07 Ιουλίου 2021

..γυνὴ περιβεβλημένη τὸν ἥλιον, καὶ ἡ σελήνη ὑποκάτω τῶν ποδῶν αὐτῆς.. (Αποκ. 12,1)

†.«Καὶ σημεῖον μέγα ὤφθη ἐν τῷ οὐρανῷ, γυνὴ περιβεβλημένη τὸν ἥλιον, καὶ ἡ σελήνη ὑποκάτω τῶν ποδῶν αὐτῆς, καὶ ἐπὶ τῆς κεφαλῆς αὐτῆς στέφανος ἀστέρων δώδεκα,/καὶ ἐν γαστρὶ ἔχουσα ἔκραζεν ὠδίνουσα καὶ βασανιζομένη τεκεῖν.» (Αποκ. 12, 1 - 2)
   Είδα, λέγει, μεγάλο σημείο επάνω στον ουρανό. Γυνή ντυμένη τον ήλιο, η σελήνη κάτω από τα πόδια της και στο κεφάλι της υπήρχε ένα στεφάνι από 12 αστέρια, και η γυναίκα αυτή εγκυμονούσε και από τους πόνους της εγκυμοσύνης της κράζει και βασανίζεται για να γεννήσει. Είναι μία μεγαλοπρεπής εικόνα.
   Μιά γυναίκα που είναι ντυμένη τον ήλιο. Τί σημαίνει "σημεῖον" κατ' αρχάς, για να πάρουμε το ιερό κείμενο βήμα προς βήμα.  Όταν λέγει "σημεῖον μέγα ὤφθη ἐν τῷ οὐρανῷ", σημείο είναι μία πάρα πολύ, ίσως από τις πολύ λίγες λέξεις του Ελληνικού λεξιλογίου πολυσήμαντη. Όπως και η λέξη "λόγος." Σκεφτείτε ότι υπάρχουν 38 σημασίες της λέξεως "σημείον. " Θα πεί: Ένα έκτακτο γεγονός. Θα πεί μάλιστα έκτακτο γεγονός εν προκειμένου, με μια εσχατολογική διάσταση, που σημαίνει ό,τι και στα Ευαγγελία, φερ' ειπείν ο Ματθαίος γράφει, «τότε φανήσεται τὸ σημεῖον τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου». (Ματθ. 24, 30) Τότε θα φανεί το σημείο του υιού του ανθρώπου. Δηλαδή αυτό το σημείο έχει όπως βλέπουμε μία πραγματικά εσχατολογική διάσταση. Και το σημείον αυτό χαρακτηρίζεται όπως σας είπα, ως μέγα. Σαν κάτι που έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία. Και μάλιστα εις τους εσχάτους καιρούς.
   Αυτό το μέγα σημείον να εμφανίζεται εις τους ουρανούς. Δεν είναι εις τον ουρανό. Αλλά εις το εσωτερικό μέρος του ουρανού. Δηλαδή αν θέλετε, είναι στο εσωτερικό ως προς την γή, δηλαδή θα λέγαμε είναι εις την ατμόσφαιρα. Συνεπώς θα μπορούσε να το βλέπει οποιοσδήποτε άνθρωπος τοποθετημένος επάνω στην γή. Προσέξτε αυτό, διότι το προηγούμενο όραμα του Ευαγγελιστού ήταν πραγματικά στον ουρανό, με τον θρόνο του Θεού και τους 24 πρεσβυτέρους. Τώρα είναι στον ουρανό με την έννοια, στο "στερέωμα", και μπορεί οποιοσδήποτε θεατής να δεί την όλη εικόνα.
   Ποιό όμως είναι αυτό το μέγα σημείον; Μιά γυναίκα. Αυτή η γυναίκα είναι η μητέρα του Μεσσίου, του Ιησού Χριστού. Η Υπεραγία Θεοτόκος. Είναι μιά εικόνα της πρώτης παρουσίας του Χριστού, ταυτοχρόνως όμως στην ίδια εικόνα υπάρχει και μία άλλη θέση με εσχατολογική διάσταση και είναι η Εκκλησία. Στην ίδια εικόνα έχουμε δύο όψεις της ιδίας εικόνος. Η μία όψις είναι η Υπεραγία Θεοτόκος η άλλη όψις είναι η Εκκλησία.
   Ώς προς την πρώτη εικόνα που είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Να κάνουμε πρώτα την ερμηνεία σε σχέση με το πρόσωπό της Υπεραγίας Θεοτόκου, και όλοι οι ερμηνευτές συμφωνούν ότι είναι η Υπεραγία Θεοτόκος, διότι υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία ως προς τον τοκετό της και τί απέγινε αυτό που γέννησε. Τον Μεσσία. Περιβάλλεται τον ήλιο η γυναίκα αυτή.
Προσέξτε αυτήν την εικόνα. Ότι η Υπεραγία Θεοτόκος περιβάλλεται τον ήλιο. Είναι γνωστό ότι το ηλιακό φώς, αν θέλετε το άκτιστο φώς, αλλά πώς να το πούμε τώρα, το λέμε ηλιακό φως, περιβάλλεται μόνος ο Θεός. Είναι εκείνο που λέγει στον 103 ψαλμό στίχος 2 «ὁ ἀναβαλλόμενος φῶς ὡς ἱμάτιον,» αυτός που ντύνεται το φώς σαν ιμάτιο. Ιμάτιο είναι το απ' έξω των ενδυμάτων της αρχαίας ενδυμασίας. Αυτός που ντυνεται το φώς σαν ιματιον. Ωραία εικόνα.
   Ακόμη όμως ο Χριστός είναι ο ήλιος της δικαιοσύνης. Και εφ' όσον η Υπεραγία Θεοτόκος κυοφόρησε τον ήλιο της δικαιοσύνης, τον Ιησού Χριστό, τον Υιόν και Λόγον του Θεού, ο οποίος περιβάλλεται ως ιμάτιον το φώς, τότε δικαιολογημένα φέρεται ως περιβαλλομένη τον ήλιον.
   Η σελήνη είναι κάτω από τα πόδια της. Τί σημαίνει αυτό; Η σελήνη έχει μεταβολές στον δίσκο της. Τουλάχιστον κατά το φαινόμενο. Δέν φωτίζεται ως προς εμάς τους θεατές της Γής, δέν φωτίζεται η σελήνη πάντοτε το ίδιο, και δέν διατηρεί τον δίσκο της στρογγυλό, από πλευράς φωτεινότητος όπως ο ήλιος. Και είναι το σύμβολο της αλλοιουμένης κοσμικής ζωής. Και τώρα αυτή, η σελήνη, είναι κάτω από τα πόδια της Υπεραγίας Θεοτόκου. Ωραία εικόνα. Είναι η εικόνα, ότι η Υπεραγία Θεοτόκος, νίκησε το αλλοιούμενο κοσμικό φρόνημα. Στάθηκε πάνω από το κοσμικό φρόνημα της εποχής της. Γι' αυτό και την εξέλεξε ο Θεός. Για να γίνει μητέρα του Μεσσίου. Οι 12 αστέρες, τα 12 αστέρια είναι η πίστις και οι αρετές της Υπεραγίας Θεοτόκου, όπως λέγει ο Ανδρέας Καισαρείας. Ακόμη, δικαιώνεται η εμφάνιση της Υπεραγίας Θεοτόκου εις το στερέωμα με τόση λαμπρότητα, όπως λέγει ο Οικουμένιος, "εικότος ως καθαράν ψυχή καί σώματι ως εις άγγελον, ως ουρανοπολίτην." Είναι δηλαδή το πρόσωπο εκείνο μπροστά στο οποίο ιλιγγιούν οι ανώτερες πνευματικές δυνάμεις  του ουρανού. Ιλιγγιούν τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ της Εκκλησίας μας, που θεωρούνται να ίστανται μετ' εκπλήξεως μπροστά στην Θεοτόκο, και η Υπεραγία Θεοτόκος να είναι η Πλατυτέρα των ουρανών και η Υψηλοτέρα αυτών των αγγελικών όντων, είναι όχι φιλολογία, όχι "ποιητική αδεία", υπερβολή, αλλά μία πραγματικότητα. Ο αγγελικός κόσμος ιλιγγιά προ της Υπεραγίας Θεοτόκου. Πάρα πολλές φορές έχω καθίσει και έχω σκεφτεί: "Τί  είχε η Υπεραγία Θεοτόκος και στάθηκε τόσο Υψηλή;" Τί είχε; Τηρούσε τις εντολές του Θεού. Ήταν πολύ απλή. Γυναίκα ήταν και μαγείρευε όπως μαγειρεύεται εσείς οι γυναίκες. Έκανε τις δουλειές της όπως κάνετε και εσείς τις δουλειές σας. Ήρθε η ώρα να αρραβωνιαστεί και να παντρευτεί. Ο Ιωσήφ ήταν μεγάλης ηλικίας άνθρωπος, παντρεμένος με παιδιά. Είχε πεθάνει η γυναίκα του, ήτανε χήρος. Η Υπεραγία Θεοτόκος ήταν κάπου 15 ετών, όταν δόθηκε για σύζυγος, -δέν έγινε ποτέ σύζυγος- στον Ιωσήφ. Κοιτάξτε, αυτά που σας είπα είναι πολύ ανθρώπινα. Είναι πάρα πολύ ανθρώπινα. Για να σας δείξω ότι έχουμε κάτι το όχι υπερβατό. Πολύ απλά. Πολύ κοινά. Όταν εγκυμονεί μάλιστα η Θεοτόκος, ο Ιωσήφ, άνθρωπος ήταν, υποψιάζεται και λέγει, γιατί άραγε; τί συμβαίνει; Μήπως είναι κλεψίγαμος; Και πρέπει να την διώξω. Είναι όμως δίκαιος και δέν την παραδειγματίζει, και θέλει απλώς να την διώξει κρυφά. Εκείνη όμως δεν είπε τίποτα από το μυστικό της. Πώς ακριβώς είχε εν γαστρί. Προσέξτε λοιπόν. Μέσα σ' αυτήν την πεζότητα της ζωής στην οποία είμαστε όλοι οι άνθρωποι, η Υπεραγία Θεοτόκος είναι "ὕψος δυσανάβατον"  να χρησιμοποιήσω φράση της ακολουθίας των χαιρετισμών, δυσθεώρητο "καὶ ἀγγέλων ὀφθαλμοῖς." Και εις τα μάτια των αγγέλων. Τί ήταν εκείνη; Τί ήταν; Είναι η εν Χριστώ απλότης. Αυτή είναι η αρετή. Η τήρησις των εντολών και η εν Θεώ απλότητα. Αλλά τι είναι αυτή η εν Θεώ απλότητα; Είναι το πρωτόκτιστο κάλλος των πρωτοπλάστων. Είναι οι πρωτόπλαστοι πριν πέσουν στην αμαρτία. Βλέπουν τα πράγματα όπως είναι. Δέν σκέφτονται κάτι διαφορετικό. Βλέπει, αυτό που άλλοτε σας έλεγα, ο άνδρας την γυναίκα και την βλέπει σαν πλάσμα του Θεού, τίποτε άλλο. Και αντιστρόφως. Βλέπεις ένα σχήμα και το μυαλό σου σκέπτεται αυτό το σχήμα που βλέπει. Όχι τίποτε άλλο. Αυτό είναι τρομακτικά δύσκολο. Τρομακτικά δύσκολο! Κι όμως αγαπητοί μου, η Υπεραγία Θεοτόκος είχε φτάσει εκεί. Γι' αυτό τώρα εμφανίζεται μ' αυτό το όραμα. Βεβαίως το όραμα, προσέξτε, είναι μεταγενέστερο του ιστορικού προσώπου της Υπεραγίας Θεοτόκου. Μήν το ξεχνάμε αυτό. Πρώτα υπήρξε η Υπεραγία Θεοτόκος και μετά έχει το όραμά του αυτό ο Ευαγγελιστής Ιωάννης.  Είναι όμως αποκαλυπτικό του ποία υπήρξε η Υπεραγία Θεοτόκος. Και τι είχε να διαδραματίσει με τον τόκο της αυτόν,
τον Ιησού Χριστό, μέσα εις την Ιστορία. Γι' αυτό λοιπόν εμφανίζεται έτσι η Υπεραγία Θεοτόκος. Έτσι γεμάτη από αρετές φέρεται ως κυοφορούσα στο όραμα. Και ωδίνουσα και κράζουσα δια να γεννήσει. Βεβαίως, ο Θεός Λόγος ενανθρώπισε. Κι αφού ενανθρώπισε, κυοφορηθηκε. Και γεννήθηκε. Αυτή η έκφραση "ωδίνουσα" δηλαδή κοιλοπονούσα και βασανιζομένη, δεν υπηρετεί την εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου ως πρόσωπο. Αλλά υπηρετεί την δευτέρα η εικόνα της οπτασίας, που είναι η Εκκλησία. Διότι η Εκκλησία κυοφορεί, θα το δούμε, και έχει ωδίνες τοκετού. Θα το δούμε. Μάλιστα κατά μία θεολογική θα λέγαμε επεξεργασία, η Υπεραγία Θεοτόκος δεν είχε πόνους. Άν με ρωτήσετε, που το λέγει η Αγία Γραφή, γιατί συνήθως οι άνθρωποι ρωτούν, καλά κάνουν, το λέγουν οι αιρετικοί αυτό, εμείς καλά θα κάνουμε να ρωτούμε, που το λέγει η Αγία Γραφή; Να μάθουμε να ψάχνουμε με την Αγία Γραφή. Να μελετούμε την Αγία Γραφή.
   Οταν είπε ο Θεός, κατά την καταδίκη των πρωτοπλάστων στην γυναίκα, ότι με πόνους θα γεννά τα παιδιά της. Μα, η Θεοτόκος είναι η καινούργια Εύα. Η κεχαριτωμένη, η κατά συνείδηση καινούργια Εύα, ενώ η άλλη, η παλαιά, ήταν εκείνη η οποία ήταν δυνατόν να πέσει και έπεσε με τον πρώτο πειρασμό. Και η Θεοτόκος μπορούσε να πέσει. Αλλά δεν έπεσε. Και συνειδητοποίησε την αρετή της και την πίστη της. Συνεπώς, αφού είναι η καινούργια Εύα, εκείνη που θα φέρει τη ζωή την αληθινή, διότι Εύα θα πει ζωή, την αληθινή ζωή στον κόσμο, διά του Μεσσίου, διά του τοκετού της, που είναι αυτός ο Ιησούς Χριστός, προφανέστατα δέν είχε πόνους. Γέννησε χωρίς πόνους. Απαλλαγμένη παντός πόνου. Συνεπώς το όραμα δέν υπηρετεί το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου, αλλά την δευτέρα, όπως σας είπα, πλευρά της εικόνος. Την Εκκλησία. Θα το δούμε.
   Η δευτέρα εικόνα είναι η Εκκλησία. Περιττό να σας πώ ότι σε πάρα πολλές προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης έχουμε ταύτιση και ταυτοχρόνως διάκρισή του προσώπου της Υπεραγίας Θεοτόκου και της Εκκλησίας. Σε πάρα πολλές προφητείες. Όπως και εδώ. Άν μου πείτε, γιατί ταυτίζεται, και ταυτοχρόνως διακρίνεται, η Υπεραγία Θεοτόκος με την Εκκλησία; Θα σας απαντούσα. Η Υπεραγία Θεοτόκος έδωσε την σάρκα της, την οποία δανείστηκε ο Θεός Λόγος, περιεβλήθηκε, έγινε  άνθρωπος και ήλθε. Αυτήν τη σάρκα του ο Χριστός, την δίνει τώρα στον κόσμο για να σωθεί. Και λέγει: Ελάτε να φάτε την σάρκα μου• και να πιείτε το αίμα μου. Λάβετε, φάγετε. Πάρτε την σάρκα μου να την φάτε. Αλλά όταν τρώμε την σάρκα του Χριστού γινόμαστε σώμα Χριστού. Ξέρουμε όμως από την Αγία Γραφή, το λέγει δια πολλών ο Απόστολος Παύλος, ότι η Εκκλησία είναι το σώμα του Χριστού. Αλλά αυτό το σώμα του Χριστού, που είναι η Εκκλησία, που είναι οι πιστοί, και είναι οι πιστοί γιατί γίνονται κοινωνοί του σώματός του Χριστού, είναι το σώμα που πήρε ο Χριστός από την Υπεραγία Θεοτόκο. Νά γιατί η Εκκλησία ταυτίζεται με την Υπεραγία Θεοτόκο. Επιστρέψατέ μου να σας πώ: «Τα προς τρίτον τινί ίσα και αλλήλοις ίσα». Αυτό που λέμε στα Μαθηματικά. Αυτό είναι. Γι' αυτό ταυτίζεται αλλά και ταυτοχρόνως διακρίνεται.


Απόσπασμα από την 48η ομιλία στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης
« Ιερά Αποκάλυψις ».

Όλες οι ομιλίες του βιβλίου 
« Αποκάλυψις » εδώ ↓.
http://www.arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qa7vUvidbEX6OBGq3b9WeV

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.