06 Απριλίου 2025

Ἡ χειρονακτική ἐργασία τῶν μαθητῶν

†. Πρέπει νὰ κάνουν καὶ δουλειὲς τὰ παιδιὰ στὸ σπίτι, ἢ νὰ ἀσχολοῦνται μόνον μὲ τὰ μαθήματά τους;

   Βεβαίως, γιὰ νὰ τὸ γράψει αὐτὸ ἕνα παιδί, ἢ παίρνει στὸ σχολεῖο τέτοιες κατευθύνσεις, ἢ καὶ ἀπὸ τὸ ἴδιο του τὸ σπίτι. Μπορεῖ ὁ δάσκαλος νὰ πεῖ· «Δὲν χρειάζεται νὰ κάνετε δουλειές· ἐσεῖς τὰ μαθήματά σας νὰ κοιτάζετε», ἢ ἀκόμη, ἡ μητέρα –γιατί γίνεται καὶ αὐτό- «Μὴν ἀσχολεῖσαι παιδί μου –κυρίως κορίτσι- μὲ τὶς δουλειὲς τοῦ σπιτιοῦ· ἐσὺ κάτσε στὰ μαθήματά σου· ἐμεῖς θέλουμε νὰ γίνεις πρώτη! ἀριστοῦχος! Μὴν ἀσχολεῖσαι τίποτε μὲ τὸ σπίτι». Μετὰ βεβαίως τρώει τό «ἄριστα» ἡ κοπέλα, ποὺ δὲν ξέρει νὰ κάνει ἕναν καφέ! «Βάζει στὸ μπρίκι τὸ 20, τὸ βράζει καὶ τὸ πίνει!»

   Εἶναι ἀκατανόητα πράγματα αὐτά, καὶ ἀφύσικα! Ὁ ἄνθρωπος ἔχει ἀνάγκη νὰ δουλέψει ὁλόκληρος, καὶ μὲ τὸ πνεῦμα, καὶ μὲ τὸ σῶμα του· ἂν κάνουμε ἀνθρώπους ποὺ δουλεύουν μόνον μὲ τὸ πνεῦμα τους, θὰ κάνουμε νὰ ὑποφέρει τὸ σῶμα τους, καὶ μάλιστα θὰ ἐπιφέρουμε κόπωσιν διανοητικήν. Αὐτὴ ἡ κόπωσις ἐμφανίζεται στὸν ἐγκέφαλον, ἐνῶ ἡ σωματική, ἐμφανίζεται στὸν νωτιαίο μυελό. Πρέπει νὰ ὑπάρχει μία ισορροπία· διάβασα· θὰ κάνω μία χειρωνακτική δουλειά.

   Βεβαίως σήμερα, ἐπειδὴ δὲν κάνουμε χειρωνακτική εργασία, κάνουμε λίγη γυμαμναστικὴ μέσα στὸ σπίτι. Ἀπὸ μὲ πλευρᾶς ἰσορροπίας, ἐντάξει· ἀλλὰ δὲν ὑπάρχει ψυχολογική ισορροπία, διότι ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ κάνει έργασία, καὶ ὄχι νὰ πηδᾶ πάνω σ' ἕνα δοκάρι, νὰ σηκώνει κάποια βάρη γιὰ νὰ φέρει ισορροπία στὴν ψυχοσωματική του κατάστασι. Πρέπει νὰ κάνει ἐργασία καὶ ὄχι γυμναστική. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἐργασία, κυρίως στὸ σπίτι. Ἂν εἴμαστε σὲ χωριό, μποροῦμε νὰ πᾶμε παραπέρα, στο χωράφι μας, στὰ ζωντανά μας. Ἂν εἴμαστε στὴν πόλι, βοηθοῦμε τὸν πατέρα μας, πᾶμε στὴν ἐργασία τοῦ πατέρα μας –μπορεῖ νὰ εἶναι ξυλουργός- γιὰ νὰ τὸν βοηθήσουμε. Πρέπει νὰ ἐργασθοῦμε.

   Μιὰ κοπέλα, στο σπίτι πρέπει νὰ κάνει δουλειές. Μπορεῖ βεβαίως νὰ μάθει γράμματα· εἶναι ὡραῖο πράγμα νὰ ἔχουμε μια σοφία, σ' ἄνδρα καὶ γυναῖκα· ἀλλὰ εἶναι ἐξοργιστικὸ νὰ βλέπεις μιὰ γυναῖκα, νὰ ἔχει σοφίαν, νὰ ξέρει πολλά, ἀλλὰ νὰ μὴν ξέρει νὰ πιάσει τίποτε, τὸ σπίτι της νὰ βρωμάει ὁλόκληρο, νὰ μὴν ξέρει νὰ πλύνει τὰ ροῦχα της καὶ νὰ τὰ σιδερώσει. Εἶναι πολὺ περίεργον καὶ ἄσχημο πράγμα. Ναί, ἡ μόρφωσι εἶναι ὡραῖο πράγμα, ἀλλὰ ἡ ἀποστολὴ τῆς γυναικὸς εἶναι πρῶτον, νοικοκυρά, μητέρα καὶ σύζυγος. Ὅποια κοπέλα ἀρνηθεῖ αὐτὴν τὴν ἀποστολή, μητέρα και σύζυγος –δὲν ἀναφέρομαι στην περίπτωσι ποὺ κάποια κοπέλα θέλει νὰ ἀφιερωθεῖ· καὶ ἐκεῖ θὰ βρεῖ νόημα· ὅποιο νόημα- ἀρνηθεῖ δηλαδὴ τὴν μητρότητα καὶ τὴν συζυγία, καὶ ρίξει τὴν βαρύτητα σ᾿ ἄλλα πράγματα, τὴν μόρφωσι κ.λπ, θὰ ἔρθει μια μέρα ποὺ θὰ τὸ μετανοιώσει. Θὰ αἰσθανθεῖ κενὸ στὴν ψυχή της, ὅτι παρέκλινε τῆς ἀποστολῆς της, ὅτι δὲν γέμισε ἡ ζωή της καὶ ἡ ψυχή της.

   Νὰ εἶστε καλοὶ μαθητές, ἀλλὰ οἱ δουλειές, δουλειές. Νὰ βρίσκετε πάντοτε χρόνο, ἰδιαιτέρως οἱ κοπέλες, νὰ κάνουν τις δουλειὲς τοῦ σπιτιοῦ. Πρέπει σιγά-σιγὰ νὰ ὑφίστανται μίαν «μύησιν» στὸ νοικοκυριό. Θα ξεκινήσουμε ἀπὸ τὸ σκούπισμα· ἀλλὰ νοικοκυριὸ δὲν εἶναι μόνον νὰ σκουπίσω, νὰ πλύνω, νὰ μαγειρέψω, νὰ κάνω γλυκά, νὰ συγυρίσω. θὰ πεῖ ἀκόμη «οἰκονομία». Εἶναι ἕνας ὅρος ποὺ χρησιμοποιεῖται ἀκόμη, ἀπὸ τοὺς ἀρχαίους· μάλιστα ὁ Ξενοφῶν ἔγραψε ένα σύγγραμμα· «Ὁ οἰκονομικός». Αναφέρεται στο θέμα τοῦ νὰ κρατῶ τὸ σπίτι μου· ὄχι μὲ τὴν ἔννοια να μάθω μερικά πράγματα, νὰ τὰ φέρνω βόλτα· νὰ μαγειρεύω, νὰ σκουπίζω... ἀλλὰ πῶς θὰ ὀργανώνω καὶ θὰ διατηρῶ στὴν ὀργάνωσί του τὸ σπίτι μου. Ένα παράδειγμα· δὲν εἶναι ἀρκετὸν νὰ μαγειρέψεις, ἀλλὰ νὰ ἀνοίξεις ἀποβραδίς τὸ ψυγείο σου, νὰ δεῖς τί σοῦ ἐπερίσσευσε, καὶ αὐτὸ ποὺ περίσσευσε, αὔριο, τί μπορεῖ νὰ γίνει; Πῶς μπορεῖ νὰ μετασχηματισθεῖ; Ἂν πετύχεις αὐτό, τότε μπαίνεις στὴν οἰκο-νομία· ξέρεις νὰ κρατεῖς τὸ σπίτι σου.

  Ὅταν βλέπεις ἕνα ἀντικείμενον νὰ λές· -Σὲ τί μπορεῖ νὰ μοῦ χρησιμεύσει; - Σήμερα ψωνίζουμε ἀπὸ τὰ καταστήματα, καὶ ὅταν κάτι δὲν μᾶς χρειάζεται, τὸ πετοῦμε, καὶ ὅταν τὸ ξαναχρειασθοῦμε, πᾶμε καὶ τὸ ξαναψωνίζουμε. Πρέπει ὅμως νὰ ἔχεις ἕνα πορτοφόλι τεράστιο καὶ νὰ ψωνίζεις διαρκῶς, νὰ ἔχεις μιὰν ἀποθήκη τεραστία νὰ βάζεις τὰ ὑλικά σου μέσα, καὶ ἐκεῖ νὰ κάνεις τοὺς ὡραίους συνδυασμούς, γιατὶ ξέρεις οἰκονομία.

  Ἔχεις κάτι' -Τί μπορῶ νὰ φτιάξω μ' αὐτά; -λέγει ἡ ἀρχαία μας γραμματεία· «Φιλοκαλοῦμεν μετ᾿ εὐτελείας», κάνουμε ὡραῖα πράγματα –φίλος τοῦ κάλλους- μὲ κάτι φθηνό, τιποτένιο, ποὺ εἶναι γιὰ πέταμα. Ἀξιοποιεῖς ἐκεῖνο ποὺ εἶναι γιὰ πέταμα. Ὅταν καμμιὰ φορὰ ἀκούω ὅτι σὲ μιὰ πόλι ἀξιοποιοῦν τὰ σκουπίδια, λέγω· «Δόξα σοι ὁ Θεός! Τί ὡραῖο πράγμα». Αὐτὸ λέγεται νὰ ξέρεις νὰ ὀργανώνεις τὴν ζωή σου, την δουλειά σου, τὰ ὑλικά σου.

   Μόνον ὅταν μάθουμε αὐτό, νὰ κάνουμε συνδυασμούς, νὰ χρησιμοποιοῦμε τὰ ὑλικὰ ποὺ ἔχουμε κ.λπ. τότε μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι γινήκαμε νοικοκυραίοι· αὐτὸ δὲν εἶναι μόνον γιὰ τὴν γυναῖκα· εἶναι καὶ γιὰ τὸν ἄνδρα! Δὲν εἶναι ἁπλῶς ὅτι πήραμε τὰ λεφτὰ καὶ τὰ βάλαμε σ᾿ ἕνα κουτί, καὶ παίρνουμε καὶ ξοδεύουμε! Μετροῦμε καὶ λέμε «μᾶς φτάνουν;» Ἢ νὰ θέλουμε 10, 20 μέρες νὰ κλείσει ὁ μῆνας, καὶ νὰ γυρεύουμε δανεικά. Συνέχεια «νὰ παίρνουμε μπροστά», τί θὰ γίνει; Κάποτε θὰ βγεῖς χρεώστης.

  Ὄχι! Οὔτε δανεικά, οὔτε μπροστά, οὔτε τίποτε! μετροῦμε, πόσο φτάνουμε - ξοδεύουμε! Αὐτὸ λέγεται οἰκο-νομία. Πῶς θὰ μυηθεῖς στὸ νοικοκυριό, ἂν ἀπὸ 5 χρόνων παιδάκι δὲν μάθεις να πηγαίνεις τις παντόφλες στην θέση τους, νὰ ψευτοσκουπίζεις κ.λπ. Ἡ μύησις εἶναι προοδευτική. Ὕστερα, θὰ ἔχετε τὴν χαρὰ τῆς δημιουργίας. Γράμματα μάθετε ὅσα θέλετε, ὄχι ὅμως εἰς βάρος τοῦ στοιχείου –γιὰ τὶς γυναῖκες- ποὺ ἀποτελεῖ τὸν προορισμό τους.


13η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1

Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.