†.Εἴχαμε ἀναλύσει τά τῆς δημιουργίας τῆς τέταρτης ἡμέρας, πού αναφέρετε για τόν ἥλιο, τή σελήνη και τ’ ἀστέρια, τά οὐράνια σώματα. Ἐρχόμαστε τώρα στήν πέμπτη δημιουργική ἡμέρα. Πάντα εὑρισκόμαστε στο πρῶτο Κεφάλαιο. «Καί εἶπεν ὁ Θεός· ἐξαγαγέτω τά ὓδατα ἑρπετά ψυχῶν ζωσῶν καί πετεινά πετόμενα ἐπί τῆς γῆς κατά τό στερέωμα τοῦ οὐρανοῦ. και ἐγένετο οὓτως. καί ἐποίησεν ὁ Θεός τά κήτη τά μεγάλα καί πᾶσαν ψυχήν ζῴων ἑρπετῶν, ἃ ἐξήγαγε τά ὓδατα κατά γένη αὐτῶν, καί πᾶν πετεινόν πτερωτόν κατά γένος. Καί εἶδεν ὁ Θεός ὃτι καλά. καί εὐλόγησεν αὐτά ὁ Θεός, λέγων· αὐξάνεσθε καί πληθύνεσθε καί πληρώσατε τά ὓδατα ἐν ταῖς θαλάσσαις, καί τά πέτρινη πληθυνέσθωσαν ἐπί τῆς γῆς. καί ἐγένετο ἑσπέρα καί ἐγένετο πρωί ἡμέρα πέμπτη.» (Γένεσις, κεφ. 1, 20-23)
Ὥστε, λοιπόν, κατά τήν πέμπτη δημιουργική ἡμέρα ἒχομε τήν δημιουργία τῶν ὑδροβίων ζώων καί τῶν πτηνῶν. Τά χερσαία ζῶα θά δημιουργηθοῦν κατά τήν ἕκτη ἡμέρα, στό τέλος τῆς ὁποίας ἕκτης ἡμέρας θά ἒχουμε καί τή δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου, ὁ ὁποίος εἶναι ἡ τελευταία λέξη ὅλης τῆς δημιουργίας τοῦ Θεοῦ. Ὃπως ἀντιλαμβάνεσθε, κατά τήν πέμπτη δημιουργική ἡμέρα ἒχουμε τήν μεγάλη στιγμή τῆς δημιουργίας τῆς ζωικής ζωῆς, ὓστερα ἀπό τήν δημιουργία τῆς φυτικῆς ζωῆς, ποῦ ἔγινε κατά τήν τρίτη. Εἶναι πολύ μεγάλη αὐτή ἡ στιγμή κατά την ὁποία δημιουργεῖται ἡ ζωική ζωή, τό φανόμενο τῆς ζωῆς! Εἶναι τό πιό καταπληκτικό καί τό πιό σοφό στοιχεῖο τῆς δημιουργίας τοῦ ὁρατοῦ κόσμου. Πῶς δημιουργεῖται αὐτή ἡ ζωή; «Καί εἶπεν ὁ Θεός· ἐξαγαγέτω τά ὓδατα ἑρπετά ψυχῶν ζωσῶν καί πετεινά πετόμενα ἐπί τῆς γῆς» (Γένεσις, κεφ. 1, 20) Εἶπε ὁ Θεός· νά βγάλουν τά νερά ἑρπετά ψυχῶν ζωσῶν. Δηλαδή ψυχές πού θά ζοῦν, καί πετεινά, πουλιά πού θά πετοῦν στόν ἀέρα ἐπί τῆς γῆς. Ὅταν λέγει «ἑρπετά», ὁ Μ. Βασίλειος ἑρμηνεύει, ὅτι ἐπειδή τά ψάρια κολυμποῦν μέσα στό νερό, ὅλα δηλ. τά ὑδρόβια, κολυμποῦν μέσα στό νερό, γι’ αὐτό ἀκριβῶς, αὐτό τό κολύμβημα, εἶναι ἕνα εἶδος γλιστρήματος, πού ἕρπει τό ζῶο μέσα στό νερό, ὅπως ἕνα ἑρπετό θά ἦταν ἐπάνω στήν ἐπιφάνεια τῆς γῆς, ὅπως εἶναι ἕνα φίδι. Γι’ αὐτό τό λόγο ὅλα τά ἐνάλια, ὅλα δηλ. ἐκεῖνα τά ὁποῖα εἶναι μέσα στά νερά μέσα στίς θάλασσες, ἀπό τήν Ἁγία Γραφή λέγονται ἑρπετά. Μήν σᾶς μπερδεύει, λοιπόν, ὅτι ἔχουμε χερσαῖα ἑρπετά. Τά χερσαῖα ἑρπετά, ὅπως ἐπί παραδείγματι τά φίδια κ.ἄ. χερσαῖα, θά γίνουν τήν 6η δημιουργική ἡμέρα. Ὁ κροκόδειλος εἶναι τήν πέμπτη δημιουργική ἡμέρα, διότι εἶναι ὑδρόβιο. Ὁ βάτραχος τό ἴδιο. Αὐτά εἶναι ἀμφίβια, ὅπως γνωρίζετε, μποροῦν νά ζήσουν καί ἐκτός νερού, Καί λέγονται ἀμφίβια. Ἤθελα μόνο νά σᾶς διευκρινίσω ὅτι μέ τή λέξη «ἑρπετά», ἐννοεῖ ὅλα ἐκεῖνα τά ὁποῖα ζοῦν μέσα στά νερά.
~ Τρόπος δημιουργίας της ζωής.~
Ὥστε πῶς δημιουργεῖται ἡ ζωή; Ἀκοῦστε πῶς δημιουργεῖται. «εἶπεν ὁ Θεός· ἐξαγαγέτω τά ὓδατα». Εἶπεν ὁ Θεός, νά βγάλουν τά νερά. Λέγει ὁ Μ. Βασίλειος στην εξαήμερό του μία πολύ ὡραία θέση : «Ἡ μέν φωνή τοῦ προστάγματος μικρά, μᾶλλον δέ οὐδέ φωνή, ἀλλά ροπή μόνον καί ὁρμή τοῦ θελήματος» Η φωνή, λέγει, πού εἶπε ὁ Θεός νά γίνει ζωή εἶναι μικρή «Εἶπεν ὁ Θεός» νά βγάλουν τά νερά ψάρια καί πουλιά νά πετοῦν στόν ἀέρα. Ἡ φωνή, λέγει, εἶναι μικρή, δηλαδή μικρός ὁ λόγος ἤ μᾶλλον, δέν ὑπάρχει καθόλου φωνή. Διότι ἔπρεπε κάπως νά γραφτεῖ νά τό ἀκούσει ὁ Μωυσῆς πού τοῦ ἀποκαλύπτει ὁ Θεός πῶς ἔγινε ἡ δημιουργία, γιά νά καταγράψει κατά τόν τρόπο πού καταγράφει, ὅπως ἄκουσε ἀπό το Θεό. Ἄρα, οὔτε κἄν φωνή ὑπάρχει ἀλλά τί; Ροπή. Ροπή θά πεῖ μία κλίση, καί ὅπως λέει παρακάτω, μία ὁρμή, τί, τοῦ θελήματος! Ὁ Θεός θέλει νά γίνει αυτό καί γίνεται αὐτό. Ὅ,τι θέλησε, λέει ἡ Ἁγία Γραφή εποίησε , ὅ,τι θέλησε ὁ Θεός τό ἔκανε. Ἀλλά, πρόσεξε ὅμως ἐδῶ, πῶς δημιουργεῖται αὐτή ἡ ζωική ζωή, ἤ μᾶλλον ποῦ δημιουργεῖται αὐτή ἡ ζωική ζωή; Δημιουργεῖται μέσα στά νερά! Ἐνῶ ὁ πλανήτης μας εἶναι ἀζωικός, δέν ἔχει ζωή καί προβαίνει ὁ Θεός στή δημιουργία των φυτών τήν τρίτη ἡμέρα, τοῦ φυτικοῦ βασιλείου, τώρα προβαίνει στή δημιουργία τοῦ ζωικοῦ βασιλείου καί ἀρχίζει νά γεμίζει ὁ πλανήτης μας μέ ζωή. Θά δοῦμε ὅτι, - καί τό ξέρουμε αυτό σήμερα, ἀλλά τό βλέπουμε καί στή δημιουργία πῶς τό κάνει ὁ Θεός - ἡ ζωή, καί ἡ φυτική καί ἡ ζωική στόν πλανήτη μας, κυριολεκτικά σφύζει! Δέν ὑπάρχει τετραγωνικό χιλιοστό ἐπάνω στό πλανήτη μας, πού δέν ὑπάρχει ζωή. δέν ὑπάρχει τετραγωνικό χιλιοστά! Ἄν θά πάρετε χῶμα, ὄχι βέβαια σέ κάποια πολύ μεγάλα βάθη, ἀλλά σέ κάποιο βάθος τῆς γῆς, καί τό προσέξετε, τό παρατηρήσετε κάτω ἀπό τό μικροσκόπιο θά δείτε μικροοργανισμούς χιλιάδες καί ἑκατομμύρια! Εἴτε ἀνήκουν στό φυτικό βασίλειο εἴτε στό ζωικό, μικρόβια κτλ. Ἡ ζωή κυριολεκτικά σφύζει! Τήν βλέπουμε μάλιστα κατά έναν τρόπο αἰσθητό ὡς ἑξῆς : Βλέπετε βράχια, λέτε βράχια μέσα στή θάλασσα. Ὅπως τά δέρνει τό κύμα, αὐτά πιάνουν ἀπάνω ζωή, εἴτε φυτική εἴτε ζωική. Βλέπετε πολλές φορές βράχια στά βουνά. Βρέχει καί βλέπετε νά πιάνει ζωή, νά πιάνουν ζωή τά βράχια. Τά κεραμίδια, τά κεραμίδια τῶν σπιτιῶν μας τά βλέπετε νά πρασινίζουν, ὅταν βρέχει, γιατί πρασινίζουν; Διότι πάει καί ἐπικάθηται ἐκεῖ ἡ ζωή, ἡ φυτική ζωή, παντού εἶναι ἡ ζωή, παντού! Αὐτό πού σᾶς είπα, πραγματικά ἡ ζωή σφύζει καί σέ ἕνα τετραγωνικό χιλιοστό ἐπάνω στόν πλανήτη μας, εἴτε ζωική εἴτε φυτική ζωή. Ἀλλά, ποῦ πρωτοδημιουργήθηκε ἡ ζωή, ἡ ζωική ζωή! Μᾶς λέει ἡ Ἁγία Γραφή εἰς τά ὕδατα, στά νερά. Αὐτό μᾶς λέει καί ἡ ἐπιστήμη. Αὐτό κάνει κατάπληξη. Τό ὅτι δηλαδή βλέπουμε, ὅτι πράγματα, τά ὁποῖα παρατήρησε πολύ ἀργότερα ἡ ἐπιστήμη, ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ τά εἶχε ἤδη ἀποκαλύψει. Καί κάτι ἄλλο κάνει ἐντύπωση. Ὅτι πρῶτα ὁ Θεός κάνει τά ἐνάλια, δηλαδή αὐτά πού εἶναι μέσα στά νερά, στίς θάλασσες. (ἐνάλια θά πεῖ θάλασσα, ἀπό τό «ἅλς», παρά τήν ἅλς, παρά τήν παραλία). Ἀλλά ἐδῶ ἡ Ἁγία Γραφή, ὅταν λέγει θάλασσα, ἐννοεῖ ὅλα τά συστήματα τῶν ὑδάτων. Εἴτε εἶναι ποτάμια, εἴτε εἶναι λίμνες, εἴτε εἶναι αὐτό πού λέμε στή γλώσσα μας σήμερα θάλασσα. Ή τά γλυκά ή τά ἁλμυρά νερά.
~ Ἡ δημιουργία τῶν ζώων πρό τῆς δημιουργίας τῶν πτηνών. ~
Κάνει ἐντύπωση, ὅτι ἡ δημιουργία τῶν ἔνυδρων ζώων προηγεῖται τῆς δημιουργίας τῶν πτηνῶν, ἄλλο σημεῖο αὐτό.Πρῶτα ὁ Θεός ἔκανε τά ἔνυδρα, μετά ἔκανε τά πτηνά. Ἀλλά ἐδῶ θά ἤθελα νά σᾶς πῶ κάτι. Ἐνῶ ἡ Ἁγία Γραφή μᾶς σημειώνει τή σειρά τῆς δημιουργίας τοῦ ζωικοῦ βασιλείου, ὅπως τά ἔχουμε ἀπό τά ἀτελέστερα στά τελειότερα, διότι τό πτηνό ἦταν τελειότερο ζῶο ἀπό τό ζῶο τῆς θάλασσας, δηλαδή ἀπό τό ζῶο πού εἶναι μέσα στά νερά· καί μάλιστα τά ζῶα πού εἶναι μέσα στά νερά εἶναι ἀκοινώνητα σέ σχέση μέ τόν ἄνθρωπο. Δέν ἔχουν φωνή, τουλάχιστον δέν τήν ἀκοῦμε ἐμεῖς τήν φωνή τους. Πιθανῶς νά ἔχουν, νά ἔχουν ἴσως ὑπερήχους, ἀλλά σέ σχέση μέ τόν ἄνθρωπο δέν ἔχουν κοινωνία. Εἴδατε ποτέ ὁ ἄνθρωπος νά ἐξημερώσει τά ψάρια; Ποτέ! Δέν ἔχουν κοινωνία τά ψάρια μέ τόν ἄνθρωπο. Τά πουλιά ὅμως ἔχουν, ἔχουν ἀρκετή. Παρακάτω ἔχουν τά θηλαστικά ἀκόμη περισσότερη, πολύ μεγάλη μάλιστα κοινωνία ἔχουν τά θηλαστικά, πού εἶναι τελειότερα ἀκόμη ζῶα. Συνεπῶς πηγαίνουμε ἀπό τά ἀτελέστερα στά τελειότερα. Δέν σημαίνει ὅμως αὐτό, - ὅπως θά δοῦμε, πρῶτα ὁ Θεός, τήν ἐρχόμενη φορά, σ’ αὐτήν τή διαβόητη θεωρία τῆς ἐξελίξεως - δέν σημαίνει ὅτι ἔχουμε ἐξέλιξη τῶν ψαριῶν πού βγῆκαν στή ξηρά καί ἀπετέλεσαν τά πτηνά. Διότι σαφῶς μᾶς λέγει ἐδῶ, ὅτι ὁ Θεός δημιουργεῖ ὅ,τι δημιουργεῖ, ναί μέν ἐκ τῶν ἀτελεστέρων πρός τά τελειότερα, ἀλλά κατά γένος. Διότι θά δοῦμε τήν ἐρχόμενη φορά ὅτι ἔχουμε μία ἀνεπάρκεια ἑρμηνευτική στό θέμα τῆς ἐξέλιξης τῶν ὄντων. Δηλαδή δέν μποροῦμε νά ποῦμε ὅτι ἔχουμε πραγματικά ἐξέλιξη μέ τήν ἔννοια ὅτι φεύγουμε ἀπό τό ἕνα εἶδος καί πηγαίνουμε στό ἄλλο. Ἀπό τό ἀτελέστερο στό τελειότερο κατά ἐξελικτικό τρόπο. Αὐτό πού θά δοῦμε, ὅπως σᾶς εἶπα, τήν ἐρχόμενη φορά, εἶναι ἀνεπαρκές νά μᾶς ἀποδειχθεῖ.
~ Θεολογία καί θεωρία τῆς ἐξέλιξης. ~
Ἡ θεωρία τῆς ἐξέλιξης ἔχει πολλές ἐνδείξεις, ἀλλά δέν ἔχει ἀποδείξεις. Δέν ἔχει ἀποδείξεις. Ἐκεῖνο πού θά ‘θελα μόνο νά σᾶς πῶ εἶναι ὅτι ἐδῶ σαφῶς ἡ Ἁγία Γραφή μᾶς ἀποκαλύπτει ὅτι ἔχουμε δημιουργία τῶν εἰδῶν κατά γένος. Ἀκοῦστε πώς τό λέγει: « Καί ἐποίησεν ὁ Θεός τά κήτη τά μεγάλα (ποιά εἶναι αὐτά τά κήτη τά μεγάλα; Εἶναι τά ψάρια, εἶναι τά ἔνυδρα, τά ὁποῖα εἶναι πολύ μεγάλα. Ὅπως εἶναι ἡ φάλαινα, ἡ φώκια, τά δελφίνια, οἱ καρχαρίες κτλ.. Μάλιστα τό κορυφαῖο ἀπό τά κήτη εἶναι ἡ φάλαινα, ὅπως θά γνωρίζετε) καί πᾶσαν ψυχήν ζώων ἑρπετῶν, (ψαριῶν δηλαδή, ὅπως σᾶς εἶπα) ἃ ἐξήγαγε τά ὓδατα κατά γένη αὐτῶν, καί πᾶν πετεινόν πτερωτόν κατά γένος». (Γένεσις, κεφ. 1, 21) Ὥστε κατά γένος τά ψάρια, κατά γένος τά πτηνά. Τά ψάρια κάνουν ψάρια, τά πτηνά κάνουν πτηνά, καί ὅτι τά ψάρια δέν ἔκαναν πτηνά. Εἴδατε, δυό φορές τό λέγει, κατά γένος τά ψάρια, κατά γένος τά πτηνά. Σάν νά λέγαμε ὅτι ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ μᾶς ἀποκαλύπτει ὅτι ἡ θεωρία τῆς ἐξέλιξης δέν ἔχει οὐδεμίαν ἰσχύ. Καί μήν ξεχνᾶμε ὅτι οἱ ἄνθρωποι πολλές φορές ταλαιπωρήθηκαν μέ θεωρίες μέσα στήν ἱστορία, ἰδίως στήν ἱστορία τῆς ἐπιστήμης μέ πολλές θεωρίες. Αλλά οἱ μέν θεωρίες παρέρχονται καί ἡ μία διαδέχεται τήν ἄλλη. Αλλά ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ μένει πάντοτε ἀσάλευτος καί παρατηροῦμε ὅτι περιέχει τήν ἀλήθεια. Διότι αὐτή ἡ ἀλήθεια εἶναι ἐξ ἀποκαλύψεως! Οὔτε τήν ἐπινοήσαμε, οὔτε τή φανταστήκαμε, ἀλλά ὁ ἴδιος ὁ Θεός μᾶς ἀπεκάλυψε πῶς ἔγινε ἡ δημιουργία. Ὥστε, δέν ἔχουμε παρά ἰδιαιτέρα δημιουργική πράξη γιά τά ψάρια ἰδιαιτέρα δημιουργική πράξη γιά τά πτηνά, καί δέν ἔχουμε μίξη γενῶν, ἀνακάτεμα τῶν γενῶν, δέν ἔχουμε. Τό κάθε ἕνα ἔχει τό γένος του. Ὅταν κανείς θά ἔβλεπε τή ζωή νά βγαίνει ἀπό τά νερά, ἕνας μάλιστα ἐξελικτικός, θά νόμιζε ὅτι ἡ Ἁγία Γραφή ὁμιλεῖ περί τῆς θεωρίας τῆς ἐξέλιξης. Γιατί μήν ξεχνᾶτε ὅτι πολλές φορές θεολογοῦντες ἐξελικτικοί ἤ θεολόγοι πού ὑποστηρίζουν τή θεωρία τῆς ἐξελίξεως, -γιατί υπάρχουν και θεολόγοι που υποστηρίζουν τη θεωρία της εξελίξεως, υπάρχουν. Αυτό βέβαια πώς να το χαρακτηρίσει κανείς δέν ξέρω, και λέγω τούτο ότι, αν κάνεις τα διάβαζε μέσα στην Αγία Γραφή μπορεί να έβγαζε το συμπέρασμα ότι ίσως δηλαδή να πεί κάτι, ότι η Αγία Γραφή μιλάει για την θεωρία της εξελίξεως- ἕνας, λοιπόν, πού θά ἔβλεπε τή ζωή νά βγαίνει ἀπό τά νερά, θά ἔλεγε πρῶτα - πρῶτα ὅτι ἔχουμε αὐτόματη γένεση.
~ Αὐτόματη γένεση. ~
Τί εἶναι ἡ αὐτόματη γένεση; Ὅτι ἡ ζωή βγαίνει ἀπό τή νεκρή ὕλη. Γίνεται μόνη της, καί μετά ἐξελίσσεται ἀπό τούς μονοκυττάρους ὀργανισμούς καί πᾶμε πιό πέρα, πιό πέρα, πιό πέρα, καί ἔχουμε τήν κλιμάκωση ὅλου τοῦ ζωικοῦ καί τοῦ φυτικοῦ βασιλείου. Δέν εἶναι τά πράγματα ἔτσι! Σᾶς τό ἔχω καί ἄλλες φορές πεῖ, όχι μόνο μία φορά.Ἕνας θεατής πού βλέπει τή δημιουργία, τοποθετημένος ἐπάνω στήν ἐπιφάνεια τῆς γῆς, βλέπει γιά μία στιγμή τή γῆ νά βγάζει χόρτο καί ή θάλασσα νά βγάζει ζωή, ψάρια καί θά πεῖ, ἄ, ὥστε, λοιπόν, ἡ νεκρά ὕλη βγάζει ζωή. Ναί, ἀλλά δέν ἄκουσε τήν προσταγή τοῦ Θεοῦ. Δέν ἄκουσε τό «εἶπεν ὁ Θεός» ἤ δέ γνωρίζει, - νά μείνω στά χνάρια τοῦ Μ. Βασιλείου - δέ γνωρίζει, δέν ἀντιλαμβάνεται τήν ὁρμή καί τή ροπή τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ νά δημιουργηθεῖ ἡ ζωή ἐκ τῆς νεκρᾶς ὕλης. Ὥστε, δέν ἔχουμε αὐτόματη γένεση, δέ βγάζει ἡ νεκρά ὕλη μόνη της την ζωή. Διότι ἡ νεκρά ὕλη καθαυτή θά ἦταν σοφή καί θά ἦταν Θεός ἡ νεκρά ὕλη. Καί επειδή κάπως ἔτσι πιστεύουν οἱ ἄνθρωποι, φθάνουν νά λατρεύουν τή γῆ καί τόν ἥλιο. Ὅτι ὁ ἥλιος μέ τίς ἀκτίνες του, τή θερμότητα τού γονιμοποιεῖ τή γῆ καί βγάζει τή ζωή. Στο βάθος αυτής της πίστεως ήταν όλες οι αρχαίες μυστηριακές λατρειες. Πιστεύουν ότι η νεκρά η ύλη βγάζει την ζωή, ἀλλά ἐδῶ εἶναι μία πλάνη. Διότι δέν μπορεῖ κανείς νά δεῖ αὐτό τό θέλημα καί τήν προσταγή τοῦ Θεοῦ. Τώρα ὅμως μᾶς ἀποκαλύπτει ὁ Θεός καί μᾶς λέγει ὅτι «εἶπεν ὁ Θεός νά γίνει ζωή». Ὥστε ἀπό τή νεκρά ὕλη ὁ Θεός δημιουργεῖ τη ζωή, ἀλλά ὁ Θεός τή δημιουργεῖ, ὄχι αὐτομάτως. Ἄρα δέν ἔχουμε αὐτόματη γένεση τῆς ζωῆς, ἀλλά ἔχουμε δημιουργική πράξη. Αὐτό ἔχει πολλή σημασία. Ἔχουμε δηλαδή δημιουργία. Ὁ Θεός εἶναι παντοδύναμος. Μήπως τήν ὕλη ἀπό ποῦτήν ἐφτίαξε; Ἐκ τοῦ μηδενός. Καί ἐκ τοῦ μηδενός φέρει τήν ὕλη εἰς τό εἶναι. Καί ἐκ τῆς ὕλης δημιουργεῖ τή ζωή, ὅπως θά δοῦμε παρακάτω, ὅτι «ὁ Θεός χοῦν λαβών ἀπό τῆς γῆς ἔπλασεν τόν ἂνθρωπον». (Γένεσις, κεφ. 2, 7) Θέλει ὅμως νά τοῦ δώσει μία πνοή, ὅπως εἶναι ἡ ψυχή του, ἡ ὁποία καί αὐτή δέν εἶναι ἄκτιστη. Δέν εἶναι τό πνεῦμα τοῦ ἀνθρώπου ἄκτιστο, δέν εἶναι ἕνα κομμάτι τῆς θεότητας.
~ Δημιουργία τῶν πνευμάτων. ~
Τό πνεῦμα τοῦ ἀνθρώπου εἶναι δημιούργημα. Θέλει ὁ Θεός καί δημιουργεῖ τά πνεύματα. «Ὁ ποιῶν τούς ἀγγέλους αὐτοῦ πνεύματα καί τούς λειτουργούς αὐτοῦ πυρός φλόγα» λέγει ἕνας ψαλμός. Κοιτάξτε, «Ὁ ποιῶν»· ποιώ, θά πεῖ κατασκευάζω. «Ὁ ποιῶν τούς ἀγγέλους αὐτοῦ» Τί; Πνεύματα! Αὐτός πού κάνει τούς ἀγγέλους του Πνεύματα. Ἀλλά τί τούς κάνει; Τούς ποιεῖ, τούς δημιουργεῖ. Ἄρα καί τά πνεύματα εἶναι κτίσματα, καί οἱ ἄγγελοι εἶναι κτίσματα. Ὁ Θεός κάνει ὅ,τι θέλει. Ἕνα, ὅτι ὁ Θεός τά κάνει ὅλα αὐτά, δέν γίνονται μόνα τούς, ἐκεῖ ἐπιμένω, ὅπως καί τό ἀντιλαμβάνεσθε. Δέν γίνονται μόνα τους. Ὅλα τά κάνει ὁ Θεός.
~ Πειράματα. ~
Ἀπόδειξη, ὅτι ἔχουν γίνει χιλιάδες πειράματα διά νά ἐπαναλάβουν τό φαινόμενο τῆς ζωῆς ἀπό τή νεκρά ὕλη. Δέν κατάφεραν τίποτα! Τίποτα! Νά ἀναπαραγάγουν ζωή ἀπό τή νεκρά ὕλη, δέν τό πέτυχαν. Μήπως τουλάχιστον ἡ νεκρά ὕλη δίνει ζωή, για μιά στιγμή τυχαῖα κάτω ἀπό εἰδικές συνθῆκες; Ὅπως, ἐπί παραδείγματι, κάποτε βρέθηκε ἄς ποῦμε, ἡ γῆ μας κάτω ἀπό εἰδικές συνθῆκες καί ἡ θάλασσα ἔβγαλε τά ψάρια. Μήπως πάλι ἔχουμε τήν ἴδια περίπτωση; Οὔτε στό ἐργαστήριο μποροῦμε νά τό πετύχουμε μέ πειράματα, οὔτε παρετηρήθη ποτέ αὐτόματη γένεση! Γιά νά δεῖτε εδώ ὁ ἄνθρωπος πόσο ἀφελής εἶναι καί νομίζει ὅτι εἶναι σοφός, ἀκοῦστε ἕνα παράδειγμα πού θά σᾶς πῶ. Ξέρετε πῶς ὑποστηρίχθηκε ἐπιστημονικά ἡ αὐτόματη γένεση; Διότι βέβαια ἡ αὐτόματη γένεση δέν εἶναι μία καινούρια θεωρία. Τήν πίστευαν ὅλοι οἱ ἀρχαῖοι λαοί πού σᾶς ἀνέφερα προηγουμένως λατρεύοντες μυστηριακά τόν ἥλιο καί τή γῆ. Ἀλλά δέ θά ἐπεκταθῶ πιό πολύ ἐκεῖ. Ἐπιστημονικά ἐδῶ καί 2-3 αἰῶνες ὑποστηρίχθηκε τό ἑξῆς γιά τήν αὐτόματη γένεση. Ακούστε - ακούστε! Και αυτό λέγεται επιστήμη τώρα. Για να δείτε εν ονόματι της επιστήμης τι ανοησίες κάνει ο άνθρωπος. Ὑπῆρχε μία συνταγή γιά νά ἀποδειχθεῖ ὅτι ἡ νεκρά ὕλη βγάζει ζωή. Παίρνετε, λέγει, ἕνα φίδι σκοτωμένο, τό θάπτετε στή θερμή ἄμμο τοῦ Νείλου ποταμοῦ, - τώρα αὐτό μπορεῖ κανείς νά τό θάψει ὁπουδήποτε.Τέλος πάντων αυτό έλεγε η συνταγή - καί θά δείτε, ύστερα ἀπό λίγες ημέρες νά ὑπάρχουν σκουλήκια. Ποῦ βρέθηκαν τά σκουλήκια; Τά ἐγέννησεν ἡ νεκρή θερμή ἄμμος τοῦ Νείλου ποταμοῦ. Εἶναι ἀστεῖο νά τό λέει κανείς.Πάρετε λέει βασιλικό και κοπανήσατέ τον, και βάλτε τον μεταξύ δύο κεραμιδιών, θα δείτε λέει να βγάζει σκορπιούς. Παιδιά είναι τόσο απλά, σας τα είπα αλλά, κάνω μία μικρή επανάληψη με τα πειράματα του Παστέρ. Γιατί το φίδι βγάζει σκουλήκια; Μα ότι θάψουμε στη γη βγάζει σκουλήκια! Γιατί απλούστατα, είχε τα αυγά σκουληκιών αυτός ο οργανισμός! Και τώρα που θάφτηκε, τα σκουλήκια αυτά βγήκαν από το αυγό τους, τρώνε το σώμα που είναι θαμμένο, και τα λοιπά και τα λοιπά. Τή γνωστή διαδικασία των εντόμων, των σκουληκιών και τα λοιπά. Λοιπόν, ο νεκρός οργανισμός ή η νεκρά ύλη, έβγαλε τα σκουλήκια; Είδατε αφέλεια. Αυτά υποστηρίζονταν παρακαλώ επιστημονικά. Ούτε επαναλήφθηκε ως πείραμα το φαινόμενο της ζωής, ούτε επαναλήφθηκε μέσα στη φύση το φαινόμενο της ζωής. Άπαξ είπε ο Θεός και εγένετο η ζωή, και από τη ζωή τώρα έχουμε συνεχίσει με ένα τρόπο μόνο, δεν ξανά δημιουργεί ο Θεός την ζωή, την διαιωνίζει με τα σπέρματα. Το κάθε ένα θα αφήσει τα αυγά του, θα αφήσει τους απογόνους του. Όλα έχουν αυγά, και τα φυτά και τα ζώα και τα θηλαστικά όλα έχουν αυγά. Συνεπώς, από το ωάριο ξεκινάνε όλα, από το σπέρμα. Εχουμε τη διαιώνιση της ζωής, όχι αυτομάτως, όχι εξελικτικός, αλλά κατά γένος και από τους ζωντανούςοργανισμούς, το ένα από το άλλο. Μεταξύ των ζώων, - όλων των ζώων γενικά - υπάρχουν και ωφέλιμα και βλαβερά. Θα 'λεγε κανείς, ο Θεός έκανε τα βλαβερά, μετά την πτώση των πρωτοπλάστων; Γιατί ξέρουμε ότι η βλαβερότης και των φυτών και των ζώων, είναι επικίνδυνη για τον άνθρωπο, τον βλάπτει. Μετά την πτώση έγιναν αυτά; Όχι! Ο Θεός έκανε και τα ωφέλιμα και τα βλαβερά, πρό της πτώσεως των πρωτοπλάστων. Με την διαφορά μόνο, ότι δεν μπορούσαν, να βλάψουν τον άνθρωπο. Πάρτε ένα παράδειγμα, το φίδι, το φίδι που είναι δηλητηριώδες. Το δηλητήριο του το είχε, από την αρχή. Όπως και τα μικρόβια υπήρχαν, από την αρχή, αλλά ο άνθρωπος ήταν άτρωτος. Το φίδι καταρχάς, δέν πήγαινε να τσιμπήσει τον άνθρωπο, και δεν τον πείραζε. Τα δέ μικρόβια, δεν έβλαπταν τον άνθρωπο. Δηλαδή ο οργανισμός στον άνθρωπο του ανθρώπου, ήταν ανεπηρέαστος από την παρουσία των μικροβίων. Όταν αμαρτήσει ο άνθρωπος, ασθένησε, δηλαδή αδυνάτισε και αδυνατίζοντας δέχτηκε την προσβολή των μικροβίων, ή των βλαβερών φυτών - αν τα δοκιμάσει εννοείται - ή των βλαβερών ζώων. Να σας πάρω τα ναρκωτικά. Πρώτα-πρώτα τα έκανε ο Θεός τα ναρκωτικά. Δεν σημαίνει όμως, - όπως λέγει ο Μέγας Βασίλειος - ότι, ό,τι υπάρχει μέσα στη φύση πρέπει να περάσει από την κοιλιά μας. Ακούστε το αυτό. Ο Θεός Έκανε πάρα πολλά πράγματα τα οποία, δεν θα περάσουν από την κοιλιά μας, αναμφισβήτητα! Και όμως, εμείς όλα θέλουμε να τα περάσουμε από την κοιλιά μας. Εάν ο Θεός έκανε το όπιο, έκανε δηλαδή εκείνα τα φυτά που μας δίνουν τα ναρκωτικά, αυτό σημαίνει ότι δύναται να χρησιμοποιηθούν για ποικίλους σκοπούς, εκτός από αυτό που κάνουμε εμείς σήμερα, να παίρνουμε τα ναρκωτικά. Ο Θεός έκανε τον καπνό, το φυτό καπνός. Δεν σημαίνει με αυτό ότι πρέπει να κάνουμε τσιγάρα να καπνίζουμε, γιατί θα βλαπτούμε, είναι πάρα πολύ φυσικό. Γιατί όμως ο Θεός έκανε τον καπνό, και έβαλε μέσα τη νικοτίνη που είναι δηλητήριο, και τα λοιπά και τα λοιπά. Καί ποιός σας είπε ότι τα δηλητήρια δεν είναι θεραπευτικά στοιχεία. Αλλά θεραπεύτηκα στοιχεία. Δέν είναι φαγώσιμα, ούτε μπορούμε να τα κάνουμε τσιγάρα να τα καπνίζουμε, ή ότι άλλο. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι, και τα βλαβερά και τα ωφέλιμα, ο Θεός τα έκανε, τότε που δημιούργησε τα όντα.
Τα ζώα, κατά τον Μέγα Βασίλειο, διακρίνονται σε ωφέλιμα, σε ωραία, σε ευχάριστα και σε διδακτικά. Τέσσερις κατηγορίες. Ωφέλιμα, ευχάριστα, ωραία και διδακτικά. Που σημαίνει. Αλλα ζώα είναι χρήσιμα και ευχάριστα να τα φας, να τραφούμε. Αλλα ζώα είναι πολύ ωραία, να τα βλέπουμε. Αλλο ότι ένα πολύ ωραίο ζώο μπορούμε να το φάμε κιόλας. Υπάρχουν όμως και ζώα, τα οποία μπορούμε να τα βλέπουμε, είναι ωραία, χωρίς να μπορούμε να τα φάμε διότι, δεν είναι ωφέλιμα. Γιατί είναι ωραία; Γιατί παιδιά η αισθητική, είναι τροφή και αυτή της ψυχής, μην το ξεχνάτε.
Κάποτε μας έλεγε ένας Ρώσος δάσκαλος μας, στον καιρό της κατοχής. Είχε κάνει στην φυλακή, και η φυλακή είχε μόνο τέσσερα ντουβάρια, ήτανε κάτι πολύ απελπιστικό. Έτσι, είχε δείξει μία επιθυμία. Άν ερχότανε κανένα περιοδικό μέσα στη φυλακή, - αν μπορούσε να έχει ένα περιοδικό - να βγάλει τις εικόνες και να τις βάλεις στον τοίχο. Γιατί; Όταν βάζουμε εικόνες στους τοίχους - όταν λέω εικόνες, δέν εννοώ εικόνες του Χριστού, της Παναγίας, εννοώ ζωγραφιές, τοπία, προσωπογραφίες, αυτά που βάζουμε στους τοίχους. Ζωγραφίζουμε τους τοίχους και τα λοιπά.- τί νομίζετε, αυτό ότι είναι πολυτέλεια; Ανάγκη της ψυχής είναι! Θα σας κάνει εντύπωση αν σας πω ότι, ο άνθρωπος των σπηλαίων, ζωγράφιζε τα εσωτερικά τοιχώματα των σπηλαίων που κατοικούσε. Και βρίσκουμε σήμερα στα σπήλαια των τρωγλοδυέτων ανθρώπων, που κατοικούσαν στα σπήλαια δηλαδή, βρίσκουμε ζωγραφιές. Πανάρχαιες, προϊστορικές ζωγραφιές. Ήτανε ανάγκη του ανθρώπου να ζωγραφίσει. Ή αισθητική, είναι ανάγκη της ψυχής, είναι σπουδαίο πράγμα. Μα ζωγραφιά λέγεται. Μα μουσική λέγεται. Εκείνο που είναι με τον γενικό χαρακτηρισμό, ωραίο! Έτσι λοιπόν ο Θεός, για να ικανοποιήσει την ανθρωπίνη ψυχή, φτιάχνει και ωραία πράγματα. Κατόπιν, φτιάχνει ευχάριστα πράγματα, και φτιάχνει και διδακτικά. Έίναι μερικά ζώα, έντομα, πτηνά, ψάρια, τα οποία έχουνε αρετές, και άλλα έχουνε κακίες και πάθη. Φυσικά, ούτε τα μέν έχουνε αρετή, ούτε τα δέ έχουνε κακίες, διότι, και τα πάθη και οι κακίες, είναι έργα της προαιρέσεως της ελευθέρας, που εργάζεται ο άνθρωπος μόνο, γιατί αυτός είναι ελεύθερος. Αλλά εκ φύσεως έχουν, ή την κακιά ή την αρετή. Επί παραδείγματι, μπορείτε να δείτε το περιστέρι, να αγαπά την οικογενειακή ζωή. Υπάρχουν πουλιά, όπως είναι ο πελαργός, πέθανε ο ένας ο σύζυγος, το άλλο μένει εν χηρεία! Δέν ξαναπαντρεύεται. Για να σου μάθει, - λέγει ο Μέγας Βασίλειος - ότι δεν πρέπει να κυνηγάς, 2ους και 3ους και 10ους γάμους. Όχι! Πέθανε η γυναίκα σου, πέθανε ο άντρας σου, δέν θα ξαναπαντρευτείς, τελείωσε. Στο διδάσκει το ζώο αυτό, το πτηνό. Τα μυρμήγκια είναι προκομμένα, όπως και οι μέλισσες. Τα τζιτζίκια είναι τεμπέλικα. Και βλέπει κανείς σε όλα αυτά τα ζώα, βλέπει στο γουρούνι, πλύνε το καθάρισέ το, σαπούνισέ το, αμέσως θα πάει στο βούρκο. Σε διδάσκει, και σου λέει ότι, εσύ άμα καθαρίζεις, πρόσεχε, μην πηγαίνεις στο βούρκο της αμαρτίας. Η γάτα, ρίξατέ της κάτι επάνω να λερωθεί, αμέσως θα αρχίσει να γλύφετε για να καθαριστεί, δεν ανέχεται τίποτε επάνω της, ούτε την ίδια της την ακαθαρσία. Ποιος δίδαξε τη γάτα να είναι καθαρή στο αποχωρητήριό της; Και στο αποχωρητήριό της είναι καθαρή η γάτα, για να σου πει ότι δεν πρέπει να είσαι ακάθαρτος.
Ώστε λοιπόν τα ζώα τι κάνουν, διδάσκουν, και θετικός και αρνητικός. Τί δεν πρέπει να κάνεις, και τι πρέπει να κάνεις. Θα μου πείτε γιατί ο Θεός το έκανε αυτό; Πρόβλεπε ότι ο άνθρωπος θα ξεπέσει. Ο άνθρωπος έχει συνείδηση. Έχει έμφυτο τον νόμο του Θεού. Δέν έχει ανάγκη από την διδασκαλία της δημιουργίας. Λέει ο Πασκάλ : "όταν ο Θεός σε φέρνει να σε διδάξει, πράγματα που ανήκουν στο ζωικό και στο φυτικό βασίλειο, σημαίνει, ταλαίπωρε, φτωχέ άνθρωπε, ότι είσαι ξεπεσμένος. όταν διδάσκεσαι από αυτά, που είναι κατώτερα από σένα. Επειδή λοιπόν ο άνθρωπος, θα κατέστρεφε μέσα του τρόπον τινά, τον έμφυτο νόμο του Θεού, τον νόμο της συνειδήσεως. Γι αυτό ο Θεός έβαλε, πάθη και αρετές στα ζώα, τρόπον τινά, για να μας διδάσκει και να μας επαναφέρει στο σωστό, και τον ίσιο δρόμο. Ώστε λοιπόν η φύσις, μας ωφελεί πολύ. Μας διδάσκει πολύ, ναί, αρκεί να έχουμε καθαρά μάτια.
Λέγει ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης : "άν έχεις καθαρά μάτια, μπορείς να διδαχθείς πολλά πράγματα από την δημιουργία". Ακούστε κάτι περίφημο από τον Άγιο Ισαάκ τον Σύρο, - που αφού προέρχονται από ασκητάς αυτά τα πράγματα, έχουν πάρα πολύ αξία - λέγει, στην 23η ομιλία του : "Ανάγνωθι συνεχώς και ακορέστως (διάβαζε συνεχώς και χωρίς να χορταίνεις,) εν ταίς βίβλοις των διδασκάλων περί προνοίας Θεού. (περί δημιουργίας, περί προνοίας, περί τών ζώων, περί τών φυτών.) Διότι αύται καθοδηγούσι τον νουν (καθοδηγούν τον νού) εις το ιδείν την τάξιν των κτισμάτων του Θεού και των έργων αυτού, και ενδυμανούσιν αυτός εξ αυτών και κατασκευάζουσιν αυτόν κεκτήσθαι νοήματα φωτολαμπή (όταν βλέπει κανείς με προσοχή την δημιουργία, αποκτά φωτολαμπή νοήματα, σκέψεις φωτεινές) εκ της λεπτότητος αυτών (η σοφία, η πολυδαιδαλότης, η σκοπιμότης, εκείνα.. εκείνα.) και οδεύσαι ποιούσι μετά καθαρότητος προς κατανόησιν των κτισμάτων του Θεού. Είδατε παρακαλώ! Καί εγώ με τη σειρά μου θα σας έλεγα, διαβάζετε ό,τι υπάρχει μέσα στη δημιουργία, διαβάζετε. Μή διαβάζετε μυθιστορήματα, αυτά τα βρώμικα που κυκλοφορούν στην εποχή μας και περιοδικά. Διαβάζετε βιβλία που αναφέρονται στην δημιουργία του Θεού. Και έχετε καθαρά μάτια, καθαρή καρδιά, και θα ωφεληθείτε πραγματικά πολύ! Αλλά και εσείς οι ίδιοι να παρατηρείται όλα αυτά μέσα στη δημιουργία.
Δυστυχώς η ώρα πέρασε να σας έλεγα μερικά παραδείγματα τα οποία είναι πάρα πολύ σπουδαία, και ακριβώς οικοδομούν τον άνθρωπο πνευματικά. Γιατί δεν είναι για να πούμε μερικά πράγματα για να περάσει η ώρα μας, αλλά οικοδομούν τον άνθρωπο. Επιτρέψατέμου πάρα πολύ γρήγορα να σας πω για 2-3 έντομα μόνο, μερικά χαρακτηριστικά.
Τήν μέλισσα την ξέρετε όλοι σας. Έχει δύο πελώρια σύνθετα μάτια, που αποτελούνται αυτά τα δύο πελώρια μάτια, από 6.000 μικρότερα μάτια. Η μέλισσα δεν βλέπει χρώματα βλέπει άσπρο - μαύρο. Μπορεί να μυρίσει ένα λουλουδάκι π.χ μηλιάς σε απόσταση ενός χιλιομέτρου! Μιά φορά εδώ στη Λάρισα που έμενα, Μου είχανε στείλει από το χωριό του πατέρα μου, από το σπίτι, λίγο μέλι και λίγο σησάμι. Και κάθισα να κάνω λίγο παστέλι στο τζάκι του σπιτιού. Σε λίγο ακούω ένα βουουουουου, κάνω έτσι, από πού είναι αυτό το βουητό; Και τι παρατηρώ, από την καπνοδόχο άρχισαν να κατεβαίνουν μέλισσες. Είναι γνωστό ότι η Λάρισα μέσα δεν έχει μελίσσια. Από πού ήρθαν αυτά; Μπορεί από 2-3 χιλιόμετρα μακριά να ήρθαν αυτά, τους μύρισε το παστέλι που έφτιαχνα. Σας κάνει εντύπωση αυτό; Η μέλισσα έχει πολύ οργανωμένη κοινωνική ζωή, που θα την ζήλευαν οι άνθρωποι αναμφισβήτητα! Έχει αυστηροτάτους νόμους! Έχει εργατικότητα! Έχει πειθαρχία! Ξέρετε, δεν έχει μέλη στην κοινωνία της η μέλισσα, που να λέγονται αναρχικοί! Δέν έχει αναρχικούς η μέλισσα! Όλες οι μέλισσες είναι πειθαρχημένες, σε ένα βαθμό καταπληκτικό. Έχουνε υποταγή, έχουνε στοργή στα καινούργια μελισσάκια. Με τί περιποίηση φροντίζουν για τις καινούργιες μέλισσες. Οἱ κηφήνες, ύστερα από τον προορισμό που χρειάζονται φονεύονται. Κάθονται φρουροί εκεί στην πόρτα της κυψέλης, και δεν αφήνουν να περάσει μέσα κηφήνας. Στη Σουηδία, όταν παίρνεις ναρκωτικά, σε ηλικία 27 χρονών θεώρησε άχρηστος, και σου δίνουνε σύνταξη. Στην Κυψέλη αν είσαι άνεργος «άνθρωπος» και άχρηστος δεν μπαίνεις μέσα. Αυτά κάνουν οι μέλισσες αυτά κάνουν οι άνθρωποι..
Νά γιατί πρέπει να ξαναγυρίσουμε στα ζώα να πάρουμε - αν δεν πηγαίνουμε στο Ευαγγέλιο - να γυρίσουμε μέσα στην ίδια την φύση, για να πάρουμε μαθήματα, κοινωνικής ζωής και Κοινωνικής συμπεριφοράς. Στήν κηρήθρα η μέλισσα, - που δεν είναι τίποτε άλλο παρά, ένας εξαγωγικός ρόμβος - η ευλογημένη λύνει ένα πρόβλημα των ανώτερων μαθηματικών. Κάποτε μου έτυχε και μένα αυτό το πρόβλημα στις εξετάσεις. Είναι το λεγόμενο πρόβλημα μεγίστου και ελαχίστου. Αυτό το πρόβλημα λέει το εξής : Μέ τα λιγότερα υλικά, να αποκτήσω την μεγαλύτερη χωρητικότητα. Γι' αυτό λέγεται μεγίστου και ελαχίστου. Το πρόβλημα το λύνει αυτό η μέλισσα, με τά εξαγωνικά κελάκια της κηρήθρας της. Τα οποία, μόνο υπό ορισμένη γωνία, εξυπηρετούν τον σκοπό τον πραγματικό, και βρίσκει πραγματικά και το τελευταίο λεπτό μοίρας, και δευτερόλεπτο μοίρας, για να κάνεις σωστές τις γωνίες που θα εξυπηρετηθεί το σχέδιό της. Έχει δέ, καταπληκτική αίσθηση της καθέτου και της οριζοντίου. Άν γυρίσετε λίγο την κυψέλη στραβά, την αφήσετε στραβά, η μέλισσα δεν θα κάνει στραβά μέσα την κηρήθρα της, θα την κάνει πάντοτε με βάση την κατακόρυφο. Όλα αυτά βέβαια ο Θεός τα έχει πλουτίσει, τα έντομα τα ζώα και τα λοιπά, για να μας δείξει την Σοφία του ο Θεός Λόγος!
Εκείνο το μυρμήγκι.. κοινωνία ολόκληρη! θυμάμαι κάποτε επάνω στο μοναστήρι που παρακολουθήσαμε για μερικές ώρες, μία πολεμική μάχη που δόθηκε ανάμεσα σε δύο φωλιές. Ήτανε μία φωλιά εδώ και μία φωλιά εκεί. Ήτανε διαφορετικά μυρμήγκια και δώσανε μάχη για μερικές ώρες. Βλέπαμε λοιπόν το ένα να αγκαλιάζει το άλλο και να προσπαθεί το ένα να αποκεφαλίσει το άλλο, όπως ακριβώς γίνεται ο πόλεμος των ανθρώπων. Ύστερα από μερικές ώρες βλέπαμε πάνω στο πεδίο της μάχης, ακέφαλα μυρμήγκια, τραυματίες και τα λοιπά. Τελείωσε η μάχη, δεν ξέρω ποιος νίκησε - πώς θα μπορούσα να το ξέρω αυτό - και βλέπατε μετά τραυματιοφορείς, να κουβαλάει η κάθε φωλιά, τους δικούς της τραυματίες, τους δικούς της νεκρούς στη φωλιά της δική τους. Δηλαδή κάτι καταπληκτικό! Αυτό το είδαμε. Και κάτι άλλο. Δέν ξέρω αν έχετε δεί, ότι όταν έχουμε τριανταφυλλιές, γρήγορα γεμίζουμε μελίγκρα. Ξέρετε ποιός κουβαλάει τη μελίγκρα, το μυρμήγκι! Γιατί; Παίρνει τη μελίγκρα και την πάει στις κορυφές των φυτών, τρώει η μελίγκρα χυμούς, και εκεί πάει μετά από πίσω την γαργαλάει, και τις πίνει μία σταγονίτσα μέλι, γιατί αγαπάει πολύ την ζάχαρη και το μέλι ο μύρμηγκας, και γίνεται βουκόλος παρακαλώ! Όπως εμείς βόσκουμε τις αγελάδες και τις αρμέγουμε, έτσι το μυρμήγκι βόσκει, τρόπον τινά την μελίγκρα, την μεταφέρει σε βοσκοτόπια για να έχει το μέλι της. Γιά την νυχτερίδα. Όλοι ξέρετε το ραντάρ που έχει! Ο αετός. Ο αετός λύνει το πρόβλημα της συντομοτέρας οδού. Και όπως θα ξέρετε η συντομοτέρα οδός δεν είναι η ευθεία, αλλά είναι μία καμπύλη. Και το φως το ίδιο, δεν ακολουθεί την ευθεία σε μεγάλες αποστάσεις, αλλά ακολουθεί μία καμπύλη.
Αλλά τί να πρωτοπεί κανείς, όπως λέει και ο Μέγας Βασίλειος. Τί να σας πρωτοπώ. Έρχομαι τούτο να σας πω ότι όλα αυτά με πάρα πολύ μεγάλη σοφία, και με πολλή αγάπη τα έκανε ο Θεός, για να μας δείξει ποιός είναι ο Θεός, και πόσο μας αγαπάει εμάς τους ανθρώπους.
9-1-1983
10η ομιλία στην κατηγορία
« Χριστιανική Κοσμολογία - Ἀνθρωπολογία ».
Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Χριστιανική Κοσμολογία - Ἀνθρωπολογία " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/palaia-diauhkh/xristianikh-kosmologia-anurvpologia
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40pgmRsIiRCioth8a5E4bM7r
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.