20 Ιουλίου 2021

Ὁ μέγας σεισμός. Λύσις τῆς 6ης Σφραγῖδος. (Αποκ.Κεφ 6, 12' – 14')

†.«καὶ εἶδον ὅτε ἤνοιξε τὴν σφραγῖδα τὴν ἕκτην, καὶ σεισμὸς μέγας ἐγένετο, καὶ ὁ ἥλιος μέλας ἐγένετο ὡς σάκκος τρίχινος, καὶ ἡ σελήνη ὅλη ἐγένετο ὡς αἷμα καὶ οἱ ἀστέρες τοῦ οὐρανοῦ ἔπεσαν εἰς τὴν γῆν, ὡς συκῆ βάλλουσα τοὺς ὀλύνθους αὐτῆς, ὑπὸ ἀνέμου μεγάλου σειομένη καὶ ὁ οὐρανὸς ἀπεχωρίσθη ὡς βιβλίον ἑλισσόμενον, καὶ πᾶν ὄρος καὶ νῆσος ἐκ τῶν τόπων αὐτῶν ἐκινήθησαν· καὶ οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς καὶ οἱ μεγιστᾶνες καὶ οἱ χιλίαρχοι καὶ οἱ πλούσιοι καὶ οἱ ἰσχυροὶ καὶ πᾶς δοῦλος καὶ ἐλεύθερος ἔκρυψαν ἑαυτοὺς εἰς τὰ σπήλαια καὶ εἰς τὰς πέτρας τῶν ὀρέων καὶ λέγουσι τοῖς ὄρεσι καὶ ταῖς πέτραις· πέσατε ἐφ᾿ ἡμᾶς καὶ κρύψατε ἡμᾶς ἀπὸ προσώπου τοῦ καθημένου ἐπὶ τοῦ θρόνου καὶ ἀπὸ τῆς ὀργῆς τοῦ ἀρνίου, ὅτι ἦλθεν ἡ ἡμέρα ἡ μεγάλη τῆς ὀργῆς αὐτοῦ, καὶ τίς δύναται σταθῆναι;» (Αποκ. 6, 12 - 17)
Πρόκειται, όπως θα είδατε από την ανάγνωση, περί μιας μεγαλειώδους εικόνας, η οποία έχει δανειστεί την ύλη της σχεδόν αυτολεξεί από τους Προφήτες τής Παλαιάς Διαθήκης αλλά κ από τους ίδιους τούς Λόγους τού Κυρίου, περί της Δευτέρας Του Παρουσίας. Η όλη εικόνα δείχνει παγκόσμιες αναστατώσεις κ δεν περιορίζεται μόνο στο προσκήνιο της Γης αλλά επεκτείνεται, όπως είδατε, κ σε όλο το Σύμπαν! Ο τρόπος που θα ερμηνεύσουμε αυτήν την περικοπή είναι κυριότατα η ευθύγραμμη μέθοδος.
Είδατε που σας είχα πει ότι πρέπει να μάθουμε καλά τις μεθόδους και ποιαν, κάθε φορά, θα χρησιμοποιούμε; Εδώ δεν είναι η κυκλική (μέθοδος) , είναι η ευθύγραμμη μέθοδος, χωρίς, όμως, φυσικά, να αποκλείεται σε κάποια σημεία η χρήση τής κυκλικής μεθόδου. Θα επαναλάβω κ θ’ ανανεώσω στη μνήμη κ τη γνώση σας ότι η ευθύγραμμη μέθοδος είναι ότι τα γεγονότα αυτά θα έλθουν άπαξ, μια φορά · δεν θα γίνονται κάθε τόσο, επαναλαμβανόμενα, αλλά θα γίνονται μόνο μια φορά. Δεν μπορούμε να λέμε ότι ο ήλιος κατά καιρούς θα σκοτίζεται -εάν πρόκειται περί αληθινού σκοτισμού! Ούτε μπορούμε να μιλάμε για αναστατώσεις στο Σύμπαν, κάθε λίγο κ λιγάκι (εάν πρόκειται περί πραγματικών αναστατώσεων) . Αλλά άπαξ θα γίνει, μια φορά. Άλλο, τώρα, ότι θα έχουμε κάποια σημεία, που θα τα δείτε όταν φτάσουμε σ’ αυτά, που μπορούμε να βλέπουμε αυτά με την κυκλική μέθοδο. “Και είδον, ότε ήνοιξε την Σφραγίδα την έκτην, και σεισμός μέγας εγένετο” : Ως πρώτο στοιχείο αυτής τής παγκόσμιας αναστάτωσης αναφέρεται ο σεισμός, και, μάλιστα, μέγας σεισμός! Αλλά περί ποιου σεισμού πρόκειται; Είναι φανερό ότι ο σεισμός δεν είναι ο συνήθης σεισμός, αυτός, που, απλά, μετακινεί ένα τμήμα τού φλοιού τής Γης, αλλά ένας σεισμός, όπως είδατε στο όλο κείμενο, που συνταράσσει ολόκληρο το Σύμπαν. Δεν είναι, λοιπόν, συνήθης σεισμός, όπως τον
ξέρουμε. Σεισμός σημαίνει, εξάλλου, ότι κάτι κινείται, σείεται, από τη σταθερή του θέση κ παλινδρομεί κ αλλάζει θέση, όπως είναι ένα τμήμα τού φλοιού τής Γης, που πηγαίνει λίγα εκατοστά ή περισσότερο πιο κάτω · πιο πέρα · τσουλά · γλιστρά. Έχουμε μια μετάθεση. Δέν πρόκειται περί αυτού. Δεν είν’ αυτός ο σεισμός. Αλλά, θα επαναλάβω, σημαίνει αναστάτωση ολόκληρου του Σύμπαντος κ, φυσικά, μέσα σ’ αυτήν την αναστάτωση συμπεριλαμβάνεται κ η Γη! Διότι δεν μπορεί να μένει ξένη κ απλός θεατή η Γη αυτών των παγκόσμιων αναστατώσεων.
 Εξάλλου, αυτά τα επακολουθούντα, ότι ο Ήλιος θα σκοτιστεί κ οι αστέρες θα πίπτουν, όλ’ αυτά δείχνουν ότι δεν πρόκειται περί συνήθους σεισμού. Ο Κύριος αυτό το είπε με την εξής έκφραση, ότι θα συμβεί στις παραμονές τής Δευτέρας Του Παρουσίας, ως εξής: “αι δυνάμεις των Ουρανών σαλευθήσονται” (Ματθαίου 24,29) . Δλδ οι δυνάμεις των Ουρανών θα σαλευτούν, θα μετακινηθούν. “Σαλεύω” θα πει μετακινώ. Δεν σημαίνει, βέβαια, κάτι που θα κάνει μία πορεία, κάτι που θα τρέχει · απλώς θα κινείται. Αυτό θα πει “σαλεύω”. Είναι χαρακτηριστικό το ρήμα κ θα πει “θα φύγουν από τη θέση τους”. Όπως ένα σπίτι λέμε “σαλεύει”, με τον σεισμό κινείται· δεν πάει να φύγει · εκεί που βρίσκεται (είναι) το σπίτι, αλλά μετακινούμενο υφίσταται ρωγμές κ, αν είναι η κίνηση αυτή πολύ ισχυρή, πέφτει. Αυτό, όμως, θα συμβεί στον Ουρανό. Είναι πολύ σαφής ο Κύριος. Θα το επαναλάβω. “Αι δυνάμεις των Ουρανών σαλευθήσονται.” Έτσι, αντιλαμβάνεστε ότι “σεισμός μέγας” το βιβλίο τής Αποκαλύψεως. Το “σαλευθήσονται”, στον Ματθαίο, είναι ταυτόσημο. Είναι το ίδιο πράγμα. Αυτόν τον σεισμό τού Σύμπαντος ήδη τον έχουν προφητεύσει οι Προφήτες στην Παλαιά Διαθήκη. Ο Προφήτης Αγγαίος μάς λέει τα εξής, στο δεύτερο Κεφάλαιό του, χωρίο 6 κ χωρία 21, 22 στο ίδιο Κεφάλαιο. Το οποίο, μάλιστα, χωρίο τού Αγγαίου το υπομνηματίζει ο Απόστολος Παύλος κ θα πάρω από τον Απ. Παύλο (προς Εβραίους Επιστολή, 13, 27), προτιμώ τον Απ’ Παύλο, επειδή υπομνηματίζει, δηλ. ερμηνεύει, το χωρίο.
Λέει το εξής: “έτι άπαξ”, λέει ο Θεός, “Εγώ σείω ου μόνον την Γην, αλλά και τον Ουρανόν”. Ακόμη μια φορά, έτι άπαξ, που σημαίνει ότι έγινε κάποια μετακίνηση κ γίνεται τώρα ακόμη μια κ τελευταία. “Έτι άπαξ Εγώ σείω”, ακόμα μια φορά Εγώ σείω, “όχι μόνον την Γην αλλά κ τον Ουρανόν”. Κ ερμηνεύει ο Απ. Παύλος: “το δε έτι άπαξ δηλοί των σαλευομένων την μετάθεσιν ως πεποιημένων, ίνα μείνη τα μη σαλευόμενα”. Τι σημαίνει αυτό το “έτι άπαξ”; Φανερώνει, λέει, τη μετάθεση εκείνων που δύνανται να σαλευτούν, για να μείνουν εφ’ εξής εκείνα τα οποία δεν
δύνανται να μετακινηθούν ( “ίνα μείνη τα μη σαλευόμενα”). Το “γιατί” θα το δείτε στην πρόοδο του θέματος.
Αλλά, προσέξτε, το χωρίο έχει μία διττή όψη! Κ ο Απ’ Παύλος έχει μπροστά του αυτήν τη διπλή όψη. Κ όλοι οι Προφήτες, όταν μιλάνε για το θέμα αυτό, έχουν μπροστά τους αυτή την διπλή όψη. Για να μη νομιστεί, γιατί υπάρχει αυτή η μία όψη, ότι πρόκειται περί πνευματικής -κ όχι ρεαλιστικής- περίπτωσης, διότι υπάρχει και αυτή · ο Απ. Πέτρος μάς δίνει την άλλη όψη: ότι πρόκειται, όντως, περί σεισμού, ότι πρόκειται, όντως, περί σαλεύσεως κ μετακινήσεως των ουρανίων σωμάτων! Όντως!
Ακούστε τι λέει ο Απόστολος Πέτρος στην δεύτερη Επιστολή του, (3, 10). “ήξει δὲ ἡ ἡμέρα Κυρίου”, θα έρθει η ημέρα τού Κυρίου, “ὡς κλέπτης ἐν νυκτί, ἐν ᾖ”, στην οποίαν ημέρα,” οὐρανοὶ ροιζηδὸν παρελεύσονται” , οι ουρανοί μετά ροίζου, μετά φόβου, θα περάσουν, “στοιχεῖα δὲ καυσούμενα λυθήσονται”, τα στοιχεία δε που απαρτίζουν τη Δημιουργία αφού αυτά θα καούν, θα φύγουν απ’ τους ειρμούς τους, κατά κάποιον τρόπο, όπως καίμε ένα υλικό κ το χωρίζουμε στα επιμέρους στοιχεία του, “καὶ γῆ καὶ τὰ ἐν αὐτῇ ἔργα κατακαήσεται”, δλδ και η Γη κ ό,τι υπάρχει πάνω στη Γη, όλ’ αυτά, όχι (απλά) θα καούν αλλά θα κατακαούν! Παντελώς, δλδ, θα καταστραφούν, παντελώς!
Απ’ ό,τι καταλάβατε απ’ το χωρίο αυτό τού Απ. Πέτρου, χωρεί κάποια αλληγορική ερμηνεία;
Καμία! Καμία! Πρόκειται για ρεαλιστική εικόνα, που παρουσιάζει μια πραγματικότητα, όπως την περιγράφει κ τίποτε άλλο. Είν αυτό που λέει κ δεν είναι κάτι άλλο. Δεν λέει αυτό κ να εννοεί κάτι άλλο αλλά είν’ αυτό που λέει με τις ίδιες τίς λέξεις. Όταν, μάλιστα, βάζει λεπτομέρειες, που δεν θα είχε καμία σημασία να ειπωθούν οι λεπτομέρειες αυτές, στην περίπτωση που θα ήθελε να μιλήσει αλληγορικά. Δεν υπάρχει αλληγορική ερμηνεία εδώ, αλλά είναι κατά γράμμα ερμηνεία κ ό,τι λέει το ιερό κείμενο. Βεβαίως, αντιγράφοντας τον Άγιο Ανδρέα Καισαρείας κ τον Αρέθα, ο Μιχαήλ Ακομινάτης διατυπώνει αυτά που σας λέω ως εξής: “ […] ενταύθα τα προ της φανερώσεως του αντιχρίστου καταλέγει (ότι αυτά όλα αναφέρονται σ’ εκείνα που θα συμβούν λίγο πριν από τον αντίχριστο), ο σεισμός γαρ […] ” - προσέξτε, λίγο πριν από τον αντίχριστο, αλλά πρέπει να σας πω ότι είναι κ λίγο μετά τον αντίχριστο. Είναι οι δύο όψεις τού θέματος, που θα δείτε στη συνέχεια. Η μία όψη , η μεταφορική, είναι λίγο πριν από τον Αντίχριστο. Η πραγματική, η ρεαλιστική, που ό,τι λέει το κείμενο αυτό είναι, είναι λίγο μετά από τον αντίχριστο. Δεν θα μπορούσε να είναι η πραγματική πριν από τον αντίχριστο αλλά (είναι) ευθύς μετά από τον αντίχριστο - “τα προ της φανερώσεως του αντιχρίστου καταλέγει. “ […] Ο σεισμός γαρ μετάθεσιν πραγμάτων σημαίνει (τι σημαίνει ο σεισμός; Μετάθεση πραγμάτων, δλδ; ) ως πολλαχού ής γραφής εύρηται”. Δλδ
αλλαγή καταστάσεων στην κοινωνία των ανθρώπων. Όταν, επί παραδείγματι, σήμερα έχουμε μια αλλαγή στις ιδέες, τις συνήθειές μας, αντιμετωπίζουμε τα πράγματα αλλιώτικα κ το Ευαγγέλιο δεν το βλέπουμε πια όπως το βλέπαμε πριν από 2000 χρόνια -είναι δε καταπληκτικό κ δεν έχει προηγούμενο μέσα στην Ιστορία του Χριστιανισμού το ότι μπορούμε να βλέπουμε εντελώς διαφορετικά το Ευαγγέλιο όσο σε καμιά άλλη εποχή. Κάθε εποχή, βεβαίως μπορεί να βλέπει το Ευαγγέλιο με το δικό της πρίσμα. Είναι τόσο επαναστατική η εποχή μας -κ είναι πανθομολογούμενο αυτό- ώστε σήμερα βλέπουμε τα πράγματα εντελώς διαφορετικά · τόσο διαφορετικά, που η γενιά που έζησε όπως, ακριβώς, ήταν το πρίσμα πριν από 2000 χρόνια παραξενεύεται, όταν βλέπει πώς η ερχόμενη γενιά βλέπει τα πράγματα εντελώς, μα εντελώς, ανάποδα! Αυτό είναι για πρώτη φορά στην ιστορία τού Χριστιανισμού. Έχουμε πολλές αλλαγές, μεταρρυθμίσεις, έγινε κ η προτεσταντική μεταρρύθμιση, αλλά δεν είχε πράγματα τα οποία είναι όπως είναι σήμερα. Σήμερα έχουμε απόρριψη καθολική. Τότε, απλώς, γινόντουσαν κάποιες αλλαγές, κάποιες μεταβολές, έβλεπαν αλλιώτικα τα πράγματα,, σήμερα έχουμε απόρριψη καθολική! Αυτό, ακριβώς, είναι κάτι, που νομίζω, με την φτωχή μου αντίληψη, είναι ένα στοιχείο μεταθέσεως. Δλδ ένας σεισμός στις κοινωνικές σχέσεις των ανθρώπων, κυρίως ως προς τις ιδέες. Όχι ότι έχουμε δούλους κ κυρίους κ, τώρα, η δουλεία καταργείται. Για την δουλεία, αγαπητοί μου, μίλησε ο Απ’ Παύλος. Η δουλεία, που ήταν τόσο πλατιά διαδεδομένη, καταργήθηκε ειρηνικά. Ούτε μπορούμε να μιλάνε για ισοπέδωση των τάξεων. Αληθινή διαφορά τάξεων υπήρχε τότε που υπήρχαν οι δούλοι. Τώρα είναι, απλώς, διαφορά τάξεως στα
οικονομικά θέματα. Τότε ο δούλος δεν ήταν στα θέματα τα οικονομικά. Ο δούλος ήταν πουλημένος. Αυτή, λοιπόν, η ισοπέδωση των τάξεων δεν είναι κάτι το πάρα πολύ μεγάλο. Θα λέγαμε ότι το περιμένουμε σήμερα. Κάθε εποχή έχει τα δικά της. Έχουμε κάπου το εντελώς άλλο. Έχουμε αντιλήψεις τόσο ανατρεπτικές, ώστε τίποτα δεν στέκεται στη θέση του. Αυτό νομίζω ότι είναι ο σεισμός πάνω στα θέματα αντιλήψεων, που έχουμε, κυρίως, για το Ευαγγέλιο.
Πέστε μου σε ποιαν εποχή αμνηστεύτηκε η ομοφυλοφιλία, για την οποίαν καμαρώνουν οι κατέχοντες αυτήν. Πέστε μου σε ποιαν εποχή επευφημήθηκε η έκτρωση ή η μοιχεία. Σε ποιαν; 2000 χρόνια κ πάντα υπήρχε η μοιχεία, πάντα. Αλλά ποτέ, όμως, δεν βγήκε να καμαρώσει κ να καυχηθεί απ’ τα μπαλκόνια κ να πει “εγώ είμαι η κυρία μοιχεία κ καυχιέμαι”. Εκείνοι που ήταν μοιχοί έκαναν τη μοιχεία τους κρυφά. Σήμερα η μοιχεία αμνηστεύεται. Σήμερα καμαρώνει να βγει έξω κανείς για να πει “είμαι ομοφυλόφιλος”. Καμαρώνει! Πρώτα κρυβόμασταν. Δεν το λέγαμε αυτό! Τώρα βγαίνουμε κ καμαρώνουμε γι’ αυτό. Γι’ αυτό σάς είπα ότι για 2000 χρόνια αυτά δεν σημειώθηκαν ποτέ. Σήμερα σημειώνονται. Προσέξτε, δεν σημειώνονται στους ειδωλολάτρες, γιατί στους ειδωλολάτρες έχουμε πάρα πολλή φθορά. Πάρα πολλή! Πάρτε τα Σόδομα κ τα Γόμορρα. Πάρτε τους Ρωμαίους Αυτοκράτορες, πόσο μεγάλη διαφθορά υπήρχε εκεί, στις αυλές τής Ρώμης! Μιλάμε για τους Χριστιανούς · για τους χριστιανικούς λαούς! Αυτά είναι πρωτοφανή!
“ […] Η μέντοι καινοτομία των στοιχείων η αυτή εστί σχεδόν η εν Ευαγγελίοις δηλουμένη.” Δηλ. η άλλη όψη · ότι η αλλαγή, η καινοτομία των στοιχείων τής Κτίσεως, είναι αυτή που λέει το Ευαγγέλιο. Που είπε ο Κύριος : “αι δυνάμεις των ουρανών σαλευθήσονται”. Ώστε, λοιπόν, έχουμε δύο όψεις. Αλλά, πριν προχωρήσω, για να δούμε την μετάθεση της πίστεως κ τη μετάθεση του Σύμπαντος, πριν προχωρήσω, θα μείνω λίγο στο θέμα του σεισμού, οχι με την έννοια που το λέμε τώρα, αλλά με την έννοια την γνωστή, την συνήθη, που έχουμε σεισμούς κάθε τόσο στον φλοιό τής Γής. Και οι τρεις συνοπτικοί -Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς- αναφέρουν ότι στους εσχατολογικούς Λόγους τού Κυρίου θα γίνουν σεισμοί, ιδίως στους έσχατους καιρούς (Ματθαίος 24,7 , Μάρκος 13,8 , Λουκάς 21,11 ). Ο Λουκάς, μάλιστα, σημειώνει το εξής (κυριολεκτεί κ, μάλιστα, δίνει έναν τόνο) : “ […] σεισμοί τε μεγάλοι κατά τόπους έσονται”. Δλδ θα υπάρξουν σεισμοί τοπικοί, μεγάλοι. Βάζει αυτό το “μεγάλοι”, που ο Ματθαίος κ ο Μάρκος δεν το προσθέτουν.
Αν έπρεπε, λοιπόν, να πούμε δυο λόγια γι’ αυτούς τούς σεισμούς, κατ’ αρχάς θα λέγαμε ότι αυτοί οι σεισμοί, οι επίγειοι σεισμοί, αντιδιαστέλλονται απ’ αυτόν τον σεισμό, για τον οποίον τόσην ώρα κάνουμε λόγο. Εξ άλλου, υπάρχει αυτή η διασάφηση (“κατά τόπους”) κ δεν έχουν καμία σχέση οι σεισμοί αυτοί με τα ουράνια σώματα. Δλδ είν’ επίγειοι σεισμοί, το καταλαβαίνετε πάρα πολύ καλά. Ακόμα, αυτός ο χαρακτηρισμός “μεγάλοι σεισμοί” φαίνεται ότι πρόκειται περί σεισμών συχνών, μεγάλων κ καταστροφικών. Βέβαια, θα μπορούσαμε να πούμε ότι σεισμοί επάνω στην Γη γίνονταν κ γίνονται πάντα. Κ, ακόμη, αν θέλετε, μπορούμε να δώσουμε μια φυσική εξήγηση, παρ’ ότι αυτό που λέμε ”φυσική εξήγηση” δεν είναι πάντα αυτό που λέμε
“φυσική εξήγηση”. Όπως μπορούμε να δώσουμε μια φυσική εξήγηση στον θάνατο. Δεν θέλω να πολυπραγμονήσω, παίρνω το τελευταίο, το και κυριότατο. Δεν δίνουμε μια φυσική εξήγηση στον θάνατο; Τι λέμε; Λέμε ότι οι ιστοί τού ανθρώπινου σώματος γερνούν κ επέρχεται ο θάνατος. Βέβαια, αν πρέπει έτσι να δούμε τον θάνατο, αυτό θα λέγαμε. Κ θα λέγαμε, ακόμα, ότι πρόκειται για μια φυσική εξήγηση, Κανείς, όμως, δεν μπορείς να εξηγήσει το βαθύτερο, αυτό, φαινόμενο του θανάτου κ να πει ότι δεν πρόκειται περί των ιστών που γερνάνε αλλά ότι ο θάνατος είν αυτό που επέτρεψε ο Θεός να εισέλθει στον κόσμο, εξαιτίας τής αμαρτίας. Ο Θεός δεν έκανε τον θάνατο. Έτσι κ εδώ, αυτό που λέμε “φυσικό φαινόμενο” κ “φυσική εξήγηση”, επειδή επαναλαμβάνεται κ επειδή βλέπουμε τα πράγματα πώς γίνονται, λέμε “φυσική εξήγηση”. Η φυσική εξήγηση είν’ επιφανειακό πράγμα. Πιο βαθύ είναι αυτό : ότι η Δημιουργία στρέφεται εναντίον τού ανθρώπου, επειδή αμάρτησε ο άνθρωπος μπροστά στον Θεό. Αυτό, βέβαια, δεν το πιάνει κανένας επιστήμονας στην παρατήρησή του ούτε κανένα πείραμα το συλλαμβάνει αυτό. Ωστόσο, για να γίνεται προφητεία περί μεγάλων σεισμών, φαίνεται ότι πρόκειται περί ιδιαζόντων σεισμών. Πολύ μεγάλοι, πολύ καταστρεπτικοί. Πάντως, να είναι ιδιάζοντες σεισμοί, όπως έχουμε κ ιδιάζοντες πολέμους. Έχουμε πολέμους, που έχουν κάτι τι ιδιαίτερο κ, συνεπώς, άξιο προφητείας. Πόλεμοι πάντα γίνονταν. Αλλά ένας πόλεμος στον οποίον θα πάρουν μέρος 200 εκ. στρατιώτες αυτό, νομίζω, είν’ άξιο προφητείας κ προφητεύεται. Μολύνσεις της ατμόσφαιρας πάντοτε έχουμε · το ότι θα μολυνθεί, όμως, το ένα τρίτο των υδάτων είν’ άξιο προφητείας. Έτσι κ εδώ, για να γίνεται προφητεία μεγάλων κ τοπικών σεισμών, πάει να πει ότι έχουν έναν ιδιάζοντα χαρακτήρα. Εκείνο που θα ‘θελα να σας πω γι’ αυτούς τούς επίγειους σεισμούς είν’ ότι ο σκοπός ενός σεισμού είναι, κατ’ αρχάς, να σειστούν οι συνειδήσεις των ανθρώπων · να συνέλθουν οι άνθρωποι. Είδατε, όταν γίνεται ένας σεισμός, τι λέμε; Λέμε “Παναγία μου, Χριστέ μου” ! Μα εσύ, ως τώρα, έλεγες ότι δεν πιστεύεις στον Χριστό! Τον έλεγες κοινωνιολόγο, Τον έλεγες φιλόσοφο! Μα δεν επικαλέστηκες άλλους φιλοσόφους κ επικοινωνιολόγους να έρθουν να σε σώσουν! Τώρα γιατί επικαλείσαι τον Χριστό; Πάει να πει ότι, μες απ’ το υποσυνείδητό σου, ξεπήδησε η πίστη στη Θεότητα, καλύτερα στην ανθρώπινη Φύση τού Χριστού κ, γι’ αυτό, Τον επικαλείσαι!Βλέπετε ότι, πολλές φορές, μια θεομηνία έρχεται να σείσει, πραγματικά, τις ανθρώπινες συνειδήσεις! Ακόμη, όλες αυτές οι πληγές που έρχονται, όπως οι σεισμοί, πολλές φορές είναι η Αγάπη τού Θεού! Η Αγάπη τού Θεού, που έρχεται με τη μορφή τής τιμωρίας, να αφυπνίσει από τον λήθαργο της αμαρτίας κ της αποστασίας κ να κάνει τους ανθρώπους να επιστρέψουν. Άλλο, τώρα, ότι οι άνθρωποι δεν θέλουν να επιστρέψουν !
Το βλέπουμε αυτό πάλι στο βιβλίο της Αποκαλύψεως, ότι ο Θεός στέλνει μια πληγή, για να μετανοήσουν οι άνθρωποι κ αυτοί βλασφημούν! Αυτό σημαίνει ότι ο Θεός έρχεται εν αγάπη με μάστιγα, οι άνθρωποι, όμως, δεν συνετίζονται. Όπως οι γονείς, όταν τιμωρούν τα παιδιά τους, δεν τα τιμωρούν για να τα εκδικηθούν, αλλά για να τα σωφρονίσουν. Άλλο, τώρα, ότι τα παιδιά, μη δεχόμενα ούτε αυτήν τη σωφρονιστική τιμωρία, που είναι βγαλμένη από την αγάπη των γονέων, δραπετεύουν από το σπίτι κ δεν ξαναγυρίζουν πια στο σπίτι, γιατί θεώρησαν ότι οι γονείς επιτέθηκαν εναντίον τους κ ότι διάκεινται εχθρικά απέναντί τους κ, συνεπώς, γιατί να καθίσουν πια στο σπίτι; Και συνεπώς σηκώνονται κ φεύγουν!


Απόσπασμα από την 32α ομιλία στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης
« Ιερά Αποκάλυψις ».

Όλες οι ομιλίες του βιβλίου 
« Αποκάλυψις » εδώ ↓.
http://www.arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qa7vUvidbEX6OBGq3b9WeV

Απομαγνητοφώνηση :
Μαρία Δερμιτζάκη:
https://youtube.com/@orthodoxaskirtimata

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.