†.Αν ερωτήσετε όμως παιδιά πώς κατάφερε ο διάβολος να μετακινήσει τους Πρωτόπλαστους από τον Παράδεισο;
Θυμηθείτε τον Κύριο στην έρημο. Πάει κ Τού λέει ο διάβολος ότι “αν πεινάς, πες οι πέτρες αυτές να γίνουν ψωμιά”. Ο Κύριος, μονολεκτικά, γέγραπται (είναι γραμμένο στην Αγία Γραφή). Ο
διάβολος, λέει, γέγραπται Προχωρά στον δεύτερο πειρασμό, ο διάβολος λέει “γέγραπται”
(δηλαδή είναι γραμμένο), επικαλείται, βλέπετε, την Αγία Γραφή. Αλλά (το κάνει) με νοθεία. Κι ο Κύριος απαντάει, πάλι , “γέγραπται”, χρησιμοποιεί πάλι την Αγία Γραφή, αλλά (με) ορθόδοξη
ερμηνεία. Στον τρίτο πειρασμό, Τού λέει ο διάβολος να πέσει να τον προσκυνήσει ο Κύριος κ θα Του δώσει όλα τ’ αγαθά τής γης. Κι ο Κύριος, άνευ διαλόγου, “ύπαγε οπίσω μου, σατανά”.
Δηλαδή, πάρε δρόμο, φύγε από ‘δώ πέρα! Κόβει τον διάλογο. Ξέρετε ότι αυτήν τη στιγμή
υπάρχει ένας φοβερός διάλογος ανάμεσα στον κόσμο κ την Εκκλησία; Γίνεται γνωστό ότι “ο κόσμος όλος εν τω πονηρώ κείται” λέει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης. Όλος. “Εν τω πονηρώ κείται” .
Η Εκκλησία ανοίγει διάλογο με τον κόσμο κ ο κόσμος ανοίγει διάλογο με την Εκκλησία. Μας
λένε πολλές φορές : “ε όχι κι όλο προσευχές! Ε, τέλος πάντων, βρε αδελφέ, κ λίγο κάπως έτσι, κάποια ανοίγματα! Γιατί, αν δεν κάνετε κάποια ανοίγματα, θα χάσετε τους πιστούς από την Εκκλησία” . Ακούσατε; “Θα χάσετε τους πιστούς από την Εκκλησία”. Κ, όμως, αντί να
εκκλησιαστικοποιούμε τον κόσμο, κοσμικοποιούμε την Εκκλησία. Ιδού το αποτέλεσμα του διαλόγου. Ξέρετε πως ο διάλογος αυτός υπάρχει, αυτήν τη στιγμή, ανάμεσα στους ορθόδοξους
κ τους ετερόδοξους; Τι λέτε; Έχουν καμία όρεξη οι ετερόδοξοι να γίνουν ορθόδοξοι; Μακάρι να
‘ταν αυτό! Δεν είν’ αυτό! Αλλά να καταστρέψουν την Ορθοδοξία. Το ξέρετε ότι υπάρχει ένας διάλογος, λέγεται Οικουμενισμός αυτό, που υπάρχει, τώρα, ανάμεσα στον Χριστιανισμό και τα
άλλα θρησκεύματα; Πάλι οικουμενιστικό το φαινόμενο σε μια δεύτερη φάση. Τι λέτε; Θα ‘θελαν τ’ άλλα θρησκεύματα να γίνουν Χριστιανοί; Κάθε άλλο! Θέλουν συνύπαρξη και, εκ της
συνυπάρξεως, μετά, να οδηγηθούν στα υπόλοιπα στάδια, δηλαδή να ανατρέψουν την Εκκλησία.
Βλέπετε τι φοβερό πράγμα είναι ο διάλογος; Ας προσέξουμε, λοιπόν, πάρα πολύ στο θέμα αυτό.
Στον πνευματικό μας αγώνα, ξέρετε, ο διάβολος ανοίγει διάλογο και μέσα στη σκέψη μας. Σου λέει : “γιατί να μην το κάνεις αυτό; Γιατί να μην πας εκεί;” Δεν μας λέει ΄τι είναι αμαρτία. Λέει κανείς: “μα, πώς θα το κάνω;” “Δεν είναι τίποτα σπουδαίο.” Ακριβώς αυτό λέει ένας Πατήρ, ο Ησύχιος ο Πρεσβύτερος, λέει το εξής: “δει τον αγωνιζόμενον ένδον (εκείνον που αγωνίζεται
εσωτερικά) κατά στιγμήν χρόνου έχειν τα τέσσερα ταύτα. Κάθε στιγμή τού χρόνου έχει μπροστά
του αυτά τα τέσσερα σημεία: ταπείνωση, προσοχή, προσοχή άκρα, αντίρρηση κ προσευχή. Τα τέσσερα αυτά. Ήρθε κάποια πονηρή σκέψη; Έχεις ταπείνωση, Θα πεις “ο Κύριος δεν λέει αυτό.
Ο Κύριος αυτό το λέει; Δεν θα το δεχτώ” . Ταπείνωση. Η προσοχή. Άκρα προσοχή! Τι θα πει, ακόμη, αντίρρηση; Θα πει ότι από εθνικής πλευράς ο διάλογος γίνεται τώρα κ υπάρχει κίνδυνος να αλωθεί η Ελλάς. Ξερετε ότι η Κων/πολη, όταν αλώθηκε, το 1453, δεν ήταν ένα ξαφνικό, θα λέγαμε, γενονός; Είχε γίνει προεργασία αλώσεως. Ξέρετε ότι μέσα στην Πόλη ήδη υπήρχαν τζαμιά; Υπήρχαν τζαμιά μες στην Πόλη. Το ξέρετε αυτό; Που σημαίνει ότι η Πόλις είχε τις πόρτες
της ανοιχτές κ άφηνε περιθώρια διαβρώσεως; Είχε διαβρωθεί τότε η Βυζαντινή Αυτοκρατορία και, τελικά, περιορίστηκε μόνο σε μία πόλη. Όλη, δηλαδή, η Αυτοκρατορία δεν ήταν παρά μία μόνο πόλις. Αλώθηκε και αυτή κ τελείωσε. Κ αυτή τη στιγμή κ η Πατρίδα μας ολόκληρη υφίσταται φθορά, τριβή, με αποτέλεσμα, κάποια στιγμή, να πέσει. Κ, αν πέσει, να πούμε: “πώς έπεσε η Ελλάς;” . Μα είχε προηγηθεί αυτή η τριβή. Είχαν προηγηθεί αυτά τα στάδια. Πρώτον, είπαμε, η συνύπαρξη. Δεύτερον, ο διάλογος. Αυτήν τη στιγμή, ζούμε τη συνύπαρξη κ τον διάλογο. Ζούμε δε κ το τρίτο σημείο, το οποίο μπορούμε να πούμε ότι κ αυτό έχει εμφανέστατη αρχίσει, είναι η διείσδυση.
Τι είναι τώα η διείσδυση; Θα ξαναγυρίσω, πάλι, στην αρχική ιστορία που σας διάβασα από
την Παλαιά Διαθήκη. Ο διάβολος, με πάρα πολλή τέχνη, πείθει την Εύα ότι ο Θεός απαγορεύει την βρώση τού καρπού, μόνον από φθόνο, για να μην γίνουν θεοί ο Αδάμ κ η Εύα. Κ, όπως λέει ο Ιερός Χρυσόστομος, “τη ελπίδι τής ισοθεΐας φυσιοθείσα μεγάλα ην λοιπόν φανταζομένη” .
Πώς, τώρα, ο διάβολος κάνει τη διείσδυση; Πείθει! Και, αφού πείθει την Εύα κ τον Αδάμ (σε τι τους έπεισε; ότι μπορούν αν γίνουν Θεοί), τώρα φαντάζονται! Ξέρετε δε εκείνη τη στιγμή για πρώτη φορά οι Πρωτόπλαστοι αποκτούν και φαντασία. Η φαντασία είναι γνωστό ότι είναι ένα
μεταπτωτικό φαινόμενο. Αρχίζουν, λοιπόν, οι Πρωτόπλαστοι να φαντάζονται πώς θα είναι, όταν θα είναι θεοί! Αλλά, όταν εγώ ήδη φαντάζομαι, όταν είαι μόνος μου, εκείνο που μου είπε ο άλλος, με τη συνύπαρξη κ τον διάλογο, σημαίνει ότι αυτό είναι, πια, κάτι που ο άλλος έβαλε σ’ εμένα μέσα μου. Μπήκε, μπήκε σ’ εμένα μέσα. Έκανε διείσδυση. Και κατάφερε να με κάνει να
σκέπτομαι εκείνο το οποίο ήθελε ο άλλος. Αυτό λέγεται διείσδυση. Τι θα πει “πλύση εγκεφάλου”;
Για να χρησιμοποιήσω, παρακαλώ, σύγχρονους όρους; Τι άλλο είν ‘η πλύση εγκεφάλου, παρά
εκείνο το “πες, πες, πες” συνέχεια! Γιατί, φυσικά, δεν μπορώ τον εγκέφαλό μου να τον βάλω σε κανένα πλυντήριο ηλεκτρικό, να του κάνω μπουγάδα. Αλλά εκείνο το “πες, πες” συνέχεια, μα
στο ραδιόφωνο, μα στην τηλεόραση, μα δεν ξέρω πού κ.τ.λ., με τα έντυπα, τις κουβέντες, συνεχώς - συνεχώς, αρχίζει, μετά, αυτό το “κάτι” να μπαίνει μέσα μου! Να περνάει μες από το
πετσί μου! Δλδ να γίνεται αυτή, όπως είπαμε, η διείσδυση κ που, φυσικά, είναι φοβερό πράγμα!
Ας θυμηθούμε πάλι την ιστορία. Ξέρετε ότι οι Μωαβίτες, πλάι στους Εβραίους, όταν οι Εβραίοι, προ των πυλών τής γης Χαναάν, ετοιμάζονταν να εισέλθουν στη γη Χαναάν, στρατοπέδευσαν, οι Μωαβίτες τρόμαξαν. Ήταν δύο εκατομμύρια λαός οι Εβραίοι. Και σκέφτηκαν κ είπαν : “με ποιον τρόπο αυτούς θα τους εξοντώσουμε;” . Κάλεσαν τον Βαρλαάμ, που σας είπα στην αρχή τής ιστορίας, (μάγος ήταν αυτός) να του πουν να τους εξορκίσει, ούτως
ειπείν, να τους μαγέψει, να καταστραφούν, ν’ απομακρυνθούν. Βέβαια, εκείνος είπε, κατ’ έμπνευση Θεού, “δεν μπορώ” λέει “να καταραστώ έναν λαό, τον οποίον ευλογεί ο Θεός”.
Φοβερό πράγμα αυτό! “Ευλογεί ο Θεός.” Αλλά θα σας πω μία μέθοδο. Τη μέθοδο της
συνυπάρξεως, του διαλόγου κ της διεισδύσεως. “Καλέσατέ τους” λέει “σε γιορτές δικές σας. Σε γιορτές. Και πείτε να ‘ρθούν, να θυσιάσουν στους δικούς σας θεούς, να γιορτάσουν μαζί σας κ,
τότε, θα θυμώσει ο Θεός εναντίον τους κ θα τους τιμωρήσει κ θα γλιτώσετε απ’ αυτούς”.
Ακούσατε, παρακαλώ; Ο δε Βαρλαάμ στα ελληνικά λέγεται Νικόλαος. Και οι “Νικολαΐτες”
αναφέρονται στο βιβλίο τής Αποκαλύψεως. Και λέει ότι “μισώ τούς Νικολαΐτες” λέει ο Θεός “και τα έργα τους. Τους μισώ!” . Βλέπετε, παρακαλώ; “Μισώ τα έργα των Νικολαΐτών.” Επί λέξει.
Βλέπετε; Διότι “τότε” λέει “έκαναν τον λαό μου να ειδωλολατρήσει” κι αυτό πια είναι στην Καινή Διαθήκη. Γιατί η Αποκάλυψη ανήκει στην Καινή Διαθήκη. Τι έκανε, λοιπόν, ο λαός; Κλήθηκε κ
πήγε. 23.000 άνδρες. “Και ετελέσθη δε Βελθεγώρ. “Ετελέσθη” θα πει “τελετουργήθηκε”, δηλαδή
ετέλεσαν θυσίες στον Βελθεγώρ. Έφαγαν από τις θυσίες, ήπιαν και πόρνευσαν. Μέσα στην πορνεία. Και, τότε, οργίστηκε ο Θεός και εφονεύθησαν εκείνες οι 23.000 άνδρες. Αυτό λέγεται
“διείσδυση”. Είναι δε φοβερό. “Μην το πείτε” (αριθμόν 26 κεφάλαιο) , “μην πείτε ότι αυτό ανήκει στην Παλαιά.” Σας είπα: η ιστορία τού Βαρλαάμ περνάει στην καινή Διαθήκη με το όνομα “Νικολαΐτης” κ “Νικολαΐτες”.
Έτσι, θα λέγαμε, τι έχουμε διείσδυση εμείς στην εποχή μας; Η μόδα. Εν ευρεία εννοία. Όχι η μόδα που θα ντυθώ. Η μόδα “mode” ξέρετε τι θα πει; Τρόπος. Λέμε “fashion” στα αγγλικά, τρόπος. Λέμε “old fashion”, παλιός τρόπος, παλιά μόδα. Είναι ο τρόπος, με τον οποίον πρώτα - πρώτα σκέφτομαι. Μετά ο τρόπος που ντύνομαι, ο τρόπος που συμπεριφέρομαι, ο τρόπος που
κινούμαι. Όλ’ αυτά αποτελούν τη μόδα. Σ’ άλλη εποχή αλλιώτικα οι άνθρωποι σκεφτόντουσαν, αλλιώτικα ντυνόντουσαν, αλλιώτικα τρώγαν, άλλο πρωτόκολλο συμπεριφοράς κ ευγενείας είχαν κ.ο.κ. . Αυτό λέγεται “μόδα” . Η μόδα, λοιπόν, εν ευρεία εννοία, δεν είναι τίποτ’ άλλο παρά ένας τρόπος διεισδύσεως μέσα στη ζωή των ανθρώπων. Σε μια χριστιανική κοινωνία αυτό είναι πάρα πολύ επικίνδυνο. Αλλά, εάν η μόδα σάς κάνει να ντύνεστε, αν μας κάνει να ντυνόμαστε κατά τρόπον που αυτό θα μας οδηγήσει, τελικά, στην κοσμικότητα, είναι επικίνδυνο! Η μουσική! Είν’
ένας τρόπος, που μπορεί μα μας φέρει κοντά στον κόσμο. Η συμπεριφορά τής ζωής, γενικά, είν’ ένας τρόπος, που μπορεί να μας φέρει κοντά στον κόσμο. Όλ’ αυτά αποτελούν ια σοβαρότατη
διείσδυση , που, τελικά, καταλύει τα πάντα! Τα πάντα! Τον Χριστιανό, κυριολεκτικά, τον διαλύει.
Διείσδυση είναι κάθε μορφής προπαγάνδα. Είτε πολιτική είναι είτε οικονομική είτε
βιοθεωρητική είτε κοσμοθεωρητική, που όλ’ αυτά, διά μέσου τής διαφημίσεως, που σας εξήγησα
προηγουμένως, μέσω των μ.μ.μ., δημιουργούν μια διείσδυση κ ο εχθρός βρίσκεται έξω από τα
τείχη, εντός των τειχών. Έτσι, βλέπουμε σήμερα τη διείσδυση μέσα στην παιδεία μας, την οποίαν έχει, κυριολεκτικά, διαλύσει · μέσα στην οικογένειά μας · μέσα στην Πατρίδα μας · και μέσα στον κοινωνικό μας βίο. Γι’ αυτό σάς είπα, αυτήν τη στιγμή, ως προς εμάς, τους Έλληνες, βρισκόμαστε στο τρίτο στάδιο τής καταστροφής μας. Έγινε η συνύπαρξη, περάσαμε στον
διάλογο κ τώρα είμαστε στη διείσδυση. Όταν λέμε, βέβαια, ότι περάσαμε στο τρίτο στάδιο, δεν σημαίνει ότι ακόμα δεν υπάρχει το πρώτο κ το δεύτερο! Προχωρούμε, απλώς, αλλά τ’ άλλα, τα προηγούμενα, ομοίως, υπάρχουν! Και εργάζονται! Ξέρετε τι μένει; Το τέταρτο στάδιο!
Η ανατροπή!
Λέει ο Ιερός Χρυσόστομος:
“ο διάβολος την απάτην εισαγαγείν δυνηθείη και την γυναίκα υποσκελίσας τον οικείον σκοπόν αποπληρώση” Τι έκανε, τελικά, ο διάβολος; Το πέτυχε εκείνο που ήθελε, να δει τούς Πρωτοπλάστους να απλώνουν το χέρι τους, να παίρνουν τον καρπό κ να
τρώνε. Μόλις τον έφαγαν, άνοιξαν τα μάτια τους. Ποια μάτια; Ήταν κλειστά πρώτα τα μάτια τους;
Όχι! Κάποια άλλα μάτια! Της ψυχής! Είδαν ότι έκαναν κάτι, που δεν έπρεπε να γίνει. Δηλαδή είχαν υποσκελιστεί. “Σκέλος” θα πει πόδι. “Υποσκελίζω” θα πει ανατρέπω, τρικλοποδίζω,
αναποδογυρίζω τον άλλον. Είχαν υποσκελιστεί. Και τι θα πει ότι οι Πρωτόπλαστοι είχαν ήδη ανατραπεί, ότι είχαν υποσκελισθεί; (Θα πει ότι) έφυγε η Θεία Χάρις απ’ αυτούς πια. Ακόμη (ότι) οι ίδιοι έφυγαν από τον Παράδεισο. Ακόμη (ότι) εισήχθη ο θάνατος στους Πρωτοπλάστους.
Αλλά το ίδιο πράγμα κάνει ο διάβολος σ’ όλη μας τη ζωή. Σε όλους μας!
Θα σας πω μια περίπτωση που έει ο Άγιος Εφραίμ ο Σύρος κ αναφέρεται στον προσωπικό
αγώνα τού καθενός μας. Λέει το εξής: “προ μεν τού τελεσθήναι την ανομίαν σμικρύνει αυτήν ο εχθρός εν οφθαλμοίς αυτών σφόδρα. Μάλιστα δε την επιθυμίαν τής σαρκικής ηδονής τοσούτον
ελαττοί αυτήν προ τού γενέσθαι, ώστε σχεδόν φαίνεσθαι τω αδελφώ ταύτην μηδέν διαφέρουσαν του εκχέαντος ποτήριον ψυχρού ύδατος εις το έδαφος”. Δηλαδή: πριν τελεσθεί, λέγει, η αμαρτία, ο εχθρός (ο διάβολος) την μικραίνει. Την μικραίνει μπρος στα μάτια μας πάρα πολύ. Ξέρετε δε πώς λέγεται αυτή η μέθοδος του διαβόλου; (Λέγεται) “μέθοδος μυρμηγκολέων”. Έχετε ακούσει αυτήν τη λέξη; Είναι, βεβαίως, μια πλαστή λέξη αυτή των Πατέρων και της Αγίας Γραφής και θέλουν να παρουσιάσουν τα εξής. Είναι γνωστό ότι ο διάβολος χρησιμοποιεί τη μέθοδο του
μυρμηγκολέοντος: όταν θέλει να σου παρουσιάσει ότι μία πράξη δεν είναι τίποτα, προκειμένου να σε ανατρέψει, σου λέει ότι είναι τόσο μικρή, σαν μυρμηγκάκι. Όταν την επιτελέσεις δε, τότε σού την μεγαλώνει κ σου την παρουσιάζει σαν λιοντάρι! Μυρμηγκολέων! Και την πρώτη μεν περίπτωση την κάνει, για αν σε κάνει να κάνεις την αμαρτία, την δεύτερη δε για να σε
απογοητεύσει, να απελπιστείς,ν’ απογοητευτείς κ να σε οδηγήσει, πλέον, στην απόγνωση!
Είδατε; Μέθοδος “μυρμηγκολέων”! Σμικρύνει, λοιπόν, ο διάβολος την αμαρτία πάρα πολύ κ σού
λέει, μπροστά στα μάτια σου [για την σαρκική αμαρτία, την σαρκική ηδονή, “τοσούτον”, λέει, “την ελαττοί” (= την σμικραίνει) , ώστε να σου λέει πως] “δεν είναι τίποτα σπουδαίο πράγμα, είναι τόσο απλό να κάνεις μια σαρκική αμαρτία, σαν να χύνεις ένα ποτήρι νερό χάμω” ! Αλλά ποτέ δεν αισθανθήκαμε άσχημα, αν πήραμε ένα ποτήρι νερό κ το χύσαμε χάμω! Ποτέ! Αλλά, όταν, όμως, κάνουμε αυτό, την σαρκική αμαρτία, τότε λέμε “τι έκανα τώρα; Τι έγινε, τώρα, εδώ πέρα;”
κι έγινε κάτι φοβερό! Για να μου παρουσιάσει, τώρα, την δυσκολία το μεγάλο τού πράγματος, το ασυγχώρητο του πράγματος, για να με ρίξει στην απόγνωση! Βλέπετε, παρακαλώ; Έτσι ανατρέπει, πραγματικά, ο διάβολος.
Αλλά αυτά (συμβαίνουν) στον προσωπικό μας αγώνα! Δυστυχώς, σε μία μεγαλογραφία, το θέμα αναφέρεται κ στους λαούς. Πρέπει να πούμε ότι η ανατροπή που παρουσιάζεται σ’ έναν λαό δεν είναι παρά το φαινόμενο της παρακμής κ της διαλύσεως. Όταν ένας λαός παρακμάζει, διαλύει από τα ήθη του, η γλώσσα του εκβαρβαρίζεται, τα ήθη του διαλύονται, η εκπαίδευσή του
τινάζεται στον αέρα, ο οικογενειακός βίος γίνεται ανύπαρκτος, έχουμε, αναμφισβήτητα, μία παρακμή! Αυτά όλα στην Πατρίδα μας - κατ’ αρχάς αυτά γίνονται σχεδόν σ’ όλον τον κόσμο,
αλλά ιδιαιτέρως στην πατρίδα μας – μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε σ’ αυτήν την
τελευταία, πλέον, φάση. Στη φάση τής ανατροπής.
Θα ‘θελα να σας ρωτήσω: το βλέπετε, άραγε, αυτό; Μπορείτε να το διακρίνετε; Αυτά που είπαμε σήμερα ίσως να τα βλέπετε, αλλά να μην τα είχατε μαζέψει στο μυαλό σας, σαν μια διατύπωση, σαν έναν τρόπο. Ξέρετε, όταν κανείς έχει τη δυνατότητα να διατυπώνει μέσα του εκείνο το οποίο βλέπει, τότε το κατακτά! Εκεί φαίνεται κ ο καλός σπουδαστής στην έκθεση. Τι θα πει “κάνω έκθεση;” και γιατί πάντα η έκθεση ήταν τεκμήριο εισαγωγής σε μιαν ανώτατη Σχολή;
Όταν ξέρεις να διατυπώνεις την άποψή σου, τη σκέψη σου, σημαίνει πως έχεις κατακτήσει αυτό
το οποίο θέλεις. Όταν ξέρεις να τα κατατάσσεις αυτά, τα βλέπεις καθαρά μπροστά σου. Αυτό εγώ έκανα σήμερα σ’ εσάς. Αυτά τα βλέπετε κ , φυσικά, τα διακρίνετε, αλλά τώρα, ίσως, τα κατατάσσετε μέσα σας ακόμη καλύτερα. Και τότε μπορείτε να κάνετε μια καλύτερη αυτοκριτική,
ως Χριστιανοί κ ως Έλληνες. Κ να πείτε “τι κάνουμε;” . Χωρίς κόπο. “E, σε τι επoχή
βρισκόμαστε;” “Σε ποιαν κατάσταση αυτήν τη στιγμή είν’ ο λαός μας;” Πολύ σοβαρά! Τι νομίζετε;
Στο εάν χτίζουμε μικρά ή μεγάλα σπίτια, εκεί είναι η ακμή ή η παρακμή; Στους ανθρώπους είναι η παρακμή ή η ακμή! Ξέρετε πώς ξεκίνησαν οι αρχαίοι Ρωμαίοι, τον 8ο αιώνα π.Χ.; Ξεκίνησαν
ως ένας λαός πολύ υγιής, ρωμαλέος λαός! Διότι είχαν αυστηρότατα ήθη, συνολικά κ
οικογενειακά κ εθνικά. Μια χούφτα λαός ήταν κ, όμως, κατέκτησαν όλον τον κόσμο. Όταν αυτός ο ίδιος ο λαός άρχισε ν’ απολαμβάνει τα αγαθά των κατακτήσεών του, να τρώει, να πίνει να
διασκεδάζει κ να γεύεται τις ηδονές τής γης, άρχισε να διαλύεται. Αυτό είναι το μικρόβιο της πτώσεως όλων των αυτοκρατοριών. Έτσι έπεσε η Βαβυλώνα. Πριν από την Βαβυλώνα, έτσι έπεσαν οι Ασσύριοι. Έτσι χάθηκε κ η Αίγυπτος. Έτσι κ οι Έλληνες, με τον Μεγαλέξανδρο!
Υπήρχε ζωτικότητα, υπήρχε ακμή! Απλωθήκαμε σ’ όλον τον κόσμο, φάγαμε, ήπιαμε,
διασκεδάσαμε, χαθήκαμε! Διαλύσαμε! Μετά ήλθαν οι Ρωμαίοι. Μετά, στην νεότερη Ιστορία, έχουμε νεότερους λαούς.
Τι είναι σήμερα η Αγγλία; Σήμερα η νεολαία δεν έχει τίποτ’ άλλο μπρος στα μάτια της παρά την ομοφυλοφιλία, τα ναρκωτικά κ τίποτ’ άλλο. Τι νομίζετε; Έπεσε η Αγγλία! Έτσι θα πέσουν κ άλλες αυτοκρατορίες που υπάρχουν στην εποχή μας. Ναι! Έτσι πέφτουν ! Κοσμοκράτειρα ήταν
η Αγγλία. Κι άλλοι λαοί σήμερα είναι κοσμοκράτορες. Θα πέσουν κ αυτοί. Γιατί; Διότι δεν προσέχουν. Οι Αμερικανοί ! Θα πέσουν κ αυτοί! Διότι, μια φορά, ένας Βουλευτής, Γερουσιαστής
στην Βουλή, κάτι παραπάνω από 25 χρόνια - το διάβαζα στην εφημερίδα - άρχισε να
διατραγωδεί την κατάσταση της νεολαίας των Η.Π.Α. κ να λέει ότι “όπως πηγαίνουμε, ο λαός μας γρήγορα θα φθαρεί”. Σημειώστε δε ότι η Αυτοκρατορία δεν πέθανε από την μία μέρα στην άλλη. Βάλτε δεκαετίες, πεντηκονταετίες. Αλλά πεθαίνουν, όμως, ε; Και, λέγοντας αυτά με τόση ένταση κ τόσο πάθος μέσα στη Βουλή, λιποθύμησε, έλεγε η είδηση! Δλδ συνείχετο ο άνθρωπος
ότι ο λαός μας δεν πάει καλά! Για να μην πω κι άλλους λαούς, οι οποίοι δεν πηγαίνουν καλά. Κι εμείς οι Έλληνες δεν πηγαίνουμε καλά. Έχουμε δε πάρα πολλά σημάδια · όχι, απλώς, σαν τα σημάδια τής Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Γι’ αυτό έπεσε η Βυζαντινή Αυτοκρατορία, είχε φθαρεί
εκ των ένδον. Δεν φταίει ο Μοναχισμός ούτε οι μοναστικές έριδες ούτε ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, που θέλουν μερικοί ιστορικοί να το βλέπουν έτσι. Όχι! Η διαφθορά τού λαού. Γι΄ αυτό
πέσαμε. Τα σημάδια τα παλιά τής παρακμής ήταν έκδηλα. Σήμερα, όμως, έχουμε κ κάποια άλλα. Δεν υπερβάλλω. Ό,τι θέλετε πείτε. Το κυριότερο σημείο, η χειρότερη φθορά είν’ η γλώσσα. Δεν είναι ούτ’ αυτή η ίδια η Εκκλησία μας. Η χειρότερη φθορά είναι η γλώσσα. Η
γλώσσα από τη στιγμή που θ’ αρχίσει να λησμονείται σ’ έναν λαό, ο λαός αυτός δεν υπάρχει.
Θα μου πείτε “τι έκανα οι αρχαίοι Βαβυλώνιοι;” Ξέρετε, σε μια νύχτα χάθηκαν αυτοί. Πώς χάθηκαν; Ξεχάστηκε η γλώσσα, ξεχάστηκε η ιστορία (γιατί σήμερα έχουμε και αλλοίωση της ιστορίας), χάθηκαν αυτοί οι λαοί. Έχουμε, λοιπόν, το φαινόμενο λαών που χάνονται μέσα στην
ιστορία; Ναι. Πού οφείλεται; Στο θέμα τής ελλείψεως μνήμης, πια, ιστορίας και γλώσσας.
Φοβάμαι πάρα πολύ για την Πατρίδα μας. Γι’ αυτό σάς είπα αυτά τα λίγο λάγια. Αν με ρωτήσετε “τι πρέπει να κάνουμε, πώς πρέπει να κινηθούμε;”, θα πάρουμε τα λόγια τού Κυρίου:
“αγρυπνείτε κ προσεύχεσθε, ίνα μη εισέλθητε εις πειρασμόν”. Διότι αυτές οι 4 φάσεις που ο διάβολος μετέρχεται είναι φάσεις τού διαβόλου. Στάδια του διαβόλου. Τι είπε ο Κύριος;
“Αγρυπνείτε κ προσεύχεσθε.” Τι σημαίνει “αγρυπνείτε”; (Σημαίνει) μένετε άγρυπνοι,
επισημαίνετε, βλέπετε. Τι γίνεται! Πώς το κακό τελεσιουργείται. Πώς το μυστήριο τής ανομίας
εξελίσσεται. Μένετε, λοιπόν, άγρυπνοι. Και το άλλο, το “προσεύχεστε”, σημαίνει “διατηρείτε πνευματικότητα”. Και επικοινωνία με τον Ουρανό. Αυτή η διατήρηση της πνευματικότητας είναι
μέγα κεφάλαιο κ αληθινή αντίσταση στο κακό. Μιλάμε για “εθνική αντίσταση” .
Τι είναι αυτή η “εθνική αντίσταση”; Αν συνέβη προχθές, χθες, πέρσι, πριν είκοσι, τριάντα κ σαράντα χρόνια; Είν’ αστείο, Μιλάμε κ γιορτάζουμε για αντιστάσεις, την στιγμή που, ήδη,
υποδουλωνόμαστε. Είναι ιστορική ειρωνεία.
Η αντίσταση είναι το “προσέχετε κ προσεύχεστε”.
Το “αγρυπνείτε κ προσεύχεσθε”. Αυτή είναι η αντίσταση. Είναι σπουδαία η αντίσταση την οποίαν μπορούμε να έχουμε κ να έχετε εσείς κ η νέα γενεά, όταν είστε κοντά στον Χριστό! Όταν αγρυπνείτε κ προσεύχεστε! Όταν ζείτε πνευματική ζωή! Τότε, πραγματικά, έχουμε μιαν ελπίδα και σαν Ορθόδοξοι Χριστιανοί να ζήσουμε και σαν Έλληνες, ομοίως, να επιζήσουμε!!
8η ομιλία στην κατηγορία « Ομιλίες εις προσκυνητὰς ».
Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ὁμιλίες εἰς προσκυνητὰς " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/omilies-eis-proskynhtas
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pcaJFSqeP8BhtiUyk-htJ9
Απομαγνητοφώνηση :
Μαρία Δερμιτζάκη:
https://youtube.com/@orthodoxaskirtimata
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.