Colección de referencias del Yérontas Atanasio Mitilineos sobre los ésjatos-últimos, postreros tiempos.
Συλλογή ἀναφορῶν τοῦ γέροντος Ἀθανασίου Μυτιληναίου γιά τούς ἔσχατους χρόνους.
Prefacio. Πρόλογος
El Yérontas Mitilineos, el Nuevo Crisóstomo según los Padres del Santo Monte Athos, nos ha dejado una gran herencia espiritual. Nos ha entregado un gran número de homilías catequéticas-interpretativas, distribuidas en diferentes series temáticas.
Ὁ Γέροντας Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος μᾶς ἄφησε μία μεγάλη πνευματική κληρονομιά. Μᾶς παρέδωσε ἕναν τεράστιο ἀριθμό κατηχητικῶν ὁμιλιῶν, κατανεμημένων σέ διαφορετικές θεματικές σειρές.
Hemos escuchado y recopilado de el gran número de discursos-homilías, según nuestro juicio, unas referencias indicativas del padre Atanasio, que particularmente nos han impresionado y que se refieren a las señales o signos de los ésjatos-últimos, postreros tiempos.
Ἀκούσαμε και συλλέξαμε ἀπό μεγάλο ἀριθμό ὁμιλιῶν, κατά τήν κρίση μας, ἐνδεικτικές ἀναφορές τοῦ πατρός Ἀθανασίου, πού μᾶς ἔκαναν ἰδιαίτερη ἐντύπωση καί πού ἀφοροῦσαν τά σημεία τῶν ἔσχατων χρόνων.
Ojalá así sea que el Dios Trino por las bendiciones de nuestro bienaventurado Yérontas Atanasio Mitilineos bendiga nuestra fructificación espiritual en las psiques de todos nosotros.
Εἴθε ὁ Ἅγιος Τριαδικός Θεός δι΄εὐχῶν τοῦ μακαριστοῦ Γέροντά μας π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου να εὐλογήσει μας πνευματική καρποφορία μας ψυχές ὅλων μας. Π.Γ.
«Creo absolutamente que ya hemos entrado en el preámbulo, aunque no al principal asunto o tema de la época del anticristo, pero sí al preámbulo de los ésjatos-últimos, postreros tiempos»
(Sabiduría Sirac homilía: 279ª, 1-5-201).
«Ἀπολύτως πιστεύω, ὅτι ἔχομε ἤδη μπεῖ στό προοίμιο, ἄν ὄχι στό κύριο θέμα τῆς ἐποχῆς τοῦ ἀντιχρίστου, στό προοίμιο τῶν ἐσχάτων». (Σειράχ, ὁμιλία 279η, 1-5-2001)
«Hay un sentimiento y percepción de la conciencia eclesiástica que el anticristo no tardará en venir, porque vivimos en los ésjatos-últimos, postreros tiempos. Os recordaré el apolitikio (motete) de san Nectario para que veáis la conciencia eclesiástica: “Has aparecido en los ésjatos-últimos, postreros tiempos”, mientras que no tenemos otros apolitikios de este tipo, buscad todos los apolitikios de los santos de todos los siglos, no encontraréis en ninguna parte en donde aparece esta característica de ésjatos-últimos, postreros tiempos».
(Hechos, homilía 120)
«Ὑπάρχει μία αἴσθηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς συνείδησης, ὅτι ὁ ἀντίχριστος δέν θά ἀργήσει νά ἔρθει, ἐπειδή ζοῦμε ἐσχάτους καιρούς. Θά σᾶς θυμίσω, γιά νά δεῖτε τήν ἐκκλησιαστική συνείδηση, τό ἀπολυτίκο τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου, πού ἐκεῖ λέγει ὅτι: «Ἐφάνη εἰς τούς ἐσχάτους καιρούς», ἐνῶ δέν ἔχομε ἄλλα ἀπολυτίκια, ψάξτε ὅλα τά ἀπολυτίκια τῶν ἁγίων ὅλων τῶν αἰώνων, δέ θά δεῖτε πουθενά νά ὑπάρχει αὐτός ὁ χαρακτηρισμός, «ἔσχατοι καιροί». (Πράξεις, ὁμιλία 120ή)
«Yo creo absolutamente que ya hemos entrado al preámbulo, aunque no al principal asunto o tema de la época del anticristo, al preámbulo de los ésjatos-últimos, postreros tiempos. Veremos peores cosas de los que vivimos, no está lejos futuro, no estamos lejos, veremos… las peores cosas».
(1-5-2001, Sirac: Homilía 279).
«Ἐγώ πιστεύω, ἀπολύτως πιστεύω, ὅτι ἔχομε ἤδη μπεῖ στό προοίμιο, ἄν ὄχι στό κύριο θέμα τῆς ἐποχῆς τοῦ ἀντιχρίστου, στό προοίμιο τῶν ἐσχάτων, τό πιστεύω. Θά δοῦμε χειρότερα ἀπό ἐκεῖνα πού ζοῦμε, ἔχομε ὄχι μακρύ μέλλον, νά δοῦμε … τά χειρότερα … [ἡ ὁμιλία ἔγινε στίς 1-5-2001]». (Σειράχ, ὁμιλία 279η)
«Que despertemos. Nos están descristianizando poco a poco, poco a poco vamos hacia la idolatría. No descristianizan unas personas sino al pueblo. Por eso os dije que los temas sobre la idolatría son extensos. No me digan que estoy fuera de la realidad. Conozco muy bien, desde el momento que unos años atrás percibí y vi la intervención y la acción de la idolatría y me quedé sorprendido. ¿Vosotros no os sorprende? Yo me he quedado anonadado, no puedo calmarme y tranquilizarme desde entonces. En el tiempo que hacíamos o interpretábamos el libro del Apocalipsis. Os acordaréis que el ángel indica a Juan: “¿Ves la bestia? Pues, es la bestia de la idolatría, estaba y no estaba y volverá estar o vendrá”. ¿Qué quiere decir esto? Que la idolatría estaba extendida al mundo. Vino el Cristo y la abolió o anuló. El Cristo es la Luz increada que alumbró al mundo. Se va apagando la luz de Cristo. “Estaba y no está, pero vuelve a estar”. ¡Que significa que los pueblos o países cristianos volverán a la idolatría! ¿Esto no os conmueve? Y dice lo siguiente:”Va a la perdición”, porque en la última fase por poco tiempo permanecerá el mundo en la idolatría! Y después se va a la perdición. ¿Esto sabéis lo que significa? Significa que nos encontramos en vísperas de la Segunda Presencia de Cristo, es decir, al final de la Historia!»
(Iezequiel, homilía 13)
«Ἄς ἀφυπνιστοῦμε. Μᾶς ἀποχριστιανίζουν λίγο-λίγο καί μᾶς εἰσάγουν σιγά-σιγά, λίγο-λίγο στήν εἰδωλολατρία. Ὄχι κάποια πρόσωπα σημαίνοντα, ἀλλά καί αὐτόν τόν λαό. Γι’ αὐτό τό λόγο σᾶς τά εἶπα αὐτά, γι’ αὐτό καί τά θέματά μου περί εἰδωλολατρίας εἶναι ἐκτενῆ. Μή μοῦ πεῖτε ὅτι βρίσκομαι ἐκτός πραγματικότητας. Γνωρίζω πολύ καλά, ἀπό τή στιγμή πού κάποια χρόνια πίσω ἀντελήφθηκα τή δράση τῆς εἰδωλολατρίας, ἔμεινα ἔκπληκτος. Ἐσεῖς δέν ἐκπλήσσεστε; Ἐγώ ἔμεινα ἔκπληκτος καί δέν μπορῶ νά ἡσυχάσω ἀπό τότε. Τόν καιρό δέ πού κάναμε τό Βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως, ἑρμηνεία, θυμᾶστε πού τοῦ δείχνει ὁ ἄγγελος τοῦ Ἰωάννη τό θηρίο: «Τό βλέπεις αὐτό τό θηρίο; Εἶναι τό θηρίο τῆς εἰδωλολατρίας, ἦταν, δέν εἶναι, θά εἶναι». Τί θά πεῖ αὐτό; Ἦταν στόν κόσμο ἡ εἰδωλολατρία διάχυτη. Ἦρθε ὁ Χριστός, τήν κατήργησε. Ὁ Χριστός εἶναι τό Φῶς πού ἔλαμψε στόν κόσμο. Σβήνει τό φῶς τοῦ Χριστοῦ. «Ἦταν, δέν εἶναι, ἀλλά θά ξαναεῖναι πάλι». Πού σημαίνει ὅτι οἱ χριστιανικοί λαοί θά ξαναγυρίσουν στήν εἰδωλολατρία! Αὐτό δέν σᾶς συγκλονίζει; Καί λέει τοῦτο: «Πηγαίνει στήν ἀπώλεια», γιατί λίγο θά μείνει, στήν τελευταία φάση, ὁ κόσμος στήν εἰδωλολατρία. Καί μετά πάει στήν ἀπώλεια. Αὐτό, ξέρετε τί σημαίνει; Ὅτι βρισκόμαστε στίς παραμονές τῆς Δευτέρας τοῦ Χριστοῦ Παρουσίας, δηλαδή στό τέλος τῆς Ἱστορίας!» (Ἰεζεκιήλ, ὁμιλία 13η)
«Ahora que en Europa hemos tenido la caída económica (la homilía se hizo 12-10-1992), digo a los Padres: “Hemos tomado un sabor pequeñísimo, qué quiere decir en una hora, la caída monetaria Europea”. ¡Pues, esto a mí me ha impresionado! Ahora bien, ¿cuál es esta Babilonia? En el tiempo que hablábamos, amigos míos, sobre el Apocalipsis y explicábamos con la ayuda de Dios, el libro del Apocalipsis, os lo había dicho. Acudid y consultad cuál es esta Babilonia, la gran ciudad. ¡Así cayó la Babilonia histórica, en una noche! Y Babilonia fue conquistada mientras reinaba Baltasar, el nieto de Nabucodonosor. Mirad. El nieto estaba en juerga, vino aquel complot y entonces apareció aquella mano en la pared: “Te he pesado y medido y estás falto. Por eso serás castigado”. Y esta escritura difícil de entender la interpretó Daniel. Mucho me temo que el Dios nos diga a nosotros los Helenos (Griegos), sí, sí: “Os he pesado, y medido” después del año 1921 (liberación de Grecia del imperio otomano, turco). Por lo tanto, no te han enseñado los cuatrocientos años bajo esclavitud extranjera. “Te he pesado y medido y estás falto, sin metania (arrepentimiento, confesión y conversión), por eso serás castigado”. Mucho me temo esto, amigos míos; Soy Heleno-Griego y vivo en este país, me duele, igual que a Jeremías lloraba por su país, igual que Daniel lloraba por su país!» (Ezequiel, homilía 2)
«Τώρα πού εἴχαμε στήν Εὐρώπη [ἡ ὁμιλία ἔγινε στίς 12-10-1992] τήν πτώση τήν οἰκονομική, λέω στούς πατέρες: «Πήραμε μία ἱστορική γεύση, μικρούτσικη γεύση, τί θά πεῖ σέ μία ὥρα, πῶς ἔπαθε ἡ Εὐρώπη τήν πτώση τήν νομισματική». Ἔ, αὐτό ἐμένα πάρα πολύ μέ ἔχει ἐντυπωσιάσει! Τώρα, ποιά εἶναι αὐτή ἡ Βαβυλών; Τόν καιρό πού μιλούσαμε καί ἐξηγούσαμε, μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ, τήν Ἀποκάλυψη, σᾶς τό εἶχα πεῖ. Ἀνατρέξατε καί θά δεῖτε ποιά εἶναι αὐτή ἡ Βαβυλών, ἡ πόλις ἡ μεγάλη. Σέ ἐκεῖνο μόνο πού μένω εἶναι ὅτι ἔχομε αὐτό τό «μέσα σέ μία ὥρα»! Ἔτσι ἔπεσε ἡ Βαβυλώνα ἡ ἱστορική, μέσα σέ μία νύκτα! Καί κυριεύτηκε ἡ Βαβυλών, ἐνῶ βασίλευε ὁ Βαλτάσαρ, ὁ ἐγγονός τοῦ Ναβουχοδονόσορος. Κοιτάξτε. Διασκέδαζε, ἔπεσε συνωμοσία καί τότε φάνηκε ἐκεῖνο τό χέρι νά γράφει στόν τοῖχο: «Ζυγίστηκες, μετρήθηκες καί βρέθηκες λειψός. Γι’ αὐτό θά τιμωρηθεῖς!». Καί ἑρμήνευσε τή γραφή αὐτή τή δυσανάγνωστη ὁ Δανιήλ. Πόσο φοβᾶμαι, μή μᾶς πεῖ ὁ Θεός ἐμᾶς τούς Ἕλληνες, ναί, ναί: «Ζυγίστηκες, μετρήθηκες», μετά ἀπό τό 1821! Ἄρα, δέ σέ δίδαξαν τά τετρακόσια χρόνια ξενικῆς κατοχῆς. «Ζυγίστηκες, μετρήθηκες καί βρέθηκες λειψός, ἀμετανόητος, γι’ αὐτό θά τιμωρηθεῖς»! Πολύ τό φοβᾶμαι, ἀγαπητοί μου. Ἕλληνας εἶμαι καί κατοικῶ τούτη τή χώρα γῆ, τήν πονῶ, ὅπως καί ὁ Ἱερεμίας ἔκλαιγε γιά τή χώρα του, ὅπως καί ὁ Δανιήλ ἔκλαιγε γιά τή χώρα του!». (Ἰεζεκιήλ, ὁμιλία 2η)
«Antes de la CEE teníamos la CTE después de la primera guerra mundial; y se disolvió. Después de la Segunda guerra Mundial tenemos la CEE. Seguro que se disolverá, porque no tiene ninguna referencia a Dios, no tiene su referencia al Espíritu Santo.»
(Serie B´, homilía 298,b)
«Πρό τῆς ΕΟΚ εἴχαμε τήν ΚΤΕ μετά ἀπό τόν Πρῶτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Διαλύθηκε. Μετά ἀπό τό Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο εἴχαμε τήν ΕΟΚ. Θά διαλυθεῖ ὁπωσδήποτε, γιατί δέν ἔχει τήν ἀναφορά της στό Θεό, δέν ἔχει τήν ἀναφορά της στό Πνεῦμα τό Ἅγιο». (Σειρά Β΄, ὁμιλία 298η, β΄)
«No sé, que el Dios me ayude, muchos años hablo de la secularización o mundanación, y mientras viva y me ayuda el Dios, estaré hablando sobre el peligro de la secularización. Os he dicho infinidad de veces en el tema del Apocalipsis que aquellos que reverenciarán y alabarán al anticristo no serán los idólatras, Hindús, Chinos… ¡Serán Cristianos, lo dice claramente el Apocalipsis, serán los cristianos secularizados, mundanizados! »
(Sirac, homilía 91).
«Δέν ξέρω, ὁ Θεός νά μέ βοηθήσει, πολλά χρόνια μιλῶ γιά τήν ἐκκοσμίκευση, καί ὅσο ζῶ καί μέ βοηθᾶ ὁ Θεός, θά μιλῶ γιά τόν κίνδυνο τῆς ἐκκοσμίκευσης. Σᾶς ἔχω πεῖ πλειστάκις στό θέμα τῆς Ἀποκάλυψης, ὅτι ἐκεῖνοι πού θά προσκυνήσουν τόν ἀντίχριστο δέν θά εἶναι οἱ εἰδωλολάτρες, οἱ Ἰνδοί, οἱ Κινέζοι. Θά εἶναι οἱ Χριστιανοί, τό λέει σαφῶς ἡ Ἀποκάλυψη, οἱ ἐκκοσμικευμένοι Χριστιανοί!». (Σειράχ, ὁμιλία 91η)
«No pararé hasta que me muera, basta que tenga sana mi mente, a deciros: la secularización de la Iglesia, los Cristianos secularizados reverenciarán y alabarán al anticristo».
(Katequesis de san Cirilo, homilía 146)
«Δέν θά παύσω μέχρι νά πεθάνω, ἀρκεῖ νά ἔχω τό μυαλό μου, νά σᾶς τό λέγω: Εἶναι προοίμιο τοῦ ἀντιχρίστου ἡ ἐκκοσμίκευση τῆς Ἐκκλησίας, οἱ ἐκκοσμικευμένοι Χριστιανοί θά προσκυνήσουν τόν ἀνίχριστο». (Κατηχήσεις Ἁγ. Κυρίλλου, ὁμιλία 146η)
«He echado un vistazo al profeta Daniel, para ver sobre un tema mío, porque estoy hablando sobre Daniel, y caí al tema del anticristo y me sorprendieron sus características de que se dirigirá contra toda piedad, no sólo contra los Cristianos sino contra los Budistas …»
«Respuestas de preguntas: 114)
Ἔριξα μία ματιά στόν προφήτη Δανιήλ, γιά νά δῶ τό θέμα μου, γιατί κάνω ἀπό τόν Δανιήλ, καί ἔπεσα στό θέμα τοῦ ἀντιχρίστου καί μέ κατέπληξαν τά χαρακτηριστικά του, ὅτι θά στραφεῖ ἐναντίον παντός σεβάσματος, ὄχι μόνο ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν, ἀλλά καί ἐναντίον τῶν βουδιστῶν κτλ.!». (Ἀπαντήσεις ἀποριῶν, 114η)
«Cuando veáis que se va construyendo el templo, sepáis que el anticristo ha venido».
(1 Carta a Los Thesalonicenses, homilía 5)
«Ὅταν θά δεῖτε νά κτίζεται ὁ ναός, νά ξέρετε ὅτι ὁ ἀντίχριστος ἔχει ἔρθει». (Πρός Θεσσαλονικεῖς Α΄, ὁμιλία 5η)
«Algunos se asustan y tiemplan cuando escuchan estas cosas sobre el anticristo y los ésjatos-últimos, postreros días; algunos dicen que ven pesadillas, porque el Padre Atanasio u otros hablan sobre los acontecimientos tan vivamente, fuertemente que los ven en sus sueños como pesadillas. Amigos míos, cuidado, si tuviéramos la capacidad de decirlos aún más vivamente, fuertemente y enérgicamente, no lo descuidaríamos. No es nuestro propósito asustaros sino asegurarles por adelantado. Igual que alguna vez puede ser que digamos un niño algo de forma terrible… Me acuerdo una vez en el colegio en fuimos de excursión la isla de mi padre en una casa de campo, y allí en un acantilado había una pequeña capilla. Nosotros éramos muy pequeños 7-8 años, para ir a caer en el acantilado… Y recuerdo que nos dijeron que allí había una enorme serpiente, por eso no deberíamos acercarnos allí, porque sale y nos persigue. Entonces nadie se acercaba allí. Así lo mismo, amigos míos, el propósito no es que nos asustemos, sino que nos protejamos por adelantado. Porque de veces cuando se puede oír también esto, de que decimos cosas exageradas, no decimos nada exagerado, hablamos sobre la lengua del logos de Dios.»
(Catequesis, san Cirilo, homilía 114).
«Μερικοί τρομάζουν, ἅμα ἀκοῦν αὐτά [περί ἀντιχρίστου καί ἐσχάτων ἡμερῶν], μερικοί λέγουν ὅτι βλέπουν ἐφιάλτες στόν ὕπνο τους, γιατί ὁ π. Ἀθανάσιος ἤ κάποιος ὁμιλητής, ὅποιος εἶναι, τά λέει τόσο ζωηρά, πού τά βλέπουν στόν ὕπνο τους, σάν ἐφιάλτες. Ἀγαπητοί μου, προσέξτε, ἄν εἴχαμε τήν ἱκανότητα νά τά ποῦμε πιό ζωηρά, δέν θά τό ἀμελούσαμε. Δέν σκοπεύουμε νά σᾶς τρομάξουμε, ἀλλά σκοπεύουμε νά σᾶς προασφαλίσομε. Καί ὅπως καμιά φορά μπορεῖ νά λέμε στό μικρό παιδί γιά κάτι μέ τρομερό τρόπο … Θυμᾶμαι, κάποτε πήγαμε στό νησί τοῦ πατέρα μου καί εἴχαμε πέσει σέ μία ἐξοχή, ἦταν γκρεμός καί ὑπῆρχε ἕνα μικρό ἐκκλησάκι, ἕνα μικρό μοναστηράκι, μέναμε ἐκεῖ. Ἐμεῖς ἤμαστε πολύ μικρά, εἶχα τελειώσει τήν Α΄ Δημοτικοῦ, νά πάω νά πέσω σέ ἐκεῖνον τόν γκρεμό … Καί θυμᾶμαι, μᾶς εἶπαν ὅτι ἐκεῖ ἦταν ἕνα πελώριο φίδι, πού δέν ἔπρεπε νά πλησιάσομε, γιατί βγαίνει. Ποῦ νά πλησιάσομε! Ἔτσι, ἀγαπητοί μου, ὁ σκοπός δέν εἶναι νά τρομάξομε, ἀλλά νά ἀσφαλισθοῦμε. Ἐπειδή κάπου-κάπου μπορεῖ νά ἀκουστεῖ αὐτό, ὅτι λέμε μερικά ὑπερβολικά πράγματα, δέν λέμε τίποτα ὑπερβολικό, μιλᾶμε πάνω στή γλῶσσα τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ». (Κατηχήσεις Ἁγ. Κυρίλλου, ὁμιλία 114η)
«Creo que está muy cerca la Segunda Presencia de Cristo. Dependerán de varios factores. ¡Pero está muy cerca! Por supuesto que quizás no mañana [la homilía se hizo el año 27-11-1995], posiblemente no en diez años, auizás no en cincuenta, pero está cerca, muy cerca, en relación con los dos mil años que han pasado».
(Isaías, homilía 57).
Πιστεύω ὅτι εἶναι πολύ κοντά ἡ Δευτέρα τοῦ Χριστοῦ Παρουσία. Θά ἐξαρτηθεῖ ἀπό ἄλλους παράγοντες. Μά πάρα πολύ κοντά! Ὄχι, βεβαίως, ἴσως αὔριο [ἡ ὁμιλία ἔγινε στίς 27-11-1995], ἴσως ὄχι σέ δέκα χρόνια, ἴσως ὄχι σέ πενῆντα χρόνια, ἀλλά εἶναι κοντά, εἶναι πολύ κοντά, σέ σχέση μέ τά δύο χιλιάδες χρόνια πού ἔχουν περάσει». (Ἠσαΐας, ὁμιλία 57η)
«Una vez había dicho el resultado de una reflexión mía, no me fue apocaliptada-revelada, no soy profeta, un resultado de reflexión no de profecía. Reflexioné que Abraham vivió 2100 años aC y dice el Antiguo Testamento sobre el Mesías –se deja entender que- que su Venida está lejana, “vendrá”. Cuando después de 2100 años vino el Cristo, entonces todos los Profetas del Nuevo Testamento, el mismo Cristo dice: “Vengo rápido”. El Apocalipisis acaba diciendo: “Sí Señor, ven”, dice el Espíritu Santo que permanece en la Iglesia e ilumina los fieles a decirle: “Sí Señor, ven”. No podemos decir a Cristo que venga si no tenemos el Espíritu Santo. Por lo tanto, como dice el bienaventurado Brasiotis, cuando interpreta el Apocalipsis, que en el Antiguo Testamento alguna vez vendrá el Mesías, tiempo indefinido e ilimitado. Ahora, en el Nuevo Testamento el tiempo está reservado, retraído. Escribe Brasiotis: “¡Sentimos el tiempo como si viniera galopando, he aquí, viene el Cristo!” Si para aquel tiempo lejano y largo pasaron 2100 años, ¿cuántos son el rápido o pronto de Cristo? ¡Ya han pasado 2100 años! ¿Qué creéis? ¿No creéis que esto signifique algo que está muy cerca? Es una reflexión, no una profecía. Así calculo yo, y lo teologizo»
(Isaías, homilía 59).
«Κάποτε εἶχα πεῖ κάτι, ἀποτέλεσμα στοχασμοῦ, δέν μοῦ ἀπεκαλύφθη, δέν εἶμαι προφήτης, ἀποτέλεσμα στοχασμοῦ, ὄχι προφητείας. Στοχάστηκα τό ἑξῆς, ὅτι ὁ Ἀβραάμ ἔζησε τό 2.100 π.Χ. καί ὅτι λέει ἡ Παλαιά Διαθήκη γιά τόν Μεσσία -ἀφήνεται νά ἐννοηθεῖ- ὅτι ὁ ἐρχομός Του εἶναι μακρινός, «θά ἔλθει». Ὅταν Χριστός ἦρθε, ὕστερα ἀπό 2.100 χρόνια, τότε ὅλοι οἱ Προφῆτες τῆς Καινῆς Διαθήκης, ὁ ἴδιος ὁ Χριστός λέει: «Ἔρχομαι ταχύ», ἔρχομαι γρήγορα. Δέν τελειώνει ἔτσι ἡ Ἀποκάλυψη; «Ναί Κύριε, ἔρχου», λέει τό Ἅγιο Πνεῦμα, πού μένει στήν Ἐκκλησία καί φωτίζει τούς πιστούς νά ποῦν τό: «Ναί, ἔρχου Κύριε». Δέν μποροῦμε νά ποῦμε στό Χριστό νά ἔρθει, ἄν δέν ἔχομε τό Πνεῦμα τό Ἅγιο. Συνεπῶς σημαίνει, ὅπως λέει ὁ μακαριστός Μπρατσιώτης, ὅταν ἑρμηνεύει τήν Ἀποκάλυψη, ὅτι στήν Παλαιά Διαθήκη θά ἔρθει ὁ Μεσσίας κάποτε, χρόνος ἀόριστος καί ἀπεριόριστος. Τώρα, στήν Καινή Διαθήκη, χρόνος συνεσταλμένος. Ἀκοῦμε, γράφει ἐκεῖ ὁ Μπρατσιώτης: «Σάν νά αἰσθανόμεθα τόν καλπασμό τοῦ χρόνου, νά, ἔρχεται ὁ Χριστός!». Ἄν γιά ἐκεῖνο, πού ἦταν ἀόριστο χρονικῶς καί μακρύ, πέρασαν 2.100 χρόνια, γιά τό γρήγορο πού ἔρχεται ὁ Χριστός; Ἤδη ἔχουν περάσει 2.000 χρόνια! Τί νομίζετε; Δέν νομίζετε ὅτι αὐτό σημαίνει κάτι πολύ κοντά; Στοχασμός εἶναι, δέν εἶναι προφητεία. Ἔτσι, τό λογαριάζω, τό θεολογῶ». (Ἠσαΐας, ὁμιλία 59η)
«Una vez cuando explicaba sobre el Apocalipsis os había dicho: No son sólo las grandes bestias, porque dice: “¡Mandaré las bestias para que os devoren!”. Antes lo dije: “Pedirá la psique y la vida del hombre de la mano de las bestias”. No penséis que son leones y tigres que vendrán de los bosques en las ciudades y devorarán los hombres; no. Una vez os había dicho ¡que son también los microbios! Sabéis cómo se llaman los microbios en el léxico del escritor Bizantino Suida. Pues, se llaman bestias». (Isaías, homilía 54)
«Κάποτε, ὅταν ἐξηγούσαμε τήν Ἀποκάλυψη, σᾶς εἶχα πεῖ: Δέν εἶναι μόνο τά μεγάλα ζῶα, γιατί λέει: «Θά στείλω θηρία νά σᾶς φᾶνε»! Τό εἶπα προηγουμένως ὅτι: «Θά ζητήσει τήν ψυχή, τή ζωή τοῦ ἀνθρώπου ἐκ χειρός θηρίων». Μήν βάλετε μέ τό μυαλό σας ὅτι εἶναι τά λεοντάρια καί οἱ τίγρεις, πού θά μποῦν ἀπό τά δάση μέσα στίς πόλεις καί θά κατασπαράξουν ἀνθρώπους, ὄχι. Εἶναι -σᾶς εἶχα πεῖ τότε- καί τά μικρόβια! Ξέρετε πῶς λέγονται τά μικρόβια στό λεξικό τοῦ Σουίδα; Εἶναι Βυζαντινός ὁ Σουίδας. Αὐτό τώρα τό βρῆκα καί μέ ἱκανοποίηση πάρα πολλή. Τά λέει «θηρία»!». (Ἠσαΐας, ὁμιλία 54η)
«Ἐκκοσμίκευση ekosmíkefsi secularización o mundanización=apostasía, deserción=Ateísmo y ateístas (crean guerras)=Anticristo».
(Sirac homilía 91)
«Ἐκκοσμίκευση > Ἀποστασία > Ἀθεΐα (γαστέρα-ὑπογάστρια, δημιουργοῦν πολέμους) > Ἀντίχριστος». (Σειράχ, ὁμιλία 91η)
«Os lo digo para llamaros la atención, las diez plagas históricas de Faraó, no fueron sino tipos o modelos de las diez plagas que se darán en la humanidad en los ésjatos-últimos días, que ahora nos describe el libro del Apocalipsis. Volverán estas plagas en toda la humanidad. Para llamaros la atención y vengáis los Domingos con interés y alegría a escuchar sobre estos temas. Si venís aprenderéis muchas cosas de una manera bella y breve. Si tenéis paciencia, veréis una exposición de la fe, de un modo resumido».
(Deuteronomio, homilía 4).
«Οἱ δέκα πληγές τοῦ Φαραώ -σᾶς τό λέγω γιά νά σᾶς κεντήσω τήν ὄρεξη- οἱ ἱστορικές ἔγιναν, δέν εἶναι παρά ὁ τύπος τῶν δέκα πληγῶν πού δοθοῦν στήν ἀνθρωπότητα τίς ἔσχατες μέρες, πού μᾶς γράφει τώρα τό Βιβλίο τῆς Ἀποκάλυψης. Θά ξανάρθουν αὐτές οἱ πληγές, σέ ὁλόκληρη τώρα τήν ἀνθρωπότητα. Γιά νά σᾶς δημιουργήσω τό ἐνδιαφέρον νά ἔρχεστε, νά ἀκοῦτε τά θέματα τῆς Κυριακῆς. Ἄν ἔρχεστε, θά μάθετε πολλά πράγματα μέ αὐτόν τόν ὄμορφο τρόπο καί σύντομα μάλιστα. Ἄν ἔχετε ὑπομονή, θά δεῖτε μία θαυμάσια ἔκθεση τῆς πίστεως, κατά ἕναν περιληπτικό τρόπο». (Δευτερονόμιο, ὁμιλία 4η)
«Yo personalmente, cuantas veces – muchas veces, que aquí ahora analizamos el libro del Apocalipsis- he recurrido en esta parte del Libro del Éxodo para estudiar el tema de las plagas de Egipto. Regularmente y muy a menudo, casi en cada tema recurro al Antiguo Testamento. Quiero que entendamos que las diez plagas de Faraó, no son sino que un tipo de las situaciones futuras».
(Apocalipsis, homilía, 64)
«Ἐγώ προσωπικά, ὅσες φορές -πάρα πολλές φορές, πού ἀναλύομε ἐδῶ τό Βιβλίο τῆς Ἀποκάλυψης- ἔχω ἀνατρέξει σέ αὐτή τήν περιοχή, στό Βιβλίο τῆς Ἐξόδου, νά μελετήσω τό θέμα τῶν πληγῶν τῆς Αἰγύπτου. Τακτικότατα, πυκνότατα, σχεδόν σέ κάθε θέμα πού σᾶς κάνω, ἀνατρέχω στήν Παλαιά Διαθήκη. Θέλω νά καταλάβομε ὅτι εἰδικά οἱ δέκα πληγές τοῦ Φαραώ, δέν εἶναι παρά ἕνας τύπος μελλοντικῶν καταστάσεων». (Ἀποκάλυψις, ὁμιλία 64η)
«Percibí y comprendí que las plagas de los ésjatos-últimos, postreros tiempos no serán plagas que las da el Dios, es decir, en el sentido que el Dios entrega esto o aquello, de manera que uno diga: ¡o sea que el Dios entrega estas cosas!». De nuevo en Su justicia nadie tendría que decir y culparle de nada. Pero observé lo siguiente, y uno observa estas cosas cuando vienen, además esta es la interpretación correcta: que uno vea las cosas cuando vienen y explicarlas. Pues, que estas plagas somos nosotros mismos que con nuestras manos las creamos, ¿por qué, quién ha abierto estos agujeros en la capa de ozono? Nosotros con las sustancias químicas que tenemos aquí en la tierra y perforaron esta capa. Amigos míos, observé que, no es el Dios que da las plagas, sino que el Dios permite que vengan las plagas, cuando el hombre no conoce sus limitaciones y las transciende, extralimita y transgrede como descarado e insolente que es; ¡entonces el Dios permite que el hombre sea castigado! Leía últimamente un caso que me conmocionó. ¡Escribe el Apocalipsis que el sol será de pelos o será convertido peludo, es decir, será como un saco, la luna no tendrá luz y su color será rojo como la sangre! La explicación es sencilla, diríamos que puesto que el sol no pierde su resplandor, y por supuesto, tal vez no se pierde, pero las condiciones del ambiente, de su atmosfera serán de tal manera que parecerán que el sol ha perdido su resplandor. ¡Leí lo siguiente sorprendente: si se explota una bomba atómica en la luna, entonces la luna toma el color de la sangre! He aquí pues, uno diría. ¡Posiblemente en el intento de quién va a ganar la luna, o por diversos fines, militares u otros, la llamada “guerra de las estrellas”, alguien, o una autoridad va y tira una bomba y se convierte la luna en color de sangre! Entonces, ¿decidme por favor, aún en los fenómenos celestes, quién es la causa, el Dios o el mismo hombre? ¡El mismo hombre! Esto quiero recalcaros, que son las plagas de los ésjatos-últimos, postreros tiempos, esto lo descubro ahora, [la homilía se hizo 7-8-1990], son obras de las manos de la cultura del hombre que se ha extralimitado y transgredido sus limitaciones. ¡Así también aquí tenemos el ángel que viene a quemar en fuego, y sobre todo en fuego solar, lo dice claramente que al sol tiró su bombona! Igual cuando decimos que tenemos una ola de calor, y entonces se dice que los hombres en vez de estar en metania (arrepentirse, confesarse) ellos blasfemaron el nombre de Dios y «οὐ μετενόησαν» no se metanoizaron, no hacen metania (no se arrepienten, no se confiesan y no se convierten)! Pero, vemos que en esta plaga, como en las otras, el Dios protege a los hombres Suyos. ¿De qué manera? Él lo conoce. Tenemos el precedente, que en Egipto tenían tres días de oscuridad densa y los hebreos tenían alegría de Dios. ¡El Dios lo conoce! Además, lo dice el libro del Apocalipsis, que los piadosos muchas de las plagas no las sufrirán. Sal pueblo mío de la intelectiva o espiritual Babilonia, para que no seas castigado, en cambio ella es castigada!
(Sabiduría Sirac, homilía 107).
«Ἀντελήφθηκα ὅτι οἱ πληγές τῶν ἐσχάτων δέν θά εἶναι πληγές πού τίς δίνει ὁ Θεός, δηλαδή μέ τήν ἔννοια ὅτι δίνει ὁ Θεός αὐτό, δίνει ἐκεῖνο, ὥστε νά πεῖ κανείς: «Μά ὁ Θεός δίνει αὐτά;». Καί πάλι, ἐν τῇ δικαιοσύνῃ Του, δέν θά εἶχε κανείς τίποτα νά κατηγορήσει. Ὅμως, παρατήρησα τό ἑξῆς, καί τά παρατηρεῖ κανείς αὐτά ὅταν ἔρχονται, ἐξάλλου αὐτή εἶναι καί ἡ σωστή ἑρμηνεία, νά βλέπει κανείς ὅταν τά πράγματα ἔρχονται καί νά τά ἐξηγεῖ. Ὅτι αὐτές τίς πληγές τίς παρασκευάζομε ἐμεῖς οἱ ἴδιοι, μέ τά χέρια τά δικά μας, γιατί ποιός ἄνοιξε αὐτές τίς τρύπες στό στρῶμα τοῦ ὄζοντος; Ἐμεῖς πᾶμε μέ χημικές οὐσίες, πού ἔχομε ἐδῶ στή γῆ καί τρύπησε πάνω τό στρῶμα αὐτό. Ἀγαπητοί μου, παρατήρησα ὅτι, ὄχι ὁ Θεός δίνει τίς πληγές, ἀλλά ὁ Θεός ἐπιτρέπει νά ἔρθουν οἱ πληγές, ὅταν ὁ ἄνθρωπος δέν γνωρίζει τά ὅριά του, τά ὑπερβαίνει σάν αὐθάδης καί θρασύς, καί τότε ὁ Θεός ἐπιτρέπει ὁ ἄνθρωπος νά τιμωρεῖται! Διάβαζα τελευταῖα μία περίπτωση πού μέ κατέπληξε. Γράφει ἡ Ἀποκάλυψη ὅτι ὁ ἥλιος θά γίνει τρίχινος, δηλαδή σάν ἕνα τσουβάλι, δέν θά ἔχει φῶς καί ἡ σελήνη θά εἶναι σάν αἷμα τό χρῶμα της! Ἡ ἐξήγηση εἶναι ἁπλῆ, θά λέγαμε, ἐφόσον ὁ ἥλιος χάνει τήν ἀκτινοβολία του, καί βέβαια ἴσως δέν τήν χάνει, ἀλλά οἱ συνθῆκες τοῦ περιβάλλοντος, τῆς ἀτμόσφαιρας, νά εἶναι τέτοιες, πού νά μοιάζει ὅτι ὁ ἥλιος ἔχασε τήν ἀκτινοβολία του. Διάβασα τό ἑξῆς ἐκπληκτικό, ὅτι, ἄν ἐκραγεῖ μία ἀτομική βόμβα στή σελήνη, τότε ἡ σελήνη παίρνει τό χρῶμα αἵματος! Νά λοιπόν, θά ἔλεγε κανένας. Στήν προσπάθεια πιθανῶς, ποιός θά κερδίσει τή σελήνη, γιά σκοπούς ποικίλους, πολεμικούς, ὁ γνωστός «πόλεμος τῶν ἄστρων», κάποιος, κάποια ἐξουσία νά πάει νά ρίξει ἐκεῖ μία βόμβα, γιά νά μή γίνει τοῦ ἀλλουνοῦ κτῆμα καί ρίχνει μία βόμβα καί γίνεται τότε ἡ σελήνη αἷμα! Πέστε μου, σᾶς παρακαλῶ, ἀκόμη καί οὐράνια φαινόμενα, ποιός εἶναι αἴτιος, ὁ Θεός ἤ ὁ ἴδιος ὁ ἄνθρωπος; Ὁ ἴδιος ὁ ἄνθρωπος! Αὐτό θέλω νά σᾶς τονίσω, ὅτι οἱ πληγές τῶν ἐσχάτων, αὐτό ἀνακαλύπτω τώρα [ἡ ὁμιλία ἔγινε στίς 7-8-1990], εἶναι ἔργα τῶν χειρῶν τοῦ πολιτισμοῦ τοῦ ἀνθρώπου, πού ξεπέρασε τά ὅριά του. Ἔτσι καί ἐδῶ, ἔχομε τόν ἄγγελο πού ἔρχεται νά καυματίσει, νά κάψει ἐν πυρί, καί μάλιστα ἡλιακό πῦρ, τό λέει καθαρά, ὅτι στόν ἥλιο ἔριξε τή φιάλη του: «Ἐν πυρί τούς ἀνθρώπους καί ἐκαυματίσθησαν οἱ ἄνθρωποι καῦμα μέγα»! Ὅπως λέμε, ἔχομε καύσωνα, πεθαίνουν οἱ ἄνθρωποι ἀπό τόν καύσωνα, καί τότε, λέγει, οἱ ἄνθρωποι ἀντί νά μετανοήσουν, ἐβλασφήμησαν οἱ ἄνθρωποι τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ καί «οὐ μετενόησαν»! Ὅμως, βλέπομε ὅτι σέ αὐτή τήν πληγή, ὅπως καί σέ ἄλλες πληγές, ὁ Θεός προστατεύει τούς δικούς Του ἀνθρώπους. Μέ ποιό τρόπο; Ἐκεῖνος ξέρει. Ἔχομε προηγούμενο, πού στήν Αἴγυπτο εἶχαν τριήμερο ψηλαφητό σκότος καί οἱ Ἑβραῖοι εἶχαν χαρά Θεοῦ. Ὁ Θεός ξέρει! Ἐξάλλου, τό λέει στό Βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως πώς πολλές ἀπό τίς πληγές οἱ εὐσεβεῖς δέν θά τίς δοκιμάσουν. Βγές, λαέ μου, ἀπό τή νοητή Βαβυλῶνα, γιά νά μήν τιμωρηθεῖς, ἐνῶ αὐτή τιμωρεῖται!». (Σειράχ, ὁμιλία 107η)
«Con la vida hedonista pasamos a la técnica (industrial) para introducir y darnos los bienes hedonistas de nuestros placeres, presionando la técnica contaminamos la atmosfera, contaminando la atmosfera (el medio ambiente) traemos las plagas del Apocalipsis sobre nuestro planeta. Por lo tanto, las plagas provienen de las manos de los mismos hombres. El Dios viendo nuestra mala predisposición y voluntad, de que amamos nuestros placeres, nos deja que destruyamos la creación. Pero esto en el lenguaje de la santa escritura así se describe y se formula: “El Dios manda las plagas”.
Sabiduría Sirac, homilía, 119). »
«Μέ τήν ἡδονιστική ζωή μετερχόμεθα τήν τεχνική, νά μᾶς ἀποδώσει τά ἀγαθά τῶν ἡδονῶν μας, πιέζοντας τήν τεχνική, μολύνουμε τήν ἀτμόσφαιρα, μολύνοντας τήν ἀτμόσφαιρα, ἐπιφέρομε τίς πληγές τῆς Ἀποκάλυψης ἐπάνω στόν πλανήτη μας. Ἄρα, οἱ πληγές προέρχονται ἀπό τά χέρια τῶν ἰδίων τῶν ἀνθρώπων. Ὁ Θεός βλέποντας τήν κακή μας προαίρεση, ὅτι ἀγαπᾶμε τίς ἡδονές μας, μᾶς ἀφήνει νά καταστρέψουμε τή δημιουργία. Αὐτό ὅμως στή γλῶσσα τῆς Γραφῆς ἔτσι διατυπώνεται: «Στέλνει ὁ Θεός πληγές». (Σειράχ, ὁμιλία 119η)
«Una vez cuando era pequeño tenía una duda que me torturaba; era la siguiente: “Escuché sobre el anticristo, escuchaba sobre el fin del mundo, sobre la Segunda Presencia, oía de las personas sencillas que el anticristo sellará los hombres suyos y los que tendrán el sello del anticristo no entrarán en la Realeza increada de Dios. Todo esto lo escuchaba y me había creado la siguiente pregunta: ¿Pero bien, tan tontos serán los Cristianos y se entregarán al anticristo? Pero amigos míos, cuando me hice mayor, comprendí que la cosa no es tan fácil. Si queréis, en el fondo es sencillo, pero nosotros los hombres somos multi-compuestos y multi-complicados. Es decir, desde el momento que en nuestra vida no tenemos una posición y colocación correcta, ortodoxa y nuestras experiencias, vivencias no son cristianas, no tendremos agapi-amor y fe hasta la muerte a Jesús Cristo, y es de esperar que en la vida relajada que vivimos, si nos ocurre algo inesperado en nuestro camino de la vida, pues, que tropecemos y decaemos. Tropezamos, en otras palabras quiere decir, nos escandalizamos y paramos. Porque tropiezo quiere decir que he tropezado en algo, en un escándalo, caigo y no me levanto permanezco allí caído. Así ahora lo entendí muy bien, me siento y veo los hombres y digo: Hombre, hermano, ¿sabes que allí a dónde vas es una situación precursora del anticristo? ¿Sabes que la manera por la que te estás moviendo preparas el camino del anticristo? ¡Y no te creen, no te entienden! Ahora lo he comprendido esto, los hombres son infieles. La secularización, mundanización es la mejor manera para llegar al escándalo!»
(Apocalipis, homilía 24).
«Κάποτε, ὅταν ἤμουν μικρός, εἶχα μία ἀπορία ἡ ὁποία μέ βασάνιζε. Ἦταν ἡ ἑξῆς: Ἄκουσα γιά τόν ἀντίχριστο, ἄκουγα γιά τό τέλος τοῦ κόσμου, γιά τή Δευτέρα Παρουσία, ἄκουγα ἀπό τούς ἁπλούς ἀνθρώπους ὅτι ὁ ἀντίχριστος θά σφραγίσει τούς δικούς του ἀνθρώπους καί ὅσοι ἔχουν τή σφραγίδα τοῦ ἀντιχρίστου δέν θά μποῦν στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Ὅλα αὐτά τά ἄκουγα καί μοῦ δημιουργοῦσαν τήν ἑξῆς ἀπορία: Μά καλά, τόσο χαζοί θά εἶναι οἱ Χριστιανοί, νά παραδοθοῦν στόν ἀντίχριστο; Ἀλλά ὅμως, ἀγαπητοί μου, ὅταν μεγάλωσα, κατάλαβα ὅτι δέν ἦταν τόσο ἁπλό τό πρᾶγμα. Ἄν θέλετε, στό βάθος εἶναι ἁπλό, ἀλλά τό κάναμε ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι πολυσύνθετο. Δηλαδή, ἀπό τή στιγμή πού μέσα στή ζωή μας δέν θά ἔχομε σωστή χριστιανική τοποθέτηση καί τά βιώματά μας δέν θά εἶναι χριστιανικά, δέν θά ἔχομε ἀγάπη μέχρι θανάτου στόν Ἰησοῦ Χριστό καί πίστη, εἶναι πολύ ἑπόμενο, μέσα σέ μία χαλαρωμένη ζωή πού ζοῦμε, ἄν τύχει κάτι στήν πορεία μας, νά σκοντάψουμε. Σκοντάφτουμε, μέ ἄλλα λόγια λέγεται σκανδαλιζόμαστε καί σκανδαλιζόμαστε θά πεῖ σταματῶ. Γιατί σκοντάφτω θά πεῖ κάπου σκοντάφτω, σέ ἕνα σκάνδαλο, πέφτω, δέν σηκώνομαι, μένω ἐκεῖ πεσμένος. Ἔτσι, τό κατάλαβα πάρα πολύ καλά τώρα καί κάθομαι καί βλέπω σήμερα τούς ἀνθρώπους καί λέω: Ἄνθρωπε, ἀδελφέ, ξέρεις ἐκεῖ πού πηγαίνεις, ὅτι ἐκεῖ εἶναι μία προδρομική κατάσταση τοῦ ἀντιχρίστου; Ξέρεις, ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο κινεῖσαι, παρασκευάζεις τό δρόμο τοῦ ἀντιχρίστου; Δέν σέ πιστεύουν, δέν σέ καταλαβαίνουν! Τώρα τό κατάλαβα αὐτό, οἱ ἄνθρωποι ἀπιστοῦν. Ἡ κοσμικοποίηση εἶναι ὁ καλύτερος τρόπος νά φτάσομε στό σκάνδαλο!». (Ἀποκάλυψις, ὁμιλία 24η)
«En el Libro del Apocalipsis, de todo el Apocalipsis, una cosa es lo más impresionante para mí. No me ha impresionado ni el anticristo ni nada. ¿Sabéis lo que ha impresionado? Cuando al Apóstol Juan el Evangelista dice al Ángel: “Toma la caña y mide. Mide el templo y el recinto que está entre el templo y el altar, pocos metros de la entrada principal, y detente no midas más”. No midas: quiere decir que el Dios sólo quiere saber sobre los suyos, los piadosos. ¡Más abajo no quiere saber nada de nadie, es decir, no reconoce a nadie! Y dice el Ángel: “Se ha dado que sean pisoteados por las naciones el recinto del templo y la ciudad Jerusalén durante 42 meses, es decir, 3-4 años más o menos. ¿Esto sabéis qué significa? Muchos, pero muchos de nuestros Cristianos- porque todos los Padres de nuestra Iglesia interpretan que la ciudad de Dios, Jerusalén, es la Iglesia- reverenciarán y adorarán al anticristo! Esto a mí me ha impresionado, nuestros Cristianos, sí, cuando vean que pueden ser perseguidos y sufrir lo que tengan que sufrir, no tener sueldo, porque tu identidad no es la que queremos, acepta el sello del anticristo,… etcétera. Y te dice: ¿Que quieres que pase hambre, y mis hijos mueran? ¡Por consiguiente muchos, pero muchos de nuestros cristianos traicionarán nuestra fe y se perderán! Esto es lo más impresionante para mí, como os dije hace años que lo he leído [la homilía se hizo el 11-6-1991] y me ha impresionado y esta impresión aún no se me ha ido. ¡Este es el punto más impresionante en el libro del Apocalipsis! Es decir, me golpeo, lamento, lloro y suspiro y digo cada vez: ¡ay, ay!… los Cristianos, cuántos Cristianos se salvarán! Estas cosas debemos decirlas para que nos vayamos preparando en cada momento.»
(Sirac, homilía 116)
«Στό Βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως, ἀπό ὁλόκληρη τήν Ἀποκάλυψη κάτι εἶναι τό πιό ἐντυπωσιακό γιά μένα. Δέν μέ ἐντυπωσίασε οὔτε ὁ ἀντίχριστος οὔτε τίποτε. Ξέρετε τί μέ ἐντυπωσίασε; Ὅταν στόν Ἀπόστολο Ἰωάννη τόν Εὐαγγελιστή λέγει ὁ ἄγγελος: «Πάρε αὐτό τό καλάμι καί μέτρα. Μέτρησε τό ναό καί μέτρησε τήν αὐλή πού εἶναι μεταξύ του ναοῦ καί τοῦ θυσιαστηρίου, λίγα μέτρα ἀπό τήν κυρία εἴσοδο τοῦ ναοῦ. Καί σταμάτα,[τοῦ λέει], μήν μετρᾶς παραπέρα». Μήν μετρᾶς θά πεῖ: Δέν θέλει ὁ Θεός νά ξέρει τίποτα περισσότερο, μόνο τούς κατά δικούς Του θέλει νά ξέρει ὁ Θεός, τούς εὐσεβεῖς. Παρακάτω δέν θέλει νά ξέρει κανέναν, δηλαδή δέν ἀναγνωρίζει κανέναν! Καί λέει ὁ ἄγγελος: «Ἐδόθη νά πατηθεῖ ἡ αὐλή τοῦ ναοῦ καί ἡ πόλη Ἱερουσαλήμ ὑπό τῶν ἐθνῶν 42 μῆνες, δηλαδή 3-4 χρόνια». Αὐτό, ξέρετε τί σημαίνει; Πολλοί, μά πολλοί ἀπό τούς Χριστιανούς μας -γιατί ὅλοι οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας ἑρμηνεύουν ὅτι ἡ πόλη τοῦ Θεοῦ, Ἱερουσαλήμ, εἶναι ἡ Ἐκκλησία- θά προσκυνήσουν τόν ἀντίχριστο! Αὐτό ἐμένα μέ ἔχει ἐντυπωσιάσει, οἱ Χριστιανοί μας, ναί, ὅταν θά δοῦν ὅτι μπορεῖ νά διωχθοῦν, νά ὑποστοῦν ὅ,τι ὑποστοῦν, νά μήν ἔχεις μισθό, γιατί ἡ ταυτότητά σου δέν εἶναι αὐτή πού θέλομε, κάτσε νά σοῦ βάλομε τή σφραγίδα τοῦ ἀντιχρίστου κτλ. Καί σοῦ λέει: «Νά πεινάσω; Τά παιδιά μου νά πεθάνουν;». Καί θά προσκυνήσουν τόν ἀντίχριστο, γιά νά μήν σᾶς πῶ ὅτι τόν προσκυνοῦμε καθημερινά, μέ τόν τρόπο τῆς ζωῆς πού κάνομε! Συνεπῶς, πολλοί, μά πολλοί Χριστιανοί μας θά προδώσουν τήν πίστη μας καί θά χαθοῦν! Αὐτό εἶναι τό περισσότερο, γιά μένα, σᾶς εἶπα, ἀπό χρόνια πού τό ἔχω διαβάσει [ἡ ὁμιλία ἔγινε στίς 11-6-1991] καί ἡ ἐντύπωσή μου δέν ἔχει περάσει. Τό περισσότερο ἐντυπωσιακό σημεῖο μέσα στό Βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως! Δηλαδή, χτυπιέμαι καί ὀδύρομαι καί κλαίω καί ἀναστενάζω καί λέω κάθε φορά: Πώ, πώ … οἱ Χριστιανοί, πόσοι Χριστιανοί, λίγοι θά σωθοῦν! Αὐτά πρέπει νά τά λέμε, γιά νά ἑτοιμαζόμαστε ἀνά πᾶσα στιγμή». (Σειράχ, ὁμιλία 116η)
«Como observamos, estamos caminando hacia los ésjatos-últimos tiempos y la humanidad no estará mejorando. Sabéis, esto una vez lo creía, por lo menos para nuestra patria, de que iríamos mejor. Sobre todo después de la ocupación alemana el año 1945, me acuerdo qué movimientos se habían hecho en las escuelas catequéticas, qué manifestaciones para una Helade-Grecia mejor, …etc. ¿Dónde está todo esto? En este caso era buena voluntad, deseo con pundonor, no hay ninguna duda. ¡Pero el camino de la humanidad no va hacia lo mejor, y sobre todo la humanidad cristiana va hacia lo peor!»
(Isaías, homilía 53).
«Ὅπως παρατηροῦμε, ὁδεύουμε πρός τά ἔσχατα, δέν θά καλυτερεύει ἡ ἀνθρωπότητα. Κάποτε τό πίστευα, ξέρετε, αὐτό, τουλάχιστον γιά τήν πατρίδα μας, ὅτι θά πηγαίναμε στό καλύτερο. Μάλιστα, μετά τήν κατοχή τό ’45, θυμᾶμαι τί κίνηση εἶχε γίνει μέ τά κατηχητικά σχολεῖα, μέ κάτι ἐξάρσεις, ἐκδηλώσεις, γιά μία Ἑλλάδα νέα, γιά μία καινούργια Ἑλλάδα κτλ., κτλ. Ποῦ εἶναι αὐτά, ποῦ εἶναι; Φιλότιμος ἡ περίπτωση καί φιλότιμος ὁ πόθος, δέν ὑπάρχει οὔτε μία ἀντίρρηση γι’ αὐτό. Ἀλλά ἡ πορεία τῆς ἀνθρωπότητας δέν πηγαίνει πρός τό καλύτερο, καί μάλιστα, ἡ χριστιανική ἀνθρωπότητα πηγαίνει πρός τό χειρότερο!». (Ἠσαΐας, ὁμιλία 53η)
«El ecumenismo, que lo sepáis amigos míos, es el último precursor del anticristo, porque, cuando se hará un allanamiento, apisonamiento o un único pensamiento religioso y político-gubernamental, habrá uno sólo que gobernará al mundo. Este uno será, según la Santa Escritura y los grandes sabios y santos Padres, será el anticristo. Así que, el ecumenismo, sin rodeos, según uno de los más grandes teólogos de nuestra época, ha calificado al ecumenismo como un sistema anticristo» (Homilía 5ª, “en Daniel”)
Por xX: Los ecumenistas hablan de agapología con agapitos degenerados y pero nunca de la Verdad. Agapi, Libertad y Verdad van unidas, si una falla o una no la tengo no están las otras dos!!!
«Ὁ οἰκουμενισμός, νά ξέρετε παιδιά, εἶναι ὁ τελευταῖος πρόδρομος τοῦ ἀντιχρίστου, γιατί, ὅταν θά γίνει μία ἰσοπέδωση θρησκευτική καί πολιτική-κυβερνητική, θά ὑπάρξει ἕνας μόνο, πού θά κυβερνήσει τόν κόσμο. Αὐτός ὁ ἕνας, κατά τήν Ἁγία Γραφή καί τούς Πατέρες, θά εἶναι ὁ ἀντίχριστος. Ἔτσι, ὁ οἰκουμενισμός, χωρίς περιστροφές, ἀπό τούς μεγαλύτερους θεολόγους τῆς ἐποχῆς μας χαρακτηρίστηκε ἀντίχριστο σύστημα». (Δανιήλ, ὁμιλία 5η)
«El ecumenismo está en las puertas, muy atentos a esto, [la homilía se hizo 6-12-1993]. Lo siento que digo estas cosas, pero se deben decir para que vayamos preparándonos y saberlo. El primer paso será la unión con el Romano-papismo y Protestantismo. Estos estarán atrayendo al Judaísmo-Mohametanismo, esto será el segundo paso. Y estos cinco unidos. Y vamos al tercer paso, que son todas las llamadas religiones naturales, que son idololátricas, paganas, Budismo etc, para que se unan todas. Es esta la llamada “Hiper-religión, o Interreligión” (El Consejo Internacional de las Iglesias CII). Antes que venga el anticristo habrá el ecumenismo. Cuando venga el anticristo, abolirá al ecumenismo y todas las religiones, de modo que en este templo de Dios, como dios sentará y dirá: “So soy dios, no hay otro dios”, con pseudomilagros estará demostrándose a sí mismo que es dios»
(Isaías, homilía 9).
«Εἶναι ἐπί θύραις ὁ οἰκουμενισμός, ἄς τό προσέξουμε αὐτό [ἡ ὁμιλία ἔγινε στίς 6-12-1993]. Λυποῦμαι πού τά λέγω, ἀλλά πρέπει νά εἰπωθοῦν γιά νά ἑτοιμαζόμαστε καί νά ξέρομε. Τό πρῶτο βῆμα ἡ ἕνωση Ὀρθοδοξίας-Ρωμαιοκαθολικισμοῦ-Προτεσταντισμοῦ. Αὐτοί προσεταιρίζονται τόν Ἰουδαϊσμό-Μωαμεθανισμό, τό δεύτερο βῆμα. Καί αὐτά τά πέντε ἑνωμένα. Καί πᾶμε στό τρίτο βῆμα, πού εἶναι ὅλες οἱ λεγόμενες φυσικές θρησκεῖες, πού εἶναι εἰδωλολατρικές, Βουδισμός κτλ., νά ἑνωθοῦν ὅλα. Αὐτή ἡ λεγόμενη «Ὑπερθρησκεία». Πρίν ἔρθει ὁ ἀντίχριστος θά ὑπάρχει ὁ οἰκουμενισμός. Ὅταν ἔρθει ὁ ἀντίχριστος, θά καταργήσει τόν οἰκουμενισμό, θά καταργήσει ὅλες τίς θρησκεῖες, ὥστε σέ αὐτόν τό ναό τοῦ Θεοῦ, σάν θεός θά καθήσει καί θά πεῖ: «Ἐγώ εἶμαι θεός, δέν ὑπάρχει ἄλλος θεός», θά ἀποδεικνύει μέ ψευδοθαύματα τόν ἑαυτό του ὅτι εἶναι θεός». (Ἠσαΐας, ὁμιλία 9η)
«En tiempos tenemos la globalización con resultados desastrosos. Pero esta globalización que viene ahora- [la homilía se hizo el año 2.000] –será la última de la historia, esta globalización traerá resultados malísimos y terribles»
(“2 Serie, homilía 426 a).
«Κατά καιρούς ἔχομε παγκοσμιοποίηση, μέ ὀλέθρια ἀποτελέσματα. Αὐτή πού ἔρχεται τώρα [ἡ ὁμιλία ἔγινε τό 2.000] θά εἶναι -μήν μοῦ πεῖτε ποῦ τό ξέρω- θά εἶναι ἡ τελευταία της ἱστορίας, αὐτή ἡ παγκοσμιοποίηση, μέ φοβερά κακά ἀποτελέσματα». (Σειρά Β΄, ὁμιλία 426η, α΄)
«Sólo la metania trae la abolición, cambia o pospone el plan de Dios. Pues, si tuviéramos cuidado a todas estas señales o signos que nos están dando, seríamos también más cuidadosos en nuestra vida. Yo no os lo escondo, me temo, tiemplo, que nuestro pueblo pagará, porque hemos rendido hibris* a Cristo, hibris* en el sentido antiguo de la palabra. Sí, lo pagaremos muy caro. No lo sabemos cuándo y cuánto. Os dije que el arca de Noé se estaba construyendo durante 120 años, porque el Dios esperaba el retorno de los hombres. No sé, de todos modos que el Dios tenga misericordia de nosotros antes que sea tarde, para que hagamos la metania lo antes posible y retornar a la fe pura ortodoxa, a Jesús Cristo»
* Hibris: Para los antiguos Griegos era, injuria contra la voluntad divina y el orden natural.
(Hechos, homilía 170).
«Μόνο ἡ μετάνοια καταργεῖ ἤ μεταθέτει τό σχέδιο τοῦ Θεοῦ. Ἄν προσέχαμε ὅλα αὐτά τά σημάδια πού μᾶς δίνονται, θά ἤμαστε καί προσεκτικότεροι στή ζωή μας. Ἐγώ δέν σᾶς κρύβω ὅτι φοβᾶμαι, τρέμω, ὅτι ὁ λαός μας θά πληρώσει, γιατί ἀποδώσαμε, μέ τήν ἀρχαία ἔννοια τῆς λέξεως, τήν ὕβριν στόν Ἰησοῦ Χριστό. Ναί, θά πληρώσουμε καί πολύ ἀκριβά. Δέν ξέρομε πότε. Σᾶς εἶπα, ἡ κιβωτός 120 χρόνια κατασκευαζόταν, γιατί περίμενε ὁ Θεός τήν ἐπιστροφή τῶν ἀνθρώπων. Δέν ξέρω, ὁ Θεός πάντως νά μᾶς ἐλεήσει, ὅσο ἐγκαίρως, νά μετανοήσουμε καί νά ἐπιστρέψομε στήν καθαρά πίστη, στόν Ἰησοῦ Χριστό». (Πράξεις, ὁμιλία 170ή).
«No es una excedencia ni una exageración, cuando tenemos ante nosotros un hombre santo o tenemos un joven muy bueno, que le digamos: mira de ser gustado a Dios y siempre te vayas haciendo intachable. Es decir, sin forma, sin acusación, in-acusable. Y debemos hacerlo, amigos míos, Sobre todo aquel “hazte” quiere decir; “continuamente hacerse”. Es aquello que dice el libro del Apocalipsis: “El santo que se santifique o divinice más, continuamente”. Así debemos hacer. Pues tendré mucha alegría si me decís: “Padre Atanasio, cuidado, estate firme”. No me lo ha dicho nadie hasta hoy. Quizás porque creéis que puedo mantenerme firme. Pero lo necesito que alguien me lo diga… Sobre todo cuando veo que mejores que yo y más sabios caen, y si ellos caen, ¿yo qué voy a decir?. Sí, caen, sí, cada día vemos hombres importantes de los altos estamentos caer y nos sobrecoge horror y preguntamos: “¿Yo permaneceré firme, derecho?, Sí, amigos míos, podemos caer de distintas formas. Desde la ética hasta la fe. Sí, en efecto puedo perder mi fe y empezar a decir tonterías y cosas heréticas. ¿Os parece curioso? Pues, que me diga la persona más sencilla: “Padre Atanasio, aguanta firme, que seas intachable y agrades continuamente a Dios”; pero yo también si lo digo en algunos de vosotros está bien: “Señor, tal, ten cuidado mucho en tu vida, que no me diga que, por qué me lo dice esto, si acaso le han dicho algo de mí o no tiene confianza en mí. Pero no se trata de confianza o no… Pues, efectivamente señores, no confiemos ni a nosotros mismos, no confiemos a nadie, porque hoy soy este y mañana cambio soy otro. ¡Sí, no os parezca extraño esto!» Por eso, en la época que los hombres caen, es la tercera estrella, según el libro del Apocalipsis y de Daniel: “Cae la tercera parte de las estrellas”. Las estrellas son el símbolo de hombres de altas instancias o personalidades y cae la tercera parte. ¿Sabéis cómo cae? El dragón con su gran cola que la levanta hasta el cielo y con su cola los trae hacia abajo. Que significa que los tira el diablo. En una época que cae la tercera parte de las estrellas, ¿quizás yo también sea incluido en esta tercera parte? Debemos entre nosotros decir que debemos fortalecernos y recordar también a los otros que peligramos y que debemos mantenernos firmes y atentos. Esto amigos míos, no es ninguna vergüenza ni exageración, cuando debemos hacer esto, cuando el mismo Dios lo hace a Abraham».
(Génesis, homilía 18)
«Δέν εἶναι πλεονασμός, δέν εἶναι ὑπερβολή, ὅταν ἔχομε μπροστά μας ἕναν ἅγιον ἄνθρωπο ἤ ἔχομε ἕνα πολύ καλό παιδί μας, τό νά τοῦ λέμε: «Πρόσεξε, πρόσεξε, νά εἶσαι πάντοτε εὐάρσετος στό Θεό καί πάντοτε νά γίνεσαι ἄμεμπτος. Δηλαδή χωρίς μομφή, χωρίς κατηγορία, ἀκατηγόρητος. Καί ὀφείλομε, ἀγαπητοί μου, νά τό κάνομε. Μάλιστα ἐκεῖνο τό «γίνου» θά πεῖ: «Διαρκῶς νά γίνεσαι». Εἶναι ἐκεῖνο πού λέει τό Βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως: «Ὁ ἅγιος ἁγιασθήτω ἔτι», ὁ ἅγιος ἀκόμη καί ἀκόμη νά ἁγιάζεται. Καί ἔτσι ὀφείλομε νά κάνομε. Λοιπόν, θά ἔχω πολλή χαρά νά μοῦ λέτε: «Πάτερ Ἀθανάσιε, προσέξτε, νά στέκεστε καλά», ἀκοῦστε τί σᾶς λέω, «προσέξτε, νά στέκεστε καλά». Δέν μοῦ τό εἶπε κανείς μέχρι σήμερα. Ἴσως γιατί θά πιστεύατε ὅτι μπορῶ νά στέκομαι. Τό ἔχω τόσο ἀνάγκη νά μοῦ τό πεῖ κάποιος ἄνθρωπος… Ὅταν μάλιστα βλέπω πολύ καλύτερούς μου καί πολύ σοφότερούς μου νά πέφτουν, καί ὅταν πέφτουν, ἐγώ τί θά πῶ; Θά πῶ: «Ἐγώ θά σταθῶ, ἐγώ θά μείνω»; Νά πέφτουν, ναί. Κάθε μέρα βλέπουμε ἀνθρώπους ὑψηλά ἱστάμενους, σπουδαίους, νά πέφτουν καί νά μᾶς πιάνει φρίκη καί νά λέμε: «Ὥστε καί ἐγώ δύναμαι νά πέσω;». Ναί, ποικιλοτρόπως, ἀγαπητοί μου, νά πέσομε. Ἀπό τήν ἠθική μέχρι τήν πίστη. Ναί, νά χάσω τήν πίστη μου, νά ἀρχίσω νά λέω παλαβά πράγματα, αἱρετικά πράγματα νά λέω. Περίεργο φαίνεται; Λοιπόν, τό νά πεῖ κάποιος, ὁ πιό ἁπλός ἄνθρωπος: «Πάτερ Ἀθανάσιε, στάσου καλά στά ποδάρια σου, νά γίνεσαι ἄμεμπτος καί νά εὐαρεστεῖς διαρκῶς ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ», ἀλλά καί ἐγώ ἄν τό πῶ σέ κάποιους ἀπό σᾶς πού στέκεστε καλά: «Κύριε τάδε, προσέχετε πολύ στήν ζωή σας», μήν πεῖ κανείς: «Γιατί μοῦ τό λέει αὐτό, μήπως ἔμαθε τίποτε γιά μένα ἤ δέν ἔχει σέ μένα ἐμπιστοσύνη». Ὄχι γιατί θά μαθαίνομε κάτι, ὅσο γιά τήν ἐμπιστοσύνη… δέν τίθεται θέμα τοῦ νά ἔχομε ἐμπιστοσύνη. Μάλιστα κύριοι, οὔτε στόν ἑαυτό μας δέν ἔχομε ἐμπιστοσύνη, δέν ἔχομε σέ κανέναν ἐμπιστοσύνη, γιατί σήμερα εἶμαι αὐτός καί αὔριο εἶμαι κάποιος ἄλλος. Ναί, μήν σᾶς φαίνεται καθόλου παράξενο. Γι’ αὐτό πρέπει στήν ἐποχή πού οἱ ἄνθρωποι πέφτουν, τό τρίτο τῶν ἀστέρων κατά τό Βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως καί τοῦ Δανιήλ τό Βιβλίο: «Πίπτει τό τρίτο τῶν ἀστέρων». Ξέρετε πῶς πίπτει τό τρίτο τῶν ἀστέρων; Ἀστέρες εἶναι τό σύμβολο τῶν ὑψηλά ἰστάμενων ἀνθρώπων καί πίπτει τό τρίτο. Ξέρετε πῶς πίπτει; Ὁ δράκων μέ τήν μεγάλη τήν οὐρά τή σηκώνει μέχρι τόν οὐρανό καί μέ τήν οὐρά του τούς φέρνει κάτω αὐτούς. Πού σημαίνει, ὁ διάβολος τούς ρίχνει. Σέ μιά ἐποχή πού πίπτει τό τρίτο τῶν ἀστέρων, μήπως εἶμαι καί ἐγώ τό τρίτο τῶν ἀστέρων; Ὀφείλομε μεταξύ μας νά λέμε ὅτι πρέπει νά στερεωνόμαστε καί νά ὑπενθυμίζουμε σέ αὑτούς καί ἀλλήλους ὅτι κινδυνεύομε καί ὅτι πρέπει νά στεκόμαστε στά ποδάρια μας. Δέν εἶναι λοιπόν, ἀγαπητοί μου, οὔτε προσβολή οὔτε λόγος ὑπερβολῆς, ὅταν πρέπει νά τό κάνουμε αὐτό, ὅταν αὐτός ὁ Θεός τό κάνει στόν Ἀβραάμ». (Γένεσις, ὁμιλία 18η).
«Yo todos estos años que me encuentro aquí en la ciudad Larisa os recalco: “El Santo Dios Trino”, de modo que tome esencia en vosotros. Porque con todas estas cosas que ocurren con el llamado ecumenismo, la mezcla de religiones, la globalización y la mezcla de todas las religiones, ¿cómo podrás separar, si quieres, la verdadera sotiría (sanación, redención y salvación), sino sólo decir: “Creo en el Santo Dios Trinitario”; que esto se convierte en vuestra signa, seña.» (Serie B´ homilía 435,b)
«Ἐγώ ὅλα τά χρόνια πού βρίσκομαι στή Λάρισα σᾶς τονίζω: «Ὁ Ἅγιος Τριαδικός Θεός», ὥστε νά σᾶς γίνει οὐσία. Γιατί μέ ὅλα αὐτά τά ὁποῖα συμβαίνουν μέ τόν λεγόμενο οἰκουμενισμό, τή μίξη τῶν θρησκειῶν, ἡ παγκοσμιοποίηση θά φέρει καί τή μίξη ὅλων τῶν θρησκειῶν, πῶς θά μπορεῖς νά ξεχωρίζεις, ἄν θέλεις, τήν πραγματική σου σωτηρία, παρά μόνο νά λές: «Πιστεύω στόν Ἅγιο Τριαδικό Θεό»; Νά σᾶς γίνει σύνθημά σας!» (Σειρά Β΄, ὁμιλία 435η, β΄)
«Aquellas cosas que sucedieron a los Hebreos, suceden a todos los pueblos, ocurrirán también a los Cristianos. Esto quiere decir “laós-pueblo típico”, ejemplar, en el sentido que ha permanecido ejemplarmente en su vida, pero con el sentido que fue un ejemplo, sea bueno o malo. Sobre todo y especialmente a los pueblos Cristianos. Esta desdichada Occidente cada vez que me acuerdo me entristezco de la pobre Occidente… Esta pobre Occidente, ha pagado y pagará mucho y muy caro la Occidente Cristiana! Ya queda muy poca Occidente cristiana…»
(Isaías, homilía 53)
«Ἐκεῖνα πού συνέβησαν στούς Ἑβραίους θά συμβαίνουν σέ ὅλους τους λαούς, θά συμβαίνουν καί στούς Χριστιανούς. Αὐτό θά πεῖ «τυπικός λαός», ὑποδειγματικός, μέ τήν ἔννοια ὄχι ὅτι στάθηκε ὑποδειγματικά στή ζωή του, ἀλλά μέ τήν ἔννοια ὅτι ἀποτελεῖ ἕνα ὑπόδειγμα, εἴτε καλό εἴτε κακό. Καί μάλιστα, ἰδιαίτερα στούς χριστιανικούς λαούς. Σέ αὐτή πού λέμε, ταλαίπωρη, ταλαίπωρη, ταλαίπωρη, κάθε φορά πού θά τή θυμηθῶ λυπᾶμαι, στήν ταλαίπωρη Δύση … Αὐτή ἡ ταλαίπωρη Δύση, ἡ χριστιανική Δύση, ἔχει νά πληρώσει πολλά αὐτή ἡ χριστιανική Δύση! Πολύ λίγο χριστιανική Δύση πλέον … ». (Ἠσαΐας, ὁμιλία 53η)
«¿En una prueba o tentación de la Iglesia, que el carácter de misión apostólica se mantendrá o posiblemente habrá una situación conservadora de criptocristianismo? Y cuando digo criptocristianismo es algo terrible. El criptocristianismo tiene varias formas. Ha caído últimamente un libro de la editorial Estudios Macedonios de Thesaloniki, sobre los criptocristianos, de que el sacerdote podía convertirse en Hoxha y por la mañana estar en la mezquita y por la noche hacer la Liturgia Ortodoxa. Esto, amigos míos, es una cosa inadmisible. Sobre todo en la época de dominio turco, había muchos y existen hasta hoy en día. Esto es una cosa inadmisible, porque el Cristiano permanece en un conservadurismo frente al Evangelio. Teme el martirio. O serás o no serás. La antigua gloriosa Iglesia de Cristo no conoció al criptocristianismo de la forma que os he dicho. Cierto que el fiel no decía al mundo: “Soy Cristiano, no, sino que vivía cristianamente. Si le capturaban, entonces confesaba; no cambiaba su fe. Confesaba la fe. Les decían los idólatras, paganos: “Toma un puñado de incienso y tíralo al dios césar y no creáis en aquello que hacéis. Y ellos respondían: ¡NO, diré lo que creo; faltaría más! Por eso os dije, ¡progresaremos hacía un martirio o hacia un criptocristianismo! Este es el problema en una inminente tentación.»
(Hechos, homilía 40).
«Σέ μία δοκιμασία τῆς Ἐκκλησίας ὁ ἱεραποστολικός χαρακτήρας θά διατηρηθεῖ ἤ μήπως θά ὑπάρχει μία συντηρητική κατάσταση κρυπτοχριστιανισμοῦ; Καί ὅταν λέω κρυπτοχριστιανισμοῦ, εἶναι κάτι φοβερό. Ὁ κρυπτοχριστιανισμός ἔχει διάφορες μορφές. Ἔπεσε στά χέρια μου τελευταῖα ἕνα βιβλίο ἔκδοσης Μακεδονικῶν Σπουδῶν Θεσσαλονίκης, γιά τούς κρυπτοχριστιανούς, ὅτι μποροῦσε ὁ ἱερέας νά γίνει χότζας καί τό πρωί νά εἶναι στό τζαμί καί τό βράδυ νά κάνει ὀρθόδοξη λειτουργία. Αὐτό, ἀγαπητοί μου, εἶναι ἀπαράδεκτο πρᾶγμα. Καί μάλιστα, στήν ἐποχή τῶν Τούρκων ἦταν ἄφθονα καί ὑπάρχουν μέχρι καί σήμερα. Αὐτό εἶναι ἀπαράδεκτο πρᾶγμα, γιατί ὁ Χριστιανός στέκεται μέ ἕναν συντηρητισμό ἀπέναντι στό Εὐαγγέλιο. Φοβᾶται τό μαρτύριο. Ἤ θά εἶσαι ἤ δέν θά εἶσαι. Ἡ παλαιά Ἐκκλησία, ἡ ἀρχαία, ἔνδοξος Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δέν γνώρισε τόν κρυπτοχριστιανισμό, μέ τήν ἔννοια πού σᾶς εἶπα. Βέβαια, ὁ πιστός δέν ἔλεγε στόν κόσμο: «Εἶμαι Χριστιανός», ὄχι, ζοῦσε. Τόν συνελάμβαναν; Ὁμολογοῦσε. Οὔτε ἄλλαζε τήν πίστη του. Ὁμολογοῦσε. Τούς ἔλεγαν οἱ ἴδιοι οἱ εἰδωλολάτρες: «Ρίξτε μία χούφτα λιβάνι στό θεό καίσαρα καί μήν πιστεύετε ἐκεῖνο τό ὁποῖο κάνετε». «Ὄχι, αὐτό πού πιστεύω θά πῶ. Αὐτό ἔλλειψε!». Γι’ αὐτό σᾶς εἶπα, θά προχωρήσομε σέ ἕνα μαρτύριο ἤ σέ ἕναν κρυπτοχριστιανισμό; Αὐτό εἶναι τό πρόβλημα σέ ἕναν ἐπικείμενο πειρασμό». (Πράξεις, ὁμιλία 40ή)
«Os lo vuelto a decir, pero no molesta repetirlo, san Jerónimo había dicho lo siguiente,: “Cuando sea multiplicada -prestad atención yo esto lo creo- la homosexualidad en los pueblos cristianos –impensable al tiempo que lo ha dicho de que los Cristianos serían homosexuales- entonces estará acercando el final de la historia. Se basó en Sodoma y Gomorra».
(Sirac, homilía 253)
«Σᾶς τό ἔχω ξαναπεῖ, ἀλλά δέν πειράζει νά τά ἐπαναλάβουμε, ὁ Ἅγιος Ἱερώνυμος εἶχε πεῖ τό ἑξῆς: «Ὅταν θά -προσέξτε αὐτό, ἐγώ τό πιστεύω- ὅταν θά πολλύνει ἡ ὁμοφυλοφιλία στούς χριστιανικούς λαούς, -ἀδιανόητο τόν καιρό πού τό εἶπε ὅτι Χριστιανοί θά κατέληγαν νά εἶναι ὁμοφυλόφιλοι- τότε, [λέει], πλησιάζει τό τέλος τῆς Ἱστορίας». Στηρίχτηκε στά Σόδομα καί τά Γόμορρα». (Σειράχ, ὁμιλία 253η)
«Muchas oscilaciones hemos probado en la Historia, muchas, pero me temo que esta del siglo 20, nuestra generación es una de las peores. Puede ser que vengan peores, no lo sé, pero estamos haciendo un comienzo para una situación peor. Y empezamos a marcharnos de la Sofía-Sabiduría de Dios. Esto es nuestra tragedia, amigos míos.» (Sabiduría Sirac, homilía 4).
«Πολλές διακυμάνσεις δοκιμάσαμε μέσα στήν Ἱστορία, πολλές, ἀλλά φοβᾶμαι ὅτι αὐτή τοῦ 20οῦ αἰῶνα, ἡ γενιά μας, εἶναι μία ἀπό τίς χειρότερες. Μπορεῖ νά ἔρθουν χειρότερες, δέν ξέρω, ἀλλά κάνομε μιά ἀρχή μιᾶς χειρότερης κατάστασης. Μπορεῖ νά μήν εἶναι ἡ χειρότερη. Καί ἀρχίζομε νά φεύγομε ἀπό τή Σοφία τοῦ Θεοῦ. Αὐτό εἶναι καί ἡ τραγωδία μας, ἀγαπητοί μου». (Σειράχ, ὁμιλία 4η)
Recopilación y supervisión: Pantelís Guínis. Ἐπιμέλεια: Παντελῆς Γκίνης
Arreglo de textos: María Zajaraki de Guinis Διόρθωση κειμένων: Μαρία Ζαχαράκη-Γκίνη
Copyright: Monasterio Komnineon de “Dormición de la Zeotocos” y “san Demetrio” 40007 Stomion, Larisa, Fax y Tel: 0030. 24950.91220