Ὅλη αὐτή ἡ κατάσταση αποδίδεται μέ τήν προφητεία του Συμεών του Θεοδόχου –τή μνήμη του γιορτάσαμε χθές, 3 Φεβρουαρίου– πού δέχθηκε στην αγκαλιά του τό βρέφος Ἰησοῦ. Τόν ἀποκάλεσε «σημεῖον ἀντιλεγόμενον» (Λουκ. 2, 34.). Σημεῖον θά πεῖ θαῦμα, ἡ ἀκόμη στοιχεῖο ἀναφορᾶς. Ἐδῶ θεωρεῖται καλύτερα ὡς θαῦμα· ἕνα θαῦμα, πού οἱ ἄνθρωποι θα πάρουν διαφορετική στάση απέναντί του, δηλαδή θά προκαλεῖ καί τήν πίστη ἀλλά καί τήν ἀντιλογία, τήν ἀπιστία. Εἶναι λοιπόν πάρα πολύ φυσικό, ὅσοι ἔχουν πιστέψει στον Ιησοῦ Χριστό νά γίνονται καί ἐκεῖνοι σημεῖα ἀντιλεγόμενα μέσα στήν Ἱστορία. Αὐτό προσέξτε το πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε.
Ὁ Χριστός τό εἶπε ὡς ἑξῆς: «εἰ ἐμὲ ἐδίωξαν, καὶ ὑμᾶς διώξουσιν· εἰ τὸν λόγον μου ἐτήρησαν, καὶ τὸν ὑμέτερον τηρήσουσιν. ἀλλὰ ταῦτα πάντα ποιήσουσιν ὑμῖν διὰ τὸ ὄνομά μου» (Ἰωάν. 15, 20-21.). Δηλαδή: Ἂν ἐμένα μέ καταδίωξαν, θα καταδιώξουν καὶ ἐσᾶς· ἂν ἐφάρμασαν τον λόγο μου, τότε καί τόν δικό σας λόγο, πού θά μιλάει για μένα, θά τόν τηρήσουν. Ὅλα αὐτά, εἴτε ἀποδοχή εἴτε ἀπόρριψης, θὰ τὰ κάνουν σ' ἐσᾶς γιὰ τὸ όνομά μου –το σημείο τὸ ἀντιλεγόμενο.
Αὐτό πρέπει να το γνωρίζουμε γιατί αλλιώτικα θα ζούμε μέσα σε μία τέτοια κρίση στη ζωή μας, που πολλές φορές μπορεί να μη μας βγάλει σε καλό δρόμο.
Ἔτσι, ἂν ὁ ὄγδοος μακαρισμός, πού εἴπαμε τήν περασμένη φορά, μακαρίζει ἐκείνους πού διώκονται για τη σταθερότητά τους στην αγιότητα, ο ένατος μακαρισμός μακαρίζει ἐκείνους που διώκονται και χλευάζονται γιά τήν ὁμολογία τους στο θεανθρώπινο πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Καί τώρα ὁ ἔνατος μακαρισμός, πού εἶναι καί ὁ τελευταίος, λέει: «Μακάριοι έστε όταν ονειδίσωσιν ὑμᾶς καὶ διώξωσι καὶ εἴπωσι πᾶν πονηρὸν ῥῆμα καθ᾽ ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ. χαίρετε καὶ ἀγαλλιάσθε, ὅτι ὁ μισθὸς ὑμῶν πολὺς ἐν τοῖς οὐρανοῖς· οὕτω γὰρ ἐδίωξαν τοὺς προφήτας τοὺς πρὸ ὑμῶν» (Ματθ. 5, 11-12.). Δηλαδή: Εἶστε εὐτυχεῖς ὅταν σᾶς κοροϊδέψουν καί σᾶς διώξουν καί ποῦν ἐναντίον σας ψεύτικές κατηγορίες εξαιτίας μου. Να χαίρεστε και να εὐφραίνεσθε, γιατί ή αμοιβή σας θα είναι μεγάλη στούς οὐρανούς· κατά τόν ἴδιο τρόπο συμπεριφέρθηκαν καί στούς Προφῆτες πρίν ἀπό σας, δηλαδή στην Παλαιά Διαθήκη.
Εδώ έχουμε μία ομολογία εξωτερική και με λόγια καὶ μὲ ἔργα. Αὐτή ἡ ἴδια ἡ στάση του ανθρώπου, αλλά καί τά λόγια του, μπορούν να προκαλέσουν. Δηλαδή εἶναι ἐκεῖνο πού σᾶς διάβασα την περασμένη φορά, πού λένε οἱ ἀσεβεῖς ἄνθρωποι, ὅτι ὁ εὐσεβής εἶναι «βαρὺς καὶ βλεπόμενος», είναι ενοχλητικός ακόμα καί νά τόν βλέπεις, διότι η παρουσία του δημιουργεί έλεγχο στο περιβάλλον. Αυτό βέβαια είναι η καλύτερη ὁμολογία Χριστού, δηλαδή τό να ζούμε πνευματική ζωή· καί φυσικά σ' ἐκείνους πού αἰσθάνονται ἄσχημα γινόμαστε ένα σκάνδαλο.
Για παράδειγμα, σας το λέω ἔτσι πρόχειρα, τώρα πού εἶναι Μεγάλη Σαρακοστή, ἂν πάμε σ' ένα νεκρικό δεῖπνο, θά δοῦμε ὅτι παραθέτουν κρέας. Υπάρχει τό κοσμικό φρόνημα, το ἔθιμο, πού ὑπαγορεύει να προσφέρουμε κρέας τήν ἡμέρα ἐκείνη, ἔστω κι ἂν εἶναι μέσα στη Μεγάλη Σαρακοστή. Αν δέν τό κάνουμε αυτό, θεωρεῖται τσιγγουνιά, ὅτι καλέσαμε τους συγγενεῖς, ἀλλὰ δὲν εἴμαστε διατεθειμένοι να δείξουμε τη φιλοφρόνησή μας, και πολλά άλλα τέτοια. Υποχωροῦμε λοιπόν καί παραθέτουμε το κρέας. Οἱ συγγενεῖς βέβαια κλήθηκαν για να προσευχηθούν στον Θεό υπέρ τῆς ψυχῆς τοῦ κεκοιμημένου. Αλλά ἀκριβῶς μέ αὐτόν τον τρόπο τον λυποῦν. Ἄν λοιπόν ἐμεῖς ποῦμε ὅτι δέν τρώμε κρέας, ἄν καί παρατέθηκε, θὰ ποῦν ὅτι τοὺς σκανδαλίζουμε. «Σέ τί, κύριοι, σᾶς σκανδαλίζουμε; Ἐρωτῶ: σέ τί;».
Ὅπως ἀντιλαμβάνεσθε, ὁ κόσμος είναι περίεργος. Καί ὁ "κόσμος" ἀποτελεῖται ἀπό βαπτισμένους Χριστιανούς! Κάποτε ὁ κόσμος δεν ήταν οἱ βαπτισμένοι Χριστιανοί, και μιλούσαμε για βαπτισμένους και μή βαπτισμένους. Σήμερα τή θέση του κόσμου, μέ πνευματική ἔννοια, τήν κατέχουν οἱ βαπτισμένοι ἄνθρωποι. Είναι τραγικό!
Ωστόσο, ὁ ἔνατος μακαρισμός μας λέει ότι καί ἡ ὁμολογία μας πρέπει νά εἶναι καί μέ ἔργα καί μέ λόγια. Ὁ κόσμος, σ' αὐτούς πού ὁμολογοῦν τόν Κύριο, ἀντιτίθεται μὲ τρεῖς τρόπους, ποὺ μᾶς τοὺς ἐξέθεσε ἤδη ὁ Κύριος στόν ἔνατο μακαρισμό.
Ὁ πρῶτος τρόπος εἶναι ὁ ὀνειδισμός, ὁ χλευασμός: «καὶ εἴπωσιν πᾶν πονηρὸν ῥῆμα καθ' ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ» εἶπε, δηλαδή θὰ σᾶς κοροϊδεύουν, θά σᾶς περιγελοῦν.
Ὁ ὀνειδισμός είναι ἡ εἰρωνεία, δηλαδή ένα όπλο στα χέρια τῶν κοσμικῶν ἀνθρώπων πολύ λεπτό, ἔντεχνο, ψυχολογημένο, πονηρό, αποτελεσματικό. Λένε μία εἰρωνεία, μία ρετσινιά, και φεύγουν. Σοῦ πετάει ὁ ἄλλος ἕναν λόγο εξευτελιστικό, μια βρισιά, μιά λοιδιορία, ἕναν περιπαικτικό λόγο που σε κεντάει, πολλές φορές σοῦ προσβάλλει αυτό το κέντρο της προσωπικότητός σου ἤ τοῦ ἀνδρισμοῦ σου ἤ τῆς ἀξιοπρέπειάς σου γενικά. Θίγει τις λεπτότερες χορδές τοῦ φιλότιμου ἀνθρώπου· κατά βάθος ὅμως θίγει τις λεπτότερες χορδές τοῦ ἐγωισμοῦ μας, καί αὐτό ἄς τό προσέξουμε, γιατί αποτελεί κύριο σημείο.
Μά, ἄν συμβαίνει να έχουμε εγωισμό, δηλαδή να μήν καθαρίσαμε την καρδιά μας, τότε βεβαίως δεν θα φέρουμε εἰς πέρας τήν ὁμολογία τοῦ Χριστοῦ· κάπου θα πέσουμε. Θα επαναλάβω: Ἂν δὲν κάναμε κάθαρση τῆς καρδιᾶς μας, ὥστε νά ἔχουμε ταπείνωση, καί νά μὴν προβάλουμε τὸν ἐγωισμό μας, ὅταν ὁ ἄλλος μας κοροϊδέψει καί μᾶς πειράξει, τότε τα πετάμε όλα. Αυτό το σημείο προσέξτε το. Γενικά στο περιβάλλον του ο καθένας, από χώρο του Δημοτικού Σχολείου ή του Γυμνασίου, στον χώρο του Λυκείου ή του Πανεπιστημίου, στον στρατό ή στη δουλειά, ὅταν ὁ ἄλλος μᾶς πεῖ κάτι, θιγόμαστε· καὶ ἀμέσως, γιά νά μή φανούμε ότι ὑστερούμε απέναντι στους άλλους, παραιτούμαστε ἀπό τήν ὁμολογία τοῦ Χριστοῦ, ξεχνάμε τόν ἔνατο μακαρισμό, διότι ὁ ὀνειδισμός, ή ειρωνεία τῶν ἄλλων, ἤδη μᾶς θέρισε, μᾶς κατέλαβε, μας κέρδισε.
Γι' αὐτό θά ἔλεγα ὅτι ὁ ὀνειδισμός εἶναι ἕνα πολύ ψυχολογημένο όπλο τῶν κοσμικῶν ἀνθρώπων, και πονηρό καί ἀποτελεσματικό. Ας προσέξουμε νά μή ξεκινάμε να εμφανισθοῦμε ὡς ὁμολογητές τοῦ Χριστοῦ, χωρίς μιά, ἔστω καί στοιχειώδη, κάθαρση τῆς ψυχῆς μας, τῆς καρδιᾶς μας. Ας προσέχουμε λοιπόν. Χρειάζεται ταπείνωση, χρειάζεται δύναμη ψυχῆς. Καί ὅλα αὐτά μόνο και μόνο γιατί είμαστε Χριστιανοί· δέν ὑπάρχει ἄλλος λόγος.
Στο Παλατίνο της Ρώμης βρέθηκε κάτω στό πάτωμα –τό ἔχω δεῖ σέ φωτογραφία– μία ἐγχάρακτη γελοιογραφία, πού παρουσιάζει ἐκεῖ ἕνα γάϊδαρο ἐπάνω σ' ἕναν σταυρό, καί ἀπό κάτω ὑπάρχει ἡ ἑξῆς ἐπιγραφή: «Ἀλεξάμενος σέβεται Θεόν». Προφανῶς ἡ προέλευση εἶναι ἀπό τούς στρατιῶτες ἐκεῖ τοῦ Παλατίνου, πού ἤθελαν νά εἰρωνευθούν κάποιον συνάδελφό τους Χριστιανό. Χάραξαν λοιπόν τόν Ἰησοῦ Χριστό ὡς γάϊδαρο ἐπάνω στόν σταυρό, λέγοντας ὅτι ὁ Ἀλεξάμενος, ὁ συνάδελφός τους πού εἶναι Χριστιανός, σέβεται τόν Θεό, καί αὐτός ὁ Θεός δέν εἶναι παρά ἕνας ὄνος! Γιά σκεφθείτε!...
Αλλά και μέσα στην καθημερινότητα έχουμε αναρίθμητες τέτοιες περιπτώσεις, ακόμα και σ' αὐτό τό ἴδιο μας τό σπίτι. Γιά τό σπίτι μας ὁ Κύριος εἶπε: «καὶ ἐχθροὶ τοῦ ἀνθρώπου οἱ οἰκιακοί αὐτοῦ» (Ματθ. 10, 36). Εχθροί τοῦ ἀνθρώπου εἶναι οἱ ἴδιοι οἱ σπιτικοί του, οἱ ἄνθρωποι τοῦ σπιτιοῦ του.
Βλέπετε λοιπόν ὅτι αὐτό εἶναι ἕνα ιδιαίτερα σπουδαῖο σημείο. Κάποιος μιλάει για τον Χριστό με σύνεση, καὶ οἱ ἄλλοι τον θεωροῦν ὅτι εἶναι ἕνας φανατικός ἄνθρωπος, ἕνας θρησκόληπτος, ἕνας ἀσυγχρόνιστος, ἕνας σκουριασμένος ἄνθρωπος μέ παλιές ιδέες. Μιλάει γιὰ τὸ εὐαγγελικό ἦθος πού εἶναι δύο πράγματα: ἡ χριστιανική πίστη καί τό εὐαγγελικό ἦθος, δηλαδή ὀρθοδοξία καί ὀρθοπραξία- μιλάει γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο θὰ ζήσει κανείς, καί θεωρεῖται ἀνώμαλος ἄνθρωπος!
Πολλά χρόνια πρίν, μιά μητέρα μοῦ ἔλεγε γιά τήν κόρη της ὅτι ἔκανε παρέα μόνο μέ ἀγόρια στο Λύκειο καί ὅταν τη ρώτησε γιατί δέν κάνει παρέα μέ κορίτσια, τῆς ἀπάντησε: «Τί θέλεις; νά μέ βγάλουν ὅτι εἶμαι ἀνώμαλη;...»!
Περιττό νά σᾶς πῶ, βέβαια, ὅτι αὐτή ἡ κοπέλα παντρεύτηκε, έκανε παιδιά αλλά είναι στα πρόθυρα να χωρίσει, περνάει πάρα πολύ άσχημα, γιατί απλούστατα δέν ἐγκολπώθηκε την πνευματική ζωή, ἐνῶ ὁ σύζυγός της φαίνεται να το ήθελε αυτό.
Ο δεύτερος τρόπος, μετά ἀπό τὸν ὀνειδισμό, που ἐφαρμόζουν ὅσοι θέλουν να πειράξουν τον Χριστιανό, είναι κάτι πιο δυναμικό: εἶναι ὁ διαγμός. Στερούν την ἐλευθερία, κακοποιούν –όταν έχουμε πλέον προχωρήμένες καταστάσεις, καί μάλιστα σ' ἕνα ἄθεο κράτος– στεροῦν τὸν ἄνθρωπο ἀπό κοινωνικά αγαθά ἤ ὅ,τι ἄλλο...
Ο ομολογητής θεωρείται κοινωνικά επικίνδυνος. Πόσες φορές, σε ανάλογα καθεστώτα, οἱ ἄνθρωποι αυτοί δεν κλείστηκαν σε ψυχιατρεία, ὡς κοινωνικώς ἐπικίνδυνοι! Ναί. Ὅλα αὐτά βέβαια ἀποτελοῦν ἕνα μαρτύριο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ἡ Ἐκκλησία μας έχει ιδιαίτερη τάξη Αγίων που λέγονται. Ὁμολογητές. Εχουμε Ὁμολογητές και Μάρτυρες. Ὁ Ὁμολογητής εἶναι ὁ Ἅγιος πού ὑπέστη διώξεις επειδή ὁμολόγησε μέ παρρησία τήν πίστη του στον Χριστό. Παράδειγμα ἔχουμε τόν μέγα Αθανάσιο, πού πολέμησε μέ σθένος τούς αἱρετικούς, ἰδιαίτερα τούς οπαδούς τοῦ Ἀρείου. Ὁ Μάρτυρας εἶναι ὁ Ὁμολογητής πού ἐξαιτίας τῆς ὁμολογίας γιά τήν πίστη του στόν Χριστό, ἔφθασε μαρτυρικά στον θάνατο.
Στην πραγματικότητα δέν ἔχουμε μεγάλη διαφορά, ἀφοῦ καί ὁ Μάρτυρας, με το μαρτύριό του, ὁμολογεί Χριστόν, ἀλλά καί ὁ Ὁμολογητής, για τον ίδιο λόγο, ἔχει ὡς μαρτύριο τις διώξεις καί τούς ἐξευτελισμούς.
Γι' αὐτό, ἀπό τότε πού ἐμφανίσθηκε ὁ Χριστός πάνω στή γῆ, ἔχουμε ἕνα ἀτελείωτο νέφος Μαρτύρων, (Πρβλ. Ἑβρ. 12, 1.) και μάλιστα όλοι αυτοί ομολόγησαν τον Χριστό, και με λόγο καί μέ έργο.
Υπολογίζεται ότι μόνο στοὺς τρεῖς πρώτους αιώνες οἱ Μάρτυρες είναι γύρω στὰ ἕνδεκα εκατομμύρια, καί στούς ὑπόλοιπους αἰῶνες ὑπολογίζονται ἕως σαράντα ἑκατομμύρια. Καί μόνο ὁ Θεός γνωρίζει πόσοι ἄλλοι θα προστεθοῦν ἕως τό τέλος τῆς Ἱστορίας, καί μάλιστα στις ημέρες τοῦ Ἀντιχρίστου. Ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἱεροσολύμων λέει ότι το μαρτύριο τότε θα είναι πολύ περισσότερο, και σε πλάτος καί σέ βάθος, από αὐτό πού ἦταν στους πρώτους αιώνες· δηλαδή θά εἶναι ἕνα μαρτύριο πού δέν τό βάζει ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου, ἂν σκεφθεῖτε μάλιστα ὅτι σήμερα ἔχουμε μαρτύρια πού γίνονται μέ ἐπιστημονικό τρόπο! Αὐτό καί μόνο λέει πολλά. Αλλάζουν δηλαδή την προσωπικότητα τοῦ πιστοῦ! Δέν ὑπάρχει χειρότερο μαρτύριο από αυτό! Τοῦ κάνουν, ἄς ποῦμε, ἐνέσεις ινσουλίνης. Σᾶς τό λέω, ἔτσι, γιά τήν Ἱστορία, γιατί αυτά έχουν γίνει σε ανάλογα καθεστώτα. Κάνουν μεγάλη δόση ινσουλίνης (ἐπειδή μέ τήν ινσουλίνη χάνει κανείς τήν προσωπικότητά του, καί μπορεῖ νά λέει πράγματα πού δέν θά τά πίστευε καί δέν θά τά ἔλεγε ποτέ σε κανονικές καταστάσεις) καί τόν βάζουν μετά τόν ἄνθρωπο στο ψυχιατρείο, ἰσχυριζόμενοι βέβαια ὅτι εἶναι ἄρρωστος! Είναι φοβερό πράγμα! Ας μή πῶ καὶ παραδείγματα. Έχουμε πάρα πολλά βιβλία, κυκλοφορούν πολλά, σχετικά σύγχρονα διαβάστε, καί ἐκεῖ θά δεῖτε καί θά τρομάξετε.
Πάντως το θέμα εἶναι ὅτι στὴν ἐποχή μας, μια ἐποχή μέ πολύ βαθειά παρακμή σέ ὅλους τούς τομεῖς, οἱ ἄνθρωποι δέν μποροῦν νά δεχθοῦν τόν Χριστιανισμό, είτε αὐτοί λέγονται Μασόνοι εἴτε λέγονται ἄθεοι εἴτε λέγονται ὑλιστές γενικά, εἴτε... εἴτε... ὅπως θέλετε πείτε τους. Το θέμα είναι ότι σήμερα ὁ διωγμός συνεχίζεται, καί, ὅπως σᾶς ἐξήγησα προηγουμένως, γίνεται μάλιστα καί ἐπιστημονικά.
Υπάρχει καί ἕνας τρίτος τρόπος· εἶναι οἱ πονηροί χαρακτηρισμοί. Ας το προσέξουμε αυτό. Οἱ ἀντίθετοι προχωρούν σε πολύ πονηρούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Συκοφαντία εἶναι ἡ ψευδής κατηγορία. «Ναί, ἐγώ τόν εἶδα τον πατέρα Αθανάσιο, πήγαινε ἐκεῖ καί ἔκανε ἐκεῖνο· ἀφοῦ τόν εἶδα μέ τά μάτια μου!». Αὐτό λέγεται συκοφαντία. Ενώ κατηγορία είναι ὅτι σ' αυτήν ἁπλῶς σχολιάζω ἐκεῖνο τό κακό πού ἔκανε ὁ ἄλλος· δέν τό χαλκεύω ὅμως, δεν προσθέτω πληροφορίες ανύπαρκτες, γιατί ἄν τό κάνω, τότε προχωρώ στη συκοφαντία.
Εἶναι δεινό πράγμα ἡ συκοφαντία. Γι' αυτό λέει ὁ Ψαλμωδός: «Λύτρωσαι με ἀπὸ συκοφαντίας ανθρώπων, καὶ φυλάξω τὰς ἐντολάς σου» (Ψαλμ. 118, 134.). Δηλαδή: Κύριε, φύλαξέ με ἀπό τή συκοφαντία, και θα τηρήσω τόν νόμο Σου. Κύριε, φύλαξέ με ἀπό τούς ἀνθρώπους πού με συκοφαντούν, κι ἐγώ θα τηρήσω τον νόμο Σου. Εἶναι θά λέγαμε σάν ἕνα ἀντίβαρο, μία ἀντικαταβολή από τον Ψαλμωδό προς τον Θεό. Θα τηρήσει τον νόμο Του, ἀλλά ζητᾶ νά τόν φυλάξει ἀπό τούς συκοφάντες του. Είναι πραγματικά πολύ φοβερό πράγμα ή συκοφαντία!
Ἔτσι, ὅταν λέει ὁ Κύριος «καὶ εἴπωσι πᾶν πονηρὸν ῥῆμα καθ' ὑμῶν ψευδόμενοι», ἐννοεῖ τήν συκοφαντία. Τό νά σοῦ ποῦν πονηρά πράγματα, πονηρά λόγια, αλλά «ψευδόμενοι», είναι συκοφαντία ἑκατό τοῖς ἑκατό!
Εκτός λοιπόν ἀπ' τά σωματικά μαρτύρια που μπορεῖ κανείς νά ὑποστεῖ, εἶναι καί τά ψυχικά μαρτύρια, ὅπως εἶναι ἡ συκοφαντία. Ξέρετε πόσοι άνθρωποι ἔφυγαν ἀπό τόν κόσμο αὐτό μέ βαρύτατες συκοφαντίες; Τελικά ἔμειναν στήν Ἱστορία αὐτές οἱ συκοφαντίες γιά ἀθώους ἀνθρώπους, καί τό ἴδιο ισχύει καί μέ τή δυσφήμιση.
Υπάρχει μάλιστα και κάτι άλλο, πολύ άσχημα, πού δυστυχῶς τό ἐφαρμόζουν καί ἄνθρωποι πού μπορεῖ νά θεωροῦνται ἴσως καί πνευματικοί. Αλλά πόσο πνευματικοί μπορεῖ νά εἶναι, ἀφῆστε το· σᾶς βεβαιώνω ὅτι ἐκπλήσσομαι. Λέει κάποιος κάτι γιά τόν ἄλλο, κι ἐσύ, ἐπειδή τό εἶπε σιγά καί ὄχι καθαρά στην περιγραφή του, τοῦ λές πως δεν κατάλαβες καλά και θέλεις ἀκριβέστερη επανάλειψη. Αὐτός ὅμως ἀρνεῖται νά τά ξαναπεῖ, ἀφήνοντας ὑπονοούμενα γιά ἐκεῖνον που θέλει να συκοφαντήσει. Μου έχει συμβεί πολλές φορές αυτό. Είναι τραγικό, είναι φοβερά. Αυτοί οἱ ἄνθρωποι λέγονται ψιθυριστές, συκοφάντες. (Βλ. Ρωμ. 1, 30.)
Ὁ εὐαγγελιστής Λουκᾶς τό ἴδιο θέμα τό ἀναφέρει στό 6ο κεφάλαιο ὡς ἑξῆς: «Καὶ ἐκβάλωσι τὸ ὄνομα ὑμῶν ὡς πονηρόν» , θα βγάλουν τό ὄνομά σας πονηρό. Δηλαδή οἱ χοῖροι –θα λέγαμε τα γουρούνια– θά κατηγορήσουν τούς ἁγίους ὡς ἀκάθαρτους! Δηλαδή οἱ σάτυροι θα κατηγορήσουν τοὺς ἁγνοὺς ἀνθρώπους ὡς ανήθικους και διεφθαρμένους καί μή σωστούς, μή ὁμαλούς, αὐτό πού λέγαμε προηγουμένως!
Εἶναι γνωστό –ἔμεινε καί στήν Ἱστορία– πώς τούς ἀρχαίους Χριστιανούς τούς συκοφαντοῦσαν ὅτι τελοῦσαν θυέστεια δεῖπνα καί οἰδιποδείους μίξεις! (Βλ. Αθηναγόρας απολογητής, Σημαία and De resurrectione, 3, 1. 1-2. «Τρία επιφημίζουσιν ἡμῖν ἐγκλήματα· ἀθεότητα, Θυέστεια δείπνα, Οιδιποδείους μίξεις.» Ευσέβειας Καισαρείας, Ιστορία Εκκλησιαστική, Μαρτύριον τῶν ἐν Λουγδούνω τελειθέντων, τ. 3. TLG 5, 1, 14, 5-9. κ.ά.) Καί τί δέν εἶπαν, καί θά λένε πάντοτε, γιά τούς ἁγίους τοῦ Θεοῦ οἱ ἄνθρωποι οἱ διεφθαρμένοι, τά ὄργανα αυτά τοῦ Διαβόλου!
Τόν μέγα Αθανάσιο, για παράδειγμα, τον κατασυκοφάντησαν ὡς ἐγκληματία. Δυστυχῶς δέν ἔχω καιρό νὰ σᾶς τά διηγηθώ. Τον δυσφήμισαν ἀκόμη καί ὅτι εἶχε κόψει το χέρι κάποιου μοναχοῦ Ἰσχύρα, καί λοιπά. Ακόμη τόν δυσφήμισαν καί ὡς ἀνήθικο! Ακούτε; Σέ μία Σύνοδο παρουσίασαν μία γυναίκα, πού άφριζε και ἔλεγε: «Ναι, ναι... Τον εἶχα φίλο»! τὸν ᾿Αθανάσιο· τόν εἶχα φίλο! Αλλά ἀποδείχθηκε ὅτι οὔτε καν στό πρόσωπο δέν ἤξερε τόν μέγα Αθανάσιο!
Κάτι άλλο παρόμοιο συνέβη και με τον άγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, πού εἶχε βρεθεῖ στήν Ἀλεξάνδρεια. Τόν ἀποκάλεσαν πόρνο. Κάποιοι πού τόν φθονοῦσαν, γιὰ νὰ τὸν προσβάλουν ἔβαλαν μία γυναίκα να λέει: «Δός μου τα λεφτά μου, αὐτά πού μοῦ χρωστὰς ἀπό...». «Δεν σέ ξέρω» ἔλεγε ὁ ἅγιος Γρηγόριος, «Έλα τώρα, που κάνεις πώς δεν με γνωρίζεις...» Ακούτε; Φοβερό! Τί νά πεῖς τώρα; Καί ἐπειδή αὐτή ἡ ἀνήθικη γυναίκα, ή πόρνη, φώναζε κι έκανε φασαρία, ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος εἶπε σ' ἕναν φίλο του: «Σε παρακαλῶ πλήρωσε την να ήσυχάσω». Αλλά τό «πλήρωσέ την» σήμαινε ὅτι ἀποδεχόταν ἐκεῖνο γιά τό ὁποῖο αὐτή τον συκοφαντούσε. Μόλις όμως πήρε τα χρήματα, κατά θείαν Πρόνοια, πήγε δύο τρία μέτρα πιό πέρα καί ἔπεσε χάμω, ἄφριζε, δαιμονίστηκε, καί φώναζε: «Όχι, όχι... Ὁ Γρηγόριος εἶναι ἀθῶος!». Εἶδατε;
Καί γιά τόν ἅγιο Νεκτάριο, τον σύγχρονό μας, ἔλεγαν ὅτι εἶναι ἀνήθικος. Ποιός; Ὁ ἅγιος Νεκτάριος ὅτι εἶναι ἀνήθικος!...
Ακόμη δεινές συκοφαντίες κατάφεραν καί ἐναντίον τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου, καί μάλιστα πρόσφατα. Ακόμα και τώρα, πρόσφατα! Ἄς μή πῶ γιά ἐκεῖνον πού τόν κατασυκοφάντησε· ἦταν ἀπό αὐτούς τούς λεγόμενους Νεοορθόδοξους. Τόν συκοφάντησε ἐπειδή ὑποστήριζε τήν ἐκφώνηση τῶν εὐχῶν μέσα στή Θεία Λειτουργία, καθώς και τη συχνή Θεία Κοινωνία. Που να γράψει βιβλίο ὁ ἅγιος Νικόδημος...! Έγραψε ανώνυμα το βιβλίο Περί συχνούς Θείας Μεταλήψεως. Θα τον γδέρναν ζωντανό ἂν τὸ ήξεραν. Επίσης του ἀλλοίωσαν και κάποιες θέσεις μέσα στο Πηδάλιον, για να τον βγάλουν ὅτι εἶναι αἱρετικός. Και το χειρότερο: τοῦ ἐξαφάνισαν ένα βιβλίο με σχόλια στον άγιο Γρηγόριο τόν Παλαμά –γιατί τα βιβλία τότε εκτυπώνονταν στην Ευρώπη– καί ὁ ἅγιος Νικόδημος έλεγε ότι τοῦ κατάστρεψαν το καλύτερό του βιβλίο. Τι άλλο θέλετε νά σᾶς πῶ;
Ὅπως ἀντιλαμβάνεσθε, ὅλα αὐτά έχουν σαν αἴτιο τον φθόνο τοῦ Διαβόλου, αλλά και τον φθόνο και την κακία τῶν πονηρῶν ἀνθρώπων, ἔστω καὶ ἂν αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι ἔχουν βαπτισθεῖ, ἀλλά δέν ἔχουν βέβαια το Πνεύμα του Θεού.
Ἐπειδή ὅμως ὁ χρόνος μας τελείωσε, τήν ἐρχόμενη φορά, πρῶτα ὁ Θεός, θα μιλήσουμε καί γιά τήν ἀμοιβή ἐκείνων πού θά ὑπομείνουν. Θά δοῦμε ἀκόμα και κάτι σχετικά με την αξία τῶν ἀρχαίων Ελληνικών πού συζητούσαμε στήν ὥρα τῶν ἀποριῶν.
Κυριακή, 4 Φεβρουαρίου 1996
9η ομιλία στην κατηγορία
« Οἱ Μακαρισμοί ».
►Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Οἱ Μακαρισμοί " εδώ ⬇️
https://arnion.gr/index.php/diafora-uemata/oi-makarismoi
↕️
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/blog-post_18.html?m=1
Απομαγνητοφώνηση ομιλίας : Ιερά μονή Κομνηνείου.
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1
🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Οἱ Μακαρισμοί».🔻
https://drive.google.com/file/d/1SWUXwnar9CGEWX6Ki-Kycr3hLQAyza3b/view?usp=drivesdk
🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Οἱ Μακαρισμοί».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%CE%9F%CE%B9%20%CE%9C%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CE%AF.?m=1
💠Πλήρης απομαγνητοφωνημένες σειρές ομιλιών (Βιβλία).
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%92%A0%CE%A0%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AD%CF%82%20%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CE%BD%20%28%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1%29.?m=1
🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk
__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0
Όλες οι ομιλίες ~4.487~ του μακαριστού πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://aspalathos21.blogspot.com/2024/12/4487.html?m=0
📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=0
📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0
__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share
Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk
†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.