13 Απριλίου 2021

Ο λόγος ο κακός και τους καλούς τους κάνει κακούς.

†.Έλεγε ο αββάς Μακάριος :
" ο λόγος ο κακός και τους καλούς τους κάνει κακούς, ενώ ο λόγος ο καλός, και τους κακούς τους κάνει καλούς ". Εδώ, βλέπει κανείς αγαπητοί μου, ένα πολύ σπουδαίο θέμα, αντιμετωπίσεως των αντιφρονούντων.
   Δέν είναι λίγες οι φορές στη ζωή μας, πού βρίσκουμε ανθρώπους, που έχουνε μία διαφορετική γνώμη από εμάς.
Πάντοτε οι αντιφρονούντες, είναι παντού. Αλλά, πρέπει να καταλάβουμε όμως, ότι η στάση του Χριστιανού, απέναντι σε εκείνον που αντιφρονεί, δεν πρέπει να είναι, παρά εκείνα τα λόγια, που είπε, ο αββάς Μακάριος " ο λόγος ο κακός, και τους καλούς τους κάνει κακούς".  και " ο καλός ο λόγος, και τους κακούς, τους κάνει καλούς".
Αυτή πρέπει να είναι η στάση, σε εκείνους, οι οποίοι αντιφρονούν, η στάση του Χριστιανού.
Πρέπει να πούμε, ότι στο βάθος, όταν μιλάμε άσχημα, σε εκείνον ο οποίος αντιφρονεί, έχουμε εγωισμό. Έχουμε υπερηφάνεια. Επειδή δέν συμφωνεί μαζί μας, γι' αυτό θυμώνουμε.
Το χειρότερο απ' όλα είναι, ότι, όταν ο άλλος δέν συμφωνεί μαζί μας, προσπαθούμε να ντύσουμε τα λόγια μας, με θρησκευτικό ένδυμα, πολύ δέ παραπάνω, εάν η συζήτηση είναι θρησκευτική, και υποτεθεί ότι ο άλλος, δέν συμφωνεί. Μάλιστα αν είναι και αιρετικός, - γνωστά αιρετικός - έ, τότε είναι εκεί, που η συμπεριφορά μας, παίρνει κατήφορο..
Μιλάμε, με πάρα πολύ άσχημο τρόπο.
Πώς τον δικαιολογούμε, τον άσχημο αυτόν τρόπο;
Όταν κατόπιν θα πούμε : Του τα είπα καλά! Τον έβρισα!
Άν ήταν δυνατόν και να τον χτυπήσουμε τον άλλον, απλώς γιατί είχε διαφορετική, θρησκευτική γνώμη από την δική μας. Άς το προσέξουμε αγαπητοί μου αυτό.

   Πρώτα - πρώτα, δέν είναι απαραίτητο, εκείνος ο οποίος αντιφρονεί, οπωσδήποτε να συμφωνεί με τη δική μας γνώμη. Έστω κι αν υποτεθεί ότι πρόκειται, για θρησκευτική συζήτηση. Πολύ παραπάνω, εάν δέν πρόκειται για θρησκευτική συζήτηση. Έχει μία διαφορετική γνώμη για κάτι, δηλαδή πρέπει σώνει και καλά, ο άλλος να συμφωνεί μαζί μας, γιατί; Γιατί δηλαδή θα πρέπει, να συμφωνήσει εκείνος μαζί μας, και να μή συμφωνήσουμε,
- αν με τον ίδιο τρόπο και εκείνος σκέφτεται -  να μη συμφωνήσουμε εμείς με εκείνον; Τίποτα. Απλώς, δέν υπάρχει συμφωνία σε κάτι. Ο καθένας μένει στην άποψη του. Σημαίνει ότι πρέπει, να μαλώσουμε; Ότι πρέπει, να παρεξηγηθούμε; Ότι πρέπει να χειροδικήσουμε; Όχι βέβαια.
Ξαναλέγω αγαπητοί μου, πολύ παραπάνω σε θέματα πίστεως, σε θέματα θρησκευτικά.

   Ακόμη και με αιρετικό αν έχουμε να κάνουμε συζήτηση. Αλλά συνήθως,
κάνουμε συζήτηση, όχι τόσο με τους αιρετικούς, όσο με τους ίδιους τους αδελφούς μας, που τυχόν έχουνε διαφορετική γνώμη, ζούνε ένα διαφορετικό τρόπο ζωής. Η πίστη τους, δεν είναι και πάρα πολύ στερεή, όπως θέλετε πάρτε το. Το θέμα είναι ότι, στη δουλειά μας, στο δρόμο, στο γραφείο, στο σπίτι μας συζήτηση, οπουδήποτε κουβεντιάζουμε και διαφωνούμε, και τότε μιλάμε πάρα πολύ άσχημα.
Επαναλαμβάνω, ότι δεν είναι, απαραίτητο να συμφωνήσει ο άλλος μαζί μας, έστω κι αν βρίσκεται, σε πλάνη. Εμείς θα εκφράσουμε τη λύπη μας.
Θά προσευχηθούμε για αυτόν, όταν είμαστε μόνοι μας. Και θα του πούμε ότι είναι άποψή του, ότι βεβαίως, είναι σε μία πλάνη, αλλά είναι ελεύθερος να πιστεύει εκείνο, το οποίο νομίζει και θέλει. Εμείς, είχαμε χρέος, να του πούμε ποιό είναι το σωστό. Τώρα, εκείνος, ας κάνει ό, τι νομίζει.
Μην ξεχνούμε ακόμη, ότι, όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε αντιφρονούντες ανθρώπους, πρέπει να έχουμε σαν βασική μας προϋπόθεση, την ταπείνωση. Δέν μπορούμε ποτέ να αντιμετωπίσουμε τον άλλον άνθρωπο, εάν έχουμε εγωισμό. Πρέπει να έχουμε ταπείνωση.

   Πάρα πολλές φορές, προσπαθούμε να υπερασπιστούμε την πίστη μας  με εγωισμό. Πόσες φορές, θυμηθείτε, πήγαμε να διορθώσουμε έναν θυμωμένο άνθρωπο, πού βλασφημεί, και τότε εμείς θυμωμένα, του φωνάζουμε για να τον διορθώσουμε, για να μην πώ...
Είχα ακούσει εγώ πολλές φορές, στο στρατό, όταν υπηρετούσα, ας πούμε, εκείνον που ήθελε να διορθώσει ο λοχίας, ήθελε να διορθώσει έναν στρατιώτη που βλασφημούσε, και επανελάμβανε τις ίδιες βλασφημίες, και ο λοχίας. Καί πήγαινε ακριβώς για να τον διορθώσει. Περίεργο πράγμα.
Πας να σώσεις αυτόν που πνίγεται, και πνίγεσαι. Πάς να βοηθήσεις εκείνον που αμαρτάνει και αμαρτάνεις. Δέν λέγει ο Απόστολος Παύλος : "πρόσεχε μὴ καὶ σὺ πειρασθῇς". (Γαλατας. 6,1) Έτσι λέει ο Απόστολος Παύλος.
Λοιπόν, τι πρέπει να κάνουμε εδώ; Θα 'χουμε ταπείνωση. Ακόμα, βασική προϋπόθεση, και παιδί της ταπεινώσεως, είναι η ευγένεια.
Θά μιλήσουμε με καλό τρόπο, σε εκείνον ακριβώς που αντιφρονεί.
Το ερειστικό πνεύμα, - το να μαλώνουμε δηλαδή - δέν είναι καλό πράγμα.
Η πραοτης, αποτελεί, βασικό και αυτή στοιχείο, για να έχουμε έναν καλό διάλογο. Άν υποτεθεί, ότι δέν συμφωνούμε με τον άλλον, μή σπεύσουμε να γκρεμίσουμε τις γέφυρες επαφής. Μπορεί, σήμερα να μην συμφωνούμε, αύριο, τον άλλο μήνα, του χρόνου, αν θέλετε ύστερα από 50 χρόνια, μπορεί να έλθει αυτός ο άνθρωπος, με τον οποίο διαφωνήσαμε, αλλά δέν μαλώσαμε, δέν τον βρίσκαμε, να έλθει ο άνθρωπος αυτός και να μας πεί, ότι τώρα συμφωνεί, και ότι θα ζητούσε την βοήθειά μας, για να του δείξουμε τον δρόμο, πώς να σωθεί.
Έτσι, δέν πρέπει να γκρεμίζουμε όπως σας είπα, τις γέφυρες της επαφής, ποτέ! Και αν υποτεθεί, ότι εμείς αυτόν τον άνθρωπο, δεν θα τον δούμε πιά ποτέ. Πήγαμε σε άλλο τόπο,. πεθάναμε.
Του δώσαμε όμως προϋποθέσεις, θα προσεγγίσει έναν Χριστιανό.

   Εγώ είμαι Ιερεύς. Άν βρίσω κάποιον με τον οποίον ομιλώ, τότε, και αν ακόμη δεν τον ξαναδώ εγώ αυτόν ποτέ, ο άνθρωπος αυτός, δέν θα πλησιάσει ποτέ Ιερέα. Άν του μιλήσω με καλό τρόπο, και αν εγώ δεν τον ξαναδώ ποτέ, του δημιούργησα προϋποθέσεις, να πλησιάσει έναν Ιερέα κάποτε, για να σωθεί. Πάντως δεν πρέπει να  αποδίδουμε είς τον άλλον, ποτέ, υβριστικούς  χαρακτηρισμούς.


Απόσπασμα από την 27η ομιλία στην κατηγορία
« Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν».

Όλες οι ομιλίες της Κατηγορίας :
" Ὁμιλίες Χαιρετισμῶν.
Ὁμιλίες τῶν πέντε Παρασκευῶν τῶν Χαιρετισμῶν " εδώ ⬇️
http://arnion.gr/index.php/p-thanasios-mytilina-os/milies-p-thanasiou/diafora-uemata/milies-xairetism-n
↕️
https://youtube.com/playlist?list=PLxBsMI6pr40qrqUA571X8p-lUei-0Ykwa

Απομαγνητοφώνηση : Αθανάσιος Άμβωνας.

🔸Επεξηγηματικό βίντεο Ασπάλαθου.
https://youtu.be/8tNfAHRkTCk

__⬇️Playlist "Ασπάλαθου".⬇️__
https://aspalathos21.blogspot.com/2021/07/blog-post_83.html?m=0

📃Απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του πατρός Αθανασίου. ⬇️
https://athanasiosamvonas.blogspot.com/2021/04/blog-post_15.html?m=1

📜 Αποσπάσματα ομιλιών πατρός Αθανασίου ⬇️
https://athanasioslogos.blogspot.com/?m=0

__⬇️ Facebook ⬇️__
https://www.facebook.com/groups/1637818926362004/?ref=share

Κατάλογος ομιλιών πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου.
https://drive.google.com/file/d/1JmrxaObMVyTA4_pS5yuMaQdoBf8-LwBP/view?usp=drivesdk

†.Πρός Δόξαν τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.