09 Απριλίου 2025

Τρόποι μελέτης


†. Πῶς νὰ διαβάζουμε;

   Γιὰ νὰ μορφωθοῦμε ὑπάρχουν ἑκατομμύρια βιβλία· θὰ τὰ διαβάσουμε ὅλα αὐτά; -Ἀδύνατον! ὁ χρόνος τῆς ζωῆς μας εἶναι μικρός! Συνεπῶς θὰ πρέπει νὰ διαβάσουμε ἐκεῖνα τὰ βιβλία ποὺ θὰ μᾶς μορφώσουν πραγματικά, χωρὶς νὰ χαθοῦμε μέσα στην πληθώρα τῶν βιβλίων. Ἂς πάρουμε ἕνα βιβλιοπωλείο θρησκευτικῶν βιβλίων κάθε τόσο ἐκδίδονται πάρα πολλὰ βιβλία· ἀδύνατον νὰ τὰ διαβάσουμε! -Τί πρέπει νὰ γίνει; -Τὰ βιβλία διακρίνονται σε δύο κατηγορίες· τὶς πηγὲς καὶ τὰ βοηθήματα. Ἂν ἔχουμε τὴν δυνατότητα, θὰ πηγαίνουμε στις πηγές, γιατὶ αὐτὸς ποὺ γράφει ἕνα βιβλίο πηγαίνει στις πηγές. Αὐτὰ εἶναι τὰ στερεότυπα βιβλία, ὅπως οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ ἡ Ἁγία Γραφή. Ὅλα τὰ ἄλλα βιβλία δὲν εἶναι πηγὲς ἀλλὰ βοηθήματα. Ἀπὸ τὰ βοηθήματα θὰ διαβάσουμε γιατὶ ὑπάρχουν σπουδαῖα, ἀλλὰ ὄχι ὅλα.

   Ὑπῆρχε ἡ συνήθεια, οἱ γιαγιὲς γιὰ ταΐσουν τὰ ἐγγόνια τους, ἔβαζαν στὸ στόμα τὸ κρέας, τὸ μασοῦσαν καὶ μετὰ τὸ ἔδιναν στὸ ἐγγονάκι νὰ τὸ φάει. Αὐτὸ τὸ πράγμα γίνεται μὲ τὰ βιβλία. Ἁπλοὶ ἄνθρωποι, ποὺ δὲν ξέρουν γράμματα, ἀναμφισβητήτως μποροῦν νὰ πάρουν αὐτὰ τὰ βοηθήματα. Εἶναι τὸ μασημένο, ἕτοιμο φαγητό. Ὅταν ὅμως ἔχουμε ἀνθρώπους ποὺ μορφώνονται, ποὺ ὑποτίθεται ὅτι θὰ κινηθοῦν κατ᾽ ἐπιστήμην στην ζωή τους, γιατί νὰ διαβάσουν αὐτὰ τὰ ἁπλὰ βοηθήματα καὶ νὰ μὴν διαβάσουν βοηθήματα μέ «βάρος»; Καὶ ἀκόμη, σιγὰ σιγὰ νὰ ἀρχίσουν νὰ κινοῦνται στὸν χῶρο τῶν πηγῶν.

   Δεύτερον· ὅταν μελετοῦμε, ὁποιοδήποτε βιβλίο, ἀκόμη καὶ μυθιστόρημα, θὰ πρέπει πάντοτε νὰ κρατοῦμε ἕνα χαρτί καὶ ἕνα μολύβι. Ἢ θὰ ὑπογραμμίσουμε στὸ βιβλίο (ἂν εἶναι δικό μας), ἢ θὰ γράψουμε στο περιθώριο κάτι... δὲν πειράζει! Θὰ λερώσει το βιβλίο! Ἔχω τόν «Ἅγιο Κύριλλο» μὲ τέτοιες σημειώσεις, ποὺ ἂν τὸ δεῖτε θὰ τρομάξετε.




(οι φωτογραφίες είναι από το βιβλίο στο οποίο κάνει αναφορά ο γέροντας)

 Ἂν πεῖ κάποιος· «Πάτερ μου, εἶναι φοβερὰ ὑπογραμμισμένο, νὰ σᾶς δώσω ἕνα καινούργιο», θὰ τοῦ πῶ· Ὄχι! Νὰ κρατήσεις τὸ καινούργιο ἐσὺ γιατὶ αὐτὸ εἶναι γιὰ 'μένα πάρα πολὺ πολύτιμο! Διότι ἐγὼ μελέτησα τὸ κείμενο καὶ ὑπογράμμισα. Μποροῦμε νὰ βάλουμε καὶ ἕνα χαρτάκι μέσα στὸ βιβλίο, μὲ μιὰ σημείωσι, κάτι ποὺ ἀντιληφθήκαμε, ποὺ αἰσθανθήκαμε, μᾶς ἦρθε ἔμπνευσι. Πάντως οἱ σημειώσεις ὅταν διαβάζουμε ἢ ὅταν ἀκοῦμε μάθημα εἶναι ἀπαραίτητες. Μποροῦμε νὰ σημειώσουμε μιὰ ἰδέα, μιὰ σκέψι, μιὰ εἴδησι.

   Τρίτον· πρέπει νὰ μελετοῦμε βραδέως. Μερικοί καυχῶνται ὅτι βγάζουν γρήγορα τὰ βιβλία. Θὰ βλέπουμε καὶ θὰ κατακτοῦμε τὸ κείμενο. Ἔχει μέσα ἰδέες· τί θὰ σοῦ φυτευθεῖ στὸ μυαλό; -Τίποτε! οὐδέποτε θὰ γίνετε ἐπιστήμονες ἂν διαβάζετε γρήγορα· καὶ ἂν γίνετε καὶ πάρετε πτυχίο, νὰ τὸ ξέρετε ὅτι εἶστε ἐπιπόλαιοι ἄνθρωποι. Ὁ σοβαρός μελετητής κατακτά κυριολεκτικῶς τὸ κείμενό του, ὅπως τότε οἱ ἑβραῖοι κατέκτησαν τὴν Ἱεριχώ κάνοντας βόλτες γύρω γύρω. Μὲ τὴν μέθοδο αὐτὴ θὰ προσπαθήσουμε νὰ κατακτήσουμε τὴν γνῶσιν.

   Διαβάσατε 2,3 προτάσεις καὶ σταματήστε. Ἂν εἶναι σοβαρό βιβλίο κάθε πρότασι. Θὰ σταματούμε την μελέτη καὶ θὰ σκεφτόμαστε. Θα προσπαθοῦμε νὰ συσχετίσουμε ἐκεῖνα ποὺ διαβάσαμε μὲ ἐκεῖνα ποὺ ξέρουμε. Τότε θὰ ἀναπαραγάγουμε κάτι καινούργιο, καὶ τὸ σπουδαῖον, θὰ ἀφομοιώσουμε ἐκεῖνα ποὺ μελετοῦμε. Ὅταν διαβάζουμε, προσέχουμε, την σύνταξι μιᾶς προτάσεως, μία λέξι ποὺ μᾶς ἔκανε ἐντύπωσι, ἕνα λεκτικὸ σχῆμα. θὰ προσέχουμε ὄχι μόνον τί γράφει, ἀλλὰ καὶ πῶς τὸ γράφει. Πρέπει νὰ κάνουμε μελέτη συστηματικὴ καὶ μὲ ἐπιμονή.

   Ακόμη, θὰ πρέπει νὰ καταχωρίζουμε (αὐτὸ γίνεται συνήθως στὸ πανεπιστήμιο) τις γνώσεις μας σ᾿ ἕνα σύστημα ποὺ λέγεται «ἀποδελτίωσις».Ἔχουμε καρτέλλες, ὅπως στὰ ὀργανωμένα γραφεῖα ποὺ ἔχουν τοὺς πελάτες σὲ καρτέλλες καὶ μόλις πᾶς ἐκεῖ (π.χ. στην τράπεζα) καὶ ἔχεις ἀνοικτό λογαριασμό, ψάχνουν στὸ γραφεῖο μὲ τὶς καρτέλλες καὶ σὲ βρίσκουν ἀμέσως! Τὸ ἴδιο πράγμα ἔχουμε καὶ στὴν γνῶσι. Ἔχουμε συρτάρι ἢ κουτιά, σε αλφαβητική σειρά, καὶ ὅ,τι βροῦμε ἐκεῖ ποὺ διαβάζουμε, σημειώνουμε την περικοπή (ἂν τὸ βιβλίο δὲν εἶναι δικό μας) ἢ παραπομπή (ἂν τὸ βιβλίο εἶναι δικό μας). Ὅταν θέλουμε νὰ κάμουμε μιὰ ὁμιλία, μιὰ ἐργασία ἐπιστημονική, θα τρέξουμε στο κουτί μας, καὶ θὰ βροῦμε ὅσα καταχωρίσαμε.

   Μὴν νομίσετε ὅτι μόνον ὅ,τι διαβάζετε ἀπὸ τὸ σχολικό βιβλίο εἶναι σωστό. Πρέπει νὰ ἀνατρέξουμε σε βιβλιογραφία. Τέλος, πρέπει νὰ ἔχουμε πνεῦμα μαθητείας καὶ ταπεινώσεως, ποὺ θὰ πρέπει νὰ μᾶς διακρίνει. Μὴν ποῦμε· «τό ξέρω!» Ξανακοίταξέ το. Θὰ πρέπει δέ, νὰ ἔχουμε ὁδηγούς στην μελέτη μας, νὰ ἔχουμε εἰδήμονες, γνῶστες, καὶ νὰ ρωτοῦμε· -Πῶς νὰ τὸ κάνουμε αὐτό; Τί εἶναι αὐτό; -Τότε νὰ εἶστε σίγουροι ὅτι θὰ μάθετε.


56η ομιλία στην κατηγορία " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ". (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)

►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας : " Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/pantiseis-pori-n-katixitiko
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/321.html?m=1

Απομαγνητοφώνηση : Ἱερὰ Μονὴ Ξενοφῶντος.

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://drive.google.com/file/d/1bnD4KlS2bRvJrfYXaOewN02780y5Z9Sg/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pM8I69EWsOE4l3gd0pOg7b

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ἀπαντήσεις ἀποριῶν Κατηχητικοῦ. (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου)».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BC%88%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%E1%BC%80%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%E1%BF%B6%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6.%0A%28%E1%BC%88%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%20%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%E1%BF%A6%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%29?m=1

💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.