Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ψαλμοί ~ Ψαλτήρι.. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ψαλμοί ~ Ψαλτήρι.. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

07 Απριλίου 2026

Τά πάθη Τοῦ Χριστοῦ μέσα ἀπό τόν 21ο ψαλμόν. (μέρος β')


†. Όπως είδαμε, αγαπητοί μου, χθες το βράδυ, ο 21ος Ψαλμός είναι καθαρά μεσσιακός και σαν τέτοιον τον αποδέχεται τόσο η Εκκλησία μας, όσο και η Συναγωγή. Οι λεπτομέρειες αυτού του Ψαλμού σε προφητικό επίπεδο, 1000 χρόνια προ Χριστού, έργον του προφητάνακτος Δαβίδ, συγκρινόμενες με τα γεγονότα, που επεσυνέβησαν εις το πρόσωπον του Ιησού Χριστού είναι κάτι το συγκλονιστικόν. Γι’αυτό η προφητεία αυτή, μοναδικό φαινόμενο σε παγκόσμιες διαστάσεις, είναι το πιο ισχυρό στοιχείο βεβαιώσεως της αληθείας. Έτσι, δεν μπορούν να ισχυριστούν οι ορθολογισταί ότι η πίστις είναι τυφλή και δεν ταιριάζει στη λογική. Εκείνο το ανεκδιήγητο «Πίστευε καὶ μὴ ἐρεύνα» ούτε αγιογραφικόν είναι, ούτε πατερικόν. Βέβαια θα μπορούσε να έχει σε ειδικές περιπτώσεις και υπό προϋποθέσεις την θέση του, αλλά η πίστις ερευνάται.

   Ωστόσο, ας επανέλθομε στο ιερόν κείμενον του 21ου Ψαλμού για να ιδούμε τα υπόλοιπα σημεία που αναφέρονται προφητικά και παραλλήλως θα δούμε τα ιστορικά, πλέον, δεδομένα, ώστε προφητεία και ιστορία να βλέπομε μπροστά μας κυριολεκτικώς να ταυτίζονται. Μετά, λοιπόν, από τον πρώτον στίχον που είχαμε αναφέρει χθες το βράδυ, που χρησιμοποιήθηκε από τον ίδιον τον Κύριον επί του Σταυρού όταν είπε: «Ὁ Θεὸς, ὁ Θεός μου, πρόσχες μοι· ἵνα τί ἐγκατέλιπές με;». Ή ακόμη και τον έβδομον στίχον που είδαμε εκεί ο Κύριος να αυτοαποκαλείται «σκώληξ», «σκουλήκι», και «ὄνειδος ἀνθρώπων καὶ ἐξουθένημα λαοῦ», ερχόμεθα τώρα στους επομένους στίχους, που είναι εξαιρετικά χαρακτηριστικοί.

   Ο όγδοος στίχος του 21ου ψαλμού λέγει –εννοείται ομιλεί εδώ ο Μεσσίας ή καλύτερα ο Δαβίδ από προσώπου του Μεσσίου. Ο Μεσσίας δηλαδή ομιλεί, 1000 χρόνια προ Χριστού: «Πάντες οἱ θεωροῦντές με ἐξεμυκτήρισάν με, ἐλάλησαν ἐν χείλεσιν, ἐκίνησαν κεφαλήν». «Όλοι εκείνοι οι οποίοι με έβλεπαν» –είδατε- «με έβλεπαν, Εμένα, τον Μεσσία, αυτοί» -λέει- «με εξεμυκτήρισαν, είπαν με τα χείλη τους ό,τι είπαν και κούνησαν, κίνησαν περιφρονητικά την κεφαλή τους». Αυτά λέγει η προφητεία. Τι λέγει η ιστορία; Ανοίγουμε τους ευαγγελιστάς τους ιερούς και διαβάζουμε: «Καὶ εἱστήκει ὁ λαὸς θεωρῶν. Ἐξεμυκτήριζον δὲ καὶ οἱ ἄρχοντες σὺν αὐτοῖς λέγοντες· ἄλλους ἔσωσε, σωσάτω ἑαυτόν, εἰ οὗτός ἐστιν ὁ Χριστὸς ὁ τοῦ Θεοῦ ἐκλεκτός. Ἐνέπαιζον δὲ αὐτῷ καὶ οἱ στρατιῶται προσερχόμενοι καὶ λέγοντες· εἰ σὺ εἶ ὁ βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων, σῶσον σεαυτόν».

   Κάτω ο λαός εχάζευε, «ἐθεώρει», λέγει, σαν κάτι το αξιοπερίεργον· είναι εκείνο που άμα συμβεί κανένα δυστύχημα, οτιδήποτε, τρέχει ο κόσμος, μαζεύεται και βλέπει. Οι άρχοντες; Οι άρχοντες «ἐξεμυκτήριζον». Είδατε η προφητεία; «Ἐξεμυκτήριζον», λέγει. Τι λέει η ιστορία; Οι άρχοντες εξεμηκτύριζαν. Κατά λέξη! Τι θα πει αυτό; «Ειρωνεύομαι με σχήματα και μορφασμούς του προσώπου». Αν θέλετε να σας το δείξω, κρατούσαν τη μύτη τους, τα ρουθούνια τους και μιλούσαν έτσι με κλεισμένα τα ρουθούνια και μετά έκαναν το δάκτυλό τους έτσι, όπως βγάζουμε- με συγχωρείτε- τις μύξες μας και τις πετάμε. Ήταν ένας τρόπος ειρωνείας, όπως παρ’ ἡμῖν στα μικρά παιδιά που βγάζουν τη γλώσσα και κοροϊδεύουν. Ήταν αυτός ο μυκτηρισμός. Το τράβηγμα των μυκτήρων, δηλαδή των ρουθουνιών.

   Ακόμη οι στρατιώται με λόγια και κινήσεις και αυτοί ενέπαιζον τον Μεσσία επί του Σταυρού. Και ο ληστής; Βλασφημά τον Ιησούν! Ακόμη ο Ματθαίος μάς πληροφορεί και μας λέγει: «Οἱ δὲ παραπορευόμενοι (:αυτοί που περνούσαν) ἐβλασφήμουν αὐτὸν κινοῦντες τὰς κεφαλὰς αὐτῶν καί λέγοντες - «κινοῦντες τὰς κεφαλὰς» … Τι λέγει η προφητεία; «ἐκίνησαν κεφαλήν»Και τι λέγει; «Άνοιξαν τα χείλη τους». Τι λέγει εδώ ο ιστορικός; «Λέγοντες». Τι έλεγαν; - «Ὁ καταλύων τὸν ναὸν καὶ ἐν τρισὶν ἡμέραις οἰκοδομῶν! Σῶσον σεαυτόν (:Συ που είπες ότι καταλύεις τον ναό σε τρεις μέρες, τον οικοδομείς,τον ναό του Σολομώντος, τώρα σώσε τον εαυτόν σου)Εἰ υἱὸς εἶ τοῦ Θεοῦ(:Εάν είσαι Υιός του Θεού) –έτσι δεν είπες;- κατάβηθι ἀπὸ τοῦ σταυροῦ (:κατέβα από τον σταυρόν)»Πικρά λόγια, πικρά, με πλήρη παρανόηση

   Ωστόσο, αυτή η κίνηση των κεφαλών των παραπορευομένων και ει τινός ετέρου ήταν ένα δείγμα περιφρονήσεως· εκείνο το που κουνάμε το κεφάλι για κάποιον: «Μμμμ…». Σαν να ήθελαν να πουν: «Καλά να πάθει! Δεν είπε ότι είναι ο Υιός του Θεού; Εσφετερίσθη, λοιπόν, ξένον τίτλον. Καλά να πάθει!». Κούνημα της κεφαλής. Είναι εκπληκτικό, αγαπητοί μου, όταν βλέπεις από τη μία την προφητείαν και από την άλλη την ιστορία, να γίνεται απόλυτη εφαρμογή της προφητείας από την ιστορία, χωρίς κανείς να έχει συνείδηση του τι πράττει· ούτε ο όχλος, ούτε ο αρχιερεύς, ούτε οι Φαρισαίοι και Γραμματείς, κανείς δεν είχε συνείδηση ότι εκείνα τα οποία έκαναν, έλεγαν, συμπεριεφέροντο, ήταν εκπλήρωση προφητείας. Είναι εκπληκτικόν!

   Και πηγαίνουμε εις τον ένατον στίχον: «Ἢλπισεν ἐπὶ Κύριον, ῥυσάσθω αὐτόν· σωσάτω αὐτόν, ὅτι θέλει αὐτόν», λέγει η προφητεία. «Ήλπισε εις τον Κύριον. Ας τον γλυτώσει, ας τον σώσει. Εάν τον θέλει». Λέει η προφητεία. Εκπλήσσει, αγαπητοί μου, η κατά λέξη εκφορά των Γραμματέων και των Φαρισαίων. Να τι λέγει ο Ματθαίος: «ἄλλους ἔσωσε, ἑαυτὸν οὐ δύναται σῶσαι». «Πέποιθεν» «ἤλπισεν» λέει η προφητεία, «πέποιθεν» λέει η ιστορία- «ἐπὶ τὸν Θεόν» - η προφητεία: «ἤλπισεν ἐπὶ τὸν Κύριον, ῥυσάσθω νῦν αὐτόν». Τι λέει η προφητεία; «Ῥυσάσθω αὐτόν». Τι λέει η ιστορία; «Ῥυσάσθω νῦν αὐτόν, εἰ θέλει αὐτόν»«Εάν τον θέλει ο Θεός». Τι λέει η προφητεία; «ὅτι θέλει αὐτόν»«Εἶπε γὰρ ὅτι Θεοῦ εἰμι υἱός…». Είναι συγκλονιστικό! Είναι συγκλονιστικό… Βαίνουν όλα στην εκπλήρωση των προφητειών.

   Ο 13ος στίχος: «Περιεκύκλωσάν με μόσχοι πολλοί, ταῦροι πίονες περιέσχον με». Ήθελα να σας έλεγα κάτι που χθες λέγαμε, ότι θέλομε να δείξουμε ότι δηλαδή ο Μεσσίας, ή καλύτερα, ο Ιησούς επί του Σταυρού είναι ο Μεσσίας, γιατί; Γιατί προεφητεύθη. Κι έτσι, έχομε από τη μία την προφητεία και από την άλλη την ιστορία. Και όταν ταυτίζεται η ιστορία με την προφητεία, τότε το πρόσωπο περί του οποίου ο λόγος είναι αυτό, είναι γνήσιον.

   Λέγει ο 13ος στίχος του Ψαλμού: «Περιεκύκλωσάν με μόσχοι πολλοί, ταῦροι πίονες περιέσχον με». «Με κύκλωσαν πολλοί μόσχοι, ταύροι γεροδεμένοι και παχείς, ήρθαν γύρω μου, ‘’περιέσχον με’’». Μια εικόνα σκληρών εχθρών που ονομάζονται εδώ «ταῦροι» και «μόσχοι». Πρόκειται περί των αρχιερέων, των Γραμματέων και των Φαρισαίων. Λέγει ο Θεοδώρητος: «οἵ (:οι οποίοι) ταύρων θρασύτητα καὶ λεόντων μανίαν μιμούμενοι περιεστοίχιζον τὸν δεσπότην Χριστόν». «Οι οποίοι», λέγει, «με τη θρασύτητα των ταύρων και τη μανία των λεόντων που εμιμούντο, περιεστοίχιζαν τον Δεσπότην Χριστόν». Να είσαι κληρικός και να έχεις την προσωνυμίαν «ταύρος»… Και είναι «ταῦροι πίονες», που θα πει «καλοθρεμμένοι». Συνεπώς, ξέρετε οι ταύροι όταν τους προβάλλεις το κόκκινο πανί μανιάζουν- και για τους Εβραίους, καλύτερα για τους αρχιερείς κ.λπ. ο Ιησούς ήταν το κόκκινο πανί. Γιατί έβλεπαν στο πρόσωπό Του, έβλεπαν να χάνουν τα προνόμιά τους. Προσέξτε, ποια προνόμια; Όχι απέναντι στον λαό. Αλλά έναντι των Ρωμαίων. Προδόται πραγματικοί από πλευράς εθνικής ήσαν οι άνθρωποι αυτοί. Και έτσι γίνονται ζώα ατίθασα, «ταῦροι πίονες» και καλοθρεμμένοι που έχουν δύναμη επιθετική. Συνηθίζουν τα άγρια ζώα προκειμένου να επιτεθούν κατά ανθρώπου ή ζώου, να σχηματίζουν έναν κύκλο γύρω από αυτό, το θύμα τους· όπως οι λύκοι επί παραδείγματι. Αυτό σημαίνει το «Περιεκύκλωσάν με καί περιέσχον με»· «ήρθαν γύρω γύρω μου, σαν λεία τους, σαν θύμα τους, να μην τους ξεφύγω». Και δείχνει, ακόμη, μίαν αγρίαν χαράν για την εξασφαλισμένη επιτυχία που θα είχαν οι άνθρωποι αυτοί πάνω στο θύμα τους.

   Ο 14ος στίχος του Ψαλμού: «Ἢνοιξαν ἐπ᾿ ἐμὲ τὸ στόμα αὐτῶν ὡς λέων ἁρπάζων καὶ ὠρυόμενος». «Άνοιξαν εναντίον μου το στόμα τους, σαν λιοντάρι που αρπάζει και ωρύεται». Ακόμη μια εικόνα εδώ αναφέρει ο Ψαλμωδός από τον ζωικό κόσμο, που δείχνει την ωμή κτηνωδία των εχθρών του Χριστού. Αυτό το «ἤνοιξαν ἐπ᾿ ἐμὲ τὸ στόμα αὐτῶν» δείχνει την κακότητα των αρχόντων κατά του Ιησού. Ό,τι εξεστόμισαν κατά του Ιησού αποτελεί ύβριν και βλασφημίαν, όσο ποτέ δεν ηκούσθη μεταξύ των ανθρώπων όλων των αιώνων και όλων των εποχών. Γιατί; Διότι είχαν μπροστά τους τον Κτίστην και Δημιουργόν. Όλες οι άλλες βλασφημίες που είπαν οι άνθρωποι ωχριούν μπροστά σ΄ αυτές των αρχόντων, των αρχιερέων κ.λπ. Όσες άλλες ειπώθηκαν μετά Χριστόν, βλασφημίες κατά του Ιησού Χριστού δεν ήταν τίποτε άλλο, παρά επανάληψις-όπως ο Πορφύριος και άλλοι πολλοί, ειδωλολάτραι αυτοί, ο Κέλσος κ.λπ. Όλοι αυτοί ό,τι είπαν εναντίον του Ιησού Χριστού και ό,τι εχάλκευσαν συκοφαντικό δεν ήτο τίποτε άλλο παρά επανάληψις των ύβρεων και των βλασφημιών που εξέφεραν οι άρχοντες μπροστά στον ΧριστόνΠάντως θα πω άλλη μία φορά, σαν επωδό θα ήθελα να το επαναλαμβάνω, μας εκπλήσσει η ταύτισις ιστορίας και προφητείας. Γιατί αυτό με ενδιαφέρει να κατανοήσουμε.

   Οι στίχοι 15ος και 16ος : «Ὡσεὶ ὕδωρ ἐξεχύθην, καὶ διεσκορπίσθη πάντα τὰ ὀστᾶ μου, ἐγενήθη ἡ καρδία μου ὡσεὶ κηρὸς τηκόμενος ἐν μέσῳ τῆς κοιλίας μου· ἐξηράνθη ὡσεὶ ὄστρακον ἡ ἰσχύς μου, καὶ ἡ γλῶσσά μου κεκόλληται τῷ λάρυγγί μου, καὶ εἰς χοῦν θανάτου κατήγαγές με». Δηλαδή: «Σαν το νερό έρρευσα και σκορπίστηκαν όλα τα κόκαλά μου· έγινε η καρδιά μου σαν το κερί που λιώνει μέσα στα σπλάχνα μου· ξεράθηκε σαν όστρακο η ισχύς μου και η γλώσσα μου κόλλησε στον ουρανίσκο μου –διότι ‘’λάρυγξ’’ είναι, κατά την εβραϊκή φιλολογία, είναι όχι ο λάρυγγας ο γνωστός μας, είναι ο ουρανίσκος – καὶ εἰς χοῦν θανάτου κατήγαγές με (: και με οδήγησες, με κατέβασες στο χώμα του θανάτου)».

   Όταν ο άνθρωπος μπορεί, αγαπητοί μου, να ρέει, να χύνεται σαν νερό, δείχνει αυτήν την τελείαν εξάντλησιν που είχε ο Μεσσίας επί του Σταυρού. Και φυσικά προηγήθησαν και άλλα περιστατικά που μπορούσαν να φέρουν αυτήν την βιολογικήν εξάντλησιν από τον Κήπο της Γεσθημανή –θυμηθείτε, προσευχόμενος εν αγωνία, «ὁ ἱδρὼς αὐτοῦ» κατήρχετο τόσο πηκτός, μας λέει ο ιερός Ευαγγελιστής, «ὡσεὶ θρόμβοι αἵματος», σαν σταγόνες αίματος, πηκτές σταγόνες ιδρώτος- έως το κορύφωμα που είναι ο Σταυρός. Τι ταλαιπωρία από τον κήπο της Γεσθημανή έως τον Σταυρόν; Τι ραπίσματα; Τι μαστιγώσεις; Τι ταπεινώσεις;

   Λέγει ο Θεοδώρητος, ένας ερμηνευτής. Γιατί λέει: «σκορπίστηκαν τα οστά μου»- αλλά ξέρουμε ότι τα οστά του Κυρίου δεν σκορπίστηκαν. Άλλη προφητεία λέγει: «ὀστοῦν οὐ συντριβήσεται αὐτοῦ». Και λέγει εδώ ο Θεοδώρητος, ευστοχότατα: «Ὀστᾶ καλεῖ τοὺς Ἀποστόλους, ἐπεί (:επειδή) σῶμα καλεῖ τὴν Ἐκκλησίαν - η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού- ἐσκορπίσθησαν οἱ ἀπόστολοι κατὰ τὸν τοῦ Πάθους καιρὸν (:σκόρπισαν οι Απόστολοι τον καιρό του Πάθους) δίκην ὕδατος (:όπως σκορπάει το νερό) τῇδε κἀκεῖσε διαιρεθέντες»Συνεπώς, «τα οστά μου», εννοεί εδώ ο προφήτης τους Αποστόλους. Ωραία έκφρασις που δείχνει πώς η καρδιά ακόμη, «ἡ καρδία μου ὡσεὶ κηρὸς τηκόμενος», ωραία έκφρασις που δείχνει πώς λιώνει η καρδιά μέσα στα σωθικά, μέσα στα σπλάχνα. Αν αισθανόμαστε, εγώ πιστεύω ότι το έχετε νιώσει, αυτό το αίσθημα της διαλύσεως των σπλάχνων. Είναι εκείνο το οποίο θα πούμε: «Διαλύθηκα» όταν με πιάνει φερειπείν μια τρομάρα. Και βλέπετε έναν άνθρωπο να πέφτει από τον πέμπτο όροφο και να είναι δικός σας άνθρωπος! Ή να βρίσκεται ξαφνικά στους τροχούς ενός αυτοκινήτου! Τι παθαίνετε; Τι παθαίνομε; Μία διάλυση! Διαλυόμεθα, κυριολεκτικά διαλυόμεθα. Εάν αγαπητοί μου, αισθανόμεθα αυτήν την διάλυση των σπλάχνων μας από μια ισχυρή συγκίνηση πόσο περισσότερο ο σταυρωμένος Μεσσίας;

   Ακόμη είπε: «Κόλλησε η γλώσσα μου στον λάρυγγά μου»· δηλαδή «στον ουρανίσκο μου». Η δίψα, σε τέτοιες περιπτώσεις είναι έντονη και βασανιστική. Όταν υπάρχει αυτό το κάρφωμα και φεύγει το αίμα κ.λπ. κ.λπ. υπάρχει πυρετός, πολύ υψηλός πυρετός και ακατάσχετη δίψα. Γι’αυτό έδιναν από φιλανθρωπία πολλές φορές, αντί νερού έδιναν ξύδι. Ο Κύριος είπε επί του Σταυρού: «Διψῶ». «Κόλλησε», λέγει, «η γλώσσα μου στον λάρυγγά μου» η προφητεία. Η ιστορία: «Διψῶ». Προφητικά ακόμη εκφράζεται: «Ἐξηράνθη ὡσεὶ ὄστρακον ἡ ἰσχύς μου». «Ξεράθηκε», λέγει, «σαν το όστρακο η ισχύς μου». Το «ὄστρακον» τι είναι; Είναι ο ψημένος πηλός. Όπως και το σταμνί και το τσουκάλι λέγονται «όστρακα». Είναι ο ψημένος πηλός. «Σαν τον ψημένο πηλό», λέει, «ξεράθηκε η δύναμίς μου». Δηλαδή «στέγνωσα μένοντας άκαμπτος». Έτσι βλέπουμε μία ταλαιπωρία άνευ προηγουμένου εις το πρόσωπον του Μεσσίου. Ψυχική και σωματική.

   «Καὶ εἰς χοῦν θανάτου κατήγαγές με». «Και στο χώμα του θανάτου με κατέβασες». Τώρα πού αποτείνεται; Δεν αποτείνεται στους σταυρωτάς· τους μέλλοντας, αλλά αποτείνεται προς τον Πατέρα. Τι λέγει; «Και στο χώμα του θανάτου με κατήγαγες, με κατέβασες»· δηλαδή στον τάφο. Τι σημαίνει εδώ; Αποτεινόμενος προς τον Πατέρα, ο Οποίος επιτρέπει εις τους εχθρούς του Μεσσίου να Τον θανατώσουν. Διότι θα ΄ταν αδύνατον οι εχθροί του Μεσσίου να ακουμπήσουν το χέρι τους επάνω εις τον Ιησούν, εάν δεν επέτρεπε ο Πατήρ.

   Και μάλιστα ο Ίδιος ο Κύριος το λέγει: «Ἐγὼ τίθημι τὴν ψυχήν μου –θέτω την ζωή μου, «ψυχή» θα πει ζωή-, ἵνα πάλιν λάβω αὐτήν»«Εγώ την θέτω»«Οὐδεὶς αἴρει αὐτὴν ἀπ᾿ ἐμοῦ(: Κανείς δεν μπορεί να μου αφαιρέσει την ζωή μου), ἀλλ᾿ ἐγὼ τίθημι αὐτὴν ἀπ᾿ ἐμαυτοῦ». Είδατε με σαφήνεια: « Εγώ την καταθέτω την ζωή μου, κανείς δεν μου την παίρνει, κανείς δεν μπορεί να μου την πάρει την ζωή μου». «Ἐξουσίαν ἔχω θεῖναι αὐτήν (: έχω την εξουσία να την καταθέσω), καὶ ἐξουσίαν ἔχω πάλιν λαβεῖν αὐτήν (: και εξουσία πάλι να την ξαναπάρω πίσω)». Και στον Πιλάτο τι είπε; «Σε μένα δεν μιλάς; Δεν ξέρεις ότι έχω την εξουσία να σε ελευθερώσω ή θανατώσω;». Κι ο Κύριος τού είπε: «Οὐκ εἶχες ἐξουσίαν οὐδεμίαν κατ᾿ ἐμοῦ, εἰ μὴ ἦν σοι δεδομένον ἄνωθεν (:αν δεν σου είχε δοθεί από πάνω)». Από ποιον; Από τον Πατέρα.

   Συνεπώς, τι κάνει εδώ ο Πατήρ; Επιτρέπει, αφήνει. Προσέξτε, δεν παραδίδει στον θάνατον, επιτρέπει να επέμβουν εκείνοι που θα εκακοποίουν τον Μεσσία, γι’αυτό λέγει: «με κατήγαγες εἰς χοῦν θανάτου».

   Ο 17ος στίχος. Λέγει- του 21ου πάντα Ψαλμού: «ὅτι ἐκύκλωσάν με κύνες πολλοί, συναγωγὴ πονηρευομένων περιέσχον με, ὤρυξαν χεῖράς μου καὶ πόδας». Αγαπητοί μου, καθ ‘όλο το μήκος της ευαγγελικής διηγήσεως μέχρι του συνεδρίου, μετά την ανάστασιν του Λαζάρου και μέχρι το συνέδριο που αποφασίζει τον θάνατο του Ιησού, που Τον καταδικάζει, όλοι αυτοί είναι μία συναγωγή πονηρευομένων ανθρώπων, που ζητούν θεμιτά και αθέμιτα να καταδικάσουν τον Ιησούν. Επειδή θέλουν να Τον καταδικάσουν, πληρώνουν προδότην. Θαυμάστε δικαστήριον…! Πληρώνουν οι δικασταί προδότην! Κάτι άλλο: Βγάζουν την απόφασιν προ της δίκης.

   «Ὢρυξαν χεῖράς μου καὶ πόδας». Εκπληκτικό αυτό! Το πιο εκπληκτικό απ΄όλα! Εκπληκτική προφητεία! Δεν λέγει: «Με ελιθοβόλησαν»· που ήταν ο εβραϊκός τρόπος θανατικής εκτελέσεως. 1000 χρόνια προ Χριστού! Αλλά υπαινίσσεται εδώ τον ρωμαϊκό τρόπον που είναι η σταύρωσις. Τι θα πει «ὤρυξαν»; Προσέξτε, «ορύσσωσκάπτωανοίγω κοίλωμαδιατρυπώσκάβω», τι; «Χεῖράς μου καὶ πόδας μου». Μα είναι καταπληκτικό! Τα σημάδια αυτά, τα σκαψίματα, τα ορύγματα, στα χέρια και τα πόδια του Μεσσίου, θα μείνουν στους αιώνας των αιώνων ως τα διάσημα της αγάπης του Μεσσίου προς τον άνθρωπο, αλλά και της υπακοής Του προς τον ΠατέραΑλλά και πειστήρια του Πάθους Του. Αλλά και πειστήρια της ταυτότητός Του όταν θα ξαναέρθει να κρίνει τους σταυρωτάς Του«Ὂψονται (: θα ίδουν) εἰς ὃν ἐξεκέντησαν».

   18ος στίχος: «Ἐξηρίθμησαν πάντα τὰ ὀστᾶ μου, αὐτοὶ δὲ κατενόησαν καὶ ἐπεῖδόν με». Με τις μαστιγώσεις και τους βασανισμούς του σώματος, αγαπητοί, πράγματι μπορούσαν να μετρώνται τα πλευρά- πώς μετρώνται τα πλευρά ενός ανθρώπου κακοπαθημένου και αδυνατισμένου; Τα παΐδια του μετράμε. Τα πιάνουμε και τα μετράμε. Ακόμη λέγει ο Θεοδώρητος: «Οὕτω μὲ διέτεινον προσηλοῦντες ὥστε ῥάδιον εἶναι καὶ τὸν ἀριθμὸν τῶν ὀστῶν διαγνῶναι». «Έτσι με τέντωσαν επάνω εις τον σταυρόν, ώστε θα ήτο εύκολο σε εκείνον που θα ήθελε να μου μετρήσει τα πλευρά». Και οι εχθροί Του τον έβλεπαν με χαιρεκακία. Αυτό θα πει: «Αὐτοὶ δὲ κατενόουν καὶ ἐπεῖδόν με». «Με έβλεπαν με χαιρεκακία». Και διασκέδαζαν, πειράζοντας ο ένας τον άλλον! Να τι λέει η ιστορία, ο Ματθαίος: «Καὶ οἱ ἀρχιερεῖς ἐμπαίζοντες πρὸς ἀλλήλους μετὰ τῶν γραμματέων ἔλεγον» κ.τ.λ. Εχαίροντο…!

   19ος στίχος: «Διεμερίσαντο τὰ ἱμάτιά μου ἑαυτοῖς καὶ ἐπὶ τὸν ἱματισμόν μου ἔβαλον κλῆρον». Αυτήν την προφητεία, αγαπητοί μου, την καταπληκτική, την κατά γράμμα προφητείαν, την αναφέρουν και οι τέσσερις ευαγγελισταί. Και λέγει ωραιότατα ο Ζηγαβηνός: «Ἱμάτια μέν λέγει τα ἐρραμμένα (:τα ρούχα που ήσαν ραμμένα), ἅ καὶ διείλοντο ἑαυτοῖς οἱ στρατιῶται (:που μοίρασαν μεταξύ τους οι στρατιώτες – ‘’Εσύ θα πάρεις αυτό, εσύ θα πάρεις εκείνο’’)Τέσσερις στρατιῶται ἦσαν - ἱματισμὸν δέ, τὸν ἄρραφον χιτῶνα». Είδατε τι λέει η προφητεία; «Διεμερίσαντο τὰ ἱμάτιά μου». Και μετά τι λέει; «Καὶ ἐπὶ τὸν ἱματισμόν μου ἔβαλον κλῆρον». Εδώ κάνει αντιδιαστολή. Κάτι που μοιράζουν και κάτι που βάζουνε κλήρο. Έτσι ακριβώς έγινε! Τα άλλα ρούχα τα μοίρασαν, αλλά τον χιτώνα, που ήταν άρραφος από πάνω έως κάτω, εκεί ἔβαλον κλῆρον, «τὸν ἐκ τῶν ἄνωθεν ὑφαντόν, ὑπὲρ οὗ ἔβαλον κλῆρον»λέγει ο Ζηγαβηνός. Και σημειώνει ο Ιωάννης- η ιστορία τώρα: «Οἱ οὖν στρατιῶται ὅτε ἐσταύρωσαν τὸν Ἰησοῦν, ἔλαβον τὰ ἱμάτια αὐτοῦ καὶ ἐποίησαν τέσσαρα μέρη, ἑκάστῳ στρατιώτῃ μέρος, καὶ τὸν χιτῶνα· ἦν δὲ ὁ χιτὼν ἄῤῥαφος, ἐκ τῶν ἄνωθεν ὑφαντὸς δι᾿ ὅλου. Εἶπον οὖν πρὸς ἀλλήλους· μὴ σχίσωμεν αὐτόν, ἀλλὰ λάχωμεν περὶ αὐτοῦ τίνος ἔσται» –το «λάχωμεν» του ρήματος «λαγχάνω», που υπονοεί λαχείο, δηλαδή «να παίξομε στα ζάρια»…

   Αγαπητοί μου! Εκπληκτικά όλα αυτάΚαι το σπουδαιότερο ξέρετε ποιο είναι; Ότι οι θεματοφύλακες των προφητειών είναι αυτοί οι εχθροί του Ιησού, οι Εβραίοι. Δεν είναι βιβλία παρ’ ἡμῖν, που θα μπορούσαμε να τα διορθώσουμε, να τα φτιάξουμε, να τα στολίσουμε, να τα κάνουμε κατά τρόπον που να ταιριάζουν στην ιστορία. Οι προφητείες είναι ως παρακαταθήκη εις τα χέρια των εχθρών του Ιησού! Τα έγγραφα, θα λέγαμε, της μαρτυρίας είναι στα χέρια των εχθρών του Ιησού! Αυτό είναι το πιο καταπληκτικό απ’ όλα! Θαύμα πραγματικό! Βλέποντες εμείς την ταυτότητα προφητείας και ιστορίας, εμείς, που πιστέψαμε, ας πιστέψομε πιο πολύ και πιο πολύ, ολόψυχα εις τον Κύριόν μας τον Ιησούν Χριστόν, ως τον ένα και μοναδικό Σωτήρα μας.


🔸33η🔸 ομιλία στην κατηγορία " Ὁμιλίες Μεγάλης Ἑβδομάδος".

► Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : "  Ὁμιλίες Μεγάλης Ἑβδομάδος "
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/milies-megalis-vdomados
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_31.html?m=1

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες Μεγάλης Ἑβδομάδος».
https://drive.google.com/file/d/16QToMUd3esa-ZBfW4m0mqpAU0TqiODL8/view?usp=drivesdk

📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς : «Ὁμιλίες Μεγάλης Ἑβδομάδος».
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%9C%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%82%20%E1%BC%99%CE%B2%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CE%B4%CE%BF%CF%82.?m=1

🔸Απομαγνητοφώνηση και επιμέλεια της ομιλίας:  Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος.
https://tasthyras.wordpress.com/tag/%ce%b5%ce%bb%ce%ad%ce%bd%ce%b7-%ce%bb%ce%b9%ce%bd%ce%b1%cf%81%ce%b4%ce%ac%ce%ba%ce%b7/

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

🔸Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου.
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

🔸Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†. Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

Τά πάθη Τοῦ Χριστοῦ μέσα ἀπό τόν 21ο ψαλμόν. (μέρος α')


†. Καθ’ όλον το μήκος, αγαπητοί μου, της Μεγάλης Εβδομάδος των Παθών του Κυρίου μας, Ιησού Χριστού, διακρίνουμε μια πλουσία αναφορά στα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης, ιδιαίτατα εις το Ψαλτήρι. Ο λόγος είναι σαφής. Ολόκληρη η Παλαιά Διαθήκη είναι μια απέραντη προφητεία και μια εκπληκτική τυπολογία που αναφέρεται εις το πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Και τυπολογία εννοούμε ότι κάθε γεγονός, ιστορικό, μέσα εις τον χώρον της Παλαιάς Διαθήκης είναι τύπος του προσώπου του Ιησού Χριστού και της σωτηρίας την οποία φέρει ο Ιησούς Χριστός. Όπως η διάβαση από την Ερυθρά Θάλασσα και ούτω καθεξής. Γι'αυτό, χωρίς την πληροφορία της Παλαιάς Διαθήκης, το πρόσωπο του Ιησού Χριστού μάς είναι άγνωστο και ακατανόητο. Θα το πω άλλη μία φορά: Χωρίς την μαρτυρία της Παλαιάς Διαθήκης το πρόσωπο του Ιησού Χριστού μάς είναι άγνωστον και ακατανόητον.

     Βέβαια, η Εκκλησία ανέκαθεν το αντελήφθη αυτό και πλαισιώνει με κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης και με τυπολογικά γεγονότα το πρόσωπο του Ιησού Χριστού για να δίδει, ανά πάσα στιγμή, τη σωστή ερμηνεία περί του προσώπου Εκείνου. Δίδει, με άλλα λόγια, η Εκκλησία την απάντηση του Αποστόλου Πέτρου στο ερώτημα του Κυρίου: «Τίνα μὲ λέγουσιν οἱ ἄνθρωποι εἶναι τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου;». Είναι το πιο θεμελιώδες ερώτημα που ποτέ ετέθη μέσα εις την ιστορίαν των ανθρώπωνΚαι το πιο προκλητικό ερώτημα που ποτέ ετέθη εις την ιστορίαν των ανθρώπων, εφόσον, εκ της απαντήσεως του ερωτήματος αυτού εξαρτάται η σωτηρία των ανθρώπων. Βλέπετε, λοιπόν, ότι είναι ένα πάρα πολύ σπουδαίο πράγμα να απαντήσομε εις το ερώτημα, αυτό, του Κυρίου. Του Ποιος είναι, το πρόσωπό Του, Ποιος είναι. Ποιος είναι. «Τι λένε οι άνθρωποι για μένα. Ποιος είμαι Εγώ;».

     Το δυστύχημα είναι ότι η νεοτέρα θεολογία, στην πρακτική της προσφορά, ως κήρυγμα στον λαό δεν χρησιμοποιεί την Παλαιά Διαθήκη· με αποτέλεσμα, χωρίς να το κατανοεί, να αποκόπτει ή να καταστρέφει το υπόβαθρον της πίστεως εις το πρόσωπον του Ιησού Χριστού. Και τούτο διότι τα γεγονότα που συνθέτουν την ζωή του Χριστού, να αμφισβητούνται, αφού δεν κατοχυρώνονται με την προφητεία.

      Μας κάνει εντύπωση ότι οι ιεροί ευαγγελισταί, όπως θα ακούσετε τις ημέρες αυτές όταν διαβάζονται, ακούγονται, αναγιγνώσκονται οι ευαγγελικές περικοπές- Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ, έχουμε δώδεκα ευαγγελικές περικοπές, Μεγάλη Παρασκευή στις «Ὧρες» κ.τ.λ. κ.τ.λ. ότι οι ιεροί ευαγγελιστές σε κάθε βήμα περιγραφής των γεγονότων που εξιστορούν αναφέρονται εις την προφητείαν«Καὶ τοῦτο», λέγει, «ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν ὑπὸ τοῦ προφήτου» κ.λπ. Παρόλο που τα γεγονότα ήσαν τόσο κοντά τους,  χρονικά κοντά τους, που δεν θα μπορούσε κάποιος εκ των αναγνωστών των ευαγγελίων τους να τα αμφισβητήσει. Όμως οι ιεροί ευαγγελισταί δεν γράφουν μόνο για την εποχή τους –και για την εποχή τους και για το μέλλον. Εξάλλου και εις την εποχήν που έγραψαν, θα μπορούσαν να υπάρξουν άνθρωποι που να αμφισβητήσουν. Και πρώτοι οι Εβραίοι.

     Τα γεγονότα, λοιπόν, επαληθεύουν την προφητείαν και η προφητεία κατοχυρώνει τα γεγονότα. Θα το ξαναπώ -γιατί είναι θεμελιώδους σημασίας αυτό: ότι τα γεγονότα επαληθεύουν την προφητεία«Να!», λέμε, «έγινε αυτό που είπε η προφητεία». Αλλά και η προφητεία κατοχυρώνει τα γεγονότα γιατί μπορεί κανείς να αμφισβητήσει το πώς έγινε ένα γεγονός –«Έγινε;». «Πώς έγινε;»εφόσον η προφητεία υπάρχει χρόνια, αιώνες ολοκλήρους πίσω, που κατοχυρώνει αυτό το γεγονός.

      Συνηθίζω να λέγω ένα παράδειγμα στην προκειμένη περίπτωση που είναι το εξής: Το νερό είναι πολύ μαλακό και ρευστό. Αλλά και η σκόνη τσιμέντου είναι πολύ ρευστή. Και πολύ μαλακή. Σκόνη είναι. Αν έπρεπε, λοιπόν, να παρομοιάσουμε την προφητεία και τα γεγονότα, το ένα με το νερό και το άλλο με τη σκόνη του τσιμέντου, θα είχαμε δύο πράγματα, τα οποία βεβαίως δεν θα μπορούσαν να σταθούν. Ενώσατέ τα αυτά και κάνετε βράχο. Το νερό με τη σκόνη του τσιμέντου. Και κάνετε πέτρα, κάνετε βράχο! Αυτό ακριβώς είναι η σύνδεσις των γεγονότων με την προφητεία.

     Γι'αυτό στην αγάπη σας, αγαπητοί μου, σαν ένα μικρό δείγμα από όσα τώρα σας υποστηρίζω, σας λέγω, θα προβάλλουμε τον 21ον Ψαλμόν του Δαβίδ. Δεν θα τον εξαντλήσουμε –πού να εξαντληθεί…- θα πάρω μόνο κύρια σημεία που θα βλέπει κανείς εκεί προφητικά στοιχεία και γεγονότα στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Βέβαια κάτι περισσότερα θα πούμε αύριο, αν θέλει ο Θεός.

      Ο 21ος Ψαλμός, έργο του Δαβίδ όπως σας είπα, το λέγει η επιγραφή του Ψαλμού, είναι ψαλμός υπέροχος και ύψους δυσθεωρήτου και δυσαναβάτου. Δεν μπορείς να σκαρφαλώσεις επάνω εις αυτόν τον Ψαλμόν, ούτε να δεις την κορυφή του. Θεωρείται, τόσο από την Εκκλησία μας, όσο και από τη Συναγωγή των Εβραίων, μεσσιακός ΨαλμόςΠεριέχει λεπτομέρειες του Πάσχοντος Μεσσίου που καταπλήσσουν, που δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν σε οποιοδήποτε πρόσωπον, παρά μόνο σε ένα μοναδικό μέσα στην Ιστορία: στο πρόσωπον του Ιησού Χριστού. Διότι υπάρχουν λεπτομέρειες που δεν εφαρμόστηκαν σε κανένα σπουδαίο πρόσωπο μέσα στην Ιστορία. Όπως είναι οι διατρήσεις, τα τρυπήματα, των χεριών και των ποδιών. Θα πει ο Ψαλμωδός: «Ὢρυξαν» -και μάλιστα αυτό το «ὢρυξαν» (θα το πούμε αύριο), εκπληκτικόν! Δεν λέει «ετρύπησαν», λέει «ὢρυξαν», «έσκαψαν», «έσκαψαν»…- δεν θα μιλήσω πιο πολύ. «Ὢρυξαν χεῖράς μου καὶ πόδας μου»Όταν μάλιστα η θανατική ποινή στους Εβραίους ήταν ο λιθοβολισμός και γραμμένος ο Ψαλμός τον 10ον αιώνα προ Χριστού! Ανύποπτος περίπτωσις θανατικής εκτελέσεως όπως ήταν ο τρόπος των Ρωμαίων, που ήταν δια του καρφώματος χεριών και ποδιών επάνω σε σταυρό. Ανύποπτο!

   Εν τοιαύτη περιπτώσει, ακόμη λέγει διαμερισμόν ιματίωνΠοτέ οι Εβραίοι δεν έβγαζαν τα ρούχα του μέλλοντος να θανατωθεί. Εθεωρούντο ακάθαρτα. Πετούσαν πέτρες και απέθνησκε ο καταδικασμένος κάτω από τον σωρό των λίθων, χωρίς φυσικά να του αφαιρεθούν τα ρούχα, τα ενδύματα και που κανείς φυσικά δεν θα έπαιρνε τα ρούχα ενός καταδίκου τα ρούχα.

     Ακόμη βλέπομε χλευασμόν. Ακριβέστατον στην διατύπωση που κάνουν οι άρχοντες στον Ιησούν Χριστόν. Εκπληκτικά πράγματα… Αυτά δεν εφαρμόζουν παρά μόνο και μοναδικά, μόνον και μοναδικά εις το πρόσωπον του Ιησού Χριστού. Όχι λοιπόν μόνον οι ιεροί ευαγγελισταί, αγαπητοί μου, αναφέρονται στον Ψαλμόν αυτόν, όπως σας είπα, αλλά και Αυτός ο Κύριος ο Ίδιος χρησιμοποιεί στίχους από τον Ψαλμόν αυτόν για τον Εαυτόν Του και μάλιστα επάνω εις τον Σταυρόν· που να ‘σαι πάνω στον σταυρόν, δεν σημαίνει ότι είσαι εις το εργαστήριό σου μελέτης ή στο στούντιό σου, ούτε ότι είσαι κάπου ανεβασμένος σε ένα ρομαντικό τόπο. Είναι τρομερές οι στιγμές εκείνες, ώστε να λέει ο Κύριος επί του Σταυρού: «Θεέ μου Θεέ μου, ἱνατί με ἐγκατέλιπες;». Είναι ο 1ος στίχος του Ψαλμού, θα το δούμε. Ή ακόμη η αναφώνησις: «Διψῶ!». Όταν λέει ο στίχος: «καὶ ἡ γλῶσσά μου κεκόλληται τῷ λάρυγγί μου»«Και η γλώσσα μου», λέγει, «κόλλησε στο λαρύγγι μου». Και λοιπά.

        Αλλά ας δούμε κάπως πιο κοντά το ιερό κείμενο του 21ου Ψαλμού:
 «Ὁ Θεός, ὁ Θεός μου, πρόσχες μοι· ἵνα τί ἐγκατέλιπές με;». Εδώ η αρχή «Ὁ Θεός, ὁ Θεός μου», όπως πολλοί πρώτοι στίχοι του Ψαλτηρίου ξεκινούν με αυτήν την έκφραση «Ὁ Θεός, ὁ Θεός μου» δεν είναι Ονομαστική πτώσις, αλλά είναι Κλητική.  Θα το μεταφράζαμε: «Ω Θεέ μου, Θεέ μου…». Αυτή, όμως, η διπλή διατύπωσις εκφράζει αγωνιώδη πόνο και μια ανάγκη αμέσου βοηθείας. Αυτόν τον στίχο τον είπε ο Χριστός επάνω εις τον Σταυρόν. Πασίγνωστο είναι στους Χριστιανούς ότι ο Χριστός είπε αυτόν τον στίχον επάνω εις τον Σταυρόν. Είναι, όμως, παρμένος, και είναι ο πρώτος στίχος,  όπως σας είπα, από τον 21ον Ψαλμόν. Λέγει ένας ερμηνευτής, ο Θεοδώτητος: «Τῷ ἰκρίῳ -το ικρίωμα, δοτική- προσηλωμένος ὁ δεσπότης, ταύτην προήκατο τὴν φωνήν: Ἠλί, ἠλί, λαμᾶ σαβαχθανί». Είναι το εβραϊκό κείμενο. Ο Κύριος είπε εβραϊκά. Δεν το είπε αραμαϊκά. Γι'αυτό και δεν κατάλαβαν οι γύρω από τον Σταυρόν και είπαν εκείνο το –αλλά χρήσιμο, όμως, γιατί μας δίνει μιαν άλλη πληροφορία αυτό- «Μπα», είπαν, «φωνάζει τον Ηλίαν. Για να δούμε. Τον Ηλί». Φωνητικώς έτσι, ακουστικώς, ηχητικώς. «Ἠλί». «Ἠλί», όμως, θα πει στην εβραϊκή γλώσσα που είναι η αρχαία γλώσσα, θα πει Θεός. «Φωνάζει», λέγει, «τον Ηλία. Για να δούμε, θα έλθει από τον σταυρόν, να τον σώσει; Ἴδωμεν. Ας δούμε». «Ἠλί, ἠλί, λαμᾶ σαβαχθανί». Ή «λαμᾶ». Είναι διάφορες, έτσι γραφές στην ελληνική γλώσσα, που γράφτηκαν από τους ευαγγελιστάς. «Θεέ μου, Θεέ μου, ἱνατί με ἐγκατέλιπες;».

     Είπαμε, όμως, ότι τον στίχο αυτόν τον είπε ο Δαβίδ. Αλλά τον είπε από προσώπου Χριστού. Δεν λέγει «Πάτερ». Δεν λέγει: «Πατέρα μου, Πατέρα μου», όπως θα πει στην αρχιερατική Του προσευχή, «Πάτερ, Σε παρακαλώ» κ.τ.λ. κ.τ.λ. Αλλά λέγει: «Θεέ». Γιατί; Εδώ έχουμε βέβαια ένα κατέβασμα, μια υποβάθμιση, διότι τον Θεόν, αν είμαστε μακριά, θα τον πούμε Θεόν. Αν είμαστε κοντά, θα Τον πούμε Πατέρα. Δείχνει μια αλλοτρίωση του ανθρώπου από τον Θεόν ένεκα της αποστασίας του. Ε λοιπόν, ο Κύριος οικειώνεται την δική μας φύση, γι'αυτό λέγει «Θεέ μου, Θεέ μου» και όχι «Πατέρα μου, Πατέρα μου». Δεν λέγει ο Κύριος: «Πάσχω» ή «Πονώ»· «Πατέρα μου, Θεέ μου, πονώ! Ὀδυνῶμαι!». Αλλά επισημαίνει την εγκατάλειψη: «Ἱνατί με ἐγκατέλιπες;». Και δείχνει πόσο ο άνθρωπος –βάθος…- πόσο ο άνθρωπος εγκατέλειψε τον Θεόν, για να φτάσει ο Θεός να εγκαταλείψει τον άνθρωπον. Και πάλι ο Ιησούς Χριστός από προσώπου των ανθρώπων. Και ο Μεσσίας επί του Σταυρού οδυνάται. Όπως έκτυπα φαίνεται από όλο το μήκος του Ψαλμού. Οδυνάται. Λέγει πολλά… Οδυνάται σωματικά και ψυχικά.

      Λέγει: «Ταῦροι πίονες περιεκύκλωσάν με». Δηλαδή «δυναμωμένοι ταύροι με κύκλωσαν, έτοιμοι να με κερατίσουν», λέγει –δεν θα το πούμε σήμερα. Είναι οι άρχοντες που κάθονται απέναντι, χλευάζουν· και λοιπά, και λοιπά!  Κι ο Κύριος οδυνάται πρώτα ψυχικά, κατόπιν σωματικά. Αυτό, όμως, είναι πολύ σημαντικό και χρήσιμο για μας, επειδή σημαίνει ότι ο Μεσσίας ήταν πραγματικός άνθρωπος. Δηλαδή ο Θεός Λόγος έγινε πραγματικός άνθρωπος και συνεπώς πραγματικά έπασχε, και με το σώμα Του και με την ψυχή Του. Σημαίνει ότι θα προσελάμβανε –και προσέλαβε- ανθρώπινο σώμα και ανθρώπινη ψυχή· διότι –προσέξτε, εκείνο το «ὀδυνῶμαι»«ἱνατί με ἐγκατέλιπες;», το «ὀδυνῶμαι» είναι σωματικό, «ἐγκατέλιπες» είναι ψυχικό· δείχνει ότι δεν μπήκε σε ένα ανθρώπινο σώμα να το καταλάβει η θεότητα, το δεύτερον πρόσωπον της Αγίας Τριάδος. Δεν μπήκε σε ένα ανθρώπινο σώμα. Έγινε άνθρωπος. «Ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο», «ο Θεός έγινε άνθρωπος». Σημαίνει: «προσέλαβε και την σωματικήν φύσιν, το σώμα και το πνεύμα, το ανθρώπινον, την ψυχήν». Και ηνώθη ο Θείος Λόγος με τα δύο αυτά στοιχεία της ανθρωπίνης υπάρξεως. Έτσι είναι τέλειος Θεός, μα και τέλειος άνθρωπος.

     Γιατί αν έπαιρνε μόνο την ανθρώπινη, το ανθρώπινο σώμα δεν θα ήτο τέλειος άνθρωπος διότι θα υπελείπετο η ψυχή. Και δεν θα μπορούσε να σωθεί, όπως λέγουν οι Πατέρες, εκείνο που δεν προσλαμβάνεται, εκείνο και δεν σώζεται. Έπρεπε λοιπόν και τα δυο να προσληφθούν. Συνεπώς: Όταν ο Κύριος λέγει «ἱνατί με ἐγκατέλιπες;» και πονά ψυχικά, αλλά και πονά σωματικά, σημαίνει ότι ήτο τέλειος άνθρωπος και όχι κατά δόκησιν. Εδώ είναι το σπουδαίον! Και όχι κατά δόκησιν. Δηλαδή, δεν ήταν φαινομενικά άνθρωπος. Πραγματικά υπήρξε αίρεσις των «Δοκητών» όπως γνωρίζετε· φοβερή αίρεσις, φοβερή! Μάλιστα, εμφανίστηκε προς τα τέλη του 1ου αιώνος και αλώνισε όπου βρισκόταν ο Χριστιανισμός. Αλλά και πέθανε πραγματικάΌχι κατά δόκησιν· διότι δοκίμασε όλον τον πόνον, ψυχικώς και σωματικώς, ο Κύριος επί του Σταυρού.

     Λέγει ένας ερμηνευτής, ο Ζιγαβηνός: «Ὥσπερ γὰρ κατ’ ἀλήθειαν ἐνηνθρώπησε (:όπως –λέγει- πραγματικά ενηνθρώπησε)οὕτω καὶ κατ’ ἀλήθειαν ἐσταυρώθη (:έτσι και πραγματικά σταυρώθηκε) καὶ οὐ κατὰ φαντασίαν, κατὰ δόκησινΟὐ γὰρ ἂν ἦν ὀδυνώμενος, οὕτως ἀνεβόησεν (:δεν θα φώναζε έτσι αν δεν πονούσε)»Αυτή, βεβαίως, η εγκατάλειψις δεν ήτο χωρισμός της θείας φύσεως. Πράγμα αδύνατον γιατί ο Υιός είναι ομοούσιος με τον Πατέρα. Αλλά είναι εγκατάλειψις, κατά παραχώρησιν, της ανθρωπίνης φύσεως ως εκπροσωπούσης την ανθρωπίνην φύσιν.

     Γράφει ο Θεοδώρητος, άλλος ερμηνευτής: «Ἐγκατάλειψιν καλεῖ οὐ τὸν τῆς ἡνωμένης θεότητος χωρισμόν, ὡς τινὲς ὑπελήφθησαν (:υπέλαβαν, κατενόησαν, υπενόησαν) -«Δεν έγινε ο χωρισμός», λέει, «της φύσεως της θείας για να μιλά περί εγκαταλείψεως» -«ἀλλὰ τὴν γεγενημένην τοῦ πάσχοντος συγχώρησιν», «αλλά –«συγχώρησις» θα πει κάτι που επιτρέπει κανείς, κάτι που παραχωρεί, που έγινε εις τον πάσχοντα, παρεχωρήθη- και παρεχωρήθη εις την ανθρωπίνη φύσιν».

      Ο έβδομος στίχος. Από τον πρώτο πηγαίνω στον έβδομο. Δεν υπάρχει χρόνος ώστε πρώτα ο Θεός, αύριο, θα πούμε κύρια σημεία, καίρια σημεία χριστολογικά της προφητείας του 21ου Ψαλμού«Ἐγὼ δέ εἰμι σκώληξ καὶ οὐκ ἄνθρωπος, ὄνειδος ἀνθρώπων καὶ ἐξουθένημα λαοῦ». «Εγώ δεν είμαι άνθρωπος· είμαι σκουλήκι. Είμαι των ανθρώπων η ντροπή και του λαού το περιθώριο. Εξουθένημα, πέταμα»Εδώ ο Μεσσίας προφητικά πάντοτε, παρομοιάζει τον εαυτό Του με σκουλήκι. Το σκουλήκι, όπως θα ξέρετε βέβαια, είναι το πιο άοπλο –δεν μπορεί να αμυνθεί το σκουλήκι-, το πιο άσχημο και αηδιαστικό ζωύφιο. Ένας από τους τρεις βασιλείς που επεσκέφθησαν τον Ιώβ, ο Βαλδάδ,  στη συζήτηση που είχαν, είπε τα εξής: «Υἱὸς ἀνθρώπου; Σκώληξ».  «Τι είναι», λέει, «ο άνθρωπος; -«Υἱὸς ἀνθρώπου» είναι εβραϊσμός και θα πει «άνθρωπος»«Τι είναι ο άνθρωπος; Σκουλήκι. Σκουλήκι». Μα νομίζω ότι το λέμε και στη γλώσσα μας εμείς. Και πολλές φορές λέμε τους άλλους και σκουλήκια.  Κι ο Ησαΐας βλέπει ανάλογα τον Μεσσία. Όλη η διήγηση που μας κάνει, η περίφραση αν θέλετε, δεν είναι παρά ένα άπλωμα της συνεπτυγμένης αυτής λέξεως, σκουλήκι

     Λέει ο Ησαΐας στο 53ο κεφάλαιο: «Καὶ εἴδομεν αὐτόν» · «τον είδαμε». Εις παρελθόντα χρόνον. «Τον είδαμε». 800 χρόνια προ Χριστού. «Καὶ οὐκ εἶχε εἶδος, οὐδὲ κάλλος».  Δεν είχε μορφή. «Εἶδος» θα πει «μορφή». Δεν είχε μορφή, ούτε ομορφιά. Αλλά «τὸ εἶδος αὐτοῦ», δηλαδή η μορφή του, «τὸ εἶδος αὐτοῦ ἄτιμον - δηλαδή χωρίς τιμή, κάτι περίεργον…- καὶ ἐκλεῖπον παρὰ πάντας τοὺς υἱοὺς τῶν ἀνθρώπων». «Και σαν να μην υπήρχε, σαν να είχε εξαφανιστεί το πρόσωπό Του, πιο πολύ από όλους τους ανθρώπους». Κι ο εξευτελισμός αυτός- γιατί το «σκουλήκι» είναι εξευτελισμός· ο χαρακτηρισμός «σκουλήκι» είναι εξευτελισμός- «Θα έφτανε εκεί ο Μεσσίας;», «Δεν θα έφτανε εκεί ο Μεσσίας σ’ αυτόν τον εξευτελισμό;». Οι Εβραίοι ποτέ δεν μπόρεσαν να το φανταστούν. Γιατί ποτέ δεν κατενόησαν το βάθος των προφητειών. Γι'αυτό απεδοκίμασαν τον Χριστόν. Τον Ιησούν ως Χριστόν, ως Μεσσίαν. Γιατί Τον είδαν να πάσχει. Δεν μελέτησαν καλά τους προφήτες. Είδαν μόνο την μία όψιν των προφητειών –ότι είναι ένδοξος ο Μεσσίας- δεν είδαν και την άλλη όψη, ότι ο Μεσσίας πάσχει· που τόσο περιγραφικά αναφέρει, σας είπα, ο Ησαΐας.Γι'αυτό ακριβώς ο εξευτελισμός αυτός του σταυρού ήτο ο έσχατος, όπως έσχατον ζώον είναι το σκουλήκι. Δεν μπορεί να κατεβείς πιο κάτω από το σκουλήκι. Λέει ο Θεοδώρητος: «Δίκην σκώληκος εὐτελὴς ὤφθην καὶ καταγέλαστος ἐγενόμην». «Σαν σκουλήκι», λέει, «τιποτένιο, παρουσιάστηκα, εμφανίστηκα και έγινα καταγέλαστος από όλους».

     Υπάρχει, όμως, κι ένας άλλος λόγος που λέγεται ο Μεσσίας «σκώληξ», σκουλήκι. Είναι γνωστό ότι για δόλωμα στο αγκίστρι βάζουμε σκουλήκι. Είτε θαλασσινό είτε της ξηράς. Αγοράζουμε τα δολώματα αυτά ή τα φτιάχνουν οι άνθρωποι, οι ψαράδες. Βάζουν λοιπόν στο αγκίστρι ένα σκουλήκι, για να πιάσουν ψάρια. Εδώ άγκιστρον οι Πατέρες αναφέρουν τον σταυρόν. Άγκιστρον. Σκουλήκι είναι αυτό που μπήκε επάνω στο άγκιστρον, επάνω εις τον σταυρόν. Η ανθρωπίνη φύσις του Ιησού Χριστού. Η ανθρωπίνη φύσις του Θεού Λόγου! Ο σκοπός; Ο σκοπός ήτο να δολωθεί ο σατανάς. Να πάει να δαγκώσει, τον εδάγκωσε τον Χριστόν, τον ανέβασε στον σταυρόν· «ἐτήρησε αὐτοῦ πτέρναν» που λέει το βιβλίο της «Γενέσεως». Ναι! Τον ανέβασε στον σταυρό ο διάβολος τον Χριστό. Εκεί όμως αντελήφθη Ποιον δαγκώνει. Όπως θα ακούσουμε την νύχτα του Πάσχα τον Κατηχητικόν λόγον του Ιερού Χρυσοστόμου που λέγει: «Δάγκωσε άνθρωπο και βρέθηκε μπροστά στην θεότητα. Εκεί ακριβώς την έπαθε. Τι έπαθε ο διάβολος; Πώς; Τι; Ηπατήθη ο απατήσας τους ανθρώπους»Γι'αυτό έλαβε το μέρος το δικό μας ο Θεός Λόγος για να έρθει τώρα να απατήσει τον σατανά,όπως ηπατήθηκαν οι Πρωτόπλαστοι απ’ αυτόν.

     Και λέει στη συνέχεια, ο Μεσσίας που θεωρεί τον εαυτό Του «ὄνειδος ἀνθρώπων καὶ ἐξουθένημα λαοῦ» · η παρουσία του Ιησού Χριστού, αγαπητοί μου, στον κόσμο στάθηκε μια ανεπανάληπτη έκπληξις. Τα θαύματά Του άφησαν τους ανθρώπους αφώνους.  Λέγουν «ἐκ τοῦ αἰῶνος οὐκ ἠκούσθη ὅτι ἤνοιξέ τις ὀφθαλμοὺς τυφλοῦ γεγεννημένου». Η διδασκαλία Του έκανε τους απεσταλμένους των εχθρών Του να λέγουν: «Οὐδέποτε οὕτως ἐλάλησεν ἄνθρωπος, ὡς οὗτος ὁ ἄνθρωπος». Αυτοί οι εχθροί Του αναγνωρίζουν την αναμαρτησία Του, όταν τους είπε: «Τίς ἐξ ὑμῶν ἐλέγχει με περὶ ἁμαρτίας;»Τότε πώς θα εγίνετο «ὄνειδος ἀνθρώπων καὶ ἐξουθένημα λαοῦ»; Ο λαός διεστράφη· διότι ο φθόνος των ανθρώπων δεν ηνείχετο την λάμψιν του προσώπου του Ιησού. Και η διαστροφή αυτή ετελέσθη διότι οι άρχοντες διέδιδαν ότι ήτο πλάνος και επλανούσε τον λαό. Ότι «ἐν τῷ ἄρχοντι τῶν δαιμονίων», λέει, «ἐκβάλλει τα δαιμόνια». Και έτσι συνετελέσθη το μυστήριον της απιστίας του λαού. Γι'αυτό η προφητεία αναφέρει από προσώπου του Μεσσίου ότι έγινε «ὄνειδος ἀνθρώπων καὶ ἐξουθένημα λαοῦ».

     Αγαπητοί μου, ο Ψαλμός αυτός και με τα υπόλοιπα χωρία είναι αληθινά μεσσιακός, σπουδαίος και τρανός, δυσθεώρητος και δυσανάβατος, όπως σας είπα στην αρχή και πρέπει εμείς να μελετούμε για να έχουμε –αναγκαιότατο αυτό και να ακούμε αυτά για να δημιουργούμε μέσα μας μια ακράδαντη πίστη στον Ιησού ΧριστόΚαι μετά, βλέποντας την αγάπη Του, να γεμίζουμε από αγάπη στον Ιησούν Χριστόν, που είναι το θεμέλιο της υπάρξεώς μας και είναι το θεμέλιον της σωτηρίας μας.


🔸32η🔸 ομιλία στην κατηγορία " Ὁμιλίες Μεγάλης Ἑβδομάδος".

► Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : "  Ὁμιλίες Μεγάλης Ἑβδομάδος "
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/milies-megalis-vdomados
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_31.html?m=1

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες Μεγάλης Ἑβδομάδος».
https://drive.google.com/file/d/16QToMUd3esa-ZBfW4m0mqpAU0TqiODL8/view?usp=drivesdk

📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς : «Ὁμιλίες Μεγάλης Ἑβδομάδος».
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%9C%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%82%20%E1%BC%99%CE%B2%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CE%B4%CE%BF%CF%82.?m=1

🔸Απομαγνητοφώνηση και επιμέλεια της ομιλίας:  Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος.
https://tasthyras.wordpress.com/tag/%ce%b5%ce%bb%ce%ad%ce%bd%ce%b7-%ce%bb%ce%b9%ce%bd%ce%b1%cf%81%ce%b4%ce%ac%ce%ba%ce%b7/

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

🔸Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου.
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

🔸Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†. Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

23 Φεβρουαρίου 2026

«Ἐξάγαγε ἐκ φυλακῆς τήν ψυχή μου ἐξομολογήσασθαι τῷ ὀνόματί σου».


†. «Ἐξάγαγε ἐκ φυλακῆς τὴν ψυχήν μου τοῦ ἐξομολογήσασθαι τῷ ὀνόματί σου· ἐμὲ ὑπομενοῦσι δίκαιοι, ἕως οὗ ἀνταποδῷς μοι». Ο ιερός Ψαλμωδός, αγαπητοί μου, ευρίσκεται κάτω από δυσμενείς συνθήκες. Ο Δαβίδ, ο «χριστός Κυρίου», διώκεται από τον εκπεσόντα «χριστόν Κυρίου». Τον Σαούλ. Εκείνος ο οποίος δεν εστάθη σωστός εις την αποστολήν του και εις το θέλημα του Θεού και εκπίπτει. Και αντ’ αυτού χρίεται βασιλεύς ο Δαβίδ. Αλλά ο Σαούλ, ζηλοτυπών τον Δαβίδ, διώκει αυτόν. Και ο Δαβίδ καταφεύγει στα βουνά με τους συντρόφους του. Κάποια φορά κατέφυγε σε ένα σπήλαιο, δυο φορές συνέβη αυτό, κατέβηκε σε ένα σπήλαιον και εκεί εκρύβη εις το βάθος του σπηλαίου.

      Ο Σαούλ ήτο απέξω από το σπήλαιον, μόνος του, ο στρατός ο πολύς δεν ήτο κοντά του, και επήγε εκεί λίγο να ξεκουραστεί και να κοιμηθεί, αγνοώντας ότι ο Δαβίδ βρίσκεται εις το βάθος του σπηλαίου. Ξάπλωσε και κοιμήθηκε. Του λέγουν οι συντρόφοι του Δαβίδ: «Είδες; Ο Θεός τον εχθρό σου τον έβαλε στα χέρια σου. Με μία κονταριά, τον εφόνευσες και ησύχασες»«Όχι», λέγει, «αδελφοί μου! Όχι! Είναι ‘’χριστός Κυρίου’’! -δηλαδή χρισμένος από τον Θεόν- Είναι βασιλεύς χρισμένος από τον Θεό! Δεν επιτρέπεται να βάλω χέρι επάνω εις τον Σαούλ, άλλο αν εκείνος με καταδιώκει, ως εκπεσών πλέον, να φονεύσει εμένα. Και προσέξτε– λέγει εις τους συντρόφους του- δεν θα βάλει κανείς χέρι πάνω εις τον Σαούλ».

     Με πολύ σιγαλά βήματα, επλησίασε τον Σαούλ, του έκοψε ένα κομμάτι ύφασμα από το ιμάτιό του και ξαναπήγε στο βάθος του σπηλαίου. Ο Σαούλ ανύποπτος, σηκώθηκε και βγήκε από το σπήλαιο και κατηφόρισε για να πάει στο στράτευμά του. Τότε ο Δαβίδ βγήκε έξω από τη σπηλιά, ανέβηκε σε ένα ψηλό μέρος και του φωνάζει: «Σαούλ, βασιλεύ, γιατί με διώκεις; Τι σου έκανα εγώ; Ο Θεός σε έριξε στα χέρια μου. Μπορούσα να σε φονεύσω. Αλλά δεν το έκανα αυτό. Εσύ γιατί κυνηγάς να φονεύσεις εμένα; Αν θέλεις να σου αποδείξω ότι πραγματικά ο Θεός σε έριξε στα χέρια μου, ρίξε μια ματιά στο ιμάτιό σου να δεις ότι σου λείπει ένα κομμάτι από εκεί. Το κρατώ στα χέρια μου. Να ‘το, Σαούλ. Να ‘το!».

    Αγαπητοί μου, υπέροχο παράδειγμα συγχωρητικότητος… Υπέροχο! Μοναδικό, θα λέγαμε, σε μέγεθος και ποιότητα, μέσα –Μοναδικό; Άραγε;- εις την Παλαιά Διαθήκη. Είναι με διάσταση, θα λέγαμε, είναι μέσα στον χώρο της Παλαιάς Διαθήκης, γι’αυτό έχει την πάρα πολύ μεγάλη του αξία αυτό. Όμως, ο ψαλμός ο 141, που τον τελευταίο στίχο σας διάβασα, δεν ξέρομε αν ο Δαβίδ τον είπε σε εκείνο το σπήλαιο ή στο άλλο σπήλαιο, διότι δύο φορές, σας είπα, εβρέθηκε ο Σαούλ σε κίνδυνο και κατέφυγε σε σπήλαιο. Ίσως να ήτο η άλλη περίπτωσις. Ίσως. Πάντως, ο Δαβίδ, βλέποντας ότι είχε κυκλωθεί από τον στρατόν του Σαούλ, αισθάνεται πολύ δύσκολα και τότε στέλνει προσευχή προς τον Θεόν, αυτή που λέγει ο 141 ψαλμός, και που επιγράφεται «Συνέσεως τῷ Δαυΐδ, ἐν τῷ εἶναι αὐτὸν ἐν τῷ σπηλαί · προσευχή».

      Μέσα στη θλίψη του και μέσα εις την παγίδα που είχε περιέλθει, στο σπήλαιο, λέγει προς τον Θεόν: «Ἐξάγαγε ἐκ φυλακῆς τὴν ψυχήν μου τοῦ ἐξομολογήσασθαι τῷ ὀνόματί σου»«Βγάλε με, Σε παρακαλώ, βγάλε την ψυχή μου, την ζωή μου, την ύπαρξή μου, απ’ αυτήν την φυλακήν, αυτόν τον εγκλεισμόν που είναι εδώ το σπήλαιο τούτο και όταν θα με σώσεις, τότε θα υμνήσω και θα δοξάσω το όνομά Σου». «Ἐμὲ ὑπομενοῦσι δίκαιοι, ἕως οὗ ἀνταποδῷς μοι». «Για μένα περιμένουν οι δίκαιοι, οι καλοί μου σύντροφοι, και στέκομαι γι’ αυτούς υπόδειγμα ότι Εσύ θα με σώσεις, και τούτο έως ότου μου δώσεις, εκείνο το οποίον εγώ τώρα Σου ζητώ».

     Αλλά, όλοι οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, βρίσκουν, αγαπητοί μου, μέσα εις το Ψαλτήρι θησαυρόν. Δεν εξαντλείται το Ψαλτήρι στην ιστορική του διάσταση. Έχει βάθος το Ψαλτήρι… Ο Μέγας Αθανάσιος λέγει ότι είναι αληθινός λειμών το Ψαλτήρι… Τι θέλεις να βρεις εκεί; Θα το βρεις. Την προφητεία; Την ιστορία; Την παραμυθία; Την διδαχήν; Τι θέλεις να βρεις; Όλα εκεί θα τα βρεις. Και λέγει ότι το Ψαλτήρι είναι επιτομή ολοκλήρου της Παλαιάς Διαθήκης. Γι’ αυτόν τον λόγο, αν όχι και της σκηνής, διότι έχει το προφητικό στοιχείο,  γι’ αυτόν τον λόγο είναι το μοναδικό βιβλίο σε εκτεταμένη χρήση μέσα από την Παλαιά Διαθήκη, το μοναδικό βιβλίο που βρίσκεται μέσα εις την λατρεία την χριστιανικήν. Δεν υπάρχει ακολουθία –και η πιο μικρή, του Αγιασμού- που να μην περιέχει μέσα –ή το Απόδειπνο- που να μην περιέχει μέσα τουλάχιστον έναν ψαλμόν. Το απόδειπνο που λέμε το βράδυ περιέχει μέσα τρεις ψαλμούς.

     Γι’ αυτό λοιπόν, ελάτε, αγαπητοί μου, να βαθύνομε λίγο στον στίχο εδώ του Δαβίδ, έχει πραγματικά πολύ πλούτονΘα δεχθώ ότι η ψυχή δεν είναι η ζωή, αλλά είναι η ψυχή. Ό,τι δηλαδή λέει η λέξις: «ψυχή». Εξάλλου, η λέξις «ψυχή» άλλοτε μεν έχει την έννοια της ζωής, άλλοτε έχει την έννοια του πνεύματος, της ψυχής. «Ἐξάγαγε ἐκ φυλακῆς τὴν ψυχήν μου τοῦ ἐξομολογήσασθαι τῷ ὀνόματί σου»«Βγάλε από την φυλακή την ψυχή μου για να μπορώ να δοξολογήσω το όνομά σου».

      Ποια είναι αυτή η «φυλακή» που ζητά ο ψαλμωδός να εξαχθεί η ψυχή του; Μήπως είναι το σώμα του; Δηλαδή θα ήθελε να ελευθερωθεί δια του θανάτου ή ακόμα με ένα κουράγιο, δια της αυτοκτονίας, να απαλλαγεί από το σώμα του, όπως έκαναν κάποιοι φιλόσοφοι, που θεωρούσαν – όπως ο Πλάτων, επί παραδείγματι- που θεωρούσαν ότι το σώμα είναι φυλακή της ψυχής και δεσμεύει την ψυχήν και ζητά η ψυχή την απελευθέρωσή της; Ή όπως διδάσκουν ανοήτως εκείνοι που πρεσβεύουν την μετεμψύχωση, την μετενσάρκωση, ότι είναι μια καταδίκη της ψυχής να επανέρχεται σε σώματα είτε ανθρώπων είτε ζώων, έως ότου εξιλεωθεί από τις αμαρτίες της και έτσι απαλλαγεί πλέον από τα δεσμά, την φυλακήν του σώματος και έρθει εις ανώτερες σφαίρες σαν πνεύμα καθαρόν; Αυτό είναι άραγε η «φυλακή»; Δηλαδή ο ψαλμωδός εννοεί εδώ τα δεσμά του σώματος;

     Όλα αυτάόπως θα έλεγαν οι Πατέρες είναι «ελληνικές διδασκαλίες», με το «ελληνικές» εννοώντας ειδωλολατρικές διδασκαλίες. Όχι αγαπητοί μου. Το σώμα δεν είναι δεσμά της φυλακής. Το σώμα είναι συμφυές με την ψυχή, έγινε μαζί με την ψυχή, ταυτοχρόνως. Δεν ήρθε η ψυχή να κατοικήσει, αφού προϋπήρχε, σε κάποιο σώμα, που εκεί θα δεχόταν την φυλακή της για να εξαγνιστεί. Η ψυχή εδημιουργήθη και δημιουργείται ταυτόχρονα με το σώμα. Το ίδιο πράγμα συνέβη εις τον Αδάμ, όταν ο Θεός τον εδημιούργησε. Το ίδιο πράγμα συμβαίνει και στον κάθε άνθρωπο που γεννιέται. Άμα συλλήψει, με την σύλληψη, έχομε ψυχή και σώμα ταυτοχρόνως, την ιδίαν στιγμήνΟύτε η ψυχή προηγείται, για να έρθει να εγκλωβιστεί μέσα εις το συλλαμβανόμενον σώμα, ούτε το σώμα προηγείται της ψυχής, για να υποστηριχθεί η θεωρία της εξελίξεως, ότι ο άνθρωπος ξεκινάει από την αφετηρία του ζώου, για να έρθει κάποια στιγμή να εξελιχθεί το μυαλό για να γίνει άνθρωπος, που αυτά έχουνε άμεση πρακτική σημασία, όταν λέμε και υποστηρίζομε ότι κάνοντας μίαν έκτρωσιν, τουλάχιστον έως τριών μηνών, δεν έχομε άνθρωπον, έχομε κάτι άλλον, τι;;; Ένα ζώον. Ένα ζώον, το οποίο στερείται ψυχής, διότι μετά ταύτα η ψυχή θα τοποθετηθεί…

    Βλέπετε συνέπειες, άμεσα πρακτικές, αυτών των τοποθετήσεων; Από τι λοιπόν ζητάει ο Ψαλμωδός να απαλλαγεί η ψυχή του; Από το σώμα του; Α, όχι! Όχι! Το σώμα δεν είναι φυλακή. Το σώμα, σας είπα, είναι συμφυές με την ψυχήν. Δηλαδή μαζί υπήρξανΚαι όταν χωριστούν με τον θάνατο, η ψυχή αισθάνεται πολύ άσχημα επειδή εχωρίσθη από το σώμα της. Γι’αυτό έχει οδύνη. Γι’αυτό ο ιερός υμνογράφος, ο Δαμασκηνός,  ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, στέκεται μπροστά στο φαινόμενο του θανάτου και οδύρεται και λέγει ότι η ψυχή έχει πόνο, ότι οδυνάται η ψυχή που χωρίζεται από το σώμα. Είναι η πιο τραγική στιγμή της ζωής του ανθρώπου. Ο θάνατος. Αυτός ο χωρισμός της ψυχής με τον θάνατο. Αλλά ενικήθη αυτή η ανθρωπίνη τραγικότης. Τραγικότης. «Τραγικότης» θα πει να βλέπω τι θα μου συμβεί, να συνειδητοποιώ τι θα μου συμβεί, αλλά να μη δύναμαι να το αποφύγω. Αυτή είναι η όλη διάστασις της τραγικότητος, που οι αρχαίοι Έλληνες την τραγικότητα αυτή, ωραιότατα την έπλασαν και την παρουσίασαν στα θεατρικά τους έργα. Αυτή η τραγικότητα δεν υπάρχει στον Χριστιανισμόν· γιατί νικήθηκε ο θάνατος, με την Ανάσταση του Χριστού. Έτσι η ψυχή επιποθεί το σώμα.

      Λέγει ο Απόστολος Παύλος: «Δεν επιθυμώ να εκδυθώ το σώμα, αλλά επιθυμώ να ενδυθώ την αφθαρσίαν και την αθανασίαν· γι’ αυτόν τον λόγο θα μου δώσει ξανά ο Χριστός, όταν θα ξανάρθει, το σώμα μου, που το έχασα με τον θάνατο. Και έτσι δεν είναι δυνατόν, με την ανάσταση των νεκρών, να πάρω πίσω την παλιά μου φυλακή. Αν υποτεθεί ότι είναι φυλακή το σώμα, τότε δεν έχω λύτρωση, αν το σώμα είναι φυλακή. Αλλά επειδή ακριβώς δεν είναι φυλακή, γι’ αυτόν τον λόγο είναι λύτρωσις, πραγματική λύτρωσις η ανάστασις των σωμάτων».

      Μήπως η ψυχή που ζητά να φύγει από την φυλακή της, μήπως είναι αυτή η ίδια η κτίσις; Γιατί κι αυτό ετέθη. Η καντιανή φιλοσοφία έτσι το έθεσε. Ο άνθρωπος είναι δέσμιος του χώρου και του χρόνου. Είναι μέσα σ’ αυτά τα καλούπια τα χωροχρονικά. Και πράγματι, εγώ θα ήθελα να φύγω αυτή την στιγμή, κάπου να πάω, έξω από την θέση που βρίσκομαι. Πώς μπορώ να πάω; Όταν σκέφτομαι ότι δεν έχω τον τρόπο να πάω. Να βρεθώ σε ένα σημείο του σύμπαντος. Πώς θα πάω; Έχω μια δυσκολία. Ή, ή… να βρεθώ, χμ, έξω από το σύμπαν… Ανόητα πράγματα… Αυτή η ίδια η κατασκευή μου είναι χωροχρονική. Εγώ ο ίδιος έγινα εν χρόνω και καταλαμβάνω χώρο. Πώς είναι δυνατό να βγω έξω από τον χώρο και τον χρόνο; Έξω από την Δημιουργία; Ότι αυτή  μου αποτελεί δεσμά, φυλακή και δεν δύναμαι να ελευθερωθώ απ’ αυτήν ταύτην την Δημιουργίαν; Είναι δυνατόν ποτέ; Είναι μωρία. Είναι αληθινή μωρίαΕίναι αδιανόητο πράγμα. Είναι αντιφατικό. Δεν είναι δυνατόν.

    Τότε; Ούτε ακόμα, θα λέγαμε, η κτίσις αποτελεί δεσμά και φυλακή της ανθρωπίνης υπάρξεως. Απλούστατα, διότι αυτή η ίδια η κτίσις σαν δημιούργημα του Θεού με περιβάλλει, είμαι, θα λέγαμε, ένα κομμάτι αυτής της κτίσεως, ένα κομμάτι, διότι ο Θεός χώμα πήρε από τη γη, «χοῦν λαβών ἀπὸ τῆς γῆς» έπλασέ με, και αποτελώ μέρος της Δημιουργίας, όχι με την έννοια την πανθεϊστική φυσικά, αλλά με την έννοια ότι αποτελώ ένα μέρος της Δημιουργίας, το σώμα μου δηλαδή, το σώμα μου και δεν είναι δυνατόν να αποσπαστώ ποτέ από την Δημιουργία. Εξάλλου, αν θέλετε, τιμωρία και καταδίκη ήταν όταν είπε ο Θεός: «Είσαι χώμα και στο χώμα θα γυρίσεις». Καταδίκη ήτο αυτό. Ήτανε τιμωρία αυτό. Έστω τιμωρία για να δώσει παρακάτω ο Θεός την Χάρη Του δια της Αναστάσεως κ.λπ.

    Το θέμα είναι τούτο: Ότι αυτή η ίδια η κτίσις, αγαπητοί μου, θα ανακαινισθεί. Κι αφού θα ανακαινισθεί η κτίσις, τότε δεν είναι δυνατόν να αποτελεί φυλακή της υπάρξεώς μου. Δεν είναι δυνατόν. «Ἰδοὺ καινὰ ποιῶ πάντα», θα πει ο Ανακαινιστής και Ανακεφαλαιωτής των πάντων Ιησούς Χριστός. Και θα ανακαινιστεί η κτίσις. Και θα είναι η Βασιλεία του Θεού. Και θα βασιλεύει το πρόσωπο του Θεού· και η θεωρία του προσώπου του Θεού, του Σαρκωμένου Θεού. Κι αυτή η κτίσις είναι όλη η εξωτερική προβολή του σαρκωμένου Θεού, που την αγάπησε, ας μου επιτραπεί να πω αυτή την λέξη, γιατί πώς να το εκφράσω αλλιώτικα, με πάθος· με –θα πω όμως μία φράση που την λέγουν οι Πατέρες, είναι το ίδιο- με «μανικόν έρωτα» Αυτός ο σαρκωμένος Θεός Λόγος. Λέει εις το βιβλίο των «Παροιμιών»: «Α, πότε θα έρθει εκείνη η ώρα που θα βρεθώ ανάμεσα στους ανθρώπους που τους αγαπώ πολύ· γιατί όταν ο Θεός εδημιουργούσε, Εγώ, η Ενυπόστατος Σοφία, ήμουν μαζί Του και συνδημιουργούσα». Η Ενυπόστατος Σοφία, ο Θεός Λόγος. Είχε λοιπόν αυτόν τον «μανικόν έρωτα» που εκφράζεται θαυμάσια στο βιβλίο «Άσμα Ασμάτων» της Παλαιάς Διαθήκης, στα λεγόμενα «σοφιολογικά» βιβλία και εις τις «Παροιμίες», «Σοφία Σολομῶντος», που δείχνει εκεί αυτήν την αγάπη, την μανική αγάπη –μανική· από μανία δηλαδή· τρελή δηλαδή, τρελή· τρελή αγάπη, μανικήν αγάπη- που είχε το δεύτερον πρόσωπον της Αγίας Τριάδος έως ότου έρθει η στιγμή να σαρκωθεί και να ΄ρθει τόσο κοντά στη Δημιουργία Του. Είναι δυνατόν να αποτελεί η Δημιουργία καταδίκη του ανθρώπου; Είναι δυνατόν; Παλαιωθείσα από την αμαρτίαν θα ανακαινισθεί από τον Σαρκωμένον Λόγον.

      Τότε τι είναι αυτή η φυλακή, για την οποία διαμαρτύρεται ο Ψαλμωδός και λέγει, να τον εξαγάγει, να τονε βγάλει ο Θεός; Όταν λέγει :«Ἐξάγαγε ἐκ φυλακῆς τὴν ψυχήν μου τοῦ ἐξομολογήσασθαι τῷ ὀνόματί σου», «βγάλε με από την φυλακή αυτήν για να μπορώ να δοξολογήσω το Όνομά Σου». Ποια είναι; Στον θάνατο, ξέρετε, επιτρέψατέ μου μία συμπλήρωσιν στο πρώτο. Λέγει ο Δαβίδ: «Κύριε, ποιος θα Σε υμνήσει εις τον Άδη; Ποιος; Δεν έχουμε τα όργανα», λέγει, «τα φωνητικά. Δεν έχουμε σώμα, δεν έχουμε γλώσσα, δεν έχουμε φωνητικές χορδές για να Σε υμνήσουμε στον Άδη. Άσε λοιπόν, Κύριε, άφησέ με στην ζωή, Σε παρακαλώ, άφησέ με στην ζωή, Σε παρακαλώ, να μπορώ να Σε υμνήσω. Στον Άδη ποιος μπορεί να Σε υμνήσει;». Βλέπετε λοιπόν ότι δεν θέλει να απαλλαγεί από το σώμα του, δεν θέλει να απαλλαγεί από την Δημιουργία, δεν θέλει να πάει στον Άδη τον σκοτεινόν, ο Δαβίδ.

    Αλλά τότε, ποια είναι αυτή η «φυλακή»; Θα μας απαντούσαν οι Πατέρες, και μάλιστα οι νηπτικοί Πατέρες, ότι η φυλακή της ψυχής, αγαπητοί μου, είναι τα πάθη, που δεσμεύουν. Τα πάθη! Αυτά τα φοβερά πάθη, που ζητούμε τώρα από τον Θεό να μας ελευθερώσει από τα πάθη μας, τα ποικίλα πάθη μας, τα οποία καθιστούν δεσμίαν την ψυχήν, μη δυναμένην να ανορθωθεί, μη δυναμένη να ιδεί καν ή να έχει αίσθηση του Θεού. Δεν έχει καμίαν αίσθησιν ένας που λέγει: «Είμαι άθεος»-για να πάρω μια σύγχρονη πραγματικότητα. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Ότι η αίσθησίς του έχει πέσει στον βαθμό μηδέν. Πλήρης νέκρωσις. Δεν έχει καμίαν αίσθησιν του Θεού. Καμίαν αίσθησινΚαμία εσωτερική είδησιν ή πληροφορίαν. Τίποτε απολύτως…

         Έτσι, μια ψυχή που νεκρώθηκε, τότε πώς μπορεί να έχει αίσθηση του Θεού; Πριν νεκρωθεί, θα μπορούσε η ίδια η ψυχή, βλέποντας να κυκλώνεται από τα πάθη, να αναφωνήσει: «Ἐξάγαγε ἐκ φυλακῆς τὴν ψυχήν μου, Κύριε, να μπορώ να Σε υμνήσω, ελεύθερα. Απηλλαγμένη η ψυχή μου από τα πάθη· εκείνα που με ζώνουν, εκείνα που με ταλαιπωρούν, εκείνα που με καθιστούν δέσμιον και δούλον των παθών, εκείνα που πραγματικά δεν μ’ αφήνουν να ορθώσω κεφάλι να Σε κοιτάξω, να Σε νιώσω, να Σε ζήσω».

      Αλλά, γιατί ζητάει ο Ψαλμωδός να απαλλαγεί από τα πάθη του; Είναι κι αυτό. Αν προσέξομε ότι η απαλλαγή μας από τα πάθη δεν θα ήταν κάτι το αυτόνομο, κάτι που απλώς, γιατί θα θέλαμε να απαλλαγούμε και να μην ταλαιπωρούμεθα. Λέμε επί παραδείγματι: «Φρόντισε, παιδάκι μου, να μην κάνεις χρήση του τσιγάρου, των καπνών ή των ναρκωτικών. Διότι έτσι θα είσαι απαλλαγμένος από ένα φοβερό πάθος. Ή από το οινόπνευμα. Ή από την ανηθικότητα. Ή από την φιλαργυρία. Φρόντισε», λέμε, «να μην είσαι δέσμιος αυτών των παθών, για να είσαι ένας ελευθερωμένος άνθρωπος, να μπορείς να κινείσαι άνετα στη ζωή σου»Πόσο… πόσο εσφαλμένα τοποθετούμε τα πράγματα…

      Είναι σωστή αυτή η συμβουλή; Είναι σωστή κατά το ήμισυ. Είναι σωστή σε τούτο: Το ότι ο άλλος δεν πρέπει να είναι δέσμιος, είναι το σωστό. Αλλά το για ποιον λόγο πρέπει να είσαι ελεύθερος, αυτό δεν είναι σωστό. Διότι ο σκοπός δια τον οποίον ο άνθρωπος πρέπει να είναι ελεύθερος, είναι να μπορεί να δει το Πρόσωπο του Θεού. Να δει το πρόσωπο του Θεού. Είναι ο τελικός μας σκοπός. Και μην το παίρνετε φιλολογία, είναι μια φοβερή πραγματικότης. Πραγματικότης, που κάνει τον άνθρωπο να εκστασιάζεται. Να ιδώ εγώ το πρόσωπο του Θεού; Ναι, ναι! «Τεκνία, οὕπω ἐφανερώθη τί ἐσόμεθα», λέγει ο ευαγγελιστής Ιωάννης στην πρώτη του επιστολή την Καθολική, αλλά «οἴδαμεν δὲ ὅτι ἐάν φανερωθῇ, ὅμοιοι αὐτῷ ἐσόμεθα, ὅτι ὀψόμεθα αὐτὸν καθώς ἐστι». «Θα Τον δούμε, όπως είναι. Όπως είναι θα Τον δούμε». Πώς, δηλαδή, είναι; Όπως όταν ανεστήθη, αλλά και όπως ενεφανίσθη εις την Μεταμόρφωσιν. Και έτι, και έτι, δοξασμένος. Διότι εκεί, όσο ηδύναντο να δουν την δόξαν Του οι μαθηταί είδαν, «καθὼς ἠδύναντο», λέγει το τροπάριο, «καθὼς ἠδύναντο», όσο μπορούσαν να δουν. Έτσι λοιπόν θα δούμε αυτό το πρόσωπο του Θεού, έως ότου το δούμε κατά πρόσωπον, πρόσωπον προς πρόσωπον, διότι η Βασιλεία του Θεού δεν είναι παρά διάσωσις όχι μαζών, αλλά διάσωσις προσώπων. Και είναι διάσωσις προσώπων όχι διισταμένων, αλλά διάσωσις προσώπων κοινωνούντων! Και είναι κοινωνούντων προσώπων διάστασις, όχι μεταξύ αυτών και του Θεού, αλλά και μεταξύ των. Όπως ακριβώς μία ρόδα ποδηλάτου συνδέεται οι ακτίνες της ρόδα του ποδηλάτου με το κέντρον, αλλά και μεταξύ των με την περιφέρεια. Έχομε, δηλαδή, πλήρη κοινωνία προσώπων. Οι εχθροί του προσώπου, οι εχθροί του ανθρώπου πραγματικά, είναι αυτοί οι οποίοι διακηρύσσουν κηρύγματα εναντίον του προσώπου και υπέρ της μάζης. Καταλαβαίνετε… Τι να πω πιο πολλά; Καταλαβαίνετε…

      Έτσι, αγαπητοί, ο σκοπός είναι να δοξαστεί ο Θεός. Θα ξεκινήσουμε από δω: «Απάλλαξέ με, Κύριε, από τα πάθη να δω το πρόσωπό Σου, να Σε νιώσω, να Σε ψηλαφήσω μέσα μου, να Σε δοξολογήσω, να Σου πω το ευχαριστώ μου, να Σου πω: ‘’Δόξα τῷ Θεῷ’’. Είσαι μεγάλος, είσαι σοφός, είσαι υπέροχος, Σε αγαπώ». Αυτό είναι. Έτσι δεν είναι αυτόνομη, αγαπητοί μου, αυτή η ηθική, αλλά είναι ετερόνομη. Έχει τον σκοπό της, την δοξολογία του Θεού, για να απαλλαγώ από τα πάθη μου.

     Όπως καταλαβαίνετε, η Μεγάλη Τεσσαρακοστή, που εισερχόμεθα από απόψε, με την βοήθεια του Θεού, δεν είναι παρά ένα εργαστήρι στο οποίο θα δουλέψομε αυτήν την κάθαρση της ψυχής, για να βρεθούμε να μπορούμε να ψηλαφούμε το πρόσωπον του Θεού. Είναι ένα εργαστήρι μέσα στο οποίο θα μπορέσουμε με την νηστεία, με την εγκράτεια, με την συγχωρητικότητα -υπογραμμίζω, με την συγχωρητικότητα· άνθρωπος που δεν συγχωρεί δεν μπορεί να ησυχάσει, δεν έχει ειρήνη ψυχής, δεν έχει καθαρότητα ψυχής- με την συγχωρητικότητα, με την ελεημοσύνη, με την μελέτη και με την προσευχή να μπορέσει ο άνθρωπος να βγει εξαγνισμένος, καθαρισμένος, απαλλαγμένος από τα πάθη, για να ιδεί τον Θεόν. Να αναπνεύσει, να ιδεί αληθινό Πάσχα, αληθινή διάβασιν από την νοητήν Αίγυπτον εις την νοητήν Γην της Επαγγελίας, την Βασιλείαν του Θεού και να εγκαθιδρυθεί μέσα του η Βασιλεία του Θεού, αφού θα έχει περάσει κατά θαυμαστόν τρόπον- γιατί αυτό είναι το μεγάλο θαύμα- από την νοητήν Ερυθράν Θάλασσαν· στην οποία ο διάβολος εργάζεται εκεί, αλλά καταποντίζεται και πνίγεται από την Χάρη του Θεού.

     Θα ‘θελα να μείνω σε ένα σημείο, το οποίο είναι πάρα πολύ αξιόλογο. Εκεί που λέγει, εκεί που σας είπα για την προσευχή. Αγαπητοί μου, οι αρχαίοι Έλληνες, ως εξής το κατάλαβαν αυτό, αλλά δεν μπόρεσαν να το λύσουν. Μόνο οι σπουδαίοι πρόγονοί μας έδωσαν με το μυαλό τους μια διάσταση στο πράγμα. Είναι ο μύθος του Δαιδάλου και του Ικάρου. Ο μύθος;  Ο μύθος;  Αυτός που έφτιαξε τον λαβύρινθο κάτω στην Κρήτη, κατά την διάρκεια της μινωικής, θα λέγαμε, δυναστείας και για να μην του φύγει, γιατί ήθελε να φύγει ο Δαίδαλος, τον έβαλε ο Μίνως στον ίδιο τον λαβύρινθο που έφτιαξε ο ίδιος. Είναι μία έκφρασις ότι ο άνθρωπος μπαίνει ο ίδιος μέσα στην δαιδαλότητα των έργων του. Στην δαιδαλότητα του πολιτισμού του. Αλλά, πώς να φύγει από κει ο Δαίδαλος με τον γιο του; Έφυγε φτιάχνοντας φτερά. Έφυγε κάθετα. Διότι η οριζοντία διαφυγή ήτο αδύνατος. Έφυγε κάθετα. Στον Χριστιανισμόν το πράγμα βρήκε πραγμάτωσιν. Ο Χριστιανός δεν μπορεί να φύγει οριζόντια από τα δεινά της παρούσης ζωής. Φεύγει καθέτως. Καθετοποιεί την πραγματικότητα. Είναι η προσευχή. Φεύγει δια της προσευχής προς τα πάνω. Και η ψυχή του κυριολεκτικά απαλλάσσεται από την φυλακή του παρόντος κόσμου και του παρόντος αιώνος. Έτσι φεύγει από τον χώρον και τον χρόνον τον πεπαλαιωμένον, τον φθαρμένον, φεύγει και αναπαύεται η ψυχή του ανθρώπου.

      Ω αγαπητοί μου. Τελειώνει ο στίχος με αυτό το υποστίχιον: «Ἐμὲ ὑπομενοῦσι δίκαιοι, ἕως οὗ ἀνταποδῷς μοι (:Εμένα με περιμένουν οι δίκαιοι και οι ευσεβείς, έως ότου μου το δώσεις αυτό που Σου ζητώ)». Ο Δαβίδ είναι υπόδειγμα. Είναι υπόδειγμα που καλεί όλους…(Δυστυχώς σε αυτό το σημείο τελείωσε η κασέτα ηχογράφησης…).


🔸2η🔸 ομιλία στην κατηγορία : " Ὁμιλίες Κυρ. Τυρινῆς, Καθ. Δευτέρας, Μεγάλου Κανόνος ".

► Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ὁμιλίες Κυρ. Τυρινῆς, Καθ. Δευτέρας, Μεγάλου Κανόνος " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/omilies-kyr-tyrinhs-kau-defteras-megaloy-kanonos
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_60.html?m=1

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες Κυρ. Τυρινῆς, Καθ. Δευτέρας, Μεγάλου Κανόνος».🔻
https://drive.google.com/file/d/1SmoR2cqkXjuoTu0es5zMUX9ZQiV-Y3nU/view?usp=drivesdk

📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες Κυρ. Τυρινῆς, Καθ. Δευτέρας, Μεγάλου Κανόνος».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC.%20%CE%9A%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%E1%BF%86%CF%82%20%CF%84%E1%BF%86%CF%82%20%CE%A4%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%BD%E1%BF%86%CF%82?m=1

🔸Απομαγνητοφώνηση ομιλίας δια χειρός του αξιοτίμου κ. Αθανασίου Κ.

🔸Ψηφιοποίηση και επιμέλεια κειμένου : Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος.

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

🔸Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

🔸Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†. Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

04 Απριλίου 2025

Ψαλμός 100ος

†. Αγαπητοί μου, μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ, ἔχουμε μπροστά μας τόν 100ο Ψαλμό. Διαβάζω:

    1) Έλεος καὶ κρίσιν ᾄσομαί σοι, Κύριε·

    2) ψαλῶ καὶ συνήσω ἐν ὁδῷ ἀμώμῳ· πότε ἥξεις πρός με; διεπορευόμην ἐν ἀκακίᾳ καρδίας μου ἐν μέσῳ τοῦ οἴκου μου.

    3) οὐ προεθέμην πρὸ ὀφθαλμῶν μου πρᾶγμα παράνομον, ποιοῦντας παραβάσεις ἐμίσησα· οὐκ ἐκολλήθη μοι καρδία σκαμβή.

    4) ἐκκλίνοντος ἀπ᾿ ἐμοῦ τοῦ πονηροῦ οὐκ ἐγίνωσκον.

    5) τὸν καταλαλοῦντα λάθρᾳ τὸν πλησίον αὐτοῦ, τοῦτον ἐξεδίωκον· ὑπερηφάνῳ ὀφθαλμῷ καὶ ἀπλήστῳ καρδίᾳ, τούτῳ οὐ συνήσθιον.

    6) οἱ ὀφθαλμοί μου ἐπὶ τοὺς πιστοὺς τῆς γῆς τοῦ συγκαθῆσθαι αὐτοὺς μετ᾿ ἐμοῦ· πορευόμενος ἐν ὁδῷ ἀμώμῳ, οὗτός μοι ἐλειτούργει.

    7) οὐ κατῴκει ἐν μέσῳ τῆς οἰκίας μου ποιῶν ὑπερηφανίαν, λαλῶν ἄδικα οὐ κατεύθυνεν ἐνώπιον τῶν ὀφθαλμῶν μου.

    8) εἰς τὰς πρωίας ἀπέκτεινον πάντας τοὺς ἁμαρτωλοὺς τῆς γῆς τοῦ ἐξολοθρεῦσαι ἐκ πόλεως Κυρίου πάντας τοὺς ἐργαζομένους τὴν ἀνομίαν.

    Αὐτός ὁ Ψαλμός ἔχει τήν ἐπιγραφή: «Ψαλμὸς τῷ Δαβίδ»· γι' αὐτό δέν μποροῦμε νά ἀμφισβητήσουμε τήν πατρότητα τοῦ Ψαλμοῦ, πώς εἶναι δηλαδή τοῦ Δαβίδ.

   Ἔχει ὅλα ἐκεῖνα τά χαρακτηριστικά της δαβιδικῆς ποιήσεως, τό πυκνό ύφος καί λοιπά. Είναι μικρός Ψαλμός καί εἶναι ἄγνωστο τό πότε ἔγινε ἡ σύνθεσή του. Πιθανόν νά ἔγινε λίγο μετά, ἤ ἀμέσως μετά, τήν ἀνάληψη τῆς βασιλείας καί τήν ἀναγνώριση τοῦ Δαβίδ ἀπό ὅλες σχεδόν τίς φυλές τοῦ Ἰσραήλ, ἐκτός δηλαδή ἀπό τίς δύο φυλές, τοῦ Βενιαμίν καί τοῦ Ἰούδα, ἀπό τήν ὁποία μάλιστα καί καταγόταν. Οἱ φυλές τοῦ Ἰσρα-ήλ ἦταν ὅπως ἀκριβῶς εἶναι οἱ Ηνωμένες Πολιτείες, πού κάθε πολιτεία έχει ἕνα καταστατικό, ἄς ποῦμε, καί πρέπει να δημιουργήσει προϋποθέσεις ἐγκρίσεως καί λοιπά. Κάπως ἔτσι ἦταν οἱ φυλές σχετικά μέ τήν ἀνάδειξη ενός βασιλέως. Τελικά ὅμως ἀναγνωρίσθηκε ὁ Δαβίδ ἀπ' ὅλες τίς φυλές, καί ἔγινε ὁ βασιλιάς και τῶν δώδεκα φυλῶν τοῦ Ἰσραήλ. Αμέσως μετά έκανε το πρόγραμμα πού μέ βάση αὐτό θά ἀσκοῦσε τή βασιλεία του.

    Ὁ Ψαλμός αὐτός, μ' ἕναν ἀνάγλυφο τρόπο, μᾶς δίνει αὐτό τό πρόγραμμα τοῦ βασιλέως. Ἂν αὐτόν τόν Ψαλμό ὅλοι ὅσοι κυβερνοῦν ἕναν λαό τόν εἶχαν ὡς πρόγραμμα διακυβερνήσεως τῆς χώρας τους, πραγματτικά ἡ γῆ μας θά ἦταν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Πραγματικά! Καί εἰλικρινά αὐτόν τόν Ψαλμό ὁ Δαβίδ τόν ἔβαλε σέ ἐφαρμογή, γιατί βγαίνει από τά βάθη τῆς καρδιᾶς του. Δέν ἦταν ἁπλά ὅπως εἶναι οἱ προεκλογικοί λόγοι, πού ἄλλα λένε πρίν καί ἄλλα κάνουν μετά. Ὁ Δαβίδ ἐκεῖνα πού προγραμμάτισε, ἐκεῖνα καί πραγματοποίησε, δεδομένου ὅτι δέν ἔκανε προεκλογικό λόγο, αλλά οὔτε καί κάποιον ἄλλο λόγο μετά τήν ἀνάληψη τῆς βασιλείας, ἀλλά ἔκανε προσευχή. Καί στην προσευχή μας στον Θεό δέν μπορούμε να κοροϊδέψουμε, δέν μποροῦμε νά ποῦμε πράγματα διαφορετικά ἀπό ἐκεῖνα πού ἔχουμε στα βάθη τῆς ψυχῆς μας για να πραγματοποιήσουμε.

   Ἐπί πλέον ὅμως ὁ Ψαλμός αυτός θα μπορούσαμε νά ποῦμε ὅτι εἶναι θαυμάσιος Ψαλμός γιά τόν κάθε πιστό, εἴτε πρόκειται να αναλάβει τή διακυβέρνηση ἄλλων ἀνθρώπων –πολύ ὑπεύθυνη εργασία– εἴτε πρόκει·ται να κυβερνήσει τό ἴδιο του το σπίτι. Σ' αυτόν τόν Ψαλμό ὁ Δαβίδ δέν ἀναφέρεται μόνο στη διακυβέρνηση τοῦ λαοῦ ὡς βασιλιάς, ἀλλά καί στή διακυβέρνηση τοῦ βασιλικού του οἴκου, ὡς οἰκογενειάρχης πιά. Οπως σᾶς εἶπα λοιπόν, εἶναι ἕνα πρόγραμμα διακυβερνήσεως, εἴτε λαοῦ εἴτε σπιτιοῦ.

   Ὁ μέγας Ἀθανάσιος λέει ἐπιγραμματικά γιά τόν Ψαλμό αὐτό ὅτι εἶναι γιά τόν κάθε πιστό· «ἐν τούτῳ τῷ ψαλμῷ τὸν τέλειον ἡμῖν διαγράφει, τὸν κατὰ Θεὸν πολιτευόμενον» (MPG 27.424.43.). Δηλαδή αὐτός ὁ Ψαλμός μᾶς περιγράφει τό πῶς μπορεῖ κανείς νά ζεῖ κατά τέλειο τρόπο ἀπέναντι στον Θεό καί τούς ἀνθρώπους.

    Καί ἐρχόμαστε τώρα να αναλύσουμε αὐτόν τόν Ψαλμό. Πρίν ὅμως ἀρχίσουμε, νά σᾶς πῶ ἀκόμη δύο λόγια. Ἐκεῖνο πού σᾶς εἶπα, ὅτι ὁ Ψαλμός ταιριάζει καί γιά τή διακυβέρνηση ἑνός λαοῦ καί γιά τή διακυβέρνηση τοῦ σπιτιοῦ μας, εἶναι αὐτό πού λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, συνδέοντας καί τά δυό αυτά. Αναφέρεται στον μέλλοντα ἱερέα και λέει: «Ἄν ὁ μέλλων ἱερέας –τα γράφει στον Τιμόθεο– δεν γνωρίζει να κυβερνήσει το σπίτι του, πῶς θά φροντίσει τήν ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ;» (Α΄ Τιμ. 3, 5.). Γιατί ἡ Ἐκκλησία εἶναι μιά μεγαλύτερη οἰκογένεια. Ἔτσι θα μπορούσαμε νά ποῦμε ὅτι δίνουμε δεῖγμα στο μικρό δηλαδή ὁ πιστός στο λίγο, εἶναι πιστός καί στό πολύ, καί ὁ ἄπιστος στό λίγο, εἶναι ἄπιστος και στο πολύ. (Βλ. Ματθ. 25, 21-23,) Βλέπετε πῶς συνδέονται τα πράγματα;

   Πολλές φορές ζητάμε να κυβερνήσει κάποιος πολλούς ἀνθρώπους ἤ μιά χώρα, ἐνῶ ἔχει ἕνα σπίτι διαλυμμένο, ἤ νά ἀναδείξουμε ἕναν ἱερέα, τοῦ ὁποίου το σπίτι δέν εἶναι καθόλου υποδειγματικό. Είναι δύο πράγματα, πού συνδέονται άμεσα. Κι ἂν τό θέλετε, αὐτός πού ἔμαθε νά κυβερνάει πρῶτα τόν ἑαυτό του και ὕστερα το σπίτι του, ἐκεῖνος μόνο θα μπορέσει να φανεῖ σωστός κυβερνήτης, καί μετά να κυβερνήσει καί τούς ἄλλους. Αὐτό εἶναι ἕνας κανόνας πού βγαίνει και ἐμπειρικά.

 «Ἔλεος καὶ κρίσιν ἄσομαί σοι, Κύριε». Τήν ἀγάπη καί τή δικαιοσύνη Σου θα ὑμνήσω μπροστά σ' Ἐσένα, Κύριε.

   Ἐδῶ ὁ Δαβίδ ἀμέσως, από τήν ἀρχή, θέλει να ψάλει δυό ἰδιότητες τοῦ Θεοῦ· τό ἔλεος καί τή δικαιοσύνη. Γιατί ὅμως αὐτές τίς δυό, γιά τίς ὁποῖες κι ἐμεῖς πολλές φορές ἔχουμε μιλήσει;

   Ὁ Θεός ἀσκεῖ στούς ἀνθρώπους αὐτές τίς δυό ἴδιότητές Του, τήν ἀγάπη καί τή δικαιοσύνη, γι' αὐτό καί κάθε κυβερνήτης πρέπει νά τίς ἀσκήσει, εἴτε στο σπίτι του εἴτε στην πολιτεία. Μπορείτε να φαντασθεῖτε ἕναν ἄνδρα, ἕναν οἰκοδεσπότη (περιορίζομαι στο σπίτι, γιατί πιό πολύ θα μιλήσω για τον οικοδεσπότη παρά για τόν κυβερνήτη), νά ἔχει μόνο δικαιοσύνη, ἀλλά νά μήν ἔχει ἀγάπη, νά ἀπαιτεῖ δηλαδή τά πάντα νά εἶναι στήν ἐντέλεια, ἀλλά νά μήν ὑπάρχει ἔλεος, νά μήν ὑπάρχει εὐσπλαχνία; Μπορείτε να φαντασθεῖτε ἕναν πατέρα νὰ ἀσκεῖ ἀγωγή στα παιδιά του μόνο μέ τήν ἀρετή τῆς δικαιοσύνης, καί ποτέ μέ τήν ἀρετή τῆς ἐπιείκειας και τῆς ἀγάπης; Εἶναι δυνατόν; Η αντίστροφα: να ξεφύγει ἡ ἔννοια τῆς δικαιοσύνης καί τῆς τάξεως, στό ὄνομα τῆς ἀγάπης καί τοῦ ἐλέους;

   Αὐτό νά τό ξέρετε· ἕνας οἰκογενειάρχης, ἕνας πατέρας –μιά πού ἔχουμε ἄνδρες ἐδῶ μέσα– στο σπίτι του, πρέπει νά ἀσκεῖ καί τίς δυό αυτές ἰδιότητες του Θεοῦ, πού μέ βάση αυτές κυβερνάει ὁ Θεός τόν κόσμο· καί τήν ἀγάπη, καί τήν αυστηρότητα. Ούτε μόνο τήν ἀγάπη νά ἔχει, οὔτε μόνο την αυστηρότητα. Ἔτσι ὁ Δαβίδ στην πραγματικότητα, ὅταν ὑμνεῖ τόν Θεό γι' αὐτές Του τίς δύο ιδιότητές Του, θέλει νά πεῖ «Κύριε, θα Σέ μιμηθῶ»· δηλαδή θά Σέ ἀντιγράψω· ἐκεῖνο πού Ἐσύ κάνεις, θά τό κάνω καί ἐγώ. Ὁ Δαβίδ λοιπόν γίνεται ἕνας μικρός θεός στην πολιτεία τοῦ Θεοῦ, τόν Ἰσραήλ. Κι ὁ οἰκοδεσπότης γίνεται ἕνας μικρός θεός μέσα στο σπίτι του· ὄχι τυραννίσκος, ἀλλὰ ἕνας μικρός θεός, πού ἀσκεῖ τήν ἀγάπη, ἀσκεῖ καί τή δικαιοσύνη.

   Θέλω ἀκόμη νά σᾶς πῶ ὅτι αὐτός ὁ Ψαλμός, ἐφόσον αναφέρεται στο πρόγραμμα διακυβερνήσεως μιας χώρας, εἶναι μέ μορφή αποφθεγματική, δηλαδή όπως ἔχουμε τό βιβλίο τῶν Παροιμιών ἤ τό βιβλίο τῆς Σοφίας Σειράχ ἢ τό βιβλίο τῆς Σοφίας Σολομῶντος, πού ἐκφράζουν σοφά πράγματα μέ ἀποφθεγματικό ή παροιμιώδη τρόπο. Καί ἀπόφθεγμα εἶναι τό νά διατυπώσω σοφά πράγματα με πολύ λίγα λόγια, μ' ἕναν πυκνό τρόπο αὐτός εἶναι ὁ ἀποφθεγματικός τρόπος. Αὐτός ὁ Ψαλμός ἔχει αὐτή τή μορφή, τήν ἀποφθεγματική.

 «Ψαλῶ καὶ συνήσω ἐν ὁδῷ ἀμώμων», δηλαδή θά Σέ ὑμνῶ καί θά φροντίζω νά εἶμαι σέ ἄμεμπτο δρόμο, σε τέλειο δρόμο.

   Αὐτό θά πεῖ ὅτι ἡ φροντίδα ἐκείνου πού κυβερνά θα πρέπει νά εἶναι νά κυβερνήσει ἄμωμα, ἄρα τέλεια. Αὐτή ἡ τελειότητα θά εἶναι φυσικά μέσα στις δυνατότητες και στα μέτρα τά ἀνθρώπινα. Νά μήν ὑπάρχει μῶμος, κατηγορία, μομφή στον τρόπο πού θά κυβερνήσει κανείς το σπίτι του. Αν βάλουμε στόχο να κυβερνήσουμε μέ τελειότητα, τότε οπωσδήποτε θα πετύχουμε πολλά πράγματα.

   Ἐδῶ ὅμως ὑπάρχουν μερικά στοιχεῖα κάποτε λανθασμένα, πού πρέπει να τα τονίσουμε. Υπάρχει μία απολυτότητα πολλές φορές στούς ἀνθρώπους, καί αὐτό εἶναι ἕνα μειονέκτημα· υπάρχει δηλαδή ἤ ἕνας ἰδεαλισμός ἤ ἕνας ρεαλισμός. Ὅλα αὐτά εἶναι λανθασμένες θέσεις σχετικά μέ τήν τελειότητα. Ας τα πάρουμε μέ τή σειρά.

   Ἡ ἀπολυτότητα εἶναι ὅταν τα θέλουμε ὅλα τέλεια. Πῶς θά τό διορθώσει κανείς αὐτό, πού βέβαια εἶναι λάθος; Ὁ ἀπόλυτος ἄνθρωπος εἶναι ουτοπιστικός ἄνθρωπος, εἶναι ἐκτός πραγματικότητος. Γι' αὐτό καί κατηγοροῦν ὡς ἀπόλυτο ἐκεῖνον πού ἁπλά εἶναι πιστός. Ὁ πιστός, ὁ πολύ πιστός, δέν εἶναι ἀπόλυτος. Ἡ ἔννοια τοῦ ἀπολύτου εἶναι μιά κατάσταση ουτοπιστική, ἐνῶ ὁ πολύ πιστός ζεῖ μέσα στην πραγματικότητα. Λοιπόν, πῶς θά διορθώσει κανείς αὐτό τό μειονέκτημα τῆς ἀπολυτότητος; Σε μερικούς ανθρώπους ἔχει κολλήσει μιά ἰδέα παράξενη, καί τά θέλουν όλα σέ μιά ἀπολυτότητα. Ἡ διόρθωση σ' αυτό γίνεται μέ ὅ,τι εἶπε στήν ἀρχή: μέ τό ἔλεος καί τή δικαιοσύνη, δηλαδή την ἀγάπη καί τήν αυστηρότητα. Ἂν ἔχουμε αὐτά τά δύο πράγματα πάντοτε μαζί, θα ξεφύγουμε τόν ύφαλο, γιατί ὕφαλος εἶναι ἡ ἀπολυτότητα.

   Καί τώρα ὁ ιδεαλισμός· κι αυτός ύφαλος εἶναι. Ὁ ιδεαλισμός εἶναι τό νά μήν πατάω σε στέρεο έδαφος, να βρίσκομαι δηλαδή πάλι εκτός πραγματικότητος, να βρίσκομαι στα σύννεφα. Κι αὐτό εἶναι ὕφαλος! Πάντοτε θά κινοῦμαι μέ βάση μία πραγματική κατάσταση. Θά ξέρω τίς δυνατότητες τῶν ἀνθρώπων μου, τοῦ σπιτιοῦ μου, τῆς πολιτείας μου, θα ξέρω τί μποροῦν νά ἀποδώσουν, καί δέν θά ζητήσω πράγματα πού δέν μποροῦν νά ἐφαρμοστούν, πού βρίσκονται στα σύννεφα!

   Τό ἀντίθετο ἀπό τόν ιδεαλισμό εἶναι ὁ ρεαλισμός, δηλαδή όταν θέλω να βλέπω τα πράγματα μόνο σ' ἕνα ἐπίπεδο, κολλημένο πάνω στή γῆ. Εἶναι ἀντίθετο ἀπό τό ἄλλο, τό κολλημένο πάνω στα σύννεφα. Εἶναι δυό ἀκρότητες. Δέν θά πάρω οὔτε τόν ρεαλισμό οὔτε τόν ιδεαλισμό. Αὐτά μάλιστα τά δύο εἶναι παιδάκια τῆς ἀπολυτότητος, καί συνήθως γεννιούνται κατά τήν ἐφηβική ηλικία, καί παρουσιάζεται σέ ὅλους τούς ἀνθρώπους, ἰδίως ὅμως στούς ἄνδρες.

   Ξεκινάει ὁ ἔφηβος μέ ἀπολυτότητα καί μέ ἕναν ιδεαλισμό· κι ὅταν φάει τα μούτρα του στη ζωή, τότε προσγειώνεται στον ρεαλισμό. Αργότερα, ὅταν τόν βρεῖ κανείς σέ ἡλικία κάπου τριάντα-σαράντα καί πενήντα χρονῶν καί τοῦ μιλήσει για κάτι πού εἶναι ἀνεβασμένο, εἶναι ὑψηλό, είναι όμορφο, ἐκεῖνος λέει: «Α, ἀγαπητέ μου... κάποτε κι ἐγώ πετούσα στα σύννεφα· ἀλλά τώρα εἶμαι προσγειωμένος». Κι ὅταν λέει προσγειωμένος, θέλει νά πεῖ ὅτι ἄν δέν κάνει κανείς και λοβιτούρες στη ζωή, δέν κάνει συμβιβασμούς, δέν... δέν καί δέν, τότε δέν μπορεῖ νά σταθεῖ καί δέν μπορεῖ να ζήσει! Βλέπετε; Από τα σύννεφα, ἔπεσε κάτω στη γῆ! Είναι δυό ἀκρότητες.

   Γι' αὐτό ἄς προσέξουμε αὐτούς τούς ὑφάλους. Ὁ πνευματικός ἄνθρωπος, ἔχοντας τό ἔλεος καί τήν κρίση, τήν ἀγάπη καί τήν αυστηρότητα, τή δικαιοσύνη, εἶναι πάντοτε ὁ κατά Χριστόν πραγματικός, ρεαλιστικός ἄνθρωπος. Οὔτε σε πράγματα ὑπερβατικά εἶναι, πού νά μήν πατάει στή γῆ, οὔτε μόνο κολλημένος πάνω στη γῆ εἶναι· εἶναι ὁ σωστός άνθρωπος, ὁ ἀληθινά σωστός ἄνθρωπος.

  «Πότε ἥξεις πρός με;». Πότε θά ἔρθεις σ' ἐμένα; Ἐδῶ ὑπάρχει μία άποψη ἑρμηνευτική, ὅτι ἀναφέρεται δηλαδή στην κιβωτό, ἐπειδή ή κιβωτός δέν ἦταν ἀκόμη στά Ἱεροσόλυμα μετά τήν ἔφερε ὁ Δαβίδ. Αλλά ἐπειδή γιά τούς Ἑβραίους ή κιβωτός ταυτιζόταν μέ τόν Θεό –γι' αὐτούς ήταν τό σύμβολο τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ– ἀπέδιδαν σ' αὐτόν τόν στίχο το νόημα πού θέλουν. Αὐτό ὅμως τό ταυτιζόταν δέν σημαίνει ὅτι περιόριζαν τόν Θεό στα τοιχώματα μιας κιβωτοῦ, πού ἐπίτέλους ἦταν μικρή, ἕνα κιβώτιο ήταν, ἀλλά ὅπως εἶπαμε ἦταν το σύμβολο τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ! Αυτό για τους Εβραίους ήταν σαφές. Κατά συνέπεια ταύτιζαν τον Θεό μέ τήν κιβωτό, ή τήν παρουσία τῆς κιβωτοῦ μέ τόν Θεό, ἀλλά ὄχι ἐπικίνδυνα, να πέφτουν δηλαδή σε εἰδωλολατρία. Ὅπως ἐμεῖς ταυτίζουμε την παρουσία τοῦ Χριστοῦ μέ τήν εἰκόνα Του, χωρίς νά ποῦμε ὅμως ποτέ ὅτι ἡ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ εἶναι ὁ Χριστός. Αὐτός εἶναι καί ὁ ὁρισμός τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ –πού χθές γιορτάζαμε– ὅτι δηλαδή ή προσκύνηση τῆς εἰκόνας μεταβαίνει στο πρωτότυπο. (Περὶ εἰκόνων, 89.6-9. ἔκδ. De Gruyter, Berlin 1973. «Ως γάρ φησιν ὁ θεοφόρος καὶ πολὺς τὰ θεῖα Βασίλειος, ἡ τῆς εἰκόνος τιμὴ ἐπὶ τῷ πρωτότυπον διαβαίνει" πρωτότυπον δέ ἐστι τὸ εἰκονιζόμενον, ἐξ οὗ τὸ παράγωγον γίνεται») Δηλαδή προσκυνῶ τήν εἰκόνα, καί ἡ προσκύνηση αυτή δέν εἶναι παρά προσκύνηση τοῦ πρωτοτύπου, εἶναι τοῦ ἴδιου τοῦ Χριστοῦ. Ἔτσι ποτέ ὁ Ἑβραῖος δὲν ταύτισε τον Θεό μέ τήν κιβωτό Του, μέ τήν ἔννοια τήν εἰδωλολατρική. 

   Ὅμως ὅταν ὁ Δαβίδ λέει «πότε ἥξεις πρός με», αυτό σέ μιά παραπέρα ἀπό τήν ἱστορική διάσταση τοῦ ἡμιστιχίου, θά ἦταν ὁ πόθος τῆς κάθε ψυχῆς, πού λέει στόν Θεό «Πότε θά ἔρθεις σ' ἐμένα; Πότε θα γίνει ή συνάντησή μας;». Υπάρχουν προβλήματα σήμερα στον ἄνθρωπο, καί μάλιστα ἡ ἐποχή μας εἶναι γεμάτη από αὐτά, ἢ θέλει νά δημιουργεί προβλήματα –τολμώ να πῶ κομπλεξικά– ιδίως σε νεαρά πρόσωπα. Ἡ ἐποχή μας πάσχει ἀπό ἕνα κόμπλεξ... να μην πάθει κόμπλεξ! Αὐτό νά μήν τό ξεχνάτε ποτέ. Ναί! Ναί, εἶναι φοβερό πράγμα. Δημιουργεί προβλήματα ὁ ἄνθρωπος στον ἑαυτό του, γιατί νομίζει ὅτι ἔτσι γίνεται πνευματικός ἄνθρωπος. Ἕνα ὅμως εἶναι τό πρόβλημα τοῦ πνευματικοῦ ἀνθρώπου. Ἕνα, μόνο ένα: πότε θα συναντηθεῖ μέ τόν Θεό! Ὅλα τά ἄλλα εἶναι ψευδο - προβλήματα.

  «Διεπορευόμην ἐν ἀκακία καρδίας μου ἐν μέσῳ τοῦ οἴκου μου». Ζούσα μέσα στο σπίτι μου, λέει, χωρίς κακία στην καρδιά μου, μέ καλοσύνη.

    Αὐτό τό τρίτο ἡμιστίχιο εἶναι θαυμάσιο. Εἶναι ὁ βασιλιάς πού μιλάει για το προσωπικό του σπίτι, δηλαδή εἶναι ὁ οἰκοδεσπότης. «Διεπορευόμην ἐν μέσῳ τοῦ οἴκου μου» σημαίνει κινούμουν μες στο σπίτι μου. Ὁ οἰκοδεσπότης εἶναι τό τέλειο παράδειγμα μέσα στο σπίτι του. Αὐτό εἶναι καί τό μεγαλύτερο πρόβλημα του οἰκοδεσπότη, το πρόβλημα τῶν γονέων μέσα στο σπίτι.

   Θά ἀπευθύνω μια θερμή παράκληση πρός ἐσᾶς, θερμή-θερμότατη. Ὅσο μπορεῖτε, νά ἀποτελεῖτε καλό παράδειγμα μέσα στο σπίτι σας. Ὅσο μπορεῖτε, ὅσο περνάει ἀπό τό χέρι σας γιατί φθάνουν πολλές φορές τα παιδιά σας τραυματισμένα ἀπό τήν συμπεριφορά τῶν γονιών! Καί φυσικά δέν ἐννοῶ βέβαια μόνο τους παρόντες ἐδῶ, γιατί κόσμος καί κόσμος φθάνει ἐδῶ, ἀλλά ἐννοῶ ἐσᾶς που αυτή τη στιγμή ἔχω μπροστά μου. Τά λέω σ' ἐσᾶς, ἄς τά ἀκούσει κι ὁ παρακάτω κόσμος. Τα παιδιά σας λοιπόν, πού εἶναι τραυματισμένα, φθάνουν καί βρίσκουν διέξοδο στην πορνεία ή στα ναρκωτικά. Φοβερό! Εφιστῶ τήν προσοχή των γονέωv!

   Μοῦ ἔλεγε μιά κοπέλα πού άρχισε να παίρνει ναρκωτικά ὅτι ὁ φίλος της, πού τῆς ἔδωσε ἕνα ἄσπρο χαπάκι, τῆς ἔλεγε: «Είναι αβλαβές. Γιά δές τί ὡραῖο πού εἶναι. Κι ἐγώ απ' αυτά παίρνω»!. Ήδη όμως αυτή είχε αρχίσει να καπνίζει κάτι άλλο, κάτι πλακίδια σε γκρί περίπου χρώμα, όπως μοῦ εἶπε. Δεν ξέρω τι μπορεῖ νά εἶναι, ἴσως χασίς. Βάζουν, λέει, κάτι πολύ λίγο μέσα στο τσιγάρο, κι όταν το κάπνισε ζαλίστηκε.

   Μιά άλλη κοπέλα –κι αὐτό σημερινό– τη βρήκαν περίπου ἀναίσθητη, μεθυσμένη, αλλά όχι από κρασί. Δυό φορές μάλιστα τή μιά στο σπίτι της, την άλλη στον δρόμο, καί ἡ Αστυνομία ειδοποίησε το σπίτι της. Μάλιστα την πρώτη φορά είχε κατεβεί ή γλώσσα της προς τα κάτω, καί ἕνας οἰκεῖος τῆς κοπέλας ἔβαλε το χέρι του και φύσηξε στη μύτη της, όπως μοῦ ἔλεγε, καὶ ὁ ἀέρας ἔβγαινε απ' το στόμα, δεν πήγαινε κάτω, καὶ ἀναγκάστηκε να τραβήξει τη γλώσσα προς τα έξω. Λίγο ἀκόμα, καί ἡ κοπέλα θα πέθαινε! Μαθήτρια Γυμνασίου! Μεγάλη θραύση γίνεται!

   Θά σᾶς πῶ καί κάτι ἄλλο ἀκόμη. Τώρα λίγο έφυγα ἀπό τό θέμα, ἀλλά μέ διακατέχουν αὐτά τά πράγματα, γι' αὐτό σᾶς τά λέω. Μιά πόλη που φιλοξενεί Στρατιωτικές Μονάδες καί Ανώτερες ή Ανώτατες Σχολές πάντοτε εἶναι μιά πόλη πού ἔχει πολλή διαφθορά. Κι ἐπειδή ἡ Λάρισα ἔχει Στρατώνες καί τώρα πάει να κάνει καί Ανώτερες Σχολές, ὅπως εἶναι τὰ Κ.Α.Τ.Ε. (Αντίστοιχες Σχολές με τα σημερινά Τ.Ε.Ι.), πιστέψτε με, ἰδίως τώρα –ὄχι τόσο με τους στρατιώτες, ὄσο μέ τήν παρουσία τῶν Κ.Α.Τ.Ε.– αυτό είναι μία συμφορά γιά τήν πόλη. Θά σᾶς ἔλεγα να εὔχεσθε νὰ μὴν υπάρξει Πανεπιστήμιο στη Λάρισα. Δεν ξέρω, ἀλλά ἐγώ ἔτσι τὸ καταλαβαίνω. Ἴσως να συμφωνείτε, γιατί θά ἔρχονται ἐδῶ νέοι και νέες από πολλές περιοχές, καί ἡ διαφθορά θα οργιάζει! Δηλαδή ἡ Λάρισα θα γίνει μία πόλη πολύ διεφθαρμένη, καί θά κινδυνεύουν πάρα πολύ τα παιδιά σας. Εἶναι προτιμότερο τό παιδί σας να πάει κάπου ἀλλοῦ να σπουδάσει, ὅταν ἤδη θά εἶναι λίγο μεγαλύτερο, παρά να βρίσκεται από μικρό παιδί σε μία πόλη πού ἔχει πολλή διαφθορά. Σᾶς εἶπα ὅτι ἔτσι τό καταλαβαίνω. Ας εἶναι.

   Τά παιδιά, ὅταν ἔρχονται καί βρίσκουν διέξοδο σ' αὐτόν τόν τρόπο τῆς ζωῆς, μοῦ λένε: «Ὅταν οἱ γονεῖς μας τσακώνονται, ὅταν ὁ πατέρας μου τό καί τό...»!

   Μια κοπέλα μοῦ ἔλεγε ὅτι ὁ πατέρας της είχε μεθύσει για πολλοστή φορά, και γυρίζοντας μεθυσμένος, μετά τα μεσάνυχτα, ἄρχισε νά δέρνει τη μητέρα της! Η κοπέλα ἔπαθε ὑπερβολικό τράκ, καί ὄχι γιά πρώτη φορά. Καί σήμερα δέν πῆγε στήν ἐργασία της, γιατί δέν μπορούσε να δουλέψει, από τη λαχτάρα πού πῆρε τήν νύχτα μέ τόν πατέρα της. Καί μοῦ εἶπε «Πάτερ μου, θα σηκωθῶ νά φύγω από το σπίτι!». Καί τήν κρατάω μέ τα δόντια νά μή φύγει από το σπίτι της.

   Καταλαβαίνετε λοιπόν, ἀγαπητοί μου, ὅτι ὅλα αὐτά τά πράγματα εἶναι φοβερά. Τό νά ἔχει ὁ πατέρας ἕνα καλό παράδειγμα μέσα στο σπίτι, εἶναι κάτι πού δέν συζητιέται, εἶναι αὐτονόητο· τό ἴδιο καί ἡ μητέρα. Ἐπιτέλους, ἄν τά παιδιά δέν βγοῦν καλά, δέν θά ἔχουν καί τύψεις συνειδήσεως οἱ γονεῖς ὅτι δέν ἔδωσαν τό καλό παράδειγμα. Σας παρακαλώ λοιπόν, κάνω μια ἔκκληση στήν ἀγάπη σας καί στήν πνευματικότητά σας: Ὅσοι ἔχετε παιδιά ἤ μεγαλώνετε παιδιά ἤ θά μεγαλώσετε παιδιά, προσέξτε πάρα πολύ τη συμπεριφορά σας μέσα στο σπίτι σας. Ποτέ μή δείρετε τη γυναίκα σας· ποτέ μή βρίσετε την γυναίκα σας· ποτέ μή μιλήσετε άσχημα στη γυναίκα σας. Ως σύζυγοι ὁπωσδήποτε κάποτε θά ἔχετε καί μία διαφορά, ἄνθρωποι εἴσαστε· μή πάρουν ὅμως εἴδηση ποτέ τά παιδιά σας. Ως καλοί σύζυγοι, να λύνετε μεταξύ σας τις διαφορές σας. Τα παιδιά σας δέν πρέπει ποτέ νά ἀντιληφθοῦν τίποτα κακό. Να βλέπουν τούς γονεῖς τους –γιατί θά εἶναι– ὡς ὑπόδειγμα. Αλλά ἐπειδή δέν ὑπάρχει τὸ ἀπόλυτο, πού λέγαμε στήν ἀρχή, τότε αὐτό τό έλλειμμα θά τό προσέχουμε, θά τό φυλᾶμε, θά τό κρύβουμε, γιατί δέν πρέπει τα παιδιά νά δοῦν ὅτι οἱ γονεῖς τους μπορεῖ νά ἔχουν μία διαφορά μεταξύ τους.

   Χθές πού ἀναλύαμε τόν Τωβίτ, μέ τά κορίτσια –τό θυμίζω καί σέ σᾶς– λέγαμε ὅτι ἐνῶ ὁ Τωβίτ στενοχωρήθηκε πάρα πολύ ἀπό τή γυναίκα του, κι έκλαψε πικρά, μέχρι πού ζήτησε καί νά πεθάνει, ὅταν κάλεσε τό παιδί του καί τοῦ ἔδωσε πνευματικές υποθῆκες, ὅταν ἔκανε θά λέγαμε τήν πνευματική διαθήκη του, πρώτα-πρῶτα τοῦ εἶπε: «Παιδί μου, πρόσεξε μή περιφρονεῖς τή μητέρα σου, γιατί αυτή σέ γέννησε, αυτή σέ ἐκυοφόρησε, καί κατά τη διάρκεια τῆς κυοφορίας της πέρασε πολλούς κινδύνους» (Τωβ. 4, 3-4.). Κι αυτό ὄχι γιατί κάθε γυναίκα πού ἐγκυμονεῖ βρίσκεται μέ τό ένα της πόδι στον λάκκο, αλλά γιατί φαίνεται πώς ήταν πραγματικότητα, ἐπειδή αὐτοί εἶχαν μόνο ἕνα παιδί.

   Οἱ Ἑβραῖοι ἔκαναν πολλά παιδιά. Δέν ὑπῆρχε ἡ παρεμπόδιση τῆς συλλήψεως στους Εβραίους· ήταν άγνωστο πράγμα αὐτό· ὅπως καί στούς Ἕλληνες μέχρι πρίν ἀπό τριάντα, πενήντα χρόνια. Ακούτε; ἦταν ἄγνωστη ή παρεμπόδιση τῆς συλλήψεως! Ἔρχονται σήμερα ἡλικιωμένοι ἄνθρωποι καί τούς ρωτάω ἄν στη ζωή τους ἔκαναν τὸ ἁμάρτημα αυτό, καί λένε: «Ὄχι, ποτέ· ὅσα παιδιά ἔδωσε ὁ Θεός»! Ὄχι, ποτέ! Ἄγνωστο πράγμα! Εἶναι καινούργια μέθοδος ἡ ἀντισύλληψη, καί μάλιστα ἐπιστημονική!

   Λοιπόν, τώρα ὁ Τωβίτ λέει στον Τωβία: «Η μητέρα σου ἔχει ὑποφέρει πολλά· κι όταν πεθάνει, θα τη θάψεις στόν ἴδιο τάφο μαζί μου, ἄν ἐγώ πεθάνω πιο μπροστά» (Τωβ. 4, 4. 14, 9.). Πότε τα λέει αυτά στον Τωβία; Τα λέει ἀμέσως μετά ἀπό τόν καυγά πού εἶχε μέ τή γυναίκα του. Κι ἦταν καυγάς ὄχι γιατί εἶχε τίποτα το προσωπικό, αλλά ἤθελε νά τή διορθώσει, ἐπειδή νόμιζε –ἔξω ἔπεφτε; εἶχε δίκαιο; δέν τό ξέρουμε– ὅτι ἕνα κατσικάκι πού εἶχε πάρει ἦταν κλεψιμαίικο. Ήταν δέ τυφλός ὁ ταλαίπωρος, καί δέν μποροῦσε νὰ δεῖ πιό πολλά πράγματα· ἄκουσε μόνο τό κατσίκι να φωνάζει, καί ὅταν ρώτησε τί εἶναι αὐτό τό κατσίκι, ἡ γυναίκα του τοῦ εἶπε ὅτι τῆς τό ἔδωσαν τ' ἀφεντικά της. Καί ὁ διάλογος συνεχίστηκε: «Τά αφεντικά σοῦ τό ἔδωσαν, πού δούλευες, ἤ τό ἔκλεψες;». Ἐκείνη ἐπέμενε: «Μοῦ τό ἔδωσαν τ' ἀφεντικά». «Ὄχι, ὑποψιάζομαι ὅτι τό ἔκλεψες».

   Ἴσως νά εἶχε κάποιο δεδομένο, ἀπό τόν χαρακτήρα τῆς γυναίκας του, δέν ξέρω, καί ἤθελε νά τή βοηθήσει να τηρήσει τόν νόμο τοῦ Θεοῦ· δέν ἤθελε νά ίκανοποιήσει κάτι το προσωπικό του. Κι ἐκεῖ ἡ γυναίκα του τόν ἔβρισε καί τοῦ εἶπε: «Να το χαΐρι σου, να καί ή προκοπή σου, να καί ἡ ἐλεημοσύνη σου... αὐτός εἶσαι! Να, πού εσύ πιστεύεις στον Θεό, να και το χαΐρι σου!...»!

🔸Όλες οι ομιλίες του πατρός Αθανασίου απο την σειρά :"Τωβίτ".

https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2024/11/blog-post_84.html?m=1🔸

   Αὐτός καταπικράθηκε, έκανε προσευχή καί εἶπε: «Θεέ μου, να πεθάνω! Η διόρθωσε τα πράγματα ή να πεθάνω! Δέν μπορῶ νὰ ἀντέξω πλέον τη ντροπή αυτή τῆς γυναίκας μου» (Τωβ. 2, 14.). Καί ἔχοντας αὐτό, συμβουλεύει το παιδί του όπως το συμβουλεύει. Αυτό σημαίνει ὅτι ὁ Τωβίας δέν πῆρε εἴδηση ἀπό τήν ὑπόθεση αὐτῆς τῆς διαφορᾶς τῶν γονέων του, τῆς Ἄννας καί τοῦ Τωβίτ, Αὐτό εἶναι πάρα πολύ σπουδαίο.

  Ἔτσι λοιπόν τό «διεπορευόμην ἐν ἀκακία καρδίας μου ἐν μέσῳ τοῦ οἴκου μου» εἶναι τό λαμπρό παράδειγμα τοῦ συζύγου μέσα στο σπίτι.

  Ἔχετε διαβάσει ἐκεῖνο τὸ ὡραῖο βιβλίο του Virgil Georgiou (Ρουμάνος, Ὀρθόδοξος ἱερέας, στη Γαλλία.) «Από την 25η ώρα στην αἰωνιότητα»; Είναι ἕνα θαυμάσιο βιβλίο. Γράφει ἐκεῖ ὅτι ποτέ δὲν εἶδε τόν ἱερέα πατέρα του χωρίς ζωστικό μέσα στο σπίτι. Ποτέ-ποτέ-ποτέ! Αὐτό θά ἔλεγε κανείς ὅτι πρέπει να ἰσχύει καί γιά τούς γονεῖς πού δέν εἶναι ἱερεῖς. Μήν κυκλοφορεῖτε μέσα στο σπίτι σας άσεμνα. Να με συγχωρέσετε πού λέω αὐτή τή λεπτομέρεια, ἀλλά εἶναι ἐνδεικτική, για να καταλάβετε ὅτι ἡ συμπεριφορά μας δέν εἶναι μόνο στα λόγια, ἀλλά εἶναι καί στόν τρόπο, εἶναι σέ ὅλα· νά ὑπάρχει σεμνότητα! Υπερβάλλω; Κρίνετέ το.

   Συνεχίζουμε στο 3ο χωρίο: «Οὐ προεθέμην προ ὀφθαλμῶν μου πρᾶγμα παράνομον». Δέν ἔβαλα, λέει, μπροστά στα μάτια μου κανένα πράγμα παράνομο. Δέν εἶπα "Δεν βαριέσαι... θα κάνω αὐτήν τήν παρανομία". Ποτέ! Ἔκανε μόνο ἐκεῖνο πού μπορούσε νά ἀντέχει στον νόμο τοῦ Θεοῦ.

   Αὐτό εἶναι πάρα πολύ σπουδαῖο, γιατί από απερισκεψία, ἀπό ἐπιπολαιότητα, μπορεί κάποτε να παραβοῦμε τόν νόμο τοῦ Θεοῦ. Μπορεῖ νά μήν τό καταλάβουμε, να προχωρήσουμε να κάνουμε κάτι, καί μετά να ξυπνήσουμε καί νά ποῦμε; «Για στάσου· τί κάνουμε;...». Αὐτό εἶναι ἀνθρώπινο· αλλά μπροστά στα μάτια μας ὅμως θά ἔχουμε να μήν παραβούμε τον νόμο τοῦ Θεοῦ· τό πρόγραμμά μας, ή διάθεσή μας θα είναι να μήν κάνουμε τίποτα το παράνομο. Να μή ποῦμε «Θά κλέβουμε», νά μήν πούμε «Θα λέμε ψέματα» ή «Μέσα στο σπίτι μπορούμε να λέμε και ψέματα».

   Ἐγώ νομίζω δέ ὅτι ἀνάμεσα στους συζύγους το θέμα τῆς εἰλικρίνειας εἶναι κρισιμότατο. Το παιδί μπορεῖ νά πεῖ ψέματα στον πατέρα του και στη μάνα του καί νά μή σπάσει ἡ ἐμπιστοσύνη· ἀλλά ὅταν οἱ σύζυγοι ποῦν ψέματα μεταξύ τους, ἡ ἐμπιστοσύνη σπάζει. Πιστέψτε με, ἐγώ ἔτσι το καταλαβαίνω. Ἂν εἶχα γυναίκα καί μοῦ ἔλεγε ψέματα, δέν θά τήν πίστευα ποτέ μετά· ὅπως ἀκριβῶς τόν ὁποιονδήποτε ἄνθρωπο κοντινό μου πού τυχόν θά ἀντιλαμβανόμουν ὅτι θά μοῦ ἔλεγε ψέματα, δέν θά τόν πίστευα στο ἑξῆς ποτέ! Δηλαδή, μέ ἄλλα λόγια, θά πίστευα, αλλά θά ἔβαζα πάντα δίπλα ἕνα ἐρωτηματικό. Ὅταν ὅμως πρέπει να βάζουμε ένα ερωτηματικό στη συμπεριφορά του διπλανού μας, τότε δέν αἰσθανόμαστε άνετα, τότε δέν εἴμαστε ευτυχισμένοι ἄνθρωποι, δέν μποροῦμε νά εἴμαστε! Μάλιστα, ὅταν εἶναι σύζυγοι –πού εἶναι ἕνας ἄνθρωπος οἱ δυό τους– εἶναι δυνατόν να βάζει ὁ ἕνας γιὰ τὸν ἄλλον ένα ερωτηματικό; Αὐτό εἶναι ὀλέθριο... εἶναι πραγματικά τορπίλλη, νάρκη, στα θεμέλια τῆς εὐτυχίας τοῦ σπιτιοῦ. Το ψέμα δεν πρέπει ποτέ νά ὑπάρχει ἀνάμεσα στους συζύγους.

   Βέβαια, ἂν νομίζουμε ὅτι κάτι δεν πρέπει να το ποῦμε, απλά θα σιωπήσουμε. Να μάθετε καί τίς γυναίκες σας ἔτσι να κινοῦνται, καί νά μήν ἐπιμένουν ὅταν ἐσεῖς δέν θέλετε σε κάτι να απαντήσετε. Νά τίς πείτε: «Αν καμιά φορά με ρωτήσεις καί δέν θέλω νὰ σοῦ πῶ κάτι, δέν θά μέ ξαναρωτήσεις. Ποτέ. Να μήν ὑπάρχει περιέργεια». Αὐτό θά εἶναι μία αμοιβαία εξήγηση. Γιατί όταν θα δείξουμε ὅτι δέν θέλουμε να πούμε κάτι, ἤ, ὅταν μας ρωτήσει ἡ σύζυγος «Ποῦ ἤσουνα; Γιατί άργησες;» καί ὁ σύζυγος τα μπερδέψει, μπορεῖ ἡ γυναίκα νά ὑποψιασθεῖ ὅτι ὁ σύζυγος γύριζε σε τόπους ἁμαρτίας. Αὐτό τό πράγμα δεν πρέπει να συμβαίνει. Νὰ ὑπάρχει ἐμπιστοσύνη. Θα πούμε απλά «Δὲν σοῦ λέω, γιατί υπάρχει λόγος που δεν πρέπει να μάθεις», καί ἡ κουβέντα θα σταματήσει ἐκεῖ. Πρέπει όμως να ὑπάρχει ἀπόλυτη εμπιστοσύνη, κι ἔτσι θά ἀποφύγουμε ὁλότελα το ψέμα.

   Λέτε στη γυναίκα σας: «Ἄργησες· ποὺ ἤσουνα;». «Μή μέ ρωτάς καλύτερα». Τέλειωσε, τέρμα· χωρίς δεύτερη κουβέντα! Δεν θα ρωτήσετε παρακάτω τίποτα. Τελείωσε· ὡς ἐκεῖ. Δέν ἔχεις ἐμπιστοσύνη στη γυναίκα σου; Σέ ἀπατᾶ; Ἄν ἐπιμείνεις νά σοῦ πεῖ ἐκεῖνο πού θέλεις, θά σοῦ πεῖ ψέματα. Λοιπόν, γιατί να την κάνεις νά σοῦ πεῖ ψέματα; Η ἂν σοῦ πεῖ κάτι πού δέν πρέπει να μάθεις –γιατί ἴσως μερικά πράγματα δεν πρέπει να τά μάθεις– μπορεῖ νά σοῦ δημιουργήσουν ζηλοτυπία. Μπορεῖ νά τήν πείραξε κάποιος στον δρόμο· πρέπει νά σοῦ τό πεῖ; Ἂν σοῦ τό πεῖ, μπορεῖ νά πᾶς νά τόν σκοτώσεις αὐτόν τόν ἄνθρωπο. Σιωπά. Το πολύ-πολύ νά τό πεῖ στόν πνευματικό της· τίποτα άλλο. Η ἔδωσε ἐλεημοσύνη, πού δέν θέλει νά τό ξέρεις εσύ. Ἔδωσε ἐλεημοσύνη· χάλασε ὁ κόσμος; Γιατί λοιπόν νά τήν ἐκβιάσεις; Θά σοῦ πεῖ ψέμα· τίποτα άλλο. Ἄν ἔπεσε στήν ἀντίληψή σου κάτι, τη ρωτάς, καί σου λέει «Μή μέ ρωτᾶς», ἐσύ τέρμα· μή συνεχίσεις να ρωτᾶς. Ὅλα αὐτά δείχνουν σεβασμό στην προσωπικότητα τοῦ ἄλλου, περιφρούρηση τῆς ἀλήθειας, ἄρα καί τῆς εὐτυχίας.

  «Ποιοῦντας παραβάσεις ἐμίσησα». Ἐκείνους πού κάνουν παραβάσεις του νόμου τοῦ Θεοῦ τους μίσησα.

   Ἐδῶ τώρα ἔχουμε ἕνα λεπτό σημεῖο, πού πρέπει ἰδιαίτερα να προσέξουμε. Τα παρακάτω χωρία, το 4 καί τό 5, τό ἐξαντλοῦν· ἢ μᾶλλον ὄχι τό ἐξαντλοῦν, ἀλλά τό θίγουν καλύτερα. Τό πάρα πολύ σπουδαίο σημεῖο εἶναι μέ ποιούς ἀνθρώπους συναναστρέφεται ἡ οἰκογένειά μας. Ξέρετε πόσο πρέπει να προσέξουμε γιά τό ποιοί ἄνθρωποι μπαίνουν μέσα στο σπίτι μας; Σᾶς παρακαλῶ ἰδιαίτερα, πάρα πολύ νά τό προσέξετε το σημεῖο αὐτό. Πάρα πολύ!

   Ποτέ δέν πρέπει να μπαίνουν μέσα στο σπίτι μας ἄνθρωποι πού δέν εἶναι πνευματικοί. Σε μια γενική σας ἴσως γιορτή, πού θά εἶναι μιά φορά τόν χρόνο καί πού θά εἶναι τυπική, ή κάθε επίσκεψη τοῦ κάθε ἀνθρώπου πού θά ἔρθει, ἄς ποῦμε, τοῦ προϊσταμένου ἢ τοῦ ὑφισταμένου τῆς ἐργασίας σας, θα κρατηθεῖ μέχρι ἐκεῖ. Δέν θά ἔχετε ἰδιαίτερες σχέσεις μετά. Τό ὅτι σᾶς επισκέφθηκε δέν σημαίνει μ' αὐτό ὅτι ἔχετε σχέσεις, αλλά απλά για λόγους φιλοφρονήσεως καί εὐγενείας ἔρχεται νά σᾶς χαιρετήσει. Βέβαια δεν θα τον βγάλετε ἔξω ἀπό τό σπίτι σας. Ήλθε απλά, χαιρέτησε, εὐχήθηκε καί ἔφυγε· τίποτα άλλο. Καί αὐτό μόνο μία φορά τον χρόνο· τίποτα περισσότερο. Ανθρώπους που θα μποῦν καί θά βγοῦν στο σπίτι μας πυκνότερα, πρέπει να προσέχουμε στην εκλογή τους.

   Για παράδειγμα, μή βάζετε πολύ συχνά ἕναν φίλο σας στο σπίτι, ὅταν ἴσως ξέρετε ὅτι αὐτός ὁ φίλος σας μπορεῖ νά κάνει ζημιά στη γυναίκα σας. Καί ἡ γυναίκα σας να προσέχει νά μή φέρει μια φίλη της πού δέν ἔχει καί πολύ καλή διαγωγή, δέν εἶναι προσεκτική. Να μή συχνάζει στο σπίτι σας, οὔτε βέβαια να τη φιλοξενεῖ ἡ γυναίκα σας, γιατί αὐτό μπορεῖ νά δημιουργήσει πρόβλημα σε σᾶς. Ἀλλά ἐκτός ἀπό τήν ἠθική, μέ τή στενή έννοια, θά πρέπει να προσέξουμε καί τούς ἀνθρώπους πού μπαίνουν στο σπίτι μας, μέ τήν εὐρεῖα ἔννοια τῆς ἠθικῆς, δηλαδή ἀνθρώπους ψεῦτες, ἀνθρώπους πονηρούς, ἀνθρώπους συκοφάντες καί κατήγορους. Αὐτοί οἱ ἄνθρωποι δέν πρέπει να μπαίνουν στο σπίτι μας, γιατί θά μᾶς μπερδέψουν μαζί τους στην κοινωνία καί θά δημιουργηθεί μία σύγχιση.

   Γι' αυτό λέει ἐδῶ ὁ Ψαλμός: «Ἐκείνους πού ἔκαναν παραβάσεις, δηλαδή ζοῦσαν ἁμαρτωλή ζωή, αυτούς ὄχι μόνο δέν τούς ἔβαλα στο σπίτι μου, ἀλλά καί τους μίσησα». Μακριά! Οἱ ἄνθρωποι τῶν κοσμικών ἐκδηλώσεων –ἂν ἐσεῖς εἶστε πνευματικοί ἄνθρωποι– τῆς νυκτερινῆς ζωῆς, τῆς ἀπάτης καί τοῦ ψεύδους ἤ ὅ,τι ἄλλο, αὐτοί οἱ ἄνθρωποι δέν πρέπει να βρίσκουν θέση στο σπίτι σας.

   Καί στο παρακάτω χωρίο, το 4, διαβάζουμε: «Οὐκ ἐκολλήθη μοι καρδία σκαμβή», δέν προσκολλήθηκε σ' ἐμένα καρδιά στραβιά, ὕπουλη.

   Τό ἐπίθετο σκαμβή προέρχεται ἀπό τό ρῆμα κάμπτω, καί κατά συνέπεια σημαίνει κεκαμμένη, δηλαδή καρδιά κυρτή, ἤ, ἄν θέλετε, στρεβλή, δηλαδή ὄχι ἴσια·Ἔχει ἴσια καρδιά ὁ ἄνθρωπος αὐτός λέμε. Ἡ σκαμβή καρδιά εἶναι τό ἀντίθετο τῆς εὐθείας καρδιᾶς. Κατά κάποιο τρόπο ἀκολουθεῖ μιά τεθλασμένη γραμμή. Ὁ ἄνθρωπος πού ἔχει τέτοια καρδιά εἶναι ὁ πονηρός ἄνθρωπος.

   Ξέρετε δέ πάντα υπάρχει μία αυλή βασιλική ἤ αὐλή κυβερνώντων –δέν ἔχει σημασία ἂν ἡ αὐλή εἶναι βασιλική ἤ προεδρική ή εἶναι... δέν ἔχει σημασία· εἶναι μια αυλή- καί ὅταν λέμε αὐλή, δέν εἶναι ἡ βασιλική αὐλή, μέ τούς αυλάρχες καί μέ τούς σταυλάρχες και λοιπά, ἀλλά εἶναι τό περιβάλλον κάθε ἡγέτης ἔχει ὁπωσδήποτε καί τό περιβάλλον του. Αὐτό τό περιβάλλον τό προσέχει ὁ Δαβίδ, γιατί πάντοτε σ' ἐκείνους πού κυβερνοῦν κολλάνε πάνω τους οἱ πονηροί ἄνθρωποι σαν βδέλλες, γιά νά ἐξυπηρετήσουν τους δικούς τους σκοπούς. Εἶναι οἱ ἄνθρωποι οἱ ἰδιοτελεῖς, οἱ κόλακες, οἱ διαστρεβλωμένοι ἄνθρωποι, οί... οί..., πού τελικά δημιουργοῦν τρομερή ζημιά καί σ' αὐτόν πού κυβερνάει καί στόν λαό πού κυβερνιέται.

   Ἀλλά καί ἐδῶ ὅμως, ὅταν εἴμαστε οἰκογενειάρχες, να προσέξουμε πολύ τούς ἀνθρώπους πού δεχόμαστε στο σπίτι μας, ἄν δέν ἔχουν ἴσιο χαρακτήρα, ἄν ἔχουν ύπουλο χαρακτήρα, γιατί μπορεῖ νά μᾶς κάνουν πάρα πολύ κακό.

  «Ἐκκλίνοντος ἀπ' ἐμοῦ τοῦ πονηροῦ οὐκ ἐγίνωσκον», δηλαδή ὅταν ὁ πονηρός ἔφευγε από μένα, ἐγώ δέν εἶχα πια καμία σχέση μαζί του.

   Προσέξτε τη σύνταξη αὐτοῦ τοῦ στίχου. «Ἐκκλίνοντος τοῦ πονηροῦ ἀπ' ἐμοῦ», δείχνει ὅτι ὁ πονηρός φεύγει μόνος του· καί τό κάνει αυτό γιατί «οὐκ ἐκολλήθη μοι καρδία σκαμβή», δέν τόν ἄφησα να κολλήσει ἐπάνω μου, κι ἔτσι φεύγει μόνος του.

   Να προσέχουμε να μην κάνουμε κακές συναναστροφές. Το θέμα τῆς κακῆς συναναστροφῆς δέν εἶναι μόνο γιά τήν παιδική καί τήν ἐφηβική ηλικία εἶναι γιά κάθε ἡλικία. Ἔχω γνωρίσει ἀνθρώπους, καί ἄνδρες καί γυναῖκες, πού ἔμαθαν να καπνίζουν στα πενήντα τους, ἔμαθαν να παίζουν χαρτιά στα πενήντα τους ἤ νά πίνουν κρασί στα πενήντα τους και στα ἑξήντα τους, ἤ ἀκόμα καί νά ἀπατοῦν τή γυναίκα τους, για πρώτη φορά, στα πενήντα καί στά ἑξήντα τους! Ἄνθρωποι που μπορεῖ σάν ἄγαμοι νά μήν ἔπεσαν ποτέ στην πορνεία –παρακαλῶ, προσέξτε αὐτό τό σημεῖο– ἀπατοῦν τή γυναίκα τους σέ μιά μεγάλη ἡλικία! Αυτό δείχνει ὅτι δέν ὑπάρχει ἡλικία ἀσφαλείας. Δέν μποροῦμε δηλαδή να ποῦμε ὅτι δέν κινδυνεύουμε πια γιατί εἴμαστε σαράντα ἤ πενήντα ἢ ἑξήντα χρονῶν ἄνθρωποι. Αὐτό νά μήν τό πεῖτε ποτέ στη ζωή σας!

  Ὅταν ὁ ἄνθρωπος ὁ διεφθαρμένος δεῖ ὅτι δέν κολλάει στο περιβάλλον μας, φεύγει μόνος του. Αὐτήν τήν ἔννοια ἔχει ἐδῶ ὁ στίχος, «ἐκκλίνοντος ἀπ᾿ ἐμοῦ τοῦ πονηροῦ οὐκ ἐγίνωσκον», καί σημαίνει ὅτι μέ τόν ἄνθρωπο αὐτόν δέν εἶχα πλέον καμία σχέση, γιατί ἔφυγε μόνος του. Ἔβλεπε ὅτι δέν πιάνει, ἔβλεπε ὅτι στο σπίτι πού μπῆκε δέν σηκώνει ἐκεῖνα πού αυτός κουβαλοῦσε ἢ θά ἤθελε νὰ ἐπιτύχει, ὅτι δέν σηκώνει, τελείωσε, καί τότε μόνος του απομακρύνθηκε. 

   Προσέξτε μόνο ένα σημεῖο πάνω σ' αὐτό. Τό ἔχω προσέξει, καί σᾶς μιλάω ἀπό μιά προσωπική πεῖρα πάνω σ' αὐτό. Ὅταν δεῖ ὁ ἄλλος ὅτι δέν μπορεῖ νά κολλήσει στο περιβάλλον μας, ἀπομακρύνεται· αλλά αὐτό τόν πληγώνει, και καιροφυλακτεῖ νά μᾶς κάνει κάποτε κακό. Ἔτσι, να ξέρετε, ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος ἔφυγε γιατί δέν κόλλησε –δέν τόν διώξαμε ἐμεῖς– καί δέν κόλλησε ἐπειδή δέν ὑπῆρχε κολλητική ουσία να κολλήσει. Δέν ἔπιανε, δέν κολλούσε στο περιβάλλον μας. Αὐτός εἶναι κρυφός ἐχθρός. Αὐτό νά τό ξέρετε, εἶναι κρυφός ἐχθρός· κάποια μέρα θά μᾶς κάνει κακό. Γι' αὐτό, ὅσο μᾶς εἶναι δυνατόν, ἄς προσέχουμε αὐτούς τούς τύπους. Τό γιατί θέλει να κάνει κακό καί τί μηχανισμοί δουλεύουν στην ψυχή του... Νά πῶ μίσος; ἐκδικητικότητα; δέν ξέρω· ὅ,τι καί νά πῶ, δέν ξέρω· ἕνα μόνο ξέρω, ὅτι ἔχω παρατηρήσει πώς αὐτοί οἱ ἄνθρωποι εἶναι κρυφοί ἐχθροί!

   Τήν ψυχολογία αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου, ἂν θέλετε, μπορεῖτε νά τή βρείτε στη Σοφία Σολομώντος, στο 2ο κεφάλαιο. Εἶναι ἐκεῖνο τό Ἀνάγνωσμα πού διαβάζουμε στις μνήμες Αγίων, τήν παραμονή στον Εσπερινό. Εἶναι τό τρίτο συνήθως Ανάγνωσμα, ὄχι πάντα τό ἴδιο, ἀλλά αὐτό ἐπικρατεῖ, καί ἐκεῖ λέει σέ ἕνα σημεῖο «βαρύς ἐστιν ἡμῖν καὶ βλεπόμενος» καί λοιπά. Δηλαδή: Ὁ ἄνθρωπος ὁ εὐσεβής μᾶς εἶναι βαρύς ἀκόμα καί νά τόν βλέπουμε. Δέν μποροῦμε οὔτε καί νά τόν βλέπουμε στα μάτια μας, δέν μποροῦμε νά τόν πλησιάσουμε, δεν μπορούμε να τον βάλουμε στην παρέα μας· θά τοῦ κάνουμε ὅμως κακό! Είναι μια περίεργη δαιμονική ψυχολογία.

  «Τὸν καταλαλοῦντα λάθρα τὸν πλησίον αὐτοῦ, τοῦτον ἐξεδίωκον». Αὐτόν πού κατηγορούσε κρυφά τον πλησίον του, τόν ἔδιωχνα μακριά.

   Βλέπετε παίρνει διάφορες κατηγορίες ἀνθρώπων πονηρῶν, πού μπορούν να υπάρχουν στο περιβάλλον μας. Ὁ καταλαλῶν λάθρα εἶναι ἐκεῖνος πού συκοφαντεῖ κρυφά, χωρίς νά πάρει εἴδηση ἐκεῖνος πού συκοφαντεῖται. Εἶναι ὁ συκοφάντης, ὁ ὑποκριτής· ἐπίσης εἶναι αὐτός πού στέλνει ανώνυμες ἐπιστολές ἤ κάνει ἀνώνυμα τηλεφωνικές καταγγελίες. Πόσες φορές στέλνονται ἐπιστολές χωρίς ὄνομα, ἤ γίνονται τηλεφωνικές κατηγορίες! Ἔχουμε δηλαδή ανωνυμογραφία καί ἀνωνυμοφωνία –πρώτη φορά ἔβαλα αὐτή τή λέξη δεν τήν εἶπα ἄλλη φορά– κρύβεται δηλαδή κανείς, δέν λέει τό ὄνομά του. Πόσες φορές κάτι τέτοιες καταστάσεις ταράζουν τη μικρή κοινωνία τῆς οἰκογένειας και δημιουργοῦν προβλήματα! Αὐτοί οἱ ἄνθρωποι εἶναι λαθροδῆκτες, δαγκώνουν στα κρυφά, ὅπως ἀκριβῶς εἶναι καί ἡ ὀχιά, πού τή βλέπεις, σε βλέπει, καί γιά μια στιγμή σοῦ ἐπιτίθεται καί σέ δαγκώνει.

   Αὐτούς, λέει ὁ Δαβίδ, τούς ἔδιωχνε. Δρόμο! Θέση μέσα στο σπίτι του, ἤ μέσα στο παλάτι, δέν μποροῦσαν νά ἔχουν. Δρόμο! Μακριά!... Οἱ ἄνθρωποι αυτοί δέν πρέπει νά εἶναι μέσα στο περιβάλλον μας. Κάποτε βρίσκονται αναγκαστικά στο περιβάλλον μας τὸ ἐπαγγελματικό. Πῶς νά τό κάνουμε ὅμως; Πῶς νά τόν βγάλεις αὐτόν; Εἶναι συνάδελφος, είναι δίπλα σου, ἐργάζεται, καί τά λοιπά· ὅμως δέν θά ἔχει κανείς σχέσεις. Οι σχέσεις μας θά εἶναι μόνο υπηρεσιακές, ὄχι περισσότερες.

  «Ὑπερηφάνω ὀφθαλμῷ καὶ ἀπλήστῳ καρδίᾳ τούτῳ οὐ συνήσθιον». Με αυτόν, λέει, πού ἔβλεπε ὑπερήφανα τόν ἄλλο καί εἶχε ἀχόρταγη καρδιά δέν ἔτρωγα μαζί του.

   Δυό ἄλλες κατηγορίες αναφέρει ἐδῶ ὁ Ψαλμωδός· τοῦ ὑπερήφανου ἀνθρώπου καί τοῦ ἄπληστου, δηλαδή τοῦ ἀχόρταγου, τοῦ πλεονέκτη. Τό «οὐ συνήσθιον» εἶναι μία ὡραία ἔκφραση, που δείχνει μια στενή σχέση, γιατί τρῶμε μαζί μ' ἐκείνους πού ἔχουμε στενές σχέσεις. Καί λέει ὁ Δαβίδ ὅτι στενές σχέσεις δεν είχε μέ τόν ὑπερήφανο καί μέ τόν άπληστο ἄνθρωπο.

   Δηλαδή θα λέγαμε ἐδῶ ὅτι ὁ συκοφάντης, ὁ ὑπερήφανος καί ὁ ἄπληστος εἶναι τρεῖς μεγάλες κοινωνικές πληγές, πού ἐπικρατούν στις σχέσεις μας μέ τούς ἄλλους ἀνθρώπους. Η στάση μας; ρητή, καθαρή, ξάστερη: Εξεδίωκον αὐτούς. Μακριά! Μόνο πού ἡ σύνεση ἀπαιτεῖ ὥστε ἡ ἀπομάκρυνση να γίνει μέ τέχνη. Οπωσδήποτε ἀπομάκρυνση, αλλά νά γίνει μέ τέχνη, γιατί οἱ κακοί ἄνθρωποι ὅταν προσβληθοῦν –ὅπως ὁ ὑπερήφανος, για παράδειγμα– μπορεῖ νά μᾶς κάνουν κακό, νά γίνουν ἐχθροί μας. Γι' αυτό χρειάζεται πάρα πολλή προσοχή. Θα είμαστε εὐγενεῖς, ἀλλά άκαμπτοι. Εὐγενεῖς μέ ὅλους, γεμάτοι καλοσύνη κι ἀγάπη πρός ὅλους, ἀλλά θά ἐπισημαίνουμε τούς ἐπικίνδυνους ἀνθρώπους καί θά τούς ἀπομακρύνουμε εὔσχημα. Ὁπωσδήποτε ὅμως θά τούς ἀπομακρύνουμε.

   Σ' αὐτά τά χωρία μᾶς ἀνέφερε ο Ψαλμωδός, ἐδῶ ὁ Δαβίδ, ποιούς προσέχει. Να σᾶς πῶ καί κάτι, πού δέν το βλέπουμε βέβαια στον παρόντα Ψαλμό, αλλά το βρίσκουμε σε πολλούς άλλους Ψαλμούς. Το Εβραϊκό κείμενο δέν ἔχει παρωχημένο χρόνο, αλλά μέλλοντα. Ἐδῶ ἡ μετάφραση τῶν Ἑβδομήκοντα χρησιμοποιεῖ παρωχημένο χρόνο. Λέει «οὐ συνήσθιον», δέν ἔτρωγα. «Τὸν καταλαλοῦντα ἐξεδίωκον», τόν συκοφάντη τόν ἔδιωχνα. Εἶναι παρωχημένος χρόνος. Το Εβραϊκό κείμενο ὅμως ἔχει «τόν καταλαλοῦντα θά ἐκδιώξω, καί μέ τόν ἄπληστο καί τόν υπερήφανο μαζί τους δέν θά φάω». Πρόκειται για προγραμματισμένη ζωή, καί κατά συνέπεια τό Ἑβραϊκό κείμενο τό ἀποδίδει καλύτερα. Εἶναι ἐκεῖνο πού σᾶς εἶχα πεῖ στήν εἰσαγωγή ὅτι πρέπει νά ἔχουμε υπόψη μας καί ἄλλες ἐκδόσεις, ἄν θέλουμε να κάνουμε βαθύτερη και καλύτερη εργασία καί μελέτη.

   Τώρα λέει τί θά κάνει παρακάτω, ἀπό θετικῆς πλευρᾶς. Ὄχι ποιούς θά ἀπομακρύνει, αλλά τώρα ποιούς θά φέρει κοντά του, κάτι πού ἄν τό ἔκαναν ὅλοι οἱ ἄνθρωποι αὐτό, ἰδίως οἱ ἡγέτες, πόσο θαυμάσια θά ἦταν ἡ ζωή μας...

  «Οἱ ὀφθαλμοί μου ἐπὶ τοὺς πιστοὺς τῆς γῆς, τοῦ συγκαθῆσθαι αὐτοὺς μετ᾿ ἐμοῦ». Δηλαδή τα μάτια μου θά εἶναι μόνο στους πιστούς τῆς γῆς, γιά νά κάθονται μαζί μου. Μόνο οἱ καλοί ἄνθρωποι, οἱ εὐσεβεῖς, αὐτοί θά εἶναι ἐκεῖνοι πού θά κάθονται μαζί του, δηλαδή αὐτοί θά εἶναι τό περιβάλλον του.

   Μήν ἐπιδιώξετε ποτέ περιβάλλον ἁπλῶς μορφωμένων ἀνθρώπων ἢ πλουσίων, ἀλλὰ εὐσεβῶν. Τό κριτήριο νά εἶναι ἡ εὐσέβειά τους· οὔτε ὁ πλοῦτος οὔτε τό ἀξίωμα οὔτε ἡ μόρφωση.

   Γνωρίζω πολλούς ἀνθρώπους, ἔχω συναντήσει δηλαδή πολλούς ἀνθρώπους, πού ἀγαποῦν πολύ νά ἔχουν στο περιβάλλον τους γιά φίλους καί τά λοιπά διανοούμενους ἀνθρώπους· κι αὐτοί οἱ ἄνθρωποι νά εἶναι... δέν ξέρω –εἶναι κάτι παράξενο– νά εἶναι διεφθαρμένοι πραγματικά. Οι πιό πολλοί διανοούμενοι στήν ἐποχή μας εἶναι διεφθαρμένοι ἄνθρωποι. Εἶναι ἀγνωστικιστές... εἴτε ἀπό μόδα είτε από συνείδηση, από πεποίθηση, όπως θέλετε πάρτε το. Εἶναι ἀγνωστικιστές, εἶναι ἄθεοι, εἶναι ἀνήθικοι...

   Υπάρχει ἕνα παράξενο δόγμα στους διανοουμένους· ὅτι γιά νά μπορεῖ κάποιος νά ἀποδώσει καλύτερα σαν λογοτέχνης, σαν ποιητής, σαν καλλιτέχνης, ζωγράφος, μουσικός καί τά λοιπά, πρέπει νά ζήσει ἔντονα τή ζωή, να τη ζήσει στις μορφές πού τοῦ προσφέρεται. Γι' αὐτό, ἐπειδή ἐπικρατεῖ αὐτή ἡ ἀντίληψη στούς καλλιτεχνικούς κύκλους, δυστυχῶς καί ἐκεῖ εἶναι διεφθαρμένοι ἄνθρωποι! Καί οἱ διανοούμενοι, οἱ πιό πολλοί, εἶναι διεφθαρμένοι ἄνθρωποι· περνοῦν ἀπ' ὅλες θα λέγαμε τις καταστάσεις πού μπορεῖ νά περάσει ἕνας ἄνθρωπος, καί ἀπό τήν ἀπιστία, καί τήν ἀθεΐα, γιατί θέλουν να δοκιμάσουν τί πράγμα εἶναι ἡ ἀπιστία, τί πράγμα εἶναι ἡ ἀθεΐα, τί πράγμα εἶναι ἡ ἀνηθικότητα· περνοῦν ἀπό ὅλα αὐτά. Είναι φοβερό.

   Μέ τήν εὐκαιρία μοῦ εἴχατε δώσει ἕνα ἔντυπο φωτοτυπημένο ἀπό ἕνα περιοδικό για κάποιον μουσικό πού πέρασε, λέει, καί ἀπό τό χασίς, πέρασε καί ἀπό πολλά ἄλλα, καί κατέληξε να γίνει Χριστιανός· αλλά αὐτός ὁ Χριστιανισμός, όπως τουλάχιστον περιγράφεται, εἶναι μ' ἕνα ἐρωτηματικό... Είναι ένας Χριστιανισμός πού μόνο ευαγγελικός δέν εἶναι μπορεί να είναι, ὅπως τόν ἀντιλαμβάνονται οἱ πιό πολλοί, ἕνας Χριστιανισμός κατά έναν κοινωνικό τρόπο. Μόνον εὐαγγέλικός δέν εἶναι· δηλαδή δέν εἶναι ἕνας Χριστιανισμός πού σώζει.

  Ἔτσι, βλέπετε, οἱ διανοούμενοί μας περνούν από ὅλες αυτές τις καταστάσεις. Προσοχή! Δεν θα κάνουμε παρέα με διανοουμένους μόνο καί μόνο γιατί εἶναι διανοούμενοι, ἀγνοώντας ή παραγνωρίζοντας ποιά εἶναι ἡ ζωή τους. Οὔτε με πλουσίους. Ἄλλη τάση πάλι ανθρώπων εἶναι νά θέλουν να κάνουν παρέα με πλούσιους ἀνθρώπους... Δεν ξέρω, ἀλλά εἶναι μιὰ ἀλαζονία τῆς ψυχῆς, μία κατάσταση άσχημη, εἶναι ἀπουσία ταπεινοφροσύνης σ' αυτή την περίπτωση. Καί εἶναι καί ἄλλοι πού θέλουν νά κάνουν παρέα μὲ ἀνθρώπους που ἔχουν ἀξιώματα μέσα στην κοινωνία, γιά νά εἶναι περίβλεπτοι, καί οἱ ἴδιοι καί λένε ὅτι ἔχουν σχέσεις μέ τόν τάδε καί μέ τόν τάδε καί μέ τόν τάδε... Ἐφόσον οἱ ἄνθρωποι αὐτοί εἶναι διεφθαρμένοι, δὲν θὰ τοὺς κάνουμε ποτέ παρέα. Δέν θέλω νὰ πῶ ὅτι δέν θά κάνουμε παρέα μ' ἕναν διανοούμενο, ἄν εἶναι εὐσεβής ἄνθρωπος, οὔτε μέ ἕναν πλούσιο, ἂν εἶναι εὐσεβής· ὄχι· τό κριτήριό μας ὅμως θά εἶναι ἂν εἶναι πιστός ἄνθρωπος. Ἄν εἶναι πιστός, τότε μπορεί να γίνει παρέα μας, να γίνει περιβάλλον μας. Γι' αυτό λέει ἐδῶ: «τά μάτια μου ἦταν ἐπάνω στους πιστούς τῆς γῆς, αὐτοί πού θά ἀποτελοῦσαν τό περιβάλλον μου».

  «Πορευόμενος ἐν ὁδῷ ἀμώμῳ, οὗτός μοι ἐλειτούργει». Δηλαδή αυτός που περπατοῦσε σε δρόμο ἄσπιλο, ἁγνό, αὐτός μέ διακονοῦσε. «Ἐλειτούργει» θὰ πεῖ ὑπηρετοῦσε, ἦταν ὁ διάκονός μου, ἤ, ἄν θέλετε, ὁ συνεργάτης μου, ὁ ὑπάλληλός μου καί τά λοιπά. Δηλαδή, μέ ἄλλα λόγια, στην υπηρεσία του ἦταν ἐκεῖνος πού ζοῦσε τέλεια ζωή, πνευματική ζωή.

   Ὤ, ἄν τά κριτήριά μας ήταν πάντοτε αὐτά...!

  «Οὐ κατῴκει ἐν μέσῳ τῆς οἰκίας μου ποιῶν ὑπερηφανίαν, λαλῶν ἄδικα οὐ κατεύθυνεν ἐνώπιον τῶν ὀφθαλμῶν μου». Μέσα στο σπίτι μου δέν είχε θέση ὁ ὑπερήφανος, καί ἐκεῖνος πού μιλάει ἄδικα δέν στεκόταν μπροστά στα μάτια μου.

   Ὁ στίχος 7 θα λέγαμε ὅτι εἶναι μία επανάληψη τῶν στίχων 3, 4 και 5 λέει δηλαδή ότι μέσα στο σπίτι του δέν κατοικοῦσε ἄνθρωπος ὑπερήφανος ἢ ὅποιος μιλοῦσε ἄδικα, δηλαδή ὁ συκοφάντης.

   Καί μπαίνουμε στο τελευταῖο χωρίο, τό 8, πού ἀξίζει νά τό προσέξουμε λιγάκι.

  «Εἰς τὰς πρωΐας ἀπέκτεινον πάντας τοὺς ἁμαρτωλοὺς τῆς γῆς τοῦ ἐξολοθρεῦσαι ἐκ πόλεως Κυρίου πάντας τοὺς ἐργαζομένους τὴν ἀνομίαν». Δηλαδή: Κάθε πρωί καταδίκαζα σε θάνατο ὅλους τούς ἐγκληματίες τῆς χώρας μου, για να καθαρίσω τήν πόλη τοῦ Κυρίου, τήν Ἱερουσαλήμ, ἀπό ὅλους ὅσους κατεργάζονται τήν ἀνομία.

   Ἐδῶ τό «ἀπέκτεινον» μπορούμε να το πάρουμε σε χρόνο Μέλλοντα, δηλαδή «ἀποκτενῶ», ἀφοῦ προγραμματίζει. Θά τό δοῦμε πρώτα - πρώτα από πλευρᾶς ἱστορικῆς, ὅπως εἶναι τοποθετημένο το χωρίο ὅταν τό συνέθεσε ὁ Δαβίδ, δηλαδή τί ἐννοοῦσε ὁ Δαβίδ.

   Θά πεῖ: τίς πρωϊνές ώρες ἐκτελοῦσα δικαστικό ἔργο, ἔχοντας δικαστική εξουσία. Εἶναι δέ γνωστό ὅτι τη δικαστική εξουσία στις πόλεις τοῦ Ἰσραήλ τήν ἀσκοῦσαν οἱ πρεσβύτεροι, καί συνήθως ὁ δικαστικός χώρος ἦταν κοντά στις πύλες τῶν τειχῶν. Ἐκεῖ γίνονταν οἱ δίκες.

   Τώρα λέει ἐδῶ ὁ Δαβίδ: Πρωί-πρωί, κάθε πρωί, πού θά ἀναλαμβάνω αὐτό τό δικαστικό ἔργο, ὅσοι άμαρτωλοί μου προσάγονται –ὄχι ἁμαρτωλοί μέ τήν κοινή ἔννοια, γιατί ἁμαρτωλοί εἴμαστε ὅλοι, ἀλλά ἐγκληματίες και διεφθαρμένοι ἄνθρωποι, ἱκανοί να μολύνουν τήν κοινωνία– αὐτούς θά τούς καταδικάζω σέ θάνατο –προσέξτε: ἀποκτενῶ ἡ ἀπέκτεινον· θά τούς καταδικάζω, εἴπαμε Μέλλων– και θα καθαρίζω την πόλη τοῦ Κυρίου πού εἶναι ἡ Ἱερουσαλήμ ἀπό ὅλους ἐκείνους πού ἐργάζονται τήν ἀνομία, πού παραβαίνουν τόν Νόμο.

   Δέν ξέρω σήμερα, μέ τά σύγχρονα μάτια, ἕνας δικαστικός, ἕνας δικηγόρος ἤ ἕνας απλός πολίτης, πῶς θὰ μποροῦσε νὰ δεῖ αὐτό τό χωρίο τοῦ Δαβίδ. Δέν θά ἤθελα νά ἀναπτύξω τό θέμα ἂν ἡ θανατική ποινή θα ἦταν σωστή ἤ δέν θά ἦταν σωστή μέσα σέ μιά κοινωνία. Πραγματικά δέν θά ἤθελα νά θίξω το θέμα αυτό. Αλλά, ἀπ' ὅ,τι ἔχω ακούσει ἀπό ἐσᾶς τοὺς εἰδικούς, υπάρχουν διάφορες θεωρίες. Ἄλλη θεωρία λέει ότι πρέπει νά ὑπάρχει ἡ καταδίκη σε θάνατο, δηλαδή ή θανατική ποινή, ἄλλη θεωρία λέει ὄχι, ἄλλη λέει νά ὑπάρχει μία μέση οδός, καί τά λοιπά. Ἔχουμε ἀκόμη καί τά ἐλατήρια: Γιατί υπάρχει ή θανατική ποινή; Εκδικεῖται ἡ κοινωνία; Ἡ κοινωνία τόν ἐγκληματία τόν φρονιματίζει; Τί; Ὅλα αὐτά εἶναι διάφορες θεωρίες, τίς ξέρετε ἐσεῖς καλύτερα. Δέν τά θίγω αὐτά, δέν μ' ἐνδιαφέρουν· ἕνα μόνο ἔχω να πω. Ἔχει παρατηρηθεῖ ὅτι μέσα σέ μιά κοινωνία ἀνθρώπων, ὅταν δέν ὑπάρχει ἡ ἄσκηση τοῦ νόμου σέ ἐγκλήματα σοβαρά, τό κακό πολλαπλασιάζεται. Αὐτό. Δεν ξέρω.

   Στην Παλαιά Διαθήκη εἶναι σαφές ὅτι ὑπῆρχε ἡ θανατική ποινή, καί μάλιστα τήν ἐπιβάλλει ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Στην Καινή Διαθήκη ὁπωσδήποτε δέν ὑπάρχει πλέον αὐτό. Για παράδειγμα, όταν κάποιος μάζευε ξύλα το Σάββατο και ρωτήθηκε ὁ Θεός ἀπό τόν Μωυσή τί ἔπρεπε νά τόν κάνουν αὐτόν, ὁ Θεός εἶπε: «Θά λιθοβολιθεί» (Βλ. Αριθ. 15, 32-26.).

   Μιά ἄλλη περίπτωση εἶναι ἡ ἑξῆς: Κάποτε ἕνας γιός Αἰγυπτίου καί Ἑβραίας –Αἰγύπτιος δηλαδή– εἶχε ἀκολουθήσει τούς Εβραίους. Ὅταν τσακώθηκε μέ ἕναν Ἑβραῖο καί βλαστήμησε τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ, ρωτήθηκε πάλι ὁ Θεός, καί εἶπε: «Θά λιθοβοληθεῖ. Στη Συναγωγή τῶν Ἑβραίων ὅλοι θα πετάξουν πέτρα. Ὁ καθένας θα πετάξει από μία πέτρα» (Λευίτ. 24, 10-14.). Δύο εκατομμύρια ἄνθρωποι από μία πέτρα! Τί βουνό θά ὀρθώθηκε ἐπάνω ἀπό τό πτώμα του!

   Μιά ἄλλη περίπτωση: Ὅταν μπῆκε ὁ Ἰησοῦς τοῦ Ναυῆ μέσα στήν Ἱεριχώ, ὁ Θεός εἶπε: «Δεν θα πάρετε τίποτα ἀπολύτως ἀπό τήν πόλη αυτή· θα την παραδώσετε στη φωτιά. Ὅ,τι δέ νομίσματα βρεθοῦν μέσα στην πόλη, αὐτά θά τα μαζέψετε για να χρησιμοποιηθοῦν μελλοντικά ώστε να κτισθεί ναός». Κάποιος όμως, πού τόν ἔλεγαν Ἄχαρ, ἔβαλε μερικά νομίσματα στην τσέπη του. Καί σέ μία προσεχῆ μάχη, ἐνῶ ἡ Ἱεριχώ ἔπεσε αμαχητί, οἱ Ἑβραῖοι ἔχασαν τή μάχη. Παραπονέθηκε τότε ὁ Ἰησοῦς τοῦ Ναυῆ: «Κύριε, Ἐσύ μᾶς υποσχέθηκες ότι θα κατακτήσουμε τή γῆ τῆς ἐπαγγελίας αμαχητί, ἐδῶ ὅμως χάσαμε!». Και τότε εἶπε ὁ Θεός: «Ναί, χάσατε, γιατί ανάμεσά σας εἶναι ἕνας κλέφτης». «Ποιός είναι;». «Είναι αυτός», τόν ὑποδεικνύει ο Θεός. «Η ποινή του;». «Λιθοβολισμός» (Βλ. Ἰησ. Ναυή 7, 1-26.).

   Θὰ μοῦ πεῖτε ὅτι αὐτό ἦταν γιά παραδειγματισμό σ' ἕναν λαό κακοτράχαλο.

   Κάτι ανάλογο ἔχουμε καί στήν Καινή Διαθήκη, ὅταν ὁ Θεός προσωπικά επεμβαίνει να θανατώσει. Εἶναι ἡ περίπτωση τοῦ Ἀνανία καί τῆς Σαπφείρας, που θανατώθηκαν ὅταν εἶπαν ψέματα. (Πράξ. 5, 1-11.) Βλέπουμε δηλαδή τή θανατική ποινή νά τήν ἐπιβάλει ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Ὄχι μέ ἀνθρώπους, ἀλλά ὁ ἴδιος ὁ Θεός τήν ἐπιβάλλει! Εἶναι καταπληκτικό! Οπωσδήποτε όμως στην Καινή Διαθήκη δέν ἔχουμε πλέον τη θανατική ποινή στα κοινά ἐγκλήματα καί τά λοιπά. Μένει ὅμως αὐτά νά τά κανονίσουν οἱ ἄνθρωποι.

   Ας συνεχίσουμε. Νομίζω ὅτι τό χωρίο αυτό που γράφει ὁ Δαβίδ λέει τοῦτο: Δέν θά ὑπάρχουν βρώμικα πράγματα μέσα σε μία πόλη, μέσα σ' ἕναν λαό. Ένας κυβερνήτης, πού θά μποροῦσε, σάν ἕνας ἄλλος Ήρακλῆς, να βάλει κάποιο ποτάμι να ξεπλύνει την κόπρο τοῦ Αὐγεία ἀπ' ὅλα αὐτά τά βρώμικα πράγματα που υπάρχουν μέσα στην πόλη, θά ἔκανε ἕνα ἠράκλειο ἔργο. Καί νομίζω ὅτι ἐκεῖ πρέπει να μείνουμε· ἕνας κυβερνήτης αυτό πρέπει να κάνει.

   Ἀλλά ἀκόμη καί κάτι ἄλλο, ἐπειδή μιλᾶμε γιά οικοδεσπότη. Μέσα στο σπίτι σας τί κυκλοφορεῖ; Μήπως ἡ μαμά παίρνει περιοδικά, αυτά τοῦ περιπτέρου τα ποικίλα, καί τά διαβάζουν καί τά παιδιά; Μήπως ή τηλεόραση ἀνοίγει χωρίς ἔλεγχο; Μήπως το παρακάτω... καί τό παρακάτω; Τί μπαίνει μέσα στο σπίτι; Ελέγχουμε τι βάζουμε μέσα στο σπίτι μας καί τί τελικά πέφτει στα χέρια τῶν παιδιῶν μας ἤ στα χέρια τα δικά μας, τῶν μεγάλων; Πρέπει να καθαρίσουμε το σπίτι μας. Τό σπίτι μας να μείνει καθαρό απ' οτιδήποτε είναι βρώμικο.

   Κι ἕνα τελευταῖο. Θα κάνουμε αναγωγή τοῦ χωρίου αὐτοῦ. Τήν ἀναγωγή δέν τήν κάνω ἐγώ· τήν κάνουν οἱ νηπτικοί Πατέρες. Εἶναι δέ γνωστό ὅτι οἱ νηπτικοί Πατέρες ἀγαποῦν πάρα πολύ τήν ἀναγωγή ἱστορικῶν καί κυριολεκτικῶν χωρίων –ἐκείνων δηλαδή πού ἀποδίδονται μέ τήν κυριολεκτική τους σημασία, ὄχι τήν αλληγορική– γιατί μέ αὐτόν τόν τρόπο ανάγονται σε ἄκρως πνευματικά θέματα. Αν, για παράδειγμα, διαβάσετε τή Φιλοκαλία, θά τό δεῖτε αὐτό· καί τό χωρίο γιά τό ὁποῖο μιλᾶμε θα το βρείτε στον πρώτο τόμο τῆς Φιλοκαλίας να ερμηνεύεται ὅπως θά τό ἑρμηνεύσουμε.

   Τόσο χρησιμοποιοῦν τήν ἀναγωγή οἱ νηπτικοί Πατέρες, ὥστε ὅταν πρωτοδιάβασα Φιλοκαλία, πρό ἐτῶν, θυμᾶμαι ὅτι μέ εἶχε λίγο πειράξει το θέμα αυτό, γιατί ἤθελα νά ἔμενα στην ιστορική έρμηνεία τῆς Ἁγίας Γραφῆς, αὐτήν πού χρησιμοποιεῖ καί ὁ ἱερός Χρυσόστομος, τη λεγόμενη Αντιοχειανή Σχολή, καί νά μήν πήγαινα στην αλληγορική ερμηνεία. Ἐδῶ ὅμως δέν πρόκειται για αλληγορική ἑρμηνεία τῶν νηπτικών Πατέρων –εἶχα κάνει ἕνα λάθος· δέν τό καταλάβαινα δηλαδή αυτό– αλλά πρόκειται για μία αναγωγική θέση τοῦ χωρίου. Δέν εἶναι ἀλληγορική ερμηνεία, πού ἔκανε ὁ Ωριγένης καί ή Σχολή του, ή Αλεξανδρινή Σχολή, αλλά αναγωγική. Δηλαδή παίρνω τό ἱστορικό καί τό ἀνεβάζω πιό πάνω καί τό κάνω πνευματικό. Δέν τό άλληγορῶ, ἀλλά τό ἀναγάγω. Είναι διαφορετικό τό ἕνα ἀπό τό ἄλλο. Ὑπάρχει λεπτή δηλαδή διαφορά, ἄν τό προσέξουμε.

   Καί τώρα λοιπόν, ποιοί εἶναι οἱ ἁμαρτωλοί τῆς γῆς καί οἱ ἐργαζόμενοι τήν ἀνομίαν; Εἶναι οἱ πονηροί λογισμοί. Αὐτοί πρέπει να σκοτωθοῦν «εἰς τὰς πρωΐας», ἐπειδή τό πρωί εἶναι τό ξεκίνημα τῆς ἡμέρας. Πρέπει να σκοτώσουμε τους πονηρούς λογισμούς στο ξεκίνημά τους, ἐκεῖ πού ξεκινοῦν. Δηλαδή, μόλις ἔρθει ἕνας πονηρός λογισμός, πρέπει αμέσως νά τόν ἁρπάξουμε, –ἐπιτρέψτε μου νά πῶ μία λαϊκή φράση– νά τόν βουτήξουμε ἀπό τό σβέρκο... και σύμφωνα μέ τόν 136ο Ψαλμό νά τόν βάλουμε στην πέτρα καί νά τόν σφάξουμε! «Μακάριος ὁ λαός ἐκεῖνος, πού θά ἁρπάξει τα παιδιά σου, ὦ Βαβυλώνα, καί θά τά σφάξει ἐπάνω στην πέτρα, θα τους συντρίψει το κεφάλι ἐπάνω στην πέτρα!» (Ψαλμ. 136, 9.). Ἄγριο' ἔ; Ἄγριο! Τά ἔλεγαν αυτά οἱ αἰχμάλτοι Ἑβραῖοι ἀπό τόν καημό τους γιά ὅ,τι εἶχαν τραβήξει ἀπό τούς φοβερούς Βαβυλωνίους. Λοιπόν· θά άρπάξουμε τον πονηρό λογισμό τήν ἴδια στιγμή που θα γεννηθεῖ καί θά τόν δολοφονήσουμε· δέν θά τοῦ δώσουμε ποτέ ζωή, δέν θά τόν βάλουμε στη φυλακή ισόβια δεσμά... Ἐδῶ ἰσχύει ἡ θανατική ποινή! Τελείωσε. Αὐτός ὁ λογισμός δέν πρέπει να ξαναζωντανέψει· πρέπει να πεθάνει, γιατί, ἄν ξαναζωντανέψει, θά μᾶς κυριεύσει, θά μᾶς φάει!

   Καί ποιά εἶναι ἡ πόλις τοῦ Κυρίου; Εἶναι ἡ καρδιά μας, γιατί ἐκεῖ ἔρχεται να κατοικήσει ὁ Θεός. Ἡ πόλις τοῦ Κυρίου, ἡ καρδιά, πρέπει να μείνει καθαρή από τοὺς ἁμαρτωλούς τῆς γῆς, δηλαδή από τους πονηρούς λογισμούς. Καί τότε καί ἡ πολιτεία, ὅπως τήν ἀναφέρει εδῶ ὁ Δαβίδ, καί τό σπίτι μας, ἡ οἰκία, καί ἡ καρδιά μας, ὅλα αὐτά θά ἔχουν πραγματικά καθαρίσει.

   Καί τώρα νά ἀποδώσουμε τον Ψαλμό αυτόν καί ποιητικά, ἀφοῦ ἔχουμε καί τήν ποιητική απόδοσή του. Νὰ σᾶς πῶ τήν εἰσαγωγή:

  Ἔργο Δαβιδικό. Ὁ Ψαλμός αυτός διαγράφει τά καθήκοντα τοῦ βασιλιά, καί μάλιστα τοῦ βασιλιά τῆς Σιών, καί κάθε πιστοῦ πού εἶναι ἀρχηγός, εἴτε στο σπίτι του εἴτε στην τάξη του τήν κοινωνική εἴτε στην Πολιτεία. Γράφτηκε σ' ἐποχή πού ἡ κιβωτός δέν ἦταν στήν Ἱερουσαλήμ, αλλά στα χέρια του Αβεδδαρά.

 «Κύριε, κρίση καί ἔλεος θέ νά σοῦ τραγουδήσω,

  θα ψάλλω να συνετιστῶ, δρόμο άψογο για να βρω.

   Πότε θά 'ρθεῖς σ' ἐμένανε, να σ' ἔχω πιό κοντά μου,

   μέ τήν καρδιά μου καθαρή, στο σπιτικό μου ἐζοῦσα,

   μπροστά στα μάτια μου ποτέ παρανομιά δέν εἶχα·

   μίσος αἰσθάνθηκα γι' αὐτούς πού παραβάσεις κάναν,

   σ' ἐμένανε δέν κόλλησε καρδιά διεστραμμένη,

   δέν χαιρετούσα πονηρόν που πέρναγε κοντά μου. 

  Ἔδιωχνα ἐκεῖνον πού κρυφά συκοφαντοῦσε ἄλλον.

   Μ' απλήστους ' γώ δέν ἔτρωγα ποτέ καί μ' άλαζόνας,

   τα μάτια μου πάνω σ' αυτούς, πού 'δῶ στή γῆ πιστοί 'ναι,

   για να καθήσουν δίπλα μου καί σύντροφοί μου να 'ναι.

   Αὐτός πού βάδιζε άψογα, αὐτός μέ ὑπηρετοῦσε,

   στο σπίτι μου δέν ἔμπαινε υπερήφανος κανένας,

  'μπρός μου δέν ἔβρισκε στασιό, κι ὅς πού ἄδικα μιλοῦσε.

   Αμαρτωλούς στη χώρα μου δέν ἄφησα να ζήσουν.

   τούς σκότωνα κάθε πρωί, για να ξεκαθαρίσω

   αὐτούς πού κάναν ἀνομιές στου Κύριου τήν πόλη».

    Δευτέρα, 5-12-1977


7η ομιλία στην κατηγορία : "Ἀνάλυσις Ψαλμῶν'.

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἀνάλυσις Ψαλμῶν.
(Ὁμιλίες εἰς τό βιβλίο τῶν Ψαλμῶν) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/palaia-diauhkh/analysis-calmvn
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_76.html?m=1

Απομαγνητοφώνηση :
Ιερά μονή Κομνηνείου.
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀνάλυσις Ψαλμῶν».🔻
https://drive.google.com/file/d/1TYl6bvFofrohQvNazPRXiWU3vTikWUmi/view?usp=drivesdk

🔸📜 Απομαγνητοφωνημενες ομιλίες της σειράς «Ἀνάλυσις Ψαλμῶν».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CE%BD%CE%AC%CE%BB%CF%85%CF%83%CE%B9%CF%82%20%CE%A8%CE%B1%CE%BB%CE%BC%E1%BF%B6%CE%BD.%0A%28%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%84%CF%8C%20%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%BF%20%CF%84%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%A8%CE%B1%CE%BB%CE%BC%E1%BF%B6%CE%BD%29.?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.