11 Απριλίου 2021

Ἰορδάνη ποταμέ, στῆθι ὑπόδεξαι σκιρτῶν, τοῦ βαπτισθῆναι ἐρχόμενον τὸν ∆εσπότην.

†.Ιορδάνη Ποταμέ, στήθι, υπόδεξαι σκιρτών, του βαπτισθήναι ερχόμενον τὸν Δεσπότην. Σας υπενθυμίζω τη μετάφραση: Ιορδάνη Ποταμέ, στάσου (υπογραμμίζω το “στάσου”), “υπόδειξαι σκιρτών”, να υποδεχθείς, σκιρτώντας από χαρά, τον Δεσπότην, που έρχεται για να βαπτισθεί! Ο υμνογράφος αναφέρει ότι ο Ιορδάνης έπρεπε να υποδεχθεί τον Κύριον Ιησούν με το “στήθι” και “σκιρτών”. “Στήθι” θα πει να σταθεί. Και “σκιρτών”. Προσέξτε: “στήθι” (προστακτική) σημαίνει ότι έπρεπε να σταματήσει (ο Ιορδάνης) τον υδάτινον ρουν του, όπως κυλούσε, που εκυλίετο (το ποτάμι), έρρεε το ποτάμι προς την Νεκράν Θάλασσαν, από Βορρά προς Νότον, προς τη Νεκράν Θάλασσαν. Ε, εδώ λέγει: “στάσου, Ιορδάνη”. Αυτό λέγεται επανειλημμένως (αυτό το “στάσου”), γιατί ο Ιορδάνης, όταν Σε είδε, λέγει η Γραφή, εστράφη εις τα οπίσω. Όχι μόνο στάθηκε αλλά και γύρισε προς τα πίσω!
   Παράξενα πράγματα! Αυτό, αγαπητοί μου, ήταν ένα ιστορικό γεγονός! Θα μου πείτε, όμως, ότι “πουθενά εμείς, μελετώντας την Αγίαν Γραφήν, την Καινή Διαθήκη, πουθενά δεν είδαμε, όταν ο Χριστός εβαπτίσθη, να μας αναφέρουν οι Ευαγγελισταί ότι το ποτάμι στάθηκε κι άρχισε να γυρίζει πίσω. Αυτό ήταν, όμως, ιστορικό γεγονός, σας είπα, ιστορικό γεγονός, που συνέβη, όταν ο Ισραήλ, ο λαός ολόκληρος, ερχόμενος από την Αίγυπτο, ήλθε ανατολικά τού Ιορδάνου Ποταμού, έπρεπε να περάσει το ποτάμι, τον Ιορδάνη, με αρχηγόν, βέβαια, τον Ιησούν τού Ναυή. Δεν ήταν βαθύ ποτάμι -και δεν είναι, μέχρι σήμερα- δεν είναι βαθύ ποτάμι, αλλά όχι, όμως, ότι μπορούσε κανείς και μέχρι σήμερα να περάσει, φερ’ ειπείν, τον Ιορδάνη Ποταμό. Εεε, παίρνω μόνο την περιοχή, για να μην πάω αλλού. Η “Λαρίσης”. Μπορείτε να περάσετε τον Πηνειό ποταμό; Δεν είναι βαθύ ποτάμι ο Πηνειός ποταμός αλλά δεν περνιέται. Έτσι κι ο Ιορδάνης. Δεν είναι βαθύ ποτάμι αλλά δεν περνιέται. Για να περασθεί, έπρεπε να σταματήσει τον ρουν, την ροήν των υδάτων του. Και, πράγματι, έτσι έγινε.
   Όταν στάθηκαν στην ανατολικήν όχθην, έδωσε εντολή ο Ιησούς τού Ναυή οι ιερείς να πάρουν την Κιβωτόν -το υπογραμμίζω, γιατί έχει πολλή σημασία- και ν’ αρχίσουν να μπαίνουν μες στο ποτάμι! Ν’ αρχίσουν να μπαίνουν, να πατούν μες στο νερό. Βεβαίως, το νερό εκάλυψε κάπως τα βήματα τους, τα πόδια τους. Αλλά τι έγινε; Όταν επροχώρησε η Κιβωτός, άρχισε το νερό να σταματάει. Και, μάλιστα, τελείως εσταμάτησε, σα να στάθηκε ένα τείχος εις το ποτάμι, και η Κιβωτός, που την κρατούσαν οι ιερείς, εστάθηκεν εις το μέσον τού Ιορδάνου Ποταμού και τότε πέρασε όλος ο λαός!
   Σας θυμίζει μία πράξη που κάναμε τη Μ. Παρασκευή; Όταν βγάζουμε τον Επιτάφιο, κάνουμε τη λιτάνευση και μετά, πριν μπούμε μέσα εις τον ναόν, εκείνοι που κρατούν τον Επιτάφιο τον σηκώνουν ψηλά και, βέβαια, αισθάνονται μεγάλη ευλογία και μεγάλη τιμή εκείνοι που θα κρατήσουν τον Επιτάφιον. Πολλοί από σας το κάνετε, σας ξέρω! Το βλέπουμε κάθε χρόνο. Και θα σηκώσουν ψηλά, προ της θύρας τού ναού, και όλος ο λαός θα περάσει από κάτω από τον Επιτάφιον. Σας κάνει εντύπωση αυτό;
   Κάποια πράγματα, αν τα ψάξουμε, αγαπητοί μου, θα δούμε πως έχουνε ρίζα! Κι αυτή η ρίζα είναι μέσα εις τον Λόγον τού Θεού, είναι μέσα στην Αγίαν Γραφήν! Γι’ αυτόν τον λόγο, τίποτε -εγώ, τουλάχιστον, έτσι έμαθα- να μην απορρίπτουμε. Γιατί, αν απορρίψουμε, κινδυνεύουμε! Πρέπει να ερευνήσουμε. Βεβαίως, βεβαίως, έχουμε και τούτο το σημείο (τό ‘χω δει τόσες φορές εις τη Λάρισα) και το άκουσα και πρόσφατα, σήμερα, μάλιστα, απ’ τις συνήθειες του Πόντου: πέφτουνε μέσα κολυμβηταί, πιάνουν τον Σταυρό και γίνεται καβγάς ολόκληρος μέσα στο νερό! Ποιος θα πιάσει το Σταυρό;;!! Και μετά θα πάρει ευλογία αυτός που έπιασε τον Σταυρό, θα γυρίσει όλη την πόλη, θα μαζέψει -επιτρέψατέ μου τη λέξη- “φράγκα” -όχι χρήματα αλλά “φράγκα”- και θα πάει με τους φίλους το το βράδυ στην ταβέρνα, να τα πιούνε! Αυτό δεν έχει καμία ρίζα πουθενά. Αυτό πρέπει να φύγει. Αυτό πρέπει να καταργηθεί! Δεν ξέρω αν είμαι σαφής.
   Λοιπόν, ότι, κατ’ επανάληψιν, λέγει η Αγία Γραφή ότι, “όταν Σε είδε, εστράφη εις τα οπίσω, (Σε, τον Κύριον,) ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω. Όπως σάς εξήγησα, είναι μία διάβασις παρομοία με τη διάβαση της Ερυθράς Θαλάσσης. Έχουμε δύο θαυμαστές διαβάσεις: της Ερυθράς Θαλάσσης, που είν’ εις τον Κόλπο τής Ερυθράς Θαλάσσης, είναι γνωστό, και εδώ, τώρα, του Ιορδάνου Ποταμού. Έτσι, ο εκατοστός δέκατος τρίτος Ψαλμός μάς λέγει “ η Θάλασσα είδε (ποια Θάλασσα; Η Ερυθρά Θάλασσα) είδε και έφυγεν. Ο Ιορδάνης (και εκεί έγινε το ίδιο: προσέξτε άνοιξε η θάλασσα! Αριστερά και δεξιά, αφού φύσηξε, λέει, νότιος άνεμος, και επήγε τη θάλασσα και τη σταμάτησε! Καταπληκτικό! Κι από ‘κεί, μετά, σταμάτησε η θάλασσα), ο Ιορδάνης, λέει στη συνέχεια ο ψαλμικός στίχος, ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω. Είναι, όπως σάς είπα, ο πέμπτος στίχος τού εικοστού δεκάτου τρίτου Ψαλμού.
   Αλλά, ομοίως, εις τον εβδομηκοστόν έκτος Ψαλμόν, εις τον δέκατον έβδομον στίχον, διαβάζουμε: “είδοσάν Σε ύδατα, ο Θεός”. Ω, Θεέ (είναι κλιτική τού ‘ο Θεός’), ω, Θεέ, Σε είδαν τα ύδατα! “Είδοσάν Σε”, επανάληψις, “ειδοσάν Σε ύδατα και εφοβήθησαν!” , Σε είδαν τα νερά (και της Ερυθράς Θαλάσσης και του Ιορδάνου Ποταμού) και Σε φοβήθηκαν! Γιατί αυτά εις τον Ιορδάνη -για να μείνουμε μόνο στον Ιορδάνη και να μη μείνουμε εις την Ερυθράν Θάλασσαν- ; Διότι εισήλθε στο ποτάμι η Κιβωτός, που ανεπαύετο ο Κύριος. Τι ήτανε; Ένα ξύλινο κατασκεύασμα, όπως κι οι εικόνες είναι ξύλινα κατασκευάσματα, όπως κι η Αγία Τράπεζα είν’ ένα ξύλινο κατασκεύασμα ή μαρμάρινο, με επένδυση αργύρου κτλ κτλ. . Αλλά ήταν το σύμβολον της αναπαύσεως του Θεού!
   Και, όταν, λοιπόν, προχώρησε η Κιβωτός μες στο ποτάμι, είναι ως να προχωρούσε Αυτός ο Κύριος! Εεε, λοιπόν, Σε είδαν τα ύδατα, σε είδαν τα κύματα και εστράφησαν εις τα οπίσω! Αυτό το ιστορικό, αγαπητοί μου, γεγονός, που είναι, ταυτόχρονα, και προφητεία, έρχεται να σημειωθεί, ύστερα από 1.500 χρόνια, εις την Βάπτιση του Ιησού Χριστού. Δηλαδή ένας τύπος ήταν. Αν ερωτήσετε “γιατί αυτό δε συνέβη στον Ιησούν άμεσα;” θα απαντούσαμε (προσέξτε την απάντησιν) ότι “τότε θα καταργείτο η πίστις!” . Ο Χριστός δεν έκανε τίποτα περισσότερο απ’ το να θεραπεύει αρρώστους και τα λοιπά. Θαυμαστή ήταν η Ανάστασίς Του. Όμως δεν είδε ο λαός τη Μεταμόρφωσή Του παρά μόνο οι Μαθηταί. Αλλιώτικα, θα καταργείτο η πίστις.
   Είδατε η γέννηση του Θεού Λόγου, ως ανθρώπου; Φυσιολογική!! Δηλαδή στα μάτια των ανθρώπων φυσιολογική! Διότι, αν ήταν κατ’ άλλον τρόπον, τι λέγαν οι Εβραίοι, ξέρετε; “εμείς, λέει, περιμέναμε τον Μεσσία νά ‘ρθει από τον ουρανό! Σαν με αλεξίπτωτο νά ‘ρθει, να πετάξει επάνω στη Γη!” - τίποτα απ’ όλ’ αυτά. Ξαναλέγω τρίτη φορά: θα κατηργείτο η πίστις. Έτσι, ο Ιορδάνης γίνεται ιερός Ποταμός, σκηνή θείων ενεργειών και θαυμάτων καταπληκτικών!


Απόσπασμα από την 5η ομιλία στην κατηγορία
« Μνήμη Αγίων ».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :" Μνήμη Ἁγίων " εδώ ⬇️http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/mnhmh-agivn↕️https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qFnx_UZ0gQ-sphclbJ6E6y

Απομαγνητοφώνηση : Μαρία Δερμιτζάκη:
https://youtube.com/@orthodoxaskirtimata

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.