11 Απριλίου 2021

Αν σας πούν, ότι η πνευματική ζωή είναι χαρά και «τραγουδάκια».. είτε πλανώνται, είτε ψεύδονται.

†.Η Εκκλησία, επανέρχομαι στην εικόνα της Εκκλησίας. Εφ' εξής, κάθε πιστός του λαού του Θεού, που γεννάται από την Εκκλησία, γεννά και τον Χριστό νοητώς. Εδώ τώρα κάτι πολύ περίεργο. Σ' έναν ψαλμό βρίσκουμε την υποψήφια νύφη του βασιλέως, τη μία στιγμή σαν σύζυγο και την άλλη στιγμή, στον ίδιο ψαλμό, ως θυγατέρα. (Ψάλμ. 44) Πώς γίνεται αυτό; Ο Χριστός γεννήθηκε από την Θεοτόκο και αναμφισβήτητα η Θεοτόκος είναι η μητέρα Του. Αλλά και ταυτοχρόνως όμως η Θεοτόκος γεννήθηκε από τον Χριστό, διότι αναγεννήθηκε πνευματικά. Φέρνει τον Χριστό στον κόσμο και αναγεννάται η ιδία. Η ιδία, για να μην πώ βέβαια, από τη στιγμή της συλλήψεώς της αναγεννάται, αλλά την πληρότητα θα λέγαμε, άν επιτρέπεται να το πω έτσι, της αναγεννήσεώς της την έχει στην Πεντηκοστή. Την ημέρα της Πεντηκοστής ηταν παρούσα η Θεοτόκος, μας το λέγει ο Ευαγγελιστής Λουκάς στις "Πράξεις". Ήταν παρούσα. Κι είναι η τελευταία φορά που βρίσκουμε την Θεοτόκο στην Καινή Διαθήκη. Ετσι η Θεοτόκος γεννά τον Χριστό και γεννάται υπό του Χριστού. 

   Αυτό τώρα το σχήμα υπάρχει μέσα στην Εκκλησία. Ο άγιος Ανδρέας Καισαρείας το λέγει μ' έναν θαυμάσιο τρόπο. Και υπάρχει ένα ημιστίχιον αύτου που θα σας διαβάσω, που θα ήτανε καλά να το θυμόμαστε. Ακούστε τι λέγει: "Ώστε εν εκάστω γεννάσθαι τον Χριστόν νοητώς. (Ώστε στον κάθε έναν να γεννηθεί ο Χριστός νοητά) Και δια τούτο η Εκκλησία σπαργανεί και ωδίνει άχρις αν ο Χριστός μορφωθεί εν ημίν γεννηθείς. (Γι’ αυτό η Εκκλησία κοιλοπονά, έχει τους πόνους του τοκετού, έως ότου όλοι οι πιστοί αναγεννηθούν εν Χριστώ Ιησού. Γι’ αυτό πάντοτε θα κράζει, πάντα θα κυοφορεί και πάντα θα γεννά.) Και τελειώνει, όπως έκαστος, τω μετέχειν Χριστού, Χριστός γένηται." Ώστε ο καθένας μετέχοντας του Χριστού, να γίνεται χριστός. Μετέχοντας, δηλαδή να μετέχει στον Χριστό και να γίνεται χριστός. Νά γίνεται χριστοειδής. Όπως λέει ο πατήρ Ιουστίνος Πόποβιτς, να γίνεται χριστοειδής. Νά γίνεται θεοειδής. Αυτό γίνεται μ’ αυτήν την περίεργη κυοφορία. Λέγει ο Ησαΐας στην ωδή του, που ομιλεί γι’ αυτήν την πνευματική γέννηση :
   «καὶ ὡς ἡ ὠδίνουσα ἐγγίζει τοῦ τεκεῖν καὶ ἐπὶ τῇ ὠδῖνι αὐτῆς ἐκέκραξεν, οὕτως ἐγενήθημεν τῷ ἀγαπητῷ σου διὰ τὸν φόβον σου, Κύριε.» (Ησ. 26, 17).
Είναι περίφημο αυτό. Είναι η καρδία της πνευματικής ζωής! Δεν είναι το να μην κλέψουμε και να μην πούμε ψέματα. Αυτά πρέπει να έχουνε τελειώσει από την ζωή μας! Δέν πρέπει να λέμε ψέματα και να κλέβουμε  και δεν ξέρω τί. Αυτά πρέπει να φύγουν από τη ζωή μας. Και να μοιχεύουμε και να πορνεύουμε. Αυτά είναι ακατανόητα. Εδώ είναι ο πυρήνας της πνευματικής ζωής!

   «ἐν γαστρὶ ἐλάβομεν καὶ ὠδινήσαμεν καὶ ἐτέκομεν· πνεῦμα σωτηρίας σου ἐποιήσαμεν ἐπὶ τῆς γῆς, οὐ πεσούμεθα, ἀλλὰ πεσοῦνται πάντες οἱ ἐνοικοῦντες ἐπὶ τῆς γῆς.» (Ησ. 26,18).
Δηλαδή, όπως εκείνη που κυοφορεί, κοιλοπονάει, και στο κοιλοπόνημά της φωνάζει, «εκέκραξεν• ούτως εγενήθημεν τω αγαπητώ σου»· έτσι κι εμείς, Κύριε, γινήκαμε διά τον Μεσσίαν σου.

  «διὰ τὸν φόβον σου, Κύριε, ἐν γαστρὶ ἐλάβομεν», λέγει ο Ησαΐας. «ἐν γαστρὶ ἐλάβομεν». Εγώ ο Ησαΐας, «εν γαστρί έλαβον». Εγώ ο πατήρ Αθανάσιος «εν γαστρί έλαβον». Τί θα πεί; Εγώ εγκυμονώ. Τί εγκυμονώ; Εγκυμονώ στα σπλάχνα μου τον Σωτήρα , τον Χριστό. Αλλά η εγκυμοσύνη έχει πόνους: «και ωδινήσαμε και ετέκομεν».
Και κοιλοπονήσαμε και γεννήσανε. Τί γεννήσαμε; «Πνεύμα σωτηρίας σου εποιήσαμεν επί της γης». Γεννήσαμε την σωτηρία.

   Έτσι ο Χριστός με γεννάει και μετά γεννάω εγώ τον Χριστό και γίνομαι Θεοτόκος.
Ώστε λοιπόν δεν είναι η Θεοτόκος, βέβαια η Υπεραγία Θεοτόκος, η Μαρία είναι η ιστορική Θεοτόκος, αλλά Θεοτόκος γίνεται ο κάθε πιστός. Τ' ακούσατε αγαπητοί; Θεοτόκος γίνεται ο κάθε πιστός. Νά, ο πυρήνας της πνευματικής ζωής.
«Ού πεσούμεθα». Αφού έγινα Θεοτόκος δέν θα πέσω. Θα πέσουνε μόνο αυτοί που κατοικούνε πάνω στην γή. Δηλαδή αυτοί που δεν κοιλοπόνησαν τον Χριστόν και δεν γέννησαν το πνεύμα της σωτηρίας. Αυτοί θα πέσουνε. Εμείς «ου πεσούμεθα». Εμείς δεν θα πέσουμε.

   Λοιπόν αγαπητοί, σας είπα προηγουμένως, πώς μπορούμε να ψηλαφήσουμε την Υπεραγία Θεοτόκο; Τί ήταν εκείνο που την έκανε τόσο μεγάλη, τόσο μεγάλη; 
Αγαπητοί μου, πρώτα - πρώτα, κατά την ωδήν του Ησαΐου, η Θεοτόκος είχε εγκυμονήσει τον αγαπητόν του Θεού «Τω αγαπητώ σου», λέγει.
Ο αγαπητός του Θεού ποιος είναι; Ακούσατέ το. «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός». Είναι ο Μεσσίας. Πριν ενανθρωπήσει, η Υπεραγία Θεοτόκος, τον είχε βάλει στα σπλάχνα της. Κατά την ωδήν του Ησαΐου. Η ωδή του Ησαΐου δεν είναι προφητική για να ανήκει στους μελλοντικούς. Ο ίδιος ο Ησαΐας ήδη το ζεί, αυτό. Και φυσικά είναι και για τους μελλοντικούς.
Ώστε, λοιπόν, η Υπεραγία Θεοτόκος, η οποία ήξερε την Π. Διαθήκη, από που το ξέρουμε ότι ήξερε την Παλαιά Διαθήκη; Την προδίδει η ωδή της. Η ωδή της αγίας Άννης. Και δεν είναι δυνατόν ποτέ, να γνώριζε μόνο μία ωδή. Αλλά θα εγνώριζε, όλες τις ωδές της Παλαιάς Διαθήκης, και συνεπώς και του Ησαΐου. Και συνεπώς και αυτό το χωρίο που λέμε τώρα. Πώς την προδίδει; Διότι η δική της η ωδή, της Υπεραγίας Θεοτόκου, που είπε μπροστά στην Ελισάβετ, όταν τη συνάντησε, ότι "ἀπὸ τοῦ νῦν μακαριοῦσί με πᾶσαι αἱ γενεαί."(Λουκ. 1,48), είναι αυτή η περικοπή στο Λουκά που την ακούμε στην Παράκληση, αυτή είναι η ωδή της. Μόνο στην Παράκληση σαν Ευαγγελική περικοπή είναι λιγάκι συντμημένη, στο κείμενο, μέσα στην Αγία Γραφή, θα βρείτε όλα τα στοιχεία της ωδής της. Είναι εμπνευσμένη η ωδή της, από την ωδή της αγίας Άννης. Και σημαίνει ότι διάβαζε την Αγία Γραφή. Και σημαίνει ότι η Υπεραγία Θεοτόκος ήδη είχε συλλάβει τον αγαπητόν του Θεού στα σπλάχνα της, πριν έρθει ο αρχάγγελος Γαβριήλ να της πεί ότι και σαρκικά θα εγκαθιδρύετο, θα έκανε την σκηνή του μέσα στα σπλάχνα της Υπεραγίας Θεοτόκου. Πέστε μου, είναι μεγαλειώδες; Πεστε μου είναι ή δέν είναι ο πυρήνας της πνευματικής ζωής αυτό που σας λέγω; Αυτό είναι ο πυρήνας της πνευματικής ζωής.
Αυτό το άνοιγμα προς τον ουρανό. Ένα παράθυρο στον ουρανό, που βλέπει κανείς όλα αυτά και τα ζει. Μία τηλεφωνική γραμμή, άν επιτρέπεται να πούμε, με τον ουρανό.

   Προσέξτε όμως κάτι.
Αυτές οι ωδίνες, όπως ήδη σας ανέφερα, υπάρχουν στην εικόνα της Εκκλησίας και θα υπάρχουν πάντοτε. Υπάρχει δηλαδή η πνευματική γέννηση του κάθε πιστού. Ας πάρω ένα παράδειγμα για να το κάνω σαφές. Όλα αυτά που είπα να τα κάνουμε σαφή. Για μια στιγμή, -μόνο παρακολουθήστε πολύ καλά αυτό το σημείο-  για μία στιγμή ένας άνθρωπος αρχίζει να γνωρίζει τον Χριστό. Γίνεται μέσα του ένα αναποδογύρισμα. Αλλοίωση της καρδιάς. Βάζει τα δυνατά του να ζήσει πνευματική ζωή. Του λέμε, ότι, ζήσε την πνευματική ζωή και θα δεις τί ειρήνη θα έχεις μέσα στη ψυχή σου. Να δείς τί χαρά θα έχεις μέσα στη ψυχή σου. Θα γίνεις άλλος άνθρωπος. Πραγματικά έτσι γίνεται. Αλλάζει η ζωή. Αυτό όμως δεν κρατάει πολύ καιρό. Εδώ τώρα θέλω να προσέξετε. Είναι αυτό, που, εκείνοι που μιλάνε για πνευματική ζωή, το παρακάτω δεν το λένε. Δεν το λένε το παρακάτω. Ούτε στα κηρύγματα μας δεν το ακούμε αυτό. Προσέξτε. Ηδη το είπα σε κάποιον κύριο προηγουμένως, που τα πράγματα αρχίζουν να αλλάζουν σ' αυτόν, είναι παρόν, θα του τα πώ βέβαια πιο πλατιά, αλλά, ας τ' ακούσει από τώρα που θα τα πώ σ' όλους να τ' ακούτε. Όλα πηγαίνουν καλά. Χαρά μέσ' στην ψυχή, ειρήνη, ειρήνη στο σπίτι, όλα πολύ καλά. Αφήνει ο Θεός να υπάρχει αυτή η κατάσταση, ακόμα ο Χριστός δέν γεννήθηκε, όμως μέσ' στην καρδιά. Πού είναι οι "κοιλόπονοι" της ψυχής; Πού είναι οι ωδίνες του τοκετού; Δεν υπάρχει τίποτα. Ακόμα υπάρχει στειρότης. Τώρα αρχίζουν οι ωδίνες. Αρχίζει να εγκαθιδρύεται ο Χριστός μέσ' την καρδιά, και αρχίζουν οι πειρασμοί. Πάει η ειρήνη, όχι του Θεού, αυτή η ειρήνη που είχαμε όταν ήταν όλα ησυχία.
Όλοι με την καλημέρα τους, όλα ευτυχισμένα, κι ο ήλιος χαρούμενος, σού 'λεγε το πρωί ο δίσκος του, σού 'λεγε καλημέρα. Πάει αυτό, πάει, εξαφανίστηκε. Πειρασμοί, σκουντούφλες, δυσκολίες. Αρχίζει η γυναίκα σου, αδελφέ μου, να τα βάζει μαζί σου, και να σου λέει: ε, ε, ε, ε, τί είναι αυτή η πνευματική ζωή που έχειειεις; Πόλεμο! Κι αντίστροφα. Τον πόλεμο να τον κάνει ο άντρας εις την γυναίκα. Μετά; Ά, μετά οι άνθρωποι αρχίζουν απ' έξω. Βίαιον πόλεμον ο διάβολος. Βίαιον πόλεμον. Ακόμα δεν έχει γίνει τίποτε σπουδαίο. Η σωτηρία μέσ' την ψυχή αρχίζει να "κοιλοπονά." Βλέπει ο πιστός ότι η πνευματική ζωή είναι δύσκολη. Βλέπετε τί αγωνία έχει η γυναικά όταν θέλει να γεννήσει; Το βλέπουμε και στα ζωντανά αυτό, τί αγωνία έχουνε. Και μετά όταν γεννήσουν, βλέπετε το ζωντανό, ας πούμε, όταν γεννήσει η αγελάδα, το πρόβατο, μένει εκεί ξαπλωμένο. Δέν έχει πια δυνάμεις. Διότι είχε πολύ αγωνία για να γεννήσει. Αυτή είναι η αγωνία του πιστού. Χτυπιέται, άγρυπνος, βράδια, χτυπιέται. Κύριε, να φωνάζει, πού είσαι; Κύριε, δεν μπορώ Κύριε. Είναι οι πόνοι του τοκετού, του Χριστού, που θα γεννηθεί η σωτηρία. Θα χάσει την περιουσία του ακόμα. Τα χρήματά του. Θα χάσει τη υγεία του. Θυμηθείτε τον Ιώβ. Θυμηθείτε τον Τωβίτ. Θυμηθείτε τί πειρασμούς. Και μετά έρχεται το πνεύμα της σωτηρίας. Αυτή είναι η πνευματική ζωή. Αυτή είναι η πνευματική ζωή. Άραγε το καταλάβαμε; Αν σας πούν, ότι η πνευματική ζωή είναι χαρά και τραγούδια ή τραγουδάκια, είτε πλανώνται, είτε ψεύδονται. Αυτή είναι η πνευματική ζωή, έχει πόνο.


Απόσπασμα από την 48η ομιλία στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης « Ιερά Αποκάλυψις ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ἱερά Ἀποκάλυψις " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/kainh-diauhkh/iera-apokalycis
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qa7vUvidbEX6OBGq3b9WeV

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.