28 Αυγούστου 2021

Εἰς τό “Χαῖρε παλάτιον..„

†.Αναρίθμητες αγαπητοί μου παρομοιώσεις υπάρχουν μέσα εις την Αγίαν Γραφήν δια την Θεοτόκον, τις οποίες οι ιεροί υμνογράφοι αντλούν και εξορίσουν ως από λατομείον, δια να μας παρουσιάσουν μέσα εις τα αθάνατα ποιητικά τους έργα. Γι’ αυτό ο κανών της Θεοτόκου μας λέγει έναν ωραίον στίχον. «Χαῖρε πανάμωμε, τό παλάτιον τοῦ μόνου βασιλέως». Χαῖρε σύ πανάγνε Θεοτόκε, πού εἶσαι τό παλάτι τοῦ μοναδικοῦ βασιλιᾶ.

   Πράγματι αγαπητοί, ο Θεός δεν έχει κατάπαυσιν, δηλ. ο Θεός δεν αναπαύεται κάπου, ο Θεός δεν κατοικεῖ κάπου. Γι’αυτό λέγει ο πρωτομάρτυς Στέφανος, εις τας Πράξεις των Αποστόλων, που το παίρνει από τον Ησαΐα, «Ὁ οὐρανός μοι θρόνος, ἡ δε γῆ ὑποπόδιον τῶν ποδῶν μου. Ποῖον οἶκον οἰκοδομήσατέ μοι, λέγει Κύριος, ἤ τίς τόπος τῆς καταπαύσεώς μου»; Ο ουρανός είναι ο θρόνος και η γη εκεί που ακουμπούν τα πόδια μου. Ποιόν οίκο θα με οικοδομήσετε; Και ποιός είναι ο τόπος εκείνος στον οποίον δύναμαι εγώ να αναπαυθώ;

   Φυσικά, λέγοντας αυτά ο Θεός, και επαναλαμβάνοντας τους λόγους αυτούς του Ησαΐου ο πρωτομάρτυς Στέφανος, δεν εννοούσε ότι ο ναός είναι άχρηστος. Αλλά ήθελε να πει ότι ο Θεός δεν περιορίζεται μέσα εις έναν ναόν. Δεν είναι πεπερασμένος. Ο Θεός είναι άπειρος. Ο Θεός είναι τέλειος. Ακόμη και η εικόνα που χρησιμοποιεί ο Θεός δια του προφήτου, είναι ατελής. Διότι ούτε ο ουρανός είναι ο θρόνος του Θεού, ούτε η γη είναι το υποπόδιον των ποδών του. Γιατί ο Θεός είναι πανταχού παρών. Και συνεπώς είναι μια εικόνα για να δείξη ότι ο Θεός άπειρος. Και δεν δύναται πουθενά να καθήση, να σταθή, ή να αναπαυθή. Και ο Σολομών το λέγει αυτό κατά τα εγκαίνια του ναού που έκτισε εις τον Θεόν «…εἰ ὁ οὐρανός καί ὁ οὐρανός τοῦ οὐρανοῦ οὐκ ἀρκέσουσί σοι πλήν καί ὁ οἶκος οὗτος ὃν οἰκοδώμησα τῷ ὀνόματί σου»; Εάν, λέγει, ο ουρανός, και ο ουρανός του ουρανού, δεν είναι αρκετά, πώς είναι δυνατόν ποτέ να σταθούν αρκετά, αρκετός ο ναός, τον οποίον εγώ έχω οικοδομήσει σ' εσένα; Και’ όμως∙ τώρα ο Θεός καταπαύεται, αναπαύεται. Αναπαύεται εις αυτά τα σπλάχνα της Θεοτόκου. Ένεκα της υποστατικής ενώσεως του Θεού Λόγου. Κι άλλοτε σας εξήγησα τι σημαίνει ὑποστατική ένωση». Θα το επαναλάβω. Ένεκα της ενώσεως του Θεού Λόγου με την ανθρωπίνη φύση, χωρίς να είναι όμως δύο πρόσωπα. Αλλά να είναι ένα πρόσωπον. Υπόσταση και υποστατικός, θα πη πρόσωπον και προσωπικός. Υποστατική ένωσις θα πη προσωπική ένωση. Συνεπώς δεν έχομε δύο πρόσωπα αλλ’ έχομε ένα πρόσωπο. Εφόσον λοιπόν η ανθρώπινη φύση ήδη εγκαθίσταται εις τα σπλάχνα της Θεοτόκου, και αυτή η ανθρώπινη φύση είναι ηνωμένη με το θείον πρόσωπον, με το θείον δεύτερον πρόσωπον της Αγίας Τριάδος (αυτό θα πη υποστατική ένωσις») τότε ο Θεός, που δεν έχει κατάπαυσιν, ο Θεός τώρα έχει κατάπαυσιν! Ας μου επιτραπη να πω, αν ο Θεός έχει Ιστορία, που ο Θεός δεν έχει Ιστορία – η Ιστορία χαρακτηρίζει μόνο τα γεγονότα – αλλά αν μου επιτραπή να πω, αν ο Θεός έχει Ιστορία, είναι η πρώτη φορά στην Ιστορία του Θεού που έχει κατάπαυση. Ο Θεός ουδέποτε είχε κατάπαυση. Τώρα, δια πρώτην φοράν εις τα σπλάχνα της Θεοτόκου ο Θεός βρίσκει κατάπαυση. Δεν είχε βρει ούτε εις τους αγγέλους, ούτε εις καμμίαν κτίσην, ορατήν, και αόρατον δημιουργία. Παρά μόνο βρήκε εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον. Δεν μπορούμε να συλλάβωμε αγαπητοί μου λέγοντας αυτά. Και δείχνοντας το μέγεθος των πραγμάτων, να συλλάβωμε το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου. Δεν μπορούμε να το συλλάβωμε. Γι’ αυτό η Θεοτόκος λέγεται και πλατυτέρα των Ουρανών. Διότι εάν ούτε ο ουρανός και ούτε ο Ουρανός του Ουρανού δύνανται να γίνουν κατάπαυση και θρόνος και παλάτιον του Θεού, εάν η Θεοτόκος έγινε παλάτιον, κατοικητήριον του Θεού, επαναλαμβάνω, ένεκα της υποστατικής ενώσεως, τότε πράγματι η Θεοτόκος, όχι ψιλώ ονόματι, όχι εγκωμιαστικώ και φιλολογικώ λόγω, αλλά πραγματικά και αληθινά, η Θεοτόκος είναι πλατυτέρα των ουρανών. Απιθάνως και ασυλλήπτως πλατυτέρα των κτιστών – ας μου επιτραπή να πω – και ακτίστων Ουρανών.

   Αλλά μετά την κατ’ εξοχήν Θεοτόκον, η οποία έφερε αυτόν τον ενανθρωπήσαντα Θεόν Λόγον, κάθε πιστός αγαπητοί μου γίνεται ένας Θεοτόκος! Κάθε πιστός! Τούτο διότι έγινε άνθρωπος Θεοτόκος, η Παναγία η Μαρία. Έγινε Θεοτόκος, κι αφού ένας άνθρωπος έγινε Θεοτόκος, πας ανθρωπός δύναται να γίνη Θεοτόκος. Αλλά κάθε πιστός άνθρωπος δύναται να γίνη Θεοτόκος. Να συλλάβη, όπως λέγει ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορήτης. Να συλλάβη μέσα του τον Θεόν Λόγον, να τον κυοφορήση και να τον γεννήση! Έτσι λοιπόν, κάθε πιστός, δύναται να γίνη, σε κάποια μικρογραφία της Υπεραγίας Θεοτόκου, ένας Θεοτόκος. Και συνεπώς να γίνη ένα παλάτιον του μόνου βασιλέως.Δεν είναι υπερβολή. Το είπε ο Κύριος ο ίδιος: «Ἐλευσόμεθα καί μονήν παρ’αὐτῷ ποιήσωμεν». Παρά τω πιστώ. Εις τον πιστόν. Θα έλθωμε, λέγει. Ποιός; Εγώ ο Υιός∙ διότι ένεκα της υποστατικής μου ενώσεως με την ανθρώπινη φύση, δύναμαι να εισέλθω σ’ έναν άνθρωπο, αλλά επειδή όμως είμαι ηνωμένος και με την θεία φύση, και η θεία μου φύση, το πρόσωπό μου είναι ηνωμένο μετά του ουρανίου Πατρός και του Αγίου Πνεύματος, συνεπῶς «ἐλευσόμεθα (θά ἒλθωμε) καί μονήν (κατοικία) παρ’αὐτῷ ποιήσωμεν». Θα κάνωμε εις αυτόν. Εις ποίον; Στον πιστόν. Να λοιπόν που και ο πιστός αγαπητοί μου, όχι μόνη η Θεοτόκος, αλλά εξ αιτίας της Θεοτόκου, κάθε πιστός γίνεται ένας Θεοτόκος και γίνεται ένα παλάτιον του μόνου βασιλέως.

   Θέλει όμως κάποιες προϋποθέσεις. Τις είπε ο Κύριος. Πρώτον. «Ἐάν τίς ἀγαπᾶ με». Ὃποιος μέ ἀγαπᾶ. Πολλάκις καί ἐπανειλημμένως ἒχομε πεῖ. Δέν εἶναι ἀρκετό νά πῆ κανένας «εἶμαι καλός χριστιανός». Εάν δεν αναπτύξη μιαν αγάπη προς το πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Δέν είναι δυνατόν ποτέ,να γίνει κατοικητήριο του Ιησού Χριστού. Εάν αγαπώ τον Υιόν… «ἐμένα μέ ἀγαπᾶ ὁ Πατήρ» όπως λέγει ο ίδιος ο Ιησούς, «ὃποιος μέ ἀγαπᾶ, λέγει, τότε ὁ Πατήρ μου τόν ἀγαπᾶ», και ἔχομε μια σχέση αγάπης. Προσέξτε σας παρακαλώ το θέμα «ἀγαπῶ». Δεν είναι αφηρημένο. Δεν είναι ένας κενός λόγος. Αυτό το «ἀγαπῶ», το νοιώσατε; Αγαπήσατε ποτέ στη ζωή σας; Ό,τι δήποτε. Πρόσωπο ή πράγμα. Αγαπήσατε ποτέ στη ζωή σας; Νοιώσατε ποτέ, όταν αγαπήσατε, κανένα σκίρτημα; Αν αγαπήσατε και νοιώσατε ένα σκίρτημα, μια γεύση της αγάπης, επήρατε. Αυτό τώρα μεταφέρετέ το στο πρόσωπο του Θεού. Στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Όταν αναπτυχθεί αυτή η αγάπη, είναι το πρώτο βασικό στοιχείο και προϋπόθεση για να έρθη ο Θεός να κατοικήση μέσα μας. 

   Και το δεύτερο; «Τόν λόγον μου τηρήσει». «Ἐάν τίς ἀγαπᾶ με, τόν λόγον μου τηρήσει». Ποίον λόγον; Όλων των λόγων που είπε. Ολόκληρο το Ευαγγέλιο. Δεν μπορείς να αγαπάς και να μην τηρείς τον λόγον του. Δεν μπορείς να τηρής τον λόγον και να μην αγαπάς. Δεν είναι δυνατόν ποτέ. Εάν αγαπάς, τηρείς. Τηρείς εκείνα τα οποία είπε ο Χριστός. Ποία παρακαλώ; Ό,τι είναι γραμμένο μέσα στον λόγον του Θεού. Ό,τι ο Χριστός είπε στο Ευαγγέλιο. Δεν μπορείς να πης «αὐτό δέν τό ἐφαρμόζω, αὐτό δέν τό τηρῶ, αὐτό δέν μ’ἀρέσει, αὐτό τό βαρυέμαι». Άμα το λες αυτό, δεν αγαπάς τον Χριστόν. Κι άμα δεν αγαπάς τον Χριστόν δεν δύνασαι να γίνης ποτέ κατοικητήριον, παλάτιον του Χριστού.

   Και συνεχίζει ο ιερός υμνογράφος: «Χαῖρε θρόνε πύρινε τοῦ Παντοκράτορος». Χαίρε Σύ (προς την Θεοτόκον) που είσαι ο πύρινος θρόνος αυτού του Παντοκράτορος. Και πάλιν αγαπητοί, η Θεοτόκος μεταβάλλεται σε θρόνον του Υιού του Θεού, πάλιν, θα επαναλάβω, ένεκα της υποστατικής ενώσεως. Πάντοτε ένεκα της υποστατικής ενώσεως. Αυτόν τον θρόνον τον πύρινον, εις τον οποίον κάθεται Αυτός ο Θεός, τον είδε αγαπητοί μου εν οράματι ο προφήτης Δανιήλ. Και λέγη «ἐθεώρουν (ἒβλεπα) ἒως ὃτου θρόνοι ἐτέθησαν καί παλαιός τῶν ἡμερῶν ἐκάθητο καί το ἔνδυμα αὐτοῦ λευκός ὡς χιών καί ἡ θρίξ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ ὡσει ἓριον καθαρόν∙ ὁ θρόνος αὐτοῦ φλόξ πυρός, οἱ τροχοί αὐτοῦ πῦρ φλέγον». Έβλεπα, λέγει, έως ότου θρόνοι ετοποθετήθησαν∙ και ο παλαιός των ημερών, δηλ. ο άναρχος, ο πέρα από τον χρόνον, εκάθητο. Πού εκάθητο; Θα μας το πη λίγο πιο κάτω. Και το ένδυμά του είναι λευκό σαν το χιόνι και οι τρίχες της κεφαλής του λευκές σαν το καθαρό μαλλί. Ο θρόνος του είναι φλοξ πυρός, φλόγα πυρός. Και οι τροχοί του θρόνου επί των οποίων βρίσκεται ο θρόνος, πυρ φλέγον, φωτιά που καίει. Πράγματι, η Θεοτόκος μετεβλήθη σε πύρινον θρόνον, όπως την υμνογραφεί ο υμνογράφος. Και τούτο διότι εδέχθη η Θεοτόκος αυτό το πυρ της Θεότητος. Το δεύτερον πρόσωπον της Αγίας Τριάδος, χωρίς να καταναλωθεί. Γιατί; Γιατί ο Θεός είναι πυρ καταναλίσκον. Και η Θεοτόκος δεν κατηναλώθη, δεν κατεστράφη όταν ήρθε ο Υιός και Λόγος του Θεού και κατεσκήνωσεν σ’ αυτήν. Αλλά αντιθέτως έγινε πύρινος θρόνος και εκράτησε τον επ’ αυτού καθήμενον.

   Αλλά και εμείς αγαπητοί κατ’ αναλογίαν∙ δεν ξέρω αν το έχετε σκεφθεί, ό,τι λέγεται εις τον Ιησούν Χριστόν, λέγεται εις την Θεοτόκον. Και ό,τι λέγεται εις την Θεοτόκον, σε κάποιο μέτρο και σε κάποια αναλογία λέγεται και εις ημάς, τους πιστούς. Και ο κάθε πιστός δύναται να γίνη πύρινος θρόνος της θεότητος. Πώς δύναται να γίνη; Το λέει ο προφήτης Ησαΐας. Όταν, παρακαλῶ, παίρνει o άγγελος τον άνθρακα τον καιόμενον και τον τοποθετεί εις τα χείλη του προφήτου και του λέγει «ἒγινες καθαρός». Ποιός είναι αυτός ο καιόμενος, ο φλεγόμενος άνθραξ, ο πύρινος άνθραξ; Είναι το σώμα και το αίμα του Χριστού, η θεία Κοινωνία. Δηλ. αυτός ο Χριστός. Μην το ξεχνάτε. Η θεία Κοινωνία είναι ο ενυπόστατος Λόγος που ενηνθρώπισε, μην το ξεχνάτε αυτό. Υπάρχει υποστατική ένωση στην θεία Κοινωνία. Δεν είναι απλώς ο Ιησούς. Δεν είναι η ανθρώπινη σάρκα του Ιησού΄ Αλλά είναι η ανθρώπινη σάρκα του Ιησού ηνωμένη πάντοτε μετά του θείου Λόγου. Συνεπώς άμα κοινωνούμε αυτόν τον Θεόν Λόγον, ένεκα της υποστατικής του ενώσεως. Και γίνεται ο άνθρωπος, αφού παίρνει αυτόν τον άνθρακα τον καιόμενον, γίνεται και ο ίδιος πύρινος θρόνος. Καίεται; Ναι. Όχι. Δεν καίεται, όταν είναι πιστός και έχει τις προϋποθέσεις. Καίεται όταν με απιστία προσέλθει εις το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας. Τότε καίεται. Και πολλές φορές αγαπητοί μου έχει φανεί το θαύμα αυτό. Έχει φανεί. Άνθρωπος που κοινωνούν αναξίως, και η αναξιότης κυρίως ευρίσκεται εις την απιστίαν, βέβαια και στην ακάθαρτη ζωή, αλλά κυρίως εις την απιστίαν. Όταν κανείς προσέλθη «διακρινόμενος», όπως λέγει ο Απ. Παύλος, άπιστα προσέλθη να κοινωνήση, τότε ο Θεός δύναται να επιτρέψη, δεν το επιτρέπει πάντοτε, δύναται να επιτρέψη, μόλις κοινωνήση ο άνθρωπος, ν’ αρχίση να καίεται και να φωνάζη «καίομαι»! Πολλές φορές έχει συμβεί αυτό. Γιατί ο Θεός είναι πυρ καταναλίσκον. Αλλά αν δεν καίονται πάντες, δεν πρέπει να ξεχνούμε κάτι άλλο, στην εικόνα του πυρίνου θρόνου, ότι«ποταμός πυρός, λέγει ὁ προφήτης Δανιήλ, εἶλκεν ἒμπροσθεν αὐτοῦ». Ποταμός φωτιάς ἐσύρετο μπροστά από τον θρόνο. Κι’ αυτό παρακαλώ είναι το προΐμιον της κολάσεως! Έτσι ο πιστός δύναται να γίνη, κοινωνών το σώμα και το αίμα του Χριστού, δύναται να γίνη όπως η Θεοτόκος, πύρινος θρόνος. Αλλά δύναται όμως να σωριστή και σε στάχτη, εάν δεν προσέξη.

    Έτσι αγαπητοί μου, εάν ο κάθε πιστός δύναται να γίνη παλάτιον του μόνου βασιλέως και θρόνος πύρινος αυτού, τούτο οφείλεται στην Θεοτόκο. Εκείνη άνοιξε τον δρόμον. Εις αυτήν οφείλομε χάριτας. Εάν δεν ήτο η Θεοτόκος, εμείς θα μέναμε άμοιροι τέτοιων αξιωμάτων και τέτοιων κατορθωμάτων και τέτοιων πλεονεκτημάτων. Εκείνη επέτυχε, εμείς ακολουθούμε. Γι’ αυτό ας την τιμούμε. Γι’ αυτό ας την δοξάζωμε. Γι’ αυτό ας την μιμούμεθα.


1η ομιλία στην κατηγορία « Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας " Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον " εδώ ↓.
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/omilies-eis-thn-ueotokon
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40q2nQUztSMBV9bwJSxpjwda

🔸Λίστα ομιλιών της σειράς
«Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://drive.google.com/file/d/16Yb2_qZgVX32iDOetdRsifuOIC0ZTA0B/view?usp=drivesdk

🎥 Βιντεοσκοπημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40ojFLuKMecGTVkBDEN_YP2E

🔸📜 Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες της σειράς «Ὁμιλίες εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον».🔻
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/search/label/%F0%9F%94%B9%E1%BD%89%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%CF%84%E1%BD%B4%CE%BD%20%E1%BD%99%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CE%BD%20%CE%98%CE%B5%CE%BF%CF%84%CF%8C%CE%BA%CE%BF%CE%BD.?m=1

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.