11 Απριλίου 2021

Ὁ φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· (Ματθ. 10,37)

†.Πιθανώς το έχετε διαβάσει πολλές φορές στην Αγία Γραφή, αλλά δεν ξέρω γιατί δεν στεκόμαστε στο σημείο αυτό, να το θεολογήσουμε περισσότερο. «Ὁ φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος·» (Ματθ. 10, 37 - 39) Αυτός που αγαπάει τον πατέρα του και την μητέρα του πιο πάνω από μένα, δέν μου είναι άξιος. Εδώ σταματώ λίγο.

Το επιχείρημα των Χριστιανών μας, όταν ένα παιδί τους ή κάποιος άλλος, γνωστός, φίλος, αφιερωθεί, σπεύδουν να πούν : και η εντολή "τίμα τον πατέρα σου καί τήν μητέρα σου" πηγαίνει περίπατο; Εδώ δέν έχομε αθέτηση της εντολής; Κατ' αρχάς αγαπητοί μου, ο νομοθετήσας το "τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου" είναι ο ίδιος που είπε "ο φιλών πατέρα η μητέρα υπέρ εμέ ουκ έστι μου άξιος." και εις τόν νομοθέτην υπάρχει κάθε δικαίωμα, μάλιστα αν ο νομοθέτης είναι αυτός ο Θεός, υπάρχει κάθε δικαίωμα να αλλάζει τον νόμον εαν θέλει. Αλλά δεν πρόκειται περί αλλαγής του νόμου. Ο νόμος "τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου" θα έχει αιώνιο κύρος και αιωνία ισχύ. Αλλά πρόκειται περί κλιμακώσεως του θέματος. Ότι το "τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου" έχει όρια. Άν ο πατέρας μου και η μητέρα μου με εμποδίζουν να ζήσω πνευματική ζωή, τότε αναμφισβήτητα θα αγαπήσω πιό πολύ τον Θεό από τους γονείς μου, χωρίς να παραβώ την εντολή "τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου." Διότι, καί η σειρά των εντολών, όπως ετέθη, δεν ετέθη τυχαία. Η πρώτη εντολή είναι: «ὁ δὲ Ἰησοῦς ἔφη αὐτῷ· ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐν ὅλῃ τῇ καρδίᾳ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ ψυχῇ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ διανοίᾳ σου.» (Ματθ. 22,37) Και η εντολή γιά τούς γονείς είναι πέμπτη εντολή. Δέν είναι πρώτη. Που σημαίνει ότι, άν τα βάλουμε αυτά τα δυό, δέν έχουμε δυο αγάπες που συγκρούονται, αλλα έχουμε τη μιά ανωτέρα από την άλλη. Κι αν το θέλετε, εκείνος που αγαπάει τον Θεό πρώτα και τους γονείς μετά, αυτός αγαπάει σωστά τους γονείς του, με μιά αγάπη αιωνία. Εκείνος που αγαπάει πρώτα τους γονείς του και μετά τον Θεό, αυτός δεν έχει σωστή αγάπη, και η αγάπη αυτή είναι νοσηρή. Πού μπορούμε να την ονομάσουμε προσκόλληση, όπως θέλετε πείτε την το θέμα είναι ότι, δεν πρόκειται περί αγάπης ορθής, που ανταποκρίνεται εις τον νόμον του Θεού.

   Λοιπόν, « Ὁ φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ (πιο πάνω από μένα, κάνει υπέρβαση δηλ. της αγάπης και πάρει νοσηρές διαστάσεις η αγάπη του ανθρώπου πρός τούς γονείς του) οὐκ ἔστι μου ἄξιος·» Πολυ στεγνά και τσεκουράτα. Οὐκ ἔστι μου ἄξιος·. Δέν είναι για μένα άξιος αυτός. «καὶ ὁ φιλῶν υἱὸν ἢ θυγατέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος·» Αν υποτεθεί ότι αγαπάμε το παιδί μας και δεν το αφήνουμε να αφιερωθεί εις τον Θεόν, τότε αυτός ο άνθρωπος δεν είναι άξιος για μας, ο,τι να κάνει, όσο να προσεύχεται, όσο να εκκλησιάζεται όσο να κοινωνεί, τίποτε. Ο Κύριος το είπε σαφώς. "οὐκ ἔστι μου ἄξιος·". Δέν σε αναγνωρίζει αδελφέ μου ο Θεός εάν εμποδίσης το παιδί σου να αφιερωθεί εις την αγάπη του Θεού.

   «καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστι μου ἄξιος. καὶ ὁ ἀπολέσας τὴν ψυχὴν αὐτοῦ ἕνεκεν ἐμοῦ εὑρήσει αὐτήν.».. κάτι αφήνω για συντομία. Αυτός λέγει ο οποίος δεν σηκώνει τον σταυρό του, δηλ την θυσία αυτής της υπάρξεώς του και να με ακολουθεί, δέν μου είναι άξιος. Καί αυτός ο οποίος χάνει την ψυχή του, εννοεί την ζωήν εδώ, ψυχή είναι η ζωή, ένεκεν εμού, για λογαριασμό μου, λέγει ο Κύριος, αυτός θα βρεί την αληθινή ζωή. Δηλ.άν πεί κανείς : "φαβούμαι την ζωούλα μου, μην τυχόν πάθω τίποτε, μην τυχόν κακοπαθήσω, να γλυτώσω την ζωούλα μου, καθ' οιονδήποτε τρόπον όταν κινδυνεύει η ζωή μου για τον Χριστό" τότε δεν είμαι άξιος του Χριστού. Τότε θα χάσω την ζωή μου, την αληθινή, την αιωνία. Όταν θα θυσιάσω όμως την ζωή μου, τότε πραγματικά θα βρώ την αιωνία ζωή. Είναι αυτό που ακριβώς συνέβη σ' όλους τους αγίους και ειδικότερα στους Μάρτυρας. Επάνω σ' αυτό ο Κύριος, σ' αυτό το θέμα που λέμε, στο θέμα της αφιερώσεως, είχε πεί ο Κύριος σε κάποιον: «ἀκολούθει μοι· (το ακολούθει μοι είναι αφιέρωσις) ὁ δὲ εἶπε· Κύριε, ἐπίτρεψόν μοι ἀπελθόντι πρῶτον θάψαι τὸν πατέρα μου.» (Λουκάς 9, 59 - 62) Ναί Κύριε θα σ' ακολουθήσω, θα αφιερωθώ στήν αγάπη σου. Αυτό το βλέπουμε στους μαθητάς που τους λέγει ο Κύριος "ἀκολούθει μοι·" είναι η αφιέρωσις τών δεκα μαθητών, "ἀφέντες τὸ πλοῖον καὶ τὸν πατέρα αὐτῶν ἠκολούθησαν αὐτῷ." Πού δείχνει αφιέρωση. Εδώ τώρα λέγει σε κάποιον ο Κύριος. Έλα μαζί μου, αφιερώσου. Κι εκείνος λέγει: "Ναί Κύριε  θα έλθω, επίτρεψέ με, μόλις έμαθα πώς ο πατέρας μου πέθανε. Να πάω σπίτι μου να παραστώ εις την κηδεία. Τί φυσικώτερον; "ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῷ· (Δέν τό είπε ο π. Αθανάσιος το είπε ο Ιησούς). «ἄφες τοὺς νεκροὺς θάψαι τοὺς ἑαυτῶν νεκρούς.» (Ματθ. 8, 22) Δέν το είπε κάποιος καλόγηρος, για να κατηγορηθούμε. Το είπε ο Χριστός: "Αφησε τους νεκρούς να θάψουν τους δικούς των νεκρούς." Δηλ. άφησε τους πνευματικά νεκρούς, τους συγγενείς σου, οι οποίοι δεν έχουν πνευματικά ενδιαφέροντα, νά θάψουν τον σωματικά νεκρό πατέρα σου. «Σύ δέ απελθών διάγειλε την βασιλεία του Θεού.» Σύ έλα μαζί μου καί θα σε στείλω όπου και σε στείλω, να διαγγελείς την βασιλεία του Θεού.

   «Εἶπε δὲ καὶ ἕτερος· (Βλέπετε ότι πολλοί οι κλητοί αλλά ολιγοι οι εκλεκτοί. Καί κάποιος άλλος είπε. Αυτός το είπε μόνος του.) ἀκολουθήσω σοι, Κύριε· (θα σε ακολουθήσω, θα αφιερωθώ σε σένα, θα αφοσιωθώ σε σένα) "πρῶτον δὲ ἐπίτρεψόν μοι ἀποτάξασθαι τοῖς εἰς τὸν οἶκόν μου. (Μόνο νο σε παρακαλώ να πάω να τακτοποιήσω τα πράγματα του σπιτιού μου, δηλ. αν έχω κάποια περιουσιακά στοιχεία κλπ, υποθέσεις, ο,τι είναι τέλος πάντων, να τα τακτοποιήσω αυτά και τότε θα σε ακολουθήσω. Θέλω να σε ακολουθήσω, στο ζητώ εγώ.) εἶπε δὲ ὁ Ἰησοῦς πρὸς αὐτόν· οὐδεὶς ἐπιβαλὼν τὴν χεῖρα αὐτοῦ ἐπ᾿ ἄροτρον καὶ βλέπων εἰς τὰ ὀπίσω εὔθετός ἐστιν εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ. (Κανείς δεν έβαλε το χέρι του επάνω στο άροτρο και βλέποντας πίσω να δημιουργήσει ευθεία αυλακιά στο χωράφι. Θα στραβώσει το αυλάκι, δέν θα οργώσει σωστά. Γι' αυτό του λέγει ο Κύριος ότι, βάζεις το χέρι σου επάνω στο άροτρο; θά πρέπει να έχεις το πρόσωπό σου μπροστά, να μην γυρίζεις πίσω να κοιτάξεις υποθέσεις του σπιτιού σου κλπ. ώστε να γίνεις κατάλληλος, εύθετος για την Βασιλεία του Θεού.)» (Λουκ.9, 61 - 62)

     Αλλά και εις τον πλούσιον νεανίσκoν ο Κύριος όταν έκανε την πρόσκληση, εκείνος εμποδίστηκε από τον πλούτον του. Δηλ. δέν ήταν νεκρωμένος άνθρωπος ως προς το ίδιό του θέλημα και το εγώ του. Γι' αυτό λέγει "στυγνάσας" σκυθρωπάσας. Καί ο Κύριος τον ελυπήθηκε. Φαίνεται ότι ήτο αξιόλογος άνθρωπος, και ήδη εμποδιζόταν από τον υπάρχοντα πλούτον του. Τόν λυπήθηκε. Πόσες φορές ο Θεός, ο Χριστός, σκύβει και βλέπει τόσους και τόσους νέους, αξιόλογους κατά πάντα, οι οποίοι τελικά δεν αφιερώνουν τον εαυτόν τους εις τον Χριστόν και κατασπαταλούν την ύπαρξή τους στόν κόσμο τούτο και εις τά του κόσμου τούτου.

   Αυτό το "όπου αν υπάγη", ότι ακολουθούν οι 144.000 το αρνίον όπου άν υπάγη. Πήγε εκεί; Εκεί θα πάνε κι εκείνοι. Ήρθε εδώ; Εδώ θα 'ρθούνε κι εκείνοι. Τί σημαίνει αυτό το "όπου άν υπάγη"; Εκφράζει: Πρώτον. Τόν απόλυτον συμμερισμόν των σε κάθε κακοπάθεια υπέρ του Χριστού. Ο Χριστός θέλει να πάω εκεί. Θέλει να υποστώ εκείνο. Θα το υποστώ. Αυτό είναι βασικός όρος• η κακοπάθεια. Αν δηλ.σκέπτομαι ότι θα κακοπαθήσω, και αρχίζω να ορθολογίζω και να κουβεντιάζω το θέμα, τότε δέν είμαι άξιος του Χριστού. Το λέγει ο απόστολος στόν Τιμόθεο, του λέγει: «σὺ οὖν κακοπάθησον ὡς καλὸς στρατιώτης Ἰησοῦ Χριστοῦ.» (Β Τιμ. 2,3) Σύ να κακοπαθήσεις σαν καλός στρατιώτης του Ιησού Χριστού.

   Κάποιος ζήτησε από τον Κύριο να τον ακολουθήσει. Βλέπετε έχουμε πολλά περιστατικά τέτοια· ο Ευαγγ. Λουκάς μας τα παραθέτει όλα αυτά στο ίδιο καφάλαιο για να μας δείξει τις διαφορετικές περιπτώσεις. Παίρνει δηλ. ενδεικτικές περιπτώσεις, γιατί αναμφισβήτητα πολλοί θα ήσαν εκείνοι που θα ζήτησαν καί θα ανήκουν σε κάποια από αυτές τις ενδεικτικές περιπτώσεις. Κάποιος λοιπόν ζήτησε από τον Κύριο να τον ακολουθήσει. Νά τι είπει: «ἀκολουθήσω σοι ὅπου ἐὰν ἀπέρχῃ, Κύριε.» (Λούκας 9, 57) Θα σε ακολουθήσω όπου και πάς. Τί ωραίο αυτό! Ο πρώτος είπε να πάει να θάψει τον πατέρα του. Ο δεύτερος να τακτοποιήσει τα πράγματά του στο σπίτι του. Ο τρίτος, μόνος του το λέει, αυθορμήτως. Καί τί λέγει; Κύριε, όπου να πάς θα έρθω μαζί σου. Είναι αρκετό; «καὶ εἶπεν αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς (ο οποίος βλέπει την προαίρεση. Μπορεί το στόμα νά λέγει αφιέρωση, μπορεί απόψε ίσως κάποιοι άνθρωποι, κάποιος νέος εδώ, ενδεχομένως να πούν, α, ωραίο πράγμα είναι η αφιέρωσις. Αλλα να το λές στην καρέκλα σου καθισμένος, βεβαίως είναι πολύ εύκολο να το πείς. Το να διεγερθεί το συναίσθημα, βεβαίως δέν είναι δύσκολο. Αλλα το να μπείς στον χώρο της κακοπαθείας, αυτό είναι δύσκολο. Καί τί απαντάει ο Κύριος.) αἱ ἀλώπεκες φωλεοὺς ἔχουσι καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατασκηνώσεις, ὁ δὲ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἔχει ποῦ τὴν κεφαλὴν κλίνῃ.» Τα ζωντανά του δάσους, τα τετράποδα και τα πουλιά, έχουνε τις φωλιές τους. Εγώ όμως δεν έχω πού να κλίνω, που να γείρω το κεφάλι μου. Δεν έχω σπίτι. Δηλ.είμαι σε κακοπάθεια. Σάν να του έλεγε: "Πράγματι όπου να πάω θα 'ρθείς; Καί αν ακόμη ανεβώ καί εις τον σταυρόν και εκεί θα έλθεις;"


Απόσπασμα από την 59η ομιλία στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης « Ιερά Αποκάλυψις ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἱερά Ἀποκάλυψις " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qa7vUvidbEX6OBGq3b9WeV

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.