28 Αυγούστου 2021

Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον.

†.Σύνοδον εορτών αγαπητοί μου σήμερα έχομε. Είναι ημέρα Κυριακή, ημέρα του Κυρίου. Είναι η ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία υψώνει τον Τίμιον Σταυρόν προς προσκύνησιν εκείνους οι οποίοι τρέχουν τον αγώνα τον καλόν, και τους προβάλλει τον Τίμιον Σταυρόν δια να ενισχυθούν εις τον αγώνα των αυτόν. Σήμερα η Εκκλησία μας γιορτάζει και το μέγα μήνυμα της σωτηρίας των ανθρώπων, ότι ο Θεός γίνεται άνθρωπος. Αλλά και σήμερα η πατρίδα μας γιορτάζει τα νικητήρια και την ελευθερία της από μία δουλεία  400 ετών. Ποια εορτή να διαλέξη κανείς και ποιά να προβάλλη;
   Αλλά ας μείνωμε αγαπητοί μου σ’ εκείνο το κεντρικώτατο και παγκόσμιο γεγονός. Το γεγονός του μηνύματος αλλά και της πραγματώσεως ότι ο Θεός μεθ’ ημών. Εμμανουήλ. Ο Θεός μαζί μας. Ότι ο Θεός γίνεται άνθρωπος. Εκείνος που οι προφήται μέσα εις τους ιαώνας προεφήτευσαν. Εκείνον που οι τελετουργικοί τύποι ποικιλοτρόπως έδειξαν. Εκείνον που η Ιστορία με τα γεγονότα της οδήγει, ήλθε. Κι’ όπως λέγει κι΄ ο Απ. Παύλος «ὃτε ἦλθε τό πλήρωμα του χρόνου…». Αυτό το πλήρωμα του χρόνου, αυτό το γέμισμα του χρόνου, το σημείο εκείνο που ο Θεός κρίνει, έρχεται. Εκείνος ο οποίος εστάθη το εσφαγμένο αρνίον προ καταβολής κόσμου. Ο Υιός και Λόγος του Θεού έρχεται να πάρη ανθρώπίνη φύση και να συναναστραφή μετά των ανθρώπων. Και να μείνη συναναστρεφόμενος μετά των ανθρώπων εις τους αιώνας των αιώνων, εις τον άληκτον αιώνα.
    Ήλθε λοιπόν το γεγονός. Το κεντρικώτατο, το παγκόσμιο αυτό γεγονός. «Ἐν δέ τῷ μηνί τῷ ἐκτῳ, μᾶς λέγει ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς, ἀπεστάλη ὁ ἄγγελος Γαβριήλ ὑπό τοῦ Θεοῦ εἰς πόλιν τῆς Γαλιλαίας, ᾗ ὄνομα Ναζαρέτ, πρός παρθένον μεμνηστευμένην ἀνδρί, ᾧ ὀνομα Ἰωσήφ, ἐξοἴκον Δαυΐδ, καί τό ὄνομα τῆς παρθένου Μαρίαμ».
   Πότε, παρακαλώ, κατά τον μήνα έκτον;.Όταν η συγγενής της η Ελισάβετ ήδη διήνοιε τον έκτον μήνα της δικής της εγκυμοσύνης. Η γηραιά Ελισάβετ έφερε εις τα σπλάχνα της τον εκλεκτότερον γόνον που ποτέ εγέννησε γυναίκα, μέσα στην παγκόσμια Ιστορία, τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Κατά τον 6ον λοιπόν μήνα κυοφορίας της Ελισάβετ, έρχεται ο αυτός άγγελος Γαβριήλ, σταλείς υπό του Θεού, να αναγγείλη σε μια παρθένο, η οποία μεμνηστευμένη στο πιο άσημο χωριό της Παλαιστίνης. Που η Παλαιστίνη ήταν η πιο άσημη γωνιά της γης. Ή αν θέλετε, η πιο άσημη γωνιά της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Εις την Ναζαρέτ. Και έρχεται να της πη το μεγάλο μήνυμα.
   «Καί εἰσελθών ὁ ἄγγελος πρός αὐτήν εἶπε∙ χαῖρε, κεχαριτωμένη∙ ὁ Κύριος μετά σοῦ∙».
   Λέγει ένας Εκκλησιαστικός συγγραφεύς, πολυμαθέστατος, ο 
Ωριγένης: «ἔψαξα, ἔψαξα, διάβασα, πουθενά δέν βρῆκα τέτοιον χαιρετισμόν νά δόθηκε ποτέ σέ ἄνθρωπο, καί ἰδίως σέ γυναίκα. “Χαῖρε κεχαριτωμένη∙ ὁ Κύριος μετά σοῦ”». Εκείνο το «χαῖρε» ἦταν όχι απλώς χαιρετισμός, αλλά αυτό που θα λέγαμε κατά κυριολεξίαν «νά ἔχης χαρά νά εἶσαι χαρούμενη Μαριάμ». Γιατί; «Γιατί ἐσύ εἶσαι ἡ Δευτέρα Εὒα. Κι’ἐκείνη ἐδέχθη τήν κατάρα ὄχι μόνο ἔν λύπαις νά γεννάει τά παιδιά της, ὄχι ἐν πόνοις, ἐν λύπαις, ἄλλο οἱ πόνοι καί ἄλλο αἱ λύπες, καί νά εἶναι κάτω ἀπό τήν ἀποστροφή τοῦ ἀνδρός της, δηλ. κάτω ἀπό τήν ὑποταγή τοῦ ἀνδρός, καί νά – οὕτως εἰπεῖν – δεσμεύεται ἡ ἐλευθερία της, πού κεφαλή της θά εἶναι ὁ ἄνδρας, ὄχι μέ τήν ἔννοια πού δίνει ἡ Κ.Δ. ἀλλά μέ μιά ἐντελῶς διαφορετική ἒννοια∙ πού ἔζησε τήν ἒννοια αὐτή ὁ ἀρχαῖος κόσμος, πού ἡ γυναίκα ἦταν δούλη τοῦ ἀνδρός. Τώρα ἐλύθη ἡ κατάρα. Ἐλύθη σέ σένα ἡ κατάρα. Καί ἦρθε ἡ εὐλογία. Γι’αὐτό, ἔχε χαρά. Ἐκείνη ἐν λύπη∙ ἐσύ ἐν χαρά. Ὧ Κεχαριτωμένη, ὧ ἐσύ πού εἶσαι κατά πλησμονή γεμάτη, ἀφάτως καί ἀνυπώτως γεμάτη ἀπό τίς δωρεές τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὅσο κανείς ποτέ ἄνθρωπος δέν ἐπῆρε τέτοια πλησμονή καί τέτοια πληρότητα χαρίτων καί δωρεῶν ἐκ μέρους τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὅσο κανείς ποτέ ἄνθρωπος δέν ἐπῆρε τέτοια πλησμονή καί τέτοια πληρότητα χαρίτων καί δωρεών ἐκ μέρους τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Σύ εἶσαι ἡ εὐλογημένη ἐν γυναιξί.
   Αὐτό τό “εὐλογημένη ἀνάμεσα στίς γυναῖκες”παίρνει μια ἐντελῶς ξεχωριστή διάσταση∙ γιατί εἶσαι ἡ ἐντελῶς ξεχωριστή ἀνάμεσα στίς γυναῖκες. Ἐσύ, πού δέν ἔχεις τό ὅμοιό σου. Σύ, πού διακρίνεσαι. Και διακρίνεσαι ὂχι μόνο ὡς πρός τάς συγχρόνους σου ἀλλά ὡς πρός τάς προγενεστέρας σου και τάς μεταγενεστέρας σου. Διότι οὒτε ὑπῆρξε, οὒτε ὑπάρχει, οὒτε θά ὑπάρξη σάν κι’ σένα χαριτωμένη καί εὐλογημένη ἀνάμεσα στίς γυναῖκες».  
   Ω εγκώμιο, αγαπητοί∙ εγκώμιο καταπληκτικό . Όχι από ανθρώπων εγκώμιο, αλλ’ υπ’ αυτού του Θεού εγκώμιον δια μέσου του αρχαγγέλου Γαβριήλ∙ Φυσικόν ήτο και επόμενον.
   Η Θεοτόκος, η παρθένος Μαριάμ, μόλις ήκουσε αυτό, ἐταράχθη. Και εσκέπτετο, από πού και έως πού αυτός ο χαιρετισμός; Και όπως λέγει ένας υμνογράφος, θέτει στο στόμα της Παναγίας, της Μαριάμ, τούτον τον λόγον: «Μήν μέ ἐξαπατήσεις ὃπως ἐξαπατήθηκε ἡ Εὔα. Σέ παρακαλῶ. Εἶναι τά λόγιά σου γνήσια; Εἶσαι γνήσιος; Μήπως ἀντί ἀγγέλου Θεοῦ ἔχω μπροστά μου τόν σατανᾶ; Μήν μέ ἐξαπατήσης. Διότι ἐξηπατήθη ἡ Εὔα, διότι ἐπεθύμησε τόν καρπόν, πού ὁ Θεός εἶπε “ὄχι”. Ἐγώ ὅμως δέν ἐπιθυμῶ νά ἐξαπατηθῶ». Είδατε παρακαλώ την προσοχή της Μαριάμ; Είδατε παρακαλώ; Είδατε την διάκρισή της; Εφοβήθη. «Ἀπό ποῦ καί ὡς ποῦ αὐτός ὁ χαιρετισμός; Διότι δέν ἐκφράζει μόνο τήν ταπείνωσή της. Ἐκφράζει καί τήν διάκρισή της. Ἐγώ; Νά δεχθῶ τέτοιον χαιρετισμό; Καί ποῖα εἶμαι ἐγώ; Καί ὕστερα, ἄν εἶναι κάτι, μήπως εἶναι πλάνη;» Αυτή είναι η διάκρισις που διέκρινε την Θεοτόκον, ένα από τα πολλά χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος που είχε η Μαριάμ. Αλλά θα της πη ο άγγελος: «Μή φοβοῦ. Γιατί βρῆκες χάρη. Καί νά, θά συλλάβης ἐν γαστρί, καί θά γεννήσης υἱόν, καί θά καλέσης τό ὄνομά του Ἰησοῦ».
   Εκείνο το «συλλήψῃ ἐν γαστρί», θέλει να τονίση κατά έναν ρεαλιστικόν τρόπον ότι δεν θα έλθη απλώς ο Μεσίας, ο Υιός του Θεού, αλλά θα έλθη πραγματικά σαρκούμενος. Διότι εκείνο το «συλλήψῃ ἐν γαστρί», σημαίνει ό,τι ρεαλιστικότερο θα μπορούσε να ειπωθή. Διότι πραγματικά θα συλλάβης εσύ εγκυμονούσα, και θα προσλάβη σάρκα, διότι θα κυοφορήσης και εν συνεχεία θα γεννήσεις. Παρακαλώ, υπογραμμίζω το σημείο αυτό. Το υπογραμμίζω διότι είναι ισχυρότατον σημείον ότι ο Υιός του Θεού έγινε πραγματικά άνθρωπος.
   Όλα λοιπόν αυτά κατά συσσώρευσιν, «συλλήψη ἐν γαστρί καί τέξῃ υἱόν» δηλ. θα συλλάβης, θα εγκυμονύσης και θα γεννήσης, αυτά εκφράζουν την αληθινή ενανθρώπιση του Θεού Λόγου.
   Και αυτός θα είναι υιός. Και θα τον ονομάσης Ιησούν. Που ελληνικά σημαίνει Σωτήρ. «Οὗτος ἔσται μέγας καί υἱός ὑψίστου κληθήσεται...» Αυτός θα σταθή μέγας, και θα κληθεί υιός υψίστου. Εννοείται κατά την ανθρωπίνη πάντοτε φύση. «Καί βασιλεύει ἐπί τόν οἶκον Ἰακώβ...» Και θα βασιλεύη στον οίκο Ιακώβ, δηλ. εις τους Εβραίους, «εἰς τούς αἰῶνας, (κατά τήν ἀνθρώπινη πάντοτε φύση) καί τῆς βασιλείας αὐτοῦ οὐκ ἔσται τέλος». Και της βασιλείας του δεν υπάρχει τέρμα. Ἀληκτος βασιλεία.
   «Εἶπε δέ Μαριάμ πρός τόν ἄγγελον∙ πῶς ἔσται μοι τοῦτο, ἐπεί ἄνδρα οὐ γινώσκω;» Πώς αυτό μπορεί να μου γίνη, αφού άνδρα δεν γνωρίζω; Ιδού πάλι παρακαλώ, παρά το εγκώμιο, παρά το ύψος της αγγελίας, η Θεοτόκος πάλι θα μείνη, όχι στον δισταγμό της, διότι η Θεοτόκος δεν ορθολογίζει, όπως ορθολόγισε έξι μήνες πιο μπροστά ο Ζαχαρίας∙ και του έδωσε ο ίδιος ο αρχάγγελος Γαβριήλ μία τιμωρία. Να μείνη άλαλος και κωφός. Η Μαρία δεν αρνείται, δεν ορθολογίζει, αλλά τί κάνει; Θέλει να μάθη πώς αυτό είναι. Διότι εκείνος, ο Ζαχαρίας, είχε προηγούμενά του. Διότι και η σάρα ήταν ηλικιωμένη γυναίκα και εγέννησε. Και η Άννα ήτο στείρα και εγέννησε. Όλοι αυτοί ήταν το «προηγούμενο» παρακαλώ της Ελισάβετ. Αλλά η Θεοτόκος είχε προηγούμενον; Ευρέθη ποτέ παρθένος να γεννήση; Πώς λοιπόν θα μπορούσε να γίνη αυτό; Όχι λοιπόν ότι δυσπιστεί αλλά θέλει να μάθη τι πρέπει να κάνη, πώς πρέπει να γίνη. Δηλ. τι εξαρτάται από αυτήν. Το αποδέχεται∙ αλλά και εξαρτάται από αυτήν.
   «Καί ἀποκριθείς ὁ ἄγγελος εἶπεν αὐτῇ. Πνεῦμα Ἅγιον ἐπελεύσεται ἐπί σε καί δύναμις ὑψίστου ἐπισκιάσει σοι∙» Μεγαλοιώδες αγαπητοί μου! «Θά ἔρθη σέ σένα τό Πνεύμα το Άγιον. Καί θά σέ σκιάση ἡ δύναμη τοῦ ὑψίστου». Συνεπώς άλλο ο Ύψιστος, ἀλλο η δύναμη του Υψίστου και άλλο το Πνεύμα το Άγιον. Και πράγματι. Ὁ Ὕψιστος εἶναι ὁ Πατήρ. Ἡ δύναμις τοῦ Ὑψίστου, ἡ δύναμις τοῦ Πατρός, εἶναι ὁ Υἱός. Καί τό Πνεῦμα τό Ἅγιον εἶναι τό τρίτο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ήτοι θα έρθη αυτός προσωπικά, ο Άγιος Τριαδικός Θεός∙ θα έλθη, προσέξατέ το αυτό, θα έλθη. «Ἐπελεύσεται». Έρχομαι επί. Θα ἐλθη. Και τι άλλο ακόμη; «Ἐπισκιάσει». Θα σε επισκιάση. Θα ρθη από πάνω σου, θα σταθή μέσα σου. Συνεπώς είναι βουλή του Αγίου Τριαδικού Θεού η Εναθρώπηση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος. Ακόμη και κάτι άλλο. Είναι και έργον του Αγίου Τριαδικού Θεού η ενανθρώπηση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος. Και πράγματι, όπως κάποτε «εἶπεν ὁ Θεός καί ἐγένετο ὁ κόσμο, τό φῶς, ὁ οὐρανός, ὁ ἥλιος, ἡ ξηρά, τά φυτά, καί τά ζῶα», «ὁ Θεός εἶπεν καί Πνεῦμα Θεοῦ ἐπεφέρετο ἐπάνω τῆς ἀβύσσου». Εκεί ενεργεί και ως βουλή και ως ενέργεια ο εις Άγιος Τριαδικός Θεός. Και ο Πατήρ και ο Υιός και το Πνεύμα το Άγιο. Διότι ο Πατήρ θέλει και ενεργεί, ο Υιός θέλει και ενεργεί, το Πνεύμα το Άγιον θέλει και ενεργεί. Ο ένας Θεός θέλει και ενεργεί. Ο Θεός «εἶπεν» λέγει. Εκείνο το «εἶπεν», αυτό είναι, είναι ο Λόγος, ο Θεός Λόγος, το δεύτερο πρόσωπον της Αγίας Τριάδος. Και το Πνεύμα που επεφέρεται επάνω της αβύσσου, είναι το Πνεύμα το Άγιον, που τρόπον τινά, σαν να θερμαίνει την δημιουργία, για να βγάλη από μέσα της την ζωή. Αλλά αυτή η δημιουργία, το σύμπαν ολόκληρο που γνωρίζομε, έπεσε, εφθάρη. Γιατί εισήλθε η αμαρτία. Και τώρα έρχεται πάλι ο άγιος Τριαδικός Θεός, να αναδημιουργήση την δημιουργία του ολόκληρη, να την ανακαινίση. Και η ανακαίνιση αυτή γίνεται όταν ο ίδιος, ο Άγιος τριαδικός Θεός αποφασίζει και ενεργεί, και μόνον το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ούτε λίγο ούτε πολύ, αυτό το απίθανον, αυτό το απίστευτο, αυτό που ανθρώπινη διάνοια ουδέποτε κατενόησε, ουδέποτε κατάλαβε, και ο διάβολος ουδέποτε εφαντάσθη, ποίον, ότι αυτός ο Θεός θα περιβληθή, το
δεύτερον πρόσωπον της Αγίας Τριάδος, θα περιβληθή την δημιουργία Του, διά να εμφανιστή στην δημιουργία Του. Και επειδή η αρίστη μορφή εκ της κτίσης, ορατής δημιουργίας είναι ο άνθρωπος, ο Υιός του Θεού γίνεται άνθρωπος! Και ήρθε εις την γην. Ήρθε, και τώρα αναγγέλλεται η στιγμή αυτή προς την Θεοτόκον.
   Εδώ υπάρχει όμως ένα λεπτό σημείο. Το λεπτό σημείο είναι: Θα αποδειχθή η Θεοτόκος; Διότι αγαπητοί μου η αποδοχή ή μη αποδοχή θα μπορούσε όχι βεβαίως να καταργήση αλλά να μεταθέση το σχέδιο του Θεού. Βεβαίως είναι γνωστή η ώρα της δευτέρας του Θεού παρουσίας, εις τον Θεόν. Αλλ’ αυτή είναι γνωστή όχι με την έννοια ότι ο Θεός ορίζει την ημέρα και λέγει «αὐτή θά εἶναι». Αλλά με την έννοια ότι απλώς είναι γνωστή. Τί σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι εξαρτάται η Δευτέρα του Χριστού παρουσία από την στάση που θα πάρουν οι άνθρωποι επί της γης. Έτσι κι εδώ. Είναι αμετάκλητος η απόφαση του Θεού να γίνη άνθρωπος. Αλλά πότε θα γίνη άνθρωπος; Αυτό εξαρτάται από το πρόσωπον προς τον οποίον αποτείνεται τώρα ο άγγελος. Και είναι η Θεοτόκος. Αλήθεια, με κομμένη ανάσα θα πρέπει η ανθρωπότητα, αν μπορούσε να είναι εις τα θεωρεία, θα λέγαμε ως εις θέατρον, και να παρακολουθή τον διάλογον. Αλλά έγινε τόσο μυστικά. Να παρακολουθεί τον διάλογον της Θεοτόκου μετά του αρχαγγέλου, αλήθεια, θα δεχθή το πρόσωπον αυτό ή θα απορρίψη; Γιατί ποιός ευρέθηκε στο ύψος της αγιότητος και αρετής όπως η Μαρία; Θα δεχθή ή θα απορρίψη; Κι αν απορρίψη, αλλοίμονο, ποιος ξέρει πόσοι αιώνες πάλι θα πρέπει να περιμένη η ανθρωπότητα, για να επισκεφθή πάλι ο Θεός ένα πρόσωπον που θα έχη φθάσει εις αγιότητα; Γιατί ο Θεός δεν έκανε την Θεοτόκον αγία. Η Θεοτόκος έγινε η ιδία αγία. Είχε αρετή. Και εφοίτησεν χάριτας και δωρεάς ένεκα της αρετής της και αγιότητός της.
   Και τι είπε η Θεοτόκος; Διότι έπρεπε να αναλάβη όλη την ευθύνην. Ποίαν ευθύνη; Όχι την ευθύνην της εγκυμοσύνης. Αστείο πράγμα. Ήτο μεμνηστευμένη. Θα έκανε παιδιά αργότερα, αν ζούσε, κατά φυσικόν τρόπο, με τον σύζυγό της. Αλλά τί ευθύνη; Την αγωγή; Αλλά ποία αγωγή; Θα υπήρχε θέμα αγωγής δια τον Ιησούν; Ποία ευθύνη; Την ευθύνη να μεγαλώση το παιδί; Αστείο πράγμα κι’ αυτό. Όλοι οι άνθρωποι μεγαλώνουν παιδιά. Ω, αγαπητοί! Ανέλαβε μίαν ευθύνην την οποία δεν ξέρω πόσοι άνθρωποι θα μπορούσαν να αναλάβουν. Διότι όταν της δίνεται το χαρούμενο αυτό μήνυμα, ταυτοχρόνως συνοδεύεται με ένα γεγονός. Αυτό που μάλιστα κατά περίεργη σύμπτωση γιορτάζομε σήμερα. Η μετοχή της εις το μυστήριον του Σταυρού! Αυτό ποιός δύναται να το αναλάβη; Μόνος ο Υιός το ανέλαβε. Και τί είπε; «Πάτερ μου, θα αναλάβω την ευθύνη του Σταυρού». Τώρα, κατά μυστικόν τρόπον, αναλαμβάνει και η Θεοτόκος, αυτόν τον Σταυρόν. Εάν σας έλεγαν ότι θα πρέπει να φέρετε σε πέρας μία αποστολή, αλλά θα περάσετε από σταυρό, θα την φέρατε εις πέρας; Αλλ’ η Θεοτόκος απήντησε: «Ἰδού ἡ δούλη Κυρίου∙ γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου» Να, είμαι η δούλη του Κυρίου∙ ας μου γίνη όπως το λες. Τί; Να εγκυμονήσω; Να συλλάβω; Να φέρω στον κόσμο τον Υιόν του Θεού; Ναι. Και κάτι περισσότερο. Και να φέρω και τον Σταυρόν. Και να μην νομισθή ότι φιλολογώ, σας λέγω εκείνο που είπε ο Συμεών 40 ημέρες αργότερα, μετά την γέννηση του Ιησού, «από τήν ψυχή σου, ρομφαία, σπαθί θά περάση, πού θά σέ κατακόψη». Είναι ακριβώς η μετοχή της εις το πάθος του Σταυρού. Δεν μετείχε μόνον ο Υιός της. Μετείχε και η ίδια. Κατά μυστικόν τρόπον! 
   Αγαπητοί, κατά παρόμοιο τρόπο, ο κάθε πιστός φέρει μέσα στην ψυχή του τον Ιησούν, που γεννάται, όταν ακούη τον λόγο του, τον λόγο του Ιησού και γεννιέται μέσ’ στην καρδιά όταν τον συλλαμβάνη, μια ξεχωριστή ακοή. Είναι η ακοή της ψυχής, που υπάρχει μια ιδιαιτέρα κατανόηση. Και τότε, συλλαμβανόμενος ο λόγος του Θεού, γεννιέται μέσ’ καρδιά, κι’ αρχίζει, όπως η εγκυμονούσα γυναίκα καταλαβαίνει μέσα στην κοιλιά της το παιδί που κυείται, που σκιρτά, που κλωτσά, έτσι και ο πιστός αρχίζει να καταλαβαίνη μέσ’ την καρδιά του τον συλληφθέντα και κυοφορούμενον Λόγον. Τον Υιόν του Θεού, τον Ιησούν Χριστόν. Αλλά ταυτόχρονα αναλαμβάνει και μία ευθύνη. Την μετοχή του εις τον σταυρόν. Ταυτοχρόνως. Αυτά τα δύο πράγματα, δεν χωρίζουν ποτέ. Για να φθάση ο άνθρωπος, ο πιστός, στην Ανάσταση. Και στην σωτηρία. Δεν υπάρχει η σωτηρία, παρά μόνο όταν περάσης από μια τέτοια κύηση και από έναν τέτοιο σταυρό. Αυτό ακριβώς απεδέχθη η Θεοτόκος, όταν αγαπητοί μου είπε «ἰδού η δούλη Κυρίου∙ γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου». Παγκόσμιο λοιπόν το γεγονός σήμερα αγαπητοί. Παγκόσμιο το γεγονός που γιορτάζει η Εκκλησία μας. Ας δοξάσωμε τον Θεόν μ’ όλη την δύναμη της ψυχής μας, που έφθασε, αν μπορούμε να το συλλάβωμε αυτό, και θα πρέπει πάντα να το μελετούμε διαρκῶς, που επήρε ο Θεός την μεγάλην, ούτως ειπείν, απόφαση να γίνη άνθρωπος. Να έρθη
ανάμεσά μας. Το συλλαμβάνομε το μέγεθός του. Είναι ακατανόητο. Είναι ασύλληπτο. Και όμως πραγματικό.
Ας προσπαθήσωμε αυτή την πραγματικότητα την αίτιον της μεγάλης μας χαράς και της λυτρώσεως, την Υπεραγίαν Θεοτόκον. Εκείνη εστάθη η αιτία. Εκείνη, ο μεγάλος αίτιος. Ας την τιμήσωμε, ας την δοξάσωμε, κι όταν υμνούμε και δοξάζωμε την Θεοτόκον, ο ύμνος και η τιμή η δόξα προς αυτήν αντανακλά, εις αυτόν τον Άγιον Τριαδικόν Θεόν. Ο Θεός να σας ευλογή.


2α ομιλία στην κατηγορία « Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας " Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον " εδώ ↓.
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/omilies-eis-thn-ueotokon
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40q2nQUztSMBV9bwJSxpjwda

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://drive.google.com/file/d/16Yb2_qZgVX32iDOetdRsifuOIC0ZTA0B/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ojFLuKMecGTVkBDEN_YP2E

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%84%E1%BD%B4%CE%BD%20%E1%BD%99%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CE%BD%20%CE%98%CE%B5%CE%BF%CF%84%CF%8C%CE%BA%CE%BF%CE%BD.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

Εἰς τό “Χαῖρε παλάτιον..„

†.Αναρίθμητες αγαπητοί μου παρομοιώσεις υπάρχουν μέσα εις την Αγίαν Γραφήν δια την Θεοτόκον, τις οποίες οι ιεροί υμνογράφοι αντλούν και εξορίσουν ως από λατομείον, δια να μας παρουσιάσουν μέσα εις τα αθάνατα ποιητικά τους έργα. Γι’ αυτό ο κανών της Θεοτόκου μας λέγει έναν ωραίον στίχον. «Χαῖρε πανάμωμε, τό παλάτιον τοῦ μόνου βασιλέως». Χαῖρε σύ πανάγνε Θεοτόκε, πού εἶσαι τό παλάτι τοῦ μοναδικοῦ βασιλιᾶ.

   Πράγματι αγαπητοί, ο Θεός δεν έχει κατάπαυσιν, δηλ. ο Θεός δεν αναπαύεται κάπου, ο Θεός δεν κατοικεῖ κάπου. Γι’αυτό λέγει ο πρωτομάρτυς Στέφανος, εις τας Πράξεις των Αποστόλων, που το παίρνει από τον Ησαΐα, «Ὁ οὐρανός μοι θρόνος, ἡ δε γῆ ὑποπόδιον τῶν ποδῶν μου. Ποῖον οἶκον οἰκοδομήσατέ μοι, λέγει Κύριος, ἤ τίς τόπος τῆς καταπαύσεώς μου»; Ο ουρανός είναι ο θρόνος και η γη εκεί που ακουμπούν τα πόδια μου. Ποιόν οίκο θα με οικοδομήσετε; Και ποιός είναι ο τόπος εκείνος στον οποίον δύναμαι εγώ να αναπαυθώ;

   Φυσικά, λέγοντας αυτά ο Θεός, και επαναλαμβάνοντας τους λόγους αυτούς του Ησαΐου ο πρωτομάρτυς Στέφανος, δεν εννοούσε ότι ο ναός είναι άχρηστος. Αλλά ήθελε να πει ότι ο Θεός δεν περιορίζεται μέσα εις έναν ναόν. Δεν είναι πεπερασμένος. Ο Θεός είναι άπειρος. Ο Θεός είναι τέλειος. Ακόμη και η εικόνα που χρησιμοποιεί ο Θεός δια του προφήτου, είναι ατελής. Διότι ούτε ο ουρανός είναι ο θρόνος του Θεού, ούτε η γη είναι το υποπόδιον των ποδών του. Γιατί ο Θεός είναι πανταχού παρών. Και συνεπώς είναι μια εικόνα για να δείξη ότι ο Θεός άπειρος. Και δεν δύναται πουθενά να καθήση, να σταθή, ή να αναπαυθή. Και ο Σολομών το λέγει αυτό κατά τα εγκαίνια του ναού που έκτισε εις τον Θεόν «…εἰ ὁ οὐρανός καί ὁ οὐρανός τοῦ οὐρανοῦ οὐκ ἀρκέσουσί σοι πλήν καί ὁ οἶκος οὗτος ὃν οἰκοδώμησα τῷ ὀνόματί σου»; Εάν, λέγει, ο ουρανός, και ο ουρανός του ουρανού, δεν είναι αρκετά, πώς είναι δυνατόν ποτέ να σταθούν αρκετά, αρκετός ο ναός, τον οποίον εγώ έχω οικοδομήσει σ' εσένα; Και’ όμως∙ τώρα ο Θεός καταπαύεται, αναπαύεται. Αναπαύεται εις αυτά τα σπλάχνα της Θεοτόκου. Ένεκα της υποστατικής ενώσεως του Θεού Λόγου. Κι άλλοτε σας εξήγησα τι σημαίνει ὑποστατική ένωση». Θα το επαναλάβω. Ένεκα της ενώσεως του Θεού Λόγου με την ανθρωπίνη φύση, χωρίς να είναι όμως δύο πρόσωπα. Αλλά να είναι ένα πρόσωπον. Υπόσταση και υποστατικός, θα πη πρόσωπον και προσωπικός. Υποστατική ένωσις θα πη προσωπική ένωση. Συνεπώς δεν έχομε δύο πρόσωπα αλλ’ έχομε ένα πρόσωπο. Εφόσον λοιπόν η ανθρώπινη φύση ήδη εγκαθίσταται εις τα σπλάχνα της Θεοτόκου, και αυτή η ανθρώπινη φύση είναι ηνωμένη με το θείον πρόσωπον, με το θείον δεύτερον πρόσωπον της Αγίας Τριάδος (αυτό θα πη υποστατική ένωσις») τότε ο Θεός, που δεν έχει κατάπαυσιν, ο Θεός τώρα έχει κατάπαυσιν! Ας μου επιτραπη να πω, αν ο Θεός έχει Ιστορία, που ο Θεός δεν έχει Ιστορία – η Ιστορία χαρακτηρίζει μόνο τα γεγονότα – αλλά αν μου επιτραπή να πω, αν ο Θεός έχει Ιστορία, είναι η πρώτη φορά στην Ιστορία του Θεού που έχει κατάπαυση. Ο Θεός ουδέποτε είχε κατάπαυση. Τώρα, δια πρώτην φοράν εις τα σπλάχνα της Θεοτόκου ο Θεός βρίσκει κατάπαυση. Δεν είχε βρει ούτε εις τους αγγέλους, ούτε εις καμμίαν κτίσην, ορατήν, και αόρατον δημιουργία. Παρά μόνο βρήκε εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον. Δεν μπορούμε να συλλάβωμε αγαπητοί μου λέγοντας αυτά. Και δείχνοντας το μέγεθος των πραγμάτων, να συλλάβωμε το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου. Δεν μπορούμε να το συλλάβωμε. Γι’ αυτό η Θεοτόκος λέγεται και πλατυτέρα των Ουρανών. Διότι εάν ούτε ο ουρανός και ούτε ο Ουρανός του Ουρανού δύνανται να γίνουν κατάπαυση και θρόνος και παλάτιον του Θεού, εάν η Θεοτόκος έγινε παλάτιον, κατοικητήριον του Θεού, επαναλαμβάνω, ένεκα της υποστατικής ενώσεως, τότε πράγματι η Θεοτόκος, όχι ψιλώ ονόματι, όχι εγκωμιαστικώ και φιλολογικώ λόγω, αλλά πραγματικά και αληθινά, η Θεοτόκος είναι πλατυτέρα των ουρανών. Απιθάνως και ασυλλήπτως πλατυτέρα των κτιστών – ας μου επιτραπή να πω – και ακτίστων Ουρανών.

   Αλλά μετά την κατ’ εξοχήν Θεοτόκον, η οποία έφερε αυτόν τον ενανθρωπήσαντα Θεόν Λόγον, κάθε πιστός αγαπητοί μου γίνεται ένας Θεοτόκος! Κάθε πιστός! Τούτο διότι έγινε άνθρωπος Θεοτόκος, η Παναγία η Μαρία. Έγινε Θεοτόκος, κι αφού ένας άνθρωπος έγινε Θεοτόκος, πας ανθρωπός δύναται να γίνη Θεοτόκος. Αλλά κάθε πιστός άνθρωπος δύναται να γίνη Θεοτόκος. Να συλλάβη, όπως λέγει ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορήτης. Να συλλάβη μέσα του τον Θεόν Λόγον, να τον κυοφορήση και να τον γεννήση! Έτσι λοιπόν, κάθε πιστός, δύναται να γίνη, σε κάποια μικρογραφία της Υπεραγίας Θεοτόκου, ένας Θεοτόκος. Και συνεπώς να γίνη ένα παλάτιον του μόνου βασιλέως.Δεν είναι υπερβολή. Το είπε ο Κύριος ο ίδιος: «Ἐλευσόμεθα καί μονήν παρ’αὐτῷ ποιήσωμεν». Παρά τω πιστώ. Εις τον πιστόν. Θα έλθωμε, λέγει. Ποιός; Εγώ ο Υιός∙ διότι ένεκα της υποστατικής μου ενώσεως με την ανθρώπινη φύση, δύναμαι να εισέλθω σ’ έναν άνθρωπο, αλλά επειδή όμως είμαι ηνωμένος και με την θεία φύση, και η θεία μου φύση, το πρόσωπό μου είναι ηνωμένο μετά του ουρανίου Πατρός και του Αγίου Πνεύματος, συνεπῶς «ἐλευσόμεθα (θά ἒλθωμε) καί μονήν (κατοικία) παρ’αὐτῷ ποιήσωμεν». Θα κάνωμε εις αυτόν. Εις ποίον; Στον πιστόν. Να λοιπόν που και ο πιστός αγαπητοί μου, όχι μόνη η Θεοτόκος, αλλά εξ αιτίας της Θεοτόκου, κάθε πιστός γίνεται ένας Θεοτόκος και γίνεται ένα παλάτιον του μόνου βασιλέως.

   Θέλει όμως κάποιες προϋποθέσεις. Τις είπε ο Κύριος. Πρώτον. «Ἐάν τίς ἀγαπᾶ με». Ὃποιος μέ ἀγαπᾶ. Πολλάκις καί ἐπανειλημμένως ἒχομε πεῖ. Δέν εἶναι ἀρκετό νά πῆ κανένας «εἶμαι καλός χριστιανός». Εάν δεν αναπτύξη μιαν αγάπη προς το πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Δέν είναι δυνατόν ποτέ,να γίνει κατοικητήριο του Ιησού Χριστού. Εάν αγαπώ τον Υιόν… «ἐμένα μέ ἀγαπᾶ ὁ Πατήρ» όπως λέγει ο ίδιος ο Ιησούς, «ὃποιος μέ ἀγαπᾶ, λέγει, τότε ὁ Πατήρ μου τόν ἀγαπᾶ», και ἔχομε μια σχέση αγάπης. Προσέξτε σας παρακαλώ το θέμα «ἀγαπῶ». Δεν είναι αφηρημένο. Δεν είναι ένας κενός λόγος. Αυτό το «ἀγαπῶ», το νοιώσατε; Αγαπήσατε ποτέ στη ζωή σας; Ό,τι δήποτε. Πρόσωπο ή πράγμα. Αγαπήσατε ποτέ στη ζωή σας; Νοιώσατε ποτέ, όταν αγαπήσατε, κανένα σκίρτημα; Αν αγαπήσατε και νοιώσατε ένα σκίρτημα, μια γεύση της αγάπης, επήρατε. Αυτό τώρα μεταφέρετέ το στο πρόσωπο του Θεού. Στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Όταν αναπτυχθεί αυτή η αγάπη, είναι το πρώτο βασικό στοιχείο και προϋπόθεση για να έρθη ο Θεός να κατοικήση μέσα μας. 

   Και το δεύτερο; «Τόν λόγον μου τηρήσει». «Ἐάν τίς ἀγαπᾶ με, τόν λόγον μου τηρήσει». Ποίον λόγον; Όλων των λόγων που είπε. Ολόκληρο το Ευαγγέλιο. Δεν μπορείς να αγαπάς και να μην τηρείς τον λόγον του. Δεν μπορείς να τηρής τον λόγον και να μην αγαπάς. Δεν είναι δυνατόν ποτέ. Εάν αγαπάς, τηρείς. Τηρείς εκείνα τα οποία είπε ο Χριστός. Ποία παρακαλώ; Ό,τι είναι γραμμένο μέσα στον λόγον του Θεού. Ό,τι ο Χριστός είπε στο Ευαγγέλιο. Δεν μπορείς να πης «αὐτό δέν τό ἐφαρμόζω, αὐτό δέν τό τηρῶ, αὐτό δέν μ’ἀρέσει, αὐτό τό βαρυέμαι». Άμα το λες αυτό, δεν αγαπάς τον Χριστόν. Κι άμα δεν αγαπάς τον Χριστόν δεν δύνασαι να γίνης ποτέ κατοικητήριον, παλάτιον του Χριστού.

   Και συνεχίζει ο ιερός υμνογράφος: «Χαῖρε θρόνε πύρινε τοῦ Παντοκράτορος». Χαίρε Σύ (προς την Θεοτόκον) που είσαι ο πύρινος θρόνος αυτού του Παντοκράτορος. Και πάλιν αγαπητοί, η Θεοτόκος μεταβάλλεται σε θρόνον του Υιού του Θεού, πάλιν, θα επαναλάβω, ένεκα της υποστατικής ενώσεως. Πάντοτε ένεκα της υποστατικής ενώσεως. Αυτόν τον θρόνον τον πύρινον, εις τον οποίον κάθεται Αυτός ο Θεός, τον είδε αγαπητοί μου εν οράματι ο προφήτης Δανιήλ. Και λέγη «ἐθεώρουν (ἒβλεπα) ἒως ὃτου θρόνοι ἐτέθησαν καί παλαιός τῶν ἡμερῶν ἐκάθητο καί το ἔνδυμα αὐτοῦ λευκός ὡς χιών καί ἡ θρίξ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ ὡσει ἓριον καθαρόν∙ ὁ θρόνος αὐτοῦ φλόξ πυρός, οἱ τροχοί αὐτοῦ πῦρ φλέγον». Έβλεπα, λέγει, έως ότου θρόνοι ετοποθετήθησαν∙ και ο παλαιός των ημερών, δηλ. ο άναρχος, ο πέρα από τον χρόνον, εκάθητο. Πού εκάθητο; Θα μας το πη λίγο πιο κάτω. Και το ένδυμά του είναι λευκό σαν το χιόνι και οι τρίχες της κεφαλής του λευκές σαν το καθαρό μαλλί. Ο θρόνος του είναι φλοξ πυρός, φλόγα πυρός. Και οι τροχοί του θρόνου επί των οποίων βρίσκεται ο θρόνος, πυρ φλέγον, φωτιά που καίει. Πράγματι, η Θεοτόκος μετεβλήθη σε πύρινον θρόνον, όπως την υμνογραφεί ο υμνογράφος. Και τούτο διότι εδέχθη η Θεοτόκος αυτό το πυρ της Θεότητος. Το δεύτερον πρόσωπον της Αγίας Τριάδος, χωρίς να καταναλωθεί. Γιατί; Γιατί ο Θεός είναι πυρ καταναλίσκον. Και η Θεοτόκος δεν κατηναλώθη, δεν κατεστράφη όταν ήρθε ο Υιός και Λόγος του Θεού και κατεσκήνωσεν σ’ αυτήν. Αλλά αντιθέτως έγινε πύρινος θρόνος και εκράτησε τον επ’ αυτού καθήμενον.

   Αλλά και εμείς αγαπητοί κατ’ αναλογίαν∙ δεν ξέρω αν το έχετε σκεφθεί, ό,τι λέγεται εις τον Ιησούν Χριστόν, λέγεται εις την Θεοτόκον. Και ό,τι λέγεται εις την Θεοτόκον, σε κάποιο μέτρο και σε κάποια αναλογία λέγεται και εις ημάς, τους πιστούς. Και ο κάθε πιστός δύναται να γίνη πύρινος θρόνος της θεότητος. Πώς δύναται να γίνη; Το λέει ο προφήτης Ησαΐας. Όταν, παρακαλῶ, παίρνει o άγγελος τον άνθρακα τον καιόμενον και τον τοποθετεί εις τα χείλη του προφήτου και του λέγει «ἒγινες καθαρός». Ποιός είναι αυτός ο καιόμενος, ο φλεγόμενος άνθραξ, ο πύρινος άνθραξ; Είναι το σώμα και το αίμα του Χριστού, η θεία Κοινωνία. Δηλ. αυτός ο Χριστός. Μην το ξεχνάτε. Η θεία Κοινωνία είναι ο ενυπόστατος Λόγος που ενηνθρώπισε, μην το ξεχνάτε αυτό. Υπάρχει υποστατική ένωση στην θεία Κοινωνία. Δεν είναι απλώς ο Ιησούς. Δεν είναι η ανθρώπινη σάρκα του Ιησού΄ Αλλά είναι η ανθρώπινη σάρκα του Ιησού ηνωμένη πάντοτε μετά του θείου Λόγου. Συνεπώς άμα κοινωνούμε αυτόν τον Θεόν Λόγον, ένεκα της υποστατικής του ενώσεως. Και γίνεται ο άνθρωπος, αφού παίρνει αυτόν τον άνθρακα τον καιόμενον, γίνεται και ο ίδιος πύρινος θρόνος. Καίεται; Ναι. Όχι. Δεν καίεται, όταν είναι πιστός και έχει τις προϋποθέσεις. Καίεται όταν με απιστία προσέλθει εις το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας. Τότε καίεται. Και πολλές φορές αγαπητοί μου έχει φανεί το θαύμα αυτό. Έχει φανεί. Άνθρωπος που κοινωνούν αναξίως, και η αναξιότης κυρίως ευρίσκεται εις την απιστίαν, βέβαια και στην ακάθαρτη ζωή, αλλά κυρίως εις την απιστίαν. Όταν κανείς προσέλθη «διακρινόμενος», όπως λέγει ο Απ. Παύλος, άπιστα προσέλθη να κοινωνήση, τότε ο Θεός δύναται να επιτρέψη, δεν το επιτρέπει πάντοτε, δύναται να επιτρέψη, μόλις κοινωνήση ο άνθρωπος, ν’ αρχίση να καίεται και να φωνάζη «καίομαι»! Πολλές φορές έχει συμβεί αυτό. Γιατί ο Θεός είναι πυρ καταναλίσκον. Αλλά αν δεν καίονται πάντες, δεν πρέπει να ξεχνούμε κάτι άλλο, στην εικόνα του πυρίνου θρόνου, ότι«ποταμός πυρός, λέγει ὁ προφήτης Δανιήλ, εἶλκεν ἒμπροσθεν αὐτοῦ». Ποταμός φωτιάς ἐσύρετο μπροστά από τον θρόνο. Κι’ αυτό παρακαλώ είναι το προΐμιον της κολάσεως! Έτσι ο πιστός δύναται να γίνη, κοινωνών το σώμα και το αίμα του Χριστού, δύναται να γίνη όπως η Θεοτόκος, πύρινος θρόνος. Αλλά δύναται όμως να σωριστή και σε στάχτη, εάν δεν προσέξη.

    Έτσι αγαπητοί μου, εάν ο κάθε πιστός δύναται να γίνη παλάτιον του μόνου βασιλέως και θρόνος πύρινος αυτού, τούτο οφείλεται στην Θεοτόκο. Εκείνη άνοιξε τον δρόμον. Εις αυτήν οφείλομε χάριτας. Εάν δεν ήτο η Θεοτόκος, εμείς θα μέναμε άμοιροι τέτοιων αξιωμάτων και τέτοιων κατορθωμάτων και τέτοιων πλεονεκτημάτων. Εκείνη επέτυχε, εμείς ακολουθούμε. Γι’ αυτό ας την τιμούμε. Γι’ αυτό ας την δοξάζωμε. Γι’ αυτό ας την μιμούμεθα.


1η ομιλία στην κατηγορία « Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας " Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον " εδώ ↓.
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/omilies-eis-thn-ueotokon
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40q2nQUztSMBV9bwJSxpjwda

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://drive.google.com/file/d/16Yb2_qZgVX32iDOetdRsifuOIC0ZTA0B/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ojFLuKMecGTVkBDEN_YP2E

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%84%E1%BD%B4%CE%BD%20%E1%BD%99%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CE%BD%20%CE%98%CE%B5%CE%BF%CF%84%CF%8C%CE%BA%CE%BF%CE%BD.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.