†.«Καί εἰσελθών ὁ ἄγγελος πρός αὐτήν εἶπε∙ χαῖρε κεχαριτωμένη∙ ὁ Κύριος μετά σοῦ∙ εὐλογημένη σύ ἐν γυναιξίν.»
Σήμερα, του Ευαγγελισμού, αγαπητοί μου, η Εκκλησία μας γιορτάζει το μεγάλο της κεφάλαιο. Το κεφάλαιο της σωτηρίας της. Και είναι η αρχή της σωτηρίας της, Και η αρχή είναι το μεγάλο μήνυμα που έδωσε ο ουρανός προς την γην. Γι’ αυτό ο αρχάγγελος Γαβριήλ έρχεται προς την Μαρία, την Θεοτόκον, και της λέγει: Χαῖρε κεχαριτωμένη», χαίρε Συ που είσαι γεμάτη από χάριτες! Η αλήθεια είναι ότι έπρεπε να βρεθή ένα σημείο επαφής του ουρανού με την γη. Το σημείο αυτό, δεν ήτο παρά μόνο η Θεοτόκος. Αν λάβετε υπόψιν ότι ολόκληρη η ανθρωπότητα ήταν βουτηγμένη μέσα εις την αμαρτία και εις την αγνωσίαν του Θεού. Έτσι έπρεπε να υπάρξη ένα σημείον επαφής, όπως σας είπα, ουρανού και γης. Και το σημείον αυτό ΄ητο το πρόσωπον της Θεοτόκου. Γι’ αυτό ακριβώς την αποκαλεί «Κεχαριτωμένην». Δηλ. Σύ η οποία είσαι γεμάτη από τις χάριτες του ουρανού. Και είσαι γεμάτη από τις χάριτες του ουρανού, όχι διότι ο Θεός σου έδωσε τις χάριτες αυτές, αλλά διότι εσύ εργάστηκες / επάνω σ΄ αυτές.
Δηλ. αν θέλετε, ακριβέστερα, ο ουρανός εβοήθησε εσένα, που είδε την αγαθή σου προαίρεση, να θέλης να δουλέψης επάνω στις αρετές. Και συνεπώς είσαι η κεχαριτωμένη. Μάλιστα, ανάμεσα σε όλες τις γυναίκες. Ποιές γυναίκες; Του Ισραήλ; Όχι. Αλλά όλες τις γυναίκες της Ιστορίας. Της προ, της κατά, και της μετά. (Χριστόν) Είναι λοιπόν η μόνη Κεχαριτωμένη∙ που παίρνει η Θεοτόκος αυτήν την βεβαίωση και την πιστοποίηση, όχι από άνθρωπο αλλά από αυτόν τον ουρανόν, από αυτόν τον Θεόν. Είναι ομολογουμένως καταπληκτικό.
Όταν όμως ο άγγελος λέγει εις την Θεοτόκον «Χαῖρε», χαίρε θα πη να έχης χαρά. Είναι χαιρετισμός. Βέβαια εκ πρώτης όψεως, ένας που εισέρχεται σ’έναν χώρον, λέγει το «χαῖρε» σ’ εκείνους που ευρίσκονται εις τον χώρον αυτόν. Λέγει το ιερόν κείμενον «καί εἰσελθών ὁ ἄγγελος πρός αὐτήν εἶπε.» Εκείνο το «εἰσελθών», μας αφήνει να φαντασθούμε ότι δεν ήταν αιφνιδία η εμφάνιση του αγγέλου, ως ενός ανδρός, εννοείται. Όχι βεβαίως με φτερά, όπως θα θέλαμε να εικονίσωμε∙ κι’ αυτό είναι στον εικονισμόν, γιατί οι εικόνες εκφράζουν αλήθειες, κατά ζωγραφικόν τρόπον, κατά χρωματικόν τρόπον. Εισήλθε ένας νέος. Δηλ. από την πόρτα. Και είπε «χαῖρε». Βέβαια, ξαναλέμε, ότι αυτό το «χαῖρε», εκ πρώτης όψεως είναι ο συνήθης χαιρετισμός. Αλλά εφόσον όμως ο άγγελος ήταν κομιστής ενός μηνύματος πολύ μεγάλου, έρχεται να μιλήση ότι θα έλθη στον κόσμόν ο «μεγάλης βουλής άγγελος». Τότε το «χαῖρε» αυτό, παίρνει άλλες διαστάσεις. Γι’αυτό το λόγο αγαπητοί μου, εκείνου του θαυμασίου ποιήματος, του λεγομένου «Ἀκαθίστου Ὕμνου», βάζει, προτάσσει σε κάθε πρόταση, δύο φορές το «χαῖρε». «Χαῖρε» για κάτι, και πάλι «χαῖρε» για κάτι. Σκεφθήτε δηλ. πόσες φορές επαναλαμβάνεται αυτό το «χαῖρε».
Το «χαῖρε» σε μία δεύτερη διάσταση σημαίνει «τώρα νά ἔχης χαρά σύ, διότι σύ εἶσαι Ἐκείνη ἡ ὁποία θά σταθεῖς τό μεγάλο πρόσωπο, πού θά φέρη στόν κόσμο τόν ἐνανθρωπήσαντα Υἱόν τοῦ Θεοῦ. Ἄρα τόσο μεγάλη τιμή ποῦ σοῦ περιποιεῖται ὁ οὐρανός, εἶναι δυνατόν νά μήν ἔχης χαρά;» Όταν μάλιστα η Θεοτόκος, στην ωδή της αργότερα λἰγο, επισκεπτομένη την Ελισσάβετ την συγγενή της, θα πη την θαυμάσια εκείνη ωδή της∙ θα πη «ἀπό τοῦ νῦν μακαριοῦσι με πᾶσαι αἱ γενεαί.» Από δω και μπρος θα με ευτυχίσουν όλες οι γενεές. Πώς λοιπόν θα ήταν δυνατόν, εάν οι γενεές ευτυχίζουν την Θεοτόκον, να μην ήτο η ίδια ευτυχής; Και συνεπώς, ως ευτυχής, να μη της ανήκει η χαρά; Εξ ου και ο χαιρετισμός «χαῖρε» Δηλ. να έχης χαρά.
Αλλά υπάρχει και κάτι ακόμα. Μία Τρίτη διάστασις. Αυτό το «χαῖρε» σημαίνει ότι συ είσαι ο εκπρόσωπος των ανθρώπων. Αφού συ είσαι το σημείον επαφής ουρανού και γης. Συνεπώς οι άνθρωποι, επειδή δεν ήσαν κατάλληλοι να δεχθούν τον Θεόν, εσύ είσαι όμως κατάλληλη να δεχθής τον Θεόν, τώρα δια του προσώπου σου η ανθρωπότητα χαίρει. Χαίρει διότι έρχεται εις τον κόσμο ο λυτρωτής. Είναι εκείνο που οι άγγελοι είπαν κατά την Γέννησιν «καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία.» Αυτή η ευδοκία των ανθρώπων, η αναμονή των ανθρώπων, που τους γέμιζε από χαρά. Γιατί ο άγγελος είπε εις τους ποιμένας ότι «νά χαίρετε χαράν μεγάλην, σεῖς καί ὅλος ὁ λαός τοῦ Ἰσραήλ, ὅτι ἐτέχθη ὑμῖν σήμερον σωτήρ... κ.λπ.» Να έχετε πολύ μεγάλη χαρά. Συνεπώς η Θεοτόκος είναι η εκπροσωπούσα ολόκληρη την
ανθρωπότητα, η οποία τώρα δέχεται τον χαιρετισμόν από τον ουρανόν, και που τώρα εκείνη, δηλ. η ανθρωπότητα, δέχεται την χαρά του ουρανού, και εκφράζει η ανθρωπότητα την χαρά της.
Βλέπετε λοιπόν αγαπητοί μου ότι ανοίγει ένα καινούριο κεφάλαιον για την ανθρωπότητα. Εκεί κάπου στη Ναζαρέτ, σ’ ένα φτωχό οικίσκο, σπιτάκι, διότι η Ναζαρέτ ήταν χωριό. Εκεί κάπου έγινε το μεγαλύτερο θαύμα της Ιστορίας. Έγινε όχι απλώς ο Ευαγγελισμός αλλά και η Ένανθρώπισης, δηλ. η σύλληψις του Υιού του Θεού. Διότι τι είπε παρακαλώ η Θεοτόκος; «Πῶς θά μοῦ γίνη αυτό πού λές ὅτι θα γίνω ἡ μητέρα τοῦ Υιού τοῦ Θεοῦ;» «Πνεῦμα Ἅγιον, λέγει, θά σέ ἐπισκιάση, θά ἔρθη σέ σένα, καί δύναμη Ὑψίστου θά σέ ἐπισκεφθῆ, καί τότε θά γίνη αὐτό το θαῦμα.»
Ώστε λοιπόν βλέπομε αγαπητοί μου, ότι σ’ εκείνο το μικρό σπιτάκι, έγινε το πιο μεγάλο θαύμα της Ιστορίας. Δηλ. το κεφάλαιον της σωτηρίας μας. Από το οποίον ξεκινά ολόκληρη, όχι μόνο η σωτηρία των ανθρώπων αλλά και η παλιγγενεσία ολοκλήρου του σύμπαντος!
«Καί ἰδοῦ, λέγει ὁ ἄγγελος, συλλήψη ἐν γαστρί καί τέξῃ ὑιόν, καί καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν.» «Νά, λέγει, θά συλλάβης καί θά γεννήσης Υἱόν∙ καί το ὄνομά του θά τό ἀποκαλέσης Ἰησοῦν.» Ο Ματθαίος παίρνει την προφητεία, που λέγει «Ἐμμανουήλ». Αλλά το όνομα «Ἐμμανουήλ», δεν είναι παρά προφητικόν. Και είναι το ίδιο με το «Ἰησοῦς Ἑβραϊκά θά πῆ σωτήρ. Δηλ. αὐτός πού θά ἔλθη στόν κόσμο, θά εἶναι σωτήρ. Ὅπως σωτήρ ἦταν καί ὁ Ἰησοῦς τοῦ Ναυί, ὁ ὁποῖος ἦτο τύπος, πού εισήγαγε τόν λαόν τοῦ Θεοῦ ἀπό τήν ἔρημο εἰς τήν γῆν τῆς Ἐπαγγελίας. Τώρα λοιπόν, αὐτός πού θά γεννήσης ἐσύ, αὐτός θά εἶναι ὁ κατ’ ἐξοχήν σωτήρ».
Αλλά ποία είναι η ταυτότητά σου; Ποίος είναι αυτός; Για να δούμε αγαπητοί μου, ποιός θα είναι αυτός; Θα είναι κάπως όπως ο Ιησούς του Ναυί; Πού θα μπορούσε να ἐκδιώξη με πολεμικές επιχειρήσεις τους γύρω λαούς, και να ελευθερώση –μη ξεχνάμε ότι οι Εβραίοι ήσαν κάτω από Ρωμαϊκή κατοχή – και να τους ελευθερώση, και να τους καταστήση πάλι έναν ελεύθερον λαόν; Από Εθνικής εννοείται πλευράς; Όχι αγαπητοί.
Και να. Πρώτα – πρώτα «Ἐμμανουήλ» θα πη «μαζί μας ὁ Θεός.» Άρα θα πει ότι αυτόν τον οποίον εσύ θα γεννήσης, είναι ο Θεός, που παίρνει ανθρώπινο σώμα, ανθρώπινο περίβλημα. Άρα λοιπόν, αφού εσύ είσαι ο Θεός, υπάρχει πιο μεγάλο γεγονός από το γεγονός ότι ο Θεός με αυτόν τον τρόπο έρχεται να κατοικήση μαζί με τους ανθρώπους; Πρώτο στοιχείο λοιπόν της ταυτότητός του είναι : «μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός», «Ἐμμανουήλ». Και αφού είναι «Ἐμμανούηλ» είναι Ἰησούς∙ δηλ. αφού είναι μαζί μας ο Θεός, τότε
είναι σωτήρ.
Ἀλλο σημείον. «Οὖτος ἔσται μέγας.» Αυτός, λέγει, θα είναι μέγας. Πόσο μεγάλος μπορεί να είναι; Σαν τον Μ. Αλέξανδρο; Και τι προσέθεσε στην Ιστορία ο Μ. Αλέξανδρος; Ή ο Μ. Ναπολέων; Ή όποιοι άλλοι μεγάλοι στάθηκαν και πήραν την προσωνυμία του
μγάλου μέσα στην Ιστορία; Αυτός θα ήτο ο κατ’ εξοχήν μέγας!
Και ακόμη «Υἱός Ὑψίστου κληθείσεται.» θα αποκληθεί «Υἱός τοῦ Ὑψίστου.» Είναι γεγονός ότι κάθε άνθρωπος που ευαρεστεί στον Θεό, λέγεται «παιδί τοῦ Θεοῦ». Εδώ όμως, ως Υιός Υψίστου, σημαίνει ότι αφού είναι «Ἐμμανούηλ», αφού είναι «μαζί μας ὁ Θεός», πώς τώρα θα κληθή «Υἱός τοῦ Θεοῦ;» Εδώ υπαινίσσεται ήδη το δόγμα της Αγίας Τριάδος. Ότι αυτός είναι το δεύετρον πρόσωπον της Τριάδος. Συνεπώς έχει πατέρα τον Θεόν, αλλά θα τον έχη πατέρα και ως άνθρωπος. Δύο φορές λοιπόν θα έχει τον Θεό πατέρα. Και με την θεία του φύση και με την ανθρώπινη του φύση. Και με την θείαν του φύση, διότι είναι ομοούσιος με τον Πατέρα. Τον οποίον εγέννησε προ της δημιουργίας. Με την ανθρώπινη φύση, διότι είναι Υιός ανθρώπου. Και ευαρεστεί εις τον Πατέρα και συνεπώς είναι Υιός του Υψίστου.
Ακόμη «καί δώσει αὐτῷ Κύριος ὁ Θεός τόν θρόνον Δαυΐδ τοῦ πατρός αὐτοῦ.» Ποιός ήτο αυτός ο θρόνος του Δαυΐδ; Επειδή ο Θεός είχε υποσχεθεί εις τον Δαυΐδ ότι δεν θα λείψουν από την γενιά του απόγονοι έως ότου έλθη Εκείνος, ο οποίος θα καθήσει στον θρόνο τον δικό του. Κι’ αυτός θα είναι μέγας. Θέλει να πη ότι θα είναι από την γενεά την δική του. Βεβαίως. Θα λέγαμε, είναι γνωστό ότι δεν θα λείψουν από την γενιά του απόγονοι έως ότου έλθη Εκείνος, ο οποίος θα καθήσει στον θρόνο τον δικό του. Κι’ αυτός θα είναι μέγας. Θέλει να πη ότι θα είναι από την γενεά την δική του. Βεβαίως. Θα λέγαμε, είναι γνωστό ότι και το κατά Λουκάν κ αι το κατά Ματθαίον, γενεαλογούν τον Χριστόν. Γιατί; Για να καταδείξουν ότι ο Χριστός είναι από την γενεά όχι μόνο από την φυλή του Ιούδα αλλά και από την γενεά του Δαυΐδ. Κι έτσι να δικαιωθεί ο Θεός, που είπε την προφητεία ότι «ἀπό τήν δική σου τήν ὀσφόν, δηλ. ἀπό τό δικό σου τό γένος θά ἔλθη Ἐκεῖνος πού θά καθήση στόν θρόνο τόν δικό σου.» Ξέρομε όμως ότι ο Ιησούς δεν κάθησε σε κανέναν βασιλικόν θρόνον. Πώς γίνεται αυτό; Σημαίνει ότι παίρνει βασιλικήν ιδιότητα. Ο θρόνος αγαπητοί μου είναι ένα σύμβολον, είναι μια καρέκλα. Την πετάς από το παράθυρο και σπάζει. Την βάζεις στη φωτιά και την καίς. Σημαίνει, αυτός θα είναι βασιλιάς. Απόδειξη, λίγο παρακάτω θα μας πη αυτό. Ότι καί τῆς βασιλείας αὐτοῦ οὐκ ἔσται τέλος.» Αλλά οι καρέκλες έχουν τέλος. Τις τρώνε τα σαράκια. Διαφοροποιούνται μέσα στην Ιστορία. Άρα αν ο Ιησούς δεν κάθησε εις τον θρόνο τον βασιλικό με την ανθρώπινη έννοια, αυτό σημαίνει ότι δεν είναι συνήθης βασιλιάς. Ότι είναι βασιλεύς που θα βασιλεύει εις τους αιώνας των αιώνων.
Κι’ ακόμα: «Καί βασιλεύει ἐπί τόν οἶκον Ἰακώβ.» Οίκος θα πη πατρίδα. Εις την πατρίδα του Ιακώβ. Ναι, αλλά ξέρομε ότι οι Εβραίοι τον Χριστόν δεν τον εδέχθησαν. Και μάλιστα αποποιήθηκαν να τον ονομάσουν βασιλιά. Όταν ο Πιλάτος έγραψε Ι.Ν.Β.Ι., εκείνος πήγαν και του είπαν «μή γράψης ὅτι εἶναι ἕνας βασιλιᾶς τῶν Ἰουδαίων, ἀλλά ὅτι εἶπε ὅτι εἶναι βασιλιᾶς τῶν Ἰουδαίων.» Και τότε προφητικότατα ο Πιλάτος είπε «ὁ γέγραφα γέγραφα.» Εκείνο που έγραψα το έγραψα. Δεν σηκώνει καμμιά διόρθωση. Γιατί; Γιατί πράγματι είναι βασιλιάς των Ιουδαίων, έστω κι αν δεν τον δέχθηκαν. Θυμηθείτε μια παραβολή που… γυρίζει, λέει, ο βασιλιάς, κι’ εκείνους που δεν τον δέχθηκαν, τους έσφαξε. Είναι εικόνα από τις πολεμικές επιχειρήσεις της εποχής. Και βασιλεύει επί του λαού, θέλει δεν θέλει ο λαός. Αλλά κυρίως αγαπητοί μου είναι το εξής: Ο Ιακώβ δεν είναι πια ο παλαιός Ισραήλ. Ισραήλ θα πη Ιακώβ. Είναι προσωνύμιον του Ιακώβ το Ισραήλ. Που θα πη «ἡγαπημένος.» Δεν είναι πια ο παλιός Ισραήλ. Αλλά είναι ο νέος Ισραήλ. Είναι η Εκκλησία. Πού σημαίνει ότι θα βασιλεύση εις τον οίκον Ιακώβ, τον νέο λαό, διότι οι πραγματικοί πνευματικοί απόγονοι του Αβραάμ του Ισαάκ και του Ιακώβ δεν είναι αυτοί που είναι εξ αίματος απόγονοι του Αβραάμ, αλλά είναι η Εκκλησία. Είναι όσοι πίστεψαν εις τον Χριστόν. Γιατί, και ο Αβραάμ επίστευσε, και ελογίσθη αυτώ εις δικαιοσύνην. Και ο Ισαάκ επίστευσε, που εδέχθη να θυσιασθή. Κι ο Ιακώβ επίστευσε, παρ’ ότι δεν παίρνει πιθαμή γης και δεν πεθαίνει εις την γην της επαγγελίας αλλά εις την Αίγυπτον. Αλλά πιστεύει ότι ο Θεός είναι αληθής. Συνεπώς τέκνα εις τον Αβραάμ, δεν είναι παρά τα τέκνα της πίστεως. Κι’ όχι τα τέκνα του αίματος. Άρα θα βασιλεύει εις τους Χριστιανούς. Εις εκείνους οι οποίοι θα έχουν πιστεύσει. Και θα βασιλεύση εις τους αιώνας.
Τι σημαίνει «εἰς τούς αἰῶνας;» Ποιός βασιλιάς είναι εκείνος ο οποίος βασιλεύει μέχρι που να τελειώσει ο κόσμος; Λέγει ένας ψαλμικός στίχος «Καί ἡ βασιλεία του ὡς οἱ ἡμέρες τῆς σελήνης, ὡς οἱ ἡμέρες τοῦ ἥλιου». Ότι θα κρατήση η βασιλεία Του, όσο θα κρατήση η Ιστορία του ηλίου. Αλλά ο ήλιος μια μέρα δεν θα
φωτίζη, μια μέρα δεν θα υπάρχη. Συνεπώς... προσέξτε ακρίβεια της
Γραφής∙ δεν λέγει «εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων» αλλά λέγει «εἰς τούς αἰώνας.» Διότι όταν έχωμε την έκφραση «εἰς τούς αἰώνας», εννοεί η Γραφή πάντοτε την Ιστορία. Ενώ «εἰς τούς αἰώνας τῶν αἰώνων» εννοεί την Βασιλεία του Θεού, που δεν έχει τέλος. Ενώ η Ιστορία έχει τέλος. Συνεπώς θα πη ότι θα βσαιλεύση έως το τέλος της Ιστορίας. Πώς θα ήταν δυνατόν λοιπόν αυτός ο βασιλιάς να είναι διαστάσεων όπως θα ήταν ένας οποιοσδήποτε απόγονος του Δαβίδ; Θα ήταν δυνατόν ποτέ; Όχι βεβαίως. Γι’ αυτό λοιπόν είναι ένας ιδιότυπος βασιλιάς, ένας άλλος βασιλιάς. Αλλά κι’ όταν τελειώση η Ιστορία τότε πια δεν θα βασιλεύη; Μόνο «εἰς τούς αἰῶνας;» Και προσθέτει ο άγγελος: «Καί τῆς βασιλείας αὐτοῦ οὐκ ἔσται τέλος.» Και της βασιλείας του δεν υπάρχει τέλος. Αφού λοιπόν δεν υπάρχει τέλος, τότε η μεν Ιστορία μέχρι το τέλος της οποίας θα βασιλεύση ο Χριστός, θα τελειώση. Αλλά θα επεκταθή η βασιλεία του Χριστού και πέραν από το τέλος της Ιστορίας. Πού; Εις την βασιλεία την δική Του. Τώρα εις τους αιώνας των αιώνων. Αυτό θα πη «καί τῆς βασιλείας του δεν έχει τέλος.» Αφού ο κόσμος, η Ιστορία έχει τέλος.
Ακόμα λέγει εις την Θεοτόκον ο αρχάγγελος: «δύναμις ὑψίστου ἐπισκιάσει σοι∙» (Και θα σε ἐπισκεφθεί το Πνεύμα το Άγιον) διά καί τό γεννώμενον ἅγιον κληθήσεται υἱός Θεοῦ.» Γι’ αυτό κι’ εκείνο το οποίο θα γεννηθή, θα αποκληθή άγιος, θα είναι άγιος και θα κληθή υιός του Θεού.
Ώστε είναι άγιος εκ κοιλίας μητρός αυτού. Τί σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι η Θεοτόκος είναι η νέα γη, η παρθένος γη, που έδωσε κάποτε τον Αδάμ. Διότι από την παρθένον γην επλάσθη ο Αδάμ. Τώρα από την παρθένον Μαρία έρχεται να πλαστή ο ν έος Αδάμ. Και ο Αδάμ δεν είχε καμμία αμαρτία. Και ο Ιησούς κατά την ανθρωπίνη του φύση, δεν είχε καμμία αμαρτία. Μετά από την πτώσιν ο Αδάμ και οι απόγονοί του φέρουν τον προπατορικό αμάρτημα. Αλλά ο Ιησούς είναι απηλλαγμένος από το προπατορικόν αμάρτημα. Αυτό θα πη άγιος. Ξεχωρισμένος. Δεν έχει το προπατορικόν αμάρτημα. Γι’αυτό γεννάται όχι μόνο σαν ένα σημείο εκ παρθένου, διότι είναι ένα σημείον, αλλά γεννάται εκ παρθένου για να δείξη ότι είναι ο νέος Αδάμ, όπως ο παλιός, σας είπα, πλάστηκε, όχι εκ σπέρματος προγόνου, αλλά όπως τότε ο Αδάμ από την παρθένον γην, και τούτος από την παρθένον Μαρία.
Αγαπητοί μου όλα αυτά ειπώθηκαν στην Θεοτόκον. Μπορούσε όμως η Θεοτόκος να πη «ὅχι, δέν ἀποδέχομαι.» Διότι δικαίωμά της ήτο να πη το «ὅχι δέν ἀποδέχομαι.» Μα, τόσο μεγάλη τιμή, θα μπορούσε να πη «ὅχι;» Λίγοι είναι εκείνοι οι άνθρωποι οι οποίοι δεν αποδέχονται μία τιμή που τους γίνεται; Αν μου έλεγαν εμένα να γίνω βασιλιάς, θα έλεγα «ποτέ, ποτέ, μά ποτέ.» Δεν θα ήθελα να χάσω ποτέ την ησυχία μου και την ειρήνη μου. Ύστερα, έχω αυτογνωσία. Δεν ξέρω ποιος είμαι; Θα μπορούσα ποτέ να κυβερνήσω; Θα μπορούσε λοιπόν η Θεοτόκος να πη «ποτέ, ποτέ, μά ποτέ.» Οπότε όλες αυτές οι επαγγελίες αγαπητοί μου θα διεκόπτοντο. Και θα μετετίθετο το θέμα αυτό, για ένα άλλο πρόσωπο, που θα ανεμένετο προσεχώς. Αλλά η Θεοτόκος, γεμάτη από το Πνεύμα του Θεού, παρ’ ότι διαισθάνεται ότι θα μπει σε μία μεγάλη περιπέτεια, εκείνη την περιπέτεια που θα μπει ο Λόγος του Θεού με την Ενανθρώπισή του μέσα στην Ιστορία, και την οποία περιπέτεια θα συμμεριστεί η μητέρα του η Θεοτόκος. Παρ’ ότι που το διαισθάνεται, παρ’ ότι που της το αναγγέλει λίγο αργότερα ο Συμεών ο Θεοδόχος, ότι ρομφαία δίστομος θα περάση την ψυχή σου, θα σε κατακομματιάση εσωτερικά, η Θεοτόκος είπε: «Ἰδού ἡ δούλη Κυρίου∙ γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου.» «Καί ἀπῆλθεν ἀπ’αὐτῆς ὁ ἄγγελος.» Να, εγώ είμαι μια δούλη Κυρίου, ας μου γίνη όπως το είπες. Δηλ. αποδέχομαι. Βλέπετε η ελευθερία; Έρχεται ο Θεός να δώση αυτόν τον μεγάλο θησαυρό στην ανθρωπότητα. Αλλά έπρεπε η ανθρωπότητα να πη το «ναί», στο πρόσωπο της Θεοτόκου. Και το είπε. Εκείνη μεν με την προσδοκία της, η ανθρωπότητα, η Θεοτόκος με το «Ἰδοῦ ἡ δούλη Κυρίου∙ γένοιτό μοι κατά το ρῆμα σου.» Ας μου γίνεη όπως το λες. Τι θαυμαστόν! Ο άγγελος πια δεν είχε καμμία αποστολή. Τελείωσε η αποστολή του. Εξέθεσε τα της ταυτότητος Εκείνου που θα εγεννάτο, είπε με ποιόν τρόπον θα εγεννάτο, και τώρα παίρνει την βεβαίωση από την Θεοτόκον, ότι αποδέχεται εκείνα που εκείνος της κομίζει, και απέρχεται. Δεν έχει πια καμμίαν άλλην αποστολή. Παρακάτω πια αρχίζει η ιστορία της ανθρωπότητας, η ιστορία του Υιού του Θεού, μπαίνει πια μέσα στην Ιστορία, και στην αποδοχή της λυτρώσεως, της σωτηρίας. Αυτό που αποτελεί και το κεφάλαιο της σωτηρίας μας. Γιορτάζομε σήμερα αγαπητοί μου, που είναι η ημέρα του Ευαγγελισμού. Το γιορτάζομε το γεγονός, και πρέπει αφού το συνειδητοποιήσωμε, να χαιρώμαστε. Γιατί η γέννηση του Υιού του Θεού ενώ έγινε εφάπαξ, όμως συνεχίζει να γεννάται στην κάθε καρδιά, όταν η κάθε καρδιά μπορεί να πει «ἰδοῦ ἐγώ», δηλ. είμαι παρών, «κάμε Κύριε ὅ,τι θέλεις, θά ἤθελα Κύριε νά γεννηθῆς μέσα στήν καρδιά μου, ἀποδέχομαι τήν εἴσοδό σου, πού εἶσαι Ἐσύ ὁ σωτήρας μου, ἀποδέχομαι τήν σωτηρία πού μοῦ φέρνεις καί θέλω πραγματικά νά σωθῶ».
Αυτά αγαπητοί μου γιορτάζομε σήμερα.
67η ομιλία στην κατηγορία « Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον ».
Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας " Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον " εδώ ↓.
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/omilies-eis-thn-ueotokon
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40q2nQUztSMBV9bwJSxpjwda
🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://drive.google.com/file/d/16Yb2_qZgVX32iDOetdRsifuOIC0ZTA0B/view?usp=drivesdk
🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ojFLuKMecGTVkBDEN_YP2E
🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%84%E1%BD%B4%CE%BD%20%E1%BD%99%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CE%BD%20%CE%98%CE%B5%CE%BF%CF%84%CF%8C%CE%BA%CE%BF%CE%BD.?m=1
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.