φόβῳ αὐτοῦ καὶ ἐγκατελείφθη; (: Ποιος –λέγει- έμεινε εις τον φόβο του Κυρίου και εγκατελείφθη από τον Κύριον;). Ἢ τίς ἐπεκαλέσατο αὐτόν, καὶ ὑπερεῖδεν αὐτόν; (: Ποιος λέγει επεκαλέσθη τον Κύριον, ζώντας μέσα στην υπομονήν και ο Κύριος δεν τον πρόσεξε;). Διότι οἰκτίρμων καὶ ἐλεήμων ὁ Κύριος. Οὐαὶ ὑμῖν τοῖς ἀπολωλεκόσι τὴν ὑπομονήν· καὶ τί ποιήσετε ὅταν ἐπισκέπτηται ὁ Κύριος; (:Αλίμονό σας όσοι χάσατε την υπομονή· και τι θα κάνετε όταν ο Κύριος σάς επισκεφθεί με την παιδαγωγία Του;)».

     Γι'αυτό, αγαπητοί μου, ας ρίξουμε μια ματιά στους προγόνους μας. Πράγματι. Εις τους αγίους της Εκκλησίας μας. Εκτός από τον Ιώβ, ο Μωυσής ήτο πράος και υπομονετικός. Ο Ηλίας το ίδιο· ο Ησαΐας είχε πολλήν υπομονήν· ο Ιερεμίας· οι μάρτυρες· οι άγιοι· όλοι είχαν υπομονήν και έφτασαν έως το τέλος.

     Αν επιθυμούμε να έχομε την υπομονή, τι πρέπει να κάνομε; Γράφει πάλι ο όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός- προσέξτε αυτό: «Αὕτη γίνεται ἐκ τοῦ φόβου καὶ τῆς πίστεως. Ἄρχεται δὲ ἐκ τῆς φρονήσεως». «Αυτή», λέγει, «μπορεί να σταθεί, η υπομονή, με τον φόβο του Θεού, με την πίστη και αρχίζει με την φρόνηση». Προσέξτε· όλοι θέλομε να έχομε την υπομονή. Και πολλές φορές λέμε: «Πώς μπορώ να έχω την υπομονή;». Βεβαίως δώρο του Θεού. Αλλά το δώρο του Θεού πρέπει για να δοθεί να έχουμε χέρια να το πάρουμε. Ποια είναι αυτά τα «χέρια»; Αυτά που λέγει εδώ ο άγιος Πέτρος ο Δαμασκηνός. Τι; Πρώτον. Πρέπει να έχουμε φρόνηση. Τι θα πει φρόνησις; Μυαλό, σκέψη. Σωστή σκέψη. Να μπορούμε να εκτιμούμε τη δύσκολη κατάσταση στην οποία υπάρχουμε. Παράδειγμα, λέγει ο ίδιος πατήρ, την Σωσάννα, που αναφέρεται εις το βιβλίον του Δανιήλ. Όταν την κατηγόρησαν εκείνοι οι ελεεινοί πρεσβύτεροι, δικασταί όντες, δια να την πειράξουν ηθικώς, την πάναγνην, έγγαμον Σωσάνναν, και της είπαν: «Ή θα παραδοθείς στις επιθυμίες μας ή θα πούμε ότι σε είδαμε με κάποιον άλλον. Δικασταί είμεθα, τι θα μας κάνεις;». Εκείνη, αμέσως, εβυθομέτρησε το θέμα, εξετίμησε την υπόθεση, με φρόνηση. Και επροτίμησε τα κρείττονα, τα καλύτερα. Τι; Να παραδοθεί στα χέρια τους; Θα πέσει στη μοιχεία. Να μην παραδοθεί στα χέρια τους; Θα την εφόνευον με λιθοβολισμό ως μοιχαλίδα με άλλο πρόσωπο. Τι να κάνει; Πήγε, είπε στον Θεόν: «Κύριε, στενά από παντού είναι. Δύσκολα, στενάχωρα». Αμέσως εκτιμά την κατάσταση. Έρχεται ο φόβος του Θεού. Και λέγει: «Να παραβώ την εντολή του Θεού; Δεν πρέπει, επ’ ουδενί λόγω». Έρχεται η πίστις και λέγει: «Εγώ θα αντισταθώ και την υπόθεση ας την αναλάβει ο Θεός». Και ενίκησε, αγαπητοί μου, η Σωσάννα, διότι ο Θεός έστειλε τον νεαρόν Δανιήλ, να αποδείξει με θαυμαστόν τρόπον ότι ήτο αντικείμενον σκευωρίας, θύμα η Σωσάννα, αυτών των αδίκων, ανηθίκων πρεσβυτέρων.

    Έτσι βλέπομε ότι πρέπει να έχομε φρόνηση, να εκτιμούμε τα πράγματα τι πρέπει να κάνομε για μια στιγμή, πρέπει να έχουμε τον φόβο του Θεού, να μην κάνουμε εκείνο που δεν πρέπει να κάνουμε, και να έχουμε την πίστη στον Θεό, ότι θα μας βγάλει από την δύσκολη θέση ο Θεός. Αυτά τα τρία συνιστούν και εργάζονται την υπομονή.

      Η υπομονή, όταν αναπτύσσεται, διακρίνεται σε τρεις βαθμίδες. Η πρώτη, όταν απλώς έρχεται η δοκιμασία. Ο άνθρωπος δεν αισθάνεται ούτε ευχάριστα, ούτε δυσάρεστα. Ήρθε η δοκιμασία. Την υπομένει. Η δευτέρα βαθμίδα ωριμότητος είναι όταν κανείς επιθυμεί να δεχτεί την δοκιμασία, μπαίνοντας μέσα εις τον χώρον ή του καθήκοντος ή της αγάπης. Αποδύεται δηλαδή στη δουλειά, και λέει «Ξέρω τι θα μου συμβεί, συνεπώς επιθυμώ να δεχθώ την δοκιμασία και να ασκήσω την αρετή της υπομονής». Και τρίτον, όταν χαίρεται στην δοκιμασία σαν δώρο του Θεού και σαν ευκαιρία αυξήσεως της πνευματικής ζωής. 

     Αγαπητοί μου. Η εποχή μας είναι τέτοια, που μόνο με την υπομονή θα σωθούμε. Όχι απλώς με την υπομονή, αλλά με την πολλή υπομονή θα σωθούμε. Στην υπομονή δεν υπάρχουν όρια. Γιατί τα όριά της είναι ο θάνατος. Και τα ξεπερνά η υπομονή. Λέγουν πολλοί: «Έως πότε θα κάνω υπομονή;». Έως θανάτου. Δια τον πιστόν δεν τελειώνει η ζωή του στον θάνατο. Γι'αυτό και η υπομονή ξεπερνά, όπως σας είπα, τον θάνατο. Σε όλα μας τα έργα, πρόσκαιρα ή αιώνια, αρχή και τέλος είναι η υπομονή. Κυριολεκτικά καθημερινά βασανιζόμαστε γιατί δεν έχομε υπομονή. Κι όπως λέγει πάλι ο άγιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: «Δίχα ὑπομονῆς, οὐκ ἔστιν εὑρεῖν ἀνάπαυσιν». «Χωρίς την υπομονή, δεν μπορούμε να βρούμε ανάπαυση». Και επειδή ακριβώς δεν έχομε υπομονή, όπως σας είπα, καθημερινά βασανιζόμαστε.

     Αγαπητοί μου. Η υπομονή είναι το φάρμακον κατά των νευρώσεων και των ψυχώσεων. Νευρίασες αδερφέ μου; Τρέμεις ολόκληρος; Αισθάνεσαι ότι τα χέρια σου δεν πιάνουν το αντικείμενον; Αισθάνεσαι ότι δεν μπορείς να σταθείς στα πόδια σου από την οργή σου από μια κατάσταση αντίξοη; Θα πας γρήγορα στον ψυχίατρο ή στον νευρολόγο, αν δεν έχεις υπομονή. Η υπομονή είναι το φάρμακο όλων αυτών των καταστάσεων. Αλλά μια υπομονή εν Κυρίω. Μία αληθινή υπομονή εν Κυρίω. Μια υπομονή θεολογική. Μια υπομονή σαν καρπό και υπαγόρευση του Αγίου Πνεύματος. Ναι. Αυτή η υπομονή είναι η υπομονή των αγίων, εκείνη η οποία θα κατακτήσει την αιωνία Βασιλεία των Ουρανών.


25η ομιλία στην κατηγορία :  "Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν. Ὁμιλίες τῶν πέντε Παρασκευῶν τῶν Χαιρετισμῶν"

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν. Ὁμιλίες τῶν πέντε Παρασκευῶν τῶν Χαιρετισμῶν" εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/milies-xairetism-n
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_9.html?m=1

Απομαγνητοφώνηση ομιλίας δια χειρός του αξιοτίμου κ. Αθανασίου Κ.

Μεταφορά της απομαγνητοφωνημένης ομιλίας σε ηλεκτρονικό κείμενο και επιμέλεια: Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος.

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν. Ὁμιλίες τῶν πέντε Παρασκευῶν τῶν Χαιρετισμῶν».🔻
https://drive.google.com/file/d/1KRKcnIbrmAoOMzsW80296JZ1OPDiWnTP/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν. Ὁμιλίες τῶν πέντε Παρασκευῶν τῶν Χαιρετισμῶν».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pJ07DV3ARtGRuPQcpZRNwT

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν. Ὁμιλίες τῶν πέντε Παρασκευῶν τῶν Χαιρετισμῶν».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%CE%9F%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%A7%CE%B1%CE%B9%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8E%CE%BD.?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.